Bērnu slimnīcas ārsti aicina vilkt ķiveres, pārvietojoties ar divu riteņu transportlīdzekļiem 3

 

Foto: Ekrānbilde no Youtube.com

Nozare.lv | 29.marts 2024 8:44

Lai mazinātu iespējamo traumu smagumu, Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas (BKUS) ārsti aicina gan bērnus, gan pieaugušos vilkt ķiveres, pārvietojoties ar divu riteņu transportlīdzekļiem.

Slimnīcas speciālisti novērojuši - līdzko iestājas siltāks laiks, strauji pieaug ceļu satiksmes negadījumu skaits, kuros iesaistīti bērni un pusaudži, kas pārvietojas ar mikromobilitātes līdzekļiem - velosipēdiem, elektroskrejriteņiem un citiem. 

BKUS dati liecina, ka iepriekšējā gadā visvairāk pieaudzis traumu skaits, kas gūtas, braucot ar velosipēdu. Ja 2022.gadā bija gandrīz 500 traumu, kuru dēļ velosipēdisti tika atvesti uz slimnīcu, tad 2023.gadā - 700. Tāpat aptuveni par 30%, pieaudzis arī to traumu skaits, kas gūtas, braucot ar motorolleriem un motocikliem. Ar elektroskrejriteņiem saistīto traumu skaits bijis nemainīgs - abos pēdējos gados teju 100 gadījumu.

BKUS virsārste Renāte Snipe aicina vecākus, kas izbrauc no mājām uz diviem riteņiem, vienmēr uzvilkt ķiveres gan pašiem, gan bērniem, jo tas ir vienīgais veids, kā bērnu no mazotnes pieradināt lietot šo aizsarglīdzekli. Viņa atgādina, ka bērni mūs atdarina un tic, ka vecāki zina, ko dara.

"Diemžēl pagājušajā gadā nācās piedalīties arī tādās diskusijās, kur ķiveru lietošanas pretinieki vaicāja, cik bērnu Latvijā ir cietuši vai gājuši bojā tieši tāpēc, ka, braucot ar mikromobilitātes rīkiem, nav uzvilkuši ķiveres. Vai tiešām būtu jānotiek daudzām traģēdijām, lai mainītu noteikumus jautājumos, par kuriem ārsti vairs nediskutē, jo ir daudz starptautisku publikāciju ar datos balstītiem pierādījumiem par to, ka ķiveru lietošana būtiski samazina smagu galvas traumu gūšanas riskus," uzsver ārste.

BKUS atgādina, ka visiem, kas piedalās ceļu satiksmē, ir nepieciešama velosipēda vai cita transportlīdzekļa vadītāja apliecība. Ar velosipēdu ceļu satiksmē drīkst piedalīties no 10 gadu vecuma, ar reģistrētu elektroskrejriteni - no 14 gadu vecuma. Turklāt no 1.aprīļa stāsies spēkā izmaiņas Ceļu satiksmes noteikumos, kas paredz, ka ķiveres lietošana ir obligāta visiem velosipēdistiem līdz 16 gadu vecumam, ieskaitot, bet elektroskrejriteņu vadītājiem - līdz 17 gadu vecuma sasniegšanai, ieskaitot.

BKUS bērnu traumu, ortopēdijas un mugurkaula ķirurgs, Latvijas bērnu ķirurgu asociācijas prezidents Jānis Upenieks norāda, ka dažādās situācijās satiksmes negadījumos un kritienos ķivere mazina risku gūt smagas galvas traumas. Arī, ja no velosipēda vai elektroskrejriteņa krīt ar seju uz leju, ķiveres mala pirmā uztver triecienu, mazinot tā spēku.

"Ikdienā slimnīcas Neatliekamās medicīnas centra traumpunktā redzam, ka, krītot no velosipēda, bērni biežāk gūst kāju, krūšu kurvja un vēdera dobuma orgānu traumas. Taču ir arī galvas traumas ar nopietnām sekām. Braucot ar elektroskrejriteni, biežākās ir galvas, sejas un roku traumas. Ir grūti iztēloties, kā varētu panākt, lai ar mikromobilitātes rīkiem visi bērni brauc, lietojot roku un kāju aizsargus, bet par ķiveres lietošanu ģimenē vajadzētu būt konsekventiem, jo galva katram ir tikai viena," uzsver ārsts.

Katru vasaru daudzi bērni, kas guvuši traumas, spiesti īsāku vai ilgāku ilgu laiku pavadīt slimnīcā un pēc tam iziet rehabilitācijas kursu. Viena vasara ir zaudēta pat tad, ja sekas nav paliekošas, bet ir arī tādas traumas, kuru dēļ ir veselības traucējumi saglabājas ilgstoši, uzsver BKUS.

Siltais laiks, kas solīts brīvdienās, priecē, bet vienlaikus BKUS ārstus tas dara bažīgus, jo pagalmos tiek uzstādīti batuti, uzliktas šūpoles, kurināti grili un pavasara saulītē viegli zaudēt modrību.
 

 
3 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
0pis 30.marts 2024 11:14
1 0 Atbildēt

Nez, vai ir kombinētie negadījumi, piem. kad no batuta ielec iekurinātā grilā?

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

100 vienībās - Range Rover Sport satīna versija 1

Britu autobūves uzņēmums iepriecinās savas tehnikas cienītājus ar krosovera Range Rover Sport īpašo versiju Satin Edition, kas paredzēta Eiropas tirgum un tiks saražota 100 eksemplāru skaitā. Lasīt vairāk

 

Tesla Cybertruck sānu “triecientests” reālos apstākļos (+ FOTO) 7

Spēcīgo sadursmi ar Ford Edge Tesla elektriskais pikaps pārdzīvojis ar salīdzinoši nebūtiskiem bojājumiem. Lasīt vairāk

 

44 505 eiro - Volkswagen Golf GTI pieejams pasūtīšanai 4

Vācijas autobūves uzņēmums Volkswagen atklājis pieteikšanos modernizētā Golf sportiskā modeļa GTI iegādei. Cena par bāzes versiju – 44 505 eiro. Lasīt vairāk

 

0,013 procenti – kura Eiropas valsts no e-mobilitātes “turas pa gabalu” 23

Saskaņā ar Eurostat datiem vieglo elektriskās piedziņas transportlīdzekļu daļa Eiropā līdz 2022.gada beigām bija sasniegusi 0,7 procentus. Vācija ir starp līderiem, taču ir valstis, kur e-mobilitāte vēl nav tikusi pat līdz bērnu autiņiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti