Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Digi taho, 27.februāris 2016 12:03
Kur tas par tām digitālā tahografa apmācībām ir rakstīts? Paldies
Ēriks Griģis:

No ES 165/2014 regulas 33.panta 1.punkta 1. daļas:
Transporta uzņēmumu atbildība
1. Transporta uzņēmumi ir atbildīgi par to, lai nodrošinātu, ka to transportlīdzekļu vadītāji ir atbilstoši apmācīti un instruēti attiecībā uz digitālo vai analogo tahogrāfu pareizu darbību, tie veic regulāras pārbaudes, lai pārliecinātos, ka to transportlīdzekļu vadītāji tahogrāfus izmanto pareizi, un tie ne tiešā, ne netiešā veidā nemudina transportlīdzekļu vadītājus uz tahogrāfu ļaunprātīgu izmantošanu.

Vāciskā versija:
WICHTIGE ÄNDERUNGEN IM UMGANG MIT DEM DIGITALEN TACHOGRAFEN
Mit der Verordnung (EU) Nr. 165/2014 treten wichtige Änderungen ab 02.03.2016 in Kraft, die die EG-Kontrollgeräte betreffen.
Die wichtigste Neuerung mit Geltung ab 2. März 2016 findet sich in Artikel 33 Absatz 1 Satz 1 („Verantwortlichkeit des Verkehrsunternehmens“):
„(1) Das Verkehrsunternehmen hat verantwortlich dafür zu sorgen, dass seine Fahrer hinsichtlich des ordnungsgemäßen Funktionierens des Fahrtenschreibers angemessen geschult und unterwiesen werden, unabhängig davon, ob dieser digital oder analog ist; es führt regelmäßige Überprüfungen durch, um sicherzustellen, dass seine Fahrer den Fahrtenschreiber ordnungsgemäß verwenden, und gibt seinen Fahrern keinerlei direkte oder indirekte Anreize, die zu einem Missbrauch des Fahrtenschreibers anregen könnten.“
Falls nicht nachgewiesen werden kann, dass die Fahrer geschult und unterwiesen worden sind, haftet das Verkehrsunternehmen uneingeschränkt für Verstöße der Fahrer (vgl. Artikel 33 Absatz 3 VO 165/2014).
Wichtig ist somit eine vom Fahrpersonal unterschriebene Bestätigung zu den vorgenommenen Unterweisungsinhalten, welche in die Personalakte übernommen wird. Auch bislang besteht die Verpflichtung von Unternehmen und Fahrern zur ordnungsgemäßen Benutzung des Kontrollgeräts (Artikel 10 VO (EG) Nr. 561/2006 i. V. m. Artikel 13 VO (EWG) Nr. 3821/1985).
Neu ist, dass die Unterweisungsverpflichtung explizit im Gesetzestext formuliert worden ist.
Inga, 27.februāris 2016 1:09
Labvakar, es mācījos kādreiz 2010. gadā pie Jums csn pasniedzēju un instruktoru grupā, pasniedzēja apliecību saņēmu, bet līdz instruktora apliecības netiku, jo nebija iespējas turpināt mācīties, kādas 14-15 braukšanas apmācības stundas pabraukāju kopā ar instruktoru un tālāk pabeidzu šo lietu. Tagad gribu nokārtot šo lietu līdz galam, bet nezinu ko darīt, un no kā jāsāk, dzirdēju par jaunajam prasībām csn pasniedzēju un instruktoru apmācībā, tādam ka pirms kursu braukšanas un teorētiska eksāmena nokārtošanas CSDD, bet it ka es ne no jauna mācos, jau samainīju pasniedzēja apliecību uz jaunu. Kā tad īsti ir, vai man jāsāk visu no jauna, t.i. kārtot pirms kursu eksāmenus CSDD, mācīties atkal pie Jums jaunajā grupā, jāraksta atkal kursa darbs, vai var turpināt braukšanu ar instruktoru? Liels paldies par uzmanību!!!
Ēriks Griģis:

Jums ir jāturpina braukšanas nodarbības un jāgatavojas eksāmenam!
Valdis, 25.februāris 2016 19:14
Labdien, sakiet, vai ir kādas izmaiņas darba un atpūtas laiku kontrolē. Dzirdēju, ka jaunumi būs spēkā ar martu. Paldies
Ēriks Griģis:

Sākot ar 02.03.2016., pilnībā stājoties spēkā regulai ES 165/2014, papildinot likumu par ekipāžas darba laiku Vācijā, par profesionālo autovadītāju pārkāpumiem tiesiski pamatoti piemēros sodus līdz jau agrāk noteiktiem maksimālajiem sodiem šoferim, automobiļa īpašniekam, pārvadātājam, par pārvadājumu atbildīgajai personai (padomniekam).
Kontroles institūcijas Vācijā papildus pievērsīs uzmanību:
1) vadītāju apmācībai darbam ar digitālo tahogrāfu, tāpat arī darba un atpūtas laiku uzskaiti kravas transportlīdzekļiem no 2,8 līdz 3,5 PM tonnām, kurus Latvijā vada šoferis ar B kategoriju un darba laikus EK 561/2006 regulā noteiktā kārtībā neuzskaita;
2) ADR kravas nostiprināšanai pēc EN 12195 Standartu prasībām;
3) lai autovadītājam darba devējs nemaksātu algu vai premiālas piemaksas par nobrauktajiem kilometriem;
4) sākot ar 2017. gadu - transportlīdzekļu kontrolei ceļu satiksmē un autovadītāju apmācībai pārbaudīt kravu, transportlīdzekļa tehnisko stāvokli un uzskaitīt šos laikus savā darba un atpūtas laiku reģistrā.
P.S.
Uzņēmumus autovadītāju apmācībām, kuri brauc pa Vācijas ceļiem, piesakot savus šoferus mācīties, lūdzu, katram sagatavot digitālā tahogrāfa elektronisku datu failu no vadītāja kartes darba un atpūtas laiku analīzei.
Renārs, 25.februāris 2016 17:41
Labdien , sāku braukt autosprintā pa slēgtu trasi ,gribu iegādāties līdzekli ar ko pārvest savu sporta auto,Auto ir bez apskates.Jābrauc pa koplietošanas ceļiem. Citi dalībnieki ir uzbūvējuši iekārtu kas, sastāv no , dīseles un viena tilta ar riteņiem, kuru piekabina pie auto uz āķa un uz to uzbrauc sporta auto priekšējos riteņus, piestiprina ar ''štropēm'' un brauc, sporta auto aizmugures riteņi ripo līdzi pa ceļu.Kas tas ir ,vai tādu var taisīt pats ,vai tā var vilkt ,it kā cietā sakabe, vai auto bez apskates vispār tā var vilkt , CSDD neoficiāli teica ka tā nav piekabe un nav jāreģistrē, bet ceļu policija runās oficiāli un negribas to dzirdēt ,tāpēc vaicāju Jums.
Ēriks Griģis:

Vai ar cieto, vai bez tās,- ja notiek automobiļa vilkšana, vajag reģistrāciju, TA un OCTA!
Prasības tādas pat, kā piekabei/puspiekabei!
Juri, 23.februāris 2016 0:01
Skolotājs labdien!Uz v/n knapi saredzami cipari.Jāmaina numuri,vai ar pašspēkiem piezīmēt?Paldies par Jūsu laiku.
Ēriks Griģis:

Ja reiz jautājiet, tad jau numurs nebūs salasāms kā noteikts!
Par numurzīmes atbilstību iesaku konsultēties
latsign.lv/lv/latsign-kontakti-t...
Aigars, 22.februāris 2016 21:00
Labdien Ērik! CSN īss apraksts.Neapdzīvota vieta-lauku ceļš-klāts ar leduBraucot virsū uz kalna ar ātrumu ne lielāku par 40 km/h.Uzbraucot kalna virsotnē ieraugu,ka auto greiders brauc atpakaļgaitā uz kalna pretēji braukšanas virzienam, līdz ar to notika sadursme. Ceļu policija mani padara par vainīgu - es esot pārkāpis 99 punktu.
Vai greidera vadītājam ir atļauts braukt nepārredzamā vietā pret kalnu?
Ēriks Griģis:

Pareizi pēc noteikumiem!
CSN 99. Transportlīdzekļa vadītājam jābrauc ar ātrumu, kas nepārsniedz noteiktos ierobežojumus, ņemot vērā ceļu satiksmes intensitāti, transportlīdzekļa un kravas īpatnības un stāvokli, kā arī ceļa un meteoroloģiskos apstākļus (īpaši redzamību braukšanas virzienā).
Bet viņam:
CSN 82. Braucot atpakaļgaitā, transportlīdzekļa vadītājs nedrīkst traucēt citus ceļu satiksmes dalībniekus. Ja tas nepieciešams ceļu satiksmes drošībai, transport­līdzekļa vadītājam minētā manevra veikšanā jālūdz citu personu palīdzība. Aizliegts braukt atpakaļgaitā pa ceļu, kas apzīmēts ar 552. ceļa zīmi.
Tev ir tiesības pēc likuma uzskatīt, ka nepārredzamā ceļa posmā atpakaļgaitā Tev pretī neviens nebrauks!
CSL (4) Katram ceļu satiksmes dalībniekam ir tiesības uzskatīt, ka arī citas personas ceļu satiksmes norisē izpildīs noteiktās prasības.
Viņš pēc likuma nedrīkstēja bez citas personas palīdzības braukt atpakaļ pie ierobežotas redzamības, jo radīja bīstamu un satiksmi traucējošu situāciju, kā rezultātā nodarīja zaudējumus!
CSL (3) Ceļu satiksmes dalībniekiem un citām personām jārīkojas tā, lai neradītu satiksmei bīstamas vai satiksmi traucējošas situācijas un nenodarītu zaudējumus.
Didzis, 22.februāris 2016 19:02
Sveicinati. Ceru ka kads spes man palidzet.
Mana problema tada ka jamaina karba (nissan almera 2005 gada 1.5l 72kw) , bet nevaru atrast karbu no tada modelja, vai ir kadas citu auto karbas, kas ari der?
Ēriks Griģis:

NISSAN lietotās rezerves daļas t.26933333
e-pasts: lietotas(at)skaj.lv
Jānis, 18.februāris 2016 19:45
tricikls un kvadricikls — attiecīgi trīsriteņu vai četrriteņu mehāniskais transportlīdzeklis ar simetriski izvietotiem riteņiem, kura konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums pārsniedz 45 kilometrus stundā vai kuram ir iekšdedzes motors ar 50 kubikcentimetru vai lielāku darba tilpumu [kvadricikla pašmasa nepārsniedz 400 kilogramus (550 kilogramus, ja tas paredzēts kravu pārvadāšanai) un jauda — 15 kilovatus];

Kas tad ir piemēram kvadracikls ar 25 kilovatu jaudu?
Ēriks Griģis:

Pēc izgatavotāja noteiktā, piem., A kategorijas traktors vai B kategorijas automobilis.
par inspektoriem, 16.februāris 2016 22:14
Interesantu tēmu aizskārāt. Noteikumi par prasībām transportlīdzekļu vadītāju eksaminācijas inspektoriem (likumi.lv/...), punkts 3.5, 4.5 Interesanti, ka noteikumi nosaka obligātu vidējo profesionālo izglītību, bet csdd aicina darbā ar 2.līmeņa augstāko.
Par instruktoriem. Nav noslēpums, ka daudzi neliek uz jumta izgaismotus plafonus, bet iztiek ar uzlīmēm stiklā. Te nu rodas jautājums, kā ar dublējošām ierīcēm ir izieta apskate, jo to nevar iziet bez plafona uz jumta un bez trešā spogulīša. Varbūt instruktors vienkārši naudas optimizācijas nolūkā skati iet 1x gadā(nepārreģistrē auto pārbūvi) un garažā pedāļus izņem. Vai noslēpj, uz pedāļiem uzmetot veco pufaiku. Ir jau labi, ka instruktors zin kvadrātvienādojumus un mehāniku 8.klases līmenī, bet viņam tas ir jāpasniedz kursantam. Ja stāstīs kursantam(-ei) un kursants nesapratīs, tad gluži vienkārši viņš aizies pie tāda instruktora, kas to nestāstīs. Tas prasa laiku un kursanta naudu. Labāk ir mācīties tur, kur neprasa neko lieku, pretējā gadījumā tu esi slikts, jo tērē kursanta naudu.
Ēriks Griģis:

Es arī pie it kā šīm divām atšķirīgajām prasībām "paklupu"!

Bet instruktoriem iemācu pasniegt to neizprasto mehāniku tik bērnišķīgi vienkārši, ka vienīgie šķēršļi te vai gandrīz visiem pretendentiem ir reizrēķina, ābola dalīšanas uz pusēm, saskaitīšanas ar vienu nezināmo, kāpināšanas kvadrātā darbības un savas skolas nosaukuma, direktora vai matemātikas skolotāja vārda pēkšņa "aizmiršana"!

Vai šādā situācijā autoskolas mācībspēku pretendentu zināšanas uzlabos augstākā izglītība, ja ir arī bakalauri (sauksim to par prasību izglītībai autoskolas pasniedzēja pretendentam) kam grūtības rēķināt matemātikā 5. klases uzdevumus par kustību!

Uztraucos par nākotnes vīziju, ka tie zinātkārie vidusskolnieki, kas būs nokārtojuši fizikā valsts eksāmenu, nonāks autoskolā pie pasniedzēja, kas zinās tikai savu un neko lieku!
Kolēģi zināja teikt, ka tādu skolnieku nav un, visticamāk, arī nebūs!
Tāpēc jau autoskolās neprasa neko lieku, lai mācās paši ...!
Zane, 15.februāris 2016 18:51
Man ir B.kat (tikai ar automātu), ja es braukšu ar auto, kam ir mehāniskā kārba, kas notiek ja aptur policija?
Ēriks Griģis:

Atklās pārkāpumu, sastādīs protokolu un sodīs!
vārds, 15.februāris 2016 12:34
Turpinot Interesanti jautājumu par iemaņu pārbaudi.
CSDD mājaslapā pazudis reglaments Nr.3, vai maz joprojām ir spēkā. Varbūt kādam pieejama kopija, vai zināma vieta internetā.
Jāatzīmē, ka Ceļu satiksmes likums nenosaka, ka pārbaudes laikā eksaminējamais ir vadītājs:
"transportlīdzekļa vadītājs — fiziskā persona, kas vada transportlīdzekli, tai skaitā vadīšanas iemaņu pārbaudes laikā"
Konkrētajā gadījumā no lietas materiāliem konstatējams, transportlīdzekļa vadību bija pārņēmis CSDD instruktors - spiedis pedāļus, grozījis stūri. Fui CSDD par videoierakstu slēpšanu, kas vēl vairāk rada aizdomas par instruktora vainu.
Ēriks Griģis:

Sistēma jau tikai tiek radīta! Pirmie kucēni jāslīcina!
www.lvportals.lv/visi/viedokli/2...

Mācībās izmantoju reglamenta 6. pielikumu:
csdd.lv/lat/noderiga_informacija...
Instruktoru apmācība, 13.februāris 2016 22:05
Vai mācoties par instruktoru būtu prātīgi no 1.marta prasīt augstāko izglītību? Paldies par jusu viedokli.
Ēriks Griģis:

Atkarībā, ko ar šādu prasību vēlas panākt tās uzstādītājs!
Mans viedoklis.
Lietderīgāk būtu prasībā uzstādīt profesionālo vidējo nozarē, augstāko - ārpus tās.
Svarīgi būtu iestājpārbaudījumus ar vidējo speciālo un augstāko izglītību instruktoru pretendentiem noteikt algebrā, kvadrātvienādojumu sastādīšanā un risināšanā, fizikā - mehānikas jautājumos attiecīgi 8. un 9. klases līmenī!
Šoferis, 13.februāris 2016 22:05
Mani nozibsnīja uz sarkano iebraucot krustojumā Vāczemē! Kas par to var draudēt? Paldies
Ēriks Griģis:

1. Uz dzelteno - 15 eiras.
2. Līdz vienai sekundei degot luksoforā sarkanajam signālam, iebraucot krustojumā - 90 eiras un viens soda punkts.
3. Ja sarkanais deg ilgāk par vienu sekundi, tad iebraucot krustojumā - 320 eiras, 2 soda punkti un viens mēnesis tiesību izmantošanas liegums.
Interesanti, 13.februāris 2016 21:12
Bet taču no CSL 1. panta 28. punkta izriet, kā vadīšanas iemaņu pārbaudes laikā pats pretendents skaitās par autovadītāju un nes atbildību ka autovadītājs, bet CSDD inspektors neveic pretendenta apmācību, bet gan vērtē pretendenta transportlīdzekļa vadīšanas iemaņas. Piemēram šajā lietā tas ir aprakstīts CSDD vēstulē (3 lappuses beigās, 4 lappuses sākumā), kas pievienota lietas materiāliem. www.isos.lv/media/upload/files/l...
Ēriks Griģis:

Mans viedoklis pēc jēdzienu dažādas izpratnes!
Vadīšanas prasmju (pēc CSL-iemaņu) pārbaude = eksāmens.
Braukšanas iemaņu pārbaude = apmācība, gatavošana valsts eksāmenam.
No MK 326. noteikumiem:
2. Transportlīdzekļu vadīšanas eksāmenu pieņem inspektors:
2.1. kuram ir personīgā braukšanas prasme (inspektoram, kurš pieņem eksāmenu ar attiecīgās kategorijas transportlīdzekļiem, nepieciešamas šīs kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības un šādu transportlīdzekļu vadīšanas iemaņas);
2.3. kuram ir šādas vērtēšanas prasmes:
2.3.2. spēja pielāgoties eksāmena situācijai un noteikt būtiskākās vadīšanas prasmes
P.S.
Likumā, noteikumos un vēstulē divām dažādām darbībām ir piemērots viens juridiskais statuss darbību veicējiem!
Bet ja ir tā, tad inspektors no darba brīvajā laikā var reģistrēt sev individuālo saimniecisko darbību - "Braukšanas iemaņu pārbaude" un pēc darba rullēt ar apmācāmo uz nebēdu!
Par inspektoriem, 13.februāris 2016 19:29
Noteikumi par prasībām transportlīdzekļu vadītāju eksaminācijas inspektoriem (likumi.lv/doc.php?id=230135), punkts 3.5, 4.5
Ēriks Griģis:

Varu tikai piekrist arī attiecībā par apmācību individuālā kārtā ārpus inspektora darba laika! Tiesību aktos ir noteikta prasība apmācāmajam (apmācības karte) un transportlīdzeklim (pazīšanas zīme), kas norāda uz apmācības procesu! Un ja inspektors ir reģistrējis savu saimniecisko darbību - autovadītāju braukšanas apmācību, tad nedrīkst, jo jebkura samaksa par apmācību varētu tikt nosaukta par motivāciju sekmīgam valsts eksāmenam.

P.S.
Braukšanas iemaņu pārbaudē autovadītājiem inspektors nes atbildību kā instruktors un izpilda instruktora darbu! Šis izņēmums darbojas inspektora darba laikā!www.csdd.lv/lat/vad_kva/brauksan...
Tad ārpus darba laika indivuduālā apmācība pēc tiesību akta, kas darbojās uz amatpersonu, vairs nebūs spēkā uz indivīdu kā uz jebkuru personu, kurai ir trīs gadus šofera tiesības un kas individuālā kārtā apmāca - gatavo valsts eksāmenam savu tuvāko! Lai izvairītos no interešu konflikta, pieņemt valsts eksāmenu no sava tuvākā inspektoram ir jāatsakās!
Elvis, 13.februāris 2016 17:55
Lai iegūtu 95.k ir jānokārto CSDD - C.kat profesionālā?
Ēriks Griģis:

Jaunajam vadītājam, kas C kategoriju ieguvis pēc 10.09.2009. - JĀ!
aigars, 13.februāris 2016 14:14
Labdien! 1. Mums ir liela autoskola Daugavpilī, savs meistars, kurš pārbūvē auto par mācību auto, bet nevar izsniegt sertifikātu. Vai viņam ir iespēja iziet kursus un t.t., lai varētu visu oficiāli darīt?
2. Vai inspektors, kurš pieņem eksāmenu drīkst mācīt braukt ar prīvātu a/m bez mācību uzlīmes un t.t.?
Ēriks Griģis:

1. Sertifikātus pedāļu iebūvei servisam izsniedz CSDD.
2. Jautājumus par auto pārbūvi uzdodiet CSDD!
3. Individuāli mācīt vadīt atļauts transportlīdzekļa vadītājam, kura atbilstošās kategorijas transportlīdzekļa vadītāja stāžs ir vismaz trīs gadi.
No CSN:
"...235. Mehāniskajiem transportlīdzekļiem (arī to piekabēm), kurus lieto mācību braukšanai, jābūt piestiprinātai pazīšanas zīmei – baltam vienādmalu trijstūrim (malas garums no 200 līdz 300 mm – atkarībā no transportlīdzekļa veida) ar sarkanu apmali (apmales platums – 1/10 no malas garuma), uz kura ir melns "M" burts (3. pielikuma 4. punkts). ...
...237. Automobiļiem, kurus izmanto individuālai mācību braukšanai, šo noteikumu 235. punktā minēto pazīšanas zīmi atļauts piestiprināt pie priekšējā un aizmugures stikla.
..."
Armands, 13.februāris 2016 11:39
Labdien. Ka var noskaidrot kad ir notikusi negadijumi kuros neesi bijis izraisitajs?. Un ja vaina ir 50/50 veselibas nodarijuma atmaksa ari ir 50%?. Paldies.
Ēriks Griģis:

1. www.ltab.lv/par-mums/kontakti/
2. Jā!
Janis, 11.februāris 2016 21:33
Sveiki. Man ir KIA Sportage 1998 gada ar 2.0i 16v. Interesēja kas par defektu varētu būt, ja liels Degvielas patēriņš, braucot Nav jaudas, uzsilstot uz vismaz 50 grādiem motors slodzē kļūst neefektīvs, nav vilkmes utt. Apgriezieni uzgāzējot arī pārāk lēnu atiet uz 900rpm.
Ēriks Griģis:

KIA remontservisa tālrunis 25522222 vai 29197222
aleksandrs, 11.februāris 2016 12:30
labdien,vai es varu brauk pa lv ar krievijas numuriem,ja man ir ta,apdrosinasana,un atljauja no notara,bet ja lidzi nau auto ipasnieks
Ēriks Griģis:

Bez CSDD atļaujas nedrīkst!
Te aprakstīts:
csdd.lv/lat/registracija/transpo...

Lasītākie raksti

Jaunie raksti