Aleksandrs, 31.janvāris 2011 9:35
Sakiet, lūdzu, kad sāksies autoskolu instruktoru apmācības?
Ēriks Griģis:
08.02.2011. plkst. 09:00
Pieteikties pa tālruni 26322578 vai sūtot savus datus uz: egrigis@delfi.lv
Diāna, 26.janvāris 2011 20:39
Man ir tāds jautājums. Uz ielas, tās labajā pusē, ir zīme nr 327 "stāvēt aizliegts", taču šobrīd viena no zīmēm, iebraucot no vienas puses,ir apklāta ar melnu plēvi, iebraucot no otras puses, zīme nav apklāta...Vai ceļu policists man ir tiesīgs uzlikt admin.sodu, ja novietoju auto, iebraucot no puses, kur zīme ir apsegta ar plēvi? Jo taču loģiski,ka neviens cilvēks neiet skatīties ento gabalu uz priekšu, vai tur ir zīme, vai nav (no pretējās puses). Es zināju,ka šī zīme tur ir vispār, taču braucot iekša nodomāju,ka apklāta tādēļ, ka lielā sniega dēļ cilvēki nevar iebraukt savos pagalmos un tādēl pagaidām zīme apklāta-nopriecājos. Protams,braucot ārā no šīs ielas, jau ar admin.soda kvīti rokās, paskatījos, vai no otras puses zīme ir, vai nav apklāta....nē, nebija....bet kā es to varēju zināt?
Ēriks Griģis:
Nofotogrāfējiet apklāto zīmi, auto, redzamo piebraukšanas ceļu līdz automobilim stāvvietā, uzzīmējiet savu piebraukšanas ceļu un virzienu stāvvietā un pievienojiet klāt Jums nodarītā materiālo zaudējumu summu, atbilstoši pārsūdziet APK kārtībā uzlikto sodu un pieprasiet policijai ar šo Jums finansiāli atlīdzināt nodarītos zaudējumus.
P.S.
Manuprāt, sabiedrība ir izslāpusi pret policijas patvaļu vērstu materiālu apspriešanā. Kopā ar saucienu pēc palīdzības piedāvājiet savu bēdu stāstu medijiem, jautājot, kad būs kārtība, profesionalitāte, zināšanas valsts policijā.
Edgars, 26.janvāris 2011 11:02
Kur var dabūt oficiālas degvielas patēriņa normas automašīnām , konkrēti Renault Espace 2,2 l , benzīns , 1992.g.
Ēriks Griģis:
Pie izgatavotāja Renault pārstāvja Latvijā.
Olga , 26.janvāris 2011 1:26
likuma par "Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums" 36.panta uzrakstit ka vajag pec iespejas atrak nodot CSNg aktos vai pec apdrošinašanas kompanijas pieprsijumu bet ko nozime pec iespejas atrak cik tas dienas
Ēriks Griģis:
1. Tas nozīmē - tiklīdz ir kļuvis iespējams.
2. Tas nozīmē, ja būs dažu dienu pārtraukums no notikuma brīža līdz paziņošanai par CSNg, tad Jums būs jāpaskaidro un jāpierāda (piemēram, ar lidojuma biļeti, kas ir uz Jūsu vārda un ir tikusi izmantota), kāpēc šajās dažās dienās nepaziņojāt apdrošinātājam par notikušo apdrošināšanas gadījumu.
andris, 24.janvāris 2011 9:59
Labdien.
Piekdien Ceļu policija apturēja mani vadot automašīnu ar ārumu 67 km/h apdīvotā vietā uz šosejas Rīga - Daugavpils. Apdzīvotā vieta apzīmēta ar zīmi Nr. 518. Man pa priekšu brauca 2 a/m ar ātrumu 57 km/h. To man uzrādīja Ceļu policists:
1) Braucu šādā atrumā, jo noeikumi nosaka ka ir jāiekļaujas plūsmā un brauco kolonā +/- 10 km/h ir saprotama novirze;
2) Tik pat liels pārkāpums (līdz 20 km/h) arī bija priekā braucošajam;
Vai Ceļu policistam atļauts izvēlēties, ko sodīt un vai iekļaušanās plūsmā, ja netiek pārkāpti rupji noteikumi ir joprojām spēkā.
Vai ir vērts apstrīdet protokolu.
P.S. Nēesmu lielais noteikumu pārkāpējs, ja nu vienīgi ir gadījis a/m novietot zaļajā zonā.
Ēriks Griģis:
1. Kur Satiksmes noteikumos ir aprakstīta "saprotama novirze"?
2. CSN ir noteikti braukšanas ātruma ierobežojumi, kurus vadītājs nedrīkst pārsniegt. Ja vadītājs pārsniedz noteikto ātruma ierobežojumu, sevi mierinādams ar demagoģiskiem vārdu salikumiem, kā piemēram, "saprotama novirze" vai "iekļaušanās plūsmā", tad, izsakoties Jums saprotami, tā ir "braukšana par maksu". Un Jums šis maksas rēķins protokola veidā ir sastādīts.
3. CSN nav arī aprakstīta situācija "iekļaušanās plūsmā, ja rupji netiek pārkāpti noteikumi".
4. Vadītājam nav jādomā citu vietā, arī policijas vietā nē!
5. Apstrīdēt var visu un vienmēr, balstoties uz esošajiem vai iztrūkstošajiem pierādījumiem, kuros ir fiksēts Jūsu pārkāpums.
Laima, 21.janvāris 2011 20:58
Man Jums kā zinošam speciālistam ir sekojošs jautājums.
Fabula: bargās ziemas laikā vakarpusē novietoju a/m ceļa labajā pusē tuvāk brauktuves labajai malai ( cik nu tas piesnigušajā Rīgā ir iespējams). Šajā posmā stāvvēšanas ierobešojumi nav, to neaizliedz ne ceļu zīmes, ne citi hozrizontālie apzīmējumi( brauktuve bija apsnigusi, tādēļ uzskatīju, ka šajā posmā horizontālie apzīmējumi nepastāv). No manas a/m līdz pretējas brauktuves malai bija vairāk kā 3 m. Tā ka ciemošanās ieilga, pie a/m devos tikai ap nākamās dienas pusdienlaiku un konstatēju, ka RPP ir izrakstījusi kvīti par stāvēšanas noteikumu pārkāpšanu. Biju šokā, tādēļ mēģināju rast izskaidroju kāpēc tā. Apskatot tuvāko apkārtni secināju, ka pa nakti uznākošā atkala ar lietu sniegu ir nokausējusi un uz brauktuves ir parādījušās dubultās nepārtrauktās līnijas:)
Vai policijas darbiniekiem, izvērtējot visus augstākminētos aptākļus bija pamats sastādīt AP protokolu?
Cienībā, Laima
Ēriks Griģis:
Dodiet iespēju policistiem izvērtēt visus augstākminētos apstākļus - ka 921. ceļu apzīmējuma nebija laikā, kad novietojāt automobili stāvēšanai.
Ja ceļa apzīmējums bija redzams tad, kad policija sastādīja APK, tad tas, protams, bija pamats to sastādīt.
Savās lekcijās mācu autovadītājus, ka novietojot automobili stāvēšanai, pārliecinieties pie draugiem, kaimiņiem, radiem, policijas, ka naktī pašvaldība apgaismojumu neizslēdz un ka stāvēt ir atļauts. Jebkurā aizdomīgā gadījumā - fotogrāfēt esošo situāciju.
Valdis, 21.janvāris 2011 20:57
Esmu jau iepriekšs pārliecinājies par Jūsu profesionālitāti, tādēļ atkal griežos pie Jums ar sekojošu jautājumu:
Braucot pa Salu tiltu centra virzienā diennakts tumšajā laika posmā uz ceļa nepamanīju asu izsistu bedri, kas tanī brīdī bija aizpildīta ar ūdeni, un ar a/m kreiso riteni iebraucu tanī, pēc kā konstatēju, ka a/m bojāta kreisās puses priekšējā riepa( izsists caurums). A/m ir octa, nav kasko.
1) Vai šajā gadījumā ir jēga saukt ceļu policiju?
2) Vai ir iespējams piedzīt zaudējumus no ceļu uzturētājiem griežoties tiesā?
Esmu dzirdējis, ka apdrošinātāji ir veiksmīgi iztiesājuši zaudējumu piedziņu.
Cieņā, Valdis
Ēriks Griģis:
1. Jā, ceļu policija ir nepieciešama, lai valsts institūcija sastādītu protokolu pēc fakta. Bedri vajag nofotogrāfēt, lai redzams tās dziļums un nespēja to pamanīt braucot. Arī ceļa posmu pirms bedres, lai pierādītu, ka brīdinājuma zīmes attiecīgā attālumā pirms bedres nebija uzstādītas.
2. Zaudējuma atlīdzību pieprasiet ceļa īpašniekam (pārvaldītājam, kas Jums ir jānoskaidro). Pieprasījumam pievienojiet zaudējumu kalkulāciju ar bojājuma attēliem, policijas protokola kopiju, fotogrāfijas no notikuma vietas.
3. No Rīgas pilsētas rajonu pašvaldībām juridisko daļu pārstāvji ir bijuši pie manis uz mācībām jautājumos par zaudējumu atlīdzināšanu transportlīdzekļu īpašniekiem! Tā kā viņi ir gatavojušies gan atlīdzināt zaudējumus, gan atteikt atlīdzību!
