Ar ko brauc Kubā? 16

 
12.augusts 2002 0:00

Ejot vai braucot pa Latvijas ielām, Jūsu uzmanību noteikti piesaistītu elegants pagājušā gadsimta 60., 50. gados vai pat vēl agrāk ASV ražots limuzīns. Grandioza forma, hroms, divkrāsu virsbūve, milzīgs salons. Jūs noteikti sajūsmā noelstos un veltītu šim auto vismaz pāris atzinīgu epitetu.

Bet tagad pamēģiniet iedomāties, ka jūs tam nepievēršat uzmanību, jo milzīgie “kuģi” ir visapkārt, piedevām vēl braucoši – kā reālā 20. gadsimta vidū. Arī man pirmajā brīdī aizrāvās elpa, bet ar katru nākamo dienu aizvien vairāk sāka likties, ka tā jau tam jābūt – galu galā esi taču Kubā, ko pelnīti var saukt par veco auto Meku.

Sviestmaize Fidelam

20. gadsimta 60. gadu sākumā komunistu grupiņa no Paradīzes izdzina amerikāņus. Bēgšana notika vienā naktī pametot uz salas visu nekustāmo un kustāmo īpašumu. Izraidīto amerikāņu prognozētais pāris mēnešu taimbreiks ar PSRS atbalstu pārvērtās nu jau 40 gadus ieilgušā murgā. Vienkāršajiem Brīvības salas iemītniekiem burtiski no gaisa nokrita viss dzīvei nepieciešamais, tai skaitā 482560 automašīnas. Statistika ir Fidela Kastro sistēmas stiprā puse – punktuāli pierakstījis, kas uz salas atrodas, visu nacionalizēja. Kubā visu gadu klimats ir silts vai ļoti silts (+25 - + 35C), tehniku var nedaudz bojāt tikai augstais gaisa mitrums, kas vasarā ir tuvu 100%, tāpēc mehānismus nepieciešams bieži ieeļļot. Un tā ap 50% Kubas autoparku joprojām veido vecās amerikāņu un arī nedaudz Eiropā ražotas automašīnas. Pēc neoficiālām ziņām, amerikāņi ir piedāvājuši Fidelam 150 miljonus USD, lai viņš atļautu no valsts izvest šo grandiozu kolekciju (daudzi auto modeļi Pasaulē citur vairs nav saglabājušies), bet Fidelam ir pāri par 11 000 miljoniem pavalstnieku, un mašīnas ir vajadzīgas viņiem.

Kubiešu mīļākā mašīna - Lada

70. gados autoparku sāka papildināt PSRS un citās socvalstīs ražotie braucamie – sākot ar Ladu 2101, Fiat 124, Moskviču 412 un vēlāk arī Volgu GAZ-24. Reizēm man likās, ka pa ceļu brauc arī vecās volgas un pobedas, taču, esot šām mašīnām blakus, tās izrādījas ASV mašīnu mo-deļi kurus padomju autoinženieri bija nokopējuši. Zapariem Kuba bija par karstu. Piemēroti izrādījās smagie GAZ, KAMAZ u.c., mūsu “Latvijas - rafiki”, kā arī padomju un čehu motocikli un nenosakāmas izcelsmes mopēdi. Jaunās mašīnas, it sevišķi Lada, kubiešiem ļoti patika divu iemeslu dēļ – vienkāršas un ar daudz dabūjamām rezerves daļām. Antīkie amerikāņu auto jaunas rezerves daļas jau labu laiku nebija redzējuši. Ko izdevās, sagrabināja no galīgi salūzušajām, kaut ko pielāgoja no cita modeļa, piekrāsoja ar to pašu krāsu, ko valsts iedeva, piemēram, skolas solu krāsošanai, un brauca tik tālāk. Kubietim tagad bija iespējams zem pārsega iebāzt Ladas motoru, uzlikt Moskviča riteņus un veikt citas tamlīdzīgas ekstremālas ekstras. Obligāts nosacījums ir tonēts priekšējais stikls, bet tā Kubas saulē tiešām ir nepieciešamība. Kubiešiem tikpat kā nav garāžu mūsu izpratnē. To aizstāj no 3 pusēm režģots būris ar jumtu – iznāk lētāk un arī ventilējas labāk. Autodarbnīcas ir ierīkotas līdzīgi, reizēm pat vaļējā pirmajā stāvā Havanas centra daudzstāvu namos. Mašīnas tiek mazgātas un visādi izdaiļotas. Pēdējais modes kliedziens ir ar zaļu izolācijas lenti aplīmēt priekšējos lukturus. Atīkajām amerikāņu mašīnām ik pa trīs, bet jaunākām – katru gadu ir jāiziet primitīva tehniskā apskate, kas daudz neatšķiras no mūsu padomju laika kārtības, kad par pudeli, šajā gadījumā – cukurniedru kandžas, lieta ir darīta. Vecie limuzīni un padomju mašīnas iedalās valsts un privātajās. Principā valsts tev piešķir privāta lietošanā, bet pārdot tu to nevari. Ja izdosies braukt prom no salas vai arī mainīsi darbu vai dzīvesvietu bez atļaujas, mašīna, tāpat kā māja, tiks atsavināta valsts labā. Pašreiz it kā jau darbojas brīvais tirgus veco ASV auto jomā. Auto var dabūt, sākot no 2000 USD atkarībā, cik tai vēl jāpieliek klāt līdz normālam stāvoklim. Piemēram, 1952. gada pārbūvētu braukšanai ar dīzeļa dzinēju Buick maksāja 4000 USD. No salas, protams, šo mašīnu izvest nedrīkst. Lielākajai daļai kubiešu mēneša ienākumi nepārsniedz 20 USD, un, ja valsts mašīnu nav iedevusi, viņiem to vēl ilgi neredzēt. Taču ku-bietis var katru dienu nodarboties ar autostopiem. Šoferi ir ļoti atsaucīgi un milzīgajiem stopētāju bariem ļauj braukt, piemēram, sava traktora vaļējā piekabē. Pūš vējš, nav karsti, un visi var darīt savu iemīļotāko nodarbi – parunāties.

“Sociālismu glābs tūrisms”

Ar šo nosacīto Fidela saukli Kubā jau 10 gadus veidojas jauns, kvalitatīvs autoparks. 1991. gadā Kubā bija vislielākā ekonomiskā krīze, kāda vien Kubā var būt. Padomju Savienības naudas plūsmas izbeigšanos pastiprināja sliktā raža un viesuļvētras. Fidelam steidzami bija nepieciešama valūta, kā rezultātā par reālo norēķinu līdzekli kļuva ASV dolārs, un tāds ir vēl joprojām. Kubiešiem radi no pāris stundu burājumu attālās Maiami un citām emigrācijas vietām sūtīja naudu, lai nabaga radi Kubā varētu nopirkt sev nepieciešamo, un jau 1992. gadā valsts kasē ieplūda vairāk dolāru nekā par visu tāgada cukurniedru ražu. Nākamais solis tūrisms – brauciet, skatiet mūsu “sviestu” un atvediet dolārus. Skaidrs, ka normālam tūrismam ir nepieciešami normāli apstākļi. Visu cieņu – Kubā tie ir pat ļoti labi. Ielās, sevišķi tūrisma zonās parādījās jauni taksometri, autobusi, skūteri utt. Savu artavu deva kopuzņēmumu darbinieku transports. Jaunais autoparks pārsvarā sastāv no korejiešu Huyndai, Daihatsu, japāņu Toyota, Suzuki, Nissan, Mitsubishi un atsevišķām Eiropas markām Mercedes, Volvo, Citroen, Peugeot, VW, nedaudz Audi, BMW. Mašīnas ir ražotas Meksikā, Brazīlija u. tml. ASV tirgus modeļu izpildījumā, obligāti ar kondicionieri. Pašu Amerikas brendu Kubā nav – ASV embargo ir izturēts līdz galam. Ar jauniem auto Fidels ir atļāvis tikai braukt “jaunajiem kubiešiem” – bagātākajai kubiešu daļai, kas pašreiz sastāv no sportistiem, māksli-niekiem un nomenklatūras darbiniekiem. Tērējiet savus dolārus Kubā! Pārējiem jauns auto skaitās sociālismam neatbilstoša izšķērdība un nav pieļaujams. Nav nedz līzinga, nedz kredītu iespējas. Arī jaunu auto cenas ir, maigi sakot, pieklājīgas – autosalonā Nissan Maxima QX V6 24V maksā 41859 USD , Audi A4, 1,6 L 36286 USD u. tml. Jaunie auto, izņemot Fiat, kuram ir savs centrs, tiek tirgoti kopā vienā veikalā, tāpat arī ir servisi, kuros remontē visas jaunas automašīnas pēc kārtas.

Degviela un ceļi

Lai gan Kubai pašai ir nafta, ne īpaši kvalitatīva, ar ļoti augstu sēra saturu, tā nodrošina tikai ap ¼ no nepieciešamā daudzuma, jo Kubā ar naftas produktiem darbina visas elektrostacijas. Padomju brāļi piemeta nepieciešamo, taču 90. gadu sākumā vairs nebija paša padomju brāļa. Naftu jau par dolāriem nācās pirkt no kaimiņu valstīm, piemēram, Venecuēlas, kā tas ir šobrīd. Sākās degvielas krīze, kas nosacīti eksistē arī šobrīd. Kvalitatīva benzīna cena ir 75 – 95 ASV centi par litru. Melnajā tirgū mistisku sajaukumu ar petrolejas smaku var dabūt par 40 centiem. Lielākā daļa veco ASV “degvielas kapsētu” ir pārtaisītas uz dīzeli, kam benzīntankā cena ir 40 centi, bet zem “letes” var dabūt pat par 10 centiem. Tai gan ar dīzeļdegvielu mūsu izpratnē kopīgs ir tikai nosaukums. Smirdot un rīstoties auto tomēr uz priekšu ripo. Situācija varētu mainīties gadījumā, ja Kanāda izpildīs solījumu Fidelam atrast naftu Karību jūrā. Resursi varētu būt tik milzīgi, ka sociālisms pastāvētu vēl ilgi. Pateicoties klimatam, Kubā visumā ir normāli ceļi – noteikti labāki kā Latvija. Tilti ir saglabājušies no buržuju un pat spāņu laikiem un droši vien stāvēs vēl ilgi, atšķirībā no mājam, kas visur gāžas kopā. Pa svaigi asfaltēto autostrādi Huydai taksis brauca ar 150 km/h, un ne vainas. Pie tūristu galvenās apmešanās vietas – Varadero – ir ierīkots pirmais maksas ceļu punkts. Maksa diferencēta pēc auto lieluma, sākot no 2 USD, motocikliem, skūteriem un vieglajiem, līdz 8 USD – autobusiem, gan arī pēc tā, kas ar braucamo pārvietojas, ja tūristi maksā dolāros vai eiro, vietējie tiek cauri ar mazāku samaksu – “koka peso”. Jāmaksā ir, braucot abos virzienos.

Arī policija strādā uz tūristiem

Pa Kubas pilsētas ielām ejošs tūrists ir šausmīgi pievelkoša vērtība. Nepietiek, ka uz ietves tev katru mirkli piedāvā cigārus, sievietes, pagrīdes restorānus vai narkotikas – sev pievērst uzmanību cenšas jebkurš pārvadātspējīgs transporta līdzeklis, sākot no zirgu pajūga, tūristu vilcieniņiem, rikšām, beidzot ar jaunu Mercedes taksometru. Kaulēšanās par cenām ir ieteicama, dzeramnauda ir obligāta. Ja pats gribi braukt uz savu galvu, pārsvarā tiek piedāvāti skūteri vai auto īre. Varadero visizdevīgākais ir skūteris. Pirmā stunda maksā 9 USD, katra nākamā vēl 3 USD, diennakts - 25 USD. Drošības nauda un apdrošināšana nav jāmaksā, tikai jāatceras, ka, saņemot braucamo, cerams bākā sajust tik daudz benzīna, lai tiktu līdz tuvākajai degvielas stacijai. Jārēķinās, ka, arī skūteri kaut kur atstājot, klāt būs kubietis, kas paņems dolāru par sargāšanu. Pirmajā dienā es biju nolēmis arī noīrēt kādu mašīnu. Pāris gadu vecu vai pat pilnīgu jaunu Suzuki kabrio džipu var dabūt par 65 USD diennaktī, klāt summējot 10 USD apdrošināšanu par diennaktī, 47,50 USD par benzīnu + 200 USD drošības depozītu. Bija pieejami arī kompakt-klases auto un E 190 Mercedes, pēdējie gan vismaz uz 3 dienām. Vēlme īrēt auto pārgāja otrās dienās rīta, kad, braucot ekskursijā, tūrbusiņa šoferis tika “aplaimots” ar 55 USD lielu sodu – par ātruma pārkāpšanu Havanas priekšpilsētā. Policistiem Kubā radaru nav, vienkārši, viņam likās, ka brauc par ātru. Vietējiem sodi parasti ir ap 2 USD robežās, bet mēs taču pārstāvējām tūristus. Saprotot, ka 11,5 miljoni vietējo uz 2,5 miljoniem tūristu (prognozējamais tūristu daudzums 2002. gadā) mēģina pelnīt visās jomās, sēdēšana pie auto stūres tika aizmirsta. Paši kubieši brauc diezgan kārtīgi, tai pašā laikā pīkšķinot pie pirmās izdevības. Vairāk nekā no naudas soda, viņi baidās no sodu punktu saņemšanas. Pēc 30 punktiem, tiesības uz gadu tiek noņemtas. Avāriju un cietušo skaits ir tāds pats noslēpums kā Fidela bērnu skaits vai Kubas armijas lielums, bet bojāgājušo esot ne mazums. Policijai toties ir izcila statistika auto zādzību jomā – mašīnas nezog, jo kur tad no apsargātās salas tās iespējams aizvest. Retu reizi nozog kādu padomju auto rezerves daļām, jaunu auto zādzības līdz šim brīdim nav reģistrētas.

Drīz būsim atpakaļ!

Amerikāņu sauklim par atgriešanos Kubā beidzot var sākt ticēt. Fidela 76 gadi jau ir cienījams vecums, un pagaidām izskatās, ka ASV politiķi pacietīgi gaida slavenā runātāja bēres. Nepacietīgāki ir biznesmeņi, jo pašreiz pa Brīvības salu aktīvi ņemās Eiropas un Kanādas firmas, tā ka amerikāņi var izrādīties pie izpirktas siles. Zinātāji stāsta, ka ASV esot jau sagatavota vesela likumprojektu paketi, ko un kā darīt pēc sociālisma palieku beigām. Tad arī droši vien sāksies Kubas un tās autoparka nākamā attīstības pakāpe. Jāpagaida! Raivis Repulis specāli AutoInfo
 
Visi komentāri
 
33843. viesis 12.augusts 2002 9:02
0 0 Atbildēt

Vo interesants raksts, vorši radari nav viss uz aci !!!

izstās, ka interesanta dzīve kubiešiem!!! 20USD/mēnesī !?!

33866. viesis 12.augusts 2002 10:09
0 0 Atbildēt

Vairāk šitādu rakstu par exotiskām zemēm un to auto tradīcijām!

33867. viesis 12.augusts 2002 10:15
0 0 Atbildēt

cool raksts!

33868. viesis 12.augusts 2002 10:15
0 0 Atbildēt

Taas beigas peec virsraksta "Driiz buusim atpakalj" man patika viss labaak :). Bet visumaa tiiri interesanti.

33913. viesis 12.augusts 2002 11:44
0 0 Atbildēt

labs raksts, jāpaspēj gan aizlaist uz kubu līdz soliālisma beigām, kamēr tā vēl ir eksotika!!!!

33915. viesis 12.augusts 2002 11:52
0 0 Atbildēt

jātaisa bizness. exportējam žifeļus no LAtvijas uz Kubu un pārdodam tur pa 100$, tici man būsim biezi

33978. viesis 12.augusts 2002 15:01
0 0 Atbildēt

netieku gudrs kā viņš to VAZ 2101 par limuzīnu dabūjis? Ar tādu Latvijā cōlais džeks būtu :)

34135. viesis 13.augusts 2002 12:45
0 0 Atbildēt

Šitas Džeks neiredz socikus, a tagat apzadzis nabagu Latviju braukā pa pasauli un meklē šūdus, aizbrauc uz Afriku un paskaties ar ko tūr braukā, kur cilvēķi badā mirst

34221. viesis 14.augusts 2002 9:59
0 0 Atbildēt

viesim 2002-08-13 12:45:10

Nu nevajag muldeet, jo par shiem vaardiem kas attiecas par zagshanu tevi droshi var saukt pie tiesas. Tas, ka tev nav drosmes parakstiities nenoziimee, ka tevi nevar atrast. Kas attiecas uz socikliem tad normaals cilveekst vinjus nemiil, mani ieskaitot.

Atvars no AutoInfo

34293. viesis 14.augusts 2002 20:06
0 0 Atbildēt

Kā tas Vazs nav pušu pārlūzis?

Vispār jauki pie šiem.

57203. viesis 2.janvāris 2003 17:26
0 0 Atbildēt

57488. viesis 6.janvāris 2003 12:02
0 0 Atbildēt

Cūka sašauj fermeri

113967. viesis 8.februāris 2004 8:47
0 0 Atbildēt

Nu bļit sitadi vaģi man māja stāv RAF 62.gada koka rāmis ugu;ni,brmzes vis ka vajag braukt var arī LV numurs ir

113969. viesis 8.februāris 2004 10:46
0 0 Atbildēt

patika ariiinecenzeeti uzrakstiitais korejiesju brauvcam riika vards:) *******dai:)

113970. viesis 8.februāris 2004 11:16
0 0 Atbildēt

njaa a rakstaa necenzeeja tur gan ir Huydai ..tas pats jau vien sanaak:) incanti te buus cenzuura?:)tests:)

113971. viesis 8.februāris 2004 11:18
0 0 Atbildēt

ne pa teemu ,bet patika .Ukrainaa razosjot Pegijus-bet ne "sborku",bet kopaa ar 3A3..nosaukums buusjot Pegirozecs,Gribeetos redzeet kaa izskataas:)

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Volvo izlaidis pēdējo eksemplāru ar dīzeļdzinēju 19

Zilās krāsas XC90, kas 2024. gada 27. martā noripoja no rūpnīcas konveijera Gēteborgā, kļuvis par pēdējo zviedru markas vieglo automašīnu, kurai iebūvēts dīzeļdzinējs. Lasīt vairāk

 

Nepilni 123 000 eiro – Mercedes prezentējis G-klases modernizēto modeli (+ FOTO) 4

G-klases 45 gadus ilgā vēsture turpinās. Cenas sākas no atzīmes 122 808 eiro, AMG modelis varētu maksāt nepilnus 200 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Mercedes-AMG GT tagad arī četrcilindru motora versijā (+ FOTO) 3

Divvietīgajai kupejai arī šādā versijā jaudas netrūks. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti