Īrija - miglaina, bet jauka zeme, no kuras var mācīties (+ foto) 25

 
26.novembris 2007 14:09

Pirms nedēļas iAuto redakcija bija ciemos miglainajā Īrijā. Mūsu ciemošanās pamatmērķis gan bija „WRC Ireland”, tomēr nedēļas laikā tas pārvērtās par šīs salas apceļošanas pasākumu...

„WRC Ireland” nelutināja skatītājus un dalībniekus ar jaukiem laika apstākļiem – it sevišķi tajā dienā, kurā mums bija iecerēts to skatīties. Tāpēc tika pieņemts lēmums – izmantot laiku citam mērķim – apskatīt šo interesanto zemi.

Fotogalerija »»

Viss sākās ar HERTZ autonomu, kurā jau Latvijā bijām rezervējuši kārtīgu auto, lai nedēļas laikā nebūtu jāsēž kā „siļķēm mucā” – Ford S-MAX. Auto saņemšanas operācija aizņēma ne vairāk kā 10 minūtes: kredītkartes apstrāde, daži paraksti, auto atslēgas un varējām jau doties uz stāvvietu pēc mašīnas. Tā kā jau bija aizdomas, ka šeit ceļi ir šauri un braukt ar stūri labajā pusē nebūs nekāda izklaide, piemaksājām (~130EUR), lai auto uz šo nedēļu tiktu pilnībā apdrošināts. Tagad drīkstam atgriezt numurus un atslēgas :)



Un tā – Ford S-MAX ar stūri labajā pusē.  Tas jau arī nebūtu nekas, bet Īrijā, tāpat kā Lielbritānijā (un Ziemeļīrijā), jābrauc pa ceļa kreiso pusi. Pirmajā vakarā ļāvām, lai mūs ar visu auto nogādā līdz naktsmājām Swordā „vietējais” latvietis Imants. Paldies viņam par to, jo pirmajā brīdī (un tumsā) viss likās tik nesaprotams. Jāatzīmē, ka šāds pakalpojums tur skaitās likumpārkāpums, jo katram vadītājam, kurš sēstos pie šī auto stūres būtu jābūt ierakstītam dokumentos un par to būtu atsevišķi jāpiemaksā... Cerējām, ka 10 kilometru laikā nekas tāds nenotiks un tā arī par laimi bija.

Nākošajā dienā sākām iepazīties ar Īriju – nolēmām apbraukt apkārt gandrīz visai salai, ieskaitot arī Ziemeļīriju (GB). Vakarā vēl paspējām „parunāties” ar vietējiem latviešiem, kuri šeit jau gadiem dzīvo un strādā. Mēs tikām brīdināti, ka ceļi, to joslas ir šauras un daudzviet iespējams, ka pretīmbraucošie auto var „nesamainīties” neaizķeroties... Un sekoja arī brīdinājums: ja Īrijā saskrienas īrs un latvietis, vienmēr taisnība izrādoties īram... To arī ņēmām vērā visu nedēļu.



No rīta beidzot pats sēdos pie stūres. Tā kā gandrīz visu nakti biju murgojis par „nepareizo” braukšanu, izrādījās, ka „nakts virtuālais treniņš” bija nācis par labu – jau no paša sākuma sāku braukt, kā īsts īrs. Protams, mulsināja šaurās Īrijas ielas un ceļi, bet tomēr cilvēciskais faktors palīdzēja izbraukt visu bez problēmām. Izrādās, ka Īrijā, tāpat kā, iespējams, visā Eiropā, auto vadītāji ir saprotoši, ja nepieciešams, dod ceļu un īpaši nestreso ne par ko.


Divvirzienu iela :)

Kaut arī Īrijā (ap Dublinu) arī ir sastrēgumi un tādi, kādi Rīgā nemaz nav redzēti, tur viss notiek savādāk – neviens nemēģina to, ko pie mums sauc par agresīvo braukšanu. Savukārt, ja kādam vajag izbraukt uz galvenā ceļa, kur notiek intensīva satiksme – parādi pagriezienu un drīz vien kāds ielaidīs joslā. Jāatzīmē, ka arī Dublinā ir sabiedriskā transporta joslas, kurā nekad neieraudzīsiet neko citu kā autobusus un taksometrus. Citi autovadītāji tur nemaz nemēģina „ielīst”. Jāpiezīmē, ka Īrijā darbojas uzticības tālrunis, pa kuru var ziņot par agresīvajiem braucējiem... Un tas „darbojas”...



Tā kā ceļumā līdz bija paņemts arī kārtīgs navigācijas rīks „TomTom 720”, kuru iegādājāmies www.auto-travel.lv, nebija nekādu problēmu ar ātrākā ceļa atrašanu uz mūsu izvēlētajiem apskates punktiem. Brīžiem gan TomTom piedāvāja variantus, kas izskatījās neticami, tomēr – visur nonācām bez aizķeršanās.



Lielā daļā Īrijas ceļu atļautais braukšnas ātrums ir 100km/h. Uz autostrādēm – 120km/h.  Vietējie gan neieteica ierobežojumus pārsniegt vairāk par 10km/h. Tomēr izrādījās, ka uz ceļiem, kur atļautais ātrums ir 100km/h, šādu tempu noturēt nemaz nav tik viegli – ceļi ir ļoti šauri, nepārredzami līkumoti. Šādiem ceļiem parasti nav nomales – tās vietā ir akmens žogs vai krūmi. Ne reizi vien nācās „noslaucīt” auto kreisos sānus ar krūmiem, kad pretīm nāca kāds pamatīgāks transportlīdzeklis. Bet patiesībā īri nemaz nekur nesteidzas – ja kāds brauc pa priekšu ar 80 km/h, tad reti kad un reti kurš īrs to mēģinās apdzīt. Tā vietā viņš turpinās ceļu „astē” līdz apdzīšanas manevrs būs pilnīgi drošs. Viņi nekur neskrien un nesagaidīsiet, lai kāds no viņiem ar tālajiem kādu mēģinātu „stumt”, kā pie mums pieņemts.

Īpaša atšķirība no Latvijas – gandrīz visi ceļi ir ideāli marķēti. Visas joslas ir ar krāsojumu, kas papildināts ar atstarotājiem. Tas palīdz braukt droši par īru sliktajos laika apstākļos (kaut arī viņi neuzskata tos par sliktiem).

Vēl viena īpašība – lielākā daļa ceļazīmju ir „dublētas” vārdiski. Ja redzēsiet ceļazīmi „Pa labi nogriezties aizliegts”, tad noteikti turpat būs uzraksts „No right turn!”. Pat gājējiem uz ceļa ir uzraksti „Look left” vai „Look right”. Kaut arī tik daudz uzrakstu uz ceļa, šķiet, nedaudz traucē, iespējams, tas uzlabo kopējo situāciju.

Īru nacionālā īpatnība (ir sastopama arī citur) – liela daļa krustojumu izveidoti apļa veidā. Jāatgādina – aplis jāveic pretēji ierastajam – pa kreisi. Tomēr ir kāda interesanta lieta – īri no apļa otrās joslas atļaujas droši griezties ārā (pa kreisi). Pagrieziena signāla ieslēgšana tur nozīmē to, ka tu vēlies veikt manevru un vari būt pārliecināts, ka tevi palaidīs. Pie mums – Latvijā – līdz tam vēl ilgi jāaug.
Kopā pa Īriju tika veikti vairāk kā 1500 kilometri. Satiksmes negadījumu šajā laikā redzējām tikai vienu – uz apļa apgāzies kravas auto. Bet par to jau nav jābrīnas – tik šauri apļi, tik liels atļautais braukšanas ātrums apļos (parasti 80-100km/h)...



Visa brauciena laikā nakšņojām „Bed&Breakfast” tipa mājās – tās ir atsevišķas istabas ar visām ērtībām un brokastis no rīta. Mūsu lauku tūrisma attīstītājiem būtu no kā pamācīties. Vidējā cena 30-35EUR no cilvēka. Ja braucat turp, droši varat atteikties no Īru brokastīs ietilpstošajām īru desiņām – tās jums negaršos, bet viss pārējais ir ok.

Secinājumi
Īrijā braukšanas kultūra ir augstā līmenī. Nesastapsiet nevienu „agresīvo”. Ikviens palaidīs. Ikviens pateikts „paldies”. Sabiedriskais transports ir labā līmenī un to respektē citi autovadītāji. Ceļi, kaut arī daudz kur ar ceļa remontiem, ir sakopti, visur ir pietiekami daudz ceļazīmju (ja ne par daudz), visi ceļi marķēti ar atstarotājiem. Visu 1500 kilometru laikā neiebraucām nevienā bedrē – pat braucot pa reģionālajiem ceļiem. Iespējams, to var izskaidrot ar ziemas iztrūkumu šajā zemē, bet tomēr – bedru nav! Arī grants ceļu šajā valstī nav.

Vai bija vērts? Jā, kaut arī tuvākajā gadu desmitā uz turieni atkārtoti doties negatavojamies, bija interesanti – jauka daba, okeāns, jūra, kalni – viss, ko vien var vēlēties no šādu platumu grādu valsts. Cilvēki ir patīkami, arī ne pārāk uzbāzīgi. Vienmēr un visur dzirdēsiet vārdus „T(h)ank You”, jo viņiem ir pieņemts būt pieklājīgiem...

Fotogalerija »»

Īriju apceļoja: iAuto redakcija – Redaktors, Lapsa, Robchiks, Maija un Murgs.

Auto nomas (HERTZ) izmaksas: 2007.gada Ford S-MAX 413Ls (ieskaitot to, ka auto tiek saņemts un nodots lidostā, ieskaitot pilnu auto apdrošināšanu). (Tik daudz šobrīd rezervēts uz VISA.) Mazāki auto maksā stipri lētāk.

Kopīgie izdevumi uz nedēļu (uz pieciem cilvēkiem), iekļaujot ēšanu, nakšņošanu un auto ~300Ls uz cilvēku + lidmašīnas izdevumi ~60Ls.
 
Visi komentāri
 
247778. viesis 26.novembris 2007 14:38
0 0 Atbildēt

Un tagad visi paklausīsimies ko par Īriju domā vidējais statistiskais latweets pie sava rumaka stūres :D

Anyway - bezpredels uz ceļiem beidzas ar Polijas rietumu robežas škērsošanu. Es pa vasaru izbraukāju pusi Eiropas un varu tikai teikt - kā esi laukā no poļu zemes, tā braukšana pārvēršas baudā.

247780. viesis 26.novembris 2007 15:21
0 0 Atbildēt

Nav tik traki ar to otrādāko braukšanu. Pirmajās 10 minūtēs var pierast. Jāskatās kā brauc pārējie un ir OK. Vienīgi tā ātrumu pārslēgšana ar kreiso roku šķiet tāda dīvaina vēl labu laiciņu. Autonomas mašīnā iekšā bija lieliem burtiem un uzzīmētām bultām norādīta pareizā puse, lai ārzemnieks visu laiku to patur prātā. Nezinu, vai tas tā ir visos gadījumos, bet tajā pašā Hertz ņemtajā Fiat Brava tā bija. Par to šaurību ir taisnība, dienas laikā vienreiz izdevās kontaktēties ar pretīmbraucošās mašīnas sānu spoguli :D

Redaktors 26.novembris 2007 15:25
0 0 Atbildēt

Jā - uz paneļa ir bulta, kas visu laiku atspīd logā - DRIVE LEFT

247785. viesis 26.novembris 2007 15:45
0 0 Atbildēt

Kad trīs dienas pa UK braukāju, speciāli ņēmu auto ar automātisko kārbu - lai negramstītos gar durvīm katru reizi, kad jāpārslēdz ātrumi.

Kas attiecas uz alcohol free zonām, arī UK pilsētu parkos tādas bija, tik soda izmērs tur bija cits - 500GBP-1000GBP

Redaktors 26.novembris 2007 15:46
0 0 Atbildēt

Starp citu, tā bilde ir no UK (Ziemeļīrijas)

247787. viesis 26.novembris 2007 15:48
0 0 Atbildēt

Sinn - svaki tu to pus Eiropu esi izbraukajis. Ja sanak iespaidus vakt Vacija, Sveice un Austrija tad jau liekas, ka "bezprigels" beidzas Polija. Ja pievieno iespaidiem Franciju un Spaniju, tad "bezprigels" beidzas jau netalu aiz Bauskas. Ja tomer sanak noklut ari lidz Griekijai vai Italijas dienvidiem, tad rodas jauni iespaidi par to, kas tad isti ir "bezprigels" un pie mums ir ista bauda braukt.

247788. viesis 26.novembris 2007 15:56
0 0 Atbildēt

Viens ir skaidrs, ka uz Spāniju vai Franciju ar savu privāto auto es laikam nekad nebraukšu, jo, parkojoties apskrāpēt/mazliet sabuktēt citu auto, šajās valstīs tā ir norma, par ko pat nepievērš uzmanību.

Bet braukšanas kultūra ir augstāka pat Lietuvā (izņemot Viļņu, kur kultūras nav vispār), Polijā braukt arī daudz labāk kā LV.

247789. viesis 26.novembris 2007 16:01
0 0 Atbildēt

Kā skatās autonomas par francijā apskādētām mašīnām? Jeb viņas tur jau tiek iznomātas ar svītrainiem bamperiem? :D

247790. viesis 26.novembris 2007 16:03
0 0 Atbildēt

domāju, ka logu tīrītājs ar pagriezienu rādītāju "samainījās" arī ne vienu reizi vien :)

tb man tā bija Janzēlandē - kā slēdzu pagriezienu tā dabūju slapju stiklu un krustojums no redzamības pazuda vispār.

247792. viesis 26.novembris 2007 16:04
0 0 Atbildēt

Francijā vispār visi sabrauc krustojumā reizē un tad taurē viens uz otru. Tādu "kultūru" man nevajag !

247804. viesis 26.novembris 2007 18:06
0 0 Atbildēt

to nomiks...

Aha par to parkošanos tā ir.Kādu laiciņu sanāca Spānijā pastrādāt un auto ari bija.Nu tā parkošanās tāda ari ir.Bamperis pie bampera.Tev liekas,ka mašīnu atstāji normālā attālumā no priekšējā un aizmugurē vispār neviena nebija...no rīta jābrauc uz darbu,atnāc pie mašīnas un konstatē,ka priekšā 10 cm attālumā nu stāv jau cits un aizmugurē 15 cm attālumā pieparkojies kautkāds kvieklis ar seatu.Tad nu tiec ārā kā vari...ja nevari,tad viņi"drusku jāpagrūzta"...a ko.Ikdiena.Pamazām pierodi un liekas viss ir normāli,bet tagad Latvijā,šķiet,ļoti normļi noparkojos...pieskrien vecis un ar putām uz lūpām sāk aurot...sak,man vietas nēesot vai...ko tik tuvu pieparkojies.Viņš nevarot izbraukt...da tur fūre varētu izbraukt a viņš,lūk nevarot :)

247806. viesis 26.novembris 2007 19:34
0 0 Atbildēt

Esmu nobraukājis pa turienes ceļiem pietiekmi daudz. Neviens neko nav nedz skrāpējis,kā Nomiksam šķiet un braukšana ir atpūta labi organizētas satiksmes dēļ.

247807. viesis 26.novembris 2007 19:39
0 0 Atbildēt

Pa kūdras purviem var braukt, kā grib - neko neskrāpē ;)

247808. viesis 26.novembris 2007 19:54
0 0 Atbildēt

Infantiilisks raksts. Vareeja veel paaris riezes uzsveert, ka ir nobraukti 1500km :D Un kaads tolks braukt uz Iiriju ? :D

Redaktors 26.novembris 2007 20:04
0 0 Atbildēt

"Tolks" bija apskatīt valsti un tas mums 7 dienu laikā izdevās. WRC noskatīsimies nākošgad tuvākā un mums saprotamākā zemē.

247813. viesis 26.novembris 2007 21:22
0 0 Atbildēt

Kārtējo daunpīļu komenti......

247816. viesis 27.novembris 2007 2:33
0 0 Atbildēt

Runājot par autonomu- ja uz kartes ir norezervēti 413 LVL, tad puse pēc kāda tiks atskaitīta atpakaļ, jo cik esmu izmantojis Hertz, Sixt un citu autonomu pakalpojumus, tad parasti norezervēti tiek maksa par pakalpojumu plus 100% security deposit.

247826. viesis 27.novembris 2007 10:01
0 0 Atbildēt

Chriss

Kad pirms pusotras nedēļas Hamburgā Hertz nomāju auto, tad no mana konta norezervēja akurāt tikai summu par vienas dienas nomu (98,50 EUR). Par to pārliecinājos internetbankā.

Aizvakar uz mājām atnāca gala rēķins no Hertz tieši par to pašu summu.

Katrā ziņā neķādas citas papildus summas no mana konta rezervētas netika!

Baisulim - vārds "NOMIKS" datīvā ir "NOMIKAM" nevis "NOMIKSAM" :)

Parīzē visai ierasta aina, ka guži jauns dārgs auto brauc ar apskrāpētiem bamperiem vai sāniem. Tas liek izdarīt secinājumus.

247847. viesis 27.novembris 2007 14:06
0 0 Atbildēt

Bed & Breakfest cena gadījumā nebija paundos? Kaut kā baigi lēti, jo vismaz Anglijā tādus ciparus redzēju. :) Un uz motorvejiem plūsma reāli iet uz 130-150 Km/st. :)

Redaktors 27.novembris 2007 14:27
0 0 Atbildēt

Cenas Īrijā ir EUR. Uz motorway neredzēju nevienu, kas brauktu ātrāk par 120+10...

