SIA „Stabu 58” valdes priekšsēdētājs Vilnis Antonišķis uzskata, ka LR Iekšlietu ministrijas piedāvātais risinājums izņemto automašīnu aprites uzlabošanā, nav pietiekami efektīvs.
„Iekšlietu ministrijas (IeM) piedāvātais risinājums, ar nolūku optimizēt izņemto un aizturēto (nevis konfiscēto kā paziņojusi IeM) automašīnu aprites kārtību, situāciju neuzlabos. Cilvēku attieksmi šādā veidā nav iespējams mainīt. Uzskatu, ka ir jāpieņem daudz radikālāki mēri. Nesaprotu, kāpēc atkal valsts mēģinās meklēt konkrētu pilsoni, lai tam atdotu viņa mantu? Ņemot vērā, ka šī manta ir atņemta ļoti nopietnu pārkāpumu dēļ, kas apdraud apkārtējo veselību un pat dzīvību,” secina V. Antonišķis.IeM ir informējusi, ka tā vēlas dot iespēju izņemtā transportlīdzekļa īpašniekam rakstiski atteikties no sava transportlīdzekļa. Līdz ar to viņam nebūtu jāsedz izdevumi par transportlīdzekļa uzglabāšanu, bet valsts aģentūrai „Materiālās rezerves” būtu iespēja transportlīdzekli nekavējoties nodot realizācijai, no gūtajiem ienākumiem sedzot glabāšanas izdevumus. Pašlaik vidēji katru mēnesi no konfiscētajām automašīnām glabāšanā paliek aptuveni 200 - 250 transportlīdzekļi.
„Šobrīd ir izveidojusies tāda situācija, ka valsts cenšas atrast tos pilsoņus, kuriem ir atņemta automašīna un piespriests naudas sods par automašīnas vadīšanu alkohola reibumā vai tās vadīšanu bez autovadītāja apliecības. Aptuveni 30% no sodītajiem autovadītājiem, ignorē soda apmaksu un nenāk pakaļ savām automašīnām. Tādejādi valsts zaudē budžeta līdzekļus, maksājot par izņemto transporta līdzekļu glabāšanu autostāvvietās. Spriežot pēc pieredzes, situācija būtiski nemainīsies, ja auto varēs izņemt no stāvlaukuma tās tehniskās pases uzrādītājs, kā šobrīd vēlas IeM. Tāpēc risinājumam jābūt daudz kardinālākam. Automašīnai vajadzētu atrasties valsts aģentūras „Materiālās rezerves” uzglabāšanā vienu kalendāro mēnesi. Pēc šī termiņa beigām, automašīna bezstrīdu kārtībā tiktu nodota izsolē un pārdota, neatkarīgi no automašīnas tirgus cenas (šobrīd izsolē tiek pārdotas automašīnas, kuru tirgus vērtība nepārsniedz 150 LVL.) Otrkārt, automašīnu īpašnieki vai vadītāji, kuri ilgstoši neapmaksā sodus un neizņem automašīnas, līdzīgi kā kredītu nemaksātāji, tiktu iekļauti parādnieku jeb „melnajā” sarakstā. Rezultātā viņiem rastos problēmas ne tikai jaunu kredītu un līzingu saņemšanā, bet būtu risks, ka bankas pieprasītu pirmstermiņa kredītu atmaksu. Tādejādi strauji samazinātos izmaksas valsts budžetā un arī autoīpašnieki būtu ieinteresēti daudz ātrāk reaģēt un rīkoties, lai atgūtu savu īpašumu,” stāsta V. Antonišķis.
Pretēja situācija esot ar juridiskajām personām piederošajām automašīnām. „Kompānijām piederošās aizturētā automašīnas vidēji mūsu stāvlaukumā atrodas 5 dienas. Iemesls ir ļoti vienkāršs. Kompāniju vadība ir ieinteresēta pēc iespējas ātrāk norēķināties ar valsti un izņemt tai piederošo mantu, ar kuras palīdzību tiek pelnīta nauda,” secina V. Antonišķis.
SIA „Stabu 58” nodarbojas ar izņemto automašīnu evakuāciju un glabāšanu Rīgā un Rīgas rajonā, kā arī vairākās Latvijas pilsētās.
Nu dikti jau gribās tam mentu SIA ar Antonišķi priekšgalā beidzot tikt pie "īsto" mantu realizācijas. Citādi vēl sanāks, ka shēmu par velti sazīmējuši.
Kāds zinošāks varētu painformēt, vai vispār ir iespēja privātpersonai saprātīgos termiņos dabūt auto no tās SIA nagiem ārā?