Atsākoties mācībām, aicina domāt par bērnu drošību uz ceļiem 7

30.augusts 2007 15:59

Septembrī uz skolu posīsies liels skaits skolnieku, kas nereti izraisa bīstamas situācijas uz ceļa, tādēļ domubiedru grupa „Drošais ceļš” un Drošas braukšanas skola aicina autovadītājus atcerēties drošas braukšanas principus un būt īpaši piesardzīgiem skolu tuvumā.

Daudzi bērni ir atraduši no satiksmes kustības intensitātes, jo vasaru pavadījuši laukos. Pirmklasnieki savukārt vēl nesaprot, kas ir satiksme un kā jāuzvedas, tāpēc vecākiem daudz jāstāsta par drošību uz ceļa un ar savu pozitīvo piemēru jārāda paraugs. Tas attiecas gan uz uzvedību automašīnā, gan uz ielas.

Vienkāršas lietas, kas mēdz piemirsties, esot pie stūres

„Viens no drošas braukšanas pamatprincipiem ir preventīvi paredzēt problēmu, iespējamo situācijas virzību un attīstību, beigās pieņemot pareizo lēmumu, lai novērstu avārijas situāciju,” atgādina Drošas braukšanas skolas apmācību direktors Artūrs Priednieks.

Lai pasargātu sevi un pārejos no lieka stresa, automašīnas vadītājam būtu jāsaplāno braukšanas maršruts un jāparedz, ka brauciens varētu aizņemt vairāk laika nekā parasti.

Liela nozīme ir pareizai ātruma izvēlei. Ik gadu septembra sākumā tiek ieviesti ātruma ierobežojumi, un sevišķi svarīgi tos ir ievērot tajās vietās, kurās ir skolas vai vietas, kur pulcējās skolnieki.

Autovadītājam ir vajadzīgs laiks, lai reaģētu, tāpēc, jo lēnāk tiek braukts, jo mazāk metrus autovadītājs nobrauc mirklī, kad tiek pieņemts lēmums par sekojošo darbību. Vidēji cilvēks ekstremālā situācijā pieņem lēmumu un sāk darbību vienas sekundes laikā. Braucot ar ātrumu 50 kilometri stundā, šajā laikā tiks nobraukti 14 metri

„Satiekoties pēc vasaras brīvlaika, skolēniem ir daudz stāstu par vasaras piedzīvojumiem, starpbrīdi vajag aizskriet uz tuvējo veikalu nopirkt gardumus, un nereti šādās situācijās, esot draugu bariņā, tiek aizmirsts par iespējamā briesmām uz ceļa. Tāpēc autovadītāju pienākums ir būt sevišķi uzmanīgiem skolu tuvumā,” sacīja A.Priednieks.

Nepieciešams ievērot pietiekamu distanci, lai vajadzības gadījumā spētu apstāties un neuzskrietu virsū priekšējai mašīnai, kurai priekšā, piemēram, izskrējis neuzmanīgs skolnieks un tā strauji apstājusies.

„Ja pēkšņi pamanāt, ka ceļu skrienot mēģina šķērsot skolnieks vai bērns, vajag pieļaut iespēju, ka viņam sekos vēl citi. Sevišķi jāuzmanās, ja ceļa abās pusēs ir bērni, kas savā starpā sarunājas, jo vienā momentā viena vai otra grupa var doties pāri ielai, aizmirstot par drošību,” piebilda Drošas braukšanas skolas apmācību direktors.


Drošība automašīnā

Lai arī automašīna ir aprīkota ar daudzām drošības sistēmām, ar to vien nav pietiekami, jo jāprot tās pareizi izmantot. Jāatceras, ka gan drošības jostas, gan gaisa spilveni var savainot, ja nav ievēroti to lietošanas pamatnoteikumi. Drošības jostām jābūt cieši pieguļošām un jāskatās, lai tās nav sapinušās.

Ja bērns ir mazs, viņam nepieciešams speciāls bērnu sēdeklītis ar savām siksnām, jo parastās siksnas var savainot un nespēj nodrošināt drošību pašiem mazākajiem pasažieriem.

