Rūpes par automašīnas dzinēju ziemā un motoreļļas kvalitāti ietekmējošie faktori 4

 

Foto: Publicitātes attēls

Totalenergies | 29.decembris 2023 15:07

Izmaiņas gaisa temperatūrā un mitrie ziemas laikapstākļi, tāpat kā braukšanas paradumi, būtiski ietekmē automašīnas dzinēja darbu, tādēļ mūsu kā autovadītāju pamatuzdevums ir laicīgi nomainīt svarīgāko sastāvdaļu — motoreļļu. Speciālisti iesaka motoreļļu mainīt laicīgi, vēlams pirms kārtīgas ziemas iestāšanās.

Latvijas laikapstākļi brīžiem mēdz būt neparedzami. Vienu brīdi ziema, tad atkal pavasaris.  Tā kā ziema var atnākt negaidot, nav ieteicams vilcināties un gaidīt līdz automašīnas ražotāja norādītā motoreļļas mainīšanas intervāla maksimālajai robežai. Turklāt, ja nesen esi iegādājies mazlietotu auto, nav ieteicams paļauties uz to, ka iepriekšējais īpašnieks būs par visu parūpējies un visu laicīgi nomainījis. Arī gadījumā, ja līdz noteiktam mainīšanas intervālam trūkst pāris tūkstoši kilometru, motoreļļu būtu vērts nomainīt ātrāk, jo var gadīties tā, ka maksimālo robežu sasniegsi tieši stindzinošā aukstumā, kad ne tikai automašīnu būs grūti iedarbināt, bet arī tiks patērēta degviela to uzsildot.

Motoreļļas kvalitāti ietekmējošie faktori

“Total Energies” eksperts atgādina, ka motoreļļas kvalitāti ietekmē vairāki faktori. Mūsdienu eļļa ļauj nobraukt vairāk kilometru to nemainot, kas ir saistīts gan ar ekonomiju, gan arī ar ekoloģiju. Taču katrs ražotājs transportlīdzekļa rokasgrāmatā norāda, ka tas attiecas uz normāliem ekspluatācijas apstākļiem, piemēram, vienmērīgai braukšanai pa šoseju. Savukārt smagos darba apstākļos šis nobraukuma intervāls līdz eļļas maiņai ir jāsaīsina. Tāpat ir nelabvēlīgi braukt nelielus attālumus vai stāvēt sastrēgumos, kas neļauj eļļai pareizi uzsilt, tādējādi aktivizējot piedevas un iztvaikojot degvielu.

Dažādi ražotāji var norādīt atšķirīgus motoreļļas mainīšanas intervālus, taču viens no populārākajiem ir ik pēc 10 000 km vai reizi gadā, atkarībā no tā, kurš faktors iestājas ātrāk. Daļai automašīnu minētais cipars mēdz būt mazāks – 7000 km, bet jaunākas paaudzes automašīnām lielāks – 15 000 km.

“Ja bieži tiek veikti garāki braucieni, tad spēkratam netiek radīta liela slodze un, dzinējam iesilstot, motoreļļas mainīšanas intervāls var pagarināties. Savukārt, ja pārvietojaties lielākoties pilsētā, braucat tikai īsus attālumus un jūsu dzinējs nepaspēj attiecīgi iesilt, tad eļļu nāksies mainīt ātrāk,” skaidro Andžejs Hušatinskis (Andrzej Husiatyński), “Total Polska” tehniskās nodaļas vadītājs.

Visu nosaka krāsa  

Galvenā pazīme, kad motoreļļa vairs pienācīgi nepilda savas funkcijas, ir eļļas krāsa un neierasts automašīnas dzinēja darbs.

“Eļļas krāsai ir jābūt gaiši brūnai vai melnai, bez jebkādiem nogulsnējumiem. Ja eļļa ir bālgana, pieļaujams, ka tā ir sajaukusies ar dzesēšanas šķidrumu. Jāņem vērā, ka dažādu ražotāju produkta krāsa sākumā var būt tumšāka, īpaši ar dīzeļdegvielu darbināmos dzinējos - motoreļļa uzreiz paliek melna, un tas ir normāli. Tomēr, ja rodas šaubas, vienmēr labāk vadīties atbilstoši pēc ražotāja norādījumiem“, norāda “TotalEnergies” pārstāvis.

Ja dzinējs ir labi saeļļots, tad tas darbojas raiti un vienmērīgi, taču, ja motoreļļa vairs nepilda savas eļļošanas funkcijas, tad rodas berze, kuras rezultātā vadot automašīnu iespējams izjust straujas apgriezienu izmaiņas, apgrūtinātu ātruma uzņemšanu, klaudzēšanu vai dzinēja troksni. Iedarbinot dzinēju, vērts ieklausīties, vai nav dzirdama tikšķēšanu atgādinoša skaņa, jo bieži vien tas raksturo motoreļļas viskozitātes palielināšanos.

 

 
4 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
es 29.decembris 2023 18:48
7 0 Atbildēt

Da cik var, piedodiet, dirst par to motoreļļu! Nav mums ne tādu ziemu (-20 līdz -30) un slodžu (retināts kalnu gaiss) dzinējam, lai kautkā īpaši gatavotu dzinēju ziemai. Drīzāk to eļļu ir jāmaina pavasarī, kad sniegi ir baigušies un var sākt krāmēt grīdā uz sausa asfalta.

mehs 31.decembris 2023 22:15
3 0 Atbildēt

Ūdens ir smagaks par eļļu un nešķīst eļļā. Tas var sajaukties eļļas miglu un kondensēties vārstu vākā un kartera ventilācijas kanālos. Aukstais starts neveicina motora izdilumu, eļļa ir bieza un ir grūtāk pārraut eļļas plēvīti. Bieza eļļa arī ātrāk uzsūknējas. Tieši max eļļas darba temperatūra, tuvu max dzinēja apgriezieni un max pieprasītajs griezes moments ir kritiski darba apstākļi. Tādus sasniegt LV un vēl pie tam ziemā nav iespējams. Tas ir bānis, karsta diena un max ātrumi. Atvieglotam startam tajās dažās dienās, kad ārā ir -20 labākas būs eļļas ar viskozitātes indeksu 5W-, 0W-. Pat ja ielieta 10W-, kas mūsdienās ir jau retums, dzinējs griezīsies gana viegli. Neko tur ziemai sagatavot nevajag eļļas ziņā, auto ražotāja paredzētās viskozitātes un kvalitātes klases eļļa jāmaina 15tk, max 20tk km intervālā un problēmu nebūs.

Optimaali 30.decembris 2023 6:28
2 2 Atbildēt

2 x gadaa! Jo ziemaa rodas kondensaats, kas atskjaida ellju,- pavasarii labaak nomainiit, jo motors buus daudz labaak aizsargaats no nodiluma. Rudenii nomainot, ziemas bargajos salos nebuus probleemas iedarbinaat dzineeju, un tieshi aukstie starti ir viskritiskaakie motora nodiluma veicinaataaji!

Rezultaataa motora resurss tik aatri nesaruks, auto kalpos ilgaak.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

100 vienībās - Range Rover Sport satīna versija 1

Britu autobūves uzņēmums iepriecinās savas tehnikas cienītājus ar krosovera Range Rover Sport īpašo versiju Satin Edition, kas paredzēta Eiropas tirgum un tiks saražota 100 eksemplāru skaitā. Lasīt vairāk

 

Tesla Cybertruck sānu “triecientests” reālos apstākļos (+ FOTO) 7

Spēcīgo sadursmi ar Ford Edge Tesla elektriskais pikaps pārdzīvojis ar salīdzinoši nebūtiskiem bojājumiem. Lasīt vairāk

 

44 505 eiro - Volkswagen Golf GTI pieejams pasūtīšanai 4

Vācijas autobūves uzņēmums Volkswagen atklājis pieteikšanos modernizētā Golf sportiskā modeļa GTI iegādei. Cena par bāzes versiju – 44 505 eiro. Lasīt vairāk

 

0,013 procenti – kura Eiropas valsts no e-mobilitātes “turas pa gabalu” 23

Saskaņā ar Eurostat datiem vieglo elektriskās piedziņas transportlīdzekļu daļa Eiropā līdz 2022.gada beigām bija sasniegusi 0,7 procentus. Vācija ir starp līderiem, taču ir valstis, kur e-mobilitāte vēl nav tikusi pat līdz bērnu autiņiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti