Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Sergejs, 20.augusts 2010 11:26
Vilcējam ar puspiekābi kāda kategorija vajag C vai CE? CE ka es saprotu tikai ar piekābi.
Ēriks Griģis:

Puspiekabe arī ir piekabe, tāpēc vajag CE.
juris, 13.augusts 2010 22:51
kadas ir sodu likmes par darba rezima parkapumiem ?
Ēriks Griģis:

Te būs, lūdzu, no LAPK:
"...
149.37 pants. Transportlīdzekļu vadītāju darba un atpūtas laika noteikumu pārkāpšana
Par transportlīdzekļa vadīšanas laika pārsniegšanu, neievērojot normatīvajos aktos noteikto pārtraukumu, — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no divdesmit līdz simt latiem, bet pārvadātājam — no divdesmit līdz divsimt latiem.

Par iknedēļas atpūtas laika vai ikdienas atpūtas laika saīsināšanu — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no divdesmit līdz simt latiem, bet pārvadātājam — no četrdesmit līdz divsimt latiem.

Par transportlīdzekļa vadīšanas laika pārsniegšanu divdesmit četru stundu periodā —uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no trīsdesmit līdz simt piecdesmit latiem, bet pārvadātājam — no četrdesmit līdz divsimt latiem.

Par kopējā transportlīdzekļa vadīšanas laika pārsniegšanu divu nedēļu periodā — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no divdesmit līdz divsimt latiem, bet pārvadātājam — no četrdesmit līdz četrsimt latiem.

Par transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laika pārkāpumiem, kas konstatēti kontroles laikā uzņēmumā, — uzliek naudas sodu pārvadātājam no simt līdz tūkstoš latiem.

149.38 pants. Transportlīdzekļu ātruma ierobežošanas ierīces lietošanas noteikumu un transportlīdzekļu vadītāju darba un atpūtas laika reģistrēšanas noteikumu pārkāpšana

Par reģistrācijas kartes (tahogrammas) izmantošanu ilgāk par laiku, kuram tā paredzēta, — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no divdesmit līdz simt latiem, bet pārvadātājam — no trīsdesmit līdz divsimt latiem.

Par nepamatotu vairāku reģistrācijas karšu (tahogrammu) lietošanu divdesmit četru stundu periodā — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no trīsdesmit līdz simt piecdesmit latiem, bet pārvadātājam — no četrdesmit līdz divsimt latiem.

Par reģistrācijas kartē reģistrētā laika atšķiršanos no transportlīdzekļa reģistrācijas valsts laika — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam trīsdesmit latu apmērā, bet pārvadātājam — piecdesmit latu apmērā.

Par nesalasāmas vai sabojātas reģistrācijas kartes (tahogrammas) uzrādīšanu — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no desmit līdz piecdesmit latiem.

Par tahogrāfam neatbilstoša tipa reģistrācijas kartes (tahogrammas) izmantošanu — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no pieciem līdz divdesmit pieciem latiem, bet pārvadātājam — no divdesmit līdz simt latiem.

Par transportlīdzekļa vadītāja nenodrošināšanu ar pietiekamu papīra daudzumu, kas nepieciešams informācijas izdrukāšanai no digitālā tahogrāfa, — uzliek naudas sodu pārvadātājam piecdesmit latu apmērā.

Par dokumentu, protokolu un citu datu par uzņēmumā vai uz ceļa veiktajām pārbaudēm neglabāšanu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā — uzliek naudas sodu pārvadātājam piecdesmit latu apmērā.

Par nepareizu reģistrācijas kartes (tahogrammas) aizpildīšanu — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no desmit līdz piecdesmit latiem, bet pārvadātājam — no divdesmit līdz simt latiem.

Par normatīvajos aktos noteikto transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laiku apliecinošo dokumentu, reģistrācijas karšu vai datu nesēju neuzrādīšanu — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no trīsdesmit līdz trīssimt latiem, bet pārvadātājam — no piecdesmit līdz piecsimt latiem.

Par transportlīdzekļa, kas aprīkots ar digitālo tahogrāfu, vadīšanu bez transportlīdzekļa vadītāja digitālā tahogrāfa kartes vai ar cita transportlīdzekļa vadītāja digitālā tahogrāfa karti — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no piecdesmit līdz divsimt latiem, bet pārvadātājam — no piecdesmit līdz četrsimt latiem.

Par pasažieru autopārvadājumu veikšanu, neievērojot prasības attiecībā uz transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laika reģistrēšanai un plānošanai nepieciešamā žurnāla aizpildīšanu, — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no divdesmit līdz piecdesmit latiem, bet pārvadātājam — no piecdesmit līdz divsimt latiem.

Par transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laika datu un dokumentu uzskaites un glabāšanas noteikumu neievērošanu, kas konstatēta kontroles laikā uzņēmumā, — uzliek naudas sodu pārvadātājam no simt līdz tūkstoš latiem.

Par transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laika reģistrācijas kontrolierīces vai ātruma ierobežošanas ierīces lietošanas noteikumu pārkāpšanu, kas konstatēta kontroles laikā uzņēmumā, — uzliek naudas sodu pārvadātājam no simt līdz tūkstoš latiem.

Par autopārvadājumu veikšanu ar transportlīdzekli, kas nav aprīkots ar tahogrāfu vai ātruma ierobežošanas ierīci saskaņā ar normatīvo aktu prasībām, — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no trīsdesmit līdz piecdesmit latiem, bet pārvadātājam — no trīssimt līdz četrsimt latiem.

Par autopārvadājumu veikšanu ar transportlīdzekli, kuram nav veikta tahogrāfa vai ātruma ierobežošanas ierīces pirmreizējā vai periodiskā pārbaude, — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no trīsdesmit līdz četrdesmit latiem, bet pārvadātājam — no trīssimt līdz četrsimt latiem.

Par autopārvadājumu veikšanu, ja ātruma ierobežošanas ierīce vai tahogrāfs ir bojāts un bojājums nav savlaicīgi novērsts vai bojāta tahogrāfa gadījumā autovadītājs nereģistrē datus manuāli, — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no trīsdesmit līdz četrdesmit latiem, bet pārvadātājam — no trīssimt līdz četrsimt latiem.

Par tāda transportlīdzekļa izmantošanu autopārvadājumos, kuram konstatēta patvaļīga ātruma ierobežošanas ierīces vai tahogrāfa atslēgšana vai iejaukšanās ātruma ierobežošanas ierīces vai tahogrāfa darbībā, kas var radīt tahogrāfa rādījumu izmaiņas, — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no simt līdz divsimt latiem, bet pārvadātājam — no piecsimt līdz tūkstoš latiem.

Par transportlīdzekļa vadītāja neno¬drošināšanu ar nepieciešamo reģistrācijas karšu (tahogrammu) skaitu — uzliek naudas sodu pārvadātājam no septiņdesmit pieciem līdz simt piecdesmit latiem.

Par patvaļīgu iejaukšanos digitālā tahogrāfa ierakstītajos datos vai digitālajā kartē vai par informācijas modificēšanu tahogrammā — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no simt līdz divsimt latiem, bet pārvadātājam — no piecsimt līdz tūkstoš latiem. ..."
APSVEIKUMS, 12.augusts 2010 18:09
Apsveicu Tevi, Ērik, ar sekmīgi nokārtotajiem Tautsaimniecības akadēmijas AFW Bad Harzburg gala eksāmeniem!
Ēriks Griģis:

Tas jauki! Paldies!
Ēriks nav pie interneta, 11.augusts 2010 8:54
Par kursiem zvaniet viņam lekciju starpbrīdī 10:30 vai 12:30
Ēriks Griģis:

Tālrunis 26322578
Aleksejs, 10.augusts 2010 13:27
Sakiet ludzu,

Kad tuvākajā laikā ir iespējams uzsakt apmacību uz auto instruktoru un cik tas maksās apmēram.

Ar cieņu

Aleksejs
Ēriks Griģis:

Apmācības variet uzsākt jaunnedēļ, 17.08.2010. plkst. 9:00 Gogoļa ielā 11,
Rīgā 2. stāva 3. auditorijā.
Tālrunis uzziņām 26322578
Problēma, 9.augusts 2010 18:06
Lūdzu pēc padoma!
No priekšā braucošā baļķvedēja izkrita baļķis. Par vēlu tumsā uz ceļa to pamanīju, uzbraucu tam virsū ar kreiso priekšējo un pēc trieciena auto sagriezās pa kreisi, tad pa labi un nobraucot no ceļa, ietriecās kokā. Apdrošinātāji pa OCTA negrib maksāt pilnu atlīdzību. Kā rīkoties?
Ēriks Griģis:

1. Baļķis ir krava, kuru pietiekoši nav nostiprinājis vai ceļā pārbaudījis auto vadītājs, iespējams, pārvadātājs viņu nav apmācījis un pietiekoši nodrošinājis ar baļķu kravas stiprināšanas līdzekļiem: saitēm, ķēdēm, vindām, siksnu pinuma tīkliem vai baļķu aizsargplatformām, vai drošības konstrukcijām.
Tātad zaudējumus OCTA atlīdzina tas apdrošinātājs, kurš apdrošinājis vilcēja īpašnieka atbildību, no kura vai no kura velkošās piekabes baļķis izkrita. Pēc tam apdrošinātājs ir tiesīgs griezties pie pārvadātāja ar regresa prasību atlīdzināt izmaksāto atlīdzības apmēru + ekspertīzes izdevumus + administratīvos izdevumus, pamatojoties uz pārvadātāja ļaunprātīgo nodomu uzticēt baļķu kravas pārvadāšanu neapmācītam vadītājam ar tam nesagatavotu autotransportlīdzekli!
2. Prasību atlīdzināt zaudējumus variet iesniegt tiesā, ja apdrošinātāji nav pietiekoši sagatavoti, lai izmeklētu negadījumu un pieņemtu lēmumu. Tiesa nolems, ka vainīgajam pārvadātājam ir jāatlīdzina CSNg nodarītie zaudējumi cietušajam un izmaksāto atlīdzību uzdos pieprasīt atmaksāt attiecīgajam apdrošinātājam.
3. Grūtības, kas var samazināt atlīdzības apjomu vai tā var tikt atteikta!
3.1. Ja Jūsu rīcība pirms negadījuma neatbilda CSN 113. punktā noteiktajam.
3.2. Ja Jūsu rīcība pēc CSNg neatbilda CSN 50., 53. punktos noteiktajai.
3.3. Ja policija nav fiksējusi, no kura auto baļķis izkrita.
3.4. Ja vispār nav zināms, no kura auto kravas baļķis izkrita (tad var būt runa par KASKO atlīdzību, ja ir noslēgts KASKO apdrošināšanas līgums).
3.5. Ja neuzbraucāt baļķim, bet gan kam citam!
3.6. Ja uz Jūsu auto nav vai nav fiksētas uzbraukuma pēdas baļķim.
3.7. Ja pēc uzbraukuma baļķim Jūs varējāt noturēt auto uz brauktuves, nevis "braukt vēl 200m pa pļavu līdz tuvākajam kokam un ietriekties tajā"!

4. Kur ir visas negadījum vietas, abu auto, baļķu nostiprināšanas līdzekļu un to stiprinājumu vietu, izkritušā baļķa fotogrāfijas?
P.S.
Ja vienam fotoaparātam batereja izlādējās, tad pie rokas Jums bija jābūt otram fotoaparātam.
Ja nav šo fotogrāfiju, lūdzu, uz konsultāciju nenāciet!
Arnis, 5.augusts 2010 13:21
Sveiki.
Pavisam vienkārši - es braucu, man sānos ieskrēja. Es nēsmu vainīgs.
1. Jāremontē abas sānu durvis pie auto oficiālā pārstāvja. Mašīna jauna (daži mēneši) un gribēju,lai maina abas durvis, vainīgā apdrošinātāji piekrita mainīt tikai vienas durvis un uzskata, ka otras durvis var remontēt. Vai es varu kautkā nepiekrist viņu lēmuma? Jo neviens Man neprasīja vai es piekrītu tieši tādam remontam. Jo vienkārši žēl, mašīna jauna, tagad būs špaktelēta ne Manas vainas dēļ.
2. Remonts ilgs nedēļu, takā tas ir Mans darba auto, kas Man nepieciešams darbam, vai pastāv iespēja pieprasīt vainīgā apdrošināšanas firmai (BAN) citu auto uz šo periodu kamēr Mans auto tiek remontēts?

Paldies par atbildi.
Ēriks Griģis:

1.Ja tehnoloģiski remonts ir pretrunā ar garantijas laikā paredzēto, tad variet nepiekrist apdrošinātāju lēmumam.
Nepiekrītiet arī gadījumā, ja remontserviss atsaka tās garantijas, kādas paredzējis auto dīleris. Tas ir, remontserviss pēc remonta neizdod garantiju apliecinošu apstiprinājumu vai dīlera serviss pēc šāda remonta garantijas laiku saīsina vai atsaka.
2. Ja auto Jums piederēja personīgi un tas ir vienīgais ienākumu gūšanas avots, tad variet pieprasīt kompensāciju cita auto īrei bojātā remonta laikā.
Ja ir KASKO, tad, lai šādu "braukšanas pagarinājumu" apdrošinātājs apmaksātu, tam nosacījumam jābūt atrunātam KASKO apdrošināšanas noteikumos.
vārds andris, 31.jūlijs 2010 20:31
cik ilgi es varu braukt ar Latvija registretu automasinu Anglija un kad man japamet valsts un kads sods mani sagaida ja neizbraucu no valsts?
Ēriks Griģis:

Jautājiet to, lūdzu, Anglijas policijai un turpat apdrošinātājam!
vārds, 29.jūlijs 2010 17:45
Mani apstadināja ments kura auto bija ieplīsis pr vējstikls ~40 cm - kas noteikumos ir teikts ?
Vai ar tadu var braukt ? Kāds sods draud ? Vai viņam var uztaisit broblēmas ;)
Ēriks Griģis:

1. Nelieli redzamību vai stikla izturību neietekmējoši bojājumi - var braukt!
Redzamību traucējoši vējstikla bojājumi noteiktajā laukumā; jebkura stikla izturību ietekmējoši bojājumi - braukt var, jānovērš!
2. Sods nav paredzēts.
3. Viņš pārstāv valsts struktūru, ko tā pati ir radījusi. Valstij ar šo struktūru jau rodas un nākotnē radīsies lielas problēmas. Tāpēc speciāli neko nedrīkst taisīt!
vārds Elmārs, 29.jūlijs 2010 15:03
Paldies!
Tajā situācijā tika izmantots video, no privāta fotoaparāta un nofiksēts pārkāpums, taču tajā nav redzama stoplīnija, un ir diezgan liels attālums!
To var uzskatīt kā pārkāpuma pierādijumu?
Ēriks Griģis:

Nesaprotu pārkāpuma un jautājuma būtību!
Kas nav redzams vai nav fiksēts, tas nav bijis! Bet ne jau foto vai filma ir vienīgais fakta pierādījums.
Pārkāpuma vietas shēma ar Jūsu un policijas ekipāžas parakstiem, kurā ir iezīmēts 929. ceļa apzīmējums, pietiktu, lai līnija, kas uzrādīta shēmā, būtu atrodama arī uz brauktuves!
Tad policijai, ja nav apstrīdamu faktu un nav noticis CSNg, vietas vizualizācija uz datu nesēja nav nepieciešama!
Apstrīdamais fakts var būt transportlīdzekļa apturēšana tieši pirms stop līnijas, ja tas ir noteikts! Vietā, kurā tiks kontrolēta vadītāju transportlīdzekļu apturēšana, tiek sastādīta vietas shēma, tai pievienota fotogrāfija (kā to dara pašvaldības policija fiksējot stāvēšanas pārkāpumus).

Savādāk, kāpēc policijas ekipāžai bija jāfilmē, jāfotogrāfē, ja tā nezin, ko viņi filmē un vai filmētais objekts - stop līnija vispār atrodas uz brauktuves?
Varbūt, lai iebaidītu, izmantotu vai kā citādi rīkotos, kas nav noteikts tiesību aktos par policiju?
Ja līnijas nebija, tad otrādi - nosodītajam vadītājam būtu jāfotogrāfē, lai pierādītu policistu kļūdu!

P.S.
1. Attēlus taču var palielināt, lai apskatītos tos tuvāk!
2. Bez tam, tikai pie vienas pašas stoplīnijas bez aizliedzošā luksofora signāla transportlīdzeklis nav jāaptur!
3. Stoplīnijai vizuāli uz brauktuves ir jāatbilst LVS standartā noteiktajam!
vārds Elmārs, 29.jūlijs 2010 14:12
Sveiks! Vai ceļu policija drīkst fiksēt ceļa satiksmes pārkāpumus izmantojot valstī nesertificētu, savu privāto fotoaparātu?
Ēriks Griģis:
Lai fiksētu situāciju bildē - drīkst. Policistam ir jābūt sertifikātam, kas apliecina to, ka viņš ir beidzis apmācības kursu un nokārtojis eksāmenus transporta kriminālistikas pamatos, tai skaitā - negadījuma vietas dokumentēšanā, izmantojot fotogrāfēšanu.
Jāpārbauda ir mērierīces: alkometri, mērlentas, radari, lāzermērierīces, distanciometri.
Fotoaparāti paši par sevi parasti nav mērierīces!
Speciālie fotoaparāti, ko izmanto CSNg vietas mērīšanai vai distances fiksēšanai, ir jāsertificē un tiem ir jāpārbauda mērījuma atbilstība.

P.S.
Kā pārbaudīt nofotogrāfētā attēla patiesumu, vai attēla datumā nav veiktas izmaiņas, vai attēlā nav pievienoti vai noņemti nost objekti, izmainīta automobiļu un priekšmetu atrašanās vietas, to mācu savās lekcijās transporta speciālistiem programmā "Transporta kriminālistikas pamati".
vārds maris, 28.jūlijs 2010 11:42
auto operativa lizinga nobraukums 50000 garantija beigusies atklajas dzineja defekts kas pie tada nobraukuma nedrikst but. remonts dargs ap 800lvl vai var pieraditka ka defekts neatbilst paredzetajiem dzineja resursiem un noverst to defektu ne par lizinga nemeja resursiem
Ēriks Griģis:

Ja "nedrīkst būt" ir tas pats, kas "garantijas laikā", tad var pierādīt. To var secināt tikai garantijas remontserviss.
Automobiļiem jau garantijas laiku nosaka tādu, lai tikai pēc tā automobilim atklātos vai rastos bojājumi!
rolandsloham, 27.jūlijs 2010 21:51
Nē, var braukt tikai jā tavs tēvs pieder mopēdam un tas ir registrets Rigas brivostā un tev ir atpūtas kuģa vadītaja apliecība ar 95 kodu
Atbilde vēl nav
rolands, 27.jūlijs 2010 19:28
vai drikst braukt ar mopedu ja tas pieder manam tetim?un tas ir registrets uz vina?
Atbilde vēl nav
Janis, 26.jūlijs 2010 23:53
Vai masinai ar Irijas reg.nr. darbojas Latvijas apdrosinasana,ja ar masinu brauka pa Iriju?
Ēriks Griģis:

1. OCTA standartlīgums nedarbojas.
2. Zaļās kartes apdrošināšanas līguma darbība Jums ir jānoskaidro Īrijas Zaļās kartes birojā.
3. KASKO apdrošināšanas līgums nedarbosies, ja nav īpaša vienošanās ar Latvijas apdrošinātāju.
Toms, 26.jūlijs 2010 23:03
Nopirku MB Vito 2002. gada. Vajadzētu veikt apkopi, bet nevar saprast kur labāk. Varbūt ir kādi ieteikumi?
Ēriks Griģis:

Ja man būtu MB Vito, tad izsūtītu jautājumus servisiem un no atbildēm izvēlētos labāko piedāvājumu.
vārds ivo, 25.jūlijs 2010 21:24
Atbilde vēl nav
sanita, 25.jūlijs 2010 16:16
ka rikoties situacija,ja tiek arestets Latvijas auto UK.,kas tur atrodas mazak par pusgadu,ir OCTA apdrosinasana,bet policists aresta iemeslu uzrada,ka apdrosinasanas neesamibu,sakot ka tada neder?
Ēriks Griģis:

1. Aizbraucot ciemos, būtu jāder.
2. Uzturoties vai strādājot UK - nederēs!
3. Ciemošanās un uzturēšanās laika robežas variet uzzināt tai pašā policijā vai UK Zaļās kartes birojā.
sanita, 25.jūlijs 2010 16:07
vai ar Latvijas auto,kam ir OCTA apdrosinasana,var braukt UK?
Ēriks Griģis:

Var braukt ciemos vai tūrisma braucienā.
Uzturoties vai strādājot ir jāslēdz jauns OCTA līgums ar vietējo apdrošinātāju.
vārds olegs, 25.jūlijs 2010 15:21
Atbilde vēl nav

Lasītākie raksti

Jaunie raksti