247867. viesis 27.novembris 2007 15:58
0 0 Atbildēt

aizbrauciet uz Montenegro. Tur Jūs iemācīsieties braukšanas kultūru. Šovasar ar savu opeli iju līdz Montenegro un cauri Horvātijai līdz Venēcijai. Turpceļš pāri Tatriem, pavidam nedaudz Balkāni un atpakaļceļā Alpi Itālijā un Austrijā.Kopā virs 6 tk km. Nedaudz vāģim iekšas pabojātas, bet galvenais, ka mājās tikts :)

247869. viesis 27.novembris 2007 16:00
0 0 Atbildēt

Montenegro latviešu valodā ir Melnkalne :D mēs taču Igauniju nesaucam par Eesti, vai ne? :D

247872. viesis 27.novembris 2007 16:39
0 0 Atbildēt

Man šķiet, ka vistraģiskāk ir braukt pa Itālijas pilsētām :D tur ir jautrs bezpreģels :D

Dienvidfrancijā tu velc pa līkumainu kalnu ceļu uz 110, bet aiz tevis ar ieslēgtu pagriezienu garām grib tikt k-kāds golps ar Monako numuriem :D:D

Šveicē cilvēki nesaprot, ka pa kreiso bāņa joslo nevajag vilkties uz 105 un gaismu murkšķināšana nedarbojas. Toties ir bolīšanās, kad paej garām pa labo :D:D:D

Čehijā ir fantastiski bāņi - segums labāks kā Vācijā.

247904. viesis 28.novembris 2007 10:11
0 0 Atbildēt

Nu no manas pieredzes trīs labākās vietas, kur gadījies braukt:

1) un neapstrīdami iespaidīgākā vieta - Triumfa arkas aplis Parīzē. 12 pienākošās ielas, 6 joslas, braukt ārā var no jebkuras, priekšroka ir iebraukšanai aplī... Stundā vidēji 10 avārijas, kuras gan parasti beidzas ar īsu vārdu apmaiņu, kur "merde" un tamlīdzīgi ir pamatā

2) Somijas ziemeļi aiz polārā loka. Ārā -30. Ceļa segums ir asfalts, kuram pa virsu ir 40cm tīra ledus un vēl 10 cm pieblietēta sniega. Braucu ar Mazda6, svaigas GY UG500 riepas. Ceļa zīme ļauj braukt uz 80 km/h. Braucu uz savu un mašīnas spēju robežas - izbaudu vieglas sānslīdītes līkumos, taisnēs izdodas sasniegt apmēram 70 km/h, jo elektronika nepārtraukti cenšas mani noturēt trajektorijās... un mani itin mierīgi apdzen satiksmes autobuss, kurš ievēro zīmi 80. Skaidrs par ko strādā Makinens brīvajā laikā.

3) Kanāriju salu kalni. No īres Pegija tiek izspiesti pēdējie zirgspēki, Pegijs pēdējiem spēkiem turas pie asfalta... un garām palido superduper Renault 5 bars ar tādu turbīnu rēkoņu un ātruma starpību vismaz 50 km/h. Mana dzīvības apdrošināšana nav tik laba, lai lidotu pa kalnu serpentīniem ar 150+, zinot vietējās braukšanas īpatnību - iekšmala tam, kas uzpīpina pirmais.

247911. viesis 28.novembris 2007 11:27
0 0 Atbildēt

Labs :)

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Iesaka eksperts: no kā jāuzmanās autovadītājiem pavasarī? 1

Varētu šķist, ka pavasarī, kad nokusis sniegs un kļuvis gaišāks, par ceļu satiksmes drošību var raizēties mazāk. Taču arī pavasarī ir vairāki būtiski faktori, kas jāņem vērā, lai droši un bez raizēm nokļūtu iecerētajā galapunktā, tāpēc Swedbank kopā ar Drošas Braukšanas Skolas direktoru Jāni Vanku sagatavojis padomus, kam jāpievērš īpaša uzmanība, pārvietojoties ar auto pavasarī. Lasīt vairāk

 

Frānsisa Skota Kī tilts pēc avārijas - postījumu apmērs (+ VIDEO) 16

Vakar pēc kravas kuģa DALI ietriekšanās sagruva Frānsisa Skota Kī tilts ASV ostas pilsētā Baltimorā. Drona lidojums ļauj novērtēt katastrofas apmērus, sagrauto tiltu un cietušo kuģi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti