Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
jautājums, 20.jūlijs 2011 10:42
Sveiki!
OCTA likuma 1. pantā ir noteikts, kas skaitās apdrošināšanas gadījums, t.i. ceļu satiksmes negadījums, kuram iestājoties paredzēta apdrošināšanas atlīdzības izmaksa. Man ir jautājums - ja man ir traktors, kas ir reģistrēts VTUA, attiecīgi ir numura zīme un pienākums pirkt OCTA, bet es to traktoru ceļu satiksmē nezimantoju. Reāli tas tiek izmantots tikai būvobjektos, uz kuriem tiek parvadāts ar treileri. Vai man ir jēga iegādāties OCTA? Vai OCTA segs zaudējumus, ja nu gadījumā būvlaukumā ar to traktoru iebraukšu mājas sienā vai kādam citam sānos? Pēc OCTA likuma tā nebūs ceļu satiksme un attiecīgi atlīdzību cietušajam man octa apdrošinātājs tik un tā nemaksās?
Ēriks Griģis:

OCTA segs zaudējumus, ja tie būs nodarīti ar traktoru iebraucot mājas sienā citā vietā kā ceļu satiksme, kur iespējama braukšana un iesaistīts transportlīdzeklis, kurš ir jāreģistrē VTUA un tā īpašniekam ir noslēgts darbojošs OCTA līgums.

No Ceļu satiksmes likuma:
"... 7) ceļu satiksmes negadījums — ceļu satiksmē noticis nelaimes gadījums, kurā iesaistīts vismaz viens transportlīdzeklis un kura rezultātā cilvēks gājis bojā, viņam nodarīti miesas bojājumi vai arī nodarīti zaudējumi fiziskās vai juridiskās personas mantai vai videi, kā arī citā vietā, kur iespējama transportlīdzekļa braukšana, noticis negadījums, kurā iesaistīts transportlīdzeklis;
..."
inesis, 18.jūlijs 2011 0:10
Lieta tāda:sieva anglija brauca ar citas personas auto un apturēja policija.bet automašīnas īpašnieks sēdēja blakus.ar tiesībām un citiem dok. viss bij kārtībā,bet sodu uzlika 200p par citas personas auto izmantošanu.vai tas ir likumīgi?
Ēriks Griģis:

Ja tas ir aizliegts, tad skaitās likumīgi.
Andris, 15.jūlijs 2011 12:52
Paldies Ērik, man tā atbilde bija svarīga, jo dievs zin, ko cilvēki var isdomāt (TE) Vispār baigi labi, kad te ir tāds saitiņš! www.iauto.lv/
Ēriks Griģis:

Priecājos, ka varēju būt noderīgs!
Lai veicas!
Andris, 15.jūlijs 2011 4:50
Vai samainot Latvijas autovadītāja apliecību pret Īrijas ,vai ar Īrijas tiesībām varēs braukt Latvijā? Un vai tās varēs apmainīt atpakaļ pret latvijas ? Un ja Īrijā noliek uz A kategoriju,vai tajā gadījumā ir jāmaina obligāti Latvijas tiesības pret Īrijas lai būtu B un A kopā uz vienām ? Jeb var būt Latvijas tiesības ar kategoriju B un no Īrijas tiesības ar kategoriju A atsevišķi?
Ēriks Griģis:

1. Jā, varēs.
2. Jā, protams. Tikai Jūsu medicīniskajai uzziņai būs jābūt ievadītai CSDD datu bāzē.
3. Jā, obligāti.
4. Nē, nekādā ziņā.

No LR MK noteikumiem Nr.103 "Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas un atjaunošanas kārtība"
" ...
8. Personai var būt tikai viena lietošanai derīga vadītāja apliecība vai atļauja. Par spēkā esošu tiek uzskatīta tā vadītāja apliecība vai atļauja, kas personai izsniegta pēdējā.
...
28. Latvijā izdotu vadītāja apliecību, Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalstī izdotu vadītāja apliecību un tajās valstīs izdotu vadītāja apliecību, ar kurām noslēgta attiecīga starpvalstu vienošanās, maina bez eksāmenu kārtošanas.
...
31. Ja personai, kas maina citā valstī izdotu vadītāja apliecību, ir bijusi Latvijā izdota to pašu kategoriju transportlīdzekļu vadītāja apliecība, vadītāja apliecību maina bez eksāmenu kārtošanas.
... "
Igors, 14.jūlijs 2011 10:59
Ja avārijas rezultātā ir bojāts digitālais tahogrāfs un vienkārši pieslēdzot pie barošanas bloka,informāciju nevar izdrukāt.Kur var vērsties,lai šo informāciju iegūtu.
Ēriks Griģis:

Firmā, kas veic tahogrāfu inspicēšanu, piem.:
www.lux.lv/?n=2&tag=3
Jevgenijs, 13.jūlijs 2011 15:18
Vai var apbraukt stāvošo tramvaju caur nepārtrauktu līniju?, ja ta ir gala pietura un tramvajs tur stāv kādas 15 minūtes, bet daudzie to nezin un gaida kamēr tas brauks.
Ēriks Griģis:

Ir jābūt iespējai to nešķērsot, piem., apbraukt pieturvietu pa citu ceļu vai ātrāk izbraukt blakus joslā, kur ir jāšķērso pārtrauktā! Satiksmes organizatori - Rīgas pašvaldība nav tik nezinoša, ka ko tādu pieļautu!
Tomēr iespējams, ka Rīgas pašvaldība to dara patvaļīgi, ar nolūku, lai policija varētu sodīt vadītājus un tādējādi papildinātu valsts budžetu.
Igors, 11.jūlijs 2011 22:34
Labdien, man ir tāds jautājums, ja es gribu būt par pasniedzēju autoskolā un pasniegt B,C,D,E kategoriju teorētisko apmacību, tad kādai man jabūt kvalifikācijai -Ceļu satiksmes noteikumu un satiksmes drošības pasniedzejs vai arī vajag vēl Tehniska informācija un autopārvadājumi? Lai ko pasniegtu ir vajadzīga Tehniska informācija un autopārvadājumi pasniedzēja kvalifikācija? Ka es saprotu lai macīt profesionālu kategoriju autovādītajus? Vai es kaut ko jaucu?
Ēriks Griģis:

1. B kategorijai nepieciešams pasniedzējs, kuram ir apliecība mācīt normatīvos aktus (Likumu par ceļu satiksmi, Ceļu satiksmes noteikumus, OCTA, LAPK, soda punktu sistēmu, vadītāju atbildību) un satiksmes drošību.
2. C, D un E kategorijas vadītāju apmācībām nepieciešamas divas pasniedzēju apliecības:
2.1. viena - jau augstāk aprakstītā;
2.2. otra - tehniskās informācijas un autopārvadājumu pasniedzēja apliecība.
3. Lai mācītu profesionālos vadītājus, ir nepieciešami divi pasniedzēji ar katru no iepriekš nosauktām apliecībām vai pasniedzējam jābūt abām šīm kvalifikācijām.

Abas kvalifikācijas sāku apmācīt divās grupās jau šajā mēnesī! Pretendentus lūdzu pieteikties, rakstot un sūtot savus pieteikumus uz e-pasta adresi: egrigis@delfi.lv
Pieteikumā norādīt savu vārdu, uzvārdu, personas kodu, adresi, tālruņa numuru, par ko gribētu mācīties, apstiprinājumu, ka ir pabeigta augstākā izglītība un braukšanas pieredze ar automobili ir ne mazāks par trīs gadiem, 2.2. gadījumā - 3 gadu braukšanas pieredze ar kravas automobili.
Lindii, 10.jūlijs 2011 21:18
Sveicināti!
Braucot pa man nezināmu grants ceļu ārpus apdzīvotas vietas, līkumā nesavaldīju auto, kā rezultātā nobraucu pa nogāzi un apstājos upē, ja tā var teikt... Ja pareizi saprotu, tad Latvijā ar "peldējušu" mašīnu piedalīties ceļu satiksmē nedrīkst, tātad KASKO apdrošināšanai vajadzētu segt zaudējumus kā automobiļa pilnīgas bojāejas gadījumā, vai ne tā?
Ēriks Griģis:

Nezinu, kur būtu rakstīts, ka nedrīkst!
KASKO gadījumā būtu jānosaka izmaksas auto kompleksai un elektronisko bloku atsevišķai pārbaudei servisā ar pastiprinātu kontroli mitruma iedarbei, nepieciešamie tehnisko šķidrumu, filtru un apšuvuma maiņas un/vai remonta darbi.
Justīne, 7.jūlijs 2011 17:27
Labdien!
Autoavārijas negadījuma rezultātā sastādīts saskaņotais paziņojums un faktiski nav savstarpēji panākta vienošanās par vainīgo. Jautājums - vai apdrošinātājs vērtēs manu atlīdzības pieteikumu? Otrs jautājums ko nozīmē 50;50 atlīdzības lietā, ka atlīdzību nedabū neviena no pusēm?
Ēriks Griģis:

1. Saskaņotais paziņojums nav vainas atzīšanas vai noteikšanas dokuments! Saskaņoto paziņojumu aizpilda CSN 51. punkta noteiktā kārtībā, ievērojot 52. un 53. punktā noteiktās prasības, lai cietušajam atvieglotu un paātrinātu zaudējumu atlīdzības noteikšanas procesu.
Jā noteikti! Apdrošinātājs vērtēs Jūsu atlīdzības pieteikumu!
2. Tas OCTA apdrošināšanā nozīmē, ka abi vadītāji ir vienādi atbildīgi par CSNg radītajiem zaudējumiem un, savukārt, pretējie OCTA apdrošinātāji katram no viņiem atlīdzinās to zaudējuma daļu, par kuru viņi šajā negadījumā ir cietuši, t.i. par 50%. Tikai vadītājiem šī daļa apdrošinātājam ir rakstiski jāpieprasa atlīdzināt! Bez rakstiskā iesnieguma nekas netiks atlīdzināts!
P.S.
Saskaņotā paziņojuma iesniegšana vēl nav atlīdzības daļas pieprasījums. Tas ir jāraksta atsevišķi.
Kristīna (jūsu bijusī skolniece), 3.jūlijs 2011 11:25
Sveicināti!
Zinu, ka šeit jāuzdod jautājumi saistībā ar apdrošināšanu un tehnisko ekspertīzi... tomēr zinu, ka Jūs esat kompetents un izglītots eksperts.
Izmeklējos pa visu internetu, bet neatradu... Mani interesē tāda lieta, kā traktora vadītāja apliecības iegūšana (A kategorija), ko var darīt pašmācības ceļā. Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā ir pieejami jautājumi eksāmena kārtošanai, bet atbilžu uz tiem nav, rakstīju arī uz Valsts tehniskās uzraudzības aģentūru, bet atbildes nav. Gribēju uzzināt vai ir kaut kas līdzīgs, kā CSN tikai priekš traktora tiesībām, jo manuprāt, ja jau pašmācības ceļā, tad jābūt publiski pieejamai informācijai.
Paldies jau iepriekš par veltīto laiku manas vēstules izlasīšanai.
Ēriks Griģis:

Piezvaniet BUTam! Viņi gatavo traktoristus visplašāk!
Kārlis, 30.jūnijs 2011 18:07
Tad man ir jautājums par ierobežojumiem uz angļu mašīnām, kādi ir ierobežojumi Latvijā, vai man iebraucot Latvijā ar angļu mašīnu uzreiz ir jāmeklē tuvākais csdd iecirknis, jāsamaksā ceļa nodoklis, un arī jautājums , cik ilgi es drīkstu uzturēties Latvijā ar to mašīnu, un vēl vai angļu apdrošināšana der Latvijā, vai arī var būt kādas problēmas ar ceļu policistiem, kuri iespējams nemaz nesaprot valodu...
Ēriks Griģis:

Tālrunis 67025777
Kārlis, 30.jūnijs 2011 13:26
Labdien, man ir jautājums par angļu tiesībām, ja es dzīvojot Anglijā, nomaniu Latvijas autovadītāja apliecību uz Anglijas autovadītāja apliecību, vai ir iespēja apmainīt angļu apliecību Latvijā, un ja nevar, tad ko darīt, cik esmu dzirdējis, tad ar Anglijas tiesībām Latvijā var uzturēties mēnesi, vai tā ir taisnība?
Ēriks Griģis:

Ja CSDD datu bāzē Jums ir ievadīta derīga medicīnas uzziņa, tad ES valstī izdotā vadītāju apliecība Jums CSDD nav jāmaina.
CSDD tālrunis par vadītāju apliecību derīgumu Latvijā +371 67025791
Kārlis, 30.jūnijs 2011 13:26
Labdien, man ir jautājums par angļu tiesībām, ja es dzīvojot Anglijā, nomaniu Latvijas autovadītāja apliecību uz Anglijas autovadītāja apliecību, vai ir iespēja apmainīt angļu apliecību Latvijā, un ja nevar, tad ko darīt, cik esmu dzirdējis, tad ar Anglijas tiesībām Latvijā var uzturēties mēnesi, vai tā ir taisnība?
Ēriks Griģis:

Nomainīt angļu uz latviešu var bez grūtībām CSDD. Bet Latvijā nedrīkst uzturēties (ir izņēmumi) ar Anglijā reģistrētu transportlīdzekli!
CSDD tālrunis par transportlīdzekļu reģistrāciju Latvijā +371 67025777
Artūrs, 28.jūnijs 2011 12:41
Vai ir nepieciešama OCTA, un kā to var iegādāties, ja grib pirkt auto, kas noņemts no uzskaites ES valstī (Beļģija)un pats ar to braukt uz Latviju?
Mūsu apdrošināšanas kompānijas nepiedāvā apdrošināt mašinu, kas reģistrēta citā valstī.
Ēriks Griģis:

Jā, OCTA apdrošināšanas Zaļā karte ir vajadzīga. To var iegādāt pie apdrošinātāja Beļģijā. Turpmākā informācija par apdrošināšanu - auto reģistrācijas vietā.
Aleksandrs, 24.jūnijs 2011 22:50
Labdien!
Cietu auto negadijuma masina tika smagi sasista un norakstita. NO policijas tika pieņemts lemums par abpuseju vainu, man par atruma parsniegsanu otram autovaditajam par izbrauksanu no mazak svariga ceļa kur viņam bija stopzime ka rezultata notika avarija! Vai tada gadijuma ari izmaksa par nodaritiem kaitejumiem kautko?
Ēriks Griģis:

Jā, atlīdzina to zaudējuma daļu, par kādu esiet cietuši. To nosaka apdrošinātāji.
martins, 24.jūnijs 2011 21:30
Labdien!
Instruktora apliecībai beidzas derīguma termiņš. Kur un kā to iespējams pagarināt?
Ēriks Griģis:

CSDD jāpiesakās instruktora kvalifikācijas eksāmenam, jāsamaksā un sekmīgi tas jānokārto!
Vitalijs, 22.jūnijs 2011 21:07
Labdien !
Sakiet ludzu: ja es neizdariju CSN parkapumu, vai es drikstu neparakstit protokolu? .. un kas bus talak? vai ir kadi normativie akti vai citi dokumenti kuri paredz talako ricibu?
ieprieks paldies.
Ēriks Griģis:

Nevarētu būt, ka mūsu valsts pārstāvis, sastādot Jums protokolu par pārkāpumu, būtu kļūdījies. Nav paredzēts, ka protokolu vainīgais neparaksta! Ja tomēr tas nav parakstīts, tad Jums pašam tikko tas ir kļuvis iespējams vai desmit dienu laikā no protokola sastādīšanas dienas jādodas uz nodaļu, kuras darbinieki to sastādīja, un nodaļas priekšniekam jāpaskaidro Jūsu protesta iemesls pret valstī noteikto kārtību.
Mārtiņš, 22.jūnijs 2011 9:56
Labdien!
Kas tad ir ar šito prieka vēsti:
www.apollo.lv/portal/news/articl...

Vai tiešām vadītājam jābūt līdzi med.izziņai?
Ēriks Griģis:

Nav jābūt!
Egons, 20.jūnijs 2011 21:02
Ko darīt,ja pirms astoņiem gadiem tika izraisīta avārija ar motociklu kurš bija uz mana vārda reģistrēts bet es to nevadīju un jau desmit gadus kā nelietoju.Šobrīd saņēmu brīdinājuma vēstuli par to,ka no vainīgās personas neko nevarot piedzīt un tālab lai es kā motocikla īpašnieks uz to brīdi lai sedzu visu regresa prasību.Esmu sašutis,vai tiešām nav nekāda likuma kurš pasargā cilvēku tādā situācijā?Lūdzu sakiet kā man rīkoties,kur vērsties lai panāktu tomēr ka vainīgā persona nes atbildību?
Ēriks Griģis:

Jums tiesā jāiesniedz prasība vainīgajai personai atlīdzināt Jums piespriesto regresa prasības summu.
Likums paredz tikai un vienīgi griezties pēc palīdzības tiesā, pieņemot un samierinoties ar to, kāda nu viņa Latvijā ir, tāda ir! Citi ceļi ir pretlikumīgi, likuma maiņa nav iespējama, jo to sagatavoja apdrošinātāji, un valdības - ne tik!
Peksiic, 20.jūnijs 2011 14:35
Situaacija sekojosha. Koljega braucot pa celju veica kreiso pagriezienu, lai nogrieztos. Kad manevrs bija gandriiz pabeigts, vinjam aizmuguree ielidoja BMW, kursh atpakaljgaitaa brauca pa preteejo joslu (tajaa pashaa virzienaa kaadaa koleegjis brauca pirms briizha). Abiem bojaati aizmugureejie kreisie stuuri (varam secinaat, ka BMW arii ir griezis savu pakalju tajaa teritorijaa, kur nogriezaas koleegjis). Tad nu beeda taada, ka atbraukushie CP no saakuma secinaaja, ka vainiigs BMW vadiitaajs, tachu kad atbrauca cits policists un peec diskusijas un CSN graamatinjas skjirstiishanas tika pateikts, ka buus abpuseeja vaina. Kaa pamatojumu minot, ka nekur nav teikts ka auto nedriigst apdziit braucot atpakaljgaitaa... Bet tad rodas jautaajums, kas tad ir apziimeets CSN ar terminu "apdziishana". Proti: braukšana garām vienam vai vairākiem braucošiem transportlīdzekļiem, iebraucot
pretējā braukšanas joslā (brauktuves pusē) un atgriežoties iepriekšējā braukšanas joslā (brauktuves
pusē)
Konkreetajaa gadiijumaa kautkaa iisti nevar piemeerot terminu "apdziishana".
Varbuut jau arii krupis tiktu noriits, ja ne pats BMW vadiitaajs ar savu peekshnji nez no kurienes uzpeldeejosho "liecinieku" koleegjim neskalotu smadzenes ar textiem: Moji musara skazalji shto ti budjesh vinovat utt.
Dotajaa briidii leemums ir paarsuudzeets. Bet lai arii paarsuudzot leemumu, policists, kursh pienjeema iesniegumu, izteica pienjeemumu, ka visdriizaakais vainiigs BMW, tad jau tagad jau vairaak tiek vilkts uz to, ka leemumu nemainiis.
Ēriks Griģis:

Tiesā pieprasiet zaudējumu kompensāciju no valsts policijas par tās bezjēdzīgās rīcības un nekompetences rezultātā Jums nodarīto zaudējumu!
Pēc Jūsu rakstītā BMW vadītājs parkāpis CSN 95. punktā noteikto.

Lasītākie raksti

Jaunie raksti