Noslēgsies mājsaimniecību pieteikšanās mikroģenerācijas neto uzskaites sistēmai 10

 

Foto: Ekrānbilde no Youtube.com

Nozare.lv | 30.aprīlis 2024 11:37

Atbilstoši grozījumiem Elektroenerģijas tirgus likumā mājsaimniecības elektroenerģijas neto uzskaites sistēmai var pievienoties līdz šodienai, 30.aprīlim.

Valdība šā gada februārī apstiprināja grozījumus elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumos, kas paredz, ka no šā gada 1.maija Latvijā sāks darboties jauna sistēma mājsaimniecībām, kas ražo elektroenerģiju pašpatēriņam no atjaunojamajiem resursiem, piemēram, uzstādot saules paneļus un pārpalikumu nodod elektroenerģijas tirgotājam.

Klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis (ZZS) iepriekš norādīja, ka Latvijā ir ap 18 000 mājsaimniecību, kam uzstādīti saules paneļi, un lielu daļu no gada patēriņa tās apgādā sevi ar pašu saražoto elektroenerģiju. Gan vēsturiski esošās sistēmas - neto uzskaite, gan jaunās sistēmas mērķis ir saražoto elektroenerģiju izmantot savam patēriņam.

Mājsaimniecības, kuras uzstādījušas saules paneļus un šobrīd izmanto esošo sistēmu - neto uzskaites sistēmu, to varēs izmantot līdz 2029.gada 28.februārim. Tie, kuri vēl tikai plāno uzstādīt saules paneļus, esošajai neto uzskaites sistēmai varēs pievienoties līdz šā gada 30.aprīlim.

Jebkurā brīdī, sākot no 1.maija, iedzīvotāji varēs brīvi pāriet no neto uzskaites sistēmas uz neto norēķinu sistēmu.

Klimata un enerģētikas ministrijā (KEM) norāda, ka neto norēķinu sistēmu izmanto aktīvie lietotāji, kuri uzstādījuši, piemēram, saules paneļus un ražo "zaļo" elektroenerģiju. Elektroenerģijas pārpalikumu, kas tiks saražots un netiks uzreiz izmantots savam patēriņam, varēs nodot savam tirgotājam par līgumā noteikto vienošanās cenu, tostarp tā saukto universālā pakalpojuma cenu.

KEM akcentē vairākums jaunās sistēmas ieguvumus, tostarp turpmāk neto norēķinu sistēmu varēs izmantot arī uzņēmumi, saražoto elektroenerģiju varēs izmantot visos lietotāju objektos, kā arī atjaunīgo ražošanas iekārtu, piemēram, saules paneļu, jaudu varēs palielināt līdz pat 999,999 kilovatiem (kW) līdzšinējo 11,1 kW vietā.

Tāpat elektroenerģijas pārpalikumu varēs nodot savam tirgotājam par līgumā noteiktu vienošanās cenu, tostarp tā saukto universālā pakalpojuma cenu, ja iekārtas jauda ir līdz 50 kW. Vienlaikus uzkrājumu "virtuālā makā" varēs izmantot elektroenerģijas rēķinu segšanai, gan elektroenerģija cenas, gan sistēmas pakalpojumu segšanai.

Universālo pakalpojumu varēs izmantot gan mājsaimniecības, kam ražošanas iekārtu uzstādītā jauda nepārsniedz 50 kW. Minimālā cena par nodoto enerģiju nedrīkstēs būt zemāka par nulle eiro par megavatstundu (MWh), un tirgotājs to nevarēs samazināt vairāk kā par 20 eiro par MWh no "Nord Pool" biržas nākamas dienas stundas cenas.

Piemēram, ja "Nord Pool" biržas nākamās dienas stundas cena uz to brīdi ir 80 eiro par MWh, gala cena, par kādu elektroenerģija tiks nodota tirgotājam, ir ne mazāka, kā 60 eiro par MWh.

Lietotājiem, kam uzstādītās elektroenerģijas ražošanas iekārtas jauda pārsniedz 50 kW, būs iespēja vienoties ar tirgotāju par citu elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas līguma veidu, tostarp, vienoties par cenu, par kādu lietotājs elektroenerģijas pārpalikumu nodos savam tirgotājam.

Lai aktīvais lietotājs varētu patērēt elektroenerģiju visos savos objektos, elektroenerģijas tirdzniecības, kā arī neto norēķinu sistēmas līgumam par visiem aktīvā lietotāja objektiem ir jābūt noslēgtam pie viena tirgotāja, un līgumam ir jābūt uz aktīvā lietotāja vārda. Visiem aktīvā lietotāja objektiem ir jābūt pieslēgtiem arī viena sadales sistēmas operatora pārvaldītajiem tīkliem, norāda KEM.

Gan vēsturiskās neto uzskaites sistēmas, gan jaunās neto norēķinu sistēmas mērķis ir dot iespēju lietotājiem ar mikroģenerācijas iekārtām ražot elektroenerģiju savām vajadzībām pēc iespējas vienkāršāk - ar mazāku administratīvo slogu, norāda Melnis.

Jaunā sistēma izveidota, lai paplašinātu lietotāju loku, kas var šādu sistēmu izmantot, vienlaikus nodrošinot to, ka sistēmas paplašināšana nerada negatīvas sekas citiem elektroenerģijas lietotājiem, akcentē ministrs.

 
10 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
BMW 30.aprīlis 2024 13:02
4 1 Atbildēt

Plika diršana! Visa jaunā sistēma ir radīta, lai kompensētu Latvenergo zaudējumus no apgrozījuma krituma un nekas vairāk! Interesanti, ka gāzes KWh izmaksas ar visu sadārdzināto pārvadi šobrīd ir lētāka par elektrības KWh.

Iepriekš Latvenergo bļāva, ka infrastruktūra neņem pretī ražošanas jaudas, bet nu jau var likt 50kw stacijas iepriekšējo 11,2 kw vietā. 

Un tās frāzes par vienošanos ar elektrības tirgotāju izskatās smieklīgas! Vai Jums kādreiz ir izdevies vienoties par jebkādiem tarifiem ar Latvenergo, ja neskaita LAtvenergo piedāvātos cenu variantus?

Jūrmalnieks 30.aprīlis 2024 14:59
2 0 Atbildēt

Tas teikums par 20 euro zem biržas cenas pat Mwh jau izsaka visu. No Latvijas vientiešiem iepirks par 20 eur lētāk un pēc tam pārdos Latvijas vientiesim par dārgāku ciparu!

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Citi raksti
 

 

Izceltie raksti

100 vienībās - Range Rover Sport satīna versija

Britu autobūves uzņēmums iepriecinās savas tehnikas cienītājus ar krosovera Range Rover Sport īpašo versiju Satin Edition, kas paredzēta Eiropas tirgum un tiks saražota 100 eksemplāru skaitā. Lasīt vairāk

 

Tesla Cybertruck sānu “triecientests” reālos apstākļos (+ FOTO) 7

Spēcīgo sadursmi ar Ford Edge Tesla elektriskais pikaps pārdzīvojis ar salīdzinoši nebūtiskiem bojājumiem. Lasīt vairāk

 

44 505 eiro - Volkswagen Golf GTI pieejams pasūtīšanai 4

Vācijas autobūves uzņēmums Volkswagen atklājis pieteikšanos modernizētā Golf sportiskā modeļa GTI iegādei. Cena par bāzes versiju – 44 505 eiro. Lasīt vairāk

 

0,013 procenti – kura Eiropas valsts no e-mobilitātes “turas pa gabalu” 23

Saskaņā ar Eurostat datiem vieglo elektriskās piedziņas transportlīdzekļu daļa Eiropā līdz 2022.gada beigām bija sasniegusi 0,7 procentus. Vācija ir starp līderiem, taču ir valstis, kur e-mobilitāte vēl nav tikusi pat līdz bērnu autiņiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti