Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
andris, 9.marts 2011 20:44
Vai no OCTA likuma ir izņemts punkts par regresa prasību pret vadītaju, ja tas avāriju izraisijis aiz rupjas neuzmanības (piem. sarkanā gaisma). vismaz octa likumā tādu punktu neatradu, ja nu vienīgi: ''4) personu, kura zaudējumu nodarījusi ar ļaunu nolūku;''. Vai rupju neuzmanību varētu traktēt kā ļauns nolūks?
Ēriks Griģis:

Rupja neuzmanība tiek pielīdzināta ļaunprātīgai rīcībai, kuras pamatā ir ļauns nolūks.
OCTA likumā "rupjas neuzmanības" vietā izmantots "ļauns nodoms".

Agresīva braukšana ir ļaunprātīga rīcība ar ļaunu nolūku.
jautajums, 7.marts 2011 19:40
Kad būs nākošie kursi 95 kodam?
Ēriks Griģis:

Sākums 12.03. 2011. Rīgā.
Dace, 7.marts 2011 15:29
Novietojot auto stāvvietā nedaudz piespiedu blakus stāvošā auto buferi. Šis auto stāv vismaz no rudens, uzzināju, ka TA viņam nav no 2009.gada un otra bufera puse "izārdīta". Tieši tajā brīdī garām brauca pašvaldības policija, kas apstājās un pierakstīja manus datus un otrās a/m valsts nr. Aktu nesastādīja.Viņi uzzināja otrās a/m īpašnieka adresi. Kā pareizāk rīkoties? Braukt un meklēt tā "lūžņa"īpašnieku?
Ēriks Griģis:

1. Paziņot policijai.
2. Paziņot savam OCTA apdrošinātājam par notikušo CSNg.
Ilmārs, 7.marts 2011 10:25
36.panta 6. daļa nosaka
"(6) Apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs piecu dienu laikā, skaitot no dienas, kad apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam saskaņā ar šā panta otrās daļas 2.punktu paziņots par apdrošināšanas gadījumu:
1) veic ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa apskati;
2) ir tiesīgs neveikt ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa apskati, par to rakstveidā informējot personu, kura paziņojusi par apdrošināšanas gadījumu."

Tātad pienākums veikt apskati ir apdrošinātājam - Norādu apskates adresi un gaidu "ciemos".
Ēriks Griģis:

Tas attiecas uz vainīgo!
Jūs esiet vainīgais?
Ja cietušais, tad meklējiet sev atbilstošo likuma punktu!
Apmeklējiet manas lasītās lekcijas par OCTA! Tur uzzināsiet sev nepieciešamo!
Ieva, 6.marts 2011 21:31
Labdien! Vai kādos normatīvajos aktos ir noteikts, ka veicot atkārtotu automašīnas tehnisko apskati, drīkst pārbaudīt iepriekšējā norādītos defektus? Vai veic pilnu TA?
Ēriks Griģis:

No MK noteikumiem Nr. 466. "Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem"

"...
10. Atkārtotās pārbaudes laikā tiek kontrolēta to trūkumu vai bojājumu novēršana, kas konstatēti pamatpārbaudē. Ja transportlīdzeklim pēc pamatpārbaudes ir radušies citi acīmredzami trūkumi vai bojājumi vai objektīvu iemeslu dēļ šos trūkumus vai bojājumus nebija iespējams konstatēt pamatpārbaudē, inspektors tos novērtē.
..."
vārds Aleksandrs, 6.marts 2011 16:35
Labdien! Intreseja tada lieta bija auto avarija, braucu pa galveno ielu un man no mazak svariga cela kur stav stop zime izgrieza prieksa autovaditajs nepaspeju pat nobremzet un ietriecos aizmugurejas durvis! Autovaditajs vel uzrakstija dokumentu lai noteiktu atruma ekspertizi jau 4 menesus ka bez masinas par to kads atmaksa ka radusies papilizdevumi? Un ko vislab butu darit??
Ēriks Griģis:

Iesniegt tiesā prasību automobiļa īpašniekam atlīdzināt zaudējumus.
Ilmārs, 4.marts 2011 1:12
Noticis Ceļu satiksmes negadījums. Šaurā vietā izmainoties aizķērāmies ar spoguļiem. LTAB "Ceļu satiksmes negadījumā iesaistīto personu atbildības pakāpes noteikšana"8.2.1 pamatsituācija, pušu atbildības pakāpes 50% 50%. Mana auto spogulis pieliecās, bojājumu nav. Otras puses auto saplīsa spoguļa plastmasas ietvars.
Tika sastādīts saskaņotais paziņojums.
Kuras puses apdrošinātājam jāiesniedz mans saskaņotā paziņojuma eksemplārs. Kā minēju, manam auto bojājumu, līdz ar to arī zaudējumu nav.
Ēriks Griģis:

Savam apdrošinātājam! Pamatojums - 36. panta 5. punkts.
No OCTA likuma:
" ...
36.pants. Paziņošana par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos
(1) Ceļu satiksmes negadījumā iesaistītajām personām ir šādi pienākumi:
1) veikt visus iespējamos pasākumus, lai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā fiksētu ceļu satiksmes negadījuma apstākļus, kā arī novērstu vai samazinātu turpmākos zaudējumus;
2) saglabāt un uzrādīt bojāto mantu tādā stāvoklī, kādā tā bija pēc ceļu satiksmes negadījuma, līdz laikam, kad šajā likumā noteiktajā kārtībā ir fiksēti mantai nodarītie bojājumi vai saņemts atteikums veikt bojātās mantas apskati;
3) sniegt informāciju par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam pēc tā pieprasījuma.
(2) Ceļu satiksmes negadījumā iesaistītajam transportlīdzekļa vadītājam ir pienākums nekavējoties (tiklīdz tas iespējams) paziņot par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam šādā veidā:
1) ja transportlīdzekļa īpašnieks ir persona, kura pretendē uz apdrošināšanas atlīdzību, viņš iesniedz apdrošinātājam, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda, pieteikumu par apdrošināšanas gadījumu. Pieteikumam pievieno aizpildītu saskaņoto paziņojumu, ja ceļu satiksmes negadījuma apstākļi fiksēti, izmantojot saskaņotā paziņojuma veidlapas;
2) ja transportlīdzekļa īpašnieks ir persona, kura nepretendē uz apdrošināšanas atlīdzību, viņš iesniedz apdrošinātājam, ar kuru noslēgts civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgums, vai, ja tāda nav, Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam aizpildītu saskaņoto paziņojumu gadījumā, kad ceļu satiksmes negadījuma apstākļi fiksēti, izmantojot saskaņotā paziņojuma veidlapas, vai rakstveidā informē par ceļu satiksmes negadījumu, ja ceļu satiksmes negadījuma apstākļus fiksējusi Valsts policija.
...
(5) Ja apdrošinātājs, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, nav zināms vai ja tāda nav, šajā pantā minētajām personām ir pienākums vērsties Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā vai pie jebkura apdrošinātāja. Attiecīgais apdrošinātājs, sazinoties ar Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju, noskaidro, kam paziņot par apdrošināšanas gadījumu vai iesniegt pieteikumu par apdrošināšanas gadījumu, un par to nekavējoties informē attiecīgo personu.
..."
Ilmārs, 3.marts 2011 14:59
Vai satiksmes negadījumā iesaistīto automašīnu vadītāji drīkst sastādīt saskaņoto paziņojumu ja vaina ir abpusēja.
Ēriks Griģis:

Drīkst!
Tikai viņi nav vainīgi, bet gan iesaistīti un abpusēji atbildīgi par notikušo!
tomass, 3.marts 2011 10:55
Apdrošinātājs Jūs maldina!
Atbilstoši OCTA likumā noteiktajam, apdrošinātājam vajag noteikt zaudējumus nodarījušo transportlīdzekli. To nosaka pats apdrošinātājs.
_____________________________________
Paldies apr atbildi, mazliet paturpiniet...
Tātad, ja apdrošinātājs policijas noteikto vainīgo par tādu neatzīst....... sākas tiesvedība utt ?

Šajā konkrētajā negadījumā ir iznīcināti 2 atomobiļi un izskatās, ka apdrošinātājam ir izdevīgāk sākt tiesāties...
Ēriks Griģis:

Tieši tā!
Jūs esat teicams skolnieks!

Skaidrojums.
Jūs varat piekrist apdrošinātājam un neuzsākt nekādu tiesvedību!
Laima, 2.marts 2011 21:49
Kā mainās bonus malus klase, ja iedevu savu auto kādam - piemēram kolēģim, kurš izraisīja avāriju (neievēroja zīmi "dodiet ceļu"), kā arī viņam konstatētas promiles, bija tiesa, atņemtas tiesības. Man, kā auto īpašniecei, mainās noteikumi OCTA apdrošināšanai?
Ēriks Griģis:

Iepriekšējā Bonus/Malus klase tiek pazemināta automobiļa īpašniekam procentuāli atkarībā no iestājušos apdrošināšanas gadījumu skaita gadā un apdrošināšanas dienu skaita. Ja B/M klase pazeminās, tad OCTA apdrošināšanas prēmija slēdzot nākošo un turpmākos līgumus attiecīgi paaugstinās.
Informācijai:
www.ltab.lv/lv/bonus-malus/bieza...
Profesionālā apmācība, 2.marts 2011 21:26
Kad būs tuvākie kursi profesionālā [95] koda iegūšanai?
Ēriks Griģis:

1. Rīt, 04.03.2011. plkst.13:00 Rīgā.
2. 07.04.2011 plkst. 9:00 Kurzemes pusē.
tomass, 2.marts 2011 9:56
Pagājušajā nedēļā mans auto cieta csn. auto vadīja sieva un negadījumā cieta vēl 2 auto. Ceļu policija sastādija protokolu un kā vainīgo atzina vienu no cita auto vadītājiem. Tagad esmu griezies pie vainīgā šofera OCTA apdrošinātāja par zaudējumu piedziņu, taču viņi apgalvo, ka vainīgais šajā negadījumā vēl nav noteikts un viņi gaidot informāciju no ceļu policijas.
Jautājumi :
1) kā tiek noteikts vainīgais ? Vai tad to nenosaka ceļu policija?
2) cik ilgā laikā tiek noteikts csn vainīgais šofers ?

Paldies
Ēriks Griģis:

Apdrošinātājs Jūs maldina!
Atbilstoši OCTA likumā noteiktajam, apdrošinātājam vajag noteikt zaudējumus nodarījušo transportlīdzekli. To nosaka pats apdrošinātājs.
1. Policijas vainīgā noteikšanai un sodīšanai APK ietvaros ar zaudējumu atlīdzības noteikšanu un atlīdzināšanu ar to nav nekāda sakara.
2. Vainīgo nosaka ceļu policija. Laiks nav noteikts.
Romans, 28.februāris 2011 2:39
Sodien braucu no daugavpils uz rigu pie pirma luksofora pec iebrauksanas riga dega zala gaisma , kad es pietuvojos luksoforam iedegas dzeltena es skersoju krustojumu un pabeidzu manevru kad iedegas dzeltena, bet aizmugure brauca policijas ekipaza kura to redzeja, vini mani aptureja un uzrakstija protokolu es to nelasot parakstiju bet tur bija sarakstits ka es veicu manevru kad iedegas sarkana gaisma, ir 3 liecinieki kuri brauca ar mani un var to apstiprinat kur var versties lai to apstridetu jo sods ir no 20 lidz 100 ls, tas ir mans pirmais parkapums par 2 gadiem es uzskatu ka es veicu manevru pareizi, jo ja es bremzetu rastos avarijas situacija ..ko darit ludzu palidzibu ?
Ēriks Griģis:

Par psihiskām, psihofizioloģiska rakstura slimībām, dokumentu parakstīšanu tos nelasot, stresu un piederīgo nāves gadījumiem, kā iemeslu savas rīcības attaisnojumam, neatbildēšu!

1. Apstrīdiet lēmumu un prasiet pierādījumu sarkanajai gaismai - video materiālu.
Ja tāda nav, Jūs nevar sodīt.
2. Savukārt, ja parakstījāt protokolu un ar to atzināt tajā uzrakstītā patiesumu un savu pārkāpumu ar piešķirto sodu, tad domājiet, kāds bija iemesls to parakstīt!
3. Protokolā Jums ir tiesības ierakstīt, ka apstrīdiet tajā rakstīto un kāpēc.
Tātad, vispirms apstrīdiet un tad parakstiet.

Attiecībā uz 1.punkta pielietojumu - Jums nepieciešams jurists un mediķis!
Jurists pieprasīs policijai uzrādīt pierādījumus, piem., videomateriālu ar konstatēto pārkāpumu un iebildīs par Jūsu atstāto parakstu protokolā.
Mediķis pierādīs Jūsu garīgo atpalicību kā domāšanas patoloģiju, kas neierobežoti Jums liek dalīt savus autogrāfus.
Janis, 27.februāris 2011 16:38
Labdien, man ir tads jautajums, esmu atbraucis uz LV ar man piederoso,un registretu automasinu Anglija, un situaacija ir taada ka man beidzaas apdroshinaashana, vai tad es nevaru nekaadi apdroshinaat man piederosho automashinu atrodoties Latvija ? Mes tachu dzivojam Eiropas Savieniba,ja var tad ludzu dodiet man padomu kaa ??? Paldies jau ieprieksh !!!
Janis
Ēriks Griģis:

Jums nepiecieshams nosleegt Zalaas kartes liigumu, kas darbojas Latvijaa un aarvalstiis.
agnese, 24.februāris 2011 16:57
cik ilga laika janodod saskanotais paskaidrojums apdrosinatajiem?
Ēriks Griģis:

Tikko tas ir kļuvis iespējas!

Ieteikums mans!
Nokopējiet to un iedodiet apdrošinātājam kopijā atzīmēt, kad un kurš oriģinālu pieņēma!
vārds, 24.februāris 2011 16:20
Braucu ar sievas auto,kura ir veikusi octa un auto reģ.uz viņas vārdu. Ja avāriju izraisu - BM klase tiek bojāta viņai.Loģiski tak būtu,ja taa BMklase veidotos pec CSnegad. nevis no apdrošināšanas stāža.Taa es satiksmē piedalos,kaut ir bijušas 5 avārijas bet mana BMklase ir tira
Ēriks Griģis:

Kad es vadīju šo procesu, tad BM ietekme prēmijas paaugstināšanā attiecās gan uz vadītāju, gan īpašnieku.
Kāpēc mainījās kārtība?
Lai īpašnieks dotu savu privāto auto citam un tam citam liktos, ka nekas jau nenotiksies, ja viņš pārkāps.
Tā ir "ienaidnieka iemidzināšanas" teorija. Tieši tāpēc palielinājās apdrošinātāju slēptās peļņas daļa! Bet tas vairs nav apspriežams, jo mums taču neinteresē, kā naudu pelna citi!
Angela, 24.februāris 2011 10:24
Labdien!

Nedaudz par situāciju. Braucot no Vanšu tilta virzienā uz Pārdaugavas pusi virzienā uz veikalu Olimpija, atrodoties aptuveni 3 metrus no krustojuma, kur galvenais ceļš bija mums 5 metrus pirms mana auto pēkšņi no labās puses (Ķipsalas ielas) izgriezās auto .... sadursme bija neizbēgama, ietriecoties otra auto aizmugurējā daļā.
Pēc policijas ieteikuma tika aizpildīta vienošanās veidlapa, kurā otra CSN iesaistītā persona pilnībā atzina savu vainu.
Vēršoties pie vainīgās puses apdrošinātājiem ir saņemts atteikums, paziņojot, ka viņu klienta vainas šajā gadījumā nav. CSN rezultātā manam transportlīdzeklim ir nodarīti ievērojami zaudējumi.
Kā rīkoties šajā situācijā?
Ēriks Griģis:

Tāpēc jau ir jāgriežas pie pretējās puses apdrošinātāja, lai nesaņemtu atlīdzību!
1. Tiesāties.
2. Ja nebūs videomateriāla, kur Jūsu nosaukto attālumu var pārbaudīt, arī tad var tiesāties. Kaut gan, ja tiesnesis ir blēdis TV ziņās, tas tā var būt arī patiesībā.
3. Mainīt OCTA likumu.
Andis, 22.februāris 2011 17:59
Tad jau sanak, ka laudis kaa juss kuri parzin esosho situaciju shaas sfeeras likumdoshanaa, ka taa ir pretiesiska, kameer taa juuss neskar, neko nedarat!Taapeec jau mees dziivojam banaanu republikaa!
Ēriks Griģis:

Neprecīzi!
Mēs dzīvojam banānu republikā, jo ļaudīm, kuri pārzina situāciju un ir lietpratēji, neviens šai valstī nespēj samaksāt par darāmo!
Andis, 22.februāris 2011 7:33
Ruaajot par to Dienvidu tilta teemu!Kaapeec neviens nav apstriideejis tos likuma punktus Satversmes tiesaa, kas ta apdroshinaataaji visiem aizbaazz muti ar izmaksaato atlidziibu!
Ēriks Griģis:

Neviens neko tādu nezin, lai apstrīdētu!
Mārcis, 21.februāris 2011 16:29
Vai pa Eiropu ir atļauts vest kravu uz vieglā automobiļa jumta. un kādi ir ierobežojumi kravas garumam un svaram (ja tādi ir)? Paldies
Ēriks Griģis:

To nosaka katras valsts pieņemtie tiesību akti. Latvijā tādi ir 3. pielikums MK noteikumiem Nr.571 no 29.06.2004. ar atbilstošiem grozījumiem.

Lasītākie raksti

Jaunie raksti