Ēriks Griģis:
1. Pārsūdzēt lēmumu var, ja tam ir iemesls!
Ja no apdrošinātāju puses runa ir "labāk par naudu nekā remontu", tad apdrošinātājs nedrīkst izvēlēties atlīdzības veidu cietušajam, kas ir apdrošinātāja interesēs! Atlīdzības veidu automobilim, ja tas ir remontējams, izvēlas cietušais!
Ja automobilis CSNg ir gājis bojā vai par tādu ir atzīts, tad atlīdzība tiks izmaksāta tikai naudā. Tad cietušajam ir svarīgi izvēlēties - atstāt atliekas apdrošinātājam vai paturēt tās sev.
2. Pieņemto lēmumu var apstrīdēt, pirms tam pārliecinoties par neapmierinātības pierādījumiem un sagādāt tos.
2.1. Vispirms rakstiski jāsaņem no apdrošinātāja atlīdzības piedāvājums rakstiski, tad var tam nepiekrist, iesniedzot rakstisku pamatojumu ar paskaidrojumiem vai pierādījumiem.
2.2. Nākošais solis ir sūdzība LTAB, Lomonosova ielā 9, Rīgā. Jāiesniedz sūdzība, kurai pievieno apdrošinātāja lēmumu un atbildi, eksperta slēdzienu, ja tāds ir izsniegts un pierādījumus. LTAB atbilde nebūs saistoša apdrošinātājam, bet apdrošinātājs saņems norādes pārbaudīt atlīdzības lietu.
2.3. Pēc tam var iesniegt prasību tiesā, apdrošinātājam apmierināt Jūsu zaudējumu vai tā daļu. Iesniegumam jāpievieno iepriekšējie rakstiskie materiāli, kas apstiprina pretenzijas pamatotību.
3. Apdrošinātājs skatīsies uz to, cik drošs viņš ir savās pozīcijās pret Jums un to, kas tiesā pārstāvēs Jūsu intereses. Ja izredzes viņam ir vājas un Jums ir krietns aizstāvis, tad apdrošinātājs piedāvās sarunas par strīda pirmstiesas izlīgumu.
Ja strīds iet vaļā pa īstam, tad Jums nepieciešams sagatavoties!
No MK noteikumiem Nr. 251 no 12.04.2005 Transportlīdzekļu tehniskās ekspertīzes un tehnisko ekspertu sertificēšanas noteikumi:
"...
64. Ja transportlīdzekļa remonts ir ekonomiski pamatots un tehniski iespējams,
transportlīdzekļa īpašnieks eksperta atzinumā norādīto zaudējuma atlīdzību var saņemt naudā vai pēc saskaņošanas ar apdrošinātāju vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju var izvēlēties remontuzņēmumu,
kas labos ceļu satiksmes negadījumā bojāto transportlīdzekli.
64.1. Pirms transportlīdzekli remontē ar apdrošinātāju vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju saskaņotā remontuzņēmumā, apdrošinātāja vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja eksperts izvērtē fotogrāfijas un remontuzņēmuma tāmi, kurā atspoguļoti apskates laikā konstatētie ceļu satiksmes negadījumā radušies transportlīdzekļa bojājumi. Ja apdrošinātāja vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja eksperts konstatē, ka transportlīdzekļa bojājumu novēršanas izdevumi atbilst ceļu satiksmes negadījumā iegūtajiem transportlīdzekļa bojājumiem, sagatavo atzinumu par remonta ekonomisko pamatotību.
65.Eksperts transportlīdzekļa remontu atzīst par ekonomiski nepamatotu, ja paredzamās transportlīdzekļa remonta izmaksas pārsniedz transportlīdzekļa vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma. Minētajā gadījumā eksperts zaudējumu aprēķinā sniedz atzinumu par remonta ekonomisko nepamatotību. Ja paredzamās transportlīdzekļa remonta izmaksas vismaz par 10 % pārsniedz transportlīdzekļa vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma, turpmākais zaudējumu aprēķins nav nepieciešams. Atzinumā norāda:
65.1.transportlīdzekļa vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma;
65.2.transportlīdzekļa atlieku tirgus vērtību.
66.Zaudējumu aprēķins nav nepieciešams šādos gadījumos:
66.1.saskaņā ar apdrošinātāja vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja lēmumu veicama tikai ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa apskate;
66.2.transportlīdzekļa remonts pēc ceļu satiksmes negadījuma tehniski nav iespējams.
67.Eksperts transportlīdzekļa remontu atzīst par tehniski neiespējamu, ja nepieciešams remonts:
67.1.ugunsgrēkā bojātiem transportlīdzekļa virsbūves nesošajiem elementiem;
67.2.ceļu satiksmes negadījumā deformētiem transportlīdzekļa virsbūves nesošajiem elementiem un to remontu nepieļauj izgatavotāja tehniskie noteikumi;
67.3.stipri korodējušiem transportlīdzekļa virsbūves nesošajiem elementiem un tos nevar savienot, izmantojot metināšanu.
68.Ja transportlīdzekļa remonts tehniski nav iespējams, eksperts par to sagatavo pamatotu atzinumu. Atzinumā norāda:
68.1.transportlīdzekļa vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma;
68.2.transportlīdzekļa atlieku tirgus vērtību.
..."
www.ltab.lv/lv/norm-akti/mk-note...
Un vēl:
www.ltab.lv/data/articles/451/42...
Pārējais nepieciešamais meklējams šeit:
www.ltab.lv/lv/norm-akti