Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Sigurds, 22.maijs 2004 0:00
OCTA polise deriga ES valstīs. Kā ir ar Norvēģiju? Tā nav ES valsts. Vai ir jāiegādājas zaļā karte un ja jā, kur tas jādara?
Ēriks Griģis:

5.pants. Standartlīgums
(2) Standartlīgums ir spēkā Eiropas Ekonomikas zonas teritorijā.

Norvēģija ir transportlīdzekļu īpašnieku starptautiskās atbildības apdrošināšanas Zaļās kartes sistēmas dalībvalsts un Latvijā noslēgtais Zaļās kartes līgums tur darbojas.
Tas pats attiecas arī uz Standartlīgumu (ja robežsargi uz Norvēģijas robežas ir pilnībā par to informēti).
JPS, 20.maijs 2004 0:00
Labdien!
Kāds ir rīcības plāns, ja mēs nēesam apmierināti ar mūsu apdrošinātāja lēmumu par CASCO apdrošināšanas gadījumu un gribam to apstrīdēt? Kur un pie kā mums ir jāgriežas?
Ēriks Griģis:

Kā civiltiesisks strīds noteiktā kārtībā tas ir jārisina tiesā.
Jums ir jāgriežas tiesā, vispirms konsultējoties ar advokātu un ekspertu.
Edzis, 18.maijs 2004 0:00
Sveiki!Es pats esmu automehaanikis un taapeec man nav vajadziiga informaacija par tehniskiem jautaajumiem! Es nezinu vai juus dosiet man kaadu informaaciju par detalu iepiksanu,bet meeginaat jau var!!
Vai juus nepateiktu luudzu man vietas kur vareetu nopikt Japaanu auto detalas!!! Konkeetaak es mekleeju 1987.g Nissan Bluebird amortizatorus un veejstiklu.Ja varat atbildeet tad suutat luudzu visaadu info.
Ar cienu Edgars!!!!
Ēriks Griģis:

Amortizatori - Kemi 7064500,
vējstikls - Auto stiklu centrs 7374461.
Edgars, 14.maijs 2004 0:00
kurā apdrošinātāj sabiedrībā vislabāk iegādāties OCTA?
mani intresē tieši statistika par "visātrāk izmaksāto atlīdzību", "visobjektīvāko ekspertīzi" u.c. vadītājam pateicīgi aspekti (cena nau 1. prioritāte)
Ēriks Griģis:

Subjektīvi:
Rīgā: ERGO, IF, BALTA
Pārējā Latvijas teritorijā: BALTA, ERGO, IF

Lai noteiktu visobjektīvāko, visātrāko, profesionālāko..., veicam apdrošinātāju darbības vērtējuma testus pēc pašu apdrošinātāju vai citu institūciju pasūtījuma.
Tas ir maksas pakalpojums.
Augstākais novērtējums ir ap 90%, objektivitātes un pozitīvas emocijas cietušajam netiek sagrautas sākot ar 70% apdrošināšanas sabiedrības darbības novērtējuma CSNg radītā zaudējuma apstrādes un atlīdzināšanas procesā.
Kad tas darbosies?, 14.maijs 2004 0:00
Kad vainīgajam tiek ieslēgts skaitītājs?
Ēriks Griģis:

1. "Piecu dienu" gaidīšana ar 01.05.2004.
2. "Paziņošana savam apdrošinātājam" - ar izmaiņām Ceļu satiksmes noteikumos stāšanās spēkā laiku, kad noteiktos gadījumos par ceļu satiksmes negadījumu varēs neziņot Ceļu policijai, iespējams ar 01.07.2004.
3. Ja CSNg iesaistītiem vadītājiem rīkojoties atbilstoši CSN 34. p. prasībām, policija dod rīkojumu aizpildīt saskaņoto paziņojumu, tad ar paziņojuma aizpildīšanas brīdi.
Advokāts, 13.maijs 2004 0:00
Vai OCTA36. panta "Apdrošināšanas gadījuma pieteikšanas kārtība" 5. un 6. punktā uzskaitītais attiecas tikai uz Saskaņotā paziņojuma savstarpēju aizpildīšanas gadījumu vai jebkurā gadījumā CSNg vainīgajo personu?
Ēriks Griģis:

OCTA likuma 36. panta 6. punkts nosaka, ka gan saskaņotā paziņojuma vai pieteikuma saņemšanas gadījumā.


Gan vainīgais īpašnieks, gan cietušais pēc CSNg griežas pie saviem apdrošinātājiem un paziņo par notikušo, lai zinātu, no kāda datuma atskaitīt likumā noteiktās piecas dienas.

Ja vainīgais īpašnieks to neizdara, tad viņam apdrošināšanas sabiedrībai ir jāatlīdzina cietušajam izmaksātā zaudējumu atlīdzība, ekspertīzes izmaksas un ar atlīdzības noteikšanu saistītie izdevumi.
Bēdīgais, 13.maijs 2004 0:00
Kā lai saprot regresa prasību, kad apdrošinātāji par negadījuma izraisīšanu man prasa visu izmaksāto atlīdzību un ekspertīzes izdevumus Tehniskai universitātei atmaksāt atpakaļ tāpēc, ka neesmu ievērojis izraisītā negadījuma pieteikšanas kārtību.
Ko nozīmē regress par nepareizu pieteikumu???
Ēriks Griģis:


OCTA 41.pants.
Apdrošinātāja un Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja regresa prasība.
(1) Apdrošinātājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret:
1) ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā
transportlīdzekļa vadītāju, ja tas:
...d) apzināti nav ievērojis šajā likumā noteikto apdrošināšanas gadījuma pieteikšanas kārtību;
2) ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā
transportlīdzekļa īpašnieku, ja:
...b) transportlīdzekļa vadītājs
apzināti nav ievērojis šajā likumā noteikto apdrošināšanas gadījuma pieteikšanas kārtību un
zaudējumu piedziņa no transportlīdzekļa vadītāja nav iespējama...

36.pants. Apdrošināšanas gadījuma pieteikšanas kārtība.
(1) Ceļu satiksmes negadījumā iesaistītās personas normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos par negadījumu nekavējoties paziņo Valsts policijai, kā arī veic visus iespējamos pasākumus, lai novērstu vai samazinātu turpmākos zaudējumus.
(5) Personām, kuru mantai vai transportlīdzeklim ceļu satiksmes negadījumā nodarīts zaudējums, ir pienākums saglabāt transportlīdzekli un bojāto mantu tādā stāvoklī, kādā tā bija pēc ceļu satiksmes negadījuma, līdz laikam, kad to šajā likumā noteiktajā kārtībā apskatīs tā apdrošinātāja, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, eksperts vai ... arī līdz tam laikam, kad tiek saņemts atteikums veikt šā panta sestajā daļā minēto apskati.

(6) Apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs ir tiesīgs neveikt ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa apskati, un par to tas piecu dienu laikā (skaitot no dienas, kad saņēmis šā panta otrajā vai trešajā daļā minēto saskaņoto paziņojumu vai pieteikumu) rakstveidā informē transportlīdzekļa īpašnieku vai tiesīgo lietotāju....
Mareks, 12.maijs 2004 0:00
Es dzivoju Irija un man ir sheit registreta mashina,ar sturi labaja puse.Vai es shim auto varu iegadaties derigu autmashinas apdroshinashanu Latvijaa?
Ēriks Griģis:

1. OCTA var, iesaku starptautisko Zaļās kartes līgumu.
Ar Standartlīgumu būs zināmas grūtības.

2. Transportlīdzekļa brīvprātīgo KASKO līgumu tehniski var noslēgt, bet vai būs iespējams, to Jums pateiks apdrošināšanas sabiedrība, kuru izvēlēsieties.
Azazello, 12.maijs 2004 0:00
Labdien! Kā var "cīnīties" ar apdrošināšanas kompānijām? Vai ir vēl kāda iestāde, bez Paterētāju tiesību aizsardzības biedrības, kura var ietekmēt apdrošināšanas kompānijas/tās aģentu bezdarbību? Kur var gūt informāciju par termiņiem, kuros ir jāizskata lieta par avāriju un jāpieņēm lēmums?
Paldies.
Ēriks Griģis:

Tiesa, kurā cietušā intereses pārstāv advokāts un eksperts.

40.pants. Apdrošināšanas atlīdzības izmaksas kārtība.
(1) Apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs apdrošināšanas atlīdzību izmaksā piecu dienu laikā pēc tam, kad pieņemts lēmums par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu.

39.pants. Lēmums par apdrošināšanas atlīdzību.
(1) Ja ceļu satiksmes negadījumu izraisījušās personas vaina ir noskaidrota (vai ir zināms ceļu satiksmes negadījuma izraisītājs) un nodarītie zaudējumi ir aprēķināmi, triju mēnešu laikā no šā likuma 36.panta ceturtajā daļā minētā rakstveida pieteikuma saņemšanas dienas, bet ne vēlāk kā mēneša laikā pēc visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs pieņem lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu un nosūta attiecīgu rakstveida informāciju apdrošināšanas atlīdzības pieprasītājam.

(6) Trešā persona apdrošinātāja lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu var pārsūdzēt tiesā arī tad, ja tā neizmanto tiesības lūgt Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju sniegt atzinumu par minēto lēmumu.

38.pants. Apdrošināšanas atlīdzības pieprasīšanas kārtība.
(3) Personai, kura pretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību par tās mantai nodarīto zaudējumu, tiesības celt prasību pret apdrošinātāju vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju izbeidzas, ja tās nav pieteiktas gada laikā no apdrošināšanas gadījuma iestāšanās.

(4) Personai, kura pretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību par nodarīto veselības kaitējumu, tiesības celt prasību pret apdrošinātāju vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju izbeidzas, ja tās nav pieteiktas triju gadu laikā no apdrošināšanas gadījuma iestāšanās.

37.pants. Mantai nodarīto zaudējumu novērtēšanas kārtība.
(1) Zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības apdrošinātāja vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda) norīkots eksperts nekavējoties, bet ne vēlāk kā triju dienu laikā (skaitot no dienas, kad saņemts rakstveida pieteikums) veic trešās personas bojātās mantas apskati.
Janka, 5.maijs 2004 0:00
Saki, luudzu, vai saskanjotais paziņojums darbojas?
Ēriks Griģis:
Ceļu satiksmes noteikumi vēl nav mainīti un par saskaņoto paziņojumu tajos nekas nav teikts.
Pēc negadījuma tajā iesaistītajam vadītājam ir jārīkojas saskaņā ar CSN 34. punktā noteikto.

! Par notikušo negadījumu ir jāpaziņo policijai un
turpmāk jārīkojas pēc tās norādījumiem !

Tikko ir kļuvis iespējams,
vainīgajam vadītājam vai īpašniekam par notikušo ir jāpaziņo savam OCTA apdrošinātājam!
Par robežu, 5.maijs 2004 0:00
Paziņas zvanīja, ka uz Polijas robežas ar OCTA līgumu bija grūtības iebraukt Polijā...
Ēriks Griģis:

! Tad šobrīd izdevīgāk un drošāk būtu papildus Standartlīgumam iegādāties arī starptautisko Zaļās kartes apdrošināšanas līgumu...!
No robežas, 5.maijs 2004 0:00
Kāpēc Igaunijā neļauj iebraukt ar OCTA Standartlīgumu
Ēriks Griģis:

"Tāpēc, ka Standartlīgums nav starptautiskais Zaļās kartes apdrošināšanas līgums".
Vai nu pieņemtā likuma ieviešana neatbilst ES vadlīniju prasībām vai atbildīgā amatpersona nav veikusi sev uzticēto starptautisko informēšanas darbu.

P.S./

Ja Latvija starptautiski nespēj savlaicīgi sakārtot savas attiecības ar citu valstu institūcijām, tad par nodarīto zaudējumu subjektam atbild tā institūcija, kuras ierēdņa darbības vai bezdarbības rezultātā zaudējums ir radies.

P.S.//

No ES valstu norādījumiem par OCTA līgumu noslēgšanu:
- izbraucot šķērsojot valsts nacionālo robežu, transportlīdzekļa vadītājs bez maksas saņem Starptautisko apdrošināšanas Zaļā karte līguma polisi -.
cena, 30.aprīlis 2004 0:00
Kāda varētu būt cena?
Ēriks Griģis:

CAOA prēmijas aptuveni kļūs divas reizes augstāka.
Vieglajam automobilim uz gadu vidēji Rīgā ap 100 Ls, pārējā Latvijas teritorijā būs 40% zemāk.
Juridiskajām personām maksa par līguma noslēgšanu, protams, būs augstāka.
Kravas automobilim - vidēji divas reizes dargāka.

Nosakām netto CAOA apdrošināšanas prēmijas un kustības drošības riskus sadarbības partneru autotransporta uzņēmumiem.
Gribu, lūdzu, zināt!, 30.aprīlis 2004 0:00
Vai OCTA polise, kas iegādāta pims 1. maija,
būs derīga ES valstīs pēc 1. maija?
Ēriks Griģis:

Jā, tā būs derīga.
JaanisZ, 23.aprīlis 2004 0:00
Sveiki!
Es tachu nemaz "netulkoju" vai savaadaak improvizeeju par vaardiem.
Vienkaarshi lasu, kas rakstiits. Vaards vaardaa.

P.S.Man pasham ir uzdots viens tiesisks akts (likums) rakstiit, lai gan neesmu jurists.
peedeejaa laikaa visu laiku ir saskare ar tiesiskajiem aktiem un ir skaidrs, ka katrs vaards ir svariigs :)
Ēriks Griģis:

Protams, ka katrs vārds ir svarīgs.
Lai Jūsu ierakstītie vārdi arī kopumā izsaka to, kas citiem būtu jāsaprot!
JaanisZ, 22.aprīlis 2004 0:00
Bet ziime noziimee apdziivotas vietas saakumu. Taa tachu tur ir rakstiits.
Jaalasa tachu burtiski, kas rakstiits noteikumos.
un nevis uz ziimi neattiecas apdziivotas vietas prasiibas, bet ziime neattiecina uz taalaakaa celja apdziivotas vietas prasiibas, noraada apdziivotas vietas saakumu un ziime 323. ir uzstaadiita pirms shiis ziimes un darbojas liidz apdziivotas vietas saakumam.
Konkursa jautaajumu pareizajaas atbildees un arii Juusu piemineetajaa maaciibu liidzeklii (kurus nekaadaa veidaa nevar uzskatiit par pamatu) ir kljuuda.
Paldies,
JaanisZ
Ēriks Griģis:

Kļūdas grāmatās mēs neapspriežam, bet par vadītāju pārkāpumiem ceļu satiksmē, kas izraisa vai var izraisīt bīstamas situācijas, rakstām savus atzinumus. Lai to spētu, nedaudz ir jābūt kādai sapratnei par to, kā darbojas tiesiskie akti, kas regulē ceļu satiksmes dalībnieku savstarpējās attiecības.
Viens no tādiem aktiem ir Ceļu satiksmes noteikumi, kurus nedrīkst katrs lasītpratējs skaidrot tā, kā viņš tos vēlas saprast.
Ceļu satiksmes kustības drošības apmācībās vadītājiem izskaidro CSL, CSN, LAPK, KL, KPK, CAOA un citu tiesisko aktu savstarpējo iedarbību uz ceļu satiksmes dalībniekiem.
Viens no ilgstošākajiem skaidrojumiem vadītāju mācību procesā ir paredzēts Ceļu satiksmes noteikumu zināšanu apgūšanai un tam, kā izpildīt noteikto ceļu satiksmes kārtību.
Mainoties valstī tiesiskajiem aktiem, kas nosaka drošību un kārtību ceļu satiksmē, īpaši Ceļu satiksmes noteikumiem, vadītājam nepietiek ar to iemācīšanos "no galvas" un pārbaudes testu pareizu aizpildīšanu mājās, darbā vai pat eksāmenu pārbaudījumos. Katram transportlīdzekļa vadītājam pēc attiecīgo tiesisko aktu stāšanās spēkā būtu jāsaņem skaidrojumi kvalifikācijas apmācībās par pārmaiņām, kas attiecas uz kustības drošību ceļu satiksmē.

Jāni, Jums ir apsveicams cīņas spars, ļoti labas ceļu satiksmes noteikumu zināšanas un neliela agresivitātes piedeva, kas baro Jūsu pašapziņu un palīdzēs Jums uzvarēt.

Bez tā visa pastāv vēl ceļu satiksmes kustības drošība.
Tā paskaidro to, ka apdzīvotai vietai ir jāsākas nogriežoties no ceļa posma, kas apzīmēts ar 520. Norādījuma zīmi "Apdzīvotas vietas sākums" (CSN 230.14.).
Nosacījums darbojas ceļa posmā, kas apzīmēts ar 520. ceļa zīmi "Ikšķile".
JaanisZ, 20.aprīlis 2004 0:00
Nu bet ja lasa pēc kārtas:
223.punktā "...ja 323.zīme uzstādīta pirms apdzīvotas vietas, — līdz apdzīvotās vietas sākumam. ..."
Tātad līdz robežai, neinteresējoties, kāda zona ir tālāk- nav norādīts līdz kurai - 518. vai 520.
Abas zīmes 518. un 520. ir robežzīmes, jo abām zīmēm definīcijā (230.12. un 230.14.) "...Nosaukums un sākums apdzīvotai vietai....".
Robeža ir. Tad var skatīties ko katra zīme nosaka pēc apdzīvotās vietas sākuma.

Ar cienju,
Jaanis Z
Ēriks Griģis:

Var lasīt pēc kārtas...
...bet ja uz zīmi neattiecas apdzīvotai vietai noteiktās prasības, tas jebkurā lasīšanas veidā nozīmē, ka neattiecas.
JaanisZ, 20.aprīlis 2004 0:00
Par 16.04.04 jautaajumu.

223. 318., 319., 321., 323., 325., 326., 327., 328. un 329.zīmes darbība ir spēkā no tās uzstādīšanas vietas līdz tuvākajam krustojumam aiz zīmes; apdzīvotās vietās, ja krustojuma nav, — līdz apdzīvotās vietas beigām, bet, ja 323.zīme uzstādīta pirms apdzīvotas vietas, — līdz a p d z ī v o t ā s v i e t a s s ā k u m a m .

un 230. 12. un 230.14 - apdziivotas vietas saakums !!!!!!
abas ziimes ar vienu nosaukumu - liidz ar to liidz abaam shiim ziimeem.

tematiskie jautaajumi ir tikai maaciibu liidzeklis, kursh arii neatbilst shiem noteikumiem.
kaa var skatiities, ka celja ziimes darbiiba ir tikai liidz 518. ziimei ?
520. arii ir taada pati ziime.
pashalik nekur neredzu, ka aatruma ierobezhojuma ziime darbotos taalaak par ziimi apdziivota vieta.


un ja celja ziime buutu aiz zilaas ziimes un tur nebuutu krustojumu - tad darbotos liidz apdziivotaas vietas beigaam.
Paldies,JaanisZ.
Ēriks Griģis:

Kā būtu, ja būtu...nav jautājuma būtība.

Ir divas zīmes, no kurām uz vienu attiecas, bet uz otru neattiecas apdzīvotās vietās noteiktā ceļu satiksmes kārtība.

Ja ir norādījuma zīme, kura nosaka, ka nav spēkā šo noteikumu prasības, kas nosaka ceļu satiksmes kārtību apdzīvotās vietās, tad tas nozīmē, ka zīmes darbība nav spēkā līdz apdzīvotas vietas sākumam, bet tā darbojas līdz tuvākajam krustojumam aiz zīmes.
vārdsliga, 20.aprīlis 2004 0:00
Kadas ir transporta traumu raditas tiemediciniskas ekspertizes ipatnibas
Ēriks Griģis:

Tiesmedicīniskā ekspertīze cietušajam vai līķim ir obligāta. Ekspertīzes īpatnība ir tā, ka tā dod atzinumu par:
● miesas bojājumu raksturu, lokalizāciju, smaguma pakāpi, izcelsmes laiku, mehānismu, secību;
● nāves cēloni un iestāšanās laiku;
● vai uz cilvēka ķermeņa (līķa) ir transportlīdzekļa pēdas;
● vai šīs pēdas radušās automobiļa trieciena, uzbraukuma vai pārbraukšanas rezultātā;
● kādu transportlīdzekļa daļu iedarbes rezultātā varēja rasties ķermenim konstatētie bojājumi;
● vai bojājumi uz cietušā ķermeņa nav radušies citu iemeslu dēļ, nevis viņa sadursmē ar transportlīdzekli;
● kādā attālumā/augstumā no zemes ir bojājumi uz cietušā ķermeņa vai līķa;
● kādā stāvoklī varēja atrasties cietušais brīdī, kad viņam nodarīti miesas bojājumi;
● vai cietušā ķermeņa bojājumi atbilst defektiem uz viņa apģērba;
● vai cietušais pēc miesas bojājumu nodarīšanas varēja izdarīt noteiktas kustības vai pārvietoties;
● vai cietušais neatradās alkohola vai narkotisko vielu ietekmē;
● vai viņam nebija fiziski trūkumi vai saslimšanas;
● kāda ir cietušā asins grupa un tips;
● ja cietušajam novērota asiņošana, bet transportlīdzeklis notikuma vietā nav atrasts, ekspertīzei jāuzdod veikt DNS izpēte, lai varētu identificēt sadursmē iesaistīto.

Tiesmedicīniskās ekspertīzes paveids ir bioloģiskā ekspertīze, bet sīkāk par to uzzināsiet kādā no mūsu autotehnisko ekspertu apmācības semināriem.
Jaanis, 20.aprīlis 2004 0:00
Jautaajums par konkursa 16.apriilja 1. jautaajumu. Peec manas logjikas - aatruma ierobezhojuma ziime darbojas liidz ziimei "apdziivotas vietas saakums". taadas ir divas ziimes 518 un 520!. liidz ar ko 100 km/h beidzaas un peec ziimes jaabuut 90 km/h (jo tur nedarbojas noteikumi, kas nosaka braukshanu apdziivotaas vietaas.
Paldies, JaanisZ
Ēriks Griģis:

1. CSN 223.p.
2. CSN 230.p.
3. Piemērs: "Tematiskie uzdevumi CSN" (5. izdevums)
125. lpp. 1. jautājums.

Lasītākie raksti

Jaunie raksti