Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
ILU, 4.jūlijs 2014 21:36
Sakiet, lūdzu, kas ir ILU kods un vai tas šoferiem ir obligāts?
Palds
Ēriks Griģis:

Kods neattiecas uz vadītāju, bet paceļamu puspiekabi vai citu transportlīdzekļa kravas vienību (Wechselbrückenfahrzeuge).
Tā iegūšana un transportlīdzekļa vienības apzīmēšana ir obligāta Eiropas intermodālos kravu autotransporta pārvadājumos, kur izmanto dzelzceļa platformu, iekšējo ūdens vai jūras transportu.
Šoferim, saņemot maršruta uzdevumu, ir jāpārliecinās par ILU koda esamību un izvietojumu uz transportlīdzekļa, ja tas pārvadājumā būs vajadzīgs.
Eiropas intermodālo kravu pārvadājumu vienību noteikšanai sākot ar 01.07.2014. ir prasība katru kravas vienību, kas ir paceļama (puspiekabe, maināma kravas telpa), apzīmēt ar ILU-Code (Loading Units-Code), kas ir analogs konteineru BIC-code apzīmējumam.
hm, 3.jūlijs 2014 2:15
Samaksa jāveic, lai varētu braukt pa noteiktiem Latvijas galveno autoceļu posmiem (izņemot to šķērsošanu, tai skaitā apļveida krustojumos), ar kravas transportlīdzekļiem un to sastāviem, kuru pilna masa ir lielāka par 3500 kilogramiem un kuri paredzēti vai tiek izmantoti kravu autopārvadājumiem. www.lvvignette.eu/...

Tad sanāk, kā šķērsot maksās ceļa posmus pa loku krustojumiem var bezmaksas?
Ēriks Griģis:

Jā, tikai šķērsot!
vārds, 2.jūlijs 2014 12:30
Samaksa jāveic, lai varētu braukt pa noteiktiem Latvijas galveno autoceļu posmiem (izņemot to šķērsošanu, tai skaitā apļveida krustojumos), ar kravas transportlīdzekļiem un to sastāviem, kuru pilna masa ir lielāka par 3500 kilogramiem un kuri paredzēti vai tiek izmantoti kravu autopārvadājumiem. www.lvvignette.eu/

Tātad izņemot ceļamkrānus, pacēlājus, asenizācijas transportu utml tehniku. Nezinu, kā ir ar autovedējiem, tie it kā ir specializētie kravas auto.

Vēl ir jāskatās izņēmumi, uz kuriem tas neattiecas. Ja jautātājs ir fiziska persona, tad iespējams uz viņu attiecas izņēmumi , ka nemaksā par transportlīdzekļiem, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir atbrīvoti no prasības uzstādīt darba un atpūtas laika reģistrācijas kontrolierīces (tahogrāfus) un par transportlīdzekļiem, ar kuriem fiziskā vai juridiskā persona, kas ir iekļauta Lauku atbalsta dienesta maksājumu saņēmēju datubāzē vai reģistrēta valsts aģentūrā "Lauksaimniecības datu centrs" kā dzīvnieku īpašnieks vai turētājs, veic pašpārvadājumus.
Ēriks Griģis:

1. Pareizi! Bet tie ir likuma 6. panta izņēmumi!
Tāpēc pievienoju klāt atsauci uz likumu, kurā to var izlasīt.
Izņēmuma gadījums neattiecas uz izņēmuma transportlīdzekli, ja ar to tiek vesta krava!
1.1. Ceļamkrāns un tā aprīkojums atbilst izņēmumam. Savukārt, ja ceļamkrāns velk piekabi vai uz tā atrodas kravas vienība, kas nav aprīkojums, tad par ceļu ir jāmaksā;
1.2. Tas pats attiecas uz pacēlāju;
1.3. Asenizācijas transportam jāpierāda, ka pārvadājamā krava atbilst uzturēšanas pakalpojumam. Ja ir cita krava, tad jāmaksā;
1.4. Autovedējs, ja tas ir avārijas transportlīdzeklis un tiek evakuēts ceļā bojāts vai ceļā avarējis transportlīdzeklis 100 km rādiusā, tad tas ir jāpierāda, lai nemaksātu. Ja pārved bojātu vai tirdzniecībai auto no vienas vietas uz otru, tad ir jāmaksā.
Tas pats attiecībā uz citiem Jūsu pieminētajiem "tml. transportlīdzekļiem'!
2. Par apļveida krustojumu drīkst braukt tikai, lai šķērsotu maksas ceļu!

PS.
Vadītāju atbildību par maksas ceļu izmantošanu VP noteiks, sākot ar 03.07.2014., tātad 02.07. pēc 24:00
VALSTS > PĀRVADĀTĀJIEM, 2.jūlijs 2014 12:22
Beidziet smilkstēt, ... Jeb veriet bodīti ciet!
Ēriks Griģis:

Šeit uzdod jautājumus!
PS.
Ar maksas ceļu ieviešanu LV, šķērsojot robežu, pārvadātājam jāmaksā par katru nobraukto ceļa kilometru Krievijā!
vārds, 2.jūlijs 2014 11:26
Un ja nu kas ar kravenieku bez maksas notiek uz šī maksas ceļa, ko teiks apdrošinātājs?
Ēriks Griģis:

Ja nu kas, tad jau redzēs!
1. OCTA cietušais bez maksas - saņems atlīdzību.
2. OCTA izraisītājam bez maksas - varētu būt regress pret pārvadātāju.
Likums nosaka, ka apdrošinātājs ir tiesīgs pieprasīt regresu, t.i. var arī nepieprasīt!
3. KASKO bez maksas - daļējs atlīdzības samazinājums, mazāk ticams, ka atteikums. Atbildei jābūt ierakstītai KASKO noteikumos!
Katrai apdrošināšanas sabiedrībai varētu būt atšķirīgs risinājums!
Ja tāds risks ir iespējams, tad jautājums jānoskaidro pirms līguma parakstīšanas!
Jusu skolnieks, 2.jūlijs 2014 10:48
Labdien, vai maksa par ceļiem attiecas arī uz man privāti piederošu kravas automobili?
Kur varu to izlasīt?
Paldies
Ēriks Griģis:

Jā, attiecas!
Bez maksas ar kravas auto Jūs drīkstat šos ceļus tikai šķērsot (bet ne braucot pa loku).

Autoceļu lietošanas nodevas likums:
likumi.lv/doc.php?id=185656
MK noteikumi Nr.272 no 26.05.2014. Autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas, iekasēšanas un administrēšanas kārtība:
likumi.lv/doc.php?id=266626
Likums Par autoceļiem:
likumi.lv/doc.php?id=65363
Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā no 05.06.2014.:
likumi.lv/doc.php?id=267048
Arturs, 30.jūnijs 2014 21:23
Labdien, man ir jautajums ko man dariit,un vai ir vispar kadas iespejas palikusas.
Nesen ka mana dzives biedrene izraisija avariju, paldies Dievam bez cietusajiem,, varetu teikt ta,neuzmanibas un celja nezinasanas del, plus spideja saule, neapstajas pie STOP zimes,tadejadi ietriecoties sana pa galveno celu braucosai automasinai,,,tika izsaukta policija,sastaditi visi vajadzigie papiri,masina kuras priekspuse diezgan smagi cietusi,evakueta.
Ka paredzets noteikumos 3 darba dienu laika tika aizpildits un nodots pieprasijums mana kasko apdrosinasanas filiale..
Vinji izskatija to 5. Nedelas un sodien beidzot sanemu atbili par ateikumu atlidzinat, jo nav ieverota cela zime STOP.
Ko darit,un vai vispar kaut kas ir darams.
Atvainojos par kludaino rakstisanu.
Ieprieks pateicos par atbildi.
Ēriks Griģis:

KASKO noteikumus izgudro un pieņem katrs apdrošinātājs atsevišķi un tikai priekš sevis!
1. Vajag izlasīt KASKO apdrošināšanas noteikumos sadaļu, kad atlīdzība tiek atteikta.
2. Ja šajā sadaļā ir tāds punkts, kas saistāms ar 207.cz., tad neko vairs nevar darīt!

PS.
Savukārt, ja atradīsiet advokātu, kas pratīs pierādīt, ka parakstītajā KASKO līgumā ir noklusēta Jums svarīga informācija (tieši par notikušo gadījumu), tad pastāv izredzes tikt pie atlīdzības!
Jānis, 29.jūnijs 2014 10:42
Vai 45 stundas nedēļas atpūtā var vai nevar pavadīt auto, ja tas aprīkots ar guļvietu? Paldies!
Ēriks Griģis:

Regulāro iknedēļas atpūtas laiku nedrīkst pavadīt auto arī tad, ja tas aprīkots ar guļas vietu!
Saīsināto iknedēļas un ikdienas atpūtas laikus var pavadīt auto, ja tas atbilstoši aprīkots.
Vācījā kontroles laikā pastiprināta uzmanība tiek pievērsta vadītāju no austrumeiropas iknedēļas atpūtas laiku izmantošanai.
Īpaši tam, kā vadītājs apliecina savu ierašanos darba vietā, ja auto pārņemšana notiek maršrutā, vadītājam atbraucot no LV!
Jorens, 27.jūnijs 2014 12:33
Pēc šādas loģikas, šoferis jāsoda arī par nepareizi sagatavotām pavadzīmēm, notecējušām uzņēmuma licencēm-atļaujām un vēl nez ko. Arī par bedrainiem ceļiem. Priekš kam tad uzņēmumā domāta amatpersona ar profesionālās kompetences sertifikātu?
Ēriks Griģis:

Jūsu viedoklis lai paliek jums!
Jautājumam ir cita adrese!

Jā, par pavadzīmēm soda arī šoferi!
Par notecējušām licencēm soda arī šoferi!
Par ceļiem - sodīs šoferi ar 40 € vai 120 € !
lvceli.lv/lat/celu_lietotajiem/a...
Priekš kam domāta tā amatpersona - jautājiet šeit:
www.sam.gov.lv/satmin/content/?c...
Jorens, 27.jūnijs 2014 10:55
Kāpēc soda šoferi? Viņam nemaz nav tehniska iespēja lejuplādēt datus, nav atslēga, nav uzņēmuma karte!
Ēriks Griģis:

Šoferis ir atbildīgs par savu gatavību veikt darba uzdevumu. Vadot auto, viņš kļūst par ceļu satiksmes dalībnieku un vadītājam ir jāizpilda visu normatīvo aktu (arī Regulu) prasības, kas nosaka ceļu satiksmes dalībnieku pienākumus (CSN 4.p.).

Ja šoferis saņem darba uzdevumu un tā izpildes laiku, viņš drīkst izbraukt maršrutā tikai tad, kad ir pārliecinājies par to, ka, atbilstoši regulas prasībām, ir saņēmis iespēju (karti un atslēgu, vai GPS savienojumu) lejupielādēt datus no vadītāja kartes un tahogrāfa regulas noteiktajos laika periodos, ja tas varētu būt vai būs nepieciešams (no savām lekcijām programmā TI+A)!

Nav pareizi, ka LAPK paredz sodu tikai transportlīdzekļa vadītājam, par ko viņš nevar atbildēt, pildot darba devēja uzdevumu!
Te šoferis atbild par to juristu un tiesības sargu nekompetenci, kas aplam sagatavojuši likumu! Un reizē arī par to deputātu tuvredzību, kas likumu pieņēmuši!
Dace, 26.jūnijs 2014 23:28
Labdien,
Vācijā policija apturēja vilcēju, pārbaudīja šofera digitālo karti, ar darba un atpūtas laiku viss bija kārtībā, un nekādus pārkāpumus neatklāja. Tomēr "piesējās" par laikā nenolasītiem digitālā tahogrāfa datiem, kuri jānolasa ik pa 90 dienām, bet tas netika izdarīts.
Vēlējos uzzināt, kāds sods varētu tikt piemērots Latvijā un vai Vācijā soda apmērs var krasi atšķirties no Latvijā piemērotā?
Ēriks Griģis:

Kopējās soda naudas summas ir līdzīgas!
Vācijā no 150 līdz 1000 €, LV - no 140 līdz 1400 €.
No tiesu prakses.
Ja dati no taho nav nolasīti vairāk par gadu, tad DE, AT sods līdz 2500 €.
Gunārs, 25.jūnijs 2014 12:23
Labdien! Tādu laiciņu nelietoju piekabi, bet nu ir radusies vajadzība, bet atklāju, ka ir pazuduši dokumenti. CSDD saka, ka būs jānobrauc pie viņiem uz numuru salīdzināšanu. Bet braukt bez octa uz turieni nav brīv. Kā lai es apdrošinu, ja internetā prasa valsts numuru un apliecības numuru, kuru es nezinu. Vai ir kāda iespēja apdrošināt octa bez reģ apliecības numura un bez došanās uz pilsētu uz kādu no kantoriem klātienē.
Ceru uz drīzu atbildi. Un vēl ceru, ka Jums svētki bija izdevušies.
Ēriks Griģis:

Paldies!
Izsaukumu uz smagām avārijām nebija. Tā kā svētki pagāja mierīgi!
Lai noslēgtu OCTA neklātienē, vajag Jūsu nosauktos numurus!
Ja iepriekš lietojāt piekabi, tad CSDD datu bāzē jābūt datiem par Jums piederošo transportlīdzekli - piekabi.
Datus par īpašniekam piederošajiem transportlīdzekļiem var atrast e-pakalpojumos!
Lai veicas!
e.csdd.lv/
vārds, 20.jūnijs 2014 8:27
Labi, bet cik liels partraukums tad janem ja nobraukts 3 stundas lai bvaretu braukt vel 3 stundas. 45?
Ēriks Griģis:

Ja runa ir par nakts darbu laikā no 22:00 līdz 6:00, tad gan vadītājiem, kas strādā divatā, gan vadītājam, kas brauc viens pats, pēc trīs stundu vadīšanas laika ir jāņem vismaz 45 minūšu pārtraukums. Šo pārtraukumu var dalīt tāpat kā pie 4,5 stundu vadīšanas cikla, tikai attiecinot to uz 3 vadīšanas stundām!
Avotinē, 20.jūnijs 2014 7:40
Kopš kura laika esam uz Tu!? A?!
Ēriks Griģis:

Ja cieņa mazinās, tad pāreju uz "tu"...ja turpina mazināties, tad izdzēšu!
Avotin;e, 19.jūnijs 2014 19:03
Nu, tad sanāk, ka tieši vienam šoferim jāievēro 3h ierobežojums. Divi var braukt kā līdz šim - 4,5 katrs. Pat ar`būsit iebraucis auzās ar šo te: "..Šajās sešās stundās kopējā vadīšana (stūrīte) nedrīkst būt ilgāk par 4,5 stundām. Bet naktī - ne ilgāk par trīs stundām.."
Ēriks Griģis:

Atbilstoši jautājumam uzrakstīju, kā būtu jābrauc!
Nevajag secināt aplamības! Redzu, ka Tavs rakstītais liecina par neziņu!
Atbildes saņemsi šeit vai apmācībās, ja iemācīsies jautāt!
Ja nepratīsi uzdot jautājumus, kas saistās ar apdrošināšanu, tad, lūdzu, netraucē mani forumā!
Avotinē, 19.jūnijs 2014 15:32
Triju stundu darba ierobežojums naktī attiecas uz ekipāžas darbu (kopš 01.01.2014), nevis, ja vadītājs stradā viens. Vienam - tikai 10h ierobežojums diennaktī!!!
Ēriks Griģis:

Lūdzu parādiet, kur tādas aplamības Jūs izlasījāt!
Un nemulsiniet foruma lasītājus ar savu nezināšanu!

No EK Nr. 1073/2009:
"...
d) sākot no 2014. gada 1. janvāra, gadījumos, ja brauciens notiek no plkst. 22.00 līdz plkst. 6.00, transportlīdzekli pārmaiņus vada vairāki transportlīdzekļa vadītāji vai arī 7. pantā minētais braukšanas laiks ir jāsamazina līdz trīs stundām.
..."
No EK Nr.561/2006:
"...
7. pants
Pēc četrarpus transportlīdzekļa vadīšanas stundām transportlīdzekļa
vadītājs ņem vismaz 45 minūšu pārtraukumu, izņemot gadījumu, ja viņš sāk atpūtas laikposmu.
..."
Wilson William, 19.jūnijs 2014 7:46
Paskaidrojiet lūgums!
Priekšnieks man iedeva pusnokopētu lapeli, kur rakstīts, ka pusstunda atputa jaņem pēc sešām nostrādātam stundām.
Braucu uz Liepāju izvadāt kravu, tad atpakaļ. Dienā kopā 7 -8 stundas. Vai pietiek ar 30 minūtēm atpūtas?
Paldies!
Ēriks Griģis:

1. Runa ir par 6 kopā nostrādātām stundām, kurās ietilps gan auto vadīšana (piktogramma - stūrīte), gan kraušanas darbi kā citi darbi ( piktogramma - sakrustoti āmurīši). Tad vēlākais pēc 6 stundām ir jāņem 30 minūšu pārtraukums un vismas pēc 9 stundām - 45 minūšu pārtraukums.
2. Šajās sešās stundās kopējā vadīšana (stūrīte) nedrīkst būt ilgāk par 4,5 stundām. Bet naktī - ne ilgāk par trīs stundām.
3. Ja kopējā vadīšana (stūrīte) tuvojas attiecīgi 4,5 vai 3 stundām kopā ar kraušanas darbiem, kas kopā nesasniedz 6 stundas, tad iesaku ņemt 45 minūšu pārtraukumu. Tad kopējās nostrādātās stundas sāk skaitīt no jauna.
4. Jums kopējais laiks darba vietā netuvojas kritiskajam laikam. Tāpat arī braukšanas laiks nesniedzas līdz 9 vai 10 stundām!
5. Nakts darbs LV ir no 01:00 līdz 05:00. Ja uzsāksiet citus darbus - auto apskati, dokumentu saņemšanu vai kravas iekraušanu, vai uzreiz izbrauksiet kaut vai 5 min pirms 05:00, tad pirmais vadīšanas laiks Jums būs 3 stundas, tad atpūta 45 minūtes!
6. Ja esat iebraucis naktī, tad tajā diennaktī (24 stundās) drīkst strādāt tikai 10 stundas (stūrīte+āmurīši)!
Purva bridējs, 13.jūnijs 2014 15:26
Tieši tā - jautājumiem par apdrošināšanu!
Ēriks Griģis:

Tad sapratāmies.
Purva bridējs, 13.jūnijs 2014 14:23
Interesanta diskusija iesākusies!
Un kā tad vēl var cilvēkus "izmantot", ja ne "nodarbināt"? Kurš duraciņš strādās par "paldies"?
Ēriks Griģis:

Izmanto radinieku un paziņu apmācībai.
Savā forumā nepieņemu apgalvojumus! Respektējiet to!
Forums paredzēts jautājumiem par apdrošināšanu!
Nav tāda, 13.jūnijs 2014 8:29
Atvainojos par populismu!
Ja reiz ir autoskolas, kuras nodarbina nelicencētus instruktorus un pasniedzējus, tad kāpēc aizvien attiecīgās iestādes nevēršas pret šīm nelikumībam?
Ēriks Griģis:

Nav godīgi populiski izmainīt vārda "īzmantot" jēgu pret nodarbina saturu un instruktoriem pievienot pasniedzējus.
Attiecīgām iestādēm ir šāda informācija. Šīm iestādēm ir grūti pierādīt, kad tiek izmantoti instruktoru (ne pasniedzēju) pakalpojumi un kad tiek nodarbināti šādi instruktori.
Bet tas nav neiespējami!

Lasītākie raksti

Jaunie raksti