Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Vēlreiz par stāvvietu, 27.oktobris 2018 12:54
Bet ja samaksāju par divām vietām maksas parkingā, kas tad?
Ēriks Griģis:

Tas pats noteikums uz sods!
Jāiekļaujas savā apzīmētā stāvvietā ar intervālu līdz blakusstāvošajam vismaz 0,5 m.
Pecis, 27.oktobris 2018 7:45
Sveiks.Vācijā ir probas ar stāvvietām smagajiem! Ja iznāk palikt pa vidu stāvvietā blakus vietā dēļ iepriekš stāvošā, vai tas ir pārkāpums? Paldies
Ēriks Griģis:

Sods ir 10 eiro par neekonomisku stāvvietas izmantošanu, pārkāpjot StVO 12 § 6.punktā noteikto.
Lauris, 26.oktobris 2018 13:56
Labdien, braucu pa galveno ceļu atpakaļgaitā.kad no namu pagalma man uzbrauca auto. Kurš vainīgs, paldies?
Ēriks Griģis:

Atbildīgs (vainojams) par notikušo būs tas autovadītājs, kurš izbrauca uz galvenā ceļa vai izbrauca no daudzdzīvokļu nama pagalma.
1. Ja uz šķērsojamo ceļu uztādīta 206. zīme "Dodiet ceļu", tad pa to braucošajam transportlīdzekļa vadītājam ir jādod ceļš transportlīdzekļiem, kuri brauc pa šķērsojamo ceļu! Nav svarīgi, kā brauc! Uz priekšu vai atpakaļ, apsteidz, apdzen vai apbrauc! CSN 258.4.punkts.
2. CSN 144. p. nosaka, ka ceļu satiksmes dzīvojamās zonās prasības attiecas arī izbraucot no daudzdzīvokļu namu pagalmiem:
"... 143. Izbraucot no dzīvojamās zonas, transportlīdzekļa vadītājam jādod ceļš citiem ceļu satiksmes dalībniekiem.
144. Šajā nodaļā minētās prasības attiecas arī uz daudzdzīvokļu namu pagalmiem. ..."
Agris, 25.oktobris 2018 15:02
Labdien. Man ir C kategorijas tiesības bez 95.koda. Vai man tas nepieciešams lai veiktu pašpārvadājumus LV teritorijā ar kravas mašīnu bez piekabes(PM virs 7.5 t) man piederošajai zemnieku saimniecībai. Ja pareizi esmu sapratis, tad tahogrāfam ir jābūt.Iepriekš pateicos par atbildi.
Ēriks Griģis:

Ir nepieciešams!
No Autopārvadājuma likuma autovadītāji, kas atbrīvoti no 95. koda:
"...6.1 pants. Prasības attiecībā uz kravas pārvadājumus veicošo autovadītāju profesionālo kompetenci
(1) Kravas pārvadājumus ar kravas automobiļiem, kuru pilna masa pārsniedz 3,5 tonnas, atļauts veikt autovadītājiem, kuriem ir šo pārvadājumu veikšanai nepieciešamās profesionālās zināšanas. Iegūtās profesionālās zināšanas apliecina attiecīgs ieraksts transportlīdzekļu vadītāja apliecībā vai vadītāja kvalifikācijas kartē.
(2) No šā panta pirmajā daļā noteiktās prasības ir atbrīvoti autovadītāji, kas vada:
1) transportlīdzekļus, kuru maksimālais atļautais ātrums nepārsniedz 45 kilometrus stundā;
2) transportlīdzekļus, kurus izmanto vai kontrolē valsts bruņotie spēki, civilās aizsardzības dienests, ugunsdzēsības dienests un sabiedriskās kārtības uzturēšanas spēki;
3) transportlīdzekļus, kuriem veic braukšanas pārbaudi tehniskās attīstības, remonta vai apkopes mērķiem, vai pārbūvētiem transportlīdzekļiem, kuri vēl nav nodoti ekspluatācijā;
4) transportlīdzekļus, kurus izmanto ārkārtas situācijās vai kuri paredzēti glābšanas uzdevumu veikšanai;
5) transportlīdzekļus, kurus izmanto transportlīdzekļu vadīšanas nodarbībās, apmācot jebkuru personu, kas vēlas iegūt vadīšanas tiesības;
6) transportlīdzekļus, kurus izmanto nekomerciālai kravu pārvadāšanai;
7) transportlīdzekļus, ar kuriem pārvadā materiālus vai iekārtas, kuras vadītājs izmanto sava darba laikā, ja transportlīdzekļa vadīšana nav vadītāja galvenā darbības joma.
..."
Aldis Grīnbergs, 24.oktobris 2018 18:09
Labdien!
Vai veicot pasažieru pārvadāšanu ar autobusu situācijā, kad ir maiņa noslēgta, bet kopējais maiņas laiks nav pārsniegts, ir atļauts atsākt darbu vajadzības gadījumā, tai pašā dienā?
Ēriks Griģis:

Ja dienā (starp diviem ikdienas atpūtas laikiem) nav pārsniegtas 9 braukšanas stundas (atbilstoši nedēļā -2x10) un ar darba pārtraukumiem, ikdienas atpūtas laikiem vai nakts darba laikā noteiktām desmit stundām trīs blakus esošiem 24 stundu periodiem viss kārtībā, tad var uzsākt tai pašā dienā!
Mārtiņš, 24.oktobris 2018 16:21
Labdien! Vai ir zināms, kad Latvijā varētu parādīties pirmā CNG uzpildes stacija?
Ēriks Griģis:

Nav man šādu ziņu!
Uzjautā šeit:
www.ldta.lv/?page=1
Justs, 23.oktobris 2018 13:11
Labdien, vai ir iespējams uzzināt par ceļu policijas lēmumu, vai tas ir pieņemts, kam par labu, un aizsūtīts uz octa apdrošināšanas uzņēmumu? Kur var griesties pēc atbildēm? Paldies.
Ēriks Griģis:

Policijas nodaļā, kuras inspektori sastādīja protokolu!
Tā kā Jums ir jāpaziņo attiecīgajam apdrošinātājam par notikušo, tad pie viņa arī var uzzināt atbildi.
Armands, 19.oktobris 2018 20:09
Labdien.
Vai ar smago automasinu driikst braukt uz out of scope.
Esmu dzirdeejis ka bez vaditaja kartes driikst kaut kaadaa radiusaa ap vietu kur regiatreta ka masinai ir staavieta braukt bez vaditaja kartes?Ta ir taisniba vai ne?
Ēriks Griģis:

1. Regulas EK Nr. 561/2006 3. pantā uzskaitītajos gadījumos tahogrāfu var atslēgt, ieslēdzot funkciju "out of scope"!
eur-lex.europa.eu/eli/reg/2006/5...

2. Regulas EK Nr. 561/2006 13. panta 1. punktā uzskaitītajos gadījumos drīkst braukt bez ievietotas vadītāja kartes tahogrāfā. Kartei ir jāatrodas pie autovadītāja, tahogrāfam kalibrētam un darba kārtībā esošam, bet darba laiku uzskaitei izmanto pārskatu par transportlīdzekļa vadītāja darba laiku kalendāra nedēļā no MK 279 noteikumiem:
likumi.lv/doc.php?id=156704

3. MK 836 noteikumos vairāk par vadītāja kartēm:
likumi.lv/doc.php?id=121315
Vilnis -Vācija, 17.oktobris 2018 19:24
Labvakar. Vai varētu precizēt kur internetā atrodama informācija par nakts darbu Vācijā?
Ēriks Griģis:

Te no Vācijas Darba laika likuma:

Arbeitszeitgesetz (ArbZG)
§ 6 Nacht- und Schichtarbeit
(1) Die Arbeitszeit der Nacht- und Schichtarbeitnehmer ist nach den gesicherten arbeitswissenschaftlichen Erkenntnissen über die menschengerechte Gestaltung der Arbeit festzulegen.

(2) Die werktägliche Arbeitszeit der Nachtarbeitnehmer darf acht Stunden nicht überschreiten. Sie kann auf bis zu zehn Stunden nur verlängert werden, wenn abweichend von § 3 innerhalb von einem Kalendermonat oder innerhalb von vier Wochen im Durchschnitt acht Stunden werktäglich nicht überschritten werden. Für Zeiträume, in denen Nachtarbeitnehmer im Sinne des § 2 Abs. 5 Nr. 2 nicht zur Nachtarbeit herangezogen werden, findet § 3 Satz 2 Anwendung.
www.gesetze-im-internet.de/arbzg...
Jūsu skolnieks Jānis, 17.oktobris 2018 9:57
Vakar vakarā divatā izbraucam uz Vāciju un pēc 20 stundām plānojam tikt līdz Oderai. Kādas ir nakts darba stundas Vācijā, Paldies!
Ēriks Griģis:

Nakts darbs Vācijā ir no 23:00 līdz 6:00 rītā, ja autovadītājs šai laikā iebrauc ilgāk par divām stundām.
Tad kopējais darba laiks šai dienā (24h) nedrīkst pārsniegt 8 stundas.
Ir izņēmums, kad kopējo darba laiku var palielināt līdz 10 stundām, ja kalendārā mēneša vai četru nedēļu laikā vidējais piecās darba dienās nostrādātais ikdienas darba laiks nepārsniedz 8 stundas.
Autovadītājam Vācījā jāsaņem vismaz 30% piemaksa par katru nakts stundas darbu, par ko, iespējams, policija vai BAGs var pārliecināties pēc noslēgtā darba līguma vai nodokļu nomaksas sertifikāta.
Tas nozīmē, ka samaksu par šofera darbu darba devējam līgumā jānosaka un jāmaksā par nostrādātajām stundām, nevis pēc nobrauktajiem kilometriem!
Lauris UK, 15.oktobris 2018 19:07
No UK braucu uz SE. Vai vajag un ja tad kad vajadzgas tur kraveniekam ziemenes. Paldies
Ēriks Griģis:

No 1. decembra līdz 31. martam ziemas apstākļos auto ar pilnu masu virs 3,5t uz visiem riteņiem jābūt ziemas apstākļiem atbilstošām riepām ar protektora augstumu virs 5 mm.
Te vairāk par to:
www.transportstyrelsen.se/en/roa...
Armands, 15.oktobris 2018 19:03
Sakit, vai un kad profesionālajiem šoferiem 95.kodā būs neklātienes apmācības, paldies!
Ēriks Griģis:

Jā, būs divu dienu -12 stundas (jāparedz vēl 2 stundu testi) e-apmācība, ja (un vēl KĀ) Direktīvas ES 2018/645 prasības CSDD iestrādās LV tiesību aktos.

No Direktīvas pielikuma 4. iedaļas Obligātā periodiskā apmācība, kas paredzēta 3. panta 1. punkta b) apakšpunktā teksta:
"...Apstiprinātam mācību centram jāorganizē obligātā periodiskā apmācība. Tai jānotiek ik pēc pieciem gadiem un jāilgst 35 stundas, kas sadalītas vismaz septiņu stundu garos laika posmos, ko var sadalīt divās dienās pēc kārtas.
Izmantojot e-apmācību, apstiprinātais mācību centrs nodrošina, ka tiek nodrošināta pienācīga apmācības kvalitāte, tostarp izvēloties mācību priekšmetus, kuros visefektīvāk var izmantot IKT rīkus. Dalībvalstis jo īpaši prasa uzticamu lietotāju identifikāciju un pienācīgus kontroles līdzekļus.
E-apmācības maksimālais ilgums nepārsniedz 12 stundas. Vismaz viens no apmācību kursa posmiem ir veltīts ar ceļu satiksmes drošību saistītam priekšmetam. Apmācības saturs ir salāgots ar apmācības vajadzībām konkrētām transporta operācijām, ko veic vadītājs, un attiecīgiem jauninājumiem juridiskajā un tehnoloģiju jomā, un, cik vien iespējams, būtu jāņem vērā vadītāja konkrētās apmācības vajadzības. Apmācības 35 stundās būtu jāaptver virkne dažādu priekšmetu, tostarp jāveic atkārtotas apmācības, ja ir apliecinājies, ka vadītājam ir vajadzīga noteikta korektīva apmācība. ..."
Normunds, 13.oktobris 2018 6:55
Labdien.Mums bija Opel meriva 2004 g.1,7 cdti ar 2 sarkaniem burtiem un tas esot motora rūpnīcas tjūnings uz jaudu.Tiešām auto dinamika bija apbrīnojama un tajā pašā laikā taupīga,bet diemžēl auto nokļuva csn un nācās to norakstīt lai sanemtu kompensāciju no kasko.Tagad nopirkām tādu pašu tikai 2007 g.ar 6 pk kārbu un tas liekas vēl daudz dinamiskāks nekā vecais ar sarkaniem burtiem,lai gan csdd rāda ka ir 74 kw 101 zsp.motors,bet what-car ievadot vin kodu rāda 92 kw 125 zsp.Tas nu tā,bet šim motoram brīvgaitā liekas peld apgriezieni,te tie kāpj,te krīt.Vai tas ir bīstami un kā jarīkojas?
Ēriks Griģis:

Spiediena devējs, brīvgaitas regulators klibo, gaisa padevē (filtrā, gaisa mērītājā) kas bojāts vai vadības bloka darbības algoritms dēļ čipošanas ir izjucis! Kā ar degvielas bākas ventilāciju, tā darbojas?
Remontservisā jāatrod kļūda un jāpielabo. Iespējams, čipošana jāatkārto.
Julija, 12.oktobris 2018 13:32
Labdien, Ērik!

Gribu pārsūdzēt Apdrošināšanas sabiedrības lēmumu KASKO atlīdzības jautājumā (nozagts auto - un es nepiekrītu auto tirgus vērtībai un tehniskajaj ekpertīzei).
Kura no neatkarigajām iestādēm labāk griezties:
1/ LAA Ombuds;
2/ Tiesa;
3/ Cits variants.

Paldies par atbildi jau iepriekš,
Jūlija
Ēriks Griģis:

1. Kā KASKO noteikumos rakstīts - par tirgus vai faktiskās vērtības atlīdzināšanu?
2. Noteikti būs nolietojuma procents paredzēts, kas no šīs vērtības būs jāatņem par katru mēnesi līdz zādzību riska iestāšanās brīdim (no vērtības, kas minēta KASKO noteikumos) un vēl pašrisks būs jāatskaita.
3. Ja KASKO noteikumos zaudējumu aprēķinā ir atsauce uz OCTA metodiku, tad
MK noteikumos Nr.251 Transportlīdzekļu tehniskās ekspertīzes un tehnisko ekspertu sertificēšanas noteikumos V.daļā Zaudējumu aprēķināšana, pamatojoties uz transportlīdzekļa bojājumu
53. punktā Zaudējumu aprēķinā vai eksperta atzinumā eksperta norādītā transportlīdzekļa tirgus vērtība pirms ceļu satiksmes negadījuma ir tā, ko izmanto Jūsu KASKO apdrošinātājs.
likumi.lv/doc.php?id=106478
Šo vērtību var uzzināt pie jebkura OCTA tehniskā eksperta vai sava OCTA apdrošinātāja.
Ja apdrošinātājs izmanto šo noteikto vērtību zādzību riskam un tā ir paredzēta KASKO noteikumos, tad atņemot nolietojuma procentu par katru mēnesi, tad vēl pašrisku zādzību gadījumā, iegūsiet to vērtību, kas būtu Jums jāsaņem no apdrošinātāja!
4. Ja KASKO noteikumos nav atsauce uz vērtību pirms riska iestāšanās, tad jātiek pie metodikas, kādu Jūsu apdrošinātājs izmanto, un jāizrēķina atlīdzība.
5. Jūsu auto vērtību apdrošināšanas gadījumam var noteikt arī remontserviss, kurā veicāt auto TA.
6. Tad ar apdrošinātāja atlīdzības piedāvājumu un atšķirīgo Jūsu pamatoti pareizo atlīdzības summu pie LAA Ombuda.
7. Ja neizdodas, tad tālāk tiesā ar prasības pieteikumu apdrošinātājam, jo tiesa prasīs galvenās apdrošināšanas institūcijas viedokli.
Lai Jums veicas!
Raitis, 9.oktobris 2018 22:02
Labdien.Man 2016 gada septembri bija Csn.Bija policija,un uz vietas netikam skaidriba,un lieta ir Gaujas iela.Uz vietas man teica,gaidiet,jus izsauks sniegt paskaidrojumu.Iedeva lietas num uz papira.Un ta gaidu lidz pat sim bridim,jau 2 gadi neviens nesauc un neliekas ne zinis.
Ka ta var but?Vai lietu izskatisanai nav kads paredzets termins.Vai tas nav divaini taa?
Ēriks Griģis:

Ja paskaidrojumi nav nepieciešami, tad nekā dīvaina tur nav!
Daina, 9.oktobris 2018 14:25
Labdien! Vēlētos uzzināt, kāda motoreļļa ir vispiemērotākā manam auto. Nevaru atrast nevienu vietu, kur ievadot datus, man izmestu variantus. Varbūt Jūs varat palīdzēt? Toyota Avensis, 2002.g., dīzelis, universālis, 2.0 D4D
Ēriks Griģis:

1. Toyta eļļas maiņas servisā! Tur pat dati nav jāievada!
2. Labajā pusē ievadīju datus! Jūs pārbaudiet, tad nospiediet LOS:
www.mister-auto.de/motoroel-toyo...
tad atvērsies eļļu piedāvājumi:
www.mister-auto.de/motoroel/toyo...
Lietuvā, 8.oktobris 2018 23:25
Kā kravenieks Lietuvā var tikt pie vinjetes, paldies.
Uz robežas vairs nepārdod...
Ēriks Griģis:

Jāpasūta elektroniski:
pirkti.keliumokestis.lt/purchase...
Vinjetes iegādes vietas:
keliumokestis.lt/pardaveju-ir-pa...
Jorens, 4.oktobris 2018 10:36
Policijas protokolā pēc CSNg esmu atzīts par vainīgu negadījumā. Taču cita transportlīdzekļa vadītājs to vadījis bez vadītāja apliecības (ir atņemtas tiesības), taču skaidrā.
Kādas ir manas izredzes pie apdrosinātāja?
Paldies jau iepriekš.
Ēriks Griģis:

Tad cits transportlīdzeklis ar sodīto vadītāju nedrīkstēja atrasties uz ceļa...!
Jums tas jāpaskaidro pie paziņojuma par apdrošināšanas gadījumu iesniegšanas pretējās puses OCTA apdrošinātājam un jāuzraksta iesniegums par zaudējumu atlīdzināšanu.
Andis sinica, 27.septembris 2018 19:46
Aptuveni divi auto garumi,josla bij sastregusi un prieksaa braucošais bij gandriz apstajies meginaja parkartoties,strauji bremzeju un aizslideja kaa pa ledu bez mazakaas pretestibas abs pat nenostradaja nebij pretestibas
Ēriks Griģis:

OCTA nesanāks, jo Jums neviens bremzēdams neuzskrēja virsū.
Divu auto garumu - 10 metru distance izklausās pamaz, lai iesniegtu tiesā prasību ceļu apsaimniekotājam atlīdzināt Jums distances neievērošanas dēļ radušos zaudējumus pēķšņi uz brauktuves izlijušas un nesavāktas eļļas dēļ...
Armands, 27.septembris 2018 19:46
Vai apdrošinātājs drīkst piespriest man kā izraisītājam atmaksāt zaudējumus regresā, ja pēc pus gada vairs nespēju atcerēties, kā tai avārijas vietā viss iskatijās? Paldies
Ēriks Griģis:

No OCTA likuma:
"... 41.pants. Apdrošinātāja ... regresa prasība
(1) Apdrošinātājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret:
1) transportlīdzekļa vadītāju, kas ceļu satiksmes negadījumā nodarījis zaudējumus trešajai personai, ja tas: ...
d') nav sniedzis informāciju par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem apdrošinātājam pēc tā pieprasījuma, lai apdrošinātājs varētu pārliecināties par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem,..."

Tas vistiešāk attiecas uz Jūsu sniegto patieso informāciju par transportlīdzekļu izvietojumu pēc satiksmes negadījuma!

Lasītākie raksti

Jaunie raksti