Rīgas Motormuzejā apskatāma Irbīša lidaparāta kopija 13

28.novembris 2011 8:58

Rīgas Motormuzejā apskatāma Kārļa Irbīša 1937.gadā konstruētā lidaparāta VEF I-12 autentiskā kopija.

Darbs pie lidaparāta rekonstrukcijas sākās 2005.gadā ar Irbīša oriģinālo rasējumu izpēti. Pēc piecu gadu titāniska darba Latvijas aviācijas entuziasti bija gatavi izmēģināt lidaparātu darbībā. Lai to īstenotu klajā laukā tika nolīdzināta zeme un “uzbūvēts” improvizēts lidlauks. Pilots Austris Zobens ar jaunuzbūvēto VEF I-12 pacēlās viena metra augstumā un nolidoja 100 m, kā to nosaka aviācijas normatīvie akti. Pēc šāda lidojuma lidaparāts oficiāli tiek atzīts par lidot spējīgu. Vairāk lidmašīna debesīs pacēlusies nav.

Lidaparāta vēsture

Aviokonstruktors Kārlis Irbītis darbu pie lidaparāta I-12 sāka 1936.gada novembrī, bet pilnībā tas tika pabeigts 1937.gada jūnijā. Oficiālā lidspējas pārbaude notika 8.jūlijā, pēc kura lidaparāts saņēma reģistrācijas burtus YL-ABG.

Pasaulei lidaparāts tika atrādīts Parīzē 1937.gada vasarā, kad pilots Kārlis Bandenieks veica vairākus demonstrācijas lidojumus un popularizēšanas nolūkos vizināja franču mediju pārstāvjus. Vēlāk tas ar panākumiem tika demonstrēts arī Lielbritānijā un Somijā

Pavisam Rīgā VEF rūpnīcā līdz II pasaules karam tika uzbūvēti 12 šādi lidaparāti.

Lidaparāta sasniegumi

Britu pilots Filips Averi 1938.gadā paziņoja, ka veiks ar I-12 beznosēšanās pārlidojumu no Londonas uz Rīgu un ir gatavs šajā lidojumā sasniegt jaunu rekordu. (Iepriekš šo pārlidojumu bija veicis angļu pilots Berts Hinklers ar lidmašīnu Avro "Avian" G-EBOV 1927.gada augustā, kad 1700 km tika pieveikti 10 h 46 min). 1938.gada jūlijā Filips Averi startēja no Londonas uz Rīgu. Lidojums bez nosēšanās ilga 9 h 05 min. Jauns rekords bija sasniegts!

 

Lidaparāta tehniskie dati:

Motora jauda 90 ZS
Cilindru skaits 4
Maksimālais ātrums 230 km/h
Maksimālais augstums 4000 m
Lidošanas tālums 800 km

Rīgas Motormuzeja darba laiki:
katru dienu plkst. 10:00 – 18:00

Biļešu cenas (iekļaujot arī Motormuzeja pastāvīgās ekspozīcijas apskati):

Pieaugušie 2,- ls

Skolēni, studenti, pensionāri 1,- ls

Ģimenes biļete 4,- ls

 
Visi komentāri
 
284431. viesis 28.novembris 2011 9:32
0 0 Atbildēt

Interesanti, vai šim lidaparātam ir arī oriģinālais angļu Cirrus-Minor

dzinējs? Kaut gan, arī šodien nav problēmu iegādāties atjaunotus šos

dzinējus vai to replikas. Un, ja rekonstrukcijai tika "pieiets" tik nopietni ...

284437. viesis 28.novembris 2011 12:09
0 0 Atbildēt

Interesanti,ka tolaik Irbītis lidaparātu uzbūvējis nieka 8 mēnešos.

284438. viesis 28.novembris 2011 12:15
0 0 Atbildēt

UUSA - Irbītis taisīja kā anāk, bet kopija bij jātaisa precīzi :D

284439. viesis 28.novembris 2011 12:25
0 0 Atbildēt

forsa ir

284442. viesis 28.novembris 2011 12:27
0 0 Atbildēt

Ļoti interesants raksts

284446. viesis 28.novembris 2011 12:57
0 0 Atbildēt

man patik si masina un granataboli ari

284447. viesis 28.novembris 2011 13:13
0 0 Atbildēt

OGO forshi!!!

284448. viesis 28.novembris 2011 13:42
0 0 Atbildēt

Domāju, ka tas lidaparāts noteikti nav sliktāks par populāro Cesnu. Ja ne pat labāks. Varēja vefiņš atsākt to lidaparātu ražošanu - par sakarīgu cenu gribētāji noteikti atrastos. Bet, vajadzētu jau nu mūsu lidotājiem saņemties, un veikt ar to lidaparātu kādu sakarīgu lidojumu.

284449. viesis 28.novembris 2011 14:06
0 0 Atbildēt

normāls ātrums priekš 90Zs!

284450. viesis 28.novembris 2011 14:19
0 0 Atbildēt

Labs atrums

284451. viesis 28.novembris 2011 17:41
0 0 Atbildēt

IV, cesna ar augshejo sparnu ir daudz labaka sveetdienas lidotajiem...

284452. viesis 29.novembris 2011 7:45
0 0 Atbildēt

IkdienasViesis

Domāju, ka tas lidaparāts noteikti nav sliktāks par populāro Cesnu. Ja ne pat labāks. Varēja vefiņš atsākt to lidaparātu ražošanu - par sakarīgu cenu gribētāji noteikti atrastos. Bet, vajadzētu jau nu mūsu lidotājiem saņemties, un veikt ar to lidaparātu kādu sakarīgu lidojumu.

========================

Vefiņš varēja to darīt, ja 1940. /41. gadā vairums esošo lidaparātu netiktu aizvesti uz PSRS - koka lidmašīnu būve krievus dikti interesēja! Pasaulē runā, ka slaveno LAGG un LA iznīcinātāju konstrukcijās esot skaidri redzamas Irbīša idejas ... Čehoslovakijā pēc WW2 izdevās saglabāt aviobūvi -

kā nekā pat Meseršmitus Me-109 ražoja vēl pēc WW2 :-)

284451

IV, cesna ar augshejo sparnu ir daudz labaka sveetdienas lidotajiem...

========================

Vispār jau "augšējais spārns" vairāk nosaka lidmašīnas piemērotību sarežģītiem lidošanas apstākļiem. Svētdienas lidotājam tas vairāk vai mazāk

ir "pie kājas", ja nav jāpaceļas / jānolaižas jebkurā pļavā :-)

284453. viesis 29.novembris 2011 7:51
0 0 Atbildēt

UUSA

Interesanti, ka tolaik Irbītis lidaparātu uzbūvējis nieka 8 mēnešos.

======================

Nav jau svarīgākais, cik mēnešus būvēja - gan Irbītim, gan citiem

iesaistītajiem tas nebija pirmais lidaparāts. Kā vēsta vēstures "annāļi",

Irbītis pats vērtējis lidmašīnas būvē patērēto laiku uz ~ 36 000 cilvēkstundām.

Varam vien stādīties priekšā, ar kādu aizrautību ļaudis būvēja lidmašīnas,

tolaik taču tas bija kas līdzīgs kosmosa aparātiem šodien :-)

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Savvaļas ugunsgrēka liesmās gājis bojā unikāls rodsters (+ FOTO) 4

Ugunsgrēkā, kas joprojām plosās Kalifornijas (ASV) štata apkaimē, sadegusi Garija Červeni automobiļu kolekcija, tostarp unikāls 1948.gada rodsters. Lasīt vairāk

 

No paradīzes cauri peklei - Honda vadītājs izglābj ģimeni no nāves liesmās (+ VIDEO) 7

Kāds Honda Ridgeline vadītājs publicējis paša uzņemto video, kas atspoguļo bēgšanu no liesmu pārņemtās Kalifornijas (ASV) štata pilsētas Paradaizas. Lasīt vairāk

 

Liepājā saskrienas tramvajs ar autobusu

Otrdienas vakarā Liepājā, Lielajā ielā, notikusi autobusa un tramvaja sadursme Lasīt vairāk

 

Naftas ieguvējvalstis prognozē piedāvājuma pārsvaru pār pieprasījumu un aicina īstenot jaunas stratēģijas 1

Lielākās naftas ieguvējvalstis svētdien norādīja, ka jēlnaftas piedāvājums nākamgad varētu pārsniegt pieprasījumu un aicināja īstenot jaunas stratēģijas, balstoties uz ieguves apjoma pielāgošanu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti