Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
vārds Ievacha, 8.septembris 2010 17:27
Vai ir normāli, ja policijas ekipāža, kas ieradusies konstatēt CSN ar cietušo, atsakās veikt abu iesaistīto vadītāju ALKOhola testu? Nerunājot par NARKOtisko vielu testu, kuru vispār uzskatīja par lieku krāmēšanos. Vnk interesanti, kādas ir vadītāja tiesības uzstāt uz ekspertīzi, ja viņu jau notikuma vietā "pasūta".
Kā dotā testa neesamība var ietekmēt CSN lietas izskatīšanu policijā?
Ēriks Griģis:

1. Tas ir normāli, ja par negatīvu testu jāmaksā policistam!
2. Tad lietu izskata tā, ka vadītāji nav lietojuši aizliegtās vielas.
Edgars, 7.septembris 2010 17:15
Labdien!

es veelos pirkt automasinu Lietuva,jo tur ir zemakas cenas...bet ka lai es zinu cik maksas auto parregistresana no LT uz LV?Pec ka nosaka to registracijas summu?

paldies..
Ēriks Griģis:

Te būs info, pēc kuras sastādīsiet reģistrācijas summu savam jauniegādātajam automobilim:
www.csdd.lv/?pageID=1096007743
Waldis, 2.septembris 2010 11:20
Patruļas pārbaudes laikā atklājās,ka man nav apdrošināšanas, kaut
gan apm. mēnesi iepriekš ar i-Bankas palīdzību apmaksāju AAS "Balta" ( ir izraksts no bankas rēķina) polisi.Polisi viņi solija atsūtīt pa pastu, kuru tā arī nesaņēmu.
Rezultātā man uzlika administratīvo sodu 60 Ls apmērā. kaut arī tas ir noticis AAS 'Balta' kļūdas vai neizdarības dēļ, kuru viņi paši (mutiski) atzīst.
Kā man pareizi rīkoties šajā situācijā?
Ēriks Griģis:

1. Mutiskā atzinuma vietā pieprasiet rakstisku, to kopā ar paskaidrojumu un lūgumu pārskatīt pieņemto lēmumu iesniedziet policijā vai pārsūdziet to noteiktā kārtībā un laikā.
2. Variet lūgt rakstiski, lai AAS Balta atrisina Jums nodarīto kaitējumu.
3. Informējiet sabiedrību par Jums nodarīto pārrestību un to, kā AAS Balta to atrisināja.
Anna, 2.septembris 2010 9:28
Paldies!
Nesaku, ka neesmu vainīga, bet dažkārt no nelaimes gadījuma šķir tikai pāris sekundes, pieņemot lēmumus rīkoties tā vai savādāk.

Šaubos vai tāds "CSN" ir pats "balts un pūkains", kas pārlasa noteikumus katru vakaru pirms gulētiešanas (ja vispār jēdz ko no vadīšanas). Jo pilnībā piekrītu- noteikumu neievērošana neatbrīvo no atbildības, ja arī viss norit bez starpgadījumiem.

Paldies vēlreiz!
Ēriks Griģis:

Lūdzu, vienmēr laipns, jo nebija jau tik grūti.

P.S.
Anna, lūdzu nedomājiet cita "CSN" vietā. Lai viņš tiek galā pats ar savām lietām!
Jūsu un jebkura no mums uzdevums ceļu satiksmē, ko Jūs noteikti jau ziniet, ir spēt pamanīt un izlabot tās kļūdas, ko kāds cits jau ir pieļāvis vai tikai gatavojas pieļaut!
Anna, 31.augusts 2010 15:18
Pat neskatoties uz to, ka BMW ātrums bija 120km/h? Ka viņš apdzina a/m kolonnu? Ka viņš nepārliecinājās, vai neviena no priekšā braucošajām a/m negriež pa kreisi? Un bija liecinieku a/m?
Ēriks Griģis:

CSN 76. punkts ar to ir raksturīgs, ka tajā nav pieminēti izņēmumi, kas saistīti ar to, ir vai nav liecinieki, ir vai nav BMW, brauc vai nebrauc ar 120 km/h.
Un turpinājumā - vēlreiz CSN 89. p. nosaka to, ka nogriežoties pa kreisi vadītājam ir jādod ceļš tiem transportlīdzekļiem, kas uzsākuši apdzīšanu!
Pirms Jūs griezāt stūri pa kreisi, Jums atkārtoti bija jāpārliecinās par apdzenošā transportlīdzekļa esamību, lai dotu tam ceļu vai lai veiktu savu kreiso manevru.
Gadījumā, ja Jums nebija iespējams par to pārliecināties, Jūs nedrīkstējāt ieslēgt kreisā virzienrādītāja signālu, un, ja pārliecināšanos nebija iespējams atkārtot - Jūs nedrīkstējāt pagriezt stūri pa kreisi, lai nogrieztos.

Jūs nedrīkstiet arī domāt cita - BMW vadītāja vietā! Jums vajadzēja tikai divreiz pārliecināties, lai izpildītu CSN 76. un 89. punktos noteiktās prasības!
Gan jau BMW vadītāja ātrumu noteiks ekspertīze un, ja vadītājs to būs pārkāpis, viņš saņems pelnīto sodu.
Jums bija jādomā tikai par to, lai izpildītu visu tiesību aktu prasības attiecībā uz ceļu satiksmi, lai Jūs ar savu automobili neradītu bīstamību vai nenodarītu zaudējumus sev un citiem ceļu satiksmes dalībniekiem vai to īpašumam.

P.S.
Ja liekas, ka BMW vadītājs varēja nesodīts pārkāpt to, kas Jums un viņam bija jāievēro, tad patreiz ir laiks uzdot jautājumus tiem valdības vadītājiem, kas televīzijā stāsta par to, kā viņi ievēlēšanas gadījumā rūpēsies par savu tautu, arī Jums un BMW vadītāju, par drošību ceļu satiksmē un par to, lai disciplinētu vadītājus ne jau baidot tos ar radariem un ekipāžām slēpņos, bet gan audzinot vadītājos atbildību un sniedzot tiem zināšanas braukšanas drošībā!
Anna, 31.augusts 2010 14:38
Labdien!
Sakiet, man ir šāds CSN,kurā es nespēju rast sapratni par situāciju. Braucu ārpus pilsētas pa divvirzienu ceļu (90km/h). Pirms krustojuma ieslēdzu kreiso pagriezienu un samazināju ātrumu, palaidu pretim braucošo a/m, paskatījos atpakaļskata spogulī un veicu kreisā pagrieziena manevru. Krustojumā, pretējā braukšanas joslā, manā a/m ietriecās BMW X5, kas apdzina vairākas tajā pašā virzienā braucošas a/m. Avārija notika krustojumā.
Vai šajā gadījumā ir atzīstama tikai mana vaina?

Paldies jau iepriekš.
Ēriks Griģis:

Pēc tā, ko Jūs uzrakstījāt - JĀ!

CSN 76.p. ir noteikts, ka pirms kreisā virzienrādītāja ieslēgšanas vadītājam ir jāpārliecinās, ka viņš netraucēs nevienu aiz viņa braucošu transportlīdzekļa vadītāju, kas uzsācis apdzīšanu.
Gan viņa, gan aiz viņa braucošo, gan kolonas apdzīšanu vēl pirms 500 metriem un viņu tāpēc nevarēja pamanīt.
Tātad kreiso virzienrādītāju Jūs nedrīkstējāt ieslēgt, ja nespējāt par apdzenošo BMW pārliecināties!
Turpinājums ir tālāk - CSN 89. punktā.
inese, 31.augusts 2010 12:11
Laikam iepriekš es neuzrakstīju, taču protams, ka es bremzēju, arī bremzēšanas pēdas ir! Gāzi es uzdevu tad, kad mani nesa iekšā 5m grāvi. Fakts tāds, ka avārijai ir liecinieki, kas 100% apstiprina to, ka es no sadursmes savādāk izvairīties nevarēju, ja nu vienīgi ļaut, lai ietriecas tieši "purnā". Un ietriecos es pretējajā mašīnā, jo viņa jau bija apstājusies otrā ceļa malā. Es joprojām nekādīgi nevaru saprast, kāpēc palieku vainīga, un kāpēc man vēl par to uzliek sodu, ka esu palikusi dzīva, laikam jau par to????
Ēriks Griģis:

Protams, lai ikreiz paskatoties soda apmaksas čekā, Jūs apjaustu, ka dzīvot ir vērts!

Atļaušos komentēt Jūsu rakstīto no apdrošinātāju viedokļa!
< Jūs piedevāt gāzi, lai ietriektos pretējā brauktuves pusē apturētajā automobilī.
Ja braukšanas ātruma palielināšana bija ļauns nodoms ietriekties apturētajā automobilī, tad ir iemesls piestādīt Jums regresa prasību...>

P.S.
Satiksmes noteikumi ir uzrakstīti ar citu asinīm tā, lai neviens ceļu satiksmes dalībnieks neiedomātos rīkoties citādi.
Cilvēciskais faktors, netiešie vai tiešie pierādījumi par cita auto esamību, lai Jūsu ietriekšanās pretējās puses auto tiktu attaisnota kā vienīgais pieņemamais risinājums aprakstītajā situācijā, ir paskaidrot savu rīcību policijā vai pārsūdzēt policijas lēmumu noteiktā laikā skaitot no lēmuma pieņemšanas brīža cerībā, ka Jūs tiksiet saprasta un attaisnota.
inese, 31.augusts 2010 9:03
Situācija sekojoša. Iebraucot straujā un galīgi nepārredzamā līkumā, redzu, ka viens apdzenot priekšā braucošo autiņu nežēlīgā ātrumā nesas man tieši virsū!!! Lai izvairītos no sadursmes parāvu pa labi uz grunteni, kur priekšā bija diezgan stāvs grāvis. Mašīna, kuru apdzina, arī nobrauca uz grunteni un sāka bremzēt, lai tas trakais varētu paspēt apdzīt un neiebraukt man "purns purnā". Tālāk viss notika tik ātri, ka nepaguvu pat saprast. Uzdevu gāzi, lai mani neienes grāvī un tā rezultātā mašīnu sanesa, apgrieza pretējā braukšanas virzienā, un slīdot ietrieca autiņā, kuru apdzina. Vainīgais autiņš, kas gāja līkumā uz apdzīšanu, taranējot no notikuma vietas aizlaidās! Paldies Dievam, ka visi palikām dzīvi, tašu mūsu abi autiņi pamatīgi cietuši. Tā kā es ieslīdēju pretējajā joslā, beigās paliku vainīga!!!! Avārijai bija trīs liecinieki, kas visi kā viens apgalvo, ka savādāk no sadursmes izvairīties pat nebija iespējams. Protams, ka tajā visā tā autiņa nr.piefiksēt nepaspējām, tik vien cik marku un krāsu. Nu lūk, vai šādā gadījumā var no apdrošināšanas dabūt kādu kompensāciju, vai arī man piedzīs vēl izdevumus par to autiņu kurā ieslīdēju? Par ko tāda netaisnība, vai tiešām. lai pierādītu savu taisnību ir vajadzīgi līķi?????
Ēriks Griģis:

1. Netaisnībai mūsu valstī cēlonis ir politiskais valsts pārvaldes raksturs. Tur mēs ar Jums neko nevaram mainīt.
2. Jūsu automobilis radīja zaudējumus citam ceļu satiksmes dalībniekam - OCTA atlīdzību saņemt ir cerības tam citam, ne Jums.
3. Vainīgo personu noteiks policija atbilstoši LAPK. Jūs kandidējat uz šo vainīgās personas statusu, jo neizpildījāt CSN 113.p. noteikto prasību - nebremzējāt!
4. Strādājot ceļu satiksmē, arvien biežāk redzu braucam garām automobiļus, kuri ir aprīkoti ar videokamerām. Mājās par to domājot, ceru, ka uz mani tas neattiecas, bet, kad nākošajā dienā uz ceļa redzu garāmbraucošo vieglo ar video actiņu logā, tā katru reizi nolemju nākošajā rītā arī savam tādu uzstādīt!
Vai tā nav prātīga doma, kuru būtu vērts izpildīt? Arī Jums un vēl citiem!
5. Apdrošinātājam piestādīt Jums regresa prasību nebūtu iemesla, jo Jums ir liecinieki, kas redzēja, ka rīkojāties situācijā, kurai tikai trūkst pierādījumu. Ja apdrošinātājs Jūsu rīcībā nevar pierādīt ļaunu nolūku, rupju neuzmanību vai ļaunprātīgu rīcību, automobiļa tehnisku bojājumu, kas atbilst iepriekšminētajam, CSN 39. vai 50. punkta pārkāpumus, tad izdevumus par bojāto auto no Jums nepiedzīs.
Iveta , 30.augusts 2010 18:00
Pēc ceļu policijas datu bāzes apdrošināšana beidzās mēnesi pirms TA iziešanas, bet TA stacijā pateica, ka ar mašīnu viss esot kārtībā, mašina esot apdrošināta.
Ēriks Griģis:

OCTA esamību apstiprina vai noliedz nevis ceļu policijas datu bāze, bet gan CSDD datu bāze.
Pieļauju, ka uz auto bija OCTA apdrošināšana, ko Jūs nezinājāt, ja reiz jautājāt TA!
Visām policijas ekipāžām nav pieslēguma CSDD datu bāzei.
Lūdzu pārbaudiet to pie sava apdrošinātāja vai gaidu Jūs konsultācijā pie sevis!
Iveta , 30.augusts 2010 13:01
Bet kā Jūs komentētu to, ka tas reāli dzīvē ir noticis??? Skate ir izieta, un pēc laika ceļu policija uzliek sodu par neapdrošinātu auto?
Ēriks Griģis:

Komentārs!
Ne jau tehniskajai skatei, bet īpašniekam (tiesīgajam lietotājam) bija jāveic OCTA apdrošināšana. Sods uzlikts pareizi - īpašniekam, nevis tehniskajai skatei!
Ticami, ka OCTA līgums beidzās apskates dienā! Tāpēc TA ar automobili varējāt piedalīties, bet piedaloties ceļu satiksmē jau nākošajā dienā, tas bija pārkāpums.
vārds elmars, 30.augusts 2010 10:03
paldies, vai ari moralo kaitejumu var aprekinat nauda un pectam to sanemt?
Ēriks Griģis:

1. Kas ir morālais kaitējums?
Parasti tā ir sāpju nauda. Šeit tādas nav!
2. Auto bojājumu gadījumā morālais kaitējums varētu būt:
2.1. auto vērtības mazinājums, ja auto ir remontēts pēc avārijas salīdzinājumā ar tādu pašu, kurš nav cietis negadījumā. Šo summu var aprēķināt un pieprasīt atlīdzināt OCTA izraisītāja apdrošinātājam.
2.2. cita auto meklēšana, laika zaudējums sakarā ar to, gaidīšana uz remontu, naudas zaudējums saistībā ar to. Jau grūtāk aprēķināt, bet var izdoties, ņemot par pamatu pierādāmos zaudētos ieņēmumus (nevis peļņu) vienā stundā un iespējamos izdevumus garīgā traucējuma ārstēšanai atbilstošā (vieglā) formā. Apdrošinātājs šos zaudējumus neatlīdzinās.
2.3. izdevumi, kas saistāmi ar "pārtrauktā brauciena" finansējumu. Par pamatu var izmantot zaudējumu noteikšanas metodiku šajā apdrošināšanas riskā. OCTA to neatlīdzina.
vārds elmars, 30.augusts 2010 9:25
Sveiks!
Pastasti ludzu, ka var sanjemt naudas kompensaciju, pec cela satiksmes negadijuma, ja man tiek sabojats automobilis un veselu menesi palieku bez ta, jo apdrosinataji tik atri nedarbojas un nespej noverst visus bojajumus un izmaksat apdrosinasanas naudu! no apdrosinatajiem naudu var sanemt tikai par automasinu, bet par manu zaudeto laiku, zaudetajam iespejam nopelnit vel papildus lidzeklus utt?
Ēriks Griģis:

1. Apdrošinātājam pēc OCTA ir jāatlīdzina Jūms radītie zaudējumi, ja automobils bija Jūsu īpašums un darbs ar to Jums bija vienīgais ienākumu gūšanas avots. Prasība apdrošinātājam vai iesniegums tiesā.
2. Tieša prasība atlīdzināt nesaņemto zaudējuma daļu vainīgajam, vai griezties ar šādu prasību tiesā.
inese, 30.augusts 2010 7:38
es 2007gada panemu uz sava varda masinas numuru,jo draudzene paludza vinas pazistamajam cilvekam,teica ka tas ir tiri,vina ta ari ir darijusi,bet beigas saku domat varbut tie ir meli... ko man darit???uz csdd aizbraukt parbaudit . Vai es vispar varu anulet?
Ēriks Griģis:

1. Protams, pārbaudīt CSDD!
2. Šobrīd paņemt un reģistrēt savu auto uz cita auto numurzīmes nav iespējams. Variet atteikties no iepriekšējās reģistrācijas.
Sīkāk uzziņām CSDD tālrunis 67025777
Tofii, 27.augusts 2010 17:52
Sveiki,es veletos uzzinat,kur var redzet autinu sarakstus,kuriem var likt klat papildus tvertni,vai ari palielinat esoso..
Caur csdd lai ta parbuve iet,lai viss ir godigi
Ēriks Griģis:

Papildus degvielas tvertni uzstādīt nedrīkst.

No MK noteikumiem Nr.725:
"...
III. Aizliegtie pārbūves veidi
9. Vieglajam automobilim (izņemot sporta automobiļus) aizliegts:
...
9.8. uzstādīt oriģinālās degvielas tvertnes vietā pašizgatavotu vai citas markas un modeļa degvielas tvertni vai degvielas tvertni, kas nav iekļauta transportlīdzekļa tipa apstiprinājumā;
9.9. uzstādīt papildu degvielas tvertni (izņemot gadījumus, ja to paredz transportlīdzekļa izgatavotājs un šāda transportlīdzekļa modifikācija ir iekļauta transportlīdzekļa tipa apstiprinājumā).
..."
Sarmite , 27.augusts 2010 13:36
velos pirkt auto.Ieprieksejais ipasnieks ir nonemis no uzskaites.Vai es varu registret auto,bes veca ipasnieka klatbutnes.Kas nepieciesams dodoties uz csdd?
paldies
Ēriks Griģis:

Te būs:
www.csdd.lv/?pageID=1087882596
Andis, 25.augusts 2010 15:51
Kas notiek ar policistu, kas ir pārkāpis apstāšanās un stāvēšanas noteikumus izmantojot policijas auto. Vai šajā gadījumā šim policistam tiek paredzēts sods. Vai es kā privātpersona esmu tiesīgs izsaukt citu pašvaldības policijas ekipāžu, lai tiktu konstatēts pārkāpums. Vai pietiek tikai at pārkāpēja auto un vietas fotoatteliem?
Ēriks Griģis:

Sodu LAPK noteiktā kārtībā uzliek policija. Ir nepieciešama ceļu policijas ekipāža, lai konstatētu pārkāpumu ceļu satiksmē un pēc tam sodītu pārkāpēju.
Andis, 25.augusts 2010 15:04
Kā diek definēts vai auto ir atsāts uz ceļa nomales, vai zaļajā zona, jo uz ceļa malas aug zāle, bet nav nedz ceļa apmales nedz citu norobežojošu ietaišu?
Ēriks Griģis:

1. Ja nomale ir ceļa daļa, kas piekļaujas brauktuvei, tad nav svarīgi, vai uz tās aug zāle vai sēnes.
No pašvaldību sabiedrisko kārtību noteikumiem.
2. Zaļā zona – zālienu un apstādījumu teritorijas, arī liegumi un īpaši aizsargājamās dabas teritorijas:
2.1. zāliens - apzaļumota platība ar koptu, blīvu, ilggadīgu dažādu kopā augošu zemo graudzāļu sugu (zāles) zelmeni;
2.2. apstādījumi - visas ar augiem dabīgā vai mākslīgā ceļā apaugušas platības, kurās neiegūst augu produkciju pārtikai, koksni, grieztus ziedus u.tml. Apstādījumi ietver jēdzienus parks, dārzs, košumdārzs, skvērs, bulvāris, aleja, kapsēta, kāpas nostiprinājums u.c. Apstādījumi aptver visas apstādītās platības ārpus mežiem, parkmežiem, mežaparkiem, tīrumiem un pļavām. Apstādījumos ir koki, krūmi, vīteņaugi, puķu stādījumi, zāliens, ūdenstilpnes ar krastiem, ceļi, takas, laukumi, labiekārtojuma elementi un mazās arhitektūras formas.
OPEL, 24.augusts 2010 10:57
Mašīna pirkta jauna. Ir spēkā garantija, ir veiktas visas obligātās apkopes, pēdējā vēl pirms 4 t.km. Kopējais nobraukums ap 50t.km. Griezos pie dīlera ar sajūga problēmu un tika konstatēts, ka tas jāmaina. Summa dramatiska, man atteica garantijas remontu, jo esot sajūgs beigts nepareizas ekspluatācijas rezultātā. Ar ko sākt, lai noskaidrotu taisnību, kam sūdzēties par šo netaisnību? Auto reģistrēts uz juridisku personu, tādēļ PTAC droši vien sūdzību nepieņems. Kā tad īsti rīkoties? Paldies par atbildi jau iepriekš.
Ēriks Griģis:

1. PTAC pieņems!
2. Vēl variet griezties civiltiesā.
Gans, 22.augusts 2010 22:30
Vai vajag licences kartites un Eiropas kopienas atļauja kravas kommercialajiem autopārvadājumiem Latvijas teritorijā ar kravas automašinam līdz 3,5 tonnam? Vai arī tie ir liberalizēti pārvadājumi?
Ēriks Griģis:

Komercpārvadājumiem vajag!
No pielikuma MK 2005.gada 8.februāra noteikumiem Nr. 120

"...
Maksas pakalpojumu cenrādis par iesnieguma izskatīšanu speciālās atļaujas (licences) izsniegšanai, pagarināšanai vai pārreģistrācijai uz jaunu termiņu, kā arī licences kartīšu izsniegšanu, pagarināšanu vai pārreģistrāciju
...
pasažieru komercpārvadājumiem ar autobusiem vai kravu komercpārvadāju­miem ar kravas automobiļiem Latvijas teritorijā, starptautiskajiem pasažieru komercpārvadājumiem ar autobusiem vai starptautiskajiem kravu komercpār­vadājumiem ar kravas automobiļiem, kuru kopējā masa nepārsniedz 3,5 tonnas (neieskaitot piekabes), - vienam mēnesim..." bez PVN maksā 2,00 Ls.
Zane, 20.augusts 2010 15:50
Sveiki! Vai es ar "baltajām tiesībām", M burta uzlīmēm uz auto un pieredzējušu šoferi pie sāniem varu vadīt auto ārpus Latvijas robežām? - Piemēram, pa kaimiņvalstīm, kas ir Šengenas zonā?
Ēriks Griģis:

Nē, jo Satiksmes noteikumi nosaka kārtību ceļu satiksmē Latvijas republikā.

Lasītākie raksti

Jaunie raksti