Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
to seller un Griģa kungam, 20.jūnijs 2013 22:01
Es atvainojos, ka iejaucos.
Cik man ir zināms, tad arī Latvijā Valsts tiesu ekspertīžu biroja eksperti izmanto Melegha katalogu. Šajā pat portālā diskusijas par avārijām ierosinājis minētā biroja eksperts O.Irbītis. Iespējams, ka viņš neatteiktos atbildēt uz jautājumiem par ekspertīzēm un to iespējām.
Ēriks Griģis:

Ja nav jautājuma, nav arī atbildes!
seller, 20.jūnijs 2013 12:28
Paldies par atbildi. lūdzu par šo "Modelēšana Latvijā, visbiežāk, notiek, izmantojot sadursmes testu katalogus. Pēc kataloga atrod un pielīdzina bojājumus konkretam (Jūsu) gadījumam un nolasa līdzīgās deformācijās slāpēto ātrumu." drusku sīkāk.

Kas Latvijā veic šo modelēšnu, kur šie katalogi būtu pieejami, lūdzu sīkāk info par to kur griezties, ja vajag šādu modelēšanu (pēc kataloga) veikt??
paldies !
Ēriks Griģis:

Mācījos pēc Dr.Melegh, Schimmelpfennig un Dekra ekspertu katalogiem, ko savās rekonstrukcijas datorprogrammās izmantoja Dr.Steffan, Gratzer, Weyde un Burg. Nezinu, vai Latvijā kāds no katalogiem ir iegādāts. Starp citu, Dr. Weyde veica ekspertīzi un aizstāvēja to Latvijas tiesā. Viņa viedoklis par tiesu un ekspertiem bija tik negatīvs, ka, viņaprāt, tos visus notiesāt un nomainīt vajadzēja jau pirms Latvijas neatkarības atgūšanas. Latvijā neviens eksperts man šādu programmu nav demonstrējis. Viļņā strādā mans kursa biedrs Mituneviciaus, kuram ir Melegha katalogs, un Slovākijā ar to nodarbojas Dr.Kasanicky.
vārds, 19.jūnijs 2013 14:12
Gribēju Jums € muļķības pidāvāt!
Piedodiet!
Ēriks Griģis:

Vairs tā nedariet!
seller, 19.jūnijs 2013 13:54
Labdien, Vai pēc CSNG ar divu a/m iesaisti (viena a/m iebrauca otrai sānos, to bojājot), ir iespējams modelēt situāciju, lai noskaidrotu ar kādu ātrumu pārvietojās a/m, kas uzbrauca otrai. es te domāju - vai to ir iespējams modelēt pēc nodarītajiem bojājumiem, ņemot vērā abu a/m masu u.tt. Vai var pieprasīt šājā situ;ācijā ekspertīzi?
Atvainojos, ja šis jautājums jau ir ticis uzdots, tad lūdzu norādīt, kur var izlasīt sīkāk. paldies!
Ēriks Griģis:

Protams, ka var pieprasīt un var modelēt! Bet vai to kāds spēj - tas ir cits jautājums, uz kuru Jums nepratīšu atbildēt. Modelēšana Latvijā, visbiežāk, notiek, izmantojot sadursmes testu katalogus. Pēc kataloga atrod un pielīdzina bojājumus konkretam (Jūsu) gadījumam un nolasa līdzīgās deformācijās slāpēto ātrumu.
Kad Vācijā gatavoju promocijas darbu doktorantūrai par manipulētu satiksmes negadījumu izmeklēšanu un manipulēšanas pierādījumiem ekspertīzēs, tad redzēju, ka kolēģis bija izgatavojis 3D datorprogrammiņu trieciena spēka un impulsa mērīšanai, kura bija savietojama ar CSNg rekonstrukcijas programmu, lai noteiktu sadursmes ātrumus pēc spēku (deformācijas) virzieniem un intensitātes. Tika izgatavotas trīsdimensiju bojāto transportlīdzekļu fotogrāfijas, ievietotas programmā, kas vienlaicīgi aprēķināja sadursmes ātrumus, ievērtējot pēcsadursmes pārvietošanos, bremzēšanās intensitāti un datus par spēku un triecienu impulsiem.
Andris, 18.jūnijs 2013 20:56
Labdien ja man ira 17 gadi uz manim var parakstit masinu???
Ēriks Griģis:

Transportlīdzekļus reģistrē īpašumā, valdījumā vai turējumā, bet numurētos agregātus reģistrē īpašumā:
1) pilngadību sasniegušiem Latvijas Republikas pilsoņiem un nepilsoņiem, Eiropas Savienības dalībvalstu, Eiropas Ekonomikas zonas valstu un Šveices Konfederācijas pilsoņiem, kā arī ārzemniekiem, kam saskaņā ar Imigrācijas likumu atļauts ieceļot un uzturēties Latvijā;
2) personām, kas sasniegušas 16 gadu vecumu, – transportlīdzekli, kuru attiecīgi atļauts vadīt no 14 vai 16 gadu vecuma, vai šāda transportlīdzekļa numurēto agregātu;
3) Latvijā reģistrētām juridiskām personām, to filiālēm, līgumsabiedrībām, tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestādēm;
4) nepilngadīgai personai vai personai, pār kuru nodibināta aizgādnība un kura ir vienīgais transportlīdzekļa vai numurētā agregāta mantinieks. Šajā gadījumā transportlīdzekli vai numurēto agregātu reģistrē uz šīs personas vārda un reģistrācijas apliecībā norāda datus par minētās personas aizbildni vai aizgādni.
vārds, 17.jūnijs 2013 17:56
Atbilde vēl nav
vārds, 17.jūnijs 2013 17:56
Atbilde vēl nav
iAuto, 17.jūnijs 2013 8:54
Par naudas soda noilgumu ir tiešām interesants jautājums! Gribētos uzzināt vairāk.
Ēriks Griģis:

CSDD nesoda.
CSDD reģistrē uzlikto APK sodu un izpilda ar to noteiktās saistības. Uzliktais sods ir jāsamaksā 30 dienu laikā vai jāpārsūdz. Ja tas nav izdarīts, tad CSDD datu bāzē parādās liegums veikt darbības, kas saistītas ar reģistrēšanu CSDD, piem., darbības ar transportlīdzekļiem, to dokumentiem, mācībām autoskolā. Pēc gada iestājas vadītāja tiesību izmantošanas liegums. Ja APK sodiem var atrast noilgumu, tad CSDD liegumam tāda nav.
vladimirs, 14.jūnijs 2013 9:59
pec cik ilga laika iestajas naudas soda noilgums csdd
Ēriks Griģis:

t.: 67025777
dainis, 13.jūnijs 2013 14:22
Labdien!
Es vēlējos uzzināt, vai esošie analogie tahogrāfi, būs jāmaina uz digitālajiem? Jautājums tāds tāpēc, ka esmu dzirdējis, ka līdz 2016.g visiem transportlīdzekļiem jābūt digitālajiem tahogrāfiem, vairs uz šaibām nedrīkstēs braukt! Ja tā ir taisnība, kur šādu informāciju var atrast!
Ēriks Griģis:

Papildinājumi un grozījumi ir sagatavoti, ir pieņemti, bet nav stājušies spēkā. Jauni joprojām tiek gatavoti, bet tādas informācijas par tahogrāfu nomaiņu man nav. Ja tahogrāfs tiek mainīts, tad obligāts ir nosacījums, ka maiņa jāveic uz otrās paaudzes tahogrāfu ar vienas minūtes regulējumu. Šis nosacījums ir spēkā jau no 01.10.2011. gada.

ATD informē:
28.03.2013.
Saskaņā ar Eiropas Komisijas skaidrojumu attiecībā uz digitālā tahogrāfa vadītāja kartes nomaiņas nepieciešamību, ja transportlīdzekļa vadītājs ir nomainījis vadītāja apliecību, kā rezultātā vadītāja apliecības numurs nesakrīt ar numuru, kas norādīts uz digitālā tahogrāfa vadītāja kartes, digitālā tahogrāfa vadītāja kartes nomaiņa nav obligāta.
Tomēr, ņemot vērā Eiropas Savienības kontrolējošo institūciju atšķirīgo, normatīvo aktu interpretāciju par digitālā tahogrāfa karšu pirmstermiņa nomaiņas nepieciešamību, Valsts SIA „Autotransporta direkcija” rekomendē veikt digitālā tahogrāfa vadītāja kartes nomaiņu, it īpaši, ja autovadītājs veic starptautiskos autopārvadājumus, lai izvairītos no ievērojamiem sodiem.

Jaunumus var meklēt šeit:
www.atd.lv/lat/jaunumi/
www.atd.lv/lat/tahografi/digital...
Jānis, 9.jūnijs 2013 0:34
Esmu ieguvis CE 2006. gadā. Cik zinu varu vilkt puspiekabi līdz 2014.gada 10.septembrim. Bet lūk ko atradu internetā!

Gadās tā, ka vadītājam, kam jau sen ir šīs profesionāļa tiesības, darba devējs auto liek piestiprināt piekabi. Ar esošo kategoriju šoferis drīkst braukt līdz termiņa beigām - 2014. gada septembrim, bet ar piekabi viņš braukt nedrīkst, jo ir jāiegūst profesionālais kods. Tad ir jāizvēlas – vai kārtot valsts eksāmenus ar visu teoriju un braukšanu, lai iegūtu tiesības braukt ar šo piekabi, vai nekavējoties apmeklēt šo 35 stundu kursu un par „veciem nopelniem” tūlīt apmainīt tiesības, iegūstot minēto kodu.

Kas pašlaik notiek Latvijā? Vadītāji iegūst tiesības vadīt vilcēju ar piekabi (CE), bet neviens nav informējis, ka braukt ar tām nedrīkst!

CSDD.LV teikts
Transportlīdzekļu vadītājiem, kuri bija ieguvuši attiecīgo kategoriju kvalifikāciju līdz Direktīvā noteiktiem datumiem (D kategorijām – 10.09.2008; C kategorijām – 10.09.2009) var turpināt veikt profesionālo darbību, bet sākot ar 2013.gada 10.septembri D kategoriju vadītājiem un sākot ar 2014.gada 10.septembri C kategoriju vadītājiem jābūt veikušiem periodisko apmācību. Tātad drīkst.

Kas Jūsuprāt nosaka to, ka ar CE nedrīkst vilkt piekabi?
Ēriks Griģis:

Strādājot algotu darbu vadot CE kategorijas transportlīdzekļa sastāvu, Jums 95. kods jāiegūst līdz 09.09.2014.

Ja CE kategorija ir iegūta pirms 2009.gada 10.septembra, tad piekabi (puspiekabi) bez 95. koda var vilkt līdz 09.09.2014.
Ja C kategorija ir iegūta kā iepriekš, bet CE iegūta pēc 2009. gada 10. septembra, tad jau šodien bez 95. koda piekabi vilkt nedrīkst.

Ieteikums!
95. kodu profesionālajiem kravas automobiļu vadītājiem iesaku iegūt līdz 28.08.2014. Ticami, ka pēdējā koda nedēļā CSDD nodaļas Latvijā ar koda piešķiršanu un grupu reģistrāciju koda iegūšanai nenodarbosies.
Mr Zindo Lisa, 7.jūnijs 2013 11:57
Piedodiet! Samelojos! Vairāk naudu nepiedāvāšu!
Ēriks Griģis:

Tieši tā! Šeit naudu nepiedāvā!
Janis, 4.jūnijs 2013 0:55
Labvakar, vai var apturēt auto ceļa nomalē, kura ir atdalīta ar nepartraukto ceļa apzīmējumu, ja tuvojas operatīvais transportlīdzeklis ar iedegtu mirgojošu zilu un sarkanu bākuguni un ieslēgtu speciālu skaņas signālu, vai arī vajag apstāties tuvāk nomalei bet linīju neparbraukt? Paldies!
Ēriks Griģis:

CSN 41. Līniju nepārbraucot!
Antons, 3.jūnijs 2013 14:40
Strādāju uz cementvedēja ("bumbiera"). Iebraucot slēgtā celtniecības objektā, vai man jāslēdz "citi darbi" vai vispār neesmu pakļauts 561. regulai? Klāt pie automobiļa nemaz neesmu - auto pats kādas 10-14 stundas "pumpē" šķidro betonu. Paldies jau ieprekš!
Ēriks Griģis:

Kur Jūs pats atrodieties? Darbā vai mājās, atpūtā vai gaidiet, kad betona "pumpēšana" beigsies? Kas ir paredzēts darba līgumā par betona "pumpēšanu"? Vai variet šo laiku pavadīt pēc saviem ieskatiem, vai Jums auto pēc tam ir jāpārbrauc uz citu vietu? Vai betons "pumpējas" naktī?
1. Jūs gaidiet "pumpēšanas" beigas, uz tahogrāfa jābūt "darbagatavība".
2. Jums ir jāpienāk pie automobiļa - uz taho jābūt "citi darbi".
3. Darba līgumā ierakstīts, ka šai laikā Jūs vismaz 3 stundas atrodaties savās mājās atpūtā - būs dalītais regulārais ikdienas atpūtas laiks.
4. Darba līgumā paredzēts, ka Jums jāuzrauga "pumpēšana"- tahogrāfā jābūt "citi darbi".
5. Ar pavēli uzņēmumā ir noteikta persona, kas uzrauga procesu un pārbrauc Jūsu auto, - taho var būt uzstādīta atslēgtā pozīcija.
Dmitrijam no Dekstera, 30.maijs 2013 20:54
Piezvanīt csdd nejēdz ?? Jeb tu esi liels šefs, kuram visu gatavu citi pasniedz ?
Ēriks Griģis:

Tālrunis uzziņām CSDD 67025777

Par transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļi meklēt šeit:
likumi.lv/doc.php?id=223536
Dmitrijs, 30.maijs 2013 19:55
Labdien! Es ar mašīnu nokļuvu avārijā un es tagad viņu norakstīšu. Es mašīnu pārdošu uz metalu. Vai es varu dabūt atpakaļ ceļu nodoklis? Paldies!
Ēriks Griģis:

Ar nodokļiem nodarbojas VID. Transporta ekspluatācijas nodoklis tiek ieskaitīts valsts budžatā.
No Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likuma
"... (5) Transportlīdzekli noņemot no uzskaites atsavināšanai Latvijā vai izvešanai no Latvijas vai pārtraucot transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku, nododot numura zīmes, transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa summai jābūt samaksātai apmērā, ko aprēķina saskaņā ar šādu formulu:
transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis = transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis gadam x 1/12 x kārtējā kalendārajā gadā aizvadīto mēnešu skaits (ieskaitot kārtējo mēnesi).
...
8.pants. Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa atmaksāšana
(1) Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli atmaksā Valsts ieņēmumu dienests pēc transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa maksātāja attiecīgā pieprasījuma saņemšanas.
(2) Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli atmaksā šādos gadījumos:
1) ja transportlīdzeklis noņemts no uzskaites atsavināšanai Latvijā vai izvešanai no Latvijas vai norakstīts, ja transportlīdzekļa reģistrācija pārtraukta uz laiku, nododot valsts reģistrācijas numura zīmes, vai ja transportlīdzeklis izslēgts no reģistra, tad atmaksājamo summu aprēķina saskaņā ar šādu formulu:
atmaksājamā summa = samaksātais transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis gadam x 1/12 x kārtējā kalendārajā gadā atlikušo pilno mēnešu skaits;
2) ja transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis par vienu un to pašu transportlīdzekli samaksāts divas vai vairākas reizes, tad atmaksā summu, kas pārsniedz šajā likumā noteikto transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli;
3) ja transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis samaksāts par transportlīdzekli, kurš reģistrējams Latvijā, taču kāda iemesla dēļ šo reģistrāciju nedrīkst veikt, tad samaksāto transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli atmaksā pilnā apmērā;
4) ja kravas automobilis vai piekabe (puspiekabe) piedalījusies kombinētajā pārvadājumā pa dzelzceļu Latvijas teritorijā, tad transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis par šādiem transportlīdzekļiem atmaksājams proporcionāli dienām, kas kalendārā gada laikā pavadītas kombinētajā pārvadājumā pa dzelzceļu Latvijas teritorijā;
5) ja transportlīdzeklim piemērotā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likme ir lielāka par šajā likumā noteikto transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmi, tad atmaksā summu, kas pārsniedz šajā likumā noteikto transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmi;
6) ja transportlīdzekļa īpašnieks, turētājs vai valdītājs samaksājis transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli pilnā apmērā, bet viņam ir tiesības saņemt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa atvieglojumu vai atbrīvojumu no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa maksāšanas, tad atmaksā summu, kas līdzvērtīga transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa atvieglojumam vai atbrīvojumam no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa maksāšanas.
(3) Ja maksājuma dokumentā kā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa maksātājs ir norādīta persona, kas nav reģistrēta kā attiecīgā transportlīdzekļa īpašnieks, turētājs vai valdītājs, tad šai personai transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli atmaksā, ja arī attiecīgā transportlīdzekļa īpašnieks, turētājs vai valdītājs ir veicis attiecīgo nodokļa maksājumu.
(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 29.03.2012. likumu, kas stājas spēkā 01.05.2012.)
... "
Deksterim no Ērika, 30.maijs 2013 12:52
Vilkt jau var! Sarkanie numuri ir tirdzniecības numura zīmes - izsniedz tikai tirdzniecības uzņēmumiem un domāti transportlīdzekļa izmēģinājuma braucieniem. Piekabei uzstāda vienu tirdzniecības numura zīmi, kas paredzēta piekabes tirdzniecībai un atbilstoši reģistrēta CSDD.
Ēriks Griģis:

Par maksu, ja būs kas pārbauda!
Tirdzniecības numura zīmes un tām atbilstošas tirdzniecības numura kartes CSDD izsniedz Latvijā ievestu un nereģistrētu, tirdzniecībai paredzētu transportlīdzekļu pārvietošanai uz tirdzniecības vai glabāšanas vietu vai arī izmēģinājuma braucieniem ar norādītiem transportlīdzekļiem.
www.csdd.lv/lat/par_csdd/transpo...
Deksters, 29.maijs 2013 22:26
Un ja piekabei uzliek sarkanos'tirdzniecības' numurus,kāpēc nevar vilkt ??
Atbilde vēl nav
Sergejs, 29.maijs 2013 18:18
Ka es varu atvilkt puspiekabi bez dokumentiem un tehniskas apskates uz citu vietu?
Ēriks Griģis:

Var tikai atvest!
renārs, 29.maijs 2013 14:21
Sveiki,

Pirms neilga laika saņēmu pavēsti ierasties Gaujas ielā 15. Pa pavēstē norādīto telefonu inspektors paziņoja, ka mana automašīna izraisījusi satiksmes negadījumu - iebuktējusi ar savu priekšēju buferi kādas automašīnas aizmugurējo buferi pie lielveikala - un aizbraukusi no negadījuma vietas. Ir liecinieks, kas apgalvo, ka tā ir bijusi mana automašīna, un ir ticis piefiksēts manas automašīnas numurs. Cietušais ir izsaucis policiju, tika sastādīts protokols.
Lai arī tajā laikā visdrīzākais atrados lielveikalā un automašīna - stāvlaukumā - nekādu CSN negadījumu neizraisīju. Pēc inspektora stāstītā sapratu, ka pašu negadījumu ir redzējis tika liecinieks, cietušās automašīnas īpašnieks vai vadītājs to nav redzējis. Konstatējis tikai mazu bojājumu uz savas automašīnas aizmugurējā bufera pēc negadījuma un izsaucis policiju.
Uzreiz nākamajā dienā pēc pavēstes apmeklēju Gaujas ielu 15, uzrakstīju iesniegumu, ka CSN negadījumu neizraisīju, lai arī lielveikalu tajā laikā apmeklēju. Turpat Gaujas ielā inspektors nofotografēja manu automašīnu, uz kuras manā uztverē nebiju bojājumu, kas liecinātu par šo CSN negadījumu. Tika veikti kaut kādu augstuma mērījumi pie priekšējā bufera stūriem. Protokolā ierakstījām, ka ir sīki bojājumi, kas radušies iepriekšējas lietošanas rezultātā - auto ir vecs, attiecīgi ir kaut kādas skrambas.
Lūdzu inspektoru informēt, kādas tālākās darbības man būtu jāveic, vai tiks pieņemts kāds lēmums, vai kas cits, lai saprastu, ko man tagad darīt. Nekādas konkrētas atbildes netika sniegtas. Palūdzu, lai man izsniedz visu iesniegto dokumenti kopijas - CP protokolu, visu pušu iesniegumus. Tika apsolīts, ka pēc 15 dienu laikā es tos varēšu saņemt personīgi pēc tiem ierodoties.

Gribēju jums pajautāt:
1) Vai pastāv iespēja, ka policija mani atzīs par vainīgu šajā CSN negadījumā un cik liela ir šī iespēja?
2) Vai pastāv iespēja, ka man tiks piemērots sods par aizbraukšanu no negadījuma vietas un cik liela ir šī iespēja?
3) Vai šajā situācijā pastāv iespēja, ka mans apdrošinātājs mēģinās piedzīt no manis regresa prasību par cietušās automašīnas remontēšanas izdevumiem?
4) Vai man vajadzētu sazināties ar manu apdrošinātāju un informēt par šo CSN negadījumu, lai arī neesmu to izraisījis?
5) Vai varbūt man vajadzēja nereaģēt uz policijas pavēsti un nebraukt uz Gaujas ielu, jo nekādu negadījumu neesmu izraisījis?
6) Kā man tagad vajadzētu rīkoties?

Paldies
renārs
Atbilde:
Ēriks Griģis:

1.,2.,3. - jā, liela iespēja!
4. - noteikti sazināties!
5. - nekādā gadījumā, vajadzēja reaģēt!
6. - gaidīt 15 dienas!

Sveiki,

Turpinot šo pašu notikumu - dokumentu kopijas tika saņemtas, bet starp tām nav liecinieka liecības kopijas. Vai man nav tiesību arī ar to iepazīties? Tas taču ir būtisks dokuments.
Dotajā brīdī atkal esmu izsaukts uz Gaujas ielu - jāveic manas automašīnas lakas un krāsas ekspertīze.
Ēriks Griģis:

Tā ir!
Liecinieku aizsardzība nedod tiesības lasīt viņu paskaidrojumus. Ja nu pēc izlasīšanas lieciniekam iestājas "kirdik"!?

Lasītākie raksti

Jaunie raksti