Tikai 30 procentiem pirmoreiz reģistrēto mazo automašīnu Vācijā un vēl mazākam procentam citās Eiropas valstīs reģistrēto automašīnu ir ierīkota dzīvību aizsargājošā sistēma – ESP jeb elektroniskā stabilitātes programmas drošības sistēma, liecina kompānijas „Bosch” pētījums, kas veikts vairākās Eiropas valstīs.
Tas nozīmē, ka tieši mazu automašīnu vadītāji visvairāk riskē iekļūt avārijās.ESP jeb elektroniskā stabilitātes programma pašlaik faktiski automātiski tiek iekļauta vidējās un luksusa klases automašīnās, savukārt Eiropas piecos lielākajos automašīnu tirgos mazās un mini automašīnās šī sistēma izmantota tikai 13 līdz 15 procentos gadījumu. Tas konstatēts pētījumā, kuru nesen vairākās Eiropas valstīs veica kompānija „Bosch”.
Katra trešā Eiropā pārdotā automašīna pēc tās komplektācijas un izmēra ir uzskatāma par mazu, turklāt katra desmitā – par mini automašīnu. Vācijā 30 procentos mazo automašīnu kopējā komplektācijā ir iekļauta arī ESP sistēma, un tas ir stipri augstāks procents nekā vidējais rādītājs Eiropā, taču vēl joprojām divas trešdaļas mazo automašīnu Vācijā uz ceļa atrodas bez šīs dzīvību aizsargājošās sistēmas.
Eksperti uzskata, ka šīs sistēmas neiekļaušana automašīnās ir ļoti nopietns trūkums, jo ESP palīdz izvairīties no izslīdēšanas uz ceļa - katra riepa tiek bremzēta atsevišķi. Eiropas vadošā automašīnu asociācija ADAC ir uzsvērusi, ka pirms automašīnas iegādes pircējam ir jāpārliecinās, vai tajā ir iekļauta ESP sistēma. Tas īpaši būtiski ir tiem, kuri vēlas iegādāties jau lietotas automašīnas.
ADAC avāriju speciālisti pēc pēdējā laika datiem konstatējuši, ka mazākas automašīnas visbiežāk vada gados jauni autovadītāji, iesācēji - no 18 līdz 25 gadus jauni, un tieši viņi divreiz biežāk ir iesaistīti nopietnās avārijās nekā autovadītāji 30 - 37 gadu grupā. Turklāt avārijas visbiežāk notiek uz līkumotiem ceļiem, kur automašīnas visgrūtāk novaldīt un tās sāk slīdēt. Tieši ESP aktīvā drošības sistēma šo risku ievērojami samazina.
Pozitīva attīstība, taču vēl darbs nav pabeigts
Par spīti šiem trūkumiem jautājumā par aktīvu drošības tehniku mazās un mini automašīnās, „Bosch” viedoklis par ESP attīstību Eiropā tomēr ir pozitīvs. 2006. gadā 43 procentiem pirmoreiz reģistrēto automašīnu Eiropā bija ESP sistēma, un tas bija par trīs procentu punktiem vairāk nekā iepriekšējā gadā. 2006. gadā jau 77 procentiem jaunu mašīnu Vācijā bija šis elektroniskais glābšanas riņķis, kaut iepriekšējā gadā tā varēja teikt vien par 72 procentiem jaunu mašīnu. Šajā ziņā Vācija Eiropā ieņem otro vietu aiz Zviedrijas, kur ESP tehnika izvietota jau 91 procentā mašīnu. Pat kompakto automašīnu grupā 96 procentos no jauna reģistrēto automašīnu Vācijā ir ESP sistēma, kas ir par četriem procentiem vairāk nekā iepriekšējā gadā. Tomēr piecos lielākajos mašīnu tirgos Eiropā vidējais procents šajā automašīnu grupā joprojām ir tikai 69 procenti. Piemēram, Lielbritānijā ESP sistēma joprojām nav tipveida tehnika pat vidējās klases automašīnās.Apņemšanās ESP sistēmu atbalstīt visā Eiropā
ESP aktīvās drošības sistēmas efektivitāte pierādīta daudzos pētījumos, tādēļ gan politiskās grupās, organizācijās, gan arī automašīnu klubos to nolemts aktīvi popularizēt. Nupat sākusies “Izvēlies ESP!” kampaņa Itālijā. 2007. gada 8. maijā kampaņas atklāšanas ceremonijas laikā Eiropas Komisijas pārstāve Viviane Redinga un FIA prezidents Makss Moslijs brīdināja, kas notiks, ja ESP sistēmas attīstība veidosies pārāk lēni. Komisija vēlas, lai ne vēlāk kā 2012. gadā visās jaunās mašīnās ESP sistēma tiktu ieviesta automātiski.Eiropā ir jaunu mašīnu vērtēšanas programma (Euro NCAP), un tās eksperti palīdzēs jebkuram Eiropas iedzīvotājam, kurš vēlas sev iegādāties jaunu automašīnu. Eksperti uzskaitījuši visus automašīnu modeļus, kādi pieejami dažādās Eiropas valstīs, norādot, vai ESP sistēma tajos ir standarta elements, izvēles elements vai arī vispār nav pieejama.
„Bosch” bija pirmais, kas 1995. gadā sāka ražot ESP sistēmas un piegādāja tās autoražotājiem. „Bosch” nepārtraukti turpina attīstīt un uzlabot sistēmas funkcijas un piemērot to individuāli katram automašīnas modelim. Pilnveidošanas galvenais mērķis – palielināt braukšanas drošību, uzlabot braukšanas ērtības un dinamiku. „Bosch” izstrādājumi un funkcijas, kas uzlabo ceļu drošību, palīdz Eiropas Komisijai sasniegt mērķi – līdz 2010. gadam uz pusi samazināt nāves gadījumu skaitu uz autoceļiem.
„Bosch Group” ir vadošais globālais tehnoloģiju un pakalpojumu piegādātājs. 2006. finanšu gadā aptuveni 260 000 asociētie partneri automobiļu un rūpnieciskās tehnoloģijas, plaša patēriņa preču un celtniecības tehnoloģijas jomās nodrošināja preču apgrozījumu 43,7 miljardu eiro apjomā. „Bosch Group” veido „Robert Bosch GmbH” un aptuveni 300 filiāļu un reģionālo uzņēmumu vairāk nekā 50 valstīs. Pasaules mēroga attīstība, ražošana un tirdzniecības tīkls ir turpmākas izaugsmes pamats. „Bosch” ik gadu tērē vairāk nekā trīs miljardus eiro izpētei un attīstībai, un 2006. gadā pieteicās vairāk nekā 3 000 patentiem visā pasaulē. Uzņēmumu 1886. gadā nodibināja Robert Bosch (1861-1942), nodēvējot to par „Precīzās mehānikas un elektrotehnikas darbnīcu”.
mazi šroti nerulz tam jau tā kā defaultā būtu jābūt skaidram