Maldīgi ir uzskatīt, ka pietiek pašam piesprādzēties un paņemt mazu bērnu klēpī. Spēks, kas darbojas sadursmes brīdī, ir tik liels, ka rokās bērnu noturēt nebūs iespējams. Tāpat nedrīkst piesprādzēt sevi kopā ar bērnu, jo pat neliela trieciena brīdī bērns gūs smagus iekšējos savainojumus.

Bērniem, kuru augums nepārsniedz 150 cm, ir nepieciešams speciāls paliktnis, jo, to neizmantojot, drošības siksna atrodas uz bērna vēdera, un trieciena brīdī var stipri savainot iekšējos orgānus

Citu noderīgu informāciju par drošību var atrast www.drosaiscels.lv.
 
Visi komentāri
 
241873. viesis 30.augusts 2007 17:05
0 0 Atbildēt

esiet sveicināti, lielie korķi!

241877. viesis 30.augusts 2007 17:19
0 0 Atbildēt

Un nafig vest uz skolu ar mašīnu? Mani pa visu mūžu senči laikam pāris reizes uz skolu ar mašīnu bija veduši. Bet tā vienmēr pats gāju. Un neko- dzīvs.

241878. viesis 30.augusts 2007 17:21
0 0 Atbildēt

Jau tagad saakaas vecie labie korkiisi...ai kaa es pa vasaru biju peec tiem noilgojies!:)

241899. viesis 30.augusts 2007 18:12
0 0 Atbildēt

Nja, labi, ka man darbs un mājas ir vienā pusē upei...

241916. viesis 31.augusts 2007 6:19
0 0 Atbildēt

Kājāmgājēju klasifikators.

Kājāmgājējs ir būtne ar kāju skaitu no divām līdz četrām, kura atrodas uz ceļa ārpus transporta līdzekļa un neveic uz tā nekādu algotu darbu. Sākotnēji kājāmgājējus var iedalīt divās lielās grupās: NEKAITĪGAJOS KĀJĀMGĀJĒJOS (pazemes kājāmgājēji, apmācītie kājāmgājēji, iebiedētie kājāmgājēji u.t.t.) un BĪSTAMAJOS KĀJĀMGĀJĒJOS (aprakstīti dotajā klasifikatorā).

1. Kājāmgājēji dullie humanoidālie

1.1 Tantuks - bezjēdzīgais

Nenosakāma vecuma, sieviešu dzimtas būtne nereti ar vienu vai vairākām somām un tīkliņiem rokās. Braucamo daļu šķērso vienmērīgā ātrumā, letarģiskā dvēseles un miesas stāvoklī, nevēršot savu skatienu nekur - ne pa labi, ne pa kreisi, pat ne taisni uz priekšu. Izplatība neierobežota, populārākās spietošanas stundas no 17 līdz 20 vakarā. Bīstamības pakāpe – 3 (5 punktu sistēmā).

Ieteicamā rīcība sastopot augšminēto būtni uz ceļa.

Nekādā gadījumā neizmantot skaļu lamāšanos tantuka - bezjēdzīgā iebiedēšanai, ja vien nevēlaties panākt, ka šī būtne sāk bezjēdzīgi nēsāties šurpu turpu pa ceļa braucamo daļu! Labāk nometiet ātrumu, aprēķiniet distanci un trajektoriju, un drošā ātrumā apbrauciet šo šķērsli.

Cīņas metodes

a) „Audzinošais pūtiens no aizmugures" – ātruma samazināšana, klusa piebraukšana no aizmugures un gara, nepārtraukta signāla raidīšana. Šī metode tiek atkārtota ik reiz sastopot uz ceļa tantuku – bezjēdzīgo, līdz drošības tehnika šķērsojot ceļu šim kājāmgājējam iestrādājas instinktu līmenī.

b) Braukšana ar noņemtu izpūtēju

c) Braukšana ar uz jumta uzmontētu prožektoru

1.3 Tantuks – nenovēršamais

Pensijas vecuma, sieviešu dzimtas būtne, nereti bruņota ar spieķi. Ceļa braucamo daļu šķērso bez jel kādiem kompromisiem, ar misijas apziņu sejā, skatoties taisni uz priekšu, ātrā vienmērīgā vai aizvien pieaugošā ātrumā. Biežākās dislokācijas vietas – ceļi, kas atrodas tirgu, tirdziņu un „humpalbožu" tuvumā. Bīstamības pakāpe – 3.

Ieteicamā rīcība sastopot augšminēto būtni uz ceļa.

Viennozīmīgi un nepārprotami izvēlēties vienu tālākās rīcības variantu. Vai nu nobremzēt un pagaidīt, kamēr Nenovēršamā šķērso ceļu, vai arī, nesamazinot ātrumu un nepārtraukti signalizējot, turpināt ceļu.

Cīņas metodes

a) „Audzinošais pūtiens no aizmugures"

b) Braukšana ar noņemtu izpūtēju

1.2 Trakais pensis

Pārsvarā pēcpensijas vecuma, jebkura dzimuma būtne. Izceļas ar paranoidāli haotisku uzvedību šķērsojot ceļa braucamo daļu. Uz ceļa parādās negaidot, visneiedomājamākajās vietās un veidos. Tur nokļuvis, kļūst absolūti neprognozējams. Maina kustības virzienus un ātrumu neatkarīgi no situācijas uz ceļa. Bīstamības pakāpe – 5.

Ieteicamā rīcība sastopot augšminēto būtni uz ceļa.

Apstāties un pagaidīt, kamēr šis haosa murskulis pazūd no redzesloka.

Cīņas metodes

Neuzvarams. Nepārmācāms.

1.4 Alkonauts - miglainais

Nošņurkuša paskata, nenosakāma vecuma, sociālā stāvokļa un vecuma, vīriešu dzimtas būtne.

Raksturīgākā iezīme – galīgā tūtā. Ceļa braucamo daļu šķērso ar mainīgu ātrumu, pa savdabīgu, neprognozējamu trajektoriju. Notiekošajam uz ceļa nepievērš ne mazāko uzmanību. Skatiens miglains, vērsts sazin kur. Dažkārt mēdz klejot baros ar sev līdzīgajiem, jau tā apgrūtināto iespēju izvairīties no sadursmes, padarot par neiespējamu. Iecienītākais paņēmiens – nosvempties uz ceļa braucamās daļas un tā tur arī palikt. Iespējamākais sastapšanās laiks – vēli vakari. Biežākās dislokācijas vietas – ceļa posmi, kas atrodas krogu tuvumā. Bīstamības pakāpe 5 baļļu sistēmā – 4.

Ieteicamā rīcība sastopot augšminēto būtni uz ceļa.

Pie neierobežota brīvā laika iespējām – novākt nekustoni no ceļa un veikt izskaidrošanas darbus ( viegli/vidēji miesas bojājumi). Pretējā gadījumā nomest ātrumu un pēc rūpīgas trajektorijas izpētes lēnītēm apbraukt drošā attālumā.

Cīņas metodes

Triviāla fiziska pārmācīšana.

1.5 Bērni – parastie.

Mazgadīgas, kā likums, vīriešu dzimtas būtnes. Raksturīgākā iezīme – pilnīga bezrūpība. Uz ceļa braucamās daļās parādās baros. Mēdz to šķērsot kur un kad pagadās, vai vispār nešķērsot, bet iet pretimbraucošo mašīnu virzienā, spēlēt uz ceļa futbolu, „sunīšus", vārdu sakot darīt visu kas vien tobrīd iešaujas prātā. Par kādas nebūt zīmīgas trajektorijas ievērošanu, protams, nevar būt ne runas. Pilnībā neeksistē pašsaglabāšanās instinkts, ceļu satiksmes noteikumu zināšana, par izveidojušās situācijas analīzi nemaz nerunājot. Biežākās dislokācijas vietas – praktiski jebkur, bet lielāka varbūtība sastapt uz ceļa šos pašnāvniekus ir skolu un māju pagalmu tuvumā. Bīstamības pakāpe 5 baļļu sistēmā – 6.

