10 gados apdrošinātāji atlīdzībās izmaksājuši 100 miljonus latu 8

10.maijs 2007 11:58

Desmit gadu laikā, kopš sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) ieviešanas Latvijā, apdrošināšanas sabiedrības atlīdzībās izmaksājušas ap 100 miljoniem latu, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotā statistika.

Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: „Apdrošinātāju piekritušo atlīdzību apjoms ar katru gadu pieaug. Desmit gadu laikā no nepilniem diviem miljoniem latu 1997.gadā tas sasniedzis nu jau vairāk kā divdesmit vienu miljonu latu pērn. Tas skaidrojams gan ar sabiedrības informētības par atlīdzību saņemšanu palielināšanos, kā rezultātā vairāk cietušo piesakās atlīdzību saņemšanai, gan ar straujo transportlīdzekļu remontu izmaksu kāpumu. Visstraujāk remontu atlīdzības pieaug uz jauno transportlīdzekļu rēķina, kuru skaits, pateicoties izdevīgajiem līzinga noteikumiem, ar katru gadu ceļu satiksmē pieaug. Šiem transportlīdzekļiem ir dārgāki garantijas servisos veiktie remontdarbi nekā neatkarīgajos servisos.”

OCTA sistēma Latvijā paredz atlīdzināt zaudējumus ceļu satiksmes negadījumos cietušām personām un to mantai. Turklāt kopš 2005.gada maija sistēma ir pilnveidota, un nelaimes gadījumos cietušajiem ir iespēja pieteikties ne vien materiālu zaudējumu segšanai, kas radušies ārstēšanās rezultātā, bet arī nemateriālu – sāpju un morālu ciešanu nodarītā kaitējuma finansiālai atlīdzībai.

Sākumposmā personu kopējais atlīdzību limits bija tikai 2 tūkstoši latu. Pēc apmēram gada tas tika paaugstināts līdz 4 tūkstošiem un vēlāk līdz 10 tūkstošiem latu. Iestājoties Eiropas Savienībā, atlīdzību limits personām tika vēl vairāk palielināts un šobrīd ir 250 tūkstoši latu. Šajā limitā ietverti cietušā materiālie un nemateriālie zaudējumi, zaudējumi, kuri radušies valsts un pašvaldību budžeta iestādēm nodrošinot cietušā ārstēšanu un rehabilitāciju, izmaksājot pabalstus un pensijas, kā arī cietušajam iegādājoties tehniskos palīglīdzekļus.

J.Stengrevics: „Šobrīd Ministru Kabineta noteiktajā kārtībā tiek izskatīti grozījumi OCTA likumā, kas saskaņā ar ES 5.direktīvu paredz ievērojami palielināt zaudējumu atlīdzināšanas limitu ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem – līdz 5 miljoniem eiro personām un 1 miljonu eiro mantai. Taču jāievēro, ka saskaņā ar 5.direktīvas nosacījumiem šī summa ir limits visām cietušajām personām, kas iesaistīti noteiktā ceļu satiksmes negadījumā.”

Lai Latvija varētu sagatavoties 5.direktīvas prasībām, ES jaunajām dalībvalstīm ir atļāvusi noteikt piecu gadu pārejas posmu. Tas paredz, ka puse no kopējā limita ir jāievieš 2,5 gadu laikā (līdz 2009.gada 10.decembrim), savukārt no 2012.gada stājas spēkā atlīdzības pilnā apmērā.

OCTA Latvijā 10 gadus

OCTA sistēma Latvijā savu darbību pilnā apmērā uzsāka 1997.gada 1.septembrī, kad stājās spēkā šā paša gada 25.martā pieņemtais OCTA likums. Saskaņā ar likumu jebkuram transportlīdzekļa īpašniekam, lai piedalītos ceļu satiksmē, bija obligāti jāslēdz civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgumu, kas nodrošina ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem radušos zaudējumu atlīdzināšanu. Nolūks ieviest OCTA sākotnēji radīja lielas diskusijas gan no valdības, gan no sabiedrības puses - vai sistēma neveicinās „ļaunprātīgi” izraisītas avārijas un vai policijai netiks uzlikts papildu slogs negadījumu reģistrēšanā.

Ja sākotnēji liela daļa Latvijas sabiedrības uzskatīja OCTA par nevajadzīgu un autovadītājiem neizdevīgu sistēmu, tad šodien par tās lietderību neviens vairs nešaubās. Desmit gadu laikā OCTA attīstības jomā esam sasnieguši labus rezultātus, ko atzinīgi novērtējuši arī ārvalstu kolēģi.

Informāciju sniedza:
Juris Stengrevics
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB)
valdes priekšsēdētājs

Informāciju sagatavoja:
LTAB sabiedrisko attiecību konsultante
Agnese Ditke
 
Visi komentāri
 
233656. viesis 10.maijs 2007 12:27
0 0 Atbildēt

Nezinu kuram tad tie 100 miljoni tikushi kabataas ??? :D

233657. viesis 10.maijs 2007 12:34
0 0 Atbildēt

Nu nu... Pagāšgad tika reģistrēts miljonais auto, satiksmē piedalās... nez cik % no jamā skaita un negadījumos cieš, saprotams, vēl mazāks %. Pie tam gana ilgus gadus OCTAi izmaksu limits bija, ja nemaldos, 2500... Kaut kas neiet tur kopā.

233658. viesis 10.maijs 2007 12:35
0 0 Atbildēt

Rakstā aizmirsuši piebilst, cik simtu miljonu latu šis bizness ir nesis peļņu apdrošinātājiem?

233665. viesis 10.maijs 2007 13:22
0 0 Atbildēt

Nu peļņu var mācēt novirzīt, bet cik ir saņemts naudiņas par līgumiem...

233670. viesis 10.maijs 2007 14:19
0 0 Atbildēt

un ja vel kads saskaititu cik izmaksas ir atteiktas...

233712. viesis 10.maijs 2007 19:06
0 0 Atbildēt

Izmaksaju$i 100mil-iekaseju$i 500mil..........dalja no tie Euro naudinja!:):)

233765. viesis 11.maijs 2007 8:30
0 0 Atbildēt

Apdrošinātāji nemāk tirgot savas OCTA un piemēram lielu daļu viņu ienākumu noslauc STATOIL, utml., mēļo ka aptuveni 40-50% no prēmijām

233805. viesis 11.maijs 2007 11:44
0 0 Atbildēt

Un cik miljoni ir piedzīti no autovadītājiem regresa prasībās? To jau neviens neskaita...

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Pret valsts nodokļu politiku protestējošo igauņu auto rada sastrēgumus uz Vidzemes ceļiem 3

Pret Igaunijas nodokļu politiku protestējošo igauņu automašīnas rada sastrēgumus uz ceļiem Vidzemē, noskaidroja aģentūra LETA. Lasīt vairāk

 

"Italdesign" parāda 2,4 miljonu vērto "Zerouno" rodsteri (+ FOTO)

Italdesign kompānija publicējusi "Zerouno Roadster" attēlus. Varenauto tiks izlaists piecās vienībās un maksās vismaz 2,4 miljonus dolāru. Lasīt vairāk

 

Kādu akumulatoru izvēlēties? (+ VIDEO) 11

Latviju sasniedzis pamatīgs sals un ir īstais laiks parunāt par akumulatoru. Noteikti ir autovadītāji, kuru mašīnām būs jāmeklē stiprāks strāvas avots, tādēļ pareizā izvēle ir ļoti būtisks moments. Lasīt vairāk

 

Izstāde "Auto" secina: priekšroka auto ar benzīna dzinēju! 4

Ja lietoto auto tirgū joprojām dominē spēkrati ar dīzeļdzinēju, tad, izvēloties jaunu auto, pēdējos gados priekšroka tiek dota auto ar benzīna motoru. Lasīt vairāk

 
 

Jaunākais forumā

Lasītākie raksti

Jaunie raksti