Mārtiņš Rītiņš: Gan izvēloties auto, gan ēdienu - par to jāzina viss (+ foto) 6

 

Foto: Publicitātes attēls

Inchcape | 18.oktobris 2017 14:38

Klimata pārmaiņas nebūs kaut kad nākotnē, šis process notiek pašlaik un to ietekmē ikviens no mums, izvēloties ēdienu, transportu un personīgās higiēnas līdzekļus, uzskata biedrības “Slow Food Rīga” prezidents Mārtiņš Rītiņš.

Atbilstoši Eurostat datiem Latvija 1990.gadā saražoja 26,4 miljonus tonnu CO2 vai līdzīgu, dabai kaitīgu izmešu, bet 2015.gadā šis rādītājs bija sarucis jau mazliet vairāk par pusi – līdz 11,6 miljoniem tonnu. No vienas puses varam lepoties, jo gan Igaunija, gan Lietuva saražo krietni vairāk izmešu - attiecīgi 18,1 un 20,3 miljonus tonnu, no otras puses ir skaidrs, ka šo rādītāju var samazināt vēl vairāk.

“Protams, ir daudz dažādu veidu, kā saudzēt dabu. Es esmu izvēlējies ceļu atpakaļ “pie saknēm”. Es atbalstu tīru, veselīgu ēdienu, sadzīvē izmantoju dabai draudzīgus līdzekļus, cenšos saimniekot saudzīgi, neizniekojot dabas resursus, un tagad arī pārvietojos ar elektromobili BMW i3. Jo šīs trīs lietas - pārtika, mājoklis un transports - rada vislielāko negatīvo ietekmi uz vidi,” stāsta Rītiņš.

Tāpat Rītiņš uzskata, ka ēdiena iegādi mazliet var pielīdzināt situācijai, kad tiek izvēlēts jauns auto. Kad iegādājamies sev jaunu spēkratu, mēs vēlamies zināt katru sīkumu - tā tehniskos datus, iepriekšējos saimniekus un vēsturi. Tāpat vajadzētu izvēlēties arī pārtikas produktus: noskaidrot izcelsmi un ražošanas politiku - dārzeņu mēslošanu un lopu barošanu. Jo tieši tas, ko mēs apēdam, vistiešākajā veidā ietekmē mūsu veselību. Ilgtermiņā tas noteikti atmaksājas!

“Ja runājam par automašīnām, tad es ļoti priecājos, ka tehnoloģijas ir attīstījušās tik tālu, ka varam arī pārvietoties dabai draudzīgāk - ar elektromobiļiem. Ceru, ka tas nākotnē nozīmēs to, ka varēsim audzēt lauku labumus, ganīt lopus tuvu šosejai un neuztraukties par piesārņojumu,” cer Rītiņš.

“Inchcape Motors Latvia” BMW grupas vadītājs Ivars Norvelis atklāj, ka elektroautomobiļi kļūst aizvien iecienītāki arī Latvijas braucēju vidū, jo ir ērti, lai pārvietotos pilsētā. Tiek ietaupīti ne tikai līdzekļi, bet lieliska ir arī apziņa, ka izvēlētais transportlīdzeklis saudzē dabu.

“Pagaidām Latvijā atvieglojumu elektroautomobiļu īpašniekiem ir visai maz, taču tie ir pārliecinoši - pirmkārt, netiek piemērots transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis un ir samazināta uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likme. Otrkārt, elektromobiļu pirmreizējā reģistrācija, kā arī reģistrācija, pirmo reizi saņemot speciālās nozīmes numura zīmes, ir bez maksas. Treškārt, elektromobiļiem, kas aprīkoti ar īpašajām elektroauto numura zīmēm, atļauts braukt pa sabiedriskā transporta joslām,” stāsta Norvelis.

Turklāt Jūrmalā elektromobiļi ir atbrīvoti no iebraukšanas maksas pilsētas administratīvajā teritorijā, savukārt “Rīgas satiksmes” un Liepājas pašvaldības autostāvvietas elektromobiļiem ir bez maksas.

Latvijas satiksmē patlaban piedalās nedaudz vairāk nekā 350 elektroauto, taču Eiropa ir apņēmusies līdz 2030.gadam lielajās pilsētās uz pusi samazināt ar fosilo degvielu darbināmu mašīnu skaitu. Tas nozīmē, ka turpmākajos gados Latvijai ir priekšā diezgan būtisks izaicinājums saistībā ar paradumu maiņu un infrastruktūras sakārtošanu. Palīdzēs arī 70 jaunas līdzstrāvas ātrās uzlādes stacijas, kas Latvijā varētu parādīties līdz nākamā gada vasara.

“Protams, ir nepieciešamas investīcijas uzlādes punktu tīkla attīstībā, taču gan Latvijas, gan citu valstu pieredze liecina, ka vislielākais stimuls elektroauto iegādei ir finanšu atbalsts. Bez tāda nav iztikusi ne pirmrindniece Norvēģija, ne Nīderlande, ne arī citas Eiropas valstis,” piebilst Norvelis.

Mārtiņš Rītiņš un Ivars Norvelis ir vienisprātis, ka pastāv cieša saistība starp planētu, kultūru un ēdienu, ko mēs ēdam. Un pārmaiņas sākas ar ikvienu no mums - visupirms, rūpējoties ne tikai par dabu, bet arī savu veselību. Tādēļ abi kungi aicina pacelt savu dakšiņu pret klimata izmaiņām.

“Tas ir visgardākais veids, kā saudzēt mūsu dabu - ar kvalitatīvu, tīru un vietējās izcelsmes ēdienu,” smaida Rītiņš.

 
6 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
felix65 19.oktobris 2017 8:36
3 11 Atbildēt

Pediņam pediņa auto. Laikam tikai tādi pa īstam tic co bubulim.

Donalds Klintons 19.oktobris 2017 22:58
2 0 Atbildēt

Kamēr tie elektroauto ir maz, tikmēr var teikt, ka esi baigais "zaļais" dabas draugs un uz modernām tehnoloģijām tendēts cilvēks, bet kad tādi būs visiem tad būs cita aina. Enerģija ne no kurienes nerodas - tas ir pirmkārt. Otrkārt - baterijas un to ražošana nemaz tik ekoloģiska nav.. Litijas zemes dzīlēs ir tik, cik ir. Jau tagad katram mājās ir desmitiem bateriju un akumulatoru dažādās ierīcēs. Kur grūdīs tos milzīgos izlietotos bateriju apjomusvēl no autotransporta? Protams pārstrādās, bet bet tas ir dārgi un 100% pārstrādāt to visu nevar - nepieciešama izlietoto ķīmisko elementu piesaiste. Es nesaku, ka iekšdedzes dzinēji ir baigi labie, bet ar pašreizējām tehnoloģijām tā elektro auto lietošana ir tikai ponta pēc (un arī tikai pilsētās, kur īsi attālumi, viegli uzlādēt utt.)

Norvēģijā jau tagad sākuši just "sūdu smaku". Visi tā pārgājuši uz elektro auto, ka valstij nauda neienāk - stāvēšana pa brīvu, nodokļi nav jāmaksā, lādēšana pa brīvu utt. Protams, sākumā vilinoši, bet kad elektroauto skaits paliks vēl lielāks, tā iešķiebs tādu nodokļus, ka maz neliksies. Nauda kaut kur būs jāņem šā vai tā. Pagaidām jau viss forši un visi eiforijā par "dabai draudzīgiem" auto.

gunbox 19.oktobris 2017 9:20
1 1 Atbildēt

Smuki jau viņš runā, tikai kur ir tie nekaitīgie produkti? Tagad pārmēsloti ar ķimikālijām pat kartupeļi ir pilns tirgus un tie paši eko saimnieki grūž kartupeļos ķīmiju, lai tie sasūktos 2x lielāki, zaudējot garšu, smaržu un vērtību. Vistas baro ekoloģiski ar graudiem. Kur garantijas, ka tie graudi ir bijuši bez ķīmijām? Lai šodien izaudzētu graudus, zemi piesūcina ar tādu ķīmiju, ka 10 gadus vairāk nekas cits neaug, kā tikai graudaugi. Tā pat tajās zemnieku letēs lielveikalos nav nekādu garantiju. Ir tikai liels uzcenojums par nenosakāmas izcelsmes produktu.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti1111

Mercedes: cilvēkveidīgie roboti cilvēku vietā

Mercedes-Benz rūpnīcās ieradīsies cilvēkveidīgie roboti, kas aizstās cilvēkus smagākos ikdienas darbos. Pagaidām tas ir eksperiments. Lasīt vairāk

 

Volkswagen ID.Unyx – sportisks krosovers Ķīnas tirgum 4

Volkswagen ID.Unyx ir gandrīz tas pats Cupra Tavascan, tomēr ne gluži. Lasīt vairāk

 

Elektriskā Škoda Epiq par 25 000 eiro ieradīsies 2025. gadā (+ FOTO) 15

Čehijas autobūves uzņēmums Škoda gatavo elektrisku mazauto, kas būs pievilcīgs arī cenu ziņā. Lasīt vairāk

 

Visu laiku jaudīgākais Volkswagen universāls – vēl viens elektriskais GTX saimes modelis (+ FOTO) 13

Reizē ar ID.3 GTX debitējis vēl viens šīs saimes modelis – ID.7 GTX Tourer. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti