Kā Tu reaģē uz savā virzienā pavērstu radaru? 39

5.maijs 2004 0:06

Mēs esam Rīgas Ekonomikas augstskolas studenti Juris Riekstiņš un Kārlis Brils. Antropoloģijas kursa ietvaros mums ir jāraksta neliels darbs, kur ir jāpēta cilvēku reakcija uz kaut ko neparastu vai nepieņemtu. Par to lasiet tālāk...

Vai tiešām Ceļu Policija, ķerot ātruma pārkāpējus, rūpējas par satiksmes drošību?

Neilgi pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā tika veikts neliels eksperiments Rīgas ielās. Eksperimenta mērķis bija pārbaudīt, cik lielā mērā autovadītāji samazina braukšanas ātrumu, ieraugot ceļmalā policistam līdzīgu tēlu ar radaram līdzīgu rīku rokās. Pieņemot, ka visi pārvietojas atļautā ātruma ietvaros, autovadītājiem nevajadzētu pārsteidzīgi bremzēt, ieraugot to.

Eksperimenta apraksts: Eksperimenta uzdevums bija vērot cilvēku rīcību un pārliecināties, vai tā sakrīt ar vispārpieņemtajām normām/stereotipiem. Kā viens no šādiem stereotipiem – ātruma kontrole disciplinē autovadītājus. Ja tas tā patiešām būtu, ātrumu nepārkāpjošie autovadītāji nekā nereaģētu, ieraugot ceļu policijas darbiniekus, bet ātruma pārkāpēji strauji bremzētu, lai izvairītos no iespējamā soda. Lai pārbaudītu autovadītāju primāro reakciju uz pēkšņu ceļu policista parādīšanos, četri studenti svētdien, 2 .maijā devās uz Viestura prospektu,  apģērbušies līdzīgi ceļu policistiem – koši zaļos kreklos, tumšās biksēs un tumšās cepurēs.

Eksperimenta norise: Divi cilvēki, ģērbušies līdzīgi kā ceļu policisti, nostājās savos ‘posteņos’ Rīgā uz Viestura prospekta. Izstieptā rokā turēts “radars” tika vērsts auto plūsmas virzienā. Lai vizuāli pārliecinātos, cik iedarbīga ir ceļu policistu parādīšanās uz ielas, aptuveni 200 – 300 metru pirms katra ‘posteņa’ atradās cilvēks, kas uzskaitīja, cik daudz autovadītāju nospiež bremžu pedāli, ieraugot netālu priekšā sev ceļu policiju ar radaru (mūsu gadījumā, Philips matu fēnu). Kopā bija divi posteņi aptuveni 1 km attālumā viens no otra.

Eksperimenta novērojumi: Tika novērots, ka pie pirmā posteņa bremžu pedāli nospieda aptuveni 12% (47 autobraucēji no aptuveni 400) no visiem braucošajiem (šeit gan japiemin, ka mūsu spēkos nebija uztvert tos, kas samazināja ātrumu, atlaižot kāju no gāzes pedāļa). Otrajā ‘postenī’ nobremzēja aptuveni 13% (52 autobraucēji). Tos gadījumus, kad autovadītāji bija spiesti bremzēt acīmredzami citu iemeslu dēļ (pārkārtošanās joslās, gājēju pāreja u.c.), neesam pieskaitījuši.
Tika arī novērots, ka tas, vai tiek samazināts ātrums tuvojoties ceļu policistiem, nav tieši saistīts ar braukšanas ātrumu. Daļa autovadītāju spēji bremzēja, ieraugot mūsu “posteni”, kaut arī brauca samērā lēnu. Šķiet, bailes no ceļu policista pārmāc racionālu rīcību.

Eksperimenta secinājumi: Tas, ka pie pirmā un otrā posteņa tika novērots līdzīgs skaits automašīnu, kas nobremzēja, liek mums secināt, ka, ja autobraucējs pārkāpj atļauto braukšanas ātrumu, tad redzot, ka briesmas (sods) ir garām, tas turpina braukt, kā agrāk. Attiecīgi, ātruma kontrole disciplinē ātruma pārkāpējus uz pavisam īsu brīdi. Vēl vairāk, ātruma kontroles esamība rada nervozitāti autovadītājos un sarausta satiksmes plūsmu. Ar to gan nemēģinām apgalvot, ka ātrums nebūtu jākontrolē. Tomēr, pēkšņa iziešana no aizsega pavisam netālu autovadītāja priekšā nešķiet laba stratēģija.

Nobeigumā izsakām cerību, ka mūsu svētdienas aktivitātes nav nevienu aizskārušas. Mūsu mērķis bija vienīgi dot savu artavu diskusijā par ceļu policijas aktivitātēm ātruma kontroles jomā un to efektivitāti.

Juris un Kārlis

 
Visi komentāri
 
125127. viesis 5.maijs 2004 0:12
0 0 Atbildēt

tieshaam briinos ka neviens jums neizraxtiija..

125130. viesis 5.maijs 2004 0:23
0 0 Atbildēt

bremzee arii tie kas nepaarkaapj.. vienkaarshi refleks iestraadaajies taads.. un ne jau bish piebremzee bet gandriiz meemajaa gaazh. :)

125132. viesis 5.maijs 2004 0:26
0 0 Atbildēt

es piebremzeeju tikai tad, kad aatrums ir virs 57km/h (pilseetaa). Paarsvaraa ieveeroju 57 km/h un tapeec nav jaaraustaas.

tikai neizprotu tos vadiitaasjus, kas taa jau brauc ar 50 un tad veel vajag samazinaat aatrumu.

tas tikai noraada to, ka cilveeki nav paarliecinaati cik aatri vinji brauc un nav gatavi aizstaaveeties.

125136. viesis 5.maijs 2004 0:40
0 0 Atbildēt

Man arii besii tie, kas ieraugot CP met pa bremzeem un gandriiz vai apstaajas.

Bija dazji taadi gadiijumi, kad pa priekshu brauc CP, aiz vinja kaukaads auto un tad es. CP brauc ap 55-60kmh. Ok, turamies aizmuguree. Tad CP saak nomest aatrumu uz 50, tad jau 40 un beigu beigaas velkas ar 35kmh! Starp mani un CP esoshais auto mieriig turpina dudinaat aiz CP attieciigi samazinot aatrumu - baidaas iet garaam! Es tikpat mieriigi uz 60kmh aizdudinu garaam un nometu uz 55. Viss OK! Nekaadu probzu. A tas taa arii palika vilkties. Un kaa jau teicu, ir bijushi vairaaki taadi gadiijumi!

Kaada velna peec baidiities ieraugot CP??? Vinji tachu to zin un njirgaajas!

Dugass

125139. viesis 5.maijs 2004 3:33
0 0 Atbildēt

*******a... aizvakar arii mau.kas V-pils policisti u 138km/h panjeemaa...

125141. viesis 5.maijs 2004 7:25
0 0 Atbildēt

Vel vajadzeja filologijas studentiem stavet blakus un pierakstit jaunus izteicienus, veltitus studentiem ar feenu:)))

125142. viesis 5.maijs 2004 7:52
0 0 Atbildēt

nu pzdc jokdari... :)

125143. viesis 5.maijs 2004 7:57
0 0 Atbildēt

vinji konstateeja % cik met pa bremzeem, lai gan peec manas pieredzes 98% spiezh bremzes pedaali vai atmet gaazi.

125144. viesis 5.maijs 2004 7:59
0 0 Atbildēt

Pilnīgi ******* sagribējās no pētījuma krutuma.

Radara ta šiem nebija tā kā viss tas ir kaķim zem astes. Ja es ripinu uz 55 vai 75, tad neredzu nekādu jēgu raustīties no radariem.

125147. viesis 5.maijs 2004 8:26
0 0 Atbildēt

Vajadzeeja par pingviiniem paargjeerbties:)))))un noteikt cik vadiitaaju justos Antarktiidaa:))))

125150. viesis 5.maijs 2004 8:33
0 0 Atbildēt

Sviests kaut kāds. Neko nedodoš pētījums, kuru mērījumi pietam vēl apšaubāmi.

125163. viesis 5.maijs 2004 8:58
0 0 Atbildēt

Palasiet kādi sodi būs par ātruma pārkapšanu pēc 1 jūlija......

125166. viesis 5.maijs 2004 8:59
0 0 Atbildēt

Baisais sviests :) Kādēļ neizpētījāt, kā brauc autovadītāji pēc soda saņemšanas? :) Baigais pētījums - baltiem diegiem šūts, skaidri redzams, ka staipītājiem traucē ātruma kontrolētāji.

125168. viesis 5.maijs 2004 9:13
0 0 Atbildēt

Spriezot pec komentariem, sheit neviens nav bijis students:))

125172. viesis 5.maijs 2004 9:31
0 0 Atbildēt

Un cik % iemina grīdā gāzi???

125180. viesis 5.maijs 2004 10:08
0 0 Atbildēt

Es metu pa bremzēm pie visiem mentiem, vienalga kad. Un tas viss tādēļ, lai pārējiem braucējiem nobesītu, ka CP atkal medī. :) :) :) Labi joks!

Patiesībā puikiņi aizšāva garām, jo viņi neaizprot braucēju savstarpējās attiecības. Šie 12% nenozīmē, cik baidās no mentiem, bet gan cik daudzi domā arī par citiem viegli uzspiežot uz bremzes, ar to signalizējot par pamanīto CP mednieku.

125181. viesis 5.maijs 2004 10:11
0 0 Atbildēt

Sakariigaaks peetiijums buutu seedeet ar radaru taa lai neviens i nenojaush ka radars ir. Un piefikseet cik autovadiitaaji brauc ar atljauto aatrumu un cik paarkaapj. Reaali dziive raada to ka ja uz celja paraadaas CP tad paaris minuushu laikaa visa pluusma saak paarvietoties ieveerojot braukshanas aatrumu. Un nenotiek nekaadas straujas bremzeeshanas etc.

125184. viesis 5.maijs 2004 10:21
0 0 Atbildēt

Prikols jau labs :)

Pirmdien posmaa Sigulda-Riiga bija 2 postenji ~2-5 km viens aiz otra... Noveicaaas ;)

125190. viesis 5.maijs 2004 10:57
0 0 Atbildēt

Vakar Ludzas raj. Kārsavas CP policis A. Kušners gribeeja panjirgaaties par maniim. Braucu no Reezekmes uz Kārsavu ar ātrumu 80 - 90 km/h. Speciaali taa godiigi braucu jo nebija nekur jaasteidzaas un jau visu celju pretimbraaucoshie briidinaaja ar ugunjiem. Redzu staav, kalna galaa. OK, es turpinu braukt uz 85 KM/h. Aptur un raada man 112 km/h. Bet es 100% nepaarsniedzu 90 Km/h. Saak ******* virsuu man un kad es saaku striideeties shis veel piedraud ka es naakamreiz kaajaam ieshu... Nu ko, teicu ka tas nekaadaa gadijumaa nav mans aatrums un taa ari aizbraucu. Ar sho Juus gribeeju briidinaat cik godiigi straadaa CP (nu vismaz Kaarsavas ekipaazha), un lai neuzrautos uz taadu cuuciibu!

125191. viesis 5.maijs 2004 11:00
0 0 Atbildēt

Nemaz jau nevajag vienmēr tos studentus. Dažkārt profilaktisku lomo izpilda tie paši zaļajās vestēs tērptie sētnieki. Tumšākā laikā, ne viens vien met pa bremzēm, ieraudzījis sētnieku. Jūrmalā, viens Majoru sētnieks slotai ir nokrāsojis strīpainu kātu....Stāsta, ka to ieraugot, pa mēmajiem metot bezmaz visi.

125195. viesis 5.maijs 2004 11:06
0 0 Atbildēt

mja. pie mums viss ir vienkārši ar vadītāju un poliču attiecībām: paveicās / nepaveicās. tā arī uzvedamies. izskatās, ka reāli vairumam atbildīgo cilvēku nerūp nekāda satikmes drošība, galvenais ir savu ******* piesegt atbilstoši kautkādiem normatīviem. tāpēc valda nihilisms un noteikumu ignorēšana. to varētu papētīt.

125202. viesis 5.maijs 2004 11:27
0 0 Atbildēt

Runaajot par seetniekiem, biezji esmu pamanijis, ka autinjiem uz aizmugureejaa plaukta uzliek kaut kaadu koshi zalju lupatu vai apgjeerba gabalu, kam tas ir vajadziigs?

125218. viesis 5.maijs 2004 12:22
0 0 Atbildēt

Cik no CP darbinieku nostāstiem esmu dzirdējis - ĪSTS CP darbinieks , NEKAD savā privātauto aļo vesti neliks uz aizmugurējās palodzes. Profesionāls policmenis arī savam privātauto uz logiem nekad nelīmēs visiem pazīstamās uzliīmes - emblēmas. Atsevišķos gadījumos uzlīmes var būt uz dienesta auto. CP darbinieki savos privātauto vestes parasti novieto uz priekšējā blakussēdētāja sēdekļa atzveltnes. Bet uzlīmes uz logiem un zaļas vestes uz pakaļējā loga palodzes parasti novieto neveiksmīgi BIEZIE, kuri vēlas tēlot CP auto "braucējus". Iespējams, ka profesionālie sētnieki arī savos auto vestes glabā uz palodzes...

125222. viesis 5.maijs 2004 12:30
0 0 Atbildēt

Mjaa iisteniiba nav jau nekaads briinums ka met pa meemajiem vai atlaizj gaazi, jo sprizjot peec visa nekad nevar zinaat kad kaads idinsh sabiisies no "postenja".

Parastii iipashi no CP neraustos, jo njemot veera auto ekonomisko braukshanas rezjiijumu aatraak par 100 nav veerts braukt, iestjaas "izriishanaas" sindroms mananm 1,6 L motoriitim. NU pa pilseetu sanaak visaadi. Visvairaak Siguldaa besii tas gais posms uz 50 km/h, dazjreiz pavelku liidz 65 -70.

125235. viesis 5.maijs 2004 13:11
0 0 Atbildēt

Normāls anti radars vajadziigs! Un viss!

125238. viesis 5.maijs 2004 13:23
0 0 Atbildēt

..hmm..cik es noprotu galvenais secinaajums bija, ka peec tam, kad bailiigie ir sabremzeejushies, peec policijas postenja tie akal uzdod stipri aatraak nekaa vaidzeetu...tobish, policija iekasee tikai sodus un nodroshina satiksmes droshiibu tikai uz tiem 200 metriem...

125264. viesis 5.maijs 2004 16:35
0 0 Atbildēt

Šāds pētījums ir tiešām labs. Galu galā diskusiju ir jāpaceļ, kāda ir vispārējā psiholoģija. Malači autori! Lai Jums izdodas labi aizstāvēties bakalaura darba prezentācijā! Un kāpēc stāstīt tikai par ierindas piedzīvojumiem, kad var veikt tik interesantus novērojumus un pētījumus, lai samazinās visādas nejēdzības?

Solutions

Rakstīts ar Gentoo Linux operētājsistēmas palīdzību. Opera 7.23. setxkbmap lv

125271. viesis 5.maijs 2004 17:54
0 0 Atbildēt

Ir jau gan mums pagaidaam probzas ar tiem CP. Pat Igaunijaa, braucot uz 105km/h pie 90, menti paskataas uz radaru, pakrata ar pirxtu un pat neaptur! :-) Atkaartoju - PAT IGAUNIJAA!!!

Es sveetdien experimenta peec uzliku kruiizu uz 105 un speciaali nenometu ne kapeiku (paldies tiem, kas mirkshkjinaaja!) - protams, aptureeja! :-))) Es taa maigi izteicos, ka Eiropaa gan taa nedara, nu tad 'izraxtiija' man triiniiti... :-)))

A Austrijaa mani uz baanja aptureeja tikai tad, kad pie tuvojos 180 pie 150... :-)))

125272. viesis 5.maijs 2004 17:56
0 0 Atbildēt

Nu un ko tad jus abi umniki piedavajat darit lietas laba ????

125274. viesis 5.maijs 2004 18:13
0 0 Atbildēt

Skanēs baigi pareizi-bet tomēr ievēroju atļauto ātrumu. Un CP patruļas esamība nekādas izmisuma pazīmes neizsauc.

Un, ja gadījumā pa ceļam ir CP, tad kaitina tie autobraucēji, kuri ne tikai samazina ātrumu līdz atļautajam, bet vēl brauc stripri lēnāk (piem.40km/h pilsētā).

125282. viesis 5.maijs 2004 19:43
0 0 Atbildēt

Jautājums studijā, cik bieži jūs informējat ceļa biedrus par CP ar tālajām gaismām un cik bieži ar bremž-uguņiem?

125290. viesis 5.maijs 2004 20:50
0 0 Atbildēt

Vakar braucu pa esti zemi - braucu normali, robezhas no 100-130, pirms Pernavas no Tallinas puses ir celja remonts un tur uz kadu 2-3 km joslu ir uzlikts 30km/h zime - ta iedomajaties, tie idinji - estijas menti - staav tieshi pa vidu un tvarsta par shis zimes neieveroshanu, lai gan bija vakars, celja segums noteikti neprasija bruakt uz 30 utml. Reizeem es par tiem igaunjiem brinos - vienreiz mani neapstadinaja par 110, citreiz reaali izdraazh par 72, bet citreiz shie uzliek zimi 0,5 bez mazavai un veel meegjina tvarstiit.

Petijums ir ok, jo es ari piederu pie shiem procentiem un teikshu godigi - mani biezhi nokjer par atrumu, lai gan pedeja laika, esmu iipashi sacis ieverot visadus 70 un 50; bij laiks, kad pie shadam zimeem vispar netika atmests.

Starpzitu, igaunijaa pedejas versijas drakoniskos sodus pienjema tapec, ka bija daudz naves gadijumu uz celjiem, tachu es domaju, ka iistais iemesls shim navem bija aizmigshana, braucot uz 90km.h pa normalam shosejam.

125292. viesis 5.maijs 2004 22:24
0 0 Atbildēt

Precīzi nezinu,bet estiņiem tur tā "CP būšana" ir savādāka nekā pie mums - tur it kā satiksmi var kontrolēt un vadītājus sodīt jebkurš policijas darbinieks. Protams, ir arī profesionālie CP,bet tie jau kaut kas lidzīgs mūsu specrotai. Beidzamo reizi, nesen, mani pie Valgas apturēja un nostrāpēja viens vīriņš, kurš kāizrādījās ir Viru pilsētas operaķivņiks...Nu, nesaprotu,to estu kārtību. varbūt, kāds no iauto redakcijas darbiniekiem zin ko vairāk par šim lietām estu zemē, un ver sniegt izsmeļošu stāstu!?

125321. viesis 6.maijs 2004 9:41
0 0 Atbildēt

Nesen kaut kur lasīju par policijas darbību Igaunijā - iespējams, Latvijas Avīzē, kādu mēnesi atpakaļ . Tur tā kārtība tiešām ir atšķirīga no mūsējās, bet vai labāka - jautājums diskutabls.

125339. viesis 6.maijs 2004 10:44
0 0 Atbildēt

Ja menti man met ar radaru, tad es parasti rauju roceni un metu apkaart.

125444. viesis 7.maijs 2004 8:15
0 0 Atbildēt

pirms kaadiem 2 gadiem internetaa klejoja tieshi taads joks par studentiem, kas ar feenu 'meeriija auto aatrumus', bet filologi skaitiija necenzeetos vaardus ...

taa, ka noteikti, ka tas ir fufelis !

125495. viesis 7.maijs 2004 11:22
0 0 Atbildēt

tas nav fufelis, Tev vienkaaarshi paveicaas, ka nepatraapiijies, tad kad mees staaveejaam :)

125496. viesis 7.maijs 2004 11:22
0 0 Atbildēt

..un taa anekdote bija kaa pamats peetijuma metodologjijai :)

125519. viesis 7.maijs 2004 16:02
0 0 Atbildēt

Sargu savas olas.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto lietotāja tests: kompaktais SUV "Škoda Karoq" 5

Portāla iAuto.lv lietotājs un foruma biedrs Rupucs dalās savos iespaidos pēc testa brauciena ar jauno "Škoda Karoq" kompakto apvidus automobili. Lasīt vairāk

 

“Latvijas Gada auto testa dienā Molā” piedalījās 22 jaunākie auto (+ foto)

Par spīti rudenīgajam lietum, sestdien, 14. oktobrī tika plaši apmeklēts vienīgais “Latvijas Gada auto” pasākums, kurā visi interesenti varēja iejusties konkursa žūrijas lomā un veikt testa braucienus ar jaunākajiem automobiļiem Latvijā, tostarp divi absolūti jaunumi – apvidus auto “Jeep Compass” un “Jaguar E-Pace”, kuri savu Latvijas pirmizrādi piedzīvoja tieši šajā pasākumā. Lasīt vairāk

 

Tikai 65 par 310 323 eiro - "Mercedes-AMG G 65" atvadās ar "Final Edition" (+ foto) 1

"Mercedes-Benz" atvadās no "Mercedes-AMG G 65" pašreizējās paaudzes ar ekskluzīvo "Final Edition", kas tiks izlaista vien 65 eksemplāru lielā skaitā. Lasīt vairāk

 

"Daihatsu" piedāvājums “aktīviem pensionāriem” (+ foto) 10

Japānas autoražotājs Daihatsu Tokijas motoršovā parādīs modeli "Compagno", ko projekta autori nodēvējuši par “četrdurvju kupeju aktīviem pensionāriem”. Lasīt vairāk

 
 

Jaunākais forumā

Lasītākie raksti

Jaunie raksti