Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Rafiels, 14.janvāris 2016 20:58
Labvakar, velejos jums pastastit savu bedu stastu par masinu manu un veletos uzzinat vai es varu kaut ko darit lietas laba. Ta tad, 15.12.2015. datuma jus laikam jau kriminalzinas dzirdejat ka nakti kengaraga kads aizdedzinaja divas masinas opel un bmw. Es esmu tas nodegtas bmw masinas ipasnieks, lieta tada ka man bija parasta apdrosinasana, un tada gadijuma ka man vini neko nemaksa ne mana apdrosinasana ka ari opel ipasnieces kasko un octa ari man atteica kaut ko izmaksat. saja gadijuma es paliku bez masinas un bez naudas. Opel ipasnieces masinu vinas bijusais draugs launpratigi nodedzinaja mana masina staveja blakam un ari aizdegas, saja situacija es nokluvu nejausi un nezinu ko darit. Paldies par atbildi.
Ēriks Griģis:

Jums jāiesniedz tiesā prasība ļaunprātīgajam dedzinātājam atlīdzināt Jums nodarītos mantiskos zaudējumus.
vārdsegils, 14.janvāris 2016 18:11
labdien,sakiet ludzu cik dienu laika vainigam autovaditajam ir jaatrada savs auto apdrosinatajiem un kads sods ja to nokave vai neizpilda?paldies egils
Ēriks Griģis:

1. Jāpaziņo rakstiski savam OCTA apdrošinātājam tiklīdz tas ir kļuvis iespējams, ja CP sastādīja APK protokolu.
2. Ja sastādīts Saskaņotais paziņojums, tad savam OCTA apdrošinātājam tas jāiesniedz 10 dienu laikā, skaitot no negadījuma dienas.
3. Remontēt auto, noņemt kādu detaļu vai riteni nedrīkst, kamēr apdrošinātājs nav to atļāvis (rakstiski), vēl jāpaziņo auto atrašanās vieta iespējamai apskatei, ja tādu apdrošinātājs pieprasīs.
4. Apskates laiku (pēc cik dienām vai mēnešiem), ja tāda būs nepieciešama, noteiks OCTA apdrošinātājs vai viņa norīkots eksperts!
Elīna, 14.janvāris 2016 11:18
2006. gada 11. decembrī mana tante noslēdza pirkuma līgumu ar firmu “A” par automašīnas iegādi. Sakarā ar to, ka manas tantes nopirktā automašīna netika piegādāta noteiktajā laikā, līdz 2006. gada 20. decembrim, firma “A”, no kuras tika pirkta mašīna, 2006. gada 20. decembrī uz nenoteiktu laiku manai tantei un onkulim iedeva lietošanā automašīnu, kura faktiski pieder citai firmai “B”. Ar mašīnas nodošanu manas tantes un onkuļa lietošanā, firma nodeva arī derīgus visus nepieciešamos dokumentus (tehnisko pasi un ОСТА polisi), lai automašīna varētu piedalīties ceļu satiksmē.
2006. gada 24. decembrī notika ceļu satiksmes negadījums, kurā mans onkulis tika atzīts par vainīgu, tad arī mans onkulis uzzināja, ka viņiem nodotajai automašīnai lietošanā ОСТА polises derīguma termiņš bija beidzies jau 2006. gada 21. decembrī.
Tad nu lūk, man onkulis uzrakstīja paskaidrojumu Latvijas Transportlīdzekļu Apdrošināšanas birojam, izskaidroja situāciju, ka sevi par vainīgu neatzīst, ka vaina par OCTAS neesamību jāuzņemas transportlīdzekļa īpašniekam “B”, kura automašīnu nodeva manas tantes un onkuļa rīcībā, lietošanā, kamēr manai tantei nepiegādās pasūtīto automašīnu.
Tagad, pēc tik daudziem gadiem, Latvijas Transportlīdzekļu Apdrošināšanas birojs zvana manam onkulim un saka, ja nesamaksās zaudējumus, tad prasību nodos tiesā.
1. Vai atbildība par nederīgu/neatjaunotu OCTA nav jānes firmai “B”, kas nodeva manai tantei un onkulim automašīnu lietošanā. Automašīna ir firmas “B” īpašums. Vēl īpaši viņi parakstīja pieņemšanas-nodošanas aktu, ka visu materiālo atbildību par automašīnu uzņemas firma “B”.
2. Mans onkulis ir gatavs samaksāt, ja ir vainīgs, bet mums liekas, ka LTAB nepamatoti ir vērsis regresu pret manu onkuli un tas īstenībā ir jāvērš pret firmu “B”.
3. Tas jau bija kā pakalpojums izsniegt aizvietotājmašīnu, kamēr mana tante nebija saņēmusi savu pasūtīto mašīnu. Vai tad firmai nav jānes atbildība par to, ka viņi izsniedza automašīnu, kurai pēc 1 dienas beidzās OCTA?
Ēriks Griģis:

Kāds līgums (vai kāda persona ierakstīta par turētāju automobiļa reģistrācijas apliecībā) onkulim noslēgts uz saņemto lietošanā automobili!?
Ja tas ir līzinga līgums, tad līzinga ņēmējs ir atbildīgs!

Regress pret īpašnieku vai tiesisko lietotāju, ja nebija noslēgts OCTA līgums, no OCTA likuma:
"... (2) Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret:
1) ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieku vai — transportlīdzekļa līzinga gadījumā — līzinga ņēmēju, ja tas nav apdrošinājis īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai pret šā transportlīdzekļa tiesīgo lietotāju; ..."

P.S.
Uz kuru personu policija sastādīja APK protokolu par piedalīšanos ceļu satiksmē bez spēkā esoša OCTA līguma?
No LAPK šodien spēkā esošās redakcijas:
"... 149.24 pants. Transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa un iekārtojuma nosacījumu pārkāpšana ...
Par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, attiecībā uz kuru nav izdarīta tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, — uzliek naudas sodu mopēda vadītājam no trīsdesmit līdz piecdesmit pieciem euro, bet cita transportlīdzekļa vadītājam — no astoņdesmit pieciem līdz simt divdesmit euro.

Par norīkojuma došanu lietot transportlīdzekli, attiecībā uz kuru nav izdarīta tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, —
uzliek naudas sodu personai, kas atbildīga par transportlīdzekļa ekspluatāciju, no divsimt astoņdesmit līdz četrsimt trīsdesmit euro.
..."
Neskaidrība, 6.janvāris 2016 16:33
No CSL 25. panta...
Transportlīdzekļa vadītājam ir aizliegts:
1) lietot tālruni, ja transportlīdzeklis atrodas kustībā, izņemot gadījumus, kad tālruņa aparāts tiek izmantots
brīvroku režīmā;
2) lietot piezīmjdatorus, planšetdatorus un viedierīces, ja transportlīdzeklis atrodas kustībā;
...
Tatad sanāk, ka turpmāk nevar izmantot gps ierīces, ja piemēram man gps programma ir ieinstalētā planšetdatorā vai viedtalruņā, to izmantošana kustībā būs aizliegta? Jo skatīšana uz karti planšetdatorā vai viedtalruņā taču arī ir to izmantošana, gps programmas izmantošana.
Ēriks Griģis:

Es arī par to domāju - vai skatīšanās ir lietošana vai nav! Vai šo ierīču balss vadība ir vai nav lietošana! Vai elektroniskās pārnesummaiņas kārbas režīmu pārslēgšana, bremzējot automobili ar elektronisko bremžu sistēmu, darbinot elektroniski vadāmu retarderi, intarderi, aqutarderi, elektroniskā stikla tīrītāja ieslēgšana; autobusa vadītājam, izmantojot elektronisku saziņas iekārtu ar pasažieriem, ir vai nav viedo ierīču lietošana!

Bet e-automobiļa, kas jau pats ir vieda ierīce; kravas automobiļa sastāvu, kas vadāms ar viedtālruni, lai piebrauktu pie rampas; autonomās braukšanas režīma ieslēgšanu 2020. gadā; elektroniskā tahogrāfa, rācijas, ABS, ESP, FleetBoard, FleetManagement, DinaFleet un citu telemātikas, tāpat arī loģistikas sistēmu izmantošanu, tās pārslēdzot kā autoradio, būs jāaizmirst!

It kā tā sanāk...ja vien kāds nav muļķību CSL ierakstījis!
Policists, 5.janvāris 2016 19:09
Sakiet, lūdzu, vai varam sodīt vadītājus par ātruma pārsniegšanu apdzīvotā vietā, kas apzīmēta uz balta fona? Paldies
Ēriks Griģis:

Es neaicinu pārkāpt Ceļu satiksmes noteikumus, bet tikai norādu uz Saeimas neizdarību!
Nevar, jo LAPK nav paredzēts sods par šādu pārkāpumu un LAPK pēc gradācijas ir augstāks tiesību akts par MK noteikumiem!
Apdzīvotā vietā par ātruma pārsniegšanu nedrīkst sodīt, jo LAPK nav attiecīgais sods paredzēts tam, kas atbilstu MK noteikumiem Nr.279 no 02.06.2015.!

No MK noteikumiem Nr.279, CSN:
519. un 555.zīme „Apdzīvotas vietas sākums” norāda
vietu pilsētā vai ciemā, no kuras ir spēkā šo noteikumu prasības, kas nosaka ceļu satiksmes kārtību apdzīvotās vietās.
533.zīme - "Dzīvojamā zona".

Tādas ceļa zīmes LAPK nav norādītas!
No LAPK:
Par šā panta ... daļā paredzēto pārkāpumu, ja tas izdarīts vietā, kura apzīmēta ar 518. ceļa zīmi "Apdzīvotas vietas sākums" vai ar 528. ceļa zīmi "Dzīvojamā zona", —izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam ... euro apmērā.
utt.
Avots: LAPK aktuālā redakcija no 06.07.2015.
likumi.lv/doc.php?id=89648
Ainars., 5.janvāris 2016 19:09
Labdien!
Gribētos zināt cik stundas mēnesi drīkst strādāt?
Esmu autovadītājs. Braukšanas stundās pārkāpumu nav.
Darba reizēm sanāk pavadīt 10-12 h.Iepriekšejā mēnesi esmu nostrādājis 214h.
Uzņēmumā saka, ka esmu pārkāpis darba stundu skaitu.
Ēriks Griģis:

Parēķiniet pēc Darba likuma!
1. Normālais nedēļas darba laiks ir 40 stundas.
2. Virsstundu darbs nedrīkst pārsniegt vidēji 8 stundas septiņu dienu periodā, ko aprēķina pārskata periodā, kas nepārsniedz četrus mēnešus, ja ir līgumā.
3. Summētā darba laika ietvaros jebkurā gadījumā aizliegts nodarbināt darbinieku ilgāk par 56 stundām nedēļā, ja ir līgumā.

Vairāk Darba likuma 31. un 32.nodaļā:
likumi.lv/doc.php?id=26019
Aigars, 4.janvāris 2016 13:59
Atvainojos, Ērik!
Zigurd!
Ceļu satiksmes noteikumu 41. punkts stāsta par vairākiem negadījumā iesaistītiem transportlīdzekļiem - Jūsu gadījumā ir auto + auto + piekabe, tātad CSN 41.1. un 41.2. nosaka, ko, kādā secībā darīt un saskaņotais te nedarbojas.
Ēriks Griģis:

Aigar, Tev taisnība!
BET abi aizmukuši no negadījuma vietas, nepaziņojot policijai par notikušo!
Nu tikai apdrošinātājam par to jāuzzina, lai noziņotu policijai par pirmajiem budžeta papildinātājiem!
Zigurds, 4.janvāris 2016 9:52
Vieglā automašīna ar piekabi, atpakaļgaitā to stumjot, viegli aizķēra stāvēšanai novietotu citu transporta līdzekli. CSN izraisījušajam transporta līdzeklim ar piekabi civiltiesiskā atbildība apdrošināta dažādās iestādēs ( mašīnai vienā, piekabei citā). Sakiet lūdzu, vainīgajai pusei saskaņotais paziņojums jāiesniedz kurā apdrošināšanas kompānijā, tajā, kurā apdrošināta vieglā automašīna, vai tajā, kurā apdrošināta piekabe, vai abās. Paldies!
Ēriks Griģis:

Cietušais raksta paskaidrojumu par notikušo un iesniegumu, kurā pieprasa atlīdzināt zaudējumus izraisītāja automobiļa OCTA apdrošinātājam.
Saskaņoto nedrīkst aizpildīt, bet jāziņo policijai par notikušo, jo CSNg ir iesaistīti trīs transportlīdzekļi.
Ja saskaņotais ir uzrakstīts un iesniegts, bet policijai nav paziņots un CSNg protokols nav sastādīts, tad cietušais pēc saskaņotā no apdrošinātāja neko nesaņems!
DAKAR 2016, 3.janvāris 2016 10:10
Vai ir kāda info par ralliju Dakar 2016
IVARS, 2.janvāris 2016 19:20
Megane classic 2001 k4m 700 dz.,strādājot tukšgaitā noslāpa un nebija iedarbināma,nopauzēju 15 min un viss notikās it kā nekas nebūtu bijis,no Rīgas atpakaļ uz Siguldu nekādu niķu.
Ēriks Griģis:

Apsveicami!
santa, 2.janvāris 2016 13:37
Labdien! Vēlētos dzirdēt eksperta viedokli. Sakiet lūdzu, kāpēc auto instruktori mudina uz agresīvu braukšanu? Man tas absolūti nav saprotams. Es, kā jauna sieviete, bez prakses, pabeigusi autoskolu, vēlos braukt ārkārtīgi uzmanīgi un droši gan sev gan citiem (uz 60-70 km/h). Bet tas neesot labi! Labāk būtu, ka es triektos uz 90, pusi notiekošā uz ceļa nepamanītu un apdraudētu sevi un pārējos? Vai tiešām? Vai pastāv tāds likums CSN ka man ir jāskrien? Paldies :)
Ēriks Griģis:

Valsts braukšanas eksāmenā 8. punktā inspektoram jānovērtē pretendenta atbilstoša ātruma izvēle, apdzīšana un apsteigšana.
Vērtējumi braukšanas eksāmenā!
Labi
Pretendents ievēro atļauto braukšanas ātrumu, dinamiski attīsta un uztur atļauto braukšanas ātrumu, veic apdzīšanas, apsteigšanas vai apbraukšanas manevru, kur to pieļauj satiksmes situācija, veic drošu apdzīšanas manevru.
Pietiekami
Pretendents kopumā izvēlas atbilstošu braukšanas ātrumu dažādās satiksmes situācijās un veic drošus apdzīšanas/apsteigšanas manevrus, bet atsevišķā ceļa posmā netiek izvēlēts atbilstošs ātrums vai netiek veikts apdzīšanas/apsteigšanas manevrs, kā rezultātā netiek būtiski kavēta vai apdraudēta ceļu satiksme.
Nepietiekami
Pretendenta iemaņu un zināšanas līmenis ir nepietiekams, kā rezultātā tiek pārsniegts atļautais braukšanas ātrums vai sistemātiski netiek attīstīts atļautais braukšanas ātrums, netiek veikts apdzīšanas vai apsteigšanas manevrs, kur to pieļauj satiksmes situācija, kā rezultātā tiek būtiski kavēta satiksme. Veicot apdzīšanas vai apsteigšanas manevru, tiek radīti draudi satiksmes drošībai.
Lai eksāmens būtu ieskaitīts, pretendentam jādemonstrē laba vai pietiekama kompetence!
Tāpēc instruktors cenšas Jums pateikt, ka nav labi, ka vēl nav arī pietiekami...un tāpēc ir jāpavingrinās, lai netriektos un neapdraudētu citus, bet spētu demonstrēt savu prasmi, atbilstoši eksāmena vērtējumam "labi"!

Avots - 6.pielikums:
csdd.lv/lat/noderiga_informacija...
Eksāmens, 2.janvāris 2016 13:03
Vai pirmdien CSDD braukšanas eksāmenu pieņems pa vecam kā teorijas vai jau pēc Jaunā gada noteikumiem? Paldies!
Ēriks Griģis:

Braukšana notiks pēc spēkā esošā CSL un CSN, (no 01.01.2016.).
Daži vārdi par būtisko!
Jāievēro maksimālais ātrums 80 km/h, braucot pa grantētu ceļu!
Kā to noteikt!? Prasiet savam instruktoram! Piem., vai ar 114. ceļa zīmi pietiks?
1) CSN 103.p. Citos gadījumos, kas nav minēti šo noteikumu 101. un 102.punktā, transportlīdzekļu braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt:
...
CSN 103.5.p. braucot pa ceļu ar grants vai šķembu segumu - 80 km/h;

Un apstāšanās aizliegums no (pirms un aiz) krustojumiem:
2) CSN 121.p. Aizliegts apstāties un stāvēt:
...
CSN 121.6.p. krustojumā un tuvāk par 5 m no tā, izņemot apstāšanos un stāvēšanu pretim sānceļam trīsvirzienu krustojumā, kur ir nepārtraukta 920. vai 921.ceļa apzīmējuma līnija vai sadalošā josla. Šajā apakšpunktā minētās prasības neattiecas uz vietām, kur uz brauktuves izbrauc no blakusteritorijas (pagalma, stāvvietas, degvielas uzpildes stacijas, uzņēmuma u.tml.);

3) Apdzīvotas vietas sākums un beigas!
4) Braucoši velosipēdisti pirms gājēju pārejas!
Olegs, 1.janvāris 2016 22:30
Labvakar, kapēc es neredzu jaunajos noteikumos neko par braukšanu alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotropo vai citu apreibinošo vielu iespaidā, izņēmot 217.4 punktu par pajūgu vadītājiem? To laikam parnēsa kaut kur citur?
Ēriks Griģis:

Jā! Vispirms lasiet CSL, tikai tad CSN!
Pēteris, 1.janvāris 2016 21:03
Vai varat ieteikt servisu, kurā tiešām ar prieku(!) remontē nesvaigus Renault dīzeļus?
Ēriks Griģis:

Kādā no novadiem, kur servisam trūkst klientu!
Eriks, 1.janvāris 2016 8:08
Sveicu E.Griģa forumu Jaunajā 2016. gadā!
Sakiet lūdzu, vai Satiksmes noteikumi jau ir dabujami? Un kas VEL šai sakarā SAGAIDAMS!? Palds
Ēriks Griģis:

Paldies!
1. Jaunie (sarkanie) CSN un testi ir nopērkami. Rīgas CSDD un Valters un Rapa tie parādījās gada pēdējās dienās. Var izmantot:
likumi.lv/ta/id/274865-celu-sati...

2. Gada nogalē tika apstiprināti grozījumi CSL!
2.1. Tikai CSL grozījumi:
likumi.lv/ta/id/278741-grozijumi...
2.2. Konsolidētais CSL:
likumi.lv/doc.php?id=45467

3. Grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā:
3.1. likumi.lv/ta/id/278639-grozijumi...
3.2. Konsolidētais likums:
likumi.lv/doc.php?id=223536

4. Vadīšanas eksāmenu pieņemšanas maksa visām automobiļu kategorijām palielinājās par apmēram 30% un vairāk! B kategorijai minimālais braukšanas eksāmena laiks - 40 min!
Pirms jebkura braukšanas eksāmena iesaku pārliecināties CSDD cenrādī par noteiktajām izmaksām šeit:
csdd.lv/lat/vad_kva/cenradis/

5. Gaidāmi grozījumi MK 358 noteikumos "Noteikumi par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām", pēc projekta tie sagaidāmi jau 01.03.2016.
Jaunie satiksmes noteikumi, 29.decembris 2015 17:38
Te vēlreis es. Lūdzu, kad B kategorijai būs jaunie satiksmes noteikumi? Un vai tos varēšu papildus noklausīties?
Ēriks Griģis:

Iestājeksāmeni (B tests) pasniedzējiem/instruktoriem un B kategorijas teorijas eksāmens pēc jaunajiem Ceļu satiksmes noteikumiem plānots ar 01.03.2016.

Autoskolu pasniedzējiem un instruktoriem 5 dienu kvalifikācijas apmācības par jaunajiem Ceļu satiksmes noteikumiem plānotas nākošgad marta pirmajā vai otrajā nedēļā!
Pieteikšanās rakstiski kā iepriekš uz apmācībām!
Skolnieks, 29.decembris 2015 17:37
Labdien Pasniedzēj! Vai lūdzu 2. vai 9. nākošgad būs mums nodarbības un kad ieskaiti var kārtot? Kad būs jāatbild jaunie satiksmes noteikumi?
Ēriks Griģis:

Nākošā nodarbība paredzēta 09.01.2015. Ieskaites no 8:00 līdz 10:00
Sākot ar jauno noteikumu stāšanos spēkā (ar 01.01.2016.), ieskaites un valsts eksāmeni pasniedzējiem un instruktoriem tikai pēc jaunajiem Ceļu satiksmes noteikumiem!
Lai veicas!
Intars, 28.decembris 2015 20:54
Gribētos tikt uz svētkiem ātrakmājās. Esmu otrais kabīnē ar karti. Guļam pirms varsavas PL, vai varam tālāk vilkt divatā un rēkinat ekipažas laiku 2x10, ja sākumā brauca viens? Paldies un laimīgu Jauno gadu!
Ēriks Griģis:

Ja par iepriekšējām 28 dienām u.c. dokumentiem nerunājam, tad regulārajam ikdienas atpūtas laikam Jums abiem abās vadītāja kartēs pirms darba ekipāžā (kopīgas braukšanas) uzsākšanas jābūt vismaz 11 stundām.
Lai mājas tuvojas droši un arī laimīgu 2016. gadu!
Autoskola, 28.decembris 2015 9:27
Paldies par atbildēm!
Apsveicam un novēlam darba pilnu 2016. gadu!
Ēriks Griģis:

Abpusēji!
Paldies!
Janka, 27.decembris 2015 21:50
www.tvnet.lv/online_tv/39639-ava...
Jautājums - kā tur īsti viss beidzās ar to csng. Pēc manas saprašanas lexus vadītājs brauca ārā no apļa no otrās joslas ( tā vismaz viņš pats video pasaka), līdz ar to pats atzīstas, ka ir pārkāpis cs noteikumus. Ar cieņu Jānis
Ēriks Griģis:

Kā beidzās, nezinu! Bet varu izteikt tikai savas domas.
1. Pēc eksāmena vadītājas stāsta izklausās, ka viņai ir taisnība. Viņa drīkstēja un viņai bija priekšroka iebraukt gan pirmajā, gan otrajā Mūkusalas ielas joslā, izbraucot no apļa pirmās joslas, salīdzinot ar Lexsus vadītāju (ja vien viņš nebrauca eksāmena automobilim pa priekšu arī pa pirmo apļa joslu).
2. Lexus vadītāja stāstā ir noklusētas detaļas par to, ka "pienāk divas joslas no Mūkusalas ielas", kas varētu, manuprāt, nozīmēt to, ko Tu saki, ka viņš no otrās joslas aplī ir gribējis nogriezties otrajā Mūkusalas ielas joslā.
Ja tā, tad Lexusa vadītājs ir atbildīgs par notikušo!
Un meitenei eksāmena atkārtojums CSDD jānosaka bez maksas!
P.S.
Ja redzētu policijas shēmu, kas sastādīta negadījuma vietā, izlasītu pilnu Lexus vadītāja paskaidrojumu un redzētu CSDD video, tad varētu spriest pilnīgāk.
Ceru, ka jautājums par notikušo ir atrisināts pareizi!

Lasītākie raksti

Jaunie raksti