Lai palielinātu gan autovadītāju, gan citu satiksmes dalībnieku drošību uz Latvijas autoceļiem un samazinātu ceļu bojāšanu prasībām neatbilstošu transportlīdzekļu dēļ, Satiksmes ministrija rosina veikt virkni grozījumu Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā.
Veicot pasažieru un komerctransporta kontroles pasākumus uz Latvijas autoceļiem, Valsts autotransporta inspekcija bieži sastopas ar situāciju, kad autobusu, kravas auto un citu speciālo transportlīdzekļu riepas ir nodilušas vai kā citādi neatbilst tehniskajām prasībām, tādējādi apdraudot paša vadītāja un konkrētā transportlīdzekļa pasažieru, un citu ceļu satiksmes dalībnieku veselību un dzīvību.. Šobrīd Latvijas normatīvie akti neparedz atbildību par to. Līdz ar to, pat konstatējot acīmredzamu riepu neatbilstību prasībām, inspektori nevar pieņemt pārkāpumam atbilstošus lēmumus.Lai likvidētu šādu situāciju, Satiksmes ministrija rosina Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteikt atbildību par tāda transportlīdzekļa izmantošanu komercpārvadājumos vai pašpārvadājumos, kam ir nepietiekams riepu protektora dziļums vai tāds riepu bojājums, kas apdraud satiksmes drošību.
Izplatīts pārkāpums ir transportlīdzekļu atļautās faktiskās masas pārsniegšana. Šī problēma ir sevišķi aktuāla, jo katra pārsniegtā tonna rada ievērojamu kaitējumu autoceļiem (rises) vai pat izraisa to sabrukšanu. Lai arī atbildība par šo pārkāpumu likumā ir noteikta arī patlaban, problēmas izplatības dēļ paredzēts, ka pārkāpējiem būs grūtāk izvairīties no soda.
Būtisks jautājums ir arī autovadītāju darba un atpūtas režīma pārkāpumi — tie veido vairāk nekā pusi no visiem Valsts autotransporta inspekcijas konstatētajiem pārkāpumiem. Tas veicina negodīgu konkurenci un pasliktina autovadītāju darba apstākļus. Šobrīd Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā atbildība par darba un atpūtas režīma pārkāpumiem noteikta ļoti vispārēji, precīzi nenodalot, par kādiem pārkāpumiem ir paredzētas konkrētas sankcijas. Tāpēc radusies nepieciešamība konkretizēt galvenos pārkāpumus un noteikt atbildību par tiem.
Jāatzīmē, ka šie grozījumi neattieksies uz tā saukto vieglo transportu.
Lai padarītu pārskatāmāku Latvijas Administratīvo pārkāpuma kodeksa struktūru un tā piemērotājiem ļautu vieglāk orientēties konkrētajā jautājumā, atbildība par dažiem pārkāpumu veidiem ir izdalīta atsevišķi. Piemērs tam ir pārkāpumi bīstamo kravu jomā, ar dokumentāciju saistīto noteikumu pārkāpumi, kā arī jau minētie autovadītāju darba un atpūtas režīma pārkāpumi.
Ar mērķi palielināt šo prasību izpildi normatīvā akta grozījumi paredz plašāku atbildīgo personu loku, nekā šobrīd.
Grozījumu vispusīgākai izstrādei to projekts apspriests ar Latvijas Pasažieru autopārvadātāju asociāciju un Latvijas starptautisko autopārvadātāju asociāciju „Latvijas auto”. Tas arī apstiprināts Valsts sekretāru sanāksmē.
www.sam.gov.lv
Ir OK, taču savi mīnusi arī - kamēr pāris dumas galvas domā, kā samazināt inflāciju, citas funktierē, kā pārvadātājiem palielināt izdevumus un pašizmaksu.