Nāk „autopilotu” laiks 10

 

Foto: iAuto.lv

21.decembris 2012 10:15

Vai roboti aizstās auto vadīšanas meistarību? Kā beigsies vecu, labu iemaņu un modernas elektronikas konflikts?

Komentē Gunārs Brauns:

- Piezīmes par šo tematu tapušas devīgās ziemas sniega un ledus trasēs. Sarunu objekts – dažāda vecuma automobiļi un to elektroniskās stabilitātes sistēmas, tostarp vieni no spilgtākajiem šajā jomā BMW X1 un Opel „Astra”. Diskusiju dalībnieki – visdažādākā vecuma un pieredzes abu dzimumu stūrētāji. No iesirmiem, bet joprojām ātra un skaista brauciena kāriem ralliju čempioniem, līdz plaukstošām meitenēm, kurām nav ne mazākā priekšstata par auto slīdes tīšu radīšanu, vadīšanu un baudīšanu. Skatāmies, kādus secinājumus no visa tā varam izlobīt.

Meistars īgns, dāma smaida

Līkloču ledus trasē viss kājām gaisā. Ja ESP (Electronic Stability Program), vai kā nu kurai firmai šīs gudrības sauc (skat. tabuliņā), ieslēgta, sportiska pieredze un iemaņas jau pirmajā pagriezienā nonāk ar to smagā konfliktā. Meistars slīdes sākumu „detektē” agrāk nekā dators, jo to vienkārši paredz, nevis gaida sensoru signālus. Reflektori „kontrē” (griež stūri vajadzīgajā virzienā), un tā sajauc datora sāktos aprēķinus. Robotiņš vai nu turpina iesākto (nu jau nevajadzīgo) darbību vai sāk jaunu cīņu pret „viņaprāt” stulbajām vadītāja izdarībām. Novērtē situāciju kā kritisku un dzēš vilkmi, kuru meistars bija paredzējis izmantot... Nevis brauciens, bet karš starp cilvēku un mašīnu. Kā tas beidzas? Vai nu ar sistēmas izslēgšanu vai arī ar diezgan grūtu, garu un ne vienmēr sekmīgu pielāgošanās procesu, savu veco un ilgus gadus vienīgo pareizo iemaņu revīziju un pielāgošanu tiem brauciena principiem, kurus programmā ielicis kāds tāls konstruktors.
Tieši šā iemesla dēļ lielākais pieprasījums „Auto akadēmijas” nodarbībās ir bijis nevis pēc klasisko sporta paņēmienu skaidrošanas, bet gan pēc konsultācijām un palīdzības sadzīvošanā ar modernu auto. Ar BMW visvienkāršāk – pieturi slēdzi ilgāk un DSC off! Gandrīz „pliku” izrādās var dabūt arī „Porsche Cayenne”. „Volvo” automobiļus nevar. Jauno „Astru” nevar (pēc pēdējām ziņām no „Adam auto” pacietīgiem zēniem gan tas esot izdevies). Daudzus jaunus auto nevar atgriezt skaistajā un manas paaudzes saprastajā vienkāršībā. Šķiet, ka pēc pavisam nedaudz gadiem nevarēs vairs nevienu...

Tiktāl par vecmeistaru rūpēm. Bet – reče! – dāma skaisti brauc pa ledus līkločiem un smaida. Viņas komandas automobilim ir vienkāršas un datoram saprotamas. Stūres pagrieziena leņķis rāda kāroto virzienu. Šķērsspēku un ātruma sensori pārbauda, vai tas iegūts. Ja ne - robots „atmet” lieko vilkmes spēku, uz mirkli iedarbina viena, divu vai trīs riteņu bremzes (kurš meistars spēj izpildīt tādus fokusus!?), pagriež auto degunu vajadzīgajā virzienā. Dāma šo palīdzību pat nemana vai uztver kā dabisku, pašu par sevi saprotamu. Konflikta nav. Lēni? Jā, mazliet lēnāk nekā brauc ESP izslēdzis vai tās kaprīzēm pielāgojies meistars. Toties bez piepūles. Bez bīstamas tuvības ceļmalas kupenām, kurās kungs reizēm nonāk.


Uz šosejas putenī

BMW X1 un 150 km/h. Tāds ne gluži lojāls eksperiments uz Liepājas šosejas tiešām notika. Autors – kāds pagājušā gadsimta Latvijas čempions rallijā, kurš savu vārdu publicēt gan neļāva. Lūk, viņa stāsts:
- Veči! Tā ir fantastika! Tu ej uz apdzīšanu, tēmē ārā no vismaz sprīdi dziļas putras špūres, gaidi smagu, grūtu darbu, labošanu, kontrēšanu, slīdēšanu, vākšanos – nekā! Nav ne mazāko problēmu. Tas velnēns aizbrauc precīzi un smalki ar vienu vienīgu stūres pagriezienu. Un tāpat atgriežas atpakaļ savā joslā. Teikšu – man likās, ka Viņš par mani, manu piesardzību un bailītēm smīn. Sak’, tik vien tu, vecīt, vari iecerēt? Es spēju vēl vairāk! Un šķietama brīnuma pamatā nav nekas cits, kā tā pati „DSC”, kuru mēs slalomā uz ezera slēdzām ārā...
Līdzīgas sajūtas fiksēju es pats, kad „Astras” oficiālajā prezentācijā uz plāni apsnigušas šosejas ar kolēģi aizpļāpājies mazliet novirzījos no melnās „špūres”. Tikko manāms bremžu krikšķītis, un auto pats bez manas stūrēšanas atgriezās drošākajā trajektorijā...

Elektroniskā stabilitāte. Slavēta, lamāta, pārvērtēta, nīsta – šā vai tā nenoliedzami pēdējā gadu desmitā strauji augusi, pilnveidojusies un kļuvusi par lielisku palīgu ne tikai viduvējiem vai vājiem braucējiem. Kā beigsies apakšvirsrakstā minētais konflikts? Mana prognoze: pavisam drīz, jau tuvākajos piecos gados šīs sistēmas kļūs visaugstākās kvalitātes, izcili gudras un – neizslēdzamas. Sportiski, grūti apgūstami triki ar slīdēm aizies no koplietošanas ceļiem, no drošas braukšanas skolu plašai publikai paredzētajām programmām un apmetīsies tur, kur tām laikam jau ir vienīgā īstā vieta – speciālos auto sporta, atrakciju, izpriecu un atpūtas poligonos kopā ar vienkāršiem, „primitīviem”, bet jaudīgiem auto. Cerams, ka arī tādus kāds vēl būvēs...
Pašlaik mani baida vien divas sliktas iespējas – tādi auto kā „Astra” un „X1” daudziem var radīt mānīgu visatļautības ilūziju. Bet bremzēšanas ceļu elektronika būtiski samazināt nespēj. Un nespēs. Otrkārt – labas ESP pašlaik nav lielākajai daļai mūsu autoparka. Un bīstamā situācijā nejauši var nonākt tie stūrētāji, kuriem no ļoti moderna auto nākas pārkāpt vecākā un „plikākā”.


Dažādu firmu lietotie elektronisko stabilitātes sistēmu saīsinātie apzīmējumi:

  •  Audi, Bentley, Bugatti, Chrysler, Dodge, Daimler, Jeep, Lamborghini, Mercedes-Benz, Opel, Peugeot, Renault, Saab, Seat, Škoda, Suzuki. Volkswagen ESP - Electronic Stability Program
  •  Alfa Romeo: Vehicle Dynamic Control (VDC)
  •  BMW: Dynamic Stability Control (DSC) (including Dynamic Traction Control)
  •  Cadillac: StabiliTrak & Active Front Steering (AFS)
  •  Fiat: Electronic Stability Program(ESP) and Vehicle Dynamic Control (VDC)
  •  Ferrari: Controllo Stabilità (CST)
  •  Ford: AdvanceTrac with Roll Stability Control (RSC) and Interactive Vehicle Dynamics (IVD) and Electronic Stability Program(ESP)
  •  General Motors: StabiliTrak
  •  Honda: Vehicle Stability Assist (VSA)
  •  Hyundai: Electronic Stability Program(ESP), Electronic Stability Control (ESC), and Vehicle Stability Assist (VSA)
  •  Infiniti: Vehicle Dynamic Control (VDC)
  •  Jaguar: Dynamic Stability Control (DSC)
  •  Kia: Electronic Stability Control (ESC), Electronic Stability Program(ESP)
  •  Land Rover: Dynamic Stability Control (DSC)
  •  Lexus: Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) with Vehicle Stability Control (VSC)
  •  Maserati: Maserati Stability Program(MSP)
  •  Mazda: Dynamic Stability Control (DSC) (Including Dynamic Traction Control)
  •  Mitsubishi: Active Skid and Traction Control MULTIMODE and Active Stability Control (ASC)
  •  Nissan: Vehicle Dynamic Control (VDC)
  •  Porsche: Porsche Stability Management (PSM)
  •  Rover Group: Dynamic Stability Control (DSC)
  •  Subaru: Vehicle Dynamics Control (VDC)
  •  Toyota: Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) with Vehicle Stability Control (VSC)
  •  Volvo: Dynamic Stability and Traction Control (DSTC)
 
10 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
288749. viesis 21.decembris 2012 10:42
2 0 Atbildēt

Uz šosejas varbūt arī der, ka jau Brūnais Gunārs raksta. Bet, lai iebrauktu pa puspiesnigušu sānceļu, kur jāpabuksē pa sniega kārtu jau gandrīz uz vēdera lienot, ESP neder. Bez tā var iebraukt, ar ieslēgtu nevar. Tur tā sistēma kaut ko nesaprot tik labi, kā cilvēka iemaņas. Jau nez kuro ziemu tas tiek darīts ar Volvo S40.

288751. viesis 21.decembris 2012 12:31
2 0 Atbildēt

Arī uz šosejas neder - pirmā nopietnā iepazīšanās ar ESP bija ar īrētu busiņu naksnīgos Polijas ziemas ceļos. Rezultāts pārliecinošs - uz priekšu tikt un atgūt līdz tam analogos apstākļos ierastu un ceļojuma aprēķinos izmantoto vidējo ātrumu izdevās vien pēc ESP izslēgšanas. Šobrīd pirmais darbs ziemā piesēžoties pie stūres ir izslēgt ESP, lai brīdī kad rodas kāda bīstama situācija, kuru vadītājs var paredzēt iepriekš un novērst, nebūtu jārēķinās ar elektronikas pateikto: "Nē, avārijai tomēr būs būt!". ESP ir "kruķi invalīdam" - līdzeklis, kā bez tūlītēja apdraudējuma piesēdināt pie stūres vadītāju bez adekvātām vadīšanas prasmēm. Bet sekas tāpat būs - vienīgi kādā vēlākā brīdī un lielākā ātrumā.

288781. viesis 3.janvāris 2013 12:40
1 0 Atbildēt

Man tagad sanak braukt ar auto, kam ir vilkmes kontrole, bet nav ESP. Vinjas izpildijums ir tads, ka sakot spoleet tiek rauti nemitigi uz leju motora apgriezieni (citiem ir variants, ka aptur viena punktaa un nerauj lejaa, jau labaak). Un ja shi sistema ir ieslegta un nonac likumaa un saac sliideet, ar motoru izvilkt vina nelauj, esi graavii. Tad jautajums, ja nav ESP, tad kam shito ermu likt? Reali apdraud braukshanu slidenos apstaklos.

Citadi viss jau butu labi ar shim modernam sistemam, tikai braucejs, kas tikai uz vinam palaujas, nonakot situacijaas, kad shis sistemas nomirst (deveji pie ratiem musu saaljos pust nost ka nu tikai, piemeram), paliek reali bistams citiem, jo nezina pamatus ka savak auto uz slidena celja...

Tapat dalja uz vinam palaujas pa daudz... Manuprat sho sistemu funkcijai butu jabut briidinoshai... Un veel stuuri automataa aiztikt es gan nelautu nevienai elektronikai, tadu auto man nevajag. :)

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Mazda 6 pēctecis: Mazda ar diviem jaunumiem Auto China 2024 izstādē (+ FOTO)

Pekinas autoizstādē Japānas autobūves uzņēmums Mazda nodemonstrējis divus jaunumus: sedanu EZ-6 un krosoveru Arata. Lasīt vairāk

 

"Zaļais" vēl negarantē, ka viss būs labi (+ VIDEO) 22

Video autors iebrauc krustojumā pie luksofora zaļā signāla un saduras ar Volvo, kura vadītājs aizšķērso ceļu, griežoties pa kreisi. Lasīt vairāk

 

Arī pārāk lēna braukšana var radīt avārijas situācijas (+ VIDEO) 35

Satiksmes drošību veido daudz un dažādi aspekti. Viens no tādiem ir – cik droši vadām savu transportlīdzekli un cik labi iekļaujamies satiksmes plūsmā. Nereti no autovadītājiem dzirdamas sūdzības par citu satiksmes dalībnieku pārgalvīgu braukšanas stilu. Tomēr ir arī tādi, kas kopējā satiksmes plūsmā neiekļaujas, jo dažādu iemeslu dēļ brauc pārāk lēni. Arī šāds braukšanas stils var radīt neprognozējamas situācijas uz ceļa. Lasīt vairāk

 

Putas vai rezerves ritenis ? TV Autoziņu eksperiments (+VIDEO) 17

Modernajās vieglajās automašīnas vietas rezerves ritenim itin bieži nemaz nav, jo rats aizņem vietu un ir smags. Tomēr melnajā stundā tas noderētu. Tā uzskata arī Autoriepu Nama direktors Oskars Krampāns, kurš izrāda Autoziņām dažādus rezerves riteņu veidus. Populārākais ir pagaidu jeb mazais rezerves ritenis, tautā saukts par "desu" vai "tableti". Pagaidu rezerves ritenis ir kompromiss starp pilnvērtīgu riepu un vispār neko. Ar tādu drīkst braukt ne tālāk par 80 km un ne ātrāk kā 80 km/h. Pagaidu riepa ir ne vien mazāka, bet arī plānāka. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti