@Degvielas cenu nemitīgais kāpums kritiski iespaido Latvijas autopārvadātāju darbu, jo izmaksas strauji palielinās. Savukārt degvielas tirgotāji cenu samazināšanos nesola gan pasaules notikumu, gan Latvijas prasību dēļ.
Latvijas starptautisko autopārvadātāju asociācijas "Latvijas auto" prezidents Valdis Trēziņš BNS uzsvēra, ka degvielas cenu kāpums ir pārāk ātrs un turpinās jau ilgāku laiku, bet autopārvadātāju pakalpojumu tarifi nekāpj tik strauji, līdz ar to autopārvadātāji ir spiesti daudz "precīzāk kalkulēt savas izmaksas".
Trēziņš sacīja, ka degvielas cena veido aptuveni 50% līdz 60% no kopējām autopārvadātāju izmaksām, tādēļ pārvadātāju pakalpojumu tarifiem būtu jāpieaug apmēram no 10% līdz 15%.
Asociācijas prezidents pauda, ka tāpat papildu problēmas rada arī Polijas noteiktie ierobežojumi degvielas daudzumam, ko pārvadātāji drīkst ievest, šķērsojot Polijas robežu.
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas izpilddirektors Uldis Sakne savukārt neprognozēja, ka Latvijā tuvākā laikā varētu mazināties degvielas cena, paužot, ka pašreiz "ļoti neveiksmīgi sakrīt dažādi degvielas tirgu iespaidojoši faktori - krīze Irākā, degvielas rezervju uzkrāšanas prasība Latvijas degvielas tirgotājiem, aizsalusī Baltijas jūra un Mažeiķu rūpnīcas plāni saistībā ar rekonstrukciju no 1.aprīļa aptuveni uz mēnesi pārtraukt ražošanu, kā arī valdības plāni noteikt augstākas degvielas kvalitātes prasības".
Sakne norādīja, ka, uz laiku pārtraucot darbu Mažeiķu rūpnīcai, kas Latvijai piegādā vairāk nekā 50% no visiem naftas produktiem, vajadzēs pārorientēties uz citiem degvielas piegādātājiem, bet jaunās kvalitātes prasības var izslēgt ražotājus Krievijā un Baltkrievijā, kuriem "nav garantēta atbilstoša kvalitāte jaunajam prasībām". Savukārt no Somijas, tajā skaitā Porvo ražotnes, kas ir otra tuvākā pēc Mažeiķiem, piegādes ir traucētas aizsalušās jūras dēļ.
Tāpat vietējiem degvielas tirgotājiem līdz 1.jūlijām ir jāpaspēj izveidot valsts noteiktās degvielas krīzes rezerves 47 tūkstošu tonnu apjomā, kas prasīs papildu ieguldījumus vairāk nekā desmit miljonu latu apjomā.
Sakne gan noraidīja bažas, ka varētu izveidoties krīze degvielas piegādes jomā, jo par atbilstošu samaksu degvielu varēs piegādāt arī no citām Eiropas valstīm, bet "tas, protams, var sist pa kopējām tautsaimniecības kabatām".
Arī degvielas tirgotāja "Hydro Texaco Latvija" tirdzniecības direktors Māris Liepiņš pauda, ka turpmāk no "cenu kāpuma neizbēgt", jo aptuveni par 1,5 santīmiem pieaugs degvielas cena degvielas krīzes uzkrājumu veidošanas dēļ.
Viņš norādīja, ka jau tagad ir jūtams, ka "privātpersonas sākušas rūpīgāk izvērtēt nepieciešamību pārvietoties, bet juridiskām personām darbs ir jāpaveic tā vai tā, tāpēc viņi ir spiesti pārrēķināt savu pakalpojumu cenas".
Liepiņš, tāpat kā Sakne, nedomā, ka tirgū varētu rasties problēmas ar degvielas piegādi, uzsverot, ka "nopirkt varēs vienmēr, bet jautājums atduras tikai pret cenu".
Viņš atzina, ka, vēl augot degvielas cenām, iedzīvotāji to izjutīs arī citu preču cenās un tas var iespaidot kopējo ekonomisko situāciju.
BNS
it s****
baac juus labaak pasakiet kad vinjas kritiisies, man liekas ka cenas kaapj jau peedeejos nezin cik daudz gadus.... :(
neko jaunu neuzrakstiija