Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Toms, 21.jūnijs 2022 19:47
Un vai man nebija priekšroka un,kā,jūs domājat par manu atgadījumu?
Ēriks Griģis:

Nebija priekšroka arī gadījumā, ja abi jūs braucāt atpakaļgaitā!
CSN 78. Ja transportlīdzekļu braukšanas trajektorijas krustojas, bet braukšanas secība šajos noteikumos nav reglamentēta, ceļu dod transportlīdzekļa vadītājs, kuram transportlīdzeklis tuvojas no labās puses.
Toms, 21.jūnijs 2022 19:42
Sveiki,man notika avārija,kur,es no Pārkinga braucu atpakaļgaitā un man no labās puses ietriecās un es paliku vainīgs,bet kā var Lv noteikt ātrumu ar,kādu manī ietriecās!
Ēriks Griģis:

Ātrumu var noteikt ar dažādiem paņēmieniem! Kā to izvēlēsies policija vai apdrošinātājs noteikt katrā konkrētā gadījumā, nevaru pateikt.
Vainīgs paliki, jo neizpildīji CSN 82.punktā noteikto!

CSN 82. Braucot atpakaļgaitā, transportlīdzekļa vadītājs nedrīkst traucēt citus ceļu satiksmes dalībniekus. Ja tas nepieciešams ceļu satiksmes drošībai, transport­līdzekļa vadītājam minētā manevra veikšanā jālūdz citu personu palīdzība
Sabīne, 18.jūnijs 2022 14:40
Sveiciens!Mamma iegādājās māju.Kaimiņi no pretējās mājas pie mammas vārtiem novieto savus 1-3 automašīnas,sakot,ka iepriekšējie saimnieki ļāva un pie savas mājas vārtiem viņiem neesot vietas.Uz lūgumu nenovietot savas mašīnas pie mammas mājas,nereaģē.Ko uzlikt vietā,kur liek auto?Privātīpašums?Iestādīt koku?
Ēriks Griģis:

Jautājums jārisina pašvaldībā. Var lūgt uzlikt saskaņotu zīmi, var rakstīt ziņojumu pašvaldības policijai.
Ģirts, 12.jūnijs 2022 9:32
Paldies par atbildi, Ērik, bet mans jautājums bija par ko citu, es tik tā neskaidri to noformulēju, laikam.
Piemēram, vai 306. zīme "kravas automobiļiem braukt aizliegts" , kura aizliedz braukt kravas automobiļiem un to sastāviem, kuru pilna masa pārsniedz 3,5t., attiecās arī uz B, Vai BE kategorijas kravas auto sastāviem, ja to masa pārsniedz 3,5t?
Ēriks Griģis:

Ja reģistrācijas apliecībā ir ierakstīts, ka auto ir kravas automobīlis, tad, uz to vai uz tā sastāvu ar kravas piekabi, atkarībā no pilnās masas, attiecas vai neattiecas 306. aizlieguma zīme.
B vai BE kategorija nenosaka kravas vai vieglais automobīlis, vai to sastāvs!
Ģirts, 11.jūnijs 2022 8:56
Labrīt Ērik! Ir noteikumi, kuri attiecās uz kravas auto un to sastāviem, kuru pilna masa pārsniedz 3,5t.
Kā īsti ir - auto masa pārsniedz 3,5t, t.i. C kategorijas auto, vai sastāva masa pārsniedz 3,5t, tad varētu būt arī B kategorijas auto ar piekabi? Paldies.
Ēriks Griģis:

1. B kategorijai atbilst
1.1. ja auto PM līdz 3,5t, piekabes PM - līdz 750 kg, bet sastāva pilna masa nepārsniedz 4250 kg.
1.2. ja auto PM līdz 3,5t, piekabes PM pārsniedz 750 kg, bet sastāva PM nepārsniedz 3500 kg.
Jāmācās B kategorija 11 dienas klasē, jākārto B kategorijas teorijas un braukšanas eksāmeni gan skolā, gan CSDD.

2. BE kategorijai atbilst,
ja auto PM līdz 3500 kg, piekabes PM līdz 3500 kg, tad sastāva PM nepārsniedz 7000 kg.
Jāmācās trīs dienas autoskolā klasē, jākārto tikai BE braukšanas eksāmens skolā un CSDD.

3. B 96.koda kategorijai atbilst,
ja auto PM līdz 3500 kg, piekabes PM pārsniedz 750 kg, tad sastāva PM jābūt robežās no 3500 kg līdz 4250 kg.
Klasē nav jāmācās, jākārto tikai BE braukšanas eksāmens CSDD.
andris, 9.jūnijs 2022 15:03
Internetā iegādājāmies jaunas cieto bortu SUV Nokian riepas.
Pēc uzlikšanas Divas reizes riepu servisā pārbalansējām riepas ar mērķi novērst auto vibrācijas.Šis riepu serviss atzina,ka vienu riepu nav iespējams kvalitatīvi nobalansēt. Devāmies pie Riepu Garažas,kur riepas pirkām.Arī tur vienā no punktiem atzina,ka viena riepa ir netradicionāla un nosūtīja uz savu testēšanas stendu Brīvības gatvē.Beigās tur apgalvoja ka riepa ir nobalansēta un viss ir kārtībā.
Vibrācija ir mazāka,bet ,diemžēl, nav pilnīgi pazudusi.Kur Latvijā iespējams veikt neatkarīgu riepas testu,lai pārliecinātos un varētu pieteikt garantijas pretenziju?
Ēriks Griģis:

Mana pieredze ir, ka Latvijas gadījumā līdzīgu ekspertīzi, tikai citām riepām, firmas pārstāvis nosūtīja veikt Zviedrijā.
Vai te nav PTA gadījums un riepa pārdevējam būtu jāapmaina!?
www.ptac.gov.lv/lv?utm_source=ht...
c man, 8.jūnijs 2022 23:21
labdien! vai ir prognoze kas notiks ar auto tirgu, ja istenosies, ka jaunas benzins mashinas vairs pēc 2035 g netiks razotas. Man jauna mashina 2022 g operativaja
Ēriks Griģis:

Ticu, ka automobīļus ražos ar dīzeļmotoriem!
Tikai kvēpu filtrs tiks pielikts tuvāk izplūdes kolektoram!
, 2.jūnijs 2022 2:34
Atbilde vēl nav
, 2.jūnijs 2022 2:34
Atbilde vēl nav
EDGARS KALNIŅŠ, 30.maijs 2022 18:52
Labdien!
Vai ir nepieciešams kravas pašpārvadājuma sertifikāts,lai pārvadātu savus izaudzētos graudus.
Mašīnas pilna masa ir 11.tn, bet kravnesība 5.tn.
Ēriks Griģis:

Pašpārvadājuma sertifikāts iekšzemes kravas pašpārvadājumiem nepieciešams tiem pašpārvadājuma veicējiem, kuri vēlas veikt iekšzemes kravu pašpārvadājumus ar kravas autotransportlīdzekli, kura kopējā pieļaujamā masa, ieskaitot piekabes, pārsniedz sešas tonnas.
Aleksandrs, 16.maijs 2022 22:50
Paldies. Faktiski situācija ir sekojoša:
1. Nobraukta pirmā nedēļa
2. Iknedēļas pauze 42 h
3. Pa otru nedēļu kompensētas 3 h, kuras pievienotas pie ikdienas atpūtas
4. Nobraukta otra nedēļa
5. Iknedēļas pauze 42 h
6. Šonedēļ plānoju arī iztrūkstošas 3 h pievienot pie ikdienas atpūtas.
Izcēlās diskusija starp profesionāliem šoferiem, domas dalījās. Lūdzam jūsu, eksperta viedokli!?
Cik saprotu pēc iepriekšējās atbildes, rīkojos pareizi!?
Ēriks Griģis:

1.Ja brauciens ir starptautisks kravu pārvadājums, tad drīkst divas nedēļas pēc kārtas ņemt saīsinātos divus iknedēļas atpūtas laikus. Kompensācija tad jāņem par abiem saīsinātajiem iknedēļas atpūtas laikiem trešajā iknedēļas atpūtas laikā, tas būs 51h.

2.Ja kravas pārvadājums vietējais, tad divas nedēļas pēc kārtas nedrīkst saīsināt iknedēļas atpūtas laikus.
Pirmās nedēļas saīsinājums ir kompensēts pareizi, otrā nedēļā - nepareizi.

No iepriekšējās regulas:
8.pants 6.punkts.
Atkāpjoties no pirmās daļas, transportlīdzekļa vadītājs, kas veic starptautiskos kravu pārvadājumus, var izmantot divus secīgus saīsinātos iknedēļas atpūtas laikposmus ārpus tās dalībvalsts, kurā veic uzņēmējdarbību, ar noteikumu, ka vadītājs izmanto vismaz četrus iknedēļas atpūtas laikposmus jebkurās četrās secīgās nedēļās, no kuriem vismaz divi ir regulārie iknedēļas atpūtas laikposmi.

Avots - iepriekšējais!
Aleksandrs, 16.maijs 2022 17:47
Labdien. Brīvdienās ir bijis saīsinātais iknedēļas atpūtas laiks 42 h. Cik lielu kompensāciju jāpievieno šonedēļ pie ikdienas atpūtas 11 h, lai kompensētu nenostāvētu 45. 3h vai 21?
Ēriks Griģis:

Jāpievieno 3h liela kompensācija.
No Regulas EK Nr. 561/2006:
6. Jebkurās divās secīgās nedēļās transportlīdzekļa vadītājs paņem vismaz:
- divus regulārus iknedēļas atpūtas laikposmus, vai
- vienu regulāru iknedēļas atpūtas laikposmu un vienu saīsinātu iknedēļas atpūtas laikposmu, kas ir vismaz 24 stundas. Tomēr saīsinājumu kompensē ar atbilstoši ilgu atpūtu, kas paņemta pirms trešās nedēļas beigām, kura seko attiecīgajai nedēļai.
7. Jebkuru atpūtu, kas ir ņemta kā kompensācija saīsināta iknedēļas atpūtas laikposma vietā, ņem kopā ar atpūtas laikposmu, kura ilgums ir vismaz deviņas stundas.

Avots:
eur-lex.europa.eu/legal-content/...
Aldis, 13.maijs 2022 21:39
sveiki.piedarbinot masinu baigi dūmo.balti dūmi.diezgan ilgi,kauns no kaimiņiem.kādu gabaliņu pabraucu apstājos tadkāda vaina varētu būt. nedūmo tas notiek no rītiem.kāda vaina varētu būt.
Ēriks Griģis:

Vaina meklējama motorā. Remontservisā to atradīs un izlabos!
Jānis, 8.maijs 2022 21:25
Labdien, Gribēju uzzināt no cikiem līdz cikiem Latvijā kravas vaditjam skaitās nakts darbs? Cikos drīkstu no rīta izbraukt lai būtu droši?
Ēriks Griģis:

Nakts darbs Latvijā vai ārvalstīs, ar Latvijā reģistrētu kravas auto vai autobusu, ir no 01:00 līdz 05:00 pēc Latvijas laika.

(4) Ja transportlīdzekļa apkalpes loceklis veic jebkura ilguma darbu naktī laikposmā no pulksten 01.00 līdz 05.00, tad kopējais ikdienas darba laiks nedrīkst pārsniegt 10 stundas katru 24 stundu laikposmā.

Avots:
Ceļu satiksmes likums, 31.² pants. likumi.lv/ta/id/45467#p31_2
Martins Berzins, 7.maijs 2022 12:14
Aptuveni cik liela ir Csng kompensācija ja ir iegūta 1.grupa,politrauma...Paldies
Ēriks Griģis:

OCTA apdrošināšanā cietušās personas fiziska trauma.
1. Apdrošināšanas atlīdzību cietušajai personai par tās sāpēm un garīgajām ciešanām fiziskas traumas dēļ nosaka, pieņemot, ka nemateriālie zaudējumi šai personai ir nodarīti apmērā, kurš aprēķināms, izmantojot šādu formulu:

A = B + (P1 x C+ P2 x C + ... + Pn x C), kur
A – kopējais apdrošināšanas atlīdzības apmērs par cietušās personas fizisku traumu (euro);
B – minimālo mēneša darba algu* summa, kas noteikta atbilstoši šā pielikuma 2. punktam;
P1 ... Pn – katram miesas bojājumam piemērojamais koeficients procentos atbilstoši šā pielikuma 3. nodaļai;
C – bāzes koeficients (10 minimālo mēneša darba algu* apmērā).

2. Minimālo mēneša darba algu* summu atbilstoši miesas bojājumu smaguma pakāpei (B) nosaka šādi:
2.1. ja cietušajai personai ir smagi miesas bojājumi, pieņem, ka tā ir 25 minimālo mēneša darba algu* apmērā;
2.2. ja cietušajai personai ir vidēja smaguma miesas bojājumi, pieņem, ka tā ir 15 minimālo mēneša darba algu* apmērā;
2.3. ja cietušajai personai ir viegli miesas bojājumi, kas radījuši veselības traucējumu, pieņem, ka tā ir piecu minimālo mēneša darba algu* apmērā;
2.4. ja miesas bojājumi rada veselības traucējumu līdz sešām dienām, pieņem, ka tā ir vienas minimālās mēneša darba algas* apmērā.

3. Aprēķinot apdrošināšanas atlīdzības kopējo apmēru par cietušās personas sāpēm un garīgajām ciešanām fiziskas traumas dēļ, ņem vērā miesas bojājumus un to smaguma pakāpi, ko nosaka atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 17. jūnija noteikumu Nr. 340 "Noteikumi par apdrošināšanas atlīdzības apmēru un aprēķināšanas kārtību par personai nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem" 5. punktā minētajiem dokumentiem.
1.2. Cietušās personas sakropļojums, invaliditāte

4. Apdrošināšanas atlīdzību cietušajai personai par tās sāpēm un garīgajām ciešanām sakropļojuma vai invaliditātes dēļ nosaka šādā apmērā:
4.1. ja cietušajai personai ir audu bojājumi – redzamas rētas un (vai) pigmentācija, sejas un (vai) ķermeņa daļas asimetrija (bez funkcionāliem traucējumiem), – vienas minimālās mēneša darba algas* apmērā;
4.2. ja cietušajai personai ir audu bojājumi, kas radījuši funkcionālus traucējumus, – triju minimālo mēneša darba algu* apmērā;
4.3. ja cietusī persona kļuvusi par 1. grupas invalīdu, – 10 minimālo mēneša darba algu* apmērā;
4.4. ja cietusī persona kļuvusi par 2. grupas invalīdu, – piecu minimālo mēneša darba algu* apmērā;
4.5. ja cietusī persona kļuvusi par 3. grupas invalīdu, – triju minimālo mēneša darba algu* apmērā.

Avots:
likumi.lv/doc.php?id=267451

PS.
Esmu izskatījis dažus atlīdzības atteikuma gadījumus, kad, atlīdzības saņemšanai no apdrošinātāja, apdrošinātājs ir prasījis uzrādīt Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrā veiktu ekspertīzi ar atzinumu.
Bez šāda atzinuma atlīdzība netiek izmaksāta!
Viena atzinuma sniegšana par dzīvu fizisku personu, ja nav ekspertīzes noteicēja lēmuma par tiesu medicīniskās ekspertīzes noteikšanu, veicot dzīvas personas un medicīnisko dokumentu izpēti, maksā 197,92 eiro.
Nekāda medicīnas iestādes izziņa, apliecinājums, ārstējoša ārsta vai ārstu komisijas slēdziens manos izskatītajos gadījumos netika ņemti vērā!
Atlīdzības atteikuma mērķis ir saprotams - ja nav iespējams samaksāt 200 eiro par ekspertīzi, nav pietiekoši daudz dokumenti, kas apliecina satiksmes negadījumā gūtās traumas vai ar to saistāmu un iegūtu invaliditāti, dokumenti nav pienācīgi aizpildīti, atbilstošu speciālistu un ārstējošo ārstu parakstīti, tajos ir atrodamas neatbilstības, tad atlīdzību var neizmaksāt!

Avots:
likumi.lv/ta/id/292914-valsts-ti...
Ģirts, 21.aprīlis 2022 12:11
Labdien, Ērik!
Vai drīkst sastādīt saskaņoto paziņojumu, ja vadītājam līdz ir ID karte?
Ēriks Griģis:

LTAB mobilā lietotnē, ticams, ka jā, jo datus lietotne ielādē automātiski par tiem transportlīdzekļu īpašniekiem/vadītājiem, kas atrodas OCTA datu bāzē!

Rakstiski - nē, jo nav iespējams aizpildīt SP veidlapas 9. punkta ailes, kurās jānorāda vadītāja apliecības numurs, kategorijas un apliecības derīguma termiņš, lai otrs iesaistītais par apliecības patiesumu varētu pārliecināties!
Bareckij, 2.aprīlis 2022 15:59
Labdien! Ja es samainīju numurus savstarpēji starp savam 2 automašīnam, tad OCTA apdrošinašana saglabāsies vai nē? Vienkarši es par to paziņoju savam apdrošinatājam, bet man pateica, ka OCTA polisi nevar partraukt sakarā ar to ka mašīnai ir tikai mainījušās registrācijas numura zīmes, kurā gadījumā OCTA polise savu spēku nezaudē. Bet vai izdarot šos reğistrācijas darbības, saņemot jaunas tehniskas pases CSDD, vai tiešam OCTA polise nezaudē savu spēku? Paldies par uzmanību!
Ēriks Griģis:

Polise savu spēku nezaudēs, bet apdrošinātāja teikto vajadzētu gan saglabāt!
Kā to izdarīt, pēc brīža!
Vispirms par to, kā vai ko Jūs domājāt, man rakstot!
1. Jūsu man rakstītā teksta jautājums:
i) samainīju numurus savstarpēji starp savām 2 automašīnām, tad OCTA apdrošināšana saglabāsies vai nē?
2. Jūsu darbība:
ii) par to paziņoju savam apdrošinātājam!
3. Apdrošinātāja atbilde:
iii) man pateica, ka OCTA polisi nevar pārtraukt sakarā ar to ka mašīnai ir tikai mainījušās reģistrācijas numura zīmes...?
4. Kāpēc Jūs pēkšņi rakstiet man par polises pārtraukšanu (it kā apdrošinātāji ko tādu esot pieminējuši! Kāda suņa pēc viņiem par to būtu bijis jārunā?)?
Gadījumi, kad tas ir iespējams!
No OCTA likuma:
10.pants. Apdrošināšanas līguma izbeigšana pirms termiņa
likumi.lv/ta/id/87547#p10

Kā saglabāt apdrošinātāja teikto?
Nosūtiet rakstisku informāciju apdrošinātājam par reģistrācijas numurzīmju maiņu automobīļiem un palūdziet Jums rakstisko atbildi atsūtīt uz savu adresi!
Edijs, 23.marts 2022 16:40
Nopirku Volvo S80 2007. gada D5, pabraucu pāris mēnešus un sāka kārba gļukot. Visu kārbu atrestaurēja un it kā kārba strādāja normāli tikai pēc kārbas maiņas sāka motors neriktīgi strādāt, bija lielāka vibrācija nekā vajag. Tika atrestaurētas sprauslas, bet motora darbība neuzlabojās. Konstatēja kad kompensatori un rokeri jāmaina, taču rokoties dziļāk atklāja kad nolūzis kompensatoram stiprinājums. Salaboja galvu, nomainīja kompensatorus un rokerus, ar ultraskaņu iztīrija galvu un kolektoru. Taču motora darbība tāpat neuzlabojās. Aidzinu pie dīlera un šie teica kad bojāts vadības bloks. Uzliku lietotu vadības bloku, sprauslas pierakstīja, bet atsķiras cilindru kustība. Teica kad vai nu sprauslas, kuras jau 4 reizes pārbaudīju un ir vesalas. (Kad mainīja ielika divas citas nevis esošās). Vai kad kompresijas nav kuru arī nomērija. Neviens īsti vairs nevar pateikt kas par vainu. Mašīnu jau laboju gandrīz pusgadu, un nevar atrast vainu
Ēriks Griģis:

Šeit atbildu uz jautājumiem, kuros nedaudz orientējos, tas ir, par transportlīdzekļu apdrošināšanu, likumiem, šoferu apmācībām, satiksmes noteikumiem, reizēm arī par daža laba pārkāpumiem!
Nav man VOLVO bijis! Neesmu servisā VOLVO remontējis!
Pusgada laikā var pat iemācīties remontēt, bet vainu atrast - ne vienmēr!
Savam auto parasti pārbaudu degvielu, sprauslas, sūkni, sūkņa stieni. Neko jaunu Tev nepateikšu! Ja nu vienīgi:
i) ja kas nolūzis, tad meklēju, vai pie vainas vibrācija, trieciens, stiprinājums, nodilums, brīvkustība, motora vai kārbas balsti, cilindru darba kārtība, apsteidzes leņķi, atbilstoši izgatavotāja noteiktajam;
Ceru, ka pārbaudīji!
ii) degviela, sprauslas, sūknis, uzstādītie ieplūdes leņķi, gaisa sūce gofrā, ieplūdes vai izplūdes kolektoros, to blīvēs, vai kāds cauruļvads pie vainas;
Ceru, ka pārbaudīji!
iii) sprauslu gredzeni un sprauslu ražība, kas var nebūt vienāda pie darba kārtībā esošām sprauslām, kā četrās pārbaudēs tika noteikts! Dažādas sprauslas, sprauslu gredzeni arī ...
Un pie dīlera vajadzēja tomēr pamēģināt ar jaunu vadības bloku!
Vitalijs Barkovskis, 28.februāris 2022 13:14
Labdien! Vakar notika avārija un man ir jautājums vai jūs varat iedod savu tālruņa nr. Un vai varam sazvanīties ? vajadzīgs eksperts kas izvērtētu mašīnas stāvokli un lai pateiktu cik liela atlīdzība varētu būt?
Paldies!
Ēriks Griģis:

Zaudējuma aprēķinu cietušajam transportlīdzeklim veic:
i) pretējās puses OCTA apdrošinātājs;
ii) Jūsu KASKO vai OCTA apdrošinātājs, ja tas noslēgtajā OCTA līgumā ar Jums ir atrunāts.
Andris Vismanis, 19.februāris 2022 14:08
Labdien,Vai euro standarta EN ISO 20471,kurš Latvijā ir spēkā no 2013 gada jūnija prasības ir obligātas izpildei ceļu satiksmes dalībniekiem un dienestu darbiniekiem,kuri stādā uz auto ceļiem diennakts tumšajā laikā?Kādi tiesību akti vai likuma normas to nosaka?Vai arī šim euro standartam,kurš darbojas daudzās eiropas valstīs Latvijā ir tikai ieteikuma raksturs,kas satiksmes,kas satiksmes dalībniekiem un dienestu darbiniekiem nav saistošs?Konkrēti euro standarts EN ISO 20471 nosaka,ka atrodoties uz auto ceļa ar atļauto braukšanas ātrumu 90km/st obligāti jālieto 3klases atstarojošie elementi,bet CSN rakstīts labi redzami gaismu atstarojoša materiāla elementi.Tad kas var noteikt,kas tumsā ir labi redzams[ar kādām metodēm] pie dažādiem braukšanas ātrumiem? Ar cieņu A.Vismanis
Ēriks Griģis:

Ministru kabinets to var noteikt, kā obligāti izmantojamu standartu vai MK noteikumu veidā!

No Standartizācijas likuma:
13.pants. (1) Standartu piemērošana ir brīvprātīga.
(2) Ministru kabinets var noteikt obligāti piemērojamus Latvijas nacionālos standartus. ...
(3) Normatīvajos aktos var izdarīt netiešas atsauces uz standartiem, kuri normatīvajos aktos nav paredzēti kā obligāti piemērojami standarti, bet kurus var piemērot, lai izpildītu normatīvajā aktā noteiktās obligātās prasības.
(4) Attiecīgās nozares ministrija sadarbībā ar standartizācijas tehnisko komiteju iesniedz nacionālajai standartizācijas institūcijai publicēšanai tās tīmekļvietnē normatīvo aktu prasību izpildei piemērojamo standartu sarakstus.

Avots:
likumi.lv/doc.php?id=50425

Likumi un MK noteikumi, kuros ir tiešas atsauces uz standartiem:
www.lvs.lv/page?slug=tiesibu-akt...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ..180

Lasītākie raksti

Jaunie raksti