Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Evita, 5.maijs 2014 22:35
Sveiki!Ja parrakstu auto uz sava varda, cik ilga laika, tas jaapdrosina?Vai taja pasa diena var uzlikt sodu, ja auto vel nav apdrosinats?
Ēriks Griģis:

Var uzlikt sodu, ja tālāk brauksiet ar to bez OCTA!
OCTA jābūt, piedaloties ceļu satiksmē! Tātad pirms braukšanas uzsākšanas.
Nevar uzlikt sodu, ja pārrakstīsiet auto sev un vedīsiet tālāk to piekabē! Tad OCTA jauniegūtajam auto nav nepieciešama.

OCTA nav saistīta ar auto reģistrāciju, bet gan ar piedalīšanos ceļu satiksmē!
Dmitrijs, 5.maijs 2014 19:28
Labdien! Ja nokļuvi avārija, jāiet uz savu apdrošināšanu?
Ēriks Griģis:

Ne vienmēr!
1. Vainīgais vienmēr iet pie sava, lai paziņotu par notikušo.
2. Cietušais iet pie vainīgā apdrošinātāja paziņot par notikušo un jautā, vai atlīdzības saņemšanu var kārtot pie sava apdrošinātāja. Tālāk rīkojas tā, kā cietušajam pasaka vainīgā apdrošinātājs.
Sandris Bērziņš, 3.maijs 2014 13:01
Ja pamet notikuma vietu ar mopēdu otrs arī bija mopēds,apdrošinātāji apmaksā cietušajam zaudējumus?
Ēriks Griģis:

Likumā nav teikts, ka cietušajam nemaksā!
Bet ne no visiem mopēdiem maksā!
Andris stepanovs, 3.maijs 2014 0:31
Ēriks Griģis:

Tas nu gan nav ne redzams, ne nosakāms!

Ko tad šādā gadijumā darīt?
sanāk,ka abi divi pārkāpj noteikumus,ja nebrauc tuvāk labajai malā un vienā rindā? spoguļu nebija abiem,kā video redzams.
Ēriks Griģis:

Tad policija vērtēs atšķirīgo - CSN 10., 113. un 119. punktu izpildi, atbilstoši noteikumos noteiktajam!
Andris, 2.maijs 2014 21:04
Par iepriekšējo jautājumu.

Jaatvainojas, nepiebildu, ka policija arī ieradās pirms mani aizveda uz traumupunktu un sniedzu viņiem īsu notikušā izklāstu, ieskaitot vainīgā auto reģ. numuru. Interesē kāds sods varētu būt par tīšu dzīvības apdraudēšanu un notikuma vietas atstāšanu, pat nepuloties izsaukt NMP vai policiju.
Ēriks Griģis:

Par ceļu satiksmes negadījuma vietas atstāšanu pēc ceļu satiksmes negadījuma, pārkāpjot noteikto kārtību, — uzliek naudas sodu velosipēda un mopēda vadītājam no septiņiem līdz piecdesmit pieciem euro, cita transportlīdzekļa vadītājam uzliek naudas sodu no septiņdesmit līdz septiņsimt euro un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz laiku no trim mēnešiem līdz diviem gadiem vai bez transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atņemšanas.
Andris stepanovs, 2.maijs 2014 20:21
www.youtube.com/watch?v=d1WZA771...

Kurš šajā negadijumā ir vainīgs?
Ēriks Griģis:

Tas nu gan nav ne redzams, ne nosakāms!
Andris, 2.maijs 2014 18:52
Labdien!
Man, braucot ar motociklu, no blakus joslas apzināti, mani redzot (ir video pierādījums) autovadītājs "spieda" nost no ceļa līdz uztriecās man virsū un zaudēju kontroli pār motociklu un kritu. Vainīgais pateica, ka man "viss kārtībā" un aizbrauca. Rezultātā bojāts mocis, pašam vieglas traumas - vajadzēja uz slimnīcu braukt. Ir liecinieki un video par notikušo. Kādu sodu/us vainīgais visticamāk saņems? Vai ir iespējams saņemt atlīdzību par bojāto ekipējumu? Paldies!
Ēriks Griģis:

Vai izpildīji CSN 50.p. prasības?
1. Ziņojums policijai.
2. APK protokola sastādīšana.
3. Tad jāpaziņo par notikušo negadījumu un atlīdzība jāpieprasa zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa OCTA apdrošinātājam!
Andris stepanovs, 2.maijs 2014 10:28
Vai apdrošinātāji sedz zaudējumus,ja aizbrauc no notikuma vietas sadūrās mopēds ar mopēdu.
Ēriks Griģis:

Ja mopēds ir tas, kas CSDD reģistrēts kā mehāniskais transportlīdzeklis, tad cietušajam sedz zaudējumus!
Igors, 1.maijs 2014 16:02
Sveiks.26.04 notika CSNg starp 3auto(baļķinieks,un 2vi vieglie.lieta sekojoša,kustība notika pa grants ceļu,priekšā virzijās baļķinieks ievērojot distanci vieglais,noslēdzošais mans auto.Uzbraucot uz asfalta tika sacelts necaurredzams putekļu mākonis,no tā ka smagais pēc manām domām uzbrauca uz ceļa apmales lai pārvilktu kravu.Iznakums sekojošs,iebraucu putekļu mākoni kura jau bij izraisijis sadursmi vieglais ar smago,pats protams ietriecos vieglajā.Īsumā esmu atzīts par vainīgu neņēmu vērā ceļa un meteoroloģiskos apstākļus,īpaši redzamību braukšanas virzienā,neizvēlējās tādu distanci,lai priekšā braucošajam transportlīdzeklim bremzējot,būtu iespējams izvairīties no sadursmes,kā rezultātā iebrauca stāvošā transportlīdzeklī tb vieglajā.Csng rezultātā tika bojāti abi transportlīdzekļi.lēmumā pat netiek minēts smagais.Vai lēmums attieksmē pret mani ir sastadīts pareiz?Vai man par Csng ir jazinjo savam apdrošinātājam?
Ēriks Griģis:

Par redzamības pārkāpumu braukšanas ātruma izvēlē (CSN 112.p.7.apakšpunkts) sodīts esi pareizi. Vēl vajadzētu Tevi sodīt par CSN 10. un 113. p. pārkāpumiem. Distances neievērošanai (CSN 119.p.), ja nebija redzamības kopumā, te nesaskatu pamatojumu.
Bet tas nemaina lietas būtību.

Ja policija sastādīja APK protokolu!
Tev, tikko tas kļuva iespējams, rakstiski par notikušo jāpaziņo savam apdrošinātājam! Centies saņemt apliecinājumu - pierādījumu tam, ka esi to laicīgi izdarījis!
vārds, 28.aprīlis 2014 12:12
Kā tad ir (kādi dati ir zināmi) cik autovadītāji ir pabeiguši apmācību un ieguvuši 95 kodu (no "vecajiem" kam periodiskā apmācība), rudēnī autopārvadājumu tirgus apstāsies vai nē?
Ēriks Griģis:

CSDD nepublicē šos datus!
Tā kā regulāri notiek apmācības vadītājiem no tālajiem austrumiem gan 95. kodam, gan ADR, tad pārvadājumu tirgus neapstāsies! Tam jau ir variants B!
ieva, 27.aprīlis 2014 22:34
sodien braucu no stavvietas atpakaldgaita kad aizmugure piebrauca onkulis un aopstajas ,rezulata , ierbaucu sim sana.
skatos ka saskanotaja ie ierakstijis ka stavejis tur... vai ir iespejaiesniegt apdrosinatajam saskanoto ar paskaidrojumu, vai nem vera lieciniekus? vai iet un padoties kavainiagai, un nemaz nemeginat pieradit savu taisnibu?
Ēriks Griģis:

Kad Tu to ieraudzīji "ka stāvējis tur..."?
Ņems vērā to, ko Tu parakstīji saskaņotajā - ka Tu atpakaļbraucot iebrauci stāvošā auto!

Lieciniekus ņems vērā gadījumā, ja tas onka pieprasīs atpakaļ SP vai manīs savu paskaidrojumu saskaņotajā par negadījuma apstākļiem, balstoties uz liecinieku liecībām!
Kas ir maz ticams! Bet apdrošinātājam sava taisnība būtu jāpasaka!
Atceries! Tev 10 dienu laikā pēc notikušā savs SP ir jānodod savam apdrošinātājam!

P.S.
1. Izskatās, ka onka ir mācījies pie manis par OCTA, bet Tu - ne!
2. Vai tad būtu grūti ieteikt iAuto sarīkot apmācības nevis zinošajiem, bet vadītājiem, kuri te netusē...100 klausītāji, no katra pa kaudzītei eiras, un rezultātā sirdsmiers vai lielāks, kā no pašas apdrošināšanas!
Lai zinātu, kā apieties ar OCTA un ko apdrošinātāji noklusē, stāstu to saviem klausītājiem divas dienas! Varētu to sapresēt pat vienā...! Lielākais skaits klausītāju ir bijis ap 600!
Tu nu gan dod!, 27.aprīlis 2014 13:43
Īri un angļi, ja nepaspēj 12,30 stundās kopējā darba laikā tikt uz kuģa stāv ka minimums 8 stundas un tad tik brauc virsū. Uz prāmja vel 4 un viss.Jeb otrādi,4 uz prāmja 9 pēc tam un viss kārtībā. Kāpēc tā?
Paldis!
Ēriks Griģis:

Par īriem un angļiem ir cits stāsts. Tas saistīts ar laiku, kādā vadītājs drīkst atrasties savā darba vietā (auto) un tas ir 13 stundas, bet trīs reizes nedēļā tas drīkst būt 15 stundas ilgs.
Vai esi ko par tādu dzirdējis?
Un ja pēc 12,5 stundām ir risks uzbraukt uz prāmja līdz trīsdesmit minūtēm, tad labāk sākt ikdienas atpūtu ostā.
Un ja anglis 12,5 stundās +30 min. nepaspēj uz prāmja, tad viņam ir jāņem vismaz 9 stundas ikdienas saīsinātā atpūta pirms uzbraukšanas uz tā. Vai arī viņš var izmantot izņēmumu - sadala ikdienas atpūtu ar vienu traucējumu = uzbraukumu uz prāmja, kas nav ilgāks par stundu, tā, ka nobraucot no tā, var tūlīt sākt darba maiņu!
1. Ja uz prāmja ir jāpavada 4 stundas, tad ostā atpūšas ne mazāk par 7 stundām, uzbrauc līdz stundai, kas ir izņēmuma traucējums, un 4 stundām uz prāmja ir kajīte. Pēc tam var sākt jaunu maiņu!
2. Ja uz prāmja ir jāpavada 9 stundas, tad ostā atpūšas ne mazāk par 2 stundām, uzbrauc līdz stundai un 9 stundām uz prāmja ir kajīte. Pēc šādas ikdienas atpūtas ar traucējumu sāk reisu!
Vēl Edmunds, 27.aprīlis 2014 13:32
Vai iknedēļas atpūtu varu dalīt uz prāmja?
Ēriks Griģis:

Nē, nedrīkst!

Saskaņā ar 4. panta f) punktu atpūtas laikposms transportlīdzekļa vadītājam parasti jāspēj brīvi izmantot pēc saviem ieskatiem. Tomēr transportlīdzekļa vadītājam ir tiesības ik dienu vai nedēļu izmantot pārtraukumu vai atpūtu, atrodoties uz prāmja vai vilcienā, ja ir pieejama guļasvieta vai kušete. Tas izriet no 9. panta 2. punkta, kurā noteikts, ka laiku, ko pavada dodoties uz kādu vietu, „neskaita kā atpūtu vai pārtraukumu, izņemot gadījumus, kad transportlīdzekļa vadītājs atrodas uz prāmja vai vilcienā un viņam ir pieejama guļasvieta vai kušete”.
Turklāt saskaņā ar 9. panta 1. punktu regulāru ikdienas atpūtas laikposmu, kas ilgst vismaz 11 stundas un ko izmanto uz prāmja vai vilcienā (ja transportlīdzekļa vadītājam ir pieejama guļasvieta vai kušete), drīkst pārtraukt ne vairāk kā divas reizes ar citām darbībām (piemēram, iekraušanās vai izkraušanās no prāmja vai vilciena). Kopējais šādu divu atpūtas traucējumu ilgums nedrīkst pārsniegt vienu stundu. Jebkurā gadījumā tas nedrīkst saīsināt regulāras ikdienas atpūtas laikposmu.

Izņēmums atbilstoši 9. panta 1. punktam neattiecas uz iknedēļas atpūtas laiku neatkarīgi no tā, vai tas ir saīsināts vai regulārs.
Paldies!, 27.aprīlis 2014 13:24
Ērik!
Ja regulāru ikdienas atpūtu sadala divos laikposmos, no kuriem pirmajam jāilgst vismaz 3 stundas, un otrajam — vismaz 9 stundas (kā noteikts 4. panta g) punktā), atpūtas traucējumu skaits (maksimāli divi) attiecas uz visu ikdienas atpūtas laikposmu un vai uz katru atsevišķo
regulārās ikdienas atpūtas daļu.
Ēriks Griģis:

Dalītā 3 un 9 ikdienas atpūtas laikā, vismaz 12 stundās, drīkst tikai vienu reizi uzbraukt un vienu reizi nobraukt no prāmja tā, lai šis kopējais atpūtas traucējuma laiks nepārsniegtu vienu stundu!
Edmunds, 27.aprīlis 2014 12:43
Vai sods ir taisnīgs par ikdienas atpūtas laiku un prāmi?
Iebraucu ostā, gaidu 4 stundas. Uzbraucu uz prāmja, 4 stundas kajītē, nobraucu no prāmja atkal 4 krastā. Uzbraukšana un nobraukšana nepārsniedza 1 stundu! Finālā, polijā 750 eur pa kabatu!
Paldies!
Ēriks Griģis:

Kļūda ir tā, ka nav ievērota dalītās ikdienas atpūtas otrā daļa!
Pirmā dalītā ikdienas atpūtas daļa nedrīkst būt īsāka par 3 stundām! Bija 4 stundas, tātad OK!
Otrā dalītā atpūtas daļa nedrīkst būt īsāka par 9 stundām! Ja pareizi nobrauci no prāmja, bija kajīte ar biļeti, tad kopā otrai atpūtas daļai bija tikai 8 stundas!
Poļi pareizi sodīja par otrās ikdienas atpūtas laika daļas neievērošanu!
Ivars, 27.aprīlis 2014 11:30
Sveiks Ērik!
Vai ir atļauta stāvēšana brauktuves kreisajā pusē vieglajam automobilim uz ceļa bez tramvaja sliedēm, ja attiecīgajā braukšanas virzienā aizliedzošā zīme nav uzstādīta. Tā ir uzstādīta pret mani ar aizmuguri. Tas ir, automašīnas priekšgals ir vērsts pret zīmes aizmuguri. Horizontālie apzīmējumi nekādi nav, tīrs asfalts un apmale.
Ēriks Griģis:

Ja tiek izpildītas CSN 129.p. prasības, netiek pārkāpti CSN 135. un 136.p. uzskaitītie aizliegumi un nav citu, tad ir atļauts.
Valsts policijas pārstāvis šim gadījumam deva skaidrojumu, ka stāvēšana ir aizliegta braukšanas virzienā aiz zīmes, nevis otrādi. Zinu, ka juristi šo VP "atklāsmi" sekmīgi izmanto!
Linda, 24.aprīlis 2014 22:53
Labdien!
Man ir jautājums par autoskolu braukšanas nodarbībām. MK noteikumos ir teikts, ka minimālais nodarbību apjoms ir 14, bet, vai ar to ir pietiekami, lai iemācītos braukt? Jaunajiem kursantiem liekas, ka viņi tiek noturēti par ilgu nodarbībās, lai instruktori varētu iegūt peļņu. Braukšanas instruktori uzskata, ka ar 14 nodarbībām ir par maz, lai iemācītos braukt, tāpēc ir jāibrauc 40 braukšanas nodarbības. Tad rodas jautājums, vai noteikumi nekam neder? Tie jāmaina?
Ēriks Griģis:

MK noteikumos to lasām citādi!
Nepieciešamo braukšanas mācību stundu skaitu nosaka autoskola!

No MK noteikumiem Nr.358:
" ... 4. Prasības autoskolām, veicot personu apmācību transportlīdzekļu vadītāja kvalifikācijas iegūšanai
4.1. Mācību procesa organizācijas vispārīgās prasības
...
37. Nepieciešamo teorētisko priekšmetu un braukšanas mācību stundu skaitu, ņemot vērā apmācāmās personas zināšanas un sekmību, nosaka autoskola, bet to apjoms un mācību ilgums nedrīkst būt mazāks par šo noteikumu 7.pielikumā noteikto ilgumu, kā arī to saturam jāatbilst šo noteikumu 8.pielikumā noteiktajām prasībām.
..."
7. pielikumā ir noteikts minimālais braukšanas stundu skaits apmācāmajiem, kas jau prot vadīt automobili!

P.S.
Jautājums jāpārveido citādi un jāuzstāda ne man!
Lai uzlabotu satiksmes drošību valstī, minimālo braukšanas stundu skaitu vajadzētu palielināt, lai ar minimālismiem neveicinātu noteiktu apmācāmo grupu vēlmes mazināt ceļu satiksmes drošību, nedomājot par apmācību kvalitāti autoskolās, bezatbildības rašanos un iesaistīto pušu finansiālām interesēm!
Raivis, 24.aprīlis 2014 17:40
Esmu iznomājis automašīnu. Nomas līgumā rakstīts, ka es kā iznomātājs uzņemos apmaksāt visus izdevumus, kas saistīti ar automašīnas lietošanu un uzturēšanu kārtībā.

Līgums ir ilgtermiņa līgums, noslēgts 2013. gada decembrī uz vairākiem gadiem. Tikko atklājās, ka automašīnas nesošais rāmis ir izpuvis un izrūsējis un ar šādu automašīnu ir bīstami braukt. Tehniskā apskate izieta 2013. gada oktobrī, ko veicis iznomātājs.

Līgumā nav minēts ka iznomātājam ir atbildība par iznomāto transporta līdzekli.

Kāda likuma norma un punkti regulē šo ? Viennozīmīgi ir skaidrs, ka automašīnas rāmis nav un nevar izpūt un pilnībā sarūsēt pāris mēnešu laikā un nav skaidrs kādā veidā iznomātājs vispār izgājis CSDD tehnisko kontroli.
Ēriks Griģis:

Līgumā jābūt noteiktam, kas vai kā regulē pušu attiecības strīdus gadījumā. Lai strīdētos, vajag rakstisku materiālu, par ko un kāpēc.
1. Pretenzijas raksts nomniekam ar jautājumu, kā rīkoties tālāk noslēgtā līguma ietvaros, ja konstatējāt sekojošo.
2. Atbilde jāsaņem rakstiski.
3. Ja tad netiek panākta vienošanās, tad auto jādod markai atbilstošā servisā veikt ekspertīzi, jeb zaudējuma novērtējumu, kas atbilstu Jūsu rakstītajam, sākot ar nomas līguma stāšanos spēkā: "Viennozīmīgi ir skaidrs, ka automašīnas rāmis nav un nevar izpūt un pilnībā sarūsēt pāris mēnešu laikā".
4. CSDD nav jāpiemin, jo viņiem ar satiksmes drošību un TA nav nekāda sakara!
5. Ja netiek panākta vienošanās, kas ir pierādāma rakstiski, jāsāk risināt strīds līgumā noteiktā kārtībā un vietā.
6. Lai uzrakstītu pirmo pretenzijas vēstuli pareizi, iesaku meklēt jurista palīdzību.
vārds, 24.aprīlis 2014 11:33
Sakiet lūdzu apdrošinātāji grib piedzīt no manis 5000 Ls, bet es atzīstu tikai 1500 Ls, vai man ir iespēja viņus dot tiesā. Vai viņi var dot tiesā tikai mani. Negribu , ka velkas gadiem.
Ēriks Griģis:

Ir tiesības! Ticu, ka tā arī jārīkojas!
Tiesā pāsūdziet viņu lēmumu!
Iesaku konsultēties! Vislabāk tur, kur par padomu ir jāmaksā.
vārds, 24.aprīlis 2014 10:29
Labdien, avārija notika 2007. gadā, policija mani atzina par vainīgu , jo uzbraucu uz galvenā ceļa, bet neizvētēja visu līdz galam, jo mašīna kurā iebraucu bija pretējā joslā, nebrauca pa savu joslu. Vai var ar lieciniekiem pierādīt, ka viņa brauca pa tretējo joslu. Savu vainu atzinun par 30%. pārējo sumu neatzīstu. Lūdzu , lai dod mani tiesā, bet viņi tik sūta vēstules. Vai viņiem obligāti jādod parādu piedziņas firmai, vai viņi paši var sniegt tiesā. Man ir darba piedāvājums ārzemēs uz 10. gadiem ASV, bet nevaru braukt , jo nezinu , kas būs ar šo lietu. Vai varu lūgt , lai dod tiesā ātrāk. Paldies.
Ēriks Griģis:

Jūs varat apdrošinātāju lēmumu pārsūdzēt:
1. LTAB, Lpmonosova ielā 9
www.ltab.lv/par-mums/kontakti/
2. Tiesā, cik ātri vēlaties.
LTAB viedokli apdrošinātājs var neņemt vērā, ja tas Jums būs par labu.
Toties, pozitīvu Jums LTAB viedokli var pievienot tiesas materiāliem.
P.S.
Ja apdrošinātājs jutīs, ka esat tiesas procesam pienācīgi sagatavojies, iespējams, pirms tiesas piedāvās (rakstiski apstiprinātu) citu variantu.
Mans viedoklis!
Vai tad ir regress, ja izbrauc uz galvenā ceļa nepārliecinājies...?
Visiem lasītājiem!
Vajadzēja pirms 2007. gada sākt ar mācībām pie manis! Ticami, ka puse no regresiem nebūtu!

Lasītākie raksti

Jaunie raksti