Ieteicamā rīcība sastopot augšminēto būtni uz ceļa.

Apstāties un palaist garām.

Cīņas metodes

a) Globālā – padarīt pieejamus bez maksas visus iespējamos kontracepcijas līdzekļus.

b) Lokāli – audzināšana: apstāties, parunāties, uzcienāt ar alu, pavizināt, apskaidrot šo to no drošas ceļu šķērsošanas noteikumiem un konstatēt, ka šī sistēma darbojas.

1.6 Ceļu policists - paranoidālais.

Šai kategorijai pieskaitāmi ceļu policijas darbinieki, kas atrodas uz ceļa braucamās daļas ārpus transporta līdzekļa, bruņojušies ar zižļiem, radariem un zaļām vestēm. Raksturīgākā pazīme – iedomas, ka viņš uz ceļa veic kādu nebūt noderīgu darbu. Šī apgalvojuma pierādījumu trūkuma dēļ tiek pieskaitīts pie kājāmgājējiem. Biežākās sastapšanās vietas – ceļu krustojumi, slikti redzamas ceļazīmes, ceļa posmi ar straujiem ātruma ierobežojumiem, ceļmalas krūmi. Bīstamības pakāpe – 2.

Ieteicamā rīcība sastopot augšminēto būtni uz ceļa.

Apstāšanās brīdī būt skaidrā, ar autovadītāja tiesībām, ar nokārtotu auto tehnisko apskati, apdrošināšanu u.t.t., vai arī ar atbilstošu naudas summu makā.

Cīņas metodes

Censties izvairīties no augšminētās kājāmgājēju kategorijas, slēpjoties kreisajā rindā, maskējoties aiz „fūrēm", izvēloties citus braukšanas ceļus, bet noķeršanas gadījumā mēģināt izlīdzēties ar pēc iespējas mazāku naudas summu.

241921. viesis 31.augusts 2007 9:39
0 0 Atbildēt

nevajag skolas saakumu, jau kaadu nedeelju sviests uz Riigas ielaam notiekaas.

jaasaak domaat par auto apriikoshanu ar dziivei nepiecieshamaam lietaam- kafijas automaatu, mikrovilnju kraasni, TV utml. tad sastreegumus vareetu lietderiigi izmantot, lai piem. papusdienotu :)

241997. viesis 3.septembris 2007 9:43
0 0 Atbildēt

Varbūt tomēr īpaši atsaldēto un debīlo bērnuvecāki varētu paskaidrot savām atvasēm kas un kā jāuzvedas uz ceļa- jeb tomēr liksim visiem šoferiem uzmanīties un radīsim maksimālas neērtības pilsētā??

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

4000 km bez cilvēka palīdzības - bijušais Uber darbinieks radījis „perfektu” autopilotu (+ VIDEO) 2

Ar šo tehnoloģiju aprīkots Toyota Prius bez cilvēka iejaukšanas aizbraucis no vienas ASV piekrastes līdz otrai. Lasīt vairāk

 

Divās dienās trīs bojā gājušie satiksmes negadījumos

Pirmdien bojā gājuši divi notriekti gājēji, bet vakar satiksmes negadījumā nāvējošas traumas guvis vēl viens cilvēks Lasīt vairāk

 

Kā prasmīgi organizēt satiksmes plūsmu (+ VIDEO) 9

Dažādas situācijas, dažādi risinājumi. Video pierāda, ka ar modelēšanas paņēmienu iespējams organizēt raitu satiksmes kustību ar dažādu caurlaišanas plūsmu. Lasīt vairāk

 

Par 20% dārgāka degviela un kurināmais - ES rosina Latvijai apņemties ambiciozākus plānus "zaļās" enerģijas īpatsvara palielināšanā 30

Latvijai līdz 2030.gadam būtu jānodrošina vismaz 45% atjaunīgo energoresursu (AER) īpatsvars valsts enerģijas galapatēriņā, iepriekš prognozēto 40% vietā, teikts Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādātajā nacionālajā enerģētikas un klimata plāna projektā 2021.-2030.gadam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti