Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Aivars Leitāns, 11.augusts 2014 15:53
Labdien. Kā es varu apstrīdēt AAS "Gjensidige" pret mani celto regresa pretenziju, ja es uzskatu, ka cietušajam ir nepamatoti augsti izmaksāta kompensācija par ceļu satiksmes negadījumā radītajiem zaudējumiem. Iepriekš pateicos par atbildi.
Ēriks Griģis:

Tiesā, pierādot, ka izmaksātā zaudējumu atlīdzība cietušajam bija par augstu, salīdzinot to ar atbilstoša servisa zaudējuma aprēķinu tam pašam automobilim.
Eksāmens, 10.augusts 2014 15:41
Sakiet, vai šogad pēc 10.09. visiem C un CE kategorijas šoferiem, kam nebūs 95.kods, būs jāliek eksāmens, lai to iegūtu?
Ēriks Griģis:

Doma par testu autovadītājiem, kas jānokārto pēc periodiskajām apmācībām 95.koda iegūšanai, pastāv. Par to Eiropas valstu autoskolu eksperti 2015. gada februārī spriedīs Vācijā! Latvijā zināšanu līmenis profesionālajiem šoferiem ir tik dažāds, ka šāds pareizi sagatavots un uzturēts tests patreizējos apstākļos samazinātu pārvadājumos nodarbināto autovadītāju skaitu vismaz uz pusi. Testa jautājumi ir sagatavoti, bet testa ieviešanai vēl nepieciešamas smagas traģēdijas satiksmē, lai atbildīgais ministrs parakstītu šo preventīvās drošības preambulu Latvijā! Tāpēc brauciet droši, tad testa tik drīz vēl nebūs!
Edžus, 10.augusts 2014 2:07
Man taa ir pirma dzirdesana, kad macijos 95 kodam par to nav bijusi runa, ka nevar 45h taisit kabine un cik lasiju lv pieejama informacija, nekur neko tadu neesmu redzejis... tatad vai esmu kaut ko palaidis garam?
Ēriks Griģis:

Palaidis gan garām, vai 95. koda pasniedzējam autoskola nemaksāja cienīgu atalgojumu!
Regulā 561/2006 šis pukts ir spēkā jau no 11.04.2007.! Tad arī nedrīkstēja 45h atpūtu pavadīt auto, ja tā bija regulārā iknedēļas atpūta! Tikai sodi šoferiem no austrumeiropas bija mazāki vai šo atpūtu nekontrolēja nenozīmīgās konkurences dēļ.
Francia, 9.augusts 2014 1:02
Sakiet, vai Francijā arī pastiprināti soda par iknedēļas regulārās atpūtas ņemšanu kabinē? Paldis.
Ēriks Griģis:

Jā, pastiprināti gan jau no 10.07.2014., kur sods Francē par 45h pavadīšanu auto no 10.07.2014. ir 30.000 eiras un viens gads cietumā attiecīgajai personai:
"Frankreich will die Einhaltung der Lenk- und Ruhezeiten ((EG) Nr. 561/2006) erzwingen und hat dazu am 10. Juli ein neues Gesetz in Kraft gesetzt. Verbringen Fahrer ihre wöchentliche Ruhezeit von 45 Stunden im Lkw, droht dem Unternehmen eine Geldstrafe in Höhe von 30.000 Euro und dem Verantwortlichen ein Jahr Gefängnis...."
Aivars, 8.augusts 2014 20:44
Kursus apmeklēju un vēl par savu naudu.Tā kā viss likumīgi.
Varbūt nesapratāmies,bet runa ir par-2h brauc,15min atpūta,2,30h brauc 30 min atpūta.Tikai kāpēc ir japiekasās ja pirmo atpūtu paņēm pēc nobrauktiem 1,50h?
2.Tatad ja darbu sāku 18.00 tad pirmo daļu varu braukt4,5h,bet otro tikai 3h.
Tā nav nezināšana,bet zināšanu atsvaidzināšana,tāpēc šie jautājumi.
Ar Vāciju nelielos,bet saku kā reāli ir bijis.Bet tā jau cita saruna.
Ēriks Griģis:

Ja maksāji savu naudu, tad vajadzēja man jautāto izdzirdēt kursos! ... Nevis zināšanas atsvaidzināt bez maksas!
1. Neviens par to nedrīkst pārmest, ka dalīto pārtraukumu sākāt pēc nobrauktām 1,5 vai 2, vai, varbūt, tikai stundas vai pusstundas! Piekasās tikai nabadzīgie un korumpētie!
Cik man šādu jautājumu ir uzstādījuši, esmu tur atradis citu pārkāpumu, par ko varēja piekasīties. Žēl, ka cita pasniedzēja lasītajos kursos to nesadzirdējāt!
2. Jā! Tad pēc trīs stundām pārtraukums 45 min un atkal var braukt pusotru! Tad plkst.4:30 atpūta 11h (ne vienmēr) un jārēķina, cik vēl šajā diennaktī drīkst braukt!
Sākot braukšanu 15:30, ir palikušas 6h un 15 min no kopējā darba laika. Citiem darbiem aizies 15 min un braukšanai paliek viens 4,5h periods, tad 45 min pārtraukums, tad vēl var braukt 1,5h.
Viss! 22:45 darba diena galā!
Gar mašīnas durvīm varat sākt kņibināties nākošās dienas 10:00, ja atpūta ilgst 11h un nav jābrauc pārņemt auto maršrutā! Ir vēl otra iespēja, kas atkal saistīta ar nakts darbu. To neiesaku tās īsā laika 2:45 dēļ!

Tas bija 95.kods - kriksītis no mana darba un atpūtas laiku moduļa! Un Jums tas bija jāsadzird apmācībās arī no cita pasniedzēja!

Svarīgi!
Jebkura kļūda šajā aprēķinā pirms satiksmes negadījuma maksā regresu - t.i. visa apdrošinātāja izmaksātā atlīdzība cietušajam pārvadātājam ir jāatmaksā atpakaļ. No kurienes lai pārvadātājs (vai auto īpašnieks) ņem naudu kompensācijai? Viņš to ietur no šofera algas!
Braucam un mācāmies, lai nekas tāds nenotiktu!
JANIS, 8.augusts 2014 17:13
bet ka ir pareizi?nakts braukshana braukshana + amuri 10 h,gulta(45 min partraukums) neskaitaaas klaaat pie shiii laika?
diena 15h braukshana + amuri.
Ēriks Griģis:

1. Ja ir nakts braukšana, kaut vai 5 minūtes, tad tajā diennaktī (24h periodā) vadītājs kopā drīkst strādāt ne vairāk kā 10 stundas! T.i. stūrīte + āmuriņi ≤10h. Pārtraukumi nāk klāt kā parasti! Tos 10 stundās neieskaita!
2. Ja Jums ir 95. kods, labprātīgi atdodiet CSDD savu vadītāja apliecību!
Jūs esat kodu ieguvis ļaunprātīgi, nemācoties, neapmeklējot lekcijas...

Skaidrojums!
Tas, par ko jautājat, ir maiņas ilgums darba vietā = kopējais uzkrātais vadīšanas laiks - 9h (2x ned.10h)+pārtraukumi+citi darbi+darbgatavība≤13h (trīs reizes nedēļā, starp diviem iknedēļas atpūtas laikiem drīkst būt līdz ≤15h)

Kopējo darba laiku vai tikai vadīšanas laiku ierobežo iepriekšējā atbildē uzskaitītais!
janis, 8.augusts 2014 16:18
un cik stundas dienaaa var straadaat,11 vai 15h???
Ēriks Griģis:

Maiņas (sauktu arī par dienas) kopējo darba laiku stundās nosaka Regula un paskaidro Darba likums.
Maiņā var strādāt tik stundas, cik to nosaka Darba likums, ierobežo Regulas kopējais stundu skaits nedēļā, divās nedēļās un vidēji četros mēnešos! No tām maiņā drīkst vadīt automobili ne vairāk par deviņām stundām.
Ir nosacījums, kurā drīkst vadīšanas stundu skaitu palielināt virs deviņām, bet nepārsniedzot desmit.
Aivars, 8.augusts 2014 15:36
Nesaprotu,kapēc Jūs man stastat par 95 kodu.Man jau ir šis kods.
Bet bija konkrēti jautājumi.Un jautaju tāpēc,ka šeit transportnieki piesienas,ka atpūtu ņemu atrāk pirms nostrādatām divām stundām.Runa ir par dalīto atpūtu.
Kad strādāju Vācijā,tur ne reizes nebija aizrādījumu,ka bija atpūta pirms šīm 2h.Bet šeit jau to daži uzskata par noziegumu.
Par nakts studām.Daži transportnieki saka,ka var braukt 4,5h un tad 45min.Bet citi saka,ka tikai trīs???
Tad kam ir taisnība un kam jaapmeklē kursi?
Ēriks Griģis:

Jums 95. kods ir iegūts nelikumīgi, jo nezināt nodarbībās mācīto!
Jums ir jāapmeklē kursi no jauna, jo Jūs nezināt pamata lietas, kas ir obligāti jāapgūst vai jāatkārto, atbilstoši MK noteikumos Nr.358 p.67 noteiktajam!

Lūdzu dodieties uz CSDD labprātīgi un nododiet savu vadītāja apliecību!

