...Vai tomēr analīzi? II 23

 
Oskars Irbītis speciāli iAuto.lv | 19.decembris 2013 20:50

Oskars Irbītis, Valsts tiesu ekspertīžu biroja Vecākais tiesu eksperts Foto: Atis Jansons

Nākamais (aiz 1. raksta daļā apskatītajām gājēju problēmām) būtiskākais CSNg iemesls ir kreisā pagrieziena veikšana neatbilstoši CSN prasībām – 19%. Šeit ir divi varianti –netiek dots ceļš pretim nākošajam transporta līdzeklim, vai nu apdzenošajam transporta līdzeklim (vēlos atgādināt, ka CSN 151. punkts nosaka, ka, veicot kreiso pagriezienu vai apgriežoties, ir jādod ceļš apdzenošajiem transporta līdzekļiem). Mēs esam viena no retajām valstīm Eiropas Savienībā, kurā ir atļauta apdzīšana krustojumos.

Šo situāciju būtu iespējams efektīvi uzlabot, ja uzlabotu ceļu infrastruktūru, pilnveidotu ceļa horizontālo apzīmējumu un, līdzīgi kā Lietuvā, veidotu drošības saliņas krustojumos, no kuru aizsega būtu droši veikt kreiso pagriezienu.

17% gadījumu par CSNg iemeslu ir bijusi transporta līdzekļu vadītāju rīcība, neievērojot ceļazīmju prasības krustojumos. Šajā gadījumā būtu nepieciešams veikt krustojumu auditu – noskaidrot redzamību krustojumos, pārbaudīt ceļa zīmju redzamību un izvērtēt nepieciešamību uzstādīt papildus ceļazīmes vai noteikt ātruma ierobežojumus pirms krustojumiem ar apgrūtinātu izbraukšanu un ierobežotu redzamību.

2. un 3. Izplatītākos CSNg iemeslus var likt zem viena virsraksta – krustojumu izbraukšana. Secinājums viens – viens no būtiskākajiem iemesliem ir nepārliecināšanās par drošību, manevrējot krustojumā, krustojumā iebraucot.

Un tikai 4. vietā ir liekams tik daudz daudzinātais atļautā kustības ātruma pārsniegums, kā tiešais negadījuma iemesls – 16%. Ātruma ietekme daudz būtiskāk izpaužas kā sekundārais faktors ceļu satiksmes negadījumos. Negadījumos, kur vismaz viens automobilis ir pārsniedzis atļauto kustības ātrumu, attiecīgi ir apjomīgāki bojājumi un personas gūst smagākas  traumas. Tā sakot, ātruma pārsniegšana tiešā mērā ir saistāma ar CSNg sekām, mazākā ar primāro negadījuma rašanās mehānismu. Jāpiebilst, ka papildus norādītajiem 16%, ātruma pārsniegums ir bijis konstatēts vēl  8% gadījumu, bet šajos 8% gadījumu ātruma pārsniegšana nav bijusi saistāma ar negadījuma rašanās iemesliem. Atsevišķi ir jāizdala vēl 5% gadījumu (papildus iepriekšminētajiem), kad ir konstatēts atļautā kustības ātruma pārsniegums – šie ir agresīvās braukšanas gadījumi. Šajos gadījumos transporta līdzekļa vadītājs uz ceļa ir uzvedies vienkārši noziedzīgi – braucot lielā ātrumā, manevrējis plūsmā apdraudot apkārtējos, nav ievērojis ceļazīmju un ceļa horizontālā apzīmējuma prasības, izraisījis vairākus negadījumus. Šie agresīvās un bīstamās braukšanas gadījumi ir jāizdala atsevišķi un arī jāanalizē atsevišķi, jo tie nav atsevišķi secīgi vai vienlaikus pieļauti satiksmes noteikumu pārkāpumi, bet uzvedības modelis satiksmē.

Efektīvākais risinājums atļautā ātruma kontrolei ir tieša policijas patrulēšana satiksmē – policijas klātbūtnes efekts. Stacionārie radari ir ļoti nepieciešami Latvijas situācijai, bet tie nav universāls risinājums, tas ir tikai kopēja mehānisma viens no būtiskiem, bet ne galvenajiem zobratiem. Šajā mehānismā ir jābūt vairākām daļām (policijas patrulēšana, kameras krustojumos, kas fiksē luksofora signālu neievērotājus un tos, kas veic aizliegtu manevru, ceļu labiekārtošana, autotransporta tehniskā uzraudzība utt.) – viens zobrats nespēj darbināt visu mehānismu. Stacionārie radari ir ļoti efektīvi tiešām bīstamās satiksmes vietās, bet šīs vietas ir jāidentificē un jānoskaidro CSNg iemesli šajās vietās. Var būt, ka vieta ir bīstama, bet ne jau ātruma pārsniedzēju dēļ.

(turpinājums sekos)

1.daļa

 

 
23 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
asd 20.decembris 2013 10:41
2 0 Atbildēt

Cik daudz auto tiek sabojāti stāvvietās? Varbūt vajag vairāk stāvēšanas aizliegumu, ne?

re 20.decembris 2013 10:20
1 0 Atbildēt

tikai 16% avāriju izraisa ātrumpārkāpēji, bet pārējos iespaidīgos 84% avāriju izraisa ātrumievērotāji, tāpēc ir jāievieš fotoradari, lai visus 100% avāriju turpmāk izraisītu tikai ātrumievērotāji un vairs neviens ātrumpārkāpējs, kuri dēļ neadekvātiem ātrumierobežojumiem tāpēc jau nu nesamazināsies, neskatoties pat ne uz kādām kontrolēm, kamēr kontrolēti netiks palielināts atļautais braukšanas ātrums

Uudensputns 20.decembris 2013 10:30
1 0 Atbildēt

Ja mums ir daudz ātrumpārkāpēju,tad laikam ar pašiem ātruma ierobežojumiem kaut kas varbūt nav kārtībā?

Un maldīgi domāt,ka atļautais 90 tumsā,lietū ir drošāks par 110 uz tā paša ceļa dienā.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Gājējs "nogāž" divus motociklistus (+ VIDEO) 6

Viens no motociklistiem pamana gājēju pie pārejas un sāk bremzēt, taču aizmugurē braucošais tam nav gatavs. Lasīt vairāk

 

Ar tehniskajiem līdzekļiem konstatētas braukšanas bez OCTA gadījumā sodīs ne biežāk kā reizi diennaktī 7

Saeima šodien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Ceļu satiksmes likumā nosakot, ka par ar tehniskajām ierīcēm konstatētu braukšanu bez apdrošināšanas vai valsts tehniskās apskates sodu piemēros ne biežāk kā reizi 24 stundu laikā. Lasīt vairāk

 

Volkswagen ID. Code – vācu markas dizaina nākotne (+ FOTO) 6

Pekinas autoizstādē Volkswagen izlicis apskatei konceptu ID. Code, kas liek noprast kādā virzienā stūrē vācu autobūves uzņēmuma dizaina komanda. Lasīt vairāk

 

Mopēds vai velosipēds? (+ VIDEO) 12

Laikam kļūstot siltākam, ielās arvien vairāk parādās arī elektroskrejriteņi un elektromopēdi. Vienlaikus – ar jaunu sparu uzliesmo domstarpības starp šo braucamrīku lietotājiem un kājāmgājējiem. Tikmēr saasinās konkurence arī pašu koplietošanas braucamrīku operatoru vidū. Viens no uzņēmējiem tiek vainots konkurences kropļošanā, sev par labu interpretējot likuma normas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti