Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
vārdsInta, 20.decembris 2002 0:00
Sveicinaati!Ljoti luudzu paliidziibu!Veelos iegaadaaties jaunu auto,bet nezinu,kura mashiina skaitaas labaaka HYUINDAI SANTA FE vai HONDA CRV-parketa dzjips.Kura no mineetajaam mashiinaam ir augstaakas klases,kaadaa kategorijaa katra tiek ieskaitiita.Luudzu paliidziet izveeleeties?Gaidu atbildi ezis007@one.lv
Ēriks Griģis:
HONDA CR-V 2,0i ESX ar MT5 pārnesumkārbu pēc tehniskajiem datiem un cenas ir līdzīgas klases braucamais HYUNDAI SANTA Fe 2,0 CRDDi GLS. Testa braucienu ar Hondu varat pieteikt -
www.honda.lv/lv/testdrive/index....
Modeļu aprīkojumu izvēle - www.hyundai.lv/lv/modeli/santafe...
Es neesmu testējis nevienu no Jūsu modeļiem, tādēļ izvēloties pats,
1. es mēģinātu uzzināt attiecīgās markas automobiļa iebraukuma biežumu servisā, darbu smaguma/kustības drošības pakāpi un novērtēt servisa pakalpojumu kvalitāti;
2. firmas zīmes atpazīstamību vismaz interneta līmenī
3. un, protams, papildus ziemas riepu komplektu, atlaides apjomu, uzstādīto drošības sistēmu, apdrošināšanas sabiedrības piedāvātos noteikumus un papildus garantijas laiku, apmierinātību ar testa brauciena rezultātiem.
1. punktu papildus raksturo no 3 līdz 5 g.vecu kopējais HONDA markas zīmes 60,2%, bet HYUNDAI 26,8% atbilstošs kustības drošībai tehniskā stāvokļa "0" novērtējums.
Vislabākais padomdevējs Jums būs markas zīmes parstāvis, kura kompetenci, telpu iekārtojumu, attieksmi un piedāvājumus Jūs vērtēsiet.
Priecīgus Ziemassvētkus un necaurbraucamas kupenas ar nevienu no Jūsu sapņu auto!
vārds suzz, 19.decembris 2002 0:00
Igādājos auto, bet neuzspēju to ne pieregistrēt ne izrakstīt rēķina uzziņu
vienkārši samaksāju naudiņu un sarunāju pārrakstīt nākošajā dienā, auto bija noņemts no uzsskaites csdd. Braucot mājās iekļuvu avārijā, kurā neesmu vainīgs. Ko darīt šajā situācijā?
Auto ir riit mainās saimniesk. Vai apdrošināšanas kompānija izmaksās
jaunajam saimniekam skādi?
Ēriks Griģis:
1. Zaudējumus atlīdzina CSNg cietušajam transportlīdzekļa īpašniekam uz notikuma brīdi.
Ja īpašnieka maiņa nav notikusi (notiks tikai nākotnē) - transportlīdzeklis nav piereģistrēts uz jaunā īpašnieka vārda, tad iesniegumu par zaudējumu atlīdzināšanu apdrošinātājam raksta īpašnieks vai viņa pilnvarotā persona, kas arī saņems atlīdzību, ja pilnvarā būs norādīts, ka īpašnieks Jūs pilnvaro viņa vietā aizpildīt un parakstīt zaudējuma dokumentus, pieņemt lēmumu par atlīdzības saņemšanas veidu un saņemt zaudējuma atlīdzību par CSNg rezultātā transportlīdzeklim nodarītiem zaudējumiem.
Pilnvarotā persona varat būt Jūs, bet vai pilnvarai būs nepieciešams notāra apstiprinājums, to Jums pateiks attiecīgā apdrošinātāja pārstāvis. Iesakām nodrošināties ar apstiprinājumu.
2. Attiecībā uz CSNg un īpašnieka administratīvo atbildību.
Ja iepriekšējā īpašnieka CAOA līgums vēl netika pārtraukts, tad Jūs nevar sodīt par braukšanu bez CAOA.
Ja iepriekšējā līguma termiņš bija izbeidzies, tad Jūs, kā vadītājs transportlīdzeklim, kas paredzēts individuālai izmantošanai, atbildat par CAOA līguma apstiprinoša dokumenta - polises klātbūtni ceļu satiksmē (jauna CAOA līguma noslēgšanu), lai ar iegādāto automobili drīkstētu piedalīties ceļu satiksmē.
Par transportlīdzekļa vadīšanu, ja nav izdarīta CAOA, vadītāju soda APK 126.4.p.2.daļā noteiktā kārtībā ar sodu līdz Ls 50,-.
3. Vēl mēnesi pēc transportlīdzekļa noņemšanas no uzskaites darbojas iepriekšējā īpašnieka CAOA līgums vai atbildība (ar regresu) bez CAOA, ja vien jaunais īpašnieks nav vēl piereģistrēts. Tad par iepriekšējā īpašnieka vieglprātību Jūs visus savus grēka darbus varat uzkraut viņam. Arī to, ka negadījuma vietā gadījāties nejauši, bet īpašnieks, iespējams, no tās aizbēga.
BCDE EKSPERTS iesaka - pārdodot savu automobili, neatlieciet īpašnieku maiņas reģistrāciju uz nākošo dienu arī svētkos. Ja nepaveiksies, par to nevarēsiet samaksāt ar visu savu atlikušo dzīvi.
ziņkārīgais, 17.decembris 2002 0:00
Iepriekšējā nedēļā saskāros ar šādu jautājumu: -Kā atpazīt safabricējumu avārijas protokolā(ceļu satiksmes negadījuma paziņojums) no īstas avārijas, ko tagad abi auto vadītāji pēc savstarpējās vienošanās var sastādīt? Varbūt Jūs ko ieteiktu?
Ēriks Griģis:
Safabricējumu atpazīt palīdzēs cilvēku/speciālistu zināšanu kvalitātes - profesionālās meistarības paaugstināšana.
Pēc iepriekšējas pieteikumu saskaņošanas piedāvājam mācības BCDE EKSPERTS, Bauskas ielā 86, e-pasts: egrigis@delfi.lv
1. Patreiz apmācām speciālistu grupas no apdrošināšanas sabiedrībām un autotransporta uzņēmumiem, kas pasūta vienas dienas apmācības speciālistiem, kuri jau regulē zaudējumus vai izbrauc uz avārijām;
riska vadību autotransporta uzņēmumā un apdrošināšanas prēmijas noteikšanu, atbilstoši jaunajam CAOA likumam un KASKO nosacījumiem.
2. Eksperti var apmeklēt semināru ciklu, kas bija publicēts iAuto un vēl ir atrodams www.autoeksperts.lv
Nodarbības notiek 10 personu grupās.
3. Iekšlietu un tiesas speciālistiem piedāvājam mācības ar praktisko iemaņu pārbaudi pēc savstarpējas vienošanās par apmācības programmu.
4. Augstskolās studējošiem (ar LLU jau esam vienojušies) ievirzi specializācijā zaudējumu noteikšanā, autotehniskajās ekspertīzēs vai kustības drošībā - pēc iepazīšanās ar sagatavošanas programmu specialitātē un vienošanās ar vadību par ieskaites kārtošanu BCDE EKSPERTS.
5. LR Satiksmes birojs solīja izskatīt jautājumu par atdalītu ekspertu apmācību ciklu no ekspertu sertikācijas procesa Satiksmes birojā pēc BCDE EKSPERTS piedāvātās mācību programmas saņemšanas.
6. Autoskolu pasniedzēji un instruktori visā valstī apmācības par apdrošināšanas jautājumiem jau ir beiguši.
Izvēlieties sev atbilstošo vai izveidojiet grupu pats savā uzņēmumā, autoservisā (iAuto klubā), tad precizēsim semināra laiku un programmu.
Reinis, 16.decembris 2002 0:00
Labdien, Griģa kungs! Paldies par atbildi! Atvainojos, ka tiešām esmu kļūdījies ar VIN. Novēlu Jums priecīgus Ziemassvētkus, labu veselību un lai arī turpmāk Jums veicas konsultēt cilvēkus tikpat izsmeļoši un profesionāli!
Ēriks Griģis:
Paldies.
Reinis, 14.decembris 2002 0:00
Labdien! Sakiet lūdzu, vai internetā ir pieejams automašīnas VIN koda atšifrējums. Mani interesē, vai mana "VW-Vento" kodā ir atzīme, par to kurā pusē ir stūre, un vai izlaides gads ir 1992. vai 1993. Kods ir WVWZZZ1HPW266959. Jautājums gan laikam neatbilst Jūsu specializācijai, bet varbūt tomēr spēsiet dot man kādu pieturas punktu. Paldies par iespējamo atbildi!
Ēriks Griģis:
Tas ir BCDE EKSPERTS pakalpojums.
! Jūsu uzdotam identifikācijas numuram atbilstošs automobilis rūpnicā nav izgatavots !
vārds SANI, 13.decembris 2002 0:00
Sveiki!!!
Man ir sanakusi neliela kibele! Esmu izdomajusi, ka gribu apdrosinat savu masinu ERGO uz zadzibam un sisanu. Bet apdrosinataju prasiba ir lai man butu abas signalizacijas pultis un abas atslegas, bet te ta problema radas, man ir tikai viens komplekts, jo kad mashinu pirku tas ieprieksejais ipasnieks man to neatdeva, varbut ari vinjam pasham to nebija! tapec jautajums, vai ir iespejams apdrosinat ar vienu atsleegas un pults komplektu? ka ari vai ir iespeejams griezties pie izgatavotaj firmas ar lugumu izgatavot vai pardot man velvienu pults eksemplaaru?
Paldies!
Ēriks Griģis:
Vislabāk to Jums pateiks paši ERGO speciālisti.
Bet ja Jums ir viena pults un viena atslēga, tad kaut kur ceļo otrs pāris ..., neapdrošina tādēļ, ka pastāv otrā komplekta risks.
Lai nodrošinātos, Jums vajadzētu izgatavot (pārkodēt) attiecīgā servisā drošības sistēmas vadības pultis, tā, lai pēc tam nebūtu iespējams vēl kādu ieskanēt. Ir sistēmas, kurām var sagatavot tikai noteiktu skaitu kopijas - 3-4.
Viegli ir mācīt - ņemiet ciet visas kopijas, mājās divas pārkodējiet vēlreiz un brauciet pie sava apdrošinātāja.
Ja savam servisam uzticaties, tad atstājiet to speciālisti ziņā.
Mārtiņš Pakalniņš(Zigulists), 11.decembris 2002 0:00
Labdiena.
Cita neviena nav, kam iisti prasiit, tapeec raktu uz sejieni...
Kaa ir ar apdrosinaasanaam? OCTA cik noprotu apdrosina mani pret avaariju, kura es esmu vainiigs - tad man pazuud visas naudas maksaasanas probleemas, pareizi...? Bet ja es neesmu vainiigs, tad vainiigaa cilveeka apdrosinaataajs sedz man zaudeejumus... Ir taa?
Taalaak kaadu apdrosinaasanu vajag, lai izvairiitos no pa nakti sadauziitas masiinas? Vai piemeeram staavvietaa kaads nosviikaa man saanus un pac aizbrauc. CASCO? Un ja mana masiina par vecu un neviens neuznemas vinu drosinaat, tad tas noziimee, ka es taa arii nevaru masiinu apdrosinaat pret fiziskiem bojaajumiem man klaat neesot?
Ēriks Griģis:
Sveiks Mārtiņ,
lieliski, ka esat ar vārdu un dvēseli, paldies Jums par to.
Meklēšu un grupēšu atbildes tikai atbilstoši Jūsu jautājumiem.
1. OCTA apdrošina:
Jūsu (īpašnieka un vadītāja) atbildību;
atbildību uz konkrēto transportlīdzekli;
atbildību par to, ka ar konkrēto transportlīdzekli CSNg rezultātā Jūs nodarāt zaudējumus trešajai personai.
1.1. Tas kurš apdrošina OCTA, atlīdzību nesaņem;
atlīdzību saņem cietušais (transportlīdzekļa īpašnieks), kuram CSNg Jūs ar konkrēto transportlīdzekli nodarījāt zaudējumus.
1.2. Cietušajam (īpašniekam) zaudējumus likumā noteiktā kārtībā atlīdzina tas apdrošinātājs. kas apdrošināja Jūsu OCTA.
1.3. Ja ir zaudējumus izraisījušais transportlīdzeklis, bet nav apdrošināšana (nav sabiedrība, kas noslēgusi līgumu), tad zaudējumus likumā noteiktā kārtībā atlīdzina LR Satiksmes birojs.
1.4. Ja LR Satiksmes birojs atlīdzina zaudējumus, tad visi izdevumi par zaudējumu noteikšanu, zaudējumu atlīdzība un ekspertīzes pakalpojumi atbildīgai personai par zaudējumu rašanos regresa kārtībā ir jāatmaksā LR Satiksmes birojam.
1.5. Ja zaudējumus Jums nodara nenoskaidrots transportlīdzeklis, tad par Jūsu bojāto transportlīdzekli (mantu) neviens Jums zaudējumus likumā noteiktā kārtībā neatlīdzinās.
1.6. OCTA neparedz zaudējumu atlīdzināšanu par Jums nodarīto morālo kaitējumu, vai Jūsu negūto peļņu.
2. Brīvprātīgā (KASKO) transportlīdzekļu apdrošināšana:
apdrošina Jūsu transportlīdzekli pret tiem riskiem, ko Jūsu izvēlētais apdrošinātājs Jums piedāvā;
uz tādiem noteikumiem, kādus Jūsu izvēlētais apdrošinātājs Jums piedāvā un kādus pats apdrošinātājs ir izdomājis;
atlīdzību apdrošināšanas noteikumos noteiktā kārtībā saņem apdrošinātā transportlīdzekļa īpašnieks - tas, kurš apdrošina KASKO, saņem arī zaudējumu atlīdzību;
likumdošanas akti nosaka KASKO procedūru un atbildības, nevis apdrošināšanas noteikumus, samaksas apjomu par apdrošināšanu un to, ka atlīdzība vienmēr ir jāmaksā.
2.1. Noslēdzot KASKO līgumu, Jūs pats parakstiet līgumu (polisi), kuros ar parakstu apliecinat to, ka vēlaties vai atsevišķos gadījumos labprātīgi atsakāties no zaudējumu atlīdzības saņemšanas.
2.2. Sēdzot KASKO līgumu, pārbaudiet, vai apdrošināšanas sabiedrība piedāvā atlīdzināt zaudējumus par skrāpējumiem stāvvietās;
vai pašrisks (franšīze) par nelieliem zaudējumiem nav lielāks, kā iespējamie skrāpējumi;
vai var noslēgt KASKO līgumu (apdrošināt transportlīdzekli) bez pašriska.
3. Ja neviens nedrošina Jūsu automobili, tad piedāvājiet apdrošinātājiem noslēgt vienlaicīgi līgumu arī ar kādu no Jūsu iAuto kluba biedriem, kuram ir "biezāks" braucamais, vai piedāvājiet to apdrošināt kopā ar savu privātīpašumu -ēku Rigas centrā vai Saulkrastos.
4. Vislabāk KASKO var meklēt rajonos ārpus Rīgas. Jo tālāk no Rīgas, jo lielākas cerības atrast iespēju apdrošināt vecāku transportlīdzekli.
