LAMB par budžeta ieņēmumiem no soda naudām 34

 

Foto: iAuto.lv

LAMB | 28.oktobris 2017 7:31

Autokluba LAMB prezidenta Jura Zvirbuļa viedoklis par valsts budžeta projektā ieplānotajiem ieņēmumiem no soda naudām par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem.

2018. gadā valsts budžeta ieņēmumos no soda naudām par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem ir ieplānoti 25 miljoni eiro, 2019. gadā jau gandrīz 29 miljoni, bet salīdzinājumā aizvadītajā 2016. gadā reāli tika iekasēti 12,7 miljoni, tātad pāris gadu laikā pieaugums plānots divas reizes. No šiem salīdzinājumiem autovadītājs var izdarīt vairākus fundamentālus secinājumus.

Pirmkārt, valsts maka plānotāji un turētāji uzskata, ka pārkāpumu skaits tikai pieaugs, tātad netic satiksmes drošības situācijas uzlabojumiem vismaz tuvāko gadu laikā, jo budžetā ietvertie iekasēto soda naudu cipari ir dažas labas pašvaldības, piemēram, Kuldīgas 2017. gada budžeta apjomā. Var jau teikt, ka palielinās fotoradaru skaits, Latvija drīz darbu uzsāks 12 šovasar saņemtie pārvietojamie “ātrumķērāji”, ir 40 netrafaretās policijas mašīnas, kas tvarsta agresīvos autovadītājus, nākamgad darbosies jau 100 ierastie stacionārie fotoradari un citi rīki, turklāt ne jau ātrums ir vienīgais soda naudu avots. Otrkārt, var secināt, ka autovadītājs, kurš neskrien gar fotoradariem, izvairās no netrafareto policijas auto ekipāžu pastiprinātas uzmanības un kopumā ir kārtīgs satiksmes dalībnieks, ir kā tāds neapzinīgs pilsonis, kuram nerūp valsts budžeta ieņēmumi.

Dīvainā loģika – jo vairāk pārkāpēju, jo bagātāka valsts, var novest pie tiesiskā nihilisma un neticības valsts godaprātam. Jau šobrīd esam vienā no zemākajām vietām ES, rēķinot bojā gājušo skaitu uz vienu miljonu iedzīvotāju, 2016. gadā – 80 cilvēki. Cita, progresīvāka un uz tautas attīstību vērsta loģika būtu, ja soda naudās iegūtos līdzekļus ieguldītu satiksmes drošības programmās, arī ceļu infrastruktūrā. Tādā gadījumā, ja ieņēmumi kļūst vairāk, situācija satiksmes drošības jomā pasliktinās, un tātad dažādu programmu nepieciešamība pieaug. Savukārt, ja ieņēmumi no soda naudām samazinās, satiksmes dalībnieku uzvedība uz ceļa uzlabojas, un nepieciešamība pēc satiksmes drošības projektiem samazinās.

Domājot par racionālu līdzekļu ieguldīšanu satiksmes drošībā, ir svarīgi ņemt vērā citu valstu pieredzi, it īpaši to, kurās satiksmes drošības statistika ir ievērojami labāka nekā pie mums. Zviedrijā ir vairāk nekā 1700 stacionāro radaru, tomēr vienlaikus strādā tikai 5 procenti no tiem. Jā, tā ir, jo īpašs algoritms ar datorprogrammas palīdzību nosaka, kuri radari darbojas kurā brīdi, bet autovadītāji to nezina. Arī Latvijā varētu ņemt vērā šo pieredzi, jo, piemēram, braucot no Rīgas uz Tērveti, pa ceļam autovadītājs nobrauc gar pieciem fotoradariem. Cits piemērs ir Jūrmalas šoseja, kur atrodas labi zināmais stacionārais fotoradars pie pagrieziena uz Piņķiem. Ir daļa autovadītāju, kuri, braucot ievērojami, pārsniedz ātrumu, tad pie radara piebremzē un drīz vien atkal iespiež pedāli grīdā. Ja uz šīs šosejas būtu, izvietotas vēl dažas iespējamās fotoradaru vietas, bet “skrējējs” nezinātu, kurš strādā, iespēja lidot būtu mazāka. Līdzīgas parašas ir arī citās stacionāro fotoradaru vietās uz Latvijas ceļiem.

Zviedrijā aizvadītajā gadā uz vienu miljonu autovadītāju bojā gāja 26 satiksmes dalībnieki, kas ir trīs reizes mazāk nekā Latvijā. Tā nav veiksmīga sakritība, bet rūpīga darba rezultāts, jo Zviedrijā jau 1994. gadā valdība un vadošie uzņēmēji apvienojās, lai uzsāktu kopēju satiksmes drošības programmu Vison zero. Tās mērķis ir panākt, lai uz Zviedrijas ceļiem satiksmes negadījumos neietu bojā neviens cilvēks. Tātad svarīgi, lai soda nauda par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem netiktu iesviesta kopējā budžeta maisā, bet mērķtiecīgi tiktu izmantota satiksmes drošības stiprināšanā - jāīsteno pašmāju satiksmes drošības programmas un jāmācās no labākajiem ārvalstu piemēriem.

Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

 
Visi komentāri
 
CP 28.oktobris 2017 10:05
15 5 Atbildēt

Pilnīga tufta un pārkāpēju aistāvēšana!

Es ieteiktu nedaudz savādāku sistēmu naudas iekasēšanai izmantojot fotoradarus. Izmantot nevis fiksētu ātruma slieksni, bet relatīvu. Tas būtu, fotografēt visus, kuri pārkāpj maksimālo atļauto, bet sodīšanai atfiltrēt pēc realatīva filtra, piemēram, 30%. Tad nu daudz pārkāpumu gadījumā tevi par +10 nesodīs, bet maz pārkāpumu gadījumā sodīs jau par +2. Tādejādi tiks nodrošināts garantētais ienākums. Kautkas līdzīgs jau ir novērojams Igaunijā, kur daži radari ir nozibsnījuši pie +5, bet sods tā arī nav atnācis.

Nākošais gājiens varētu būt fiksēt ar fotoradariem bez gaismām braucošos, vienačus. Un tad jau var mēģināt likt sarkanās gaismas kameras.

Kamēr CSN un braukšanas kultūru nesāks potēt katrs iedzīvotājs sev, saviem bērniem un citiem, tikmēr tikai un vienīgi sodi, drakoniski, neizbēgami sodi.

IT vecis 28.oktobris 2017 19:55
3 0 Atbildēt

God.CP,Jūsu doma man patīk.Bet vai Jūs sapratāt,ka Jūsu izteikumi ar plānotajiem budžeta ieņēmumiem tā kā nesaskan?TAs ir ā.Un bē - masveida pārkāpumu gadījumā mīkstināt sodu?Un revolūcijas gadījumā nemaz nesodīt,ja nenošauj laupot?

MK 28.oktobris 2017 10:43
2 0 Atbildēt

Vienkārši vajag ņemt par piemēru Vāciju, it visā, kas saistīts ar auto un satiksmi, nekas labāks nekur nav izdomāts - vis pārējais tukša runa

Nortel 28.oktobris 2017 10:49
0 0 Atbildēt

Ņemsim ar visiem korķiem un izplūdes gāzu ierobežojumiem?

Un vai mēs esam gatavi norakstīt 2/3 autoparka?

core 28.oktobris 2017 17:37
0 0 Atbildēt

Esmu padaudz pa Vāciju braukājis, tieši kas tur ir vislabākais? Citur eiropā esi bijis?

REXX 28.oktobris 2017 10:48
15 11 Atbildēt

Tad kĀ?

1. Braucot skaidrā, tu apzodz valsti.

2. Ievērojot noteikumus, tu nepildi valsts budžetu.

3. Aizbraucot uz tehnisko apskati ar kārtībā esošu auto, tu grauj CSDD ieņēmumu plānu.

4. Neizraisot avārijas, tu piespied apdrošinātājus meklēt citus ceļus, kā pacelt cenas polisēm;

off-topic- Neesot nevienam parādā, tu kļūsti neinteresants.

GB12 29.oktobris 2017 0:08
1 0 Atbildēt

Pie šī vēl - neīdot internetā, tu radi zaudējumus interneta medijiem...

REXX 30.oktobris 2017 18:36
0 0 Atbildēt

Oi, tev nepaprasīja.....

aizspogulija 28.oktobris 2017 10:49
13 9 Atbildēt

Lai atvēl naudu Bingo, Vikingloto, kazino spēlēšanai un ieplāno budžetā vinnestu, jo tas būs tik pat absurdi, kā soda naudas ieņēmum ieplānošana!!! Iznāk, ka policija ir nevis kārtības uzturēšanai, bet pelnīšanai radīta!!! Ja tu nesmēķē un nelieto alkoholu, tu nerūpējies par savu bērnu veselību, jo no akcīzes tiek maksāta medicīna, ja tu godīgi brauc, nemaksā sodus, esi budžeta grāvējs, valsts apzadzējs! Ir sajūta, ka atrodos greizo spoguļu valstī!

viencexperc 28.oktobris 2017 11:35
21 5 Atbildēt

Vajag salikt vairāk radarus un vairāk slēpties krūmos. Jo vairāk idinu, jo vairak var nopelnīt. Nav ko skatīties uz Zviedriem. Zviedrijā maz slāvu bēgļu bez kultūras. Zviedrijā ir bēgļi no Āfrikas. Tur cilvēki brauca ar kamieļiem, tāpēc auto kultūrā viņi mācās no vietējiem iedzīvotājiem.

Bet mums slāvu aziāti bez kultūras nevis mācās, bet māca.

Es jau sen par to, ka par braukšanu dzērumā - 10 gadi nosacīti, UN 10 000 EUR sods un tiesību konfiskācija uz 5 gadiem, bet par atkārtotu braukšanu dzērumā - nosacīti top par reālu.

Arī palielināt sodu par agresīvu braukšanu, par ātruma pārkāpšanu pilsētā un braukšanu pie sarkanās.

Un kā Ķīnā - par kukuļdošanu/ņemšanu - nāvessods.

Ticiet man, tad kultūra būs kā Zviedrijā.

Citādi tagad sodi ir nepareizi. Piemēram - kas cilvēkam, kurš pelna 5000 EUR mēnsī - tie 240 eiro, no kuriem samaksājot nedēļas laikā paliek 120?

letiņš 28.oktobris 2017 11:43
1 3 Atbildēt

Pie mums problēma nav aziātos, bet brīvību un demokrātu tiesības ieguvušajos letiņos. Braukšana dzērumā, bez TA, OCTA, bez riepām, bremzēm, gaismām, ātruma pārsniegšana, fotoradaru dedzināšana un bloķēšana tā ir mūsu, latviešu, nacionālā īpatnība. Nelatvieši atļaujās braukt agresīvi, pārkāpt apstāšanās noteikumus, kas ir raksturīgi turīgajiem.

viencexperc 28.oktobris 2017 11:47
1 1 Atbildēt

Tā saucamais - "no ķēdes noraušanās sindroms"

stalkers 30.oktobris 2017 20:39
0 0 Atbildēt

Sociopātu sūdabrāļu diskusija, diemžēl nekas vairāk ! Ja gribat būri un ar pletni katru vakaru lūdzu, bet citiem ar saviem sūdiem neuzbāžieties dzimtlaužu pēcteči !

Константин 28.oktobris 2017 13:04
1 4 Atbildēt

А ты я смотрю образец поведения на дороге.

viencexperc 28.oktobris 2017 15:53
9 0 Atbildēt

Pieraksti, labāk, par savu senču bēgļu gaitām. Kā tie bēga uz bagāto pribaltiku no vietām, kur pat tanki nevarēja izbraukt. Būtu daudz interesantāk.

msh 29.oktobris 2017 20:47
0 0 Atbildēt

Nu kā to ņem - cilvēkam, kas pelna 5 štukas mēnesī, gali visdrīzāk būs pietiekami labi, lai no tā 10 štuku sodiņa izvairītos, kamēr parastajam latvietim ar 300 eiru aldziņu - nu, lielākoties būs pohuj - tāpat nevarēs samaksāt.

Pļurkt 28.oktobris 2017 13:35
6 2 Atbildēt

Viss ir pareizi sarakstīts!

Latvānijā pilnīgi viss ir pakļauts LIELO zagļu nemitīgo tēriņu apmierināšanai.

Ja tās soda naudas ietu ceļu uzlabošanai, infrastruktūras uzlabošanai, da kaut vai veco ļaužu pansionātiem es neiebosltu ne pusvādiņa! Bet ja mani aptur ar vienu vienīgo domu kā un pie kā piekasīties, lai izpildītu [valdošās] "PARTIJAS" uzdotos "piecgades" plānus piķa iekasēšanā, tad man tas izsauc visdziļāko riebu, jo vistiešākā veidā atgādina idiotiskos komunistu laikus ar mentu baru, kas rindā stājas kurš "labāk" izpildīs uzlikto plānu!!

sexperc 28.oktobris 2017 13:41
2 2 Atbildēt

Varbūt tev tavā sūdīgajā dzīvē kautkas jāmaina, lai tev neviens nepiekasītos. Varbūt tu pats izsauc uz sevi uguni? Iesākuma uzliec makijāžu...

Pļurkt 28.oktobris 2017 19:22
3 0 Atbildēt

sexperc, droši savus spriedelējumus vari iespraust savā pakaļa!

650 28.oktobris 2017 16:37
2 1 Atbildēt

Sena Latviešu tautas tradīcija- ieliec par sodītāju/

izķērāju/iekasētāju/izsitēju/varotāju pašu Latvieti, viņš visu izdarīs labāk un centīgāk, nekā jebkurš svešs netradicionālas telporientācijas iebraucējs vai iekarotājs.Ja piem kkur mūsu pašu xpercu ielikt, viņš šeit jebkuram zarnas un aknas izgriezīs,šaubu nav. Ar to ir jārēķinās.Vienīgi ir jautājums, kur pēc tam paliks izrautie zelta zobi un atņemtās vērtslietas-neba jau viss tas nonāktu Valsts Kasē pilsoņu kopējai labklājībai.Galēji kretīniski orientētam jābūt, lai uzskatītu šo te globālās sodusistēmas ieviešanu par garantu spožai nākotnei.Itin sevišķi, kad (kā pie Mums !!) nav īstas skaidrības, kādiem īsti mērķiem to iekasēto naudu izmanto.Jo 100 citas ceļu infrastruktūrai un satiksmes drošībai reāli svarīgas lietas gadiem ir atstātas novārtā.Tas ir nekas cits, kā galvenokārt tehnikas attīstības izmantošana pilsoņu datorizētai piespiešanai maksāt par visu iespējamo.Labi ir visiem- gan ieviesējiem, gan garantētajiem apkalpotājiem, gan budžeta kalkulētājiem un ienākumu sadalītājiem.Jauno paaudzi kulturālas uzvedības ierosināšanai piemēram "uzrunā" ceļmalas plakāti ar smejošiem ķiverotiem radījumiem, abet jau nākamajā dienā tie paši ākstpersonāži publicē video ar netraucētu ārdīšanos apļveida kustības vietās un pilsētas centrā gājējiem domātā teritorijā.Ādažu pašvaldība izmisumā pieņem Likumu sodīt drifterus, bet gan jau csdd un parlaments atradīs iespēju šo lēmumu atcelt. Jo ne katram ir lemts būt par iekasētāju, hierarhija ir jāievēro.. Liekulība un maucība ik uz soļa, bet demagoģija plašsaziņas līdzekļos dara savu- patriotiski noskaņotie pajoliņi pateicībā sit galvu gar zemi un kliedz banzai un urrā.Kas traucē čipu iešūt katram idiotam kājā vai katrā auto to aiz stikla aizspraust- ka gada beigās samaksās pa 10k, uzreiz būs mazāk gan satiksmes dalībnieku, gan arī strauji uzlabosies statistika.Būtu labi, kā Lietuvā domāts- netrafarētais auto brauc un filmē līdz 10 auto Vienlaicīgi- un neapstādināšana negarantē sodakvīts nesaņemšanu.Nofilmēja 5 krustojumos pēc kārtas kretīnu ar mobilo pie auss- lūdzu, 200eur sods.Un tā katru dienu kaut vai 20x, mēneša beigās saņem kvīti 6k. Kas traucē? Vācijā arī nupat sods ieviests= 200eur par 1reizi.Vadītājs nedrīkst nedz telefonu ne planšeti lietot brauciena laikā.Strītreisings tur jau iepriekš tur bija pasludināts par kriminālu. www.dw.com/en/german-bun...ons/a-40642060

Ar ko piem šie mobīlkretīni ir saudzējamāki par +10 pārkāpējiem? Kāpēc mums ietiepīgi joprojām praktiski NAV sodīto par to ? Ar ko īsti nodarbojas tie 40 netrafarētie spiegi, ka tikai pāris reiz mēnesī kādu "sensāciju" izmet- un arī tad ne pēc savas iniciatīvas, bet lūk "pēc Apzinīga Pilsoņa" iesaistīšanās.Nešaubos, ka citā reizē izmanīgāks vai dusmīgāks likumpērkāpējs šādam "apzinīgam pilsonim" izsitīs zobus un sadauzīs to kameru- jo arī par attiecību kārtošanu uz ceļa mums nav nedz aizturēto nedz sodīto.

Kanibaals 29.oktobris 2017 12:19
2 0 Atbildēt

> Ar ko īsti nodarbojas tie 40 netrafarētie spiegi

ar ātrumiņu, neko citu tie nemāk. Jau iepriekš teicu, ka atlaist to, kas atļāva netrafarētiem uzstādīt radarus, tas jau saknē pārvelk svītru to pielietojumam.

650 30.oktobris 2017 18:03
0 0 Atbildēt

Tos sodus noteikti vajag ar PVN-u un akcīzi aplikt.Kāds priekšapmaksas vai Depozīta Konts arīdzan nepamaisītu.Tipa PlatīnZivtiņa vai tamlīdzīgi.Avansa maksātājiem gan vajadzētu dot 5% atlaidi.

brumburbaks 28.oktobris 2017 19:45
3 4 Atbildēt

Vajag risinājumu.Pārkāpjot CSN,un maksājot sodu,es ziedoju valstij,un bojāju savu "kredītvēsturi".Maksājot skaidrā uz ceļa,es grauju morāli un ekonomiku,bet mana "kredītvēsture" paliek nemainīga.Kā varētu nodrošināt auto "ziedojumus"-teiksim,pirmdienā piebraucu pie attiecīgās "šķirbas",ieslidinu 20-nieku,pretī dabūju kaut kādu indulgences apliecinājumu,un dodos tālāk iespēju robežās ievērot CSN .Šmigison,Pici,jāliek glāzes kopā.Atrodiet arī Celmu.

GAZ51 28.oktobris 2017 19:47
5 3 Atbildēt

Skaidri redzams,ka sajukuši prātā no Re-emigrācijas plāna!Ļaužu mazāk - soda naudu vairāk!Paši taisās maksāt?

soda neizbēgamība šķitums 28.oktobris 2017 19:51
4 0 Atbildēt

Re kā Jūrmala sāk īstenot soda neizbēgamību.Iebrauca 71x,tagad vāji pīkst,kādēļ nesodīja agrāk...Nez kā rīstīsies tas 204x taxists?

skaidrību kā šņabī 28.oktobris 2017 19:58
5 0 Atbildēt

Publiskot datus par augšupejošām naudas plūsmām CP nodaļās.Pārbaudīt nodokļu maksāšanu.

molekuls 28.oktobris 2017 20:00
3 0 Atbildēt

Nauda budžetā-nauda tu-tū.Un tad uzrodas V-pilī.

GB12 29.oktobris 2017 0:11
2 1 Atbildēt

Beidziet tak vienreiz īdēt - vienkārši nepārkāpiet noteikumus un tos 25 miljonus minitstriem nāksies meklēt citur.

Pļurkt 29.oktobris 2017 13:22
2 0 Atbildēt

Uzliekot akcīzi uz saldumiem!!

Limonādi, konfektēm, sulām, cepumiem...

Vai ta pirmā reize, ka saliek nodokļus, tiklīdz 100 Zirgagalvas paceļ sev algas?

dsa 29.oktobris 2017 18:20
0 3 Atbildēt

pļurkt, droši savus spriedelējumus vari iespraust savā pakaļā!

Conqueror 29.oktobris 2017 6:48
3 0 Atbildēt

Nuja, ja tu esi likumus ievērojošs autovadītājs- tātad tu esi valsts budžeta ienaidnieks

Lauķis 29.oktobris 2017 21:50
1 0 Atbildēt

Var jau visu ko te rakstīt, bet nekauņu,priekšā līdēju lai nogrieztos pa labi , joslu un luksoforu neievērotāju mums uz ceļiem ir papilnam, nerunāsim nemaz par ātrumpārkāpumiem, teiksim, kaut vai tās ātrumsacīkstes lietus laikā uz Jelgavas ceļa. Tā ka viss notiek, veči! Un kasēs naudu un kā vēl kasēs, jo prāta uz ceļiem paliek arvien mazāk. Tādēļ jau ir arī tie upuri.

ziedojums valstij 30.oktobris 2017 13:03
3 0 Atbildēt

Būtu jāievieš nodoklis par CSN nepārkāpšanu.Iekasēt pie TA.

stalkers 30.oktobris 2017 17:27
0 0 Atbildēt

Sistēma ir pilnīgi perversa, ja var plānot sodus ar augšupejošu līkni un tur var nestāstīt - nepārkāpiet, braucēji dulli, utt. Pirmkārt ne tik dulli viņi nu ir, cik daudzi vnk dumji un visi šie sodi tiek pamatā par 2 lietām slaukti - ātrums un apstāšanās t.i. primitivākās, bet ērtākās lietas, par ko noķert. Tādu braukšanas kultūru - savlaicīgi pagriezieni, rindas palaišana uz šosejas (jā jā agresīvās sēnes, tas ir CSN rakstīts), nelīšana priekšā uz galvenā ceļa, pareizs novietojums krustojumā kreisajam pagriezienam, utt. - jo tas ir grūti un tas nenes piķi, bet lūk pārvietojamo vienacaino ielikt peļņas gabalā uz to gan naski - kaut arī šīs varkas vietas momentā waze parādās, tāpēc "kontrole" parasti ir īslaicīga.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

"Zaļais" vēl negarantē, ka viss būs labi (+ VIDEO) 13

Video autors iebrauc krustojumā pie luksofora zaļā signāla un saduras ar Volvo, kura vadītājs aizšķērso ceļu, griežoties pa kreisi. Lasīt vairāk

 

Sestdien, 27.aprīlī, Rīgā ar motociklu parādi atklās motosezonu. 2

27.aprīlī pie t/c „Mols” Krasta iela 46. sākot no plkst. 10.00 pulcēsies ap Latvijas motobraucēji, lai kopīgi atklātu ikgadējo motosezonu. Pulcēšanās laiks no plkst. 10.00-12.59. Lasīt vairāk

 

Pa ceļam uz Marbelja 95 benzīns 1.799 un dīzelis 1.649 EUR. Paskaties iAuto iepriekšējo video no LV (+ VIDEO) 16

Attēlos un video var redzēt, kādas šobrīd ir degvielas cenas Spānijā, Latvijā un Lietuvā. Lasīt vairāk

 

X stundai nav gatavi: Aizsardzības industrijas pārstāvji pārmet valstij nepietiekamo finansējumu inovācijām un pasūtījumu trūkumu 4

Aizsardzības industrijas pārstāvji šodien Saeimas Inovācijas ekosistēmas attīstības apakškomisijas sēdē pauda kritisku nostāju par nepietiekamo valsts finansējumu jomas inovācijām, atbilstošu pasūtījumu trūkumu un birokrātiskiem novecojuša normatīvā regulējuma radītajiem šķēršļiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti