Bezpilota auto laiki tuvojas - ko saka apdrošinātāji? 23

 

I.D.Vizzion pedāļu un stūres vairs nav, šādu automašīnu Volkswagen sola 2025.gadā Foto: iAuto.lv

Marta Kive | 19.marts 2018 11:30

Jaunās paaudzes automašīnas nav iedomājamas bez t.s. gudrajām tehnoloģijām – parkošanās asistenti, automātiskais distances regulējums, lietus sensori un daudzi citi papildinājumi, kas tiek nepārtraukti pilnveidoti.

Arī bezpilota automašīnas ir salīdzinoši tuva nākotne, tāpēc daudzi apdrošinātāji jau šobrīd domā, kā risināt situācijas, ja negadījumā tiks iesaistīti divi bezpilota auto.

Pirmkārt, šādās situācijās negadījumiem vispār nevajadzētu notikt, tāda varbūtība ir ārkārtīgi zema. Otrkārt, jāņem vērā, ka sākotnējā posmā notiks negadījumi starp parastajām un bezpilota automašīnām. Jau pērn lielākie Eiropas apdrošinātāji konferencē diskutēja par autonomajiem auto, ar padziļinātu interesi vērojot to attīstību.
Apdrošināšanas būtība šādos gadījumos nemainīsies – paliks gan OCTA, atbildību uzņemoties automašīnas īpašniekam, gan KASKO apdrošināšana. Kādam jebkurā gadījumā būs jāatbild par negadījumiem – būs vainīgie un būs cietušie. Nenoliedzami, apdrošinātājiem samazināsies auto apdrošināšanas biznesa apjomi – mašīnas būs gudrākas, negadījumi retāki, attiecīgi varētu kristies OCTA un KASKO cenas.

Par 12% audzis KASKO prēmiju apjoms
2018. gada sākumā Auto asociācija informēja, ka pērn par 12% pieaugusi jaunu auto reģistrācija. Tas un virkne citu faktoru ietekmēja arī apdrošināšanas tirgu – arī KASKO audzis par 12%. Pieaug to autovadītāju skaits, kas pērk KASKO, un būtībā tas parāda, ka Latvijas ekonomika plaukst. Cilvēki var atļauties vairāk atlicināt apdrošināšanai. Runājot par aizvadīto gadu, jāmin, ka arī KASKO atlīdzību apjoms ir būtiski audzis – par 8%.
Mākslīgā intelekta ietekme uz negadījumu statistiku

Nenoliedzami, gudrās tehnoloģijas ietekmē negadījumu riskus, proti, palīdz tos samazināt. Dažādi sensori, piemēram, sānu distances sensors u.c. veicina negadījumu un cietušo skaita samazināšanos. Protams, šīs tehnoloģijas palielina arī izmaksas, kuras apdrošinātāji vērtē, ņemot vērā divus aspektus. Ja automašīna, kas ir aprīkota ar jaunākajām tehnoloģijām, tiek sasista, tad remonta izmaksas ir lielākas. Taču vienlaikus tiek ņemts vērā, ka risks šādam auto iekļūt negadījumā ir krietni mazāks.

Aizvien vairāk varēsim paļauties uz tehnoloģijām
Mūžīgais jautājums ir arī par balansu starp cilvēcisko faktoru un mākslīgo intelektu. Proti, vai tas, ka šoferis pilnībā paļaujas uz automašīnas tehnoloģijām, var izraisīt negadījumu? Es gan gribētu uzsvērt, ka mākslīgais intelekts kļūdās daudz retāk, kā cilvēks, vai arī nekļūdās vispār. Tāpēc nevajadzētu no tā baidīties. Jā, ir gadījumi, kad tas nespēj pielāgoties reālajai situācijai, piemēram, nespēj noteikti joslas robežas, ja līnijas ir apsnigušas u.tml., taču cilvēks diemžēl kļūdās daudz biežāk, un tam mēdz būt ļoti smagas sekas. Šobrīd autovadītājiem arī pašiem jābūt intelektuāli ļoti attīstītiem, lai spētu strādāt ar gudrajām automašīnām, bet nākotnē aizvien vairāk varēsim paļauties uz mākslīgo intelektu. Paļauties tik tālu, ka pēc 20 - 30 gadiem mums, visticamāk, vairs nevajadzēs šoferus vai vajadzēs tos daudz mazākā skaitā.

Ir vērts ieguldīt “gudrajās” automašīnās
Lai gan automašīnas, kas ir aprīkotas ar gudrajām tehnoloģijām, ir dārgākas, uzņēmumiem ir vērts apsvērt šādas investīcijas, jo ilgtermiņā tas atmaksāsies. Mazāks negadījumu skaits nozīmē ne tikai zemākas apdrošināšanas izmaksas, bet arī mazāk dīkstāves dienu, attiecīgi mazāk zaudējumu. To, ka ir vērts ieguldīt, iegādājoties dārgākus, bet mūsdienīgi aprīkotus auto, pierāda arī konkursu, kuros tiek vērtēti dažādu uzņēmumu autoparki, rezultāti.

Piemēram, Volkswagen komerctransporta paustā ideja, ka automašīnām, kuras ir aprīkotas ar gudrajām tehnoloģijām, būtu jāpiemēro OCTA un KASKO par zemāku cenu, būtībā realizēsies dabiskā ceļā, pateicoties riska samazinājumam. Tas, protams, nenotiks vienā dienā, jo jāņem vērā, ka šo tehnoloģiju cenas pagaidām ir ļoti augstas.

Izaicinājumi autovadītājiem darbā ar tehnoloģijām
Šī brīža situācijā, kad tiek runāts par šofera profesijas nākotni, šoferiem ir jākļūst izglītotākiem, jāapgūst tehnoloģijas un jāspēj tās izmantot savā labā. Jāsaprot, ka mērot ceļu Rīga - Liepāja bezpilota automašīnai nebūs problēmu, sarežģījumi sāksies pie izbraukšanas noliktavā vai kādā konkrētā teritorijā, kur būs nepieciešams cilvēku resurss. Jautājums tikai, vai šoferis būs nepieciešams tieši krēslā pie auto stūres vai attālināti pie distances pults, vienlaicīgi vadot vairākus auto.

Patiesībā tieši lielās distances, ko varēs uzticēt bezpilota auto, šobrīd rada ļoti lielu negadījumu skaitu, jo monotona braukšana, nogurums un pārslodze ir tie aspekti, kas ļoti ietekmē autovadītājus. Jau šobrīd mūsdienu tehnoloģijas nāk palīgā – ergonomiskie sēdekļi, dažāda veida asistenti un kontroles programmas, kas liek vadītājam apstāties un atpūsties vai neļauj aizsnausties.

 

 
23 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
torkjis 19.marts 2018 12:01
8 0 Atbildēt

Ja manā īpašumā ir šāds auto, vajadzētu tikai KASKO. Tā kā es šo auto nevadu, tad nevar būt nekāda mana civiltiesiskā atbildība par notikušu CSN. Tātad OCTA būtu jāpērk auto ražotājam/garantijas devējam/dīlerim, jo šāds auto CSN var izraisīt kādu tehnisku problēmu ietekmē.

usaexperc 19.marts 2018 12:09
7 2 Atbildēt

Tā varētu būt. Stipri šaubos vai tāds auto autopilotā spētu izbraukt pat no dīlera salona. Kur nu vēl viņam prasīt braukt pa lauku ceļu vai piesnigušu A klases šoseju. Uzreiz dabūsi kaudzi ar kļūdām par sliktu ceļu, trūkstošiem horizontālajiem apzīmējumiem un aizputinātām ceļa zīmēm.

Bradypus 19.marts 2018 12:19
7 1 Atbildēt

Gribētos jau redzēt kādu autopilota testu šādā realitātē, nevis iedomu pasaulē.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Pa ceļam uz Marbelja 95 benzīns 1.799 un dīzelis 1.649 EUR. Paskaties iAuto iepriekšējo video no LV (+ VIDEO) 6

Attēlos un video var redzēt, kādas šobrīd ir degvielas cenas Spānijā, Latvijā un Lietuvā. Lasīt vairāk

 

Arī kā sedans - Volkswagen Passat Ķīnai 7

Jaunākais Volkswagen Passat Eiropā ir pieejams tikai universāla modifikācijā, taču Ķīnā to var nopirkt ar sedana virsbūvi. Lasīt vairāk

 

ADAC: Ķīnas autobūve ir nopietni konkurenti 8

Vācijas automobiļu kluba ADAC eksperti nonākuši pie secinājuma, ka Ķīnas autobūves produkcija pēdējos gados ir stingri pielikusi un min Eiropas ražotājiem uz papēžiem. Lasīt vairāk

 

2,8 sekundes līdz simtam - Mercedes-AMG prezentē 816 Zs jaudīgu kupeju (+ FOTO) 7

Vācijas Mercedes-AMG Šanhajā, Formula-1 sacensību pasākuma laikā nodemonstrējis savu GT saimes flagmani, kupeju Mercedes - AMG GT 63 S E-Performance, kas nodrošināta ar 816 Zs jaudīgu hibrīdiekārtu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti