Kā izskaust agresīvu braukšanu uz Latvijas ceļiem? 40

 

Akmens uz automobiļa stikla Foto: iAuto.lv

20.oktobris 2015 10:43

Nereti uz Latvijas ceļiem varam sastapties ar agresīviem autovadītājiem, kuri nepamatoti palielina braukšanas ātrumu, izpilda bīstamus apdzīšanas manevrus, cenšas izaicināt pārējos ceļu satiksmes dalībniekus, kā arī veic citas riskantas darbības. Kā norāda Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas rektore Daina Voita, kas darbojas neiropsiholoģijas jomā un ir ieguvusi sertifikātu par satiksmes psiholoģijas pamatkursa apguvi,galvenie iemesli šādai agresijai pie stūres ir stress, slikts garastāvoklis, laika grafiki, kavēšana, kā arī citi personīgi iemesli un no tiem izrietošas sakāpinātas emocijas. Tāpat kā lielu problēmu var minēt vispārējo sabiedrības līmeni, kurā nav nosodījuma, ja tiek pārkāpti ceļu satiksmes noteikumi. Tādēļ rodas jautājums – kā radīt drošāku ceļa satiksmi Latvijā un kā mazināt agresīvu braukšanu?

Daina Voita norāda, ka Latvijā nopietna problēma ir „ceļa karaļa” sindroms jeb agresivitāte, kas piemīt daudziem autovadītājiem. Šādi autovadītāji apdraud ne tikai sevi, bet arī citus ceļa satiksmes dalībniekus, taču nepatīkamākais ir tas, ka visbiežāk agresīvie autovadītāji savu rīcību neapzinās, tādējādi neaptverot, cik lielu risku rada. „Tas ir iemesls, kādēļ ir būtiski aktīvi strādāt pie autovadītāju agresīvu paradumu izskaušanas no ceļu satiksmes. Tas gan nav tik vienkārši izdarāms – tā ir problēma, pie kuras risināšanas ir jāstrādā gan ceļu satiksmes policijai, gan uzņēmumu autoparkiem, gan pašiem autovadītājiem,” stāsta D. Voita.

„Cilvēku agresiju var iedalīt divos veidos – patstāvīgā un impulsīvā agresija. Diemžēl, ja pie automašīnas stūres sēžas cilvēks ar pastāvīgu agresiju, tad ar runāšanu, dažādiem kursiem vai citām metodēm to mazināt nebūs iespējams. No šādiem autovadītājiem uz ceļa vajadzētu izvairīties, ieturot drošu distanci un neiesaistoties konfliktā. Savukārt autovadītāju impulsīvo agresiju ir iespējams mazināt. Šīs agresijas cēlonis ir kāds blakus faktors, kas izraisa problēmu, piemēram, stress vai noteikts laika grafiks, kurā ir jāiekļaujas. Lai palīdzētu šāda tipa autovadītājiem, būtu svarīgi ar viņiem pārrunāt notikušo, izanalizēt agresijas cēloņus un palīdzēt saprast to, kā emocionālais stāvoklis  ir ietekmējis autovadītāja braukšanas paradumus. Tāpat bieži vien kā labs atgādinājums piedomāt pie savām braukšanas manierēm ir policijas uzliktais sods, kas daļai autovadītāju spēj „atvērt acis”, līdz ar to viņi turpmāk izvēlas braukt daudz drošāk,” stāsta D. Voita.     

Tāpat būtiski ir runāt par agresīvu braukšanu uzņēmumu autoparkos. Kā rāda satiksmes psiholoģijas praktiskie novērojumi, lai gan komerctransporti tradicionāli tiek uzskatīti kā drošākie transportlīdzekļi, bieži vien tieši šie spēkrati tiek iesaistīti satiksmes negadījumos, un daļā no tiem cēlonis ir bijis ceļu satiksmes noteikumu neievērošana un agresīva braukšana. Situācija, kad komerctransporta vadītājs kļūst par agresīvu braucēju, ir vēl riskantāka, jo komerctransports pats par sevi var būt īpaši bīstams citiem satiksmes dalībniekiem lielā izmēra dēļ. Tādēļ ir būtiski, ka uzņēmumu autoparkos regulāri apmāca autovadītājus, lai viņi būtu droši un profesionāli, palīdz izprast viņiem savas stiprās puses, kuras spētu kompensēt un risināt “vājās puses”, izanalizējot autovadītāju reakcijas ātrumu un perifēro redzi, kā arī ievieš dažādas autovadītāju kontrolējošas un motivējošas prakses.

Lai nodrošinātu pilnvērtīgu kontroli pār sava uzņēmuma autovadītājiem, noderīgi ir katrā autoparka komerctransportā ievietot GPS ierīci, kā arī video reģistratoru, kas precīzi spētu parādīt to, cik ātri un kādā veidā brauc autovadītājs, kādus manevrus viņš veic un kā rīkojas dažādās neierastās situācijās. Tāpat būtiski ir ne tikai pirms autovadītāja pieņemšanas darbā izvērtēt viņa braukšanas prasmes un stilu, bet arī pēc tam regulāri veikt autovadītāju praktiskās pārbaudes.

Kā norāda vairāki uzņēmumu autoparku pārstāvji, Latvijā tiešām daudzi autovadītāji atļaujas praktizēt agresīvu braukšanu. „Mēs sagaidītu, ka Ceļu policija vairāk kontrolētu, kā brauc autovadītāji – vairāk apturētu un arī sodītu agresīvos braucējus, jo pretējā gadījumā rodas visatļautības sajūta uz ceļa. Teorētiski par agresīvu braukšanu ir paredzētas bargas sankcijas, taču praktiski tās tiek piemērotas reti. Policija pārsvarā aptur autobraucējus, pārbaudot vai tie ir lietojuši alkoholu, kā arī soda tos, kuri apstājas neatļautās vietās, taču svarīgi ir neaizmirst par tiem, kas bojā visu autovadītāju braukt prieku un apdraud drošību, – ķert agresīvos braucējus. Kopumā policijas kontrole uz ceļiem šajā ziņā varētu būt lielāka, un tiktu regulāri sodīti agresīvie autobraucēji, lai šī visatļautības sajūta tiek samazināta līdz minimumam,” - tā par situāciju uz Latvijas ceļiem stāsta autoparku pārstāvji.

Lai parūpētos par savu drošību, kā arī veidotu drošāku ceļu satiksmi kopumā, BALTA ir sagatavojusi vairākus ieteikumus, kā rīkoties situācijā, kad uz ceļa sastopaties ar agresīviem autovadītājiem:

  • Nekļūstiet par šīs agresijas upuri – neuztveriet personīgi agresīvā braucēja uzvedību un pat žestikulāciju.
  • Galvenais noteikums, ja pamanāt ceļa satiksmē kādu agresīvu braucēju, ir no tā izvairīties. Dodiet viņam ceļu, lai tas netraucēti varētu braukt garām, jo to visdrīzāk šāds agresīvais autovadītājs arī vēlēsies visvairāk – visus iespējami ātrāk apbraukt.
  • Ievērojiet drošu braukšanas distanci. Distances ievērošana ir būtisks ceļu satiksmes noteikums jebkurā situācija, taču it īpaši, ja pamanāt uz ceļa agresīvu braucēju. Jo lielāku distanci no šāda autobraucēja ieturēsiet, jo drošākā situācijā būsiet.
  • Neatbildiet ar agresiju! Ja sastopaties uz ceļa ar agresīvu braucēju, saglabājiet mierīgu prātu. Nereaģējiet uz agresīvā braucēja izdarībām un, galvenais, paši nekļūstiet agresīvi, citādi tas novedīs pie vēl riskantākas situācijas ceļa satiksmē, jo vienuviet būs vairāki agresīvi braucēji.
  • Neveidojiet acu kontaktu ar agresīvu braucēju. Pirmkārt, tas jums palīdzēs palikt mierīgam, kā arī, otrkārt, agresīvais braucējs nekļūs vēl agresīvāks, jo viņam nebūs iespējas, ieraugot jūsu sašutumu vai neapmierinātību ar viņa braukšanas manierēm, kļūt vēl dusmīgākam, tādējādi veicot vēl citus nedrošus manevrus.
  • Lai parūpētos par drošu satiksmi, vienmēr esiet pozitīvs autobraucējs. Uz jebkuru situāciju ceļa satiksmē reaģējiet ar humoru vai mierīgu prātu. Tas radīs drošību gan jums pašam, gan arī visai ceļa satiksmei kopumā.   
 
40 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
kasinsh79 20.oktobris 2015 12:10
25 1 Atbildēt

Man jau liekas, ka mūsu platuma grādos te nav nekādas ārkārtīgi agresīvas braukšanas vispār! Pilnīgi normāla satiksme ar atsevišķiem neaudzinātiem (neaptēstiem) indivīdiem, bet lielais vairums - pozitīvu autobraucēju.

Ātrāka braukšana gan NAV agresija. To gribētu uzsvērt.

Tā ir absolūti normāla cilvēciska vēlme izbaudīt tehnikas sniegtās iespējas. Ja es steidzos, es pats riskēju ar naudas sodu. Ja cits steidzas, man nebūs žēl viņu palaist garām utt.

Neatbildiet ar agresiju! 100% parakstos zem šiem vārdiem.

Nav vērts sagādāt problēmas sev, noteiki nav vērts!

Palaidniex 20.oktobris 2015 16:29
19 0 Atbildēt

Klau, vecais...

Rindā braucot, nevajag līst pārāk tuvu - pašam sev zagt distanci, un viss būs labi. Ja ikkatru, kas grib veikt legālu nogriešanos sauksi par distances zagli - man žēl tos pasažierus, kuri netiks galapunkta laikā, jo vernmonam patīk laizīt pēcpusi pa priekšu braucošajiem, pašam zagt sev distanci, bet vainu par to uzvelt citiem satiksmes dalībniekiem... Kaut kā pēc reāla memļaka izklausies.

Kā ta' neiestājās atbildība - divi distances zagļi pie Langstiņiem ielika cits citam pakaļā un par to samaksās ar protokolu un BM klases "uzlabojumu"

Pārsniegt ātrumu nav vienkārši maksas pasākums, tas nozīmē NEVAJADZĪGI riskēt ar pasažieriem, kuru cenā bija jāsaprot nokļūšana galapunktā droši un BEZ CSN pārkāpumiem, vai ne tā?

CSN nesastāv arī no vieniem vienīgiem 4., 6. un 10 punkta, kas ir vispārīgā noteikumu daļa. Pārējie punkti sīkāk apraksta tieši to, kas un kā tieši domāts ar šiem punktiem. Bet tev to nesaprast, diemžēl, cerības sen mirušas...

Kur es teicu, ka es atbalstu distances zagšanu? Vari kaut vienu citātu - tu gan to klaji atbalsti - nesaprotu kāpēc pie savstarpējās distances zagšanas var būt vainojams kāds, kas šiem pašiem sevi apzogošajiem zagļiem pa priekšu piebremzē legālam manevram? Kas tieši ir slikts PIETIEKAMAS 119. punktā atrakstītas distances ievērošanā? Kaut ko nokavēsi? Kaut kur nepagūsi? Kāds apdzina - atlaid akseleratoru - atjauno distanci, KUR PROBLĒMA???

Tev tiešām viss labi? Kas tev tā par tādu reālu psiho traumu? Esi moš' sēdējis šajā sakarā, vai tikai tavuprāt, bet ne pārējo prāt maksājis regulārus sodus, sataisījis avārijas ar bojāgājušajiem, kur "citi vainīgi", bet "ne pats"?

Palaidniex 20.oktobris 2015 15:54
16 0 Atbildēt

Vernon - kā tur ir ar to diustanci viens nogriezties gribētājs pie Langstiņiem, otrs pirms Ozolniekiem... Divi dažādi iznākumi...

Un jā - uz cik drīkst braukt Nordekas autobuss zīmes (70) darbības zonā, nu tas par tiem pārvadātājiem un viņu profesionāļiem, kuri uzskata, ka tikai pārējie neko neievēro...

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti