- Sludinājumi
- Ziņas
- Vīriem
- Tehnoloģijas
- Sports
- Video&TV
- Forums
- Lasītāju pieredze
- Akcijas
- Jautā ekspertam
Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.
Ēriks Griģis:
Jautājums prasa komentārus no likumdevēja puses, jo sodi par likuma punktu nepildīšanu ir ievērojami, salīdzinot tos ar velosipēda iegādes cenu.
1.Grozījumi Ceļu satiksmes likumā, kas pieņemti 06.11.2025. paredz, ka pašgājēju velosipēdiem būs jāveic OCTA apdrošināšana. Plānots, ka par OCTA neveikšanu, ja tas tiek izmantots ceļu satiksmē, pašgājēja velosipēda īpašniekam piemēros naudas sodu no 125 līdz 200 eiro apmērā.
2.Grozījumi paredz arī pašgājēju velosipēdu obligātu reģistrāciju. Par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, kurš nav reģistrēts, piemēros naudas sodu pašgājēja velosipēda vadītājam no 30 līdz 70 eiro apmērā. 3.Savukārt pašgājēju velosipēdu obligātās reģistrācijas pārejas periods būs no 2026. gada 1. februāra līdz 30. aprīlim. Ja pašgājēju velosipēdi nebūs reģistrēti līdz nākamā gada 1. maijam, to vadītājiem piemēros sodu.
4.Pašgājējvelosipēdi (jauns termins) ar jaudu līdz 1 kW un maksimālo ātrumu līdz 25 km/h, bet šiem spēkratiem, lai pārvietotos, pedāļi nav jāmin visu laiku – elektropiedziņa darbojas arī tad, ja pedāļi netiek dzīti uz priekšu ar muskuļu spēku.
5.Plānots, ka šādi braucamrīki nedrīkstēs pārvietoties pa ietvi un no 2026.gada 1.februāra tiem būs obligāta reģistrācija, kā arī nepieciešama OCTA.
6.Ar šādiem braucamrīkiem satiksmē varēs piedalīties no 14 gadu vecuma, bet līdz 16 gadiem obligāti jāvelk aizsargķivere.
7.Paredzēts, ka no 2026.gada 1.maija par pārvietošanos ar nereģistrētu braucamrīku un OCTA neesamību varēs uzlikt sodu, turklāt, to varēs arī pašvaldības policija.
Elektrovelosipēdi ar līdz 250 vatu (W) jaudu, kuriem elektromotors darbojas tikai, ja tiek mīti pedāļi un atslēdzas, sasniedzot ātrumu virs 25 km/h. Ar šādiem transportlīdzekļiem drīkst piedalīties satiksmē no 14 gadu vecuma, un to reģistrācija ir brīvprātīga. Noteikta arī ķiveres lietošanas prasība līdz 16 gadiem.
Ir elektrovelosipēdi, kuriem ir uzstādīts speciāls pārvietošanas režīms (stumšanas palīgsistēma), neminot pedāļus. Palīgsistēma ir ieslēgta, ja monitorā redzama piktogramma, kurā attēlots gājējs, kas stumj velosipēdu (attēla kreisā apakšējā stūrī).

Izmantojot stumšanas palīgsistēmu, iespējams paātrināt elektrisko velosipēdu un braukt ar to līdz maksimālajam ātrumam 6 km/h, neminot pedāļus.
Secinājums.
Ja velosipēda iegādes dokumentos ir norādīts, ka iegādātais velosipēds ir elektrovelosipēds, tad stumšanas palīgsistēmas darbība, kas, neminot pedāļus, dod iespēju pārvietoties ar elektrovelosipēdu līdz 6 km/h, nevar iecelt to pašgājējvelosipēdu grupā.
Apskatītajos elektrovelosipēdos šī funkcija pie iegādes ir bijusi jau izslēgta! Vai to ir nepieciešams izslēgt, uz to, ceru, ka atbildēs kāds no likumdevējiem, jo līdz likuma grozījumi stāsies spēkā, ir vēl laiks.
Ēriks Griģis:
Grozījumi OCTA likumā.
Pēdējie grozījumi ir spēkā no 01.11.2025.
Grozījumos OCTA likums tiek papildināts ar 30. un 31.punktu:
"30. Grozījumi šā likuma 1. panta pirmajā daļā par 2. punkta izteikšanu jaunā redakcijā, 3. panta pirmajā daļā par tās papildināšanu ar vārdiem "lietojot transportlīdzekli transporta funkcijai, neatkarīgi no transportlīdzekļa lietošanas vietas un tā, vai transportlīdzeklis atradies kustībā" un 3. panta otrajā daļā par pirmā teikuma izteikšanu jaunā redakcijā stājas spēkā 2025. gada 1. novembrī.
31. Ministru kabinets līdz 2025. gada 30. aprīlim iesniedz Saeimai izvērtējumu par šā likuma normu atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. novembra direktīvas (ES) 2021/2118 prasībām attiecībā uz termina "transportlīdzekļa izmantošana" tvēruma paplašināšanu un ar to saistīto transportlīdzekļu apdrošināšanas pienākumu, kā arī nepieciešamajiem grozījumiem šajā likumā."
Pētījums.
Iepriekšējo grozījuma tekstu Ministru kabinets līdz 30.04.2025. nav izvērtējis un Saeimai nav iesniedzis, jo:
MK sēdes protokols Nr. 14 no 2025. gada 8. aprīļa — nav norādes par šo ziņojumu.
https://tapportals.mk.gov.lv
MK sēdes protokoli pēc 30. aprīļa — piemēram, 13. maijs, 26. augusts, 7. oktobris — arī nav redzami ar virsrakstiem “izvērtējums par OCTA likumu” vai “termina ‘transportlīdzekļa izmantošana’ tvēruma paplašināšana”.
Komentāri.
1.Teksts nododts tulkot kādam “robotam”, jo latviski nesaka: “lietojot transportlīdzekli transporta funkcijai”, bet gan: “lietojot transportlīdzekli atbilstoši tam paredzētajiem darbu izpildes uzdevumiem"!
No latīņu valodas functio ‘izpilde, darbība’.
2.2) apdrošināšanas gadījums - ceļu satiksmes negadījums, kurā, transportlīdzekli negadījuma brīdī lietojot transporta funkcijai, neatkarīgi no transportlīdzekļa lietošanas vietas un tā, vai transportlīdzeklis atradies kustībā, ir nodarīti zaudējumi trešajai personai vai tās mantai un kuram iestājoties paredzēta apdrošināšanas atlīdzības izmaksa.
Spēkā no 10.12.2024.
No šī termina skaidrojuma var saprast, ka 30. un 31. punktu grozījumi ar nākošā gada 01.11.2025., saistībā ar vārdu kopu “lietojot transporta funkcijai” un “vai transportlīdzeklis atradies kustībā” tiks ietverti OCTA likumā.
3.Šeit būtu arī atbilde uz to, vai un kā OCTA pienākums attieksies uz neizmantotiem transportlīdzekļiem nākotnē.
Saprotot, ka apzināti diskusiju un šausmu radītājs lasītājos un transportlīdzekļu īpašniekos Direktīvas tulkojums latviešu valodā tomēr attiecas uz transportlīdzekļu lietošanu atbilstoši tam paredzētajiem darbu izpildes uzdevumiem. Tas ir, ne tikai no punkta A uz punktu B pārvadājot preces un pasažierus, bet arī veicot darbus ar transportlīdzekli, kura aprīkojumu ir paredzēts darbināt transportlīdzeklim stāvot arī nekustīgi neatkarīgi no vietas un reljefa, gan ar personu muskuļu spēku, gan mehāniski, gan elektriski vai elektroniski klātienē vai no attāluma.
4.Direktīvas (ES) 2021/2118 prasība attiecībā uz termina "transportlīdzekļa izmantošana" tvēruma paplašināšanu:
1.a) “transportlīdzekļa izmantošana”ir jebkāda transportlīdzekļa izmantošana, kas atbilst konkrētā transportlīdzekļa funkcijai transporta vajadzībām negadījuma brīdī, neatkarīgi no transportlīdzekļa parametriem un neatkarīgi no apvidus, kurā mehāniskais transportlīdzeklis tiek lietots, un no tā, vai tas ir nekustīgs vai atrodas kustībā

5.Piemēri, kad tiek lietots transportlīdzeklis, tam neatrodoties kustībā.
5.1.Pasažieru iekāpšana, izkāpšana no piebraucoša un apturēta braukšanai tehniskā kārtībā esoša un pasažieru pārvadāšanai paredzēta transportlīdzekļa ceļmalā, pieturvietā uz lauka, lidostā, tās teritorijā, uzņēmumam vai fiziskai personai piederošā teritorijā.
5.2.Kravas iekraušana, izkraušana no piebraucoša un apturēta braukšanai tehniskā kārtībā esoša un attiecīgo kravu pārvadāšanai paredzēta transportlīdzekļa ceļmalā, uzņēmumu vai privātās teritorijās.
5.3.Baļķu kravu iekraušana vai izkraušana baļķvedējā.
5.4.Elektropārvadu remontdarbu veikšanai no apturēta un darbiem paredzēta transportlīdzekļa.
5.5.Ceļu satiksmes negadījumu seku likvidēšanas darbi ar negadījuma vietā apturētu evakuatoru, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta, Valsts policijas, izmeklētāju un citu speciālistu transportlīdzekļiem.
6.Latvijā ir jābaidās, jo nav paredzams, kā šos grozījumus ikdienā pielietos apdrošinātājs!
7.No Ministru kabineta 10.06.2025.sēdes protokola Nr.23 par Informatīvā ziņojuma “Par Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma normu atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. novembra direktīvas (ES) 2021/2118 prasībām attiecībā uz termina “transportlīdzekļa izmantošana” tvēruma paplašināšanu un ar to saistīto transportlīdzekļu apdrošināšanas pienākumu”
Izvērtējot Direktīvas 2021/2118 prasības, EST spriedumos un ģenerāladvokātu secinājumos iekļautās atziņas attiecībā uz termina “transportlīdzekļa izmantošana” tvērumu, jāsecina, ka:
Ēriks Griģis:
Autoceļš Rīga (Skulte)—Liepāja, saukts par Liepājas šoseju, ir augstākās kategorijas un reizē arī bīstamākais Latvijas autoceļš.

Vai ir kādi attēli, video, inspektora vārds, kontroles automobiļa reģistrācijas numurs vai līdzīgi pierādījumi, ka konkrēti kāds pārbaudi veica nedroši? Tad apmācību laikā pārbaudes veicējiem vienkārši uzjautātu, kāpēc pārbaudāmo apturēja tieši tajā vietā un vai pārbaude pašam inspektoram šķita droša!
Ēriks Griģis:
Ja autovadītājam nav pārkāpumu, tad viņam nav arī pretenziju!
Patreiz transportnieku kursos demonstrēju Jūsu pretenziju, nav grupā neviena atbalsta tai par bīstamo vietu izvēli kontrolēm!
Ēriks Griģis:
Šādām kontrolēm laiki un vietas tiek saskaņotas! Iespējams, ATD vai pārvadātājs "piemirsis" Jūs informēt un norādīt iespējamo atkāpi pieturvietai!
Ēriks Griģis
Vienreiz Vācijā meklēju Reni pēc pasūtījuma. Biju pārsteigts, ka ar 1,6 dīzeļmotoru un 160 ZS jutos komfortabli ieskrienoties un dinamiski, braucot intensīvas satiksmes apstākļos. Motors bija aprīkots ar turbokompresoru un sešpadsmit vārstiem! Ir modeļi, kas aprīkoti ar diviem turbokompresoriem, tāpēc jāskatās pēc motora tilpuma un attīstītās jaudas, ko uzdod auto raksturojumā.
Nevaru ieteikt šo auto tāpēc, ka viens no atrastajiem Reņiem man likās pieņemams, un vēl arī tāpēc, ka pats braucu ar citas markas megarullzzi!
Pozitīvi bija tas, ka atrasto auto īpašnieks nopirka kā jaunu no salona ar aprīkojumu, kas paredzēts Šveices tirgum, motoram bija zems degvielas patēriņš, braucot gan pilsētas ciklā, gan pa autobāni, motors uzrādīja labu veiktspēju arī velkot divas tonnas smagu piekabi.
Slikti tas, ka visi motora un sistēmu remonti ir dārgi, eļļas filtrs bija neizdevīgi uzstādīts, lai maiņu veiktu pats, lampu un lukturu maiņa prasīja cirka žongliera veiklību, gandrīz reizi gadā, lai nomainītu un izmazgātu EGR vārstu, viens ir jātur rezervē.
Te vairāk var palasīties:
https://motormester.com/nissan-renault-r9m-1-6-dci-motor/
Ēriks Griģis:
No šodienas līdz 1.maijam atļauts braukt ar radžotām riepām!

CSN 219. Laikposmā no 1. decembra līdz 1. martam automobilim un autobusam, kura pilna masa nepārsniedz 3,5 t, jābūt aprīkotam ar riepām, kas paredzētas braukšanai ziemas apstākļos.
Laikposmā no 1. maija līdz 1. oktobrim aizliegts braukt ar transportlīdzekli, kuram ir riepas ar radzēm.
Ēriks Griģis:
Nebūs vajadzīgs. 95.kods B kategorijas kravas automobiļu vadītājiem starptautiskajos kravu pārvadājumos šobrīd un nākošgad nav paredzēts. Ceru, ka pie mums neizdomās ko ārkārtēju un vienreizēju apmācībās šiem autovadītājiem, nekā tas notiek citās valstīs!
PS.
Regula (EK) Nr. 561/2006 no 2026. gada 1. jūlija attieksies uz kravu autopārvadājumiem starptautiskajos pārvadājumos vai kabotāžas pārvadājumos ar transportlīdzekļiem (ieskaitot jebkuru piekabi vai puspiekabi), kuru kopējā masa pārsniedz 2,5 tonnas. Tas jau ir jāņem vērā B kategorijas transportlīdzekļu vadītājiem, kas pēc noteiktā datuma ar N1 tipa automobili dosies uz ārzemēm vai no kādas citas valsts iebrauks Latvijā!
No 2026. gada 1. jūlija tahogrāfi ir jāuzstāda transportlīdzekļos, kuru pilna masa (PM) pārsniedz 2,5 tonnas un kuri veic starptautiskos kravu autopārvadājumus vai kabotāžas pārvadājumus.
Paredzēta ir jaunu transportlīdzekļu aprīkošana ar viedā tahogrāfa 2. versiju, kas ir spēkā jau no 2023. gada 21. augusts. Tas attieksies uz transportlīdzekļiem, kas ir izgatavoti no jauna vai kuriem līdz šīm tahogrāfi nav bijuši uzstādīti.
Eiropas Komisija norādīja, ka saskaņā ar Regulas (ES) Nr. 165/2014 3. panta 4. un 4.a punktu pienākums uzstādīt viedā tahogrāfa 2. versiju attiecas uz transportlīdzekļiem, kas ir reģistrēti Eiropas Savienībā un veic starptautiskos pārvadājumus ES dalībvalstīs, Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) valstīs vai Šveicē, ievērojot Regulas (EK) Nr. 561/2006 prasības.
Transportlīdzekļa vadītājam kontrolējošām institūcijām vai policijas pārstāvim būs jāspēj uzrādīt informāciju par viņa darba un atpūtas laika periodiem par kārtējo dienu un iepriekšējām 56 dienām, kas ir jau spēkā no 2024.gada 31.decembra.
Šādam vieglā automobiļa N1 tipa vadītājam būs jāiegādājās viedā tahogrāfa vadītāja elektroniskā karte darbu un atpūtas laiku reģistrēšanai.
Vēl N1 vieglā automobiļa vadītājam vajadzēs atrast iespēju ik pa 28 dienām nolasīt savu vadītāja karti (čipu) un reizi 90 dienās - nolasīt tahogrāfa datus.
OCTA polisei tad būs jāatrodas pie vadītāja, ieteicams, ar apdrošinātāja un īpašnieka parakstiem.
Kravas pārvadāšanu katram vieglā automobiļa N1 vadītājam tad noteiks CMR konvencija, attiecīgās Regulas, Autopārvadājumu un OCTA likums, un vietējie tiesību akti, kas katrā valstī var atšķirties.
Piemērs.
Uz B transportlīdzekļu vadītāju kategorijas TOYOTA Hilux, N1 kravas-pasažieru tipa ar PM 2,9 t attiecas viss iepriekš uzskaitītais, ja vadītājs izbrauks ārpus Latvijas ar vai bez kravas, vai iebrauks Latvijā.
Administratīvie sodi no Autopārvadājumu likuma 58. panta.
Autopārvadājumu veikšana ar transportlīdzekli (TL), kas nav aprīkots ar digitālo tahogrāfu saskaņā ar normatīvo aktu prasībām.
Sods vadītājam no 56 -114 naudas soda vienībām (280 - 570 EUR) un pārvadātājam no 140 - 280 naudas soda vienībām (700 - 1400 EUR).
Autopārvadājumu veikšana ar TL, kuram tahogrāfs darbojas nepareizi.
Sods ir vadītājam no 14 - 28 naudas soda vienībām (70 - 140 EUR) un pārvadātājam no 42 - 86 naudas soda vienībām (210 - 430 EUR).
Autopārvadājumu veikšana ar TL, nepareizi izmantojot tahogrāfu.
Sods vadītājam no 14 - 28 naudas soda vienībām (70 -140 EUR) un pārvadātājam no 42 - 86 naudas soda vienībām (210 - 430 EUR).
Palīdzība TL vadītājiem.
Jau esmu sagatavojis divas apmācības tēmas B kategorijas kravas automobiļu un to sastāvu vadītājiem, kuru PM pārsniedz 2,5 PM t:
1) darba un atpūtas laiku prasības un to izpilde darbā ar viedo tahogrāfu;
2) kravas transportlīdzekļu sagatavošana kravu pārvadājumiem, nostiprināšanas spēku aprēķini, kravu izvietošana transportlīdzeklī, dažādu kravu nostiprināšanas paņēmieni un nostiprināto kravu kontrole ceļu satiksmē pārvadājumos ar kravas automobiļiem un to sastāviem virs 2,5 PM t.
Ēriks Griģis
Ja motora maiņa nav automobiļa pārbūve, tad remontserviss noteiks, vai pārbūve ir iespējama!
Par transportlīdzekļa pārbūvi neuzskata:
Avots:
https://likumi.lv/doc.php?id=92907
Ēriks Griģis
Jautājumu pārsūtiet CSDD! Un vēl viņiem pajautājiet, kāpēc pa sadalošo joslu, kas nav paredzēta transportlīdzekļu braukšanai vai apturēšanai, tomēr brauc autobusi, trolejbusi un tramvaji, kas tiek apturēti pieturvietās!
Viedoklis.
Pats cenšos krustojumus apdzīvotā vietā atšķirt no izbrauktuvēm pēc ielu nosaukumiem, ko šķērso galvenais ceļš. Ja nekā tāda nav, tad pieņemu, ka braucu pa mazāksvarīgu ceļu. Praksē meklēju palīdzību Waze informācijā par maksimāli autļauto ātrumu un tā izmaiņām pēc šķērsojamās brauktuves (ielas vai izbrauktuves, kas nav zināma, kā rakstāt).
Autoskolās vadīšanas nodarbībās kursantus praktiski iepazīstina ar izbrauktuvēm, kas neveido krustojumus. Ja jautājumus vai ieteikumus grozīt vai papildināt Satiksmes noteikumus organizācijas CSDD neiesūta, tad viņuprāt viss ceļu satiksmē ir kārtībā!
Vācijā par krustojumu esamību arī apdzīvotās vietās transportlīdzekļu vadītājus iepriekš brīdina priekšrocības grupas ceļa zīmes, ko pie mums izmanto tikai ārpus apdzīvotām vietām.

Arī Briselē (Beļģija) priekšrocības grupas 203,. 204. un 205. zīmi uzstāda apdzīvotās vietās pretēji Latvijā pieņemtajām īpatnībām!
820. papildzīme Transportlīdzekļu veids attiecas uz vieglajiem automobiļiem, uz vieglajiem automobiļiem ar piekabēm, kā arī uz kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5t. Ja automobiļa reģistrācijas apliecībā Toyota Hilux ir reģistrēts kā kravas automobilis, tad papildzīme attiecas uz šo B kategorijas kravas automobili.
830. papildzīme Transportlīdzekļa novietojuma veids stāvvietā, kas apzīmēta, piem., ar 537.zīmi
Stāvvieta, norāda vieglo automobiļu bez piekabēm, motociklu, triciklu un kvadriciklu (Ē.G.bet ne vieglo automobiļu, kas reģistrēti kā kravas automobiļi) novietojuma veidu stāvvietā - uzbraucot uz ietves (nomales) ar vienas puses abiem riteņiem. Ja Toyota Hilux ir reģistrēts kā kravas automobilis, tad stāvvietā aiz 830. papildzīmes tam ir aizliegts atrasties, kaut tas ir B kategorijas transportlīdzeklis ar pilnu masu līdz 3,5t.
Ja tā, tad nav vērts pārsūdzēt!
Ēriks Griģis:
Man Mercedes bija agrāk! Dārgo remontu dēļ no tā atteicos un turpmāk kļuvu un joprojām esmu uzticīgs BMW zīmolam!
Ēriks Griģis:
Remontservisā tiks skaidrībā! Reiz manam auto tā bija, kur atradu, ka pie vainas bija dakšas vadīkla.
Ēriks Griģis:
Jā!
526. zīme "Maksimālā ātruma ierobežojuma zonas beigas".
Ēriks Griģis:
Šo jautājumu nav daudz! Bet ir prātīgi tos zināt, ne tikai aizpildot testus, bet arī dodoties ceļojumā! Te daži no jautājumiem, uz kuriem esmu jau agrāk atbildējis:
1.OCTA apdrošināšana ir spēkā Eiropas ekonomiskās zonas valstīs.
Savukārt, te būs atbildes uz jautājumiem, kuros kursanti kļūdās visbiežāk:
2.Saskaņotais paziņojums ir standartizēta veidlapa principiāli vienāda visās Eiropas ekonomiskās zonas dalībvalstīs, kas ir aizpildāma pēc ceļu satiksmes negadījuma, kurā ir iesaistīti tikai divi transporta līdzekļi un kurā nav cietušo personu, kā arī nav bojāta trešās personas manta. Tas nozīmē, ka jau iebraucot citā valstī, piemēram, Igaunijā, par saskaņotā paziņojuma CSNg ir jāziņo policijai un tālāk jārīkojas pēc tās norādījumiem! Ja CSNg nav cietušo, tad norādījumi var būt divi – aizpildiet saskaņoto paziņojumu vai gaidiet policiju! Reiz man atbildēja, nezvaniet par muļķībām!
3.Attiecībā uz iebraucēju, kura transportlīdzeklis ir reģistrēts citā valstī, noteikumi var atšķirties. Visnesaprotamākā atšķirība būs Itālijā, kur vietējais izraisītājs attiecībā pret sveštautieti iebraucēju valstī vienmēr būs cietušais! Nu, gandrīz vienmēr!
4.Atšķirību no Latvijas tiesību aktos noteiktā par paziņošanu policijai vai saskaņotā paziņojuma aizpildīšanu neliela transportlīdzekļa bojājuma gadījumā, nosaka katras valsts likumdošana. Uzzināt vairāk par apdrošināšanas noteikumiem var tikai pie apdrošinātāja, konsultējoties par noteikumiem valstī, kurā gatavojaties ieceļot! Tulkojumu nodrošinās internets!
5.Latvijā OCTA polise nav obligāti jāvadā līdzi, bet izbraucot no Latvijas, polisei obligāti ir jāatrodas pie autovadītāja!
6.Izraisītāja pusei savs saskaņotā paziņojuma eksemplārs jānodod savam OCTA apdrošinātājam cik ātri vien iespējams 10 dienu laikā vai pēc apdrošinātāja pieprasījuma.
7.Negadījuma vietā jāfotografē ne tikai bojātie transportlīdzekļi un to bojājumu vietas (iesaku mērogā!), bet arī satiksmes organizācija, ceļa zīmes, luksofori, luksoforu gaismu degšanas intervāli, ceļu apzīmējumi, negadījuma atrašanās vieta un vietas piesaiste kartei vai navigācijai (ar atzīmi Waze kartē), pēdas uz brauktuves pirms un pēc sadursmes.
Lai turpmāk Tev izdodas!
Ēriks Griģis:
Varu Jums tikai ieteikt griezties pēc palīdzības Zviedrijas Karalistes vēstniecībā Rīgā.
https://www.redzet.lv/info/Andreja_Pumpura_iela_8,_Rīga
Un vēl:
Personas, kuras nonākušas ārkārtējā situācijā ārvalstīs, aicinām sazināties ar Ārlietu ministrijas Konsulārā departamenta diennakts dežurantu pa tālruni: +371 26337711 vai e-pastu: palidziba@mfa.gov.lv
Latvijas diplomātiskā un konsulārā pārstāvniecība nevar:
Tulkošanas firma, kā piemērs:
https://riga.pilseta24.lv/katalogs/info/skrivanek-baltic-sia
Ēriks Griģis:
Piesardzīgi, jo nez kā šos noteikuma punktus izpratīs satiksmi kontrolējošais policists!
Ceļu satiksmes noteikumi (CSN) ir sagatavoti, iesniegti un apstiprināti nepārdomāti, jo daži noteikumu punkti rada šaubas par to sagatavotāju un apstiprinošā lēmuma pieņēmēju pienācīgu rūpību un uzmanību, veicot šādu darbu!
CSN 92. punkts. Ja ceļš apzīmēts ar 505., 507., 509. vai 510. ceļa zīmi, pa joslu, kas paredzēta pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem, pārējo transportlīdzekļu vadītājiem aizliegts braukt un apturēt transportlīdzekli šajā joslā, izņemot divriteņu mopēdus un motociklus, taksometrus, attiecīgi reģistrētus elektromobiļus, kuriem uzstādītas speciālas nozīmes transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes, un, ja kāda no minētajām zīmēm uzstādīta kopā ar 824. papildzīmi, – arī velosipēdus un elektroskrejriteņus.
CSN 276.4.punkts nosaka, ka 505. zīme "Josla pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem". Josla, kas paredzēta tikai pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem, taksometriem un elektromobiļiem, kuri brauc vienā virzienā ar pārējo transportlīdzekļu plūsmu, bet, ja šī zīme uzstādīta kopā ar 824. papildzīmi, – arī velosipēdiem un elektroskrejriteņiem.
Un ne vārda izņēmumos par divriteņu mopēdiem un motocikliem! Kāpēc ir nosaukti tikai divi izņēmuma gadījumi - taksometri un elektromobiļi, ja visi izņēmumi ir uzskaitīti jau CSN 92.punktā?
CSN 276.6.pukts un 507. zīme "Ceļš ar joslu pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem". Ceļš, pa kuru pasažieru sabiedrisko transportlīdzekļu, taksometru un elektromobiļu, bet, ja šī zīme uzstādīta kopā ar 824. papildzīmi, – arī velosipēdu un elektroskrejriteņu, satiksme notiek pa atsevišķu joslu pretim pārējo transportlīdzekļu plūsmai.
Un ne vārda no kopējiem izņēmumiem, kas CSN 92.punktā minēti kā divriteņu mopēdi un motocikli! Bet ir nosaukti tikai divi izņēmumi - taksometri un elektromobiļi!
Ja redzi tikai šo zīmi, tad pa pasažieru sabiedrisko transportlīdzekļu joslu ar motociklu nedrīksti braukt, jo zīme nedod šādu atļauju!
509.ceļa zīme. Ja redzi tikai šo zīmi, tad joprojām pa pasažieru sabiedrisko transportlīdzekļu joslu ar motociklu nedrīksti braukt, jo arī šī zīme nedod šādu atļauju!
510.ceļa zīme. Ja redzi tikai šo zīmi, tad pa pasažieru sabiedrisko transportlīdzekļu joslu ar motociklu nedrīksti braukt, jo šī zīme joprojām to neatļauj!
CSN 276.8. 509. un 510. ceļa zīmes “Izbraukšana uz ceļa ar joslu pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem”. Te īsi un saprotami, bez kādiem izņēmumiem, ir tikai nosauktas abas ceļa zīmes. Tas liecina, ka CSN 92 punkta izņēmumi, izbraucot uz šāda ceļa, darbojas.
Avots.
No 26.01.2024. spēkā esošā CSN redakcija:
Ēriks Griģis:
Apskatīsim transportlīdzekļus un to braukšanas ātrumus pa ceļiem ar Tevi interesējošām uzstādītām ceļa zīmēm. Pirmais gadījums.

Norādījuma grupas 552.ceļa zīme "Ātrgaitas ceļš" norāda uz ceļa, pa kuru atļauts braukt tikai ar motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, automobiļiem un autobusiem. Ātrgaitas ceļu lietot ir aizliegts tādu transportlīdzekļu vadītājiem, kuri nevar braukt ar lielāku ātrumu par 60 km/h.
Braucot pa ceļu, kas apzīmēts ar 552. ceļa zīmi, transportlīdzekļu braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt: motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, vieglajiem automobiļiem un kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 t, – 120 km/h, autobusiem – 110 km/h, bet laikposmā no 1. decembra līdz 1. martam motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 t, un autobusiem – 100 km/h, bet vieglajiem automobiļiem – 110 km/h. Noteikumi nenosaka atļauto braukšanas ātrumu vieglajam un kravas automobiļiem ar piekabēm, braucot pa ātrgaitas ceļu, kā jautāji! Tā kā ātrgaitas ceļš neatradīsies apdzīvotā vietā ar saviem attiecīgajiem ierobežojumiem, tad šiem automobiļu sastāviem gan vieglajam, gan kravas ar piekabi atbilde uz Tavu jautājumu meklējama CSN 101.punkta pēdējā teikumā “… Ārpus apdzīvotām vietām visu transportlīdzekļu braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 90 km/h.”
Otrais gadījums.

Aizlieguma grupas 323.ceļa zīme “Maksimālā ātruma ierobežojums” aizliedz braukt ar ātrumu, kas pārsniedz zīmē norādīto km/h.
820.papildzīme attiecas uz vieglajiem automobiļiem un arī uz vieglajiem automobiļiem ar piekabēm, kā arī uz kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 t.
Zīmju kombinācija vieglajiem automobiļiem ar piekabi atļauj braukt līdz 120 km/h, bet neatļauj tik ātri braukt kravas automobiļiem ar piekabi.
Kravas automobiļa sastāvam līdz 3500 pilnas masas (PM) kilogramiem ar piekabi ārpus apdzīvotām vietām aiz šīm zīmēm atļauts braukt līdz 90 km/h, kā tas noteikts CSN 101.punktā.
Savukārt, kravas automobiļu ar pilnu masu līdz 3500kg braukšanas ātrums aiz zīmēm nedrīkst pārsniegt 120 km/h.
Pārskats.
1.Vieglais automobilis un kravas automobilis ar piekabi līdz PM 3500 kg, braucot pa ātrgaitas ceļu, nedrīkst pārsniegt 90 km/h.
Kravas automobilis ar PM 3500 kg, braucot pa ātrgaitas ceļu, nedrīkst pārsniegt 120 km/h, bet laikposmā no 1.decembra līdz 1.martam - 100 km/h.
2. Vieglais automobilis ar piekabi otrajā gadījumā aiz zīmju kombinācijas nedrīkst pārsniegt 120 km/h.
Kravas automobilis ar piekabi līdz PM 3500 kg (tas arī ir B kategorijas transportlīdzeklis) otrajā gadījumā aiz zīmju kombinācijas nedrīkst pārsniegt 90 km/h.
Kravas automobilis ar PM 3500 kg, braucot aiz zīmju kombinācijas, nedrīkst pārsniegt 120 km/h.
3. Salīdzinot abas ceļa zīmes, tās maina braukšanas ātruma režīmus, kādu aiz tām tās ir noteikušas vieglajam automobilim ar piekabi un kravas automobilim ar piekabi līdz PM 3500 kg.
4. Vieglajam automobilim ar piekabi 323.aizlieguma zīme 120 km/h uz viena balsta kopā ar 820.papildzīmi maina braukšanas režīmu palielinot maksimāli atļauto braukšanas ātrumu no 90 km/h līdz 120 km/h, salīdzinājumā ar braukšanu aiz 552.norādījuma ceļa zīmes "Ātrgaitas ceļš".
Ēriks Griģis:
Pats rakstiet, ka TA apskatē vērtējumam “…jāatbilst transportlīdzekļa izgatavotāja prasībām…”.
Tehniskā stāvokļa izmaiņas transportlīdzekļiem ir aprakstītas MK 725. noteikumos Transportlīdzekļu pārbūves noteikumi.
https://likumi.lv/ta/id/92907-transportlidzeklu-parbuves-noteikumi
Par konkrētām automobiļa tehniskā stāvokļa izmaiņām un tā pārbūvi jautājiet CSDD tehniskajā daļā.
https://www.csdd.lv/transportlidzeklu-parbuve/vispariga-informacija
https://www.csdd.lv/transportlidzeklu-parbuve/oficialie-transportlidzeklu-parbuvetaji
Ēriks Griģis:
Patiesību uzzināsiet, uzticot filtra pārbaudi remontservisam!

Aptauja: autovadītājiem rudens un ziemas mijā uz ceļiem visbīstamākais šķiet apledojums un meža dzīvnieki
5
Francijas pilsētā Dūe izgatavoti 100 000 Renault 5 E-tech elektroauto: Uzmanības centrā: "Ražots Francijā"