Lai Jums veicas!
policists, 6.decembris 2002 0:00
Kā Jūs komentētu pārkāpumu"krustojuma šķērsošana pie sarkanā luksofora signāla"
Ēriks Griģis:
Jāizšķit lēmuma pieņemšana Latvijas APK noteiktā kārtībā par:
1. ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu, šķērsojot ...;
2. izraisītu ceļu satiksmes negadījumu, šķērsojot ... ,
un apdrošinātšanas sabiedrības (Satiksmes biroja) lēmuma pieņemšana CAOA likumā noteiktā kārtībā par zaudējumu atlīdzināšanu cietušajam un regresa prasību, ko nosaka CAOA likuma 40.pants
"Apdrošinātāja un Satiksmes biroja regresa prasība
(1) Apdrošinātājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret:
3) personu, kas zaudējumu nodarījusi ar nodomu vai aiz rupjas neuzmanības", šķērsojot ... .
APK
10.pants. Administratīvā pārkāpuma izdarīšana ar nodomu
Administratīvais pārkāpums atzīstams par izdarītu ar nodomu, ja persona, kas to izdarījusi, ir apzinājusies savas darbības vai bezdarbības prettiesisko raksturu, paredzējusi tās kaitīgās sekas un vēlējusies vai apzināti pieļāvusi šo seku iestāšanos.
11.pants. Administratīvā pārkāpuma izdarīšana aiz neuzmanības
Administratīvais pārkāpums atzīstams par izdarītu aiz neuzmanības, ja persona, kas to izdarījusi, ir paredzējusi savas darbības vai bezdarbības kaitīgo seku iestāšanās iespēju, bet vieglprātīgi paļāvusies, ka tās varēs novērst, vai arī nav paredzējusi šādu seku iestāšanās iespēju, kaut gan tai vajadzēja un tā varēja tās paredzēt.
22.pants. Administratīvā soda mērķis
Administratīvais sods ir atbildības līdzeklis un tiek piemērots, lai personu, kura izdarījusi administratīvo pārkāpumu, audzinātu likumu ievērošanas un sadzīves noteikumu cienīšanas garā, kā arī lai tiklab tiesību pārkāpējs, kā citas personas neizdarītu jaunus pārkāpumus.
Secinājums.
1. APK nav noteikta rupja neuzmanība par krustojuma šķērsošanu pie sarkanā luksofora signāla.
2. APK nenosaka apdrošinātāja regresa prasības iesniegšanas kārtību.
CAOA
Apdrošināšanas sabiedrībai ir jāpierāda personas nodoms vai rupja neuzmanība, kas saistīta ar krustojuma šķērsošanu pie sarkanā luksofora signāla.
Pierādījuma process sadalās objektīvajos un subjektīvajos apstākļos.
Subjektīvie apstākļi ir jāanalizē un tie iedalās piedodamos un nepiedodamos.
Tikai gadījumā, kad objektīvie un subjektīvie apstākļi norāda uz nodomu, ļaunprātīgu rīcību/rupju neuzmanību, tad apdrošinātāji var pieņemt atbilstošu lēmumu. Lēmumam jābūt "caurspīdīgam", tam ir jābalstās uz speciālista viedokli, vai tā pamatā jābūt eksperta slēdzienam, kuru, pārsūdzot lēmumu, vērtē advokāts, šķīrējtiesa (sākot ar 01.01.2003) vai tiesas norīkots eksperts.
Secinājums
1. Eksperta slēdzienu var izmantot gan APK gan CAOA lēmumu pieņemšanas procesos.
2. Lēmumu pieņemšanas procesi APK un CAOA ir atšķirīgi, apdrošinātāji nevar balstīties uz policijas pieņemto lēmumu, jo nevar pēc viena lēmuma divreiz sodīt par vienu krustojuma šķērsošanas reizi pie sarkanās luksofora gaismas.
Kā ekspertam gatavot slēdzienu un lēmuma pieņemšanas procesa gaitu, mēs mācām BCDE EKSPERTS semināros.
Mēs konsultējam Latvijas Lauksaimniecības universitātes doktorantus inženierzinātnes promocijas darba kustības drošībā, autotehniskajā ekspertīzē un autotransportā sagatavošanā.
Mēs slēdzam līgumus par apdrošināšanas sabiedrību un Iekšlietu ministrijas transporta speciālistu apmācībām, gatavojam apmācības pēc sabiedrību un autotransporta uzņēmumu pasūtījumiem.
policists, 6.decembris 2002 0:00
Sveicināts, cienījamo ,ekspert! Šodien pie manis ierodās divi avārijas izraisītāji,ar savstarpējo vienošanās protokolu un vaicā, ko tālāk viņiem darīt? Viņu arguments ,ka atnākuši labprātīgi "padoties". Nu ko mēs viņiem sakām?
Ēriks Griģis:
Saskaņotā paziņojuma kreisā augšējā stūrī ar mazītiņiem burtiņiem stāv rakstīts "LATVIJĀ PAZIŅOJUMA AIZPILDĪŠANA NEATBRĪVO VADĪTĀJUS NO PIENĀKUMA PAR NEGADĪJUMU PAZIŅOT POLICIJAI".
1. Ja paziņojums no valsts insticūcijas puses tiek laists apritē (to ir iespējams saņemt), tad jābūt ir skaidrojošiem aktiem, kas ir attiecīgi un atbilstoši (arī ar policiju) saskaņoti. Saskaņojot ir jāparedz rīcība/sods par to, kas varētu tikt neievērots no visiem ar paziņojumu saistītiem dalībniekiem.
2. Vadītāju rīcību pēc ceļu satiksmes negadījuma nosaka Ceļu satiksmes noteikumi un citi likumdošanas akti. Par to neievērošanu, pārkapjot CSN vai izraisot CSNg, policija nosaka sodu vainīgam vadītājam APK noteiktā kārtībā.
3. Nosakot sodu, vērtē objektīvos un subjektīvos cēloņus. Subjektīvie cēloņi ir iedalāmi piedodamos un nepiedodamos. Kā piedodamie ir jāizdala ārējo apstākļu ietekme uz vadītāju, kur "labprātīgā padošanās", politiskās varas nomaiņas laikā valstī Eiropas vārda piesaukšana saskaņotā paziņojuma sakarā, sabiedrības mazā/nepietiekošā informētība no valsts institūciju puses (arī policijas), izplatītās informācijas par paziņojumu, kam pēc juridiskā statusa ir pinīgi pretēja nozīme Eiropas saskaņotam paziņojumam, dod iespēju "viņiem pateikt" kādi ir soda mīkstinošie apstākļi.
Bet notikuma apstākļu noskaidrošana (policija var pieaicināt ekspertu) ir jāveic jo rūpīgāk tādēļ, ka objektīvie apstākļi noteiks to, vai negadījums vispār ir noticis, cietušais to nav izraisījis apzināti un vai ir/nav ierosināma (ir/nav cietuši cilvēki) krimināllieta.
4. Kā veikt darbības, kas slēpjas aiz vispārīgiem punktos nosauktiem jēdzieniem, kā izpētīt ceļu satiksmes negadījumus, to mēs policijas darbiniekiem mācām ekspertu kvalifikācijas semināros.
vārds Kuilic, 6.decembris 2002 0:00
Situacija: savas majas pagalma apskadeju masinu. Bojajums virs 100 Ls. Vai man bus jamaksa CP par negadijumu, ja citas personas nav cietusas? Jaizsauc tacu vini uz notikumu vietu ir, vai ne? Sis ir tikai piemers, nejautajiet, ko pagalma var izdarit autinam.
Ēriks Griģis:
1. Nav noteikta maksa policijai par negadījumu, ja bojājums ir virs Ls 100, bet
2. par CSN pārkāpumu vai izraisītu CSNg policija soda vainīgo transportlīdzekļa vadītāju APK noteiktā kārtībā, vai rīkojas tā, kā to attiecīgā gadījumā nosaka pārējie likumdošanas akti.
3. Ja transportlīdzeklis ir cietis daudzdzīvokļu namu pagalmā, tad uz vadītāju ir attiecināmas CSN VIII nodaļas "Ceļu satiksme dzīvojamās zonās" prasības.
4. Notiekot ceļu satiksmes negadījumam, vadītājam ir jārīkojas atbilstoši CSN 34. punkta prasībām, par notikušo ceļu satiksmes negadījumu ir jāpaziņo policijai un turpmāk jārīkojas pēc tās norādījumiem.
5. Ja policija norāda vadītājam rīkoties atbilstoši CSN 36. punkta prasībām, tad vadītājs drīkst atstāt negadījuma vietu un doties uz tuvāko ceļu policijas posteni vai policijas nodaļu, lai paziņotu par notikušo.
Fridrihs, 4.decembris 2002 0:00
Vispirms paldies par Jūsu sniegto atbildi, bet man uzreiz radās pretjautājums, kas izriet no Jūsu atbildes. Bet tādā veidā es uzsāktu neauglīgu diskusiju, kāpēc trīs apdrošināšanas sabiedrības (kurām ir pārstāvniedības CSDD) ir priviliģētākas par citām.
Es vienkārši gribēju uzzināt, vai tā tiešām nav konkurences ierobežošana?
Ēriks Griģis:
Tā kā neesam konkurences ierobežošanas eksperti, tad ar šādām konsultācijām nenodarbojamies. Ar Jums dalos tikai savā viedoklī.
Bet ja Jums ir konstruktīvi priekšlikumi, kā uzlabot CAOA procesu valstī, tad rakstiet tos, saskaņojot ar redaktoru, iAuto informācijā un par Jūsu priekšlikumiem varēs diskutēt jebkurš no lasītājiem. Jautājot forumā konkrēti man, Jūs - nespeciālistam konkurences likumdošanā, dodat privilēģētas tiesības izteikties bez citu komentāriem.

Mans viedoklis attiecībā uz Jūsu jautājumu.
Nē nav.
Latvijā tikai pats apdrošināšanas process ir obligāts, bet ne apdrošinājuma ņēmēja izvēle, kurā sabiedrībā slēgt apdrošināšanas līgumu.
CSDD telpās neatrodas privilēģētas sabiedrības, bet labākais piedāvājums no apdrošināšanas sabiedrību puses, kas tika noteikts, vērtējot visu sabiedrību iesniegtos piedāvājumus par atrašanos CSDD telpās un lemjot par sadarbības iespējām no likumdošanas puses (informācijas apmaiņas), klientu apkalpošanas tirgus sektora (procentuālā apjoma) teritoriālā izvietojuma un cietušā izvēles brīvības (izvēles brīvība no pula apdrošināšanas sabiedrībām), kurā sabiedrībā saņemt atlīdzību.
Līdzīgi izvēles iespējas cietušajam noteica un piedāvā LR Satiksmes biroja noslēgtās līgumattiecības atlīdzības noteikšanā gadījumos (piem. kad izraisītāja transportlīdzekļa īpašnieka atbildība nav bijusi apdrošināta) - pēc cietušā izvēles to noteiks BTA vai BALTA sadarbības eksperti.
Fridrihs, 2.decembris 2002 0:00
Kādēļ pārreģistrējot (pērkot auto vai motociklu) transportlīdzekli CSDD man obligāti ir jāizvēlas viena no viņu piedāvātajām 3 apdrošināšanas kompānijām. Kādēl es nevaru izvēlēties citu kompāniju, kura piedāvā atlaides.

Paldies.
Ēriks Griģis:
Jums ir obligāti jāapdrošina CAOA.
Sabiedrību Jūs varat izvēlēties pats. Uz to obligātums neattiecas.
Puls (trīs apdrošināšanas sabiedrību apvienība) ir garants cietušajam, ka Jūs, izvēloties apdrošināšanas sabiedrību pēc atlaides lieluma kā vienīgā vērtības kritērija, neradīsiet viņam vairāk ciešanas par jau nodarītām, dusmas un nihilismu pret likumdošanu, vēlēšanos atriebties Jums un Jūsu izvēlētai apdrošināšanas sabiedrībai, kuru spējāt novērtēt tikai pēc viena - atlaides.
No transportlīdzekļa, kura CAOA segums ir trīs apdrošināšanas sabiedrības, iespēja izvēlēties tiek dota arī cietušajam - doties uz to sabiedrību, kura cietušajam liksies tuvāka, saprotamāka un nesāpīgāka,
kurā iesniegt pieprasījumu atlīdzināt CSNg nodarītos zaudējumus un ar to uzticēt tai savas ciešanas.
Alvīne, 27.novembris 2002 0:00
Paldies draugiem , ka ieteica apskatīt šo Jūsu piedāvāto lapu.Ha-vienreizējas atbildes, kur nu vairs saprotamāk!
Es vaicāšu Jums par dažām izmaiņām slēdzot brīvprātīgo apdrošināšanu. Tagad apdrošinātāju piedāvātajā līgumā ir arī punkts, kas piedāvā klienta celto prasību vai pretenziju izskatīt šķīrējtiesai. Kā tas iznāk? Manu uzstādīto vai izvirzīto pretenziju pret apdrošināšanas kompāniju īsā laikā izšķir tiesnesis un tālāk? Ja mani neapmierina viņa izteiktais lēmums vai spriedums, es savu prasību virzu tālāk?
Ēriks Griģis:
Nejurista viedoklis.
Ar to es saprotu, ka šķīrējtiesai nav apelācijas un kasācijas tiesības. Šķīrējtiesa ir viena instance, tās lēmumu nevar pārsūdzēt, tas ir galīgs.
Attiecībā uz privātpersonu būs papildus nosacījumi, iesaku Jums par Jūsu rīcibu konsultēties pie advokāta vai uzdot jautājumus forumā "Jautā speciālistiem!" nodaļā "Juridiskie jautājumi".
Vispārīgi.
Ja apdrošināšanas sabiedrība KASKO ligumā iestrādā klausulu par šķīrējtiesu un piedāvā strīdus jautājumus izskatīt savā šķīrējtiesā, tad sabiedrība ir pāriecināta par savu taisnību un sev labvēlīgu spriedumu. Klientam vajadzētu izvairīties no šāda piedāvājuma, protestējot pret šo līguma punktu un pieprasot to izmainīt. Ārvalstīs tādu piedāvājumu izmanto līgumos ar viltīgu klientu.
Pirms KASKO līguma parakstīšanas izlasiet to un dodiet iespēju sevi pārliecināt par pretējo.
vārds Baiba Lauze, 25.novembris 2002 0:00
Sveiks, Erik! Te jums atkal raksta meitene no Irijas. Izradas, ka saja valsti ir diezgan interesanta likumdosana attieciba uz to kas tev drikst piederet un kas ne. Esmu pabijusi vairakas apdrosinasanas sabiedribas un ta ari apdrosinasanu neesmu dabujusi. Tad man saka, ka vajadzigas "provisional" tiesibas, tad saka, ka man (mums iebraucejiem, kas te nestrada augsti atalgotu darbu) tada masina vispar nedrikst piederet, beigas man gribeja ieskaidrot, ka ta ir "comercial van" auto, un tada jo vairak man nedrikst piederet, kaut registracijas papiros rakstits, ka tas ir salona auto ar 5 vietam, (man ir Renault Express 1.9 diesel). Laiks iet, pec 3 nedelam jau braucu uz Latviju, un tagad nevaru saprast ko darit. Esmu pasutijusi pramja biletes uz Franciju, talak domaju braukt pati. Mans jautajums tad butu sads - zinu, ka izbraucot no Irijas nekadi papiri netiekot prasiti, un es domaju ta - vai iebraucot katra konkreta valsti uz robezas es nevaretu ari nopirkt skersojamas valsts apdrosinasanu? Lietuva iebraucot tacu ta bus jadara.
Ēriks Griģis:
Ja mēs abi runājam par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu, kuras noteikumu izpildi nosaka un nodrošina apdrošināšanas birojs Īrijā, kura adresi uzrādīju iepriekš, ...
Apdrošināšanas sabiedrības riska klientam var stāstīt visu ko. Bet Jūs bez darbojoša atbildības apdrošināšanas līguma Īrijā nedrīkstat izbraukt uz ielas. Dzīvē gadās arī trakāk, nekā pie mums Latvijā ...
Vai Īrijas Zaļās kartes birojs piekrīt, ka kāds vadītājs ar neapdrošinātu atbildību piedalās ceļu satiksmē?
1. Varat slēgt robežlīgumus, šķērsojot katras valsts robežu. Bet līgumam ir jābūt arī izbraucot no valsts.
Iebraucot Francijā, iesaku mēģināt pieprasīt Zaļās kartes līgumu uz 15 dienām.
Jums jābūt dokumentam, kas apliecina Jūsu īpašumtiesības. Ja lietojat automobili uz iepriekšējā īpašnieka pilnvaras pamata, tad apdrošināšanas līgums Jums jāslēdz uz viņa vārda.
Līgumu var noslēgt arī vecmāmiņa, tikai jābūt īpašniekam, automobilim un naudai (par tām sabiedrībām Īrijā neņemos spriest).
2. ZK līgumu vajadzētu varēt noslēgt kādā Vācijas apdrošināšanas sabiedrībā uz robežas, neizbraucot no Īrijas. Robežpolicija pārbauda izbraucošo transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesisko apdrošināšanas spēkāesamību. Ja no Latvijas izbrauc bez darbojoša CAOA līguma, tad vadītājam sods ir (līdz) Ls 100,-
vārds Guntars, 22.novembris 2002 0:00
Sveiki! Man ir radies viens jautaajums! Kaadu riitu braucu no Valmieras uz Riigu...lija stiprs lietus un bija veel tumss! Pa priekssu kaadus 100-150m man brauca pusotrastaaviigais autobuss(VTU) Probleema ir taada!Man stiklaa ielidoja kulaka lielumaa akmens, vadiitaaja pusee stikls pagalam.Neredzeeju vai autobusam bija dubllu aisargi un neredzeeju arii nummuru!Vai vispaar var dabuut apdrossinaassanu ja es buutu izsaucis policiju un redzeejis autinna nummuru???

Paldies jau iepriekss!!!
Ēriks Griģis:
CAOA
Uzcelts akmens bez izraisītāja transportlīdzekļa vadītāja pārkāpuma pierādījuma nav CAOA gadījums.
KASKO
Ja apdrošināšanas noteikumos paredzēts atlīdzināt par bojātiem stikliem, tad tas ir apdrošināšanas gadījums.
cukurs, 20.novembris 2002 0:00
Vai var rasties nepatikshanas, ja apdroshinaashanas polisee ieraxtiits nepareizs apdroshinaashanas njeemeeja uzvaards( truukst 1.burta), bet personas kods ir pareizs???
Ēriks Griģis:
1. CAOA polisē apdrošinājuma ņēmējam ir jābūt identificējamam.
2. KASKO apdrošināšanas noteikumus izstrādā un nosaka pats apdrošinātājs, Jūs ar savu parakstu apstiprinājāt līgumā izmantotās informācijas atbilstību/pareizību. Ja atklājāt, ka ir kļūda polisē uzrādītos datos, tad rīkojieties, kā rakstīts KASKO noteikumos. Vislabāk - prasiet padomu savam KASKO apdrošinātājam.
Maris, 20.novembris 2002 0:00
Labdien,

Apmekleeju juusu saitu un lasu rakstus diezgan biezi. Nu arii man ir radusies viena probleema, kuru nezinu kaa atrisinaat. Ar KASKO apdrosinaasanu. Varbuut Juus savaa lapaa vareetu ielikt kaadu rakstu par so teemu, jo domaaju ka saada probleema vareetu skart daudzus. Lieta taada ka peec negadiijuma nevaru no apdrosinaataajiem dabuut tik cik ir nepieciesams auto remontam. Ja man vajag 400
Ls, tad vini ir izreekinaajusi kaut kaadus mistiskus 200 Ls. Varbuut ir zinaama kaada instance kur saados gadiijumos vajadzeetu griesties?

Ieprieks paldies.
Ēriks Griģis:
Par cik nozares speciālistiem paredzētie informatīvie materiāli ir gari un neinteresanti, tad rakstus no BCDE EKSPERTS semināra materiāliem esmu sācis publicēt www.autoeksperts.lv
Tur būs arī par prēmijas un atlīdzības noteikšanu KASKO, tikai ne uzreiz.
Finanšu un kapitāla tirgus komisija (t.7774800) izskata jautājumus par pārkāpumiem KASKO apdrošināšanā. Vispirms Jums būtu jānoskaidro, ir vai nav pārkāpums no apdrošināšanas sabiedrības puses, jeb tā ir tikai neizpratne par to, ko esat pats parakstījis, noslēdzot KASKO apdrošināšanas līgumu.
Iesakām vispirms/pēdējoreiz Jums mēģināt tikt skaidrībā ar savu KASKO apdrošinātāju. Tad Jums būs nepieciešams eksperta vai advokāta viedoklis/pakalpojums, kas palīdzēs pamatot Jūsu prasību "ja man vajag 400". Par savu turpmāko rīcību lemsiet pēc tam.
Agnis, 13.novembris 2002 0:00
Sveiks, Ērik! Šoreiz tāds jautājums: CSNg notiek maksas stāvlaukumā - ārā braucošs auto aizķer manējo, zaudējumi nelieli, bet švīka pamatīga. Vainīgais, ļoti apzinīgs vadītājs, izsauc policiju, atrod mani un viss tiek nokārtots. Bet man OCTA polises termiņš bedzās vakar. Kādas tam var būt sekas? Griezos pie apdrošinātajiem, tie katrs runā citādi. Skaidrības nav.
Ēriks Griģis:
Sveiks, Agni!
Apdrošinātājiem, lai pieņemtu lēmumu atlīdzības jautājumā, ir jāatšķir divas lietas: atlīdzības lieta no administratīvā pārkāpuma.
Tiem apdrošināšanas speciālistiem, kuri ir mācījušies pie mums, atšķirību noteikšana starp CAOA un APK grūtības nesagādā.
Atbilde uz jautājumu.
1. Atlīdzība pienākas 100% cietušajam transportlīdzekļa īpašniekam, neatkarīgi no tā, ir viņš vai nav noslēdzis CAOA līgumu.
Ja CAOA līgums nav noslēgts un transportlīdzeklis nav piedalījies ceļu satiksmē (automobilis stāvēja maksas stāvlaukuma noteiktā stāvvietā), tad APK kārtībā noteikto sodu policija nevar uzlikt. Ja ir braucis, tad policija vadītāju soda par transportlīdzekļa vadīšanu, atbilstoši APK 126/4.p. 1.daļai ar sodu līdz Ls 50, bet ja izraisa CSNg, tad atbilstoši šī panta 2.daļai - ar sodu no Ls 50-125 vai ar tr.vadīšanas tiesību atņemšanu uz laiku līdz 9 mēnešiem.
2. Ja ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa vadītājam nav noslēgts CAOA līgums, tad atlīdzības jautājumu regulē un zaudējumus cietušajam atlīdzina LR Satiksmes birojs, bet pret zaudējumus izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieku tiek celta regresa prasība, atlīdzināt Satiksmes birojam visus ar zaudējumu noteikšanu un atlīdzināšanu saistītos izdevumus.
3. APK protokolu sastāda policija, lai noteiktu transportlīdzekļu vadītāju administratīvo atbildību par ceļu satiksmes noteikumu un citiem pārkāpumiem, kas saistīti ar transportlīdzekļu izmantošanu ceļu satiksmē, bet ne apdrošinātājiem atlīdzības izmaksāšanai vai atteikumam. Apdrošinātāji zaudējumu atlīdzināšanā pieņem savu lēmumu, ko pamato ar tajā izmantotiem atlīdzības lietas materiāliem un avotiem, tajā skaitā informāciju no APK protokola.
Lelde, 12.novembris 2002 0:00
Labdien! Noticis ceļu satiksmes negadījums, kā rezultātā mana mašīna ir uzskatāma par bojā gājušu. Par vainīgu atzina otru negadījmā iesaitīto automašīnas vadītāju. Vai ir iespējams saņemt OCTA apdrošināšanas atlīdzību par zaudējumiem, kas radīti, jo es zaudēju darbu pēc šī negadījuma. Strādāja par preču piegādātāju un darba devējs nodrošina ar darbu tiekai tad, ja man ir personīgais transports.
Ēriks Griģis:
OCTA par cietušā darba zaudēšanu neatlīdzina. Jums nepieciešama jurista/advokāta konsultācija prasības sastādīšanā pret vainīgo vadītāju par zaudējuma atlīdzināšanu (svarīgs būs zaudējuma noteikšanas paņēmiens un apjoms). Pirmstiesas izlīgumu var virzīt Jūsu izvēlētais advokāts.
vārds Baiba Lauze, 12.novembris 2002 0:00
Paldies, Erik, par atbildi manam jautajumam. Patikami, ka ir si iespeja iegut informaciju neskrienot pa daudz un dazadam iestadem. Lai Jums veicas!!!
Ēriks Griģis:
Priecājos, ka varēju palīdzēt.
Ne eksperta viedoklis:
Zvanīja no muitas: persona sev piederošu auto varot ievest un reģistrēt Latvijā bez muitas un nodokļiem, ja muitā dokumentāli var pierādīt apmaksātu darbu ārvalstīs ilgāku par deviņiem mēnešiem.
Informācija, protams, ir jāpārbauda muitā, bet pierādījuma dokumenti jāsagatavo jau pie ārvalsts darba devēja.

Lasītākie raksti

Jaunie raksti