Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Vilnis -Vācija, 20.maijs 2019 17:42
Ir gadījies pabraukt ar dažāda kalibra LKW, no 5 tonīga sprintera, līdz 40 tonnu miljonnieka Iveko. Ir trāpijušies jauni Aktrosi un Micubisi Canter. Tagad ripinu ar sešgadīgu, bet labi saglabājušos MAN tgl.
Šo to Vācijā ir nācies redzēt, bet jāatdzīstas- kas ir KOM pagaidām neesmu informēts. Manā sabiedrībā tādu saīsinājumu nelieto. Tātad mans jautājums varētu skanēt tā : Ko tas nozīmē?
Ēriks Griģis:

Te būs!
Kraftomnibusse (KOM) >>> Kraftfahrzeuge (Kfz), die nach ihrer Bauart und Einrichtung zur Personenbeförderung bestimmt sind und mehr als acht Sitzplätze haben. Kraftomnibusse sind mit einem Fahrtschreiber auszurüsten
(§ 57a StVZO). Erforderliche Fahrerlaubnis D und D1 (§ 6 der Fahrerlaubnis-Verordnung).
Sergejs, 19.maijs 2019 20:05
Sveiki! Vai jums būtu idejas, kā var braukt bez turbīnas, un lai nenāk balti dūmi ārā pa visurieni ?
Paldies jau iepriekš, Sergejs.
Ēriks Griģis:

Motoram, kas būvēts darbam ar turbopūti, turbīnas demontāža saīsinās motora resursu. Iespējams, ka fināls jau ir sācies!
No kādas saprotamas publikācijas!
Turbīnas lietošanas apstākļi nosaka tās ilglaicību.
i)Karstās atgāzes spēj sakarsēt turbīnas daļas teju līdz sarkankvēlei, kas nozīmē gandrīz 900 grādu pēc Celsija. ii)Turbīnas apgriezienu skaits minūtē sasniedz pat 200 tūkstošus (parasti ap 110 tūkstoši), un šāds ātrums prasa labu eļļošanu.
iii)Turbīnas vārpstiņa griežas peldošos bronzas slīdgultņos, kuri tiek eļļoti piespiedu kārtā no motora eļļošanas sistēmas.
iiii)Pirmais turbokompresora ilgmūžības noteikums ir atbilstošas motora eļļas lietošana un savlaicīga tās nomaiņa. Tā kā eļļošanas kanāli turbīnas korpusā ir ļoti mazi, nosēdumi, kas parādās vecā eļļā, var tos aizsprostot.
iiiii)Šī iemesla dēļ motoriem ar turbīnu nav ieteicams lietot eļļošanas sistēmas skalotājus, kā arī motora bloka hermētiķus, kura gabaliņi var iekļūt turbīnas gultņos.
iiiiii)Pēc garāka brauciena nedrīkst uzreiz izslēgt motoru, jo tiek pārtraukta eļļas padeve. Tā kā turbīna vēl arvien ir stipri sakarsusi, gultņos sastājusies eļļa var iekoksēties. Šo parādību sauc par "turbīnas karstuma dūrienu".
iiiiiii)Un turbokompresors ir jutīgs pret netīru gaisa filtru. Ja filtra caurplūde ir samazinājusies, turbīna cenšas trūkstošo gaisu ieraut pa citurieni, kas var novest līdz blīvju bojājumiem un ar tiem saistītu dūmainību.
Piespiedu gaisa ieplūdi motorā var panākt ar pievadkompresoru, kas tieši vai pastarpināti tiek piedzīts no kloķvārpstas. Bet vai tas vajadzīgs!?
Ja kompresoru var restaurēt un blīves nomainīt, tad izmaksas noteiks Tavu turpmāko rīcību - iegādāties citu auto vai remontēt šo pašu!
Vilnis -Vācija, 19.maijs 2019 19:26
Labāk vēlāk kā nekad.
Sirsnīgi sveicieni vārda dienā! Novēlu nenogurt atbildēt uz mūsu jautājumiem, arī tiem, kas šad tad ir no "citas operas"!
Ēriks Griģis:

Tu nu gan esi acīgs!
Paldies Vilni! Lai ir tā, kā saki!
Vai pa riktīgam esi braucošs Vācijā, ja jā, tad ar ko, KOM vai LKW!?
Ģirts, 16.maijs 2019 9:43
Labrīt, Ērik! Kā tagad galabeigās ir ar to prasību arī vainīgajam iesniegt savu saskaņotā paziņojuma daļu apdrošinātājam 10 dienu laikā. Citādi draudēja regress. Vēlāk tā kā izmainīja to prasību, tad satversmes tiesa tā kā atcēla...Kā tur īsti ir tagad? Paldies!
Ēriks Griģis:

Iepriekšējā redakcija nav spēkā!
Pamatojoties uz Satversmes tiesas likuma 30.–32. pantu, Satversmes tiesa nosprieda:
atzīt Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 41. panta pirmās daļas 1. punkta "d" apakšpunktu (redakcijā, kas bija spēkā no 2007. gada 1. novembra līdz 2017. gada 15. decembrim) par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes 105. pantam un attiecībā uz personām, kurām apstrīdētā norma tikusi piemērota vai būtu jāpiemēro tiesā, par spēkā neesošu no pamattiesību aizskāruma rašanās brīža.
Tas nozīmē, ka tām personām, kurām ir tikusi piestādīta regresa prasība par šo apstrīdēto punktu, tā agrāk nav bijusi un šobrīd vairs nav spēkā!

Ar 2017. gada 14. decembra grozījumiem OCTA likumā ir papildināts tiesību normas tiesiskā sastāva teksts ar papildu priekšnosacījumiem tam, lai iestātos apstrīdētajā normā paredzētās tiesiskās sekas – apdrošinātāja tiesības iesniegt regresa prasību. Šie priekšnoteikumi ir šādi: "pēc apdrošinātāja pieprasījuma" un "lai apdrošinātājs varētu pārliecināties par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem"

Līdz ar to OCTA likuma 41. panta pirmās daļas 1. punkta "d" apakšpunkts tā pašreizējā redakcijā noteic, ka apdrošinātājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret transportlīdzekļa vadītāju, kas ceļu satiksmes negadījumā nodarījis zaudējumus trešajai personai, ja tas nav iesniedzis aizpildītu saskaņoto paziņojumu apdrošinātājam pēc tā pieprasījuma, lai apdrošinātājs varētu pārliecināties par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem. Vienlaikus OCTA likuma 41. panta pirmās daļas 1. punkts tika papildināts ar d1' apakšpunktu, paredzot šādas apdrošinātāja tiesības, proti, tiesības iesniegt regresa prasību, arī tad, ja transportlīdzekļa vadītājs, kas ceļu satiksmes negadījumā nodarījis zaudējumus trešajai personai, nav sniedzis informāciju par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem apdrošinātājam pēc tā pieprasījuma, lai apdrošinātājs varētu pārliecināties par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem.
Uldis Petrovs, 13.maijs 2019 0:16
Labvakar. Interese kads ir ellas limena lineala garums. Renault megane 2004 1.5 dci motoram?
Ēriks Griģis:

Paņem no citas Meganes un izmēri!
Juris, 11.maijs 2019 13:20
man no apdrošinātāju Compensa sabiedrības sūta apskatīt automašīnu pēc autoavārijas. Cik man tas izmaksās un vai man vispār ir jāmaksā ja emsu cietušais
Ēriks Griģis:

Cietušajam bojātā auto apskati veic apdrošinātājs. Neesmu dzirdējis, ka cietušajam būtu jāmaksā. Prasiet par to Compensai!
martins, 11.maijs 2019 1:02
vienigo kludu paradija par bloku kurs ir piestiprinats pie sukna to ari nomainiju bet neka ka bija ta palika galvenais ka kad auksts vel kautko megina vilkt atruma bet kad uzsilst tad galigi svabens paliek
Ēriks Griģis:

Varu tikai minēt par šai lietā iesaistītajiem - degvielas padevi un gaisu!
martins lendels, 10.maijs 2019 11:33
Sveiki iegadajos opel astra 1.7td ar isuzuu motoru,problema sekojosa kad pielaid paradas sukna cheks lampinja un apgriezieni leka dod gazi sak skalak rukt taka sprauslas nedarbojas atrumu ari uznemt loti smagi nevelk us pus gazi kautko reage kad uzsilst vispar tups ka zabaks paliek ka pat sotaku gruti uznemt pirms tam bija verojama ellas pleki tosola bet iskaloju 2reizes un itka pazuda pleki bet motors tapat slikti darbojas vel joprojam varbut kads zin vainu?
Ēriks Griģis:

Kādu kļūdas kodu uzrāda kompis?
Jānis, 8.maijs 2019 10:04
Paldies par atbildi.Un kā būt ar pierādījumiem par out of scope lietošanu? Jūs droši vien teiksiet,izprintēt automobiļa izdruku,un lai tehniskās apskates darbinieks to paraksta un apzīmogo.Bet dzīvē tas tā nebūs,viņi to nedarīs.
Ēriks Griģis:

Dzīvē ir jābūt pareizi! Nedomāju, ka minējums par nedarīšanu šeit ir vietā.

Ievietojot karti, manuāli jāievada citi darbi. Izdruku ar paša izdarītajām atzīmēm par apskates laiku ar "āmurīšiem" tajā uz 28 dienām var pievienot apskates protokolam!
Jānis, 7.maijs 2019 15:50
Labdien.Vadoties no likumdošanas kā būtu pareizi, ja kravas automašīna tiek uzrādīta tehniskajā apskatē vai aŗī tehniskajā kontrolē uz ceļiem.Abos gadījumos pie transporta līdzekļa stūres sēžas cits cilvēks un veic dažādas darbības,tai skaitā braukšanu,bet tahogrāfā ir ievietota mana vadītāja karte.
Ēriks Griģis:

Tad vadītāja karte jāizņem un tahogrāfā jāuzstāda, ka braukšana notiek ārpus tā izmantošanas jomas - out of scope.
Ādolfs, 6.maijs 2019 20:09
Vai ir auto ar diviem izpūtējiem?
Vai TDI, TSI, TCe .... nozīmē divus izpūtējus ?
Ēriks Griģis:

TDI - ir automobiļu koncerna Volkswagen dīzeļmotoru markas zīme >>>Turbocharged Direct Injection vai Turbocharged Diesel Injection. Šiem motoriem ir tiešā iešprice ar turbopūti. TDI-Motori tiek iebūvēti Volkswagen markas automobiļos, Audi, Seat und Škoda, kopējo projektu agrākos automobiļos Ford Galaxy, Volvo 850 TDI, arī Mitsubishi (Grandis un Lancer), Chrysler (Sebring).
TSI - automobiļu koncerna Volkswagen Ottomotoru markas zīme >>> Twincharged Stratified Injection vai Turbocharged Stratified Injection. Šos mazā tilpuma tiešās iešprices motorus uzlaboja, palielinot to jaudu un apgriezienus ar vienu vai diviem turpopūtes kompresoriem.
TCe - Renault turbo benzīnmotoru saīsināts apzīmējums (Turbo Control efficiency).
Voldemārs, 6.maijs 2019 13:23
Labdien, gribam piereģistrēt auto ar stūri labajā pusē, nevaram atrast kur var iegādāties spoguļus I, II, III vai L klases, setificētus ar marķējumu. Var būt varat ieteikt kur tos var iegādāties. Paldies !
Andris, 28.aprīlis 2019 10:15
Sveiki mainijiu degvielas filtru un vairāk nevar piedarbinat pumpejot degviela nenāk Opel signum 2.2
Ēriks Griģis:

Man tā nav gadījies!
Miks, 26.aprīlis 2019 14:18
Ticiet vai nē, bet tur nav, izplēsu visu tepiķi un tāpat neatradu
Ēriks Griģis:

No 1982. līdz 1997. gada Antwerpenas modelim (izgatavoja apmēram līdz 09.1996) kods bija uz plāksnītes, kas atradās virs radiatora šahtas pa kreisi vai pa labi!
Vai bagāžas nodalījumā un uz blakussēdētāja durvīm paskatījies?
Ja detaļa ar VIN kodu ir mainīta, tad neatradīsi!
Miks, 25.aprīlis 2019 16:51
Kur atrast VIN numuru Opel Astra F
Izložņāju visas malas atradu tik uz blakussēdētāja stoikas kad atver durvis bet tur bija uzlīme ar vin, jābūt taču arī pašā metālā iedzītam nr?
Ēriks Griģis:

Palūko blakussēdētāja sēdekļa priekšā!
Olivija, 19.aprīlis 2019 4:52
Kaa var pievienot tahometru Ford Ka 2002 g kursh nekad nav bijis pievienots? Tur ir 3 vadi un kursh uz kurieni jaasprauzh lai pievienotu tahometra raadiij=taaju?
Ēriks Griģis:

Visi, kas ir gribējuši Ford Ka pievienot tahometrus, ir griezušies servisā!
Lai sekmīgs servisa apmeklējums!
Kristiāna, 17.aprīlis 2019 20:13
Labdien. Nesen noliku tiesības un ir peinācis laiks iegādāties savu pirmo auto. Sliecos šobrīd uz wv4. Izmantot vēlēšos gan pilsētā, gan ārpus tās,laikam jau vairāk ārpus, kādu Jūs vēl ieteiktu un labāk dīzelīti vai bendzīnu?
Ēriks Griģis:

Dīzelīti!
Ģirts, 13.aprīlis 2019 16:45
Labdien Ērik! Vai tiesa, ka no 2019. gada OCTA vairs neesot obligāta? Man jau vairāki cilvēki apgalvo, ka vienā no ziņu portāliem tas esot bijis publicēts.
Paldies!
Ēriks Griģis:

Nē, nav tiesa!
Jaunumi šeit:
www.ltab.lv/par-mums/aktualitate...
Vilnis -Vācija, 12.aprīlis 2019 18:34
Vai ir informācija par Vācu tranzīta numuriem. Kad jālieto ar dzelteno malu un kad ar sarkano malu. Kad pirku auto, dīleris nokārtoja dzeltenos un veiksmīgi ar tiem nokļuvu līdz CSDD.
Cik saprotu, svarīgākais ir apdrošināšana. Holandieši piemēram tranzīta numurus uzzīmē ar flomasteriem, un pat uz banānu kastes neapdrukātās puses kartona gabaliņa - pats ar tādiem esmu braucis līdz Rīgai (pre tenzijas nebija ne policistiem, ne muitniekiem).
Ēriks Griģis:

Ja auto ir derīga tehniskā apskate, tad ar dzelteno maliņu Vācijas teritorijā! Ja apskates nav, auto īpašnieks ir noņēmis to no uzskaites un auto izbrauc no Vācijas, tad ar sarkano maliņu!
Juris, 11.aprīlis 2019 10:06
Sveiki. Vēlos uzsākt starptautisko pārvadājumus ar mikroautobusiem. līdz 3.5T. Maršruts ir līdz vācijai. 1.Sakiet lūdzu kas ir nepieciešams no dokumentiem un licenzēm lai veiktu komercpārvadājumus, starptautiskos? 2. Kas ir nepieciešams lai tranzītā vestu kravas cauri polijaj?
Ēriks Griģis:

1. Licenze
atd.lv/lv/licence-starptautiskaj...
(21. Kompetentā iestāde, pamatojoties uz lēmumu par licences izsniegšanu, izsniedz licences kartīti katram autotransporta līdzeklim, kas tiek izmantots komercpārvadājumu veikšanai.)

2. Licenzes kartīte
atd.lv/lv/licences-kart%C4%ABte-...

(21.3. starptautiskajiem kravas komercpārvadājumiem ar kravas automobiļiem, kuru kopējā pieļaujamā masa nepārsniedz 3,5 tonnas, ieskaitot piekabes.)
likumi.lv/doc.php?id=244501

3. Par preču monitorēšanu Polijā izlasiet šeit:
atd.lv/lv/valsts/PL

4. Darba un atpūtas laiku uzskaite Vācijā:
atd.lv/lv/jaunumi/darba-un-atp%C...

5. Ja auto ir aprīkots ar tahogrāfu, tad jālieto tahogrāfs.
atd.lv/lv/jaunumi/normat%C4%ABvi...
Tahogrāfam jābūt pārbaudītam ar uzlīmi un sertifikātu

6. Ja tas ir digitālais tahogrāfs, tad vadītājam ATD ir jāizņem vadītāja karte (uzņēmumam - uzņēmuma karte):
atd.lv/lv/jaunumi/izmai%C5%86as-...

7. Kravas dokumenti, līgums ar nosūtītāju par pārvadājumu, darba līgums ar šoferi, darbību apliecinājumi par šofera iepriekšējām 28 (drīz jau par 56) dienām pirms brauciena sākuma:
atd.lv/lv/jaunumi/darb%C4%ABbu-a...

8. Ja tahogrāfa nav, pēc EP Mobilitātes paketes ieteiktajiem grozījumiem, iesaku to (viedo tahogrāfu) uzstādīt jau laikus vieglajiem kravas automobiļiem no 2,4 PMt līdz 3,5 PMt starptautiskajos komercpārvadājumos uz/no Vācijas.

Lasītākie raksti

Jaunie raksti