Igaunijā transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroles sistēma ir patērētājam draudzīgāka nekā Latvijā 17

 

Foto: iAuto.lv/Ilustratīvs attēls

Nozare.lv | 3.decembris 2018 16:14

Igaunijā transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroles sistēma ir izveidota patērētājiem draudzīgāka nekā Latvijā, jo Igaunijas ceļu administrācija veic tikai akreditāciju un uzraudzību, bet tehniskās kontroles pakalpojumus sniedz 82 uzņēmumi 117 vietās, pēc iepazīšanās ar transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroles sistēmu Igaunijā secinājusi Konkurences padome (KP).

KP pārstāve Zane Gorškova aģentūru LETA informēja, ka KP padziļināti iepazinusies ar transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroles sistēmu Igaunijā.

Tostarp KP norādīja, ka Igaunijā ir apmēram tikpat vieglo automašīnu kā Latvijā - apmēram 700 000 -, taču Igaunijā "netiek lauzti šķēpi par tehniskās kontroles tirgus atvēršanu konkurencei, jo tā tur jau sen sekmīgi pastāv". Atšķirībā no Latvijā valstiski aizsargātās Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) un tās četru akreditēto tehniskās apskates pakalpojumu sniedzēju monopolstāvokļa Igaunijā decentralizētajā "test-and-repair" ("pārbauda un salabo") sistēmā ceļu administrācija veic tikai akreditāciju un uzraudzību, bet tehniskās kontroles pakalpojumus sniedz 82 uzņēmumi 117 vietās.

Igaunijā jebkura sabiedrība, kas vēlas sniegt tehniskā stāvokļa kontroles pakalpojumu, var ienākt tirgū, ja tā izpilda normatīvu prasības, tostarp uzņēmumam ir jābūt uzticamam, piemēram, tam nedrīkst būt nodokļu parādu un likumu pārkāpumu, tam jābūt atbilstošs tehniskais nodrošinājums un personāls. Akreditācijas process nav ilgs - no pusgada līdz gadam, ko ietekmē uzņēmuma spēja aprīkot staciju. Par minimālo prasību noteikšanu ir atbildīga ministrija, kuras pārraudzībā atrodas Igaunijas ceļu administrācija. Savukārt uzņēmuma atkārtota akreditācija tiek veikta ik pēc 36 mēnešiem, kas ietver inspektora izietas apmācības un eksāmenu.

KP norādīja, ka kaimiņvalstī uzņēmumiem ir iespējams veikt gan tehniskā stāvokļa kontroli, gan papildus nodarboties ar citu biznesu, piemēram, automašīnu remontu vai mazgāšanu. Vienīgais ierobežojums ir tas, ka šīs funkcijas nedrīkst veikt vienlaicīgi - tehniskās kontroles līnijām ir jābūt nodalītām atsevišķā telpā no remontdarbu līnijām. Igaunijā uzņēmumiem ir dažāda prakse - daļa nodarbojas tikai ar tehnisko kontroli, daļa papildus tam sniedz arī citus pakalpojumus autovadītājiem. Tehniskās kontroles veicēji nenodarbojas ne ar nodokļu, ne obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas nomaksas kontroli. To, ieviešot jaunākās tehnoloģijas, nodrošina uzraugošās institūcijas, piemēram, policija, kurai ir pieeja automašīnas pārbaudīšanai nepieciešamajām datu bāzēm un reģistriem.

Lai gan Igaunijā tehniskās kontroles pakalpojumam ir noteikta maksimālā cena - 55 eiro vieglajai automašīnai, KP novērojusi, ka konkurences apstākļos tā ir būtiski zemāka - aptuveni 40 eiro. Tāpat periodiski ir pieejamas dažādas atlaides, pakalpojuma cenu samazinot pat zem 30 eiro. Autovadītāju kopējās izmaksas ietekmē arī fakts, ka Igaunijā tehniskā kontrole jaunām vieglajām automašīnām ir jāveic daudz retāk - pirmo reizi tikai pēc četriem gadiem, kamēr Latvijā jau pēc diviem. Turklāt Igaunijā ir sabiedrības, kuras neprasa maksu par atkārtotu apskati.

KP norādīja, ka tehniskā stāvokļa kontroles punkti Igaunijā ir pieejami arī mazākās pilsētas, piemēram, Vīlandē dzīvo 17 000 iedzīvotāju, tajā ir reģistrētas aptuveni 7000 automašīnu, savukārt pakalpojumu nodrošina pieci komersanti. Līdzīga situācija ir nelielajā Paidē, kurā dzīvo apmēram 8300 iedzīvotāju, ir reģistrētas nedaudz vairāk kā 3000 automašīnu un darbojas trīs konkurenti.

Tādējādi KP secinājusi, ka brīvais tirgus nav samazinājis pakalpojuma pieejamību. Tieši otrādi, esot tādam pašam vieglo automašīnu skaitam kā Latvijā ar 33 apskates punktiem 29 apdzīvotās vietās, Igaunijā pakalpojuma pieejamība konkurences apstākļos ir būtiski augstāka, kas auto īpašniekam sniedz arī citus ieguvumus, piemēram, iespēju izvēlēties pakalpojuma sniedzēju, ietaupīt laika un naudas resursus, pakalpojumam pieteikties elektroniski vai tiešsaistē vērot aktuālās rindas pie apskates punktiem.

Pēc KP minētā, Igaunijas ceļu administrācija atzinusi, ka decentralizētās "test-and-repair" sistēmas lielākais izaicinājums bija uzraudzīt akreditētās sabiedrības, tāpēc šogad jūlijā ieviesta prasība tehniskās kontroles vietas aprīkot ar videonovērošanas sistēmām. Uzraugošajai iestādei jebkurā laikā ir tiesības attālināti pieprasīt tehnisko kontroļu video ierakstus, tāpat notiek arī "slepenie testi". Konstatējot pārkāpumu, Igaunijas ceļu administrācija var anulēt inspektora atestāciju, uzņēmumam uzlikt naudas sodu vai atņemt licenci.

Aģentūra LETA jau vēstīja, ka KP šogad jūlijā rosināja atvērt konkurencei transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroles tirgu un aicināja Satiksmes ministriju sniegt detalizētāku rīcības plānu, kas novērsīs tirgū radītos konkurences ierobežojumus.

 
17 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
AnsisR 3.decembris 2018 17:41
18 2 Atbildēt

40eur par apskati, tātad dārkāk kā LV CSDD

zhuks 3.decembris 2018 22:57
11 6 Atbildēt

Tieši šodien devos iziet tehnisko apskati savam auto(LPG), sanāca tā, ka tā ir Rīga. Un:

1. Kopējie CSDD sniegtie pakalpojumi 30.20 eiro- tātad kā zemākā cena igauņos;

2. Gada nodoklis 100% 129,- , protams, tas atkarīgs no auto...;

3. Maksājums tika veikts internetā, aizņēma nepilnu minūti, tieši tas pats notika CSDD- nepilnas minūtes laikā pēc numuriņa paņemšanas tiku apkalpots, kamēr pārējie turpināja stāvēt dzīvajā rindā;

4. Arī apkalpošana neprasīja ilgi, diez vai vairāk par minūti;

5. Tas pats auto rinda uz pašu apskati- priekšā viens auto, kamēr pārējiem 4-5 auto;

6. Pati auto pārbaude noritēja bez aizķeršanās- raiti un atstrādāti.

Pirms diviem mēnešiem tika veikta tehniskā apskate dizeļauto Siguldā:

1. Kopējie CSDD sniegtie pakalpojumi 32.53;

2. Gada nodoklis 100% 137,-;

3. Maksāju klātienē, rindas nebija, kopā pavadītais laiks maksājuma telpā nebija ilgs, varbūt 2 minūtes;

4. Neviens auto nav priekšā, izņemot tos, kuri jau ir iebraukuši;

5. Arī šeit apskati veica profesionāli- iebildumu nav.

Personīgi man nav iebildumu pret šādu sistēmu, kāda mums ir izveidota. Pozitīva, vairāku desmitu reižu apmeklējumu skaitā, ir par Jēkabpils un Jelgavas CSDD iestādēm.

Manuprāt, tāda sistēma, kā ir Igaunijā, UK u.c. pie mums nevarētu veicināt drošāku auto dalību satiksmē- par agru to ieviest, sabiedrībai līdz tam vēl ir jānobriest.

GB12 4.decembris 2018 8:39
11 0 Atbildēt

Žukam taisnība - kopumā nav pie mums slikti. Man nebūtu nekas pretī arī pret igauņu sistēmu, bet jā - mūsējā sabiedrība ar savu postpadomju "man pienākas" un "kā apiet" domāšanu tam nav vēl gatava.

Par pašu apskati - ja lieto e-csdd un visu laicīgi plāno, piesakies utt., tad var ātri izdarīt. A ja dzīvajā, tad sviests.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Unikālais 48 cilindru motocikls pārdots par 107 000 eiro

Noslēgusies Bonhams izsole, kurā tika pārdots pasaulē vienīgais 48 cilindru motocikls. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO)

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 

Līdz 1400 eiro - deputāti spriedīs par sodu pastiprināšanu ceļu satiksmē 23

Saeimas Juridiskajā komisijā šodien plānots spriest par sodu pastiprināšanu par pārkāpumiem ceļu satiksmes jomā. Lasīt vairāk

 

Japāņu Bavārija. Pirmais ieskats Mazda CX-80 salonā (+VIDEO)

Vai atminaties, kad pēdējo reizi sastapāties ar pa īstam lielu Mazda markas automašīnu? Līdz šim lielākais japāņu ražotāja modelis Eiropā saucas CX-80, un TV Autoziņām radās unikāla iespēja iepazīties ar septiņvietīgo krosoveru Mazda R&D centrā Vācijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti