Katru gadu, iestājoties aukstiem laika apstākļiem, pieprasījums pēc aukstumizturīgas degvielas gan Latvija Statoil vairumtirdzniecībā, gan mazumtirdzniecībā pieaug vairāk kā divas reizes.
Latvija Statoil pašreiz pilnībā ir pabeigusi pāreju un tirgo 100% ziemas degvielu – benzīnu ar paaugstinātu tvaika spiedienu un arktisko dīzeļdegvielu (dd). Līdztekus Latvija Statoil turpina pērn uzsākto sabiedrības izglītošanas iniciatīvu ar aicinājumu “Netaisi bākā kokteili!”. Tās mērķis ir pievērst auto vadītāju uzmanību tam, ka ziemas degviela jāsāk lietot vēl pirms nopietna sala iestāšanās un jādara tas regulāri, lai, iestājoties salam, tvertnē būtu 100% laika apstākļiem atbilstoša degviela.
Likumdošana auto braucējus joprojām nepasargā
Ir vairāki priekšnosacījumi, lai auto nepieviltu īpaši zemā temperatūrā. Degvielas tvertnē un filtros gan dīzeļa, gan benzīna dzinējos nedrīkst būt kondensāts, motorā jābūt eļļai, kas lietojama zemā temperatūrā, akumulatoram jābūt pietiekoši spēcīgam, bet ar dīzeli darbināmu auto tvertnēs jābūt 100% arktiskajai dd. Taču arī pēc pēdējās ziemās piedzīvotā haosa Latvija joprojām ir vienīgā no Baltijas valstīm, kurā likumdošana patērētāju interesēs neuzliek degvielas tirgotājiem par pienākumu ziemā tirgot ziemas dd .Atbilstoši laika apstākļiem Latvijā piemērotākais būtu noteikt, ka 1. arktiskās klases dd obligāti jātirgo no 1. decembra, pircēju interesēs neliedzot tirgot arī 2. arktisko klasi.
Lietuvā prasība tirgot ziemā arktisko dd likumdošanā ieviesta 2003. gadā un tiek pieļauta gan 1., gan 2. arktiskās klases dd tirdzniecība. Savukārt Igaunijā no 1. decembra līdz 29. februārim obligāti jātirgo pirmās arktiskās klases dd.
Arktiskās un mērenās klases dd cena atšķiras par 0.5-1 santīmam par litru. Tā kā Latvijā nav obligāti ziemā jātirgo arktiskā dd, daudzi tirgotāji arī ziemā turpina tirgot mērenās, nevis arktiskās klases dd.
Iedzīvotāji savas intereses sāk aizsargāt ar zināšanām
Mērenā klimata un arktiskās dd sastāvs ir atšķirīgs. Arktiskajā dd ir mazāk parafīnu, jo zemās temperatūrās tas sabiezē un aizsprosto degvielas filtru. Pietiek pat ar nelielu daudzumu iepriekš iepildītas salu neizturīgas dd, lai, pievienojot arktisko dd, veidotos parafīna kristāli, kas aizsprosto degvielas filtru.Latvijas iedzīvotājiem līdz šim trūka informācijas gan par to, kā pareizi sagatavot auto ziemai, gan par to, kādi ir priekšnosacījumi, lai dd saglabātu savu aukstumizturību. Rezultātā iepriekšējos gados Latvija Statoil un vairāki citi tirgotāji, kas tirgo arktisko dd, saņēma nepelnītus pārmetumus.
Tam, ka auto lielā aukstumā nebija „kustināms”, iemesli parasti bija divi – vājš akumulators vai dažādu dd klašu „kokteilis” tvertnē. Privāto auto īpašnieku vidē par tradīciju jau bija kļuvis paradums dienu pirms īpaši auksta laika iestāšanās tvertnē jau esošajai degvielai pievienot arktisko dd.
Pagājušajā ziemā Latvija Statoil realizēja pirmo sabiedrības informēšanas kampaņu “Netaisi bākā kokteili!”. Rezultātā, salīdzinot ar 2005. gada ziemu, gadījumu skaits, kad privātpersonas vērsušās uzņēmumā ar jautājumiem par dd aukstumizturību, pērn sarucis uz pusi.
Latvija Statoil arī šogad aicina auto īpašniekus pārliecināties, ka viņu izvēlētais tirgotājs realizē sezonai atbilstošu dd. Un atgādina - arktiskā dd jāsāk uzpildīt jau savlaicīgi un jādara tas regulāri. Lai brīdī, kad temperatūras stabiņš noslīd zem –20 grādu atzīmes, degvielas tvertnē būtu 100% arktiskā dd, nevis dažādu klašu degvielas „kokteilis”.
STATOIL preses relīze
Kā lai zin, kāda klase tirgojas? Kā tās atšķiras?