Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Arnis, 24.februāris 2015 13:15
Jūs mani nesapratāt ,kā ir ar braukšanu pa ārējo joslu? Vai varu visu apli braukt pa ārējo joslu ,ja atrodos nezināmā lokā un īsti nezinu, kura izbrauktuve man derēs?
Ēriks Griģis:

Kā jautāji, tā atbildēja!
Nav aizliegts, ja izlasīji atbildētāja visus CSN punktus!
Ja būs attiecīga situācija un Tu tajā rīkosies atbilstoši CSN 10. punktā noteiktajam, tad apdzīvotās vietās, braucot pa loku, iebrauksi arī otrajā joslā.
Aigars, 24.februāris 2015 12:05
Arnim!

Iebraukt lokā atļauts:
- neieņemot labo malējo stāvokli CSN 83.p.
- pirms manevra parādot brīdinājuma signālu ar gaismas virzienrādītāju vai roku CSN 70.p.

braucot pa loku un pārkātojoties jāievēro:
- pārkārtošanās likums CSN 81.p. - jādod ceļs tr.līdz., kas, nemainot braukšanas virzienu, brauc blakus
- labās rokas likums CSN 91.p. - ja tr.līdz. braukšanas trajektorijas krustojas, ceļu dod tas, kuram no labās puses tuvojas tr.līdz.

izbraukt no loka atļauts:
- ieņemot labo malējo stāvokli (joslu) CSN 83.p.
- parādot brīdinājuma signālu CSN 70.p.
- dodot ceļu velosipēdistiem un gājējiem, kas šķērso brauktuvi, kurā nogriezies. CSN 138.p.

Arni, atceries! - brīdinājuma signāla lietošana NEDOD priekšroku un NEATBRĪVO no pienākuma ievērot piesardzību CSN 77.p.
Ēriks Griģis:

Ieskaitei - viss kārtībā!
Ceru, Arnis iemācīsies!

Atsaucoties uz CSN 70. punktu varēji precīzāk:
Pirms jebkura manevra — braukšanas sākšanas, pārkārtošanās, nogriešanās, apgriešanās braukšanai pretējā virzienā, apdzīšanas, transportlīdzekļa apturēšanas u.tml. — transportlīdzekļa vadītājam jāpārliecinās par ceļu satiksmes drošību un par to, vai netiks traucēti citi ceļu satiksmes dalībnieki, un laikus jādod brīdinājuma signāls ar gaismas virzienrādītājiem. Ja gaismas virzienrādītāju nav vai tie nedarbojas, brīdinājuma signāls jādod ar roku atbilstoši manevram.
Arnis, 24.februāris 2015 10:58
Labdien. Pastāstiet lūdu, kā pareizi braukt pa loku?
Ēriks Griģis:

Nu jau atbilde apsteidza mani, bet pareizi vien būs.
Testos un eksāmenā pasniedzējiem un instruktoriem nāk klāt daži jautājumi, kā, piem., vai iebraucot lokā no trešās joslas uz trīsjoslu brauktuves, ir jāievēro vēl kas?
Kate, 23.februāris 2015 21:06
Labdien.
Pirms 2 nedēļām notika CSN regulējamā krustojumā. Automašīna BMW stāvēja otra krustojumā, tad iedegās zaļā gaisma. Krustojums ir tāds, ka var nogriezties tikai pa labi vai pa kreisi. Pirmā mašīna pagriežas pa kreisi, tad BMW griežas otra pa kreizi, bet izbraucot krustojumā, pēkšņi pamana no kreisās puses braucam AUDI, kurš neapstājas pie sarkanas gaismas, BMW apstājas un notiek sadursme. Audi ietriecās BMW kreisajā priekšējā ritenī, bojājot visu priekšējo ritošo daļu. Iznācot no mašīnas, es pajautāju, vai tiem cilvekiem, kuri sēdēja Audi bij viss kārtībā. Tur bija divi jaunie cilvēki, puisis un meitene pie stūres. Abi šokā, nezin ko darīt. Tad es izsaucu policiju, policija atbrauca, uzrakstījam paskaidrojumus. Meitene no sākuma teica, ka neredzēja luksaforu, bet beigu beigās paskaidrojumā uzrakstīja, ka brauca uz dzeltenās gaismas. Bet tur nevarēja būt dzeltena gaisma, jo mēs jau bijām otrie ar BMW, kuri griezās uz zaļās gaismas. Labi, policija ir atzinusi AUDI vadītāju par vainīgo. Tagad ir tikai jagaida, kad viņa ieradīsies policijā parakstīt lēmumu. Un te..., zvana apdrošinātāji, ka viņa ir uzrakstījusi iesniegumu par atlīdzības saņemšanu, ka ies uz policiju pārsūdzēt lēmumu. Viņai ir tikai OCTA.
Bet mums iepriekš jau bija atbraukuši apdrošinātaji, novertēja mašīnu, grib taisīt remontu, kas izmaksās ~ 2000+PNV. Mašīnas vērtība ir 3500 eur. Tāpēc saimnieks grib norakstīt, bet apdrošinātāji grib taisīt. Un vēl, tik slikts atbalsts no apdrošinātājiem, saka, ka ja parsūdzēs, tad tikai pusi izmaksās mums. Ir bijuši pat aculiecinieki, kuri arī policijai rakstīja ziņojumu, ka skaidri un gaiši redzēja, ka Audi brauca uz sarkanās gaismas. Bet apdrošinātāji saka, ka tos aculieciniekus neņems vērā. Ja nav uzņemts video, tad vainīgi ir abi.
Tad tas pirmais jautājums - Ja mašīnas vērtība ir 3500 eur, bet remonts izmaksās ~ 2500 eur, vai var no apdrošinātājiem pieprasīt mašīnas norakstīšanu un atlīdzības izmaksāšanu? Jo negribam braukt pēc tam ar līmētu mašīnu.
Un otrais - Ja ir avārijas aculiecinieki, un vainīgā ies apsūdzēt policijas lēmumu, tos lieciniekus ņems vērā un tāpāt viņa paliks vainīga?
Un pēdējais, ja gadījumā mašīnu nenorakstīs aodrošinātāji, tad mēs varam pieprasīt to naudu par remontu 2000 eur un paņemt mašīnu, un paši remontet, vai pardod atliekas? Tad ja tāme uztaisīta uz summu 2000 eur, tad arī apdrošinātājiem tik arī jāizmaksā vai viņi var arī mazāk izmakāt?
Paldies.
Ēriks Griģis:

1. No valdības var pieprasīt, kāpēc pieņemts likums, kas dod iespēju apdrošinātājiem rīkoties tiesību aktu ietvaros, bet tomēr Jums nepatīkami, ne no apdrošinātāja.
Par norakstīšanu tiesību aktos šeit:
1.1. likumi.lv/doc.php?id=106478
1.2. www.ltab.lv/wp-content/uploads/2...

2. Kā rīkosies policija ar otrās puses lieciniekiem, es nezinu.
Bet par policiju pameklējiet un palasiet interneta lappuses.

3. Ja auto tiek norakstīts, tad īpašnieks izvēlas, paturēt vai atteikties no atliekām. Attiecīgi, atlīdzība tiek samazināta par atlieku vērtību, ja tās sev patur īpašnieks.
Savukārt, ja atlīdzību nosaka apdrošinātājs, tad no šīs summas tiek ieturēts PVN nodoklis, ja īpašnieks nav nodokļa maksātājs. Ja divu mēnešu laikā auto remontē servisā, tad PVN apdrošinātājam var pieprasīt izmaksāt divu mēnešu laikā pēc atlīdzības saņemšanas apmērā, kas nepārsniedz apdrošinātāja aprēķināto, vai mazāku, ja servisā remonta izmaksām atbilda mazāks PVN. Apdrošinātājam jāiesniedz remontizmaksu apmaksas čeks.
Gatiņš, 21.februāris 2015 1:06
Vai policijas operatīvajiem transportlīdzekļiem tiek iegādāta tikai OCTA vai arī KASKO apdrošināšana? Kas to regulē?
Ēriks Griģis:

OCTA ir obligāta (nosaka OCTA likums).
Brīvprātīgo KASKO apdrošināšanu nosaka (regulē) iegādes līgums. Ticami, ka ir!
Andris, 16.februāris 2015 9:54
Vai traktortehnikas maināmām velkamām mašīnām (tehnoloģiskajiem agregātiem), piem. siena savācējpiekabēm, kūtsmēslu izkliedētājiem u.c. ir nepieciešama OCTA? Kādā normatīvā aktā tas (jā vai nē) ir noteikts?
Ēriks Griģis:

OCTA nav vajadzīga, ja nav paredzēts reģistrēt CSDD vai VTUA!

No OCTA likuma:
"... transportlīdzeklis —
a) sauszemes mehāniskais transportlīdzeklis, piekabe (puspiekabe), mopēds, kas ir reģistrējams Ceļu satiksmes drošības direkcijā vai Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā, vai vietējā pašvaldībā vai ir reģistrēts ārvalstī,
b) tramvajs, kas ir reģistrējams vietējā pašvaldībā;
... "
Gints, 15.februāris 2015 11:36
Francijā un Belģijā ievērojams sods, ja transportlīdzekļa vadītājs regulāro iknedēļas atpūtas laikposmu pavada transportlīdzeklī, ka būtu jarikojas pareizi šajā situacija kad jātaisa iknedēļā atpūta kur man viņu pavadīt, un ko darīt ar čipu ņemt arā?
Ēriks Griģis:

1. Plānot maršrutu tā, lai divās nedēļās viena iknedēļas atpūta nebūtu kādā no šajām valstīm. Tas pats arī citās valstīs - 45 stundu iknedēļas regulāro atpūtu autovadītājs nedrīkst pavadīt automobilī iekārtotā guļvietā!
2. Tāpēc ir hosteļi, pansijas un viesnīcas. Autovadītājiem no LV ekspedīcijas pat piedāvā īres dzīvokļus vai nakšņošanas iespējas. Ja līgums ar autovadītājiem no Filipīnām beigsies, tad Lībekā tādi būs pieejami, Ķelnē, Hannoverā, Lārā un Freiburgā atrodami, Rostokā tie ar visu apkalpojošo personālu no citiem LV autovadītājiem ir īrējami.
Bez tam internetā nakšņošanu piedāvā sākot no 5 līdz 12 eirām dažādās ES valstīs. Tikai auto jānovieto apsargātā brīvdienu stāvvietā.
3. Palīdzību var atrast pie sava darba devēja pārvadājuma vadītāja (agrāk saukti par konsultantiem), kuriem obligāti ir jābūt katrā ATU un kas speciāli autovadītāju konsultēšanai tiek apmācīti Latvijas auto, LTU vai TSI un kārto SM valsts eksāmenus. Tāpat arī internetā vai pie ekspedīcijas maršruta konsultanta, reizēm arī pie kravas nosūtītāja!
4. Lai konsultētu par naktsmītnēm un plānotu drošus maršrutus, konsultantam nepietiek ar mācībām grāmatvedībā. Šim pārvadājuma vadītājam ir jāizbrauc visi maršruti, jāiegūst visi tālruņa numuri un personas, ar kurām var sazināties par nakšņošanu, telemātiku, BAG un policijas kontrolēm, apdrošinātājiem, tehnisko palīdzību negadījumā, avāriju komisāriem, veterināriem, loģistikas, mauta, minimālās algas samaksas, ekspedīcijas speciālistiem u.c., lai droši virzītu savus vadītājus un kravas pa Eiropas ceļiem.
5. Čipa izņemšana netiek reglamentēta. Noteikta ir autovadītāja darba un atpūtas laiku uzskaite! Čipa izņemšana vai atstāšana auto ir atkarīga no tahogrāfa modeļa, kas ļauj vai neļauj manuāli ievadīt vairāk par iepriekšējām 24 stundām, un auto novietošanu drošā vai mazāk drošā stāvvietā.
Lai veicas!
Kristaps, 8.februāris 2015 20:52
Sveiki! Ja vadītājs strādā ik pārdienu, pa 10 darba un 6 vadīšanas stundām katrā pārdienā, vai ir vajadzīga vēl iknedēļas atpūta 45 h apmērā?
Ēriks Griģis:

Ne vienmēr iknedēļas atpūtas laiks ir 45 stundas!
No darba likuma:
"... 143.pants. Nedēļas atpūta

(1) Nedēļas atpūtas ilgums septiņu dienu periodā nedrīkst būt īsāks par 42 stundām pēc kārtas. Šo noteikumu var nepiemērot, ja noteikts summētais darba laiks.
..."
likumi.lv/doc.php?id=26019
Alda, 4.februāris 2015 21:01
Ja neregulējamā krustojumā, kurā galvenais ceļš maina virzienu, no visām pusēm piebrauc auto, kā vadītājs zinās, kādos virzienos brauks citi pie krustojuma piebraukušie?
Palds
Ēriks Griģis:

Ar to sākas viens no papildjautājumiem valsts eksāmenā.
Atbilde šajā situācijā - taisni, ja nevienam no piebraucošajiem nav ieslēgts virzienrādītājs!
Janis, 4.februāris 2015 17:58
Vai eiropā nepieciešams 95 kods B un BE kategorijām, ja brauc ar kravas busiņu līdz 3,5 t ar piekabi 2.7t?
Ēriks Griģis:

Nevajag, jo 95. kods sākas ar C1 kategoriju.
No Autopārvadājuma likuma:
"... 6.1 pants. Prasības attiecībā uz kravas pārvadājumus veicošo autovadītāju profesionālo kompetenci
(1) Kravas pārvadājumus ar kravas automobiļiem, kuru pilna masa pārsniedz 3,5 tonnas, atļauts veikt autovadītājiem, kuriem ir šo pārvadājumu veikšanai nepieciešamās profesionālās zināšanas. Iegūtās profesionālās zināšanas apliecina attiecīgs ieraksts transportlīdzekļu vadītāja apliecībā vai vadītāja kvalifikācijas kartē.
..."

Vadītāja darba un atpūtas laiks ir jāreģistrē vai pat tahogrāfs ir vajadzīgs!
Andris, 4.februāris 2015 17:05
Labdien!
Vēlētos pajautāt kad būs obligāts digitālais tahogrāfs, jo sāk baumot kad Francuzis jau prasa uz ceļa?
Ēriks Griģis:

Ar regulas piemērošanas dienu!
Regula pilnībā ir spēkā ar 2012. gada 1. oktobri.

Komisijas Regula (ES) Nr. 1266/2009 ( 2009. gada 16. decembris ), ar kuru tehnikas attīstībai pielāgo Padomes Regulu (EEK) Nr. 3821/85 par reģistrācijas kontrolierīcēm, ko izmanto autotransportā Dokuments attiecas uz EEZ

Šī regula nenosaka, ka ir jānomaina funkcionējoši digitālie tahogrāfi, kas uzstādīti pirms tās piemērošanas dienas.
Eksāmens, 28.janvāris 2015 15:56
Kad lūdzu būs valsts eksāmens?
Vai ir kas mainījies attiecībā uz pasniedzēju kvalifikāciju? Paldies
Ēriks Griģis:

Plānots 06.02.2015.
MK noteikumos Nr.358 no 13.04.2010. Noteikumi par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām ar 01.01.2015. stājās spēkā 18. punkta prasības.
No noteikumiem:
"... 78. Šo noteikumu 18.punktā minētās prasības par to, ka pasniedzējam nepieciešamas attiecīgās kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, piemērojamas ar 2015.gada 1.janvāri.
...
3. Kvalifikācijas prasības speciālistiem, kas sagatavo transportlīdzekļu vadītājus
18. Transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmas priekšmetus ir tiesīgs mācīt transportlīdzekļu vadītāju teorētiskās apmācības pasniedzējs, kuram ir šīs kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības
..."
Citas izmaiņas ir projekta līmenī, kas vēl jāapstiprina.
Gatiņš, 22.janvāris 2015 14:57
Vai vēl kādā ES valstī OCTA kā minimums jāiegādājas uz 3 mēnešiem?
Ja jā tad kurās valstīs?
Ēriks Griģis:

Ne no valsts, bet no apdrošinātāja minimums ir atkarīgs! Citās valstīs apdrošinātāji ir noteikuši minimumu OCTA kopā ar KASKO uz gadu, vai pēc klienta vēlmēm, ja tām ir iemesls!
vārds, 21.janvāris 2015 14:29
Kad sāksies nakosā instruktoru grupa? Paldies
Ēriks Griģis:

31.01.2015 plkst.10:00
Ilmārs, 20.janvāris 2015 9:04
Anonīms ar iemeslu rakstīja "lieta ir iesaldēta, jo nav policijas slēdziens. "
Vai tad apdrošinātātāji var kavēt izmaksāt atlīdzību sakarā ar slēdziena neesamību? Atbildības sadalījumu par zaudējumu nodrošināšanu taču nosaka paši apdrošinātāji. To nekad nenosaka policija.
Ēriks Griģis:

Pareizi. Bet bieži vajag policijas uzziņu, kas apstiprina CSNg faktu. Tā ir viens no pēdējiem atlīdzības lietā nepieciešamajiem dokumentiem. To var saņemt arī pats iesaistītais, tikai rakstītājs to nezināja vai viņam kādu iemeslu dēļ to neizsniedza. Varbūt neprata pieprasīt sev vajadzīgo uzziņu, kas derētu apdrošinātājam un ko policija drīkstētu uzrakstīt.
Normunds , 19.janvāris 2015 16:26
Manam Ford Galaxy 1996.gada ,vecuma dēļ ir tikai OCTA .Nesen uzstādīju videoreģistratoru.Vai ir tā , ka uz lielceļa pēkšņi izskrienošais alnis sabojā manu a/m, bet neskatoties uz nofilmēto man nepienākas apdrošināšana?
Ēriks Griģis:

Ja alnis būtu apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību, tad pienāktos!
Neticami!, 16.janvāris 2015 10:50
Klau! Vai lasītais ir patiesība?
- Mācības bez maksas;
- Iegūt CE kategorijas autovadītāja un Profesionālā vadītāja (95 kods) tiesības;
- Iegūt kokvedēja automobiļa vadītāja kvalifikāciju;
- Apmaksātu dzīvošanu tehnikuma dienesta viesnīcā;
- Katram izglītojamajam nodrošina mācību līdzekļus un inventāru;
- Stipendiju līdz 115 EUR mēnesī;
- Apmaksā ceļa izdevumus un/vai naktsmītni prakses laikā līdz 71 EUR mēnesī;
- Nodrošina civiltiesisko apdrošināšanu prakses laikā;
- Nodrošina sertifikātu un apliecību ieguvi, ja tā nepieciešama profesijas specifikai;
- Nodrošina obligāto veselības pārbaudi, ja tas nepieciešams izvēlētās profesijas specifikai.
Paldies jau iepriekš par atbildi!
Ēriks Griģis:

Piedāvājums izskatās nopietns un izpildāms!
Autoskolas ar saviem "bezmaksas kursiem" pret šādu piedāvājumu paliek tālu iepakaļ!
Arī man ir atsūtīta šī informācija par šoferu apmācībām, ko Ogres tehnikums plāno uzsākt februāra beigās!
Tuvāka informācija pa tālruni 29454995
Ilze, 14.janvāris 2015 23:35
Labdien!
Šodien dzirdēju interesantu sarunu un nolēmu pastāstīt arī jums par apdrošinānas sabiedrības BAN rīcību pēc CSN. Cietušajam šoferim tiek piedāvāti 2 varianti: vest auto uz servisu vai saņemt naudu tikai par detaļām! Pie tam lēmumi jāpieņem dienas laikā. Vai tiešām jāatbild uz līdzenas vietas bez iespējām apdomāt!?Vai tā var būt,ka apdrošināšanas sabiedrībaij nav līgumi ar servisiem,kuri dod atbildi par remonta izmaksām? Vai cietušajam jānodarbojas ar servisa meklējumiem un jābraukā ar evakuātoru un jāmeklē īsto servisu,kas spējīgi viekt nepieciešamos darbus?!
Paldies par atbildi!
Ilze
Ēriks Griģis:

Pārsteidzoši - piesola atlīdzināt zaudējumus tikai par bojātām detaļām!
Jāsaņem rakstisks lēmums par zaudējumu atlīdzināšanu vai piedāvājums izvēlēties!
Par zaudējumu atlīdzības saņemšanas veidu būtu jābūt skaidrībai jau tiekoties ar apdrošinātāju.
To gan nevarētu attiecināt uz apdrošinātāju, kas šādi piedāvā atlīdzināt zaudējumus! Iesaku pārbaudīt BAN licences darbību LTAB - www.ltab.lv/
Ja rodas šaubas par likumam atbilstošu zaudējumu atlīdzināšanu, rakstiski ziņojiet par savām šaubām - www.fktk.lv/
Noteikti jābūt konkrētam līgumam ar remontservisu, par kura darba kvalitāti apdrošinātājs ir pārliecinājies, un kura remonta iespējas atbilst izgatavotāja noteiktajām remontā izmantojamām tehnoloģijām atbilstoši automobiļa markai un modelim.

1. No OCTA likuma redzams, ka automobilim jāatlīdzina CSNg radītie zaudējumi, ne tikai to rezerves daļu vērtību:
"... apdrošināšanas atlīdzība — naudas summa, ko izmaksā, vai pakalpojums, par kuru veic samaksu zaudējumu atlīdzināšanai.
...
26.pants. Zaudējumi sakarā ar transportlīdzekļa bojājumu
Zaudējumi sakarā ar transportlīdzekļa bojājumu ir izdevumi par transportlīdzekļa remontu, kas nepieciešams, lai atjaunotu attiecīgā transportlīdzekļa stāvokli, kāds tas bija pirms ceļu satiksmes negadījuma.
...
Ja apdrošināšanas atlīdzību par šā panta pirmajā daļā minēto mantai nodarīto zaudējumu trešā persona vēlas saņemt naudas summas veidā, apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs izmaksā naudas summu, kas atbilst zaudējumu aprēķinā norādītajai zaudējumu summai bez pievienotās vērtības nodokļa.
Ja trešā persona ne vēlāk kā divu mēnešu laikā pēc apdrošināšanas atlīdzības izmaksas ir saremontējusi transportlīdzekli un iesniedz apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam rēķinu par transportlīdzekļa remontu un maksājumu apliecinošu dokumentu par rēķina samaksu, apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs atlīdzina faktiski samaksāto pievienotās vērtības nodokli, kas nepārsniedz zaudējumu aprēķinā norādīto pievienotās vērtības nodokļa summu.
..."
2. No MK noteikumiem Nr.251 Transportlīdzekļu tehniskās ekspertīzes un tehnisko ekspertu sertificēšanas noteikumi:
"... V.Zaudējumu aprēķināšana, pamatojoties uz transportlīdzekļa bojājumu
50. Aprēķinot zaudējumus, eksperts ņem vērā remonta iespējas, lai transportlīdzekli atjaunotu tādā stāvoklī, kādā tas bija pirms ceļu satiksmes negadījuma.
...
54. Zaudējumu aprēķinā eksperts uzskaita transportlīdzekļa maināmās un remontējamās detaļas un norāda to remonta veidu, ņemot vērā transportlīdzekļa izgatavotāja paredzēto remonta tehnoloģiju.
55. Zaudējumu aprēķinā izdevumus par transportlīdzekļa remontu eksperts nosaka, izmantojot šādu formulu:
Rizd = RD + Nst Nizc + Mizd, kur
Rizd — remonta izdevumi (EUR);
RD — rezerves daļu cena (EUR) atbilstoši ekspluatācijas ilgumam;
Nst — remontdarbu normstundu skaits (stundas);
Nizc — normstundas izcenojums (EUR);
Mizd — materiālu izmaksas (EUR).
..."
Transportlīdzekļu tehnisko ekspertīžu metodika atrodama šeit - www.ltab.lv/octa-sistema/normati...
Anonīms ar iemeslu, 13.janvāris 2015 23:54
Sveiki! Būtu nepieciešama neliela konsultācija.
Pirms pusotra mēneša, tiku iesaistīts CSNg.
Braucot pa galveno ielu, no pretējās sētas, starp divām automašīnām, kas stāvēja sastrēgumā, izlīda auto, nobloķējot man ceļu.
Pieminēšu, ka pretējā braukšanas joslā bija izveidojies korķis, diennakts tumšais laiks, taču iela apgaismota.
Biju vienīgais auto, kurš brauca pa savu joslu, līdz 'vainīgais' auto neizdomāja izšmaukt man priekšā, pārbraucot pāri pretējai joslai un izlīst priekšā aptuveni 7-8 metrus no manis.
Nu trieciena rezultātā, attapos ar visu auto uz ietves, taču "vainīgais" auto ieskrēja trešajā auto.
Kā CSN noteikumi paredz, tika izsaukta CP ekipāža, kura noformēja protokolu un veica fotogrāfēšanu.
Kad jautāju CP darbiniekiem, ko darīt tālāk, tie mierināja, sakot, ka neesmu vainīgs, jo biju uz galvenā ceļa un ir redzamas bremzēšanas pēdas. Teica, ka varu doties pie "vainīgās" personas apdrošinātājiem, lai veic atlīdzību. Nākamajā dienā, to arī darīju, šoreiz patrāpījās SIA BTA, kuri diezgan laipni visu piefiksēja un teica, ka serviss, kurā nogādāja manu tl, ir viņu sadarbības partneri, tagad tikai jāgaida policijas lēmums, kas nebūs pārāk ilgi.
Tieši pirms jaunā gada, saņemu e-pastu no apdrošinātājiem, ka lieta ir iesaldēta, jo nav policijas slēdziens.
No policijas saņēmu informāciju, ka "vainīgā" persona nepiekrīt CP lēmumam un lieta nodota uz VTEB (Valsts tiesu ekspertīzes biroju), jo it kā esmu pārsniedzis atļauto ātrumu, lai arī manā auto bija pasažieri, kuri var apstiprināt, ka ātrums bija ap 40 km, jo brauktuve ir šaura un ielu tālāk ir nepārredzama gājēju pāreja.
Tādēļ "vainīgā" persona ir ielikta pēdiņās, jo vēl oficiāli nav pasludināta par vainīgu. Paklausoties ar to, kā tiek veiktas šīs ekspertīzes, nav skaidrs, vai mani nepataisa par vainīgu, kaut gan skaidri zinu, ka vainīgs neesmu gan pēc csn noteikumiem, gan pēc cilvēciskā faktors.
Tālāk seko jautājumi.
1. Ja tiesu ekspertīze pasludina arī mani par vainīgu, kā es varu noraidīt šādu slēdzienu, un uz ko man būtu nepieciešams argumentēt?
2. Vai situācijas vienīgais risinājums ir tiesa, kā arī, kādi dokumenti nepieciešami?
3. Vai šeit ir maz iespējams izskatīt morālo kompensāciju, pamatojoties uz to, ka ir radušās neērtības, saistībā ar auto neesamību, jo auto netiks atgūts ejošā stāvoklī vēl pusotru mēnesi kā minimums.
4.Vai būtu nepieciešams pieprasīt lietu rakstiski, jo nekas šobrīd uz rokas man nav?

Vēlos piebilst, ka nekādi dokumenti par CSNg netika izsniegti no CP puses, jo pēc viņu teiktā - tos izsniedz tikai negadījuma izraisītājam.
Ēriks Griģis:

1. Ar iesniegumu, sūdzību, pretekspertīzi vai pamatojumu tiesā. Uz kļūdām ekspertīzē!
2. Pēc rakstītā - jā!
3. Ir divas iespējas, par kurām jāpārliecinās. Bet tā būtu jurista kompetence.
4. Gatavojot sūdzību, vajadzētu ar lietas materiāliem iepazīties. Tāpēc vajadzīgs pamatojums, vai no policijas, vai apdrošinātāja. Domāju, ka arī te jurists varētu palīdzēt.
Didzis, 8.janvāris 2015 15:39
Sveiki!
Kas, Jūsuprāt, ir vainojams šajā ceļu satiksmes negadījumā?
miljons.com/lv/19916

ar cieņu,
Didzis
Ēriks Griģis:

1. Videosižetā ir redzams, kas radīja bīstamību vadītājam! Ceru, ka tas nenotika dzīvojamā zonā vai tai pielīdzināmā teritorijā!
2. Izvairīšanās manevra pamats ir bremzēšana, CSN 113.p. pirmā daļa!
3. Lai novērstu cilvēku traumas vai pat to bojāeju, kas nenovēršami rastos vadītājam braucot taisni un bremzējot, vadītājs (ticu, ja bija ABS - tad bremzējot) izvēlējās apbraukšanas manevru pēc CSN 113.p. otrās daļas. Viņš atgrieza stūri, lai bērnus apbrauktu, un ietriecās stāvošos automobiļos.
4. Lai izvairītos no smagām negadījuma sekām, kas apdraudētu cilvēku dzīvības braucot un bremzējot taisni, vadītājs izvēlējās manevru, kas salīdzinoši noveda pie ievērojami mazākiem - materiālas dabas zaudējumiem, cilvēku dzīvībām draudus novēršot.
5. Videosižets parāda avārijas situācijas izraisītāju!

Ja videoreģistratora nebūtu, tad gan vadītāju vainotu visi tie izmeklētāji un tiesātāji, kas paši vadot automobili neko tamlīdzīgu savā dzīvē nav pieredzējuši!

Lasītākie raksti

Jaunie raksti