Lai Jums izdodas!
Māris, 20.janvāris 2011 14:13
Sveicināti!
Lūdzu paskaidrojiet, kā man rīkoties šādā situācijā.
Piektdienas vakarā draudzene brauca uz laukiem. Iebraucot pilsētā (ap 21.00), pēkšņi no kādas vārtu rūmes atpakaļgaitā stauji izbrauca kāds automobilis, un ietriecās tieši viņas mašīnā. Draudzene uzreiz sazvanīja policiju. Izkāpjot laukā no mašīnas, draudzene sastapās ar 4 krieviski runājošām alkohola reibumā esošām sievietēm, kuras nolamāja viņu, un tad, cenšoties aizsegt numura zīmi, saleca mašīnā, un aizbrauca,- neņemot vērā, ka draudzene brīdināja, ka nedrīkst pamest negadījuma vietu līdz policijas atbraukšanai.
Atbrauca policija, sastādīja protokolu, viss, kā vajadzīgs, pateica, ka viss kārtībā, un sāka negadījuma izraisītājus meklēt rokā, jo draudzene bija paspējusi pierakstīt valsts reģistrācijas numuru.
Tagad sākas interesantākais,- aizbraucot pie apdrošinātājiem, šie paskaidroja, ka šai negadījumā NAV VAINĪGO, jo vainīgā mašīna nav atrasta, bet īpašniecei ir aizsūtīts uzaicinājums ierasties policijā, un uzrakstīt iesniegumu par šo negadījumu. Par cik nav liecinieku,- viss notika ātri, un tajā vietā nebija cilvēku,- ja šī vainīgā sieviete atteiksies rakstīt iesniegumu, tad tā arī palikšot, ka nav vainīgo, un līdz ar to apdrošināšanas atlīdzību neredzēt kā savas ausis.
Piebildīšu, ka draudzene atpazina šo vainīgo sievieti pēc autovadītāja apliecības, kas tika arī atzīmēts policijas protokolā.
Kā rīkoties?
Jau iepriekš pateicos par atbildi!
Ēriks Griģis:
Apdrošinātājs ar šādu atbildi vēlas maldināt cietušo ar mērķi, lai tas atsakās no zaudējumu atlīdzības! To sauc arī par cietušā apzinātu krāpšanu, ja pats krāpšanas fakts un no tā izrietošā labuma ieguvums apdrošinātāja interesēs ir pierādāms!
1. Jums jāiesniedz pretējās puses OCTA apdrošinātājam paziņojums par notikušo CSNg.
2. Jums jāraksta iesniegums par zaudējumu atlīdzināšanu pretējās puses apdrošinātājam vai LTAB Lomonosova ielā 7, Rīgā.
3. Zaudējumus atlīdzina tas apdrošinātājs, kurš apdrošinājis zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka atbildību.
Apdrošinātājam nav jāmeklē vainīgais, bet gan ir jāatlīdzina cietušajam CSNg, atbilstoši OCTA likumā noteiktajam, nodarītie zaudējumi!
4. Iesūtiet TV raidījumam "Kas notiek Latvijā" savu bēdu stāstu, lai TV šādu apdrošinātāju rīcību atklāj visiem skatītājiem un prasību Satversmes Tiesai izvērtēt apdrošinātāja darbības likumību, izmantojot maldināšanu labuma gūšanai.
Ivars, 20.janvāris 2011 14:09
Labdien!
Pagajusa gada junija, notika CSN, kura biju cietusi puse, visu izdariju ka nakas iesniezdu iesniegumu par apdrosinasanas atlidzibu, uzradiju auto ekspertam (pat 2 reizes).Tad apdrosinasana saka vilkt laiku, ka it ka nav vel lemuma gaidiet u.t.t. Pagajusa gada oktobri, pazinoja,ka tika veikta modelesana un pazinoja,ka bojajumi nav radusies no si CSN un novembri atsutija ka it ka ierosinats kriminalprocess. No ta laika atkal pagajusi 2 menesi. Pieprasiju tos modelesanas dokumentus un policijas iesnieguma kopiju, lai varbut pats varetu sazinaties ar pliciju, lai paatrinatu to lietu, bet apdrosinasana atsakas dot jebkadu info.
1. Vai var veikt kaut kadu modelesanu un ekspertizi par radusajiem bojajumiem pec fotografijam?
2. Ko darit saja situacija, jo atteikuma ari nav par atlidzibu un tiesa pagaidam sniegt ari nav iespejams?
Paldies, gadisu atbildi!
Ēriks Griģis:
1. Iesniedziet tiesai prasību, vainīgajam vadītājam vai tā vadītā automobiļa īpašniekam atlīdzināt Jums nodarītos zaudējumus.
2. Par apdrošinātāju patvaļu iesniedziet prasību tiesai, apdrošinātājam atlīdzināt Jums šai laikā radītos zaudējumus kopā ar CSNg nodarītajiem. Iesaku Jums šādas prasības sagatavošanai griezties pēc padoma pie jurista vai advokāta.
Ilmārs, 18.janvāris 2011 0:29
Ar savu iepriekšējā jautājumā rakstīto gribēju tikai vērst uzmanību, ka pēc ceļu satiksmes negadījuma, ne tuvāko dienu laikā nav zināms negadījuma izraisīšanā vainīgais - to (iespējams) noskaidros tikai tiesa, ne zināma negadījumā iesaistītā atbildības pakāpe zaudējumu nodarīšanā - to vēlāk noskaidros apdrošinātājs.
Līdz ar to iespējas pretendēt (vai nepretendēt) uz apdrošināšanas atlīdzību nav īsti skaidras. Nav skaidrs vai jārīkojas pēc 36p.2.daļas 1) vai 2).
Ēriks Griģis:
Lai to noskaidrotu, Jums ir jāizrāda iniciatīve un jāraksta paziņojums un iesniegums pretējās puses apdrošinātājam.
Aldis, 16.janvāris 2011 23:42
Sveiki, man šāds jautājums:
Cik un vai vispār drīkst būt promiles atrodoties pie auto stūres, kad stāžs ir mazāks par 2 gadiem? Zinu, ka agrāk varēja būt 0,2 promiles, vai tagad tā pat ir?
Ēriks Griģis:
Nekas nav mainījies, bet neiesaku mēģināt! (CSN 39.1.1.)
Māra, 16.janvāris 2011 23:41
Labdien!
Vēlējos pakonsultēties tādā situācijā. Vakarā novietoju savu auto (Ford Scorpio) apzīmētā autostāvvietā uz Briāna ielas aiz līkuma. Vēlāk vakarā konstatēju ka smagā mašīna nav izņēmusi pagriezienu un ir saslīdējusi, kā rezultātā mašīnai kas stāvēja aiz manas mašīnas ir iemīcījusi sānu un tad iebraukusi manā mašīnā un ar manu mašīnu vēl pastūmusi uz priekšu divas priekšā stāvošās mašīnas. Mana mašīna atradās aptuveni 5- 7 m uz priekšu, nekā es to biju novietojusi. Rezultātā man ir izteikti deformēta bagāžnieka kreisā puse, bojāts kreisais spārns, kā arī deformēta priekša, izsisti arī priekšējie lukturi, sabojāts radiators, kā arī pavisam noteikti ir vēl arī citi apslēpti iekšējie bojājumi. Iesniedzu iesniegumu vainīgā apdrošināšanas kompānijā ("if"), kur atzīmēju, ka izvēlos, lai apdrošināšanas kompānija man sedz remonta izmaksas. Bija ieradies eksperts un novērtēja mašīnu. Vēl nav devis spriedumu, bet jau novērtēšanas laikā atteicās skatīties arī iekšējos bojājumus, jo jau ārējais remonts pārsniedz mašīnas pašreizējo tirgus cenu un teica, ka apdrošināšanas kompānijai nav jāmaksā vairāk, nekā ir noteiktā mašīnas tirgus vērtība,kas šobrīd ir aptuveno 500 LVL. Mana mašīna bija ļoti labā braucamā kārtībā, neskatoties uz to, ka tā ir veca. Nesen bija nomainītas jaunas detaļas kā izpūtējs, sajūgs , akumulators, kā arī vēl citas. neuzskatu, ka manas mašīnas vērtība bija 500LVL.
Kādas ir manas tiesības šajā situācijā un kādu summu es no viņiem varu prasīt?
P.S.Cik zinu smagās mašīnas šoferis nebija alkohola reibumā.
Ēriks Griģis:
1. Jūs variet prasīt atlīdzināt Jums nodarīto zaudējumu - automobiļa faktisko vērtību, nododot automobiļa atliekas apdrošinātājam. Faktisko vērtību apdrošinātāja eksperts ir tiesīgs samazināt (tikai pamatoti) līdz pat 25% mazinājumam no kopējās faktiskās vērtības.
2. Jūs variet paturēt atliekas (sasisto auto), tad saņemsiet atlīdzības daļu bez atlieku vērtības.
3. Jūs variet pārbaudīt automobiļa pirmsavārijas faktisko vērtību.
4. Jūs variet pārbaudīt, kā ir noteikts auto faktiskās vērtības samazinājums, ja tāds vispār ir noteikts.
5. Jūs variet prasīt apdrošinātāju iepazīstināt Jūs ar ekspertīzes materiāliem.
6. Nesaņemto zaudējuma daļu (pamatotu) Jūs variet prasīt atlīdzināt vainīgajam vadītājam.
7. Ar ekspertīzes kārtību variet iepazīties MK noteikumos nr.251.
No MK Noteikumiem nr. 251, "Transportlīdzekļu tehniskās ekspertīzes un tehnisko ekspertu sertificēšanas noteikumi"
" ...
65.Eksperts transportlīdzekļa remontu atzīst par ekonomiski nepamatotu, ja paredzamās transportlīdzekļa remonta izmaksas pārsniedz transportlīdzekļa vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma. Minētajā gadījumā eksperts zaudējumu aprēķinā sniedz atzinumu par remonta ekonomisko nepamatotību. Ja paredzamās transportlīdzekļa remonta izmaksas vismaz par 10 % pārsniedz transportlīdzekļa vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma, turpmākais zaudējumu aprēķins nav nepieciešams. Atzinumā norāda:
65.1.transportlīdzekļa vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma;
65.2.transportlīdzekļa atlieku tirgus vērtību.
..."
Andris, 16.janvāris 2011 18:31
Labdien!
Man automašina atradās stāvietā un kamēr biju veikalā kāds viņa ieskrēja, vai šadā gadījumā, ja ir nenoskaidrots vainīgais man ir tiesības prasīt atlīdzību no abdrošināšanas rezeves fonda? OCTA
Ukā man to izdarīt. Iepriekš pāldies
Ēriks Griģis:
Nav runa par vainīgo!
Ja zaudējumus mantai ir nodarījis nenoskaidrots transportlīdzeklis, tad OCTA apdrošināšanā likums neparedz atlīdzināt zaudējumus cietušajam.
No OCTA likuma
" ...
35.pants. Gadījumi, kad zaudējumi netiek atlīdzināti
Apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs neatlīdzina:
...
2) zaudējumus, kurus nodarījis nenoskaidrots transportlīdzeklis, izņemot šā likuma 19.pantā minētos personai nodarītos zaudējumus un 25.panta 4. un 5.punktā minētos mantai nodarītos zaudējumus. Ja ceļu satiksmes negadījumā vismaz vienai cietušajai personai ir nodarīti smagi vai vidēji smagi miesas bojājumi, tiek atlīdzināti šā likuma 25.pantā minētie zaudējumi visām ceļu satiksmes negadījumā iesaistītajām personām;
..."
Normunds, 14.janvāris 2011 20:42
vai nobraucot suni zem zīmes mājdzīvnieks saimnieks drīkst prasīt kompensāciju nodarījuma vainīgajam.
Ēriks Griģis:
Tuvojoties cz. 124, mani vienmēr ir interesējis, kāds mājdzīvnieks vēl ir sastopams, kurš negaidīti var parādīties uz brauktuves!
vārds, 14.janvāris 2011 20:35
vai nobraucot suni zem zīmes mājdzīvnieks saimnieks drīkst prasīt kompensāciju nodarījuma vainīgajam.
Ēriks Griģis:
Drīkst!
Ilmars, 14.janvāris 2011 15:35
Tad jau sanāk, ka materiāli jāiesniedz abu pušu OCTA apdrošinātājiem. Ja nu apdrošinātāji saskata kādu procentu pretējās puses vainas, tad varu pretendēt uz proporcionālu atlīdzību.
Ēriks Griģis:
Nē! Tikai izraisītāja transportlīdzekļa īpašnieka OCTA.
Gribēju vairāk Jums palīdzēt, nekā saprotat, tāpēc pieminēju Jūsu OCTA apdrošinātāju!
Ilmārs, 14.janvāris 2011 12:25
Kuras puses OCTA apdrošinātājam pēc CS negadījuma jāatrāda auto? Vai pēc negadījuma uzreiz varu labot savu auto, nepretendējot uz atlīdzību, ja CP protokolā neesmu norādīts kā vainīgais.
Ēriks Griģis:
1. Bojātais automobilis jāuzrāda zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka (vainīgā) OCTA apdrošinātājam.
2. Nedrīkst!
Vismaz savam OCTA apdrošinātājam ir jāpaziņo par notikušo CSNg, jo Jūs pats sev nevariet noteikt, vai pretendējiet vai nepretendējiet uz apdrošināšanas atlīdzību. Par to lemj apdrošinātājs.
Sliktākais scenārijs iesākas tad, kad Jūs nepretendējiet uz atlīdzību un nepaziņojāt OCTA apdrošinātājam par CSNg. Turpinājumā var draudēt regresa prasība atlīdzināt izmaksāto atlīdzību, eksperta pakalpojumus un administratīvos izdevumus.
Uz jautājumu KĀPĒC REGRESS? apdrošinātāja atbilde būs TĀPĒC, KA NEIZPILDĪJĀS OCTA LIKUMA 16. UN 36. PANTĀ NOTEIKTO.
No OCTA likuma
"...
16.pants. Transportlīdzekļa vadītāja pienākumi
(1) Transportlīdzekļa vadītājs pēc citas ceļu satiksmes negadījumā iesaistītās personas pieprasījuma sniedz nepieciešamo informāciju par apdrošināšanas līgumu un apdrošinātāju, ar kuru noslēgts apdrošināšanas līgums. Izbraucot ārpus Latvijas Republikas teritorijas, transportlīdzekļa vadītājam jābūt līdzi transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas polisei.
(2) Transportlīdzekļa vadītājam ir pienākums šajā likumā noteiktajā kārtībā paziņot par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos apdrošinātājam, kas apdrošinājis ceļu satiksmes negadījumā iesaistītā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda.
...
36.pants. Paziņošana par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos
(1) Ceļu satiksmes negadījumā iesaistītajām personām ir šādi pienākumi:
1) veikt visus iespējamos pasākumus, lai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā fiksētu ceļu satiksmes negadījuma apstākļus, kā arī novērstu vai samazinātu turpmākos zaudējumus;
2) saglabāt un uzrādīt bojāto mantu tādā stāvoklī, kādā tā bija pēc ceļu satiksmes negadījuma, līdz laikam, kad šajā likumā noteiktajā kārtībā ir fiksēti mantai nodarītie bojājumi vai saņemts atteikums veikt bojātās mantas apskati;
3) sniegt informāciju par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam pēc tā pieprasījuma.
(2) Ceļu satiksmes negadījumā iesaistītajam transportlīdzekļa vadītājam ir pienākums nekavējoties (tiklīdz tas iespējams) paziņot par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam šādā veidā:
1) ja transportlīdzekļa īpašnieks ir persona, kura pretendē uz apdrošināšanas atlīdzību, viņš iesniedz apdrošinātājam, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda, pieteikumu par apdrošināšanas gadījumu. Pieteikumam pievieno aizpildītu saskaņoto paziņojumu, ja ceļu satiksmes negadījuma apstākļi fiksēti, izmantojot saskaņotā paziņojuma veidlapas;
2) ja transportlīdzekļa īpašnieks ir persona, kura nepretendē uz apdrošināšanas atlīdzību, viņš iesniedz apdrošinātājam, ar kuru noslēgts civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgums, vai, ja tāda nav, Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam aizpildītu saskaņoto paziņojumu gadījumā, kad ceļu satiksmes negadījuma apstākļi fiksēti, izmantojot saskaņotā paziņojuma veidlapas, vai rakstveidā informē par ceļu satiksmes negadījumu, ja ceļu satiksmes negadījuma apstākļus fiksējusi Valsts policija.
(3) Ja transportlīdzekļa vadītājs nav paziņojis par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos, pienākums paziņot atbilstoši šā panta otrajai daļai ir transportlīdzekļa īpašniekam vai — transportlīdzekļa līzinga gadījumā — līzinga ņēmējam.
(4) Persona, kura pretendē uz apdrošināšanas atlīdzību par mantai nodarītajiem zaudējumiem (izņemot transportlīdzeklim nodarītos zaudējumus) vai personai nodarītajiem zaudējumiem, iesniedz pieteikumu par apdrošināšanas gadījumu apdrošinātājam, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda.
(5) Ja apdrošinātājs, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, nav zināms vai ja tāda nav, šajā pantā minētajām personām ir pienākums vērsties Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā vai pie jebkura apdrošinātāja. Attiecīgais apdrošinātājs, sazinoties ar Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju, noskaidro, kam paziņot par apdrošināšanas gadījumu vai iesniegt pieteikumu par apdrošināšanas gadījumu, un par to nekavējoties informē attiecīgo personu.
(6) Apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs piecu dienu laikā, skaitot no dienas, kad apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam saskaņā ar šā panta otrās daļas 2.punktu paziņots par apdrošināšanas gadījumu:
1) veic ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa apskati;
2) ir tiesīgs neveikt ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa apskati, par to rakstveidā informējot personu, kura paziņojusi par apdrošināšanas gadījumu.
(7) Apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs var atteikties izmaksāt apdrošināšanas atlīdzību, ja trešā persona ar ļaunu nolūku vai rupjas neuzmanības dēļ nav izpildījusi kādu no šā panta pirmajā daļā noteiktajiem pienākumiem.
..."
Ilmārs, 14.janvāris 2011 9:54
Vai ir iespējams pieteikt un saņemt OCTA atlīdzību īpašniekam, kura transportlīdzeklis CP protokolā atzīts par vainīgu.
Tas ir, pieteikt OCTA atlīdzību, mēģinot pierādīt otras negadījuma puses līdzatbildību izraisīšanā.
Ēriks Griģis:
1. Ir iespējams, jo apdrošinātāji paši vērtē CSNg iesaistīto vadītāju atbildību, nevis izmaksā naudu pēc policijas norādījuma.
2. Vispirms Jums jāraksta paziņojums par notikušo CSNg pretējās puses OCTA apdrošinātājam!
3. Pēc tam Jums jāraksta iesniegums par zaudējumu saņemšanu. Svarīgi, lai šim iesniegumam Jums būtu fotogrāfijas, ekspertīze vai kādi citi materiāli, ko pievienot lietas izskatīšanai un lēmuma pieņemšanai.
Rūta, 13.janvāris 2011 14:34
Stāvvietā tika sabojāts auto,kasko apdrošin.darbinieks ieteica auto labot viņu servisā,nevis ņemt naudu bojājuma labošanai,jo tā būšot kaut kāda tur piektā daļa no summas bez PVN.Summu viņš nevarēja nosaukt no kuras tad man aprēķināt galarezultātu,nobijos ,ka pati nevarēšu segt radušos izdevumus,tapēc piekritu apdrošin.remontam,bet tas nozīmē,ka man būs jāgaida rindas kārtībā un vēl tad jāpaliek bez auto uz vairākām dienām ko nevaru atļauties darba dēļ.Jautājums ir,vai varu pārformēt dokumentus tomēr uz atlīdzības segšanu naudas izteiksmē un kas man tādā gadījumā būtu jādara?
Ēriks Griģis:
Jums jāraksta iesniegums izraisītāja puses OCTA apdrošinātājam, kurā jāpieprasa atlīdzināt zaudējumus, kas Jums rodas no bojātā auto aizvietošanas ar citu automobili. Ja bojātais automobilis Jums ir saistīts ar vienīgo ienākumu gūšanu, tad OCTA apdrošinātājam šie zaudējumi ir Jums jāatlīdzina.
Atlīdzināšanas veids varētu būt īrēta automobiļa īres apmaksa, par ko Jūs vienojaties ar apdrošinātāju atsevišķi. Ja tā nav, tad pamatojoties uz to, ka Jums automobilis nepieciešams ikdienā un to, ka gaidīšanas laiks servisa remontam Jums rada vēl papildus zaudējumus, prasiet OCTA apdrošinātāju izmaksāt atlīdzību Jums naudā.
P.S.
Par nesaņemto zaudējuma daļu variet iesniegt tiesā prasību vainīgajam vadītājam Jums tos atlīdzināt.
Jānis, 13.janvāris 2011 12:37
Labdien!
Sakiet, kur var izlasīt par šo [95] kodu?
Ēriks Griģis:
Lūdzu, lasiet vesels!
Sākot ar 2008. gada 10. septembri Latvijā ir sācies autobusu, bet ar 10.09.2009. – kravas automobiļu vadītāju dalījums profesionālos un pārējos vadītājos.
1. Jaunie transportlīdzekļu vadītāji C1, C1E, D1, D1E, C, CE, D vai DE kategorijas transportlīdzekļu vadītāja apliecību ar [95] papildinformācijas kodu var iegūt 21 gadu vecumu (C1–18 gadu) sasniegusi persona, kura:
pastāvīgi dzīvo Latvijā vai
Latvijā uzturas ilgāk par 185 dienām kalendāra gadā, vai
kurai ir Latvijā izsniegta darba atļauja un
kurai nav šo noteikumu 10.punktā minēto ierobežojumu.
Lai no jauna iegūtu profesionālā transportlīdzekļu vadītāja apliecību pēc pamatkursa apmācībām autoskolā un sekmīgiem valsts eksāmeniem, persona CSDD kārto otru – profesionālo valsts eksāmenu teorijā un otru vadīšanas eksāmenu.
2. Pieredzējušie transportlīdzekļu vadītāji, kas vismaz vienu savu atbilstošo C1, C, D1, D, +E kvalifikāciju ir ieguvuši pirms noteiktajiem datumiem, apmeklē tikai Periodiskās apmācības 35 stundu kursu reizi piecos gados.
Periodisko apmācību veic mācību iestādes, kam ir tiesības sagatavot C1, C1E, D1, D1E, C, CE, D vai DE kategorijas transportlīdzekļu vadītājus. Periodiskās apmācības ilgums ir 35 stundas, un nodarbību skaits vienā dienā nedrīkst pārsniegt septiņas stundas. Periodiskās apmācības laikā tiek padziļināti apgūtas un atkārtotas zināšanas sociālajā jomā, tiesību aktos un to grozījumos, vadītāja darbu un atpūtas laiku uzskaitē, satiksmes drošībā, kravu nostiprināšanā, vadītāja rīcībā pēc CSNg, OCTA apdrošināšanā, LAPK, LRKrL, pārkāpumu uzskaites punktu sistēmā, nelegālo imigrantu un noziedzības ierobežošanā, pārvadātāja reputācijas un vadītāja veselības jautājumos, ekonomisku vadīšanu, motoru raksturlīknēm un spēkiem uz automobili.
Pēc periodiskajām apmācībām vadītājam eksāmens nav jākārto. Svarīgi ir katru dienu tajās piedalīties. Mācību iestāde par to informē CSDD, kā arī izsniedz personai sertifikātu. Sertifikāts ir derīgs piecus gadus, skaitot no tā izsniegšanas brīža pēdējā apmācību dienā.
3. Transportlīdzekļu vadītāji, kas kādu no profesionālajām kategorijām, piemēram CE, iegūst pēc šī noteiktā datuma, kad ir stājusies spēkā prasība vadītāju profesionalitātes apliecinājumam, nedrīkst veikt komercpārvadājumus ar jauniegūtās kategorijas transportlīdzekli vai to sastāvu, ja vadītāja apliecībā nav iegūts profesionālās kvalifikācijas apstiprinošais kods [95].
4. Bīstamo (ADR) un citu kravu pārvadājumos automobiļu vadītāju iedalījumu profesionālos un neprofesionālos piemēro ar 2009.gada 10.septembri - attiecībā uz personām, kas C1, C1E, C un CE kategorijas transportlīdzekļu vadītāja kvalifikāciju iegūst, sākot ar 2009.gada 10.septembri. Attiecībā uz personām, kas šo kategoriju transportlīdzekļu vadītāja kvalifikāciju ir ieguvušas līdz 2009.gada 9.septembrim, minētās normas piemēro ar 2014.gada 10.septembri.
5. Autobusu vadītāju iedalījumu profesionālos un neprofesionālos piemēro ar 2008.gada 10.septembri - attiecībā uz personām, kas D1, D1E, D un DE kategoriju transportlīdzekļu vadītāja kvalifikāciju ieguvuši, sākot ar 2008.gada 10.septembri.
Attiecībā uz personām, kas šo kategoriju transportlīdzekļu vadītāja kvalifikāciju ir ieguvušas līdz 2008.gada 9.septembrim, minētās normas piemēro ar 2013.gada 10.septembri.
6. Lai apmainītu vai atjaunotu profesionālās kvalifikācijas apstiprinošu vadītāja apliecību, persona CSDD iesniedz:
apmaināmo vadītāja apliecību;
uzrāda medicīnisko uzziņu (uzziņu neuzrāda, ja tiek mainīta ārvalstīs izdota spēkā esoša vadītāja apliecība, kā arī tad, ja šāda informācija ir transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā),
sertifikātu par periodiskās apmācības veikšanu, izņemot gadījumus, ja informāciju par periodisko apmācību CSDD ir iesniegusi mācību iestāde.
7. Sekas pārkāpuma gadījumā, kad persona vada autotransportu bez profesionālā [95] kategorijas koda.
Latvijā pārkāpums atbilst APK 149.4 p., Vispārīgo ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšana.
Par transportlīdzekļa vadīšanu, ja nav atbilstošas kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību,
- uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 30,- līdz 200,- latiem;
- pārkāpumu uzskaites punktu sistēma par šo pārkāpumu vadītājam ieskaita 3 pārkāpuma punktus;
- OCTA apdrošinātājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret transportlīdzekļa vadītāju, kas ir vadījis transportlīdzekli bez tiesībām vadīt attiecīgās kategorijas transportlīdzekli un izraisījis ceļu satiksmes negadījumu;
- OCTA apdrošinātājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret personu – pārvadātāju, kas ir autotransporta īpašnieks vai turētājs, un kas zaudējumu nodarījis ar ļaunu nolūku, pieņemot darbā un dodot norīkojumu pārvadāt pasažierus vai kravu vadītājam bez [95] papildinformācijas koda, ja pielaidei ceļa satiksmē vadītājam ir nepieciešams profesionālās kvalifikācijas apstiprinājums.
- Šķērsojot Latvijas robežu, Eiropas valstīs ir pieņemti sodi - līdz 5000,- € vadītājam, līdz 20.000,- € pārvadātājam par autobusa vai kravas automobiļa un to sastāvu vadīšanu, atbilstoši tiesību aktos noteiktajam, bez profesionālā [95] papildinformācijas koda.
8. Priecāšos tikties ar interesentiem apmācību semināros
Kurzemē – Kuldīgā, Latgalē – Ludzā un Daugavpilī, Zemgalē – Jelgavā un Rīgā!
Informācijai t.: 26322578, e-pasts: egrigis@delfi.lv