1. Dalītās ikdienas atpūtas pirmajai daļai ir jābūt ne mazākai par 3h, bet otrajai - ne mazākai par 9h.
Ja būsiet pie manis uz mācībām un nelielīsieties ar iegūto kodu bez zināšanām, tad parunāsim par Vāciju!
2. 29. pants no Regulas (EK) Nr. 1073/2009:
"... Regulas (EK) Nr. 561/2006 grozījums
Regulas (EK) Nr. 561/2006 8. pantam pievieno šādu punktu:
d) sākot no 2014. gada 1. janvāra, gadījumos, ja brauciens notiek no plkst. 22.00 līdz plkst. 6.00, transportlīdzekli pārmaiņus vada vairāki transportlīdzekļa vadītāji vai arī 7. pantā minētais braukšanas laiks ir jāsamazina līdz trīs stundām.
..."
Janis, 8.augusts 2014 15:05
cik maximums minutes drikst braukt bez vaditaja digitalas kartes,piemeram ja esmu aizmirsis ielikt,nobraucis tik minuti,vai ar sodu var uzlikt?
Ēriks Griģis:

Var gan!
Aivars, 8.augusts 2014 11:08
Labdien!
Strādāju uz konteineru mašīnas.Ļoti bieži sanāk,ka nobraucu apmēram 1.50h un tad gaidu kamēr piesķeldo konteinerus.Tas ilgst apmēram 2h.Kura laikā es atpūšos,bet atpūtu uz tahogrāfa es nedrīkstu likt,jo tas būs pārkāpums?Kā būtu pareizi rīkoties?
2.Darbs maiņās.Viena nedēļa pa dienu,viena pa nakti.
Vakara maiņu parasti sāku ap 18 un ilgst līdz apmēram 04 no rīta.Tatad cik liels drīkst būt mans braukšanas laiks,ja naktī drīkstot braukt tikai 3h?
Paldies.
Ēriks Griģis:

Jūsu jautājumu 95. koda apmācībās izstāstu tā, ka stāstījumā ar piemēriem un darba laika plānošanu atbildu uz iespējamajiem klausītāju jautājumiem vēl krietnu laiciņu uz priekšu!
Atbilde.
Pēc nakts darba 24 stundu periodā maksimāli 10 stundas un ne minūti cita darba...Pārējā laikā, ko pieļauj Regula EK 561/2006, organizējiet sev atpūtu!
Ieteikums!
Nenonieciniet 95. koda apmācības, ja par gandrīz velti tajās jums demonstrē "bojevijkus"!
Meklējiet, pieprasiet un maksājiet autoskolai par pasniedzēju savām 35 obligātajām mācību stundām, kurš zinās jūsu jautājumus un spēs atbildēt uz tiem, papildus klases priekšā plānojot maršrutus un analizējot katra darba režīmus četru mēnešu periodam pēc vajadzības!
Uz apmācībām nāciet kopā ar saviem pārvadājuma vadītājiem un transportlīdzekļu īpašniekiem. Viņiem arī būtu jādzird nezināmais un neizprotamais!

Ievērībai!

Līdz 95.koda obligātumam valstī un Eiropas Savienībā atlicis tikai viens mēnesis!
Ivars, 7.augusts 2014 12:17
Labdien. sakiet ludzu. man liek darba devējs veikt komercpārvadājumus ar SKANIJU kurai ir neizieta tehniskā apskate. Nu logā ielīmēta taā melnā pagaidu, uz 30 dienām, uzlīme. Ja likumsargi mani apturēs, tad cik un kam būs lieli sodi? Tikai firmai būš sods, vai arī man autovadītājam? PALDIES.
Ēriks Griģis:

1. Te būs visi APK sodi:
likumi.lv/doc.php?id=89648

2. Ja piešķirts 2.vērtējums pamatpārbaudē, transportlīdzeklim tiek dota pagaidu atļauja 30 dienas piedalīties ceļu satiksmē valsts teritorijā, ievērojot piesardzību, par ko tiek izdarīts attiecīgs ieraksts transportlīdzekļu reģistrā un noformēta tehniskās apskates uzlīme, kā arī tehniskās apskates protokols.

3. Licences kartīte un licence komercpārvadājumiem (ja ir viens automobilis) ar to brīdi vairs nav izmantojama. Sods būs vadītājam un pārvadātājam par pārvadājumu veikšanu, pārkāpjot komercpārvadājumu licencēšanas prasības un licences kartītes izmantošanas noteikumus.

4. Par kravas komercpārvadājuma veikšanu, pārkāpjot licences kartītes izmantošanas noteikumus, — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no trīsdesmit līdz piecdesmit pieciem euro, bet pārvadātājam — no simt četrdesmit līdz divsimt astoņdesmit euro.
vārds, 4.augusts 2014 17:07
Paldies par info. Auto ir Hyundai, Ss.lv cenas – 3800-4000 euro.
Zinu ka tādi bojājumi ka tur maksa ne vairāk par 100 euro detaļa, tātad, pieņemot kā bija bojāti visi 3 detaļi, cena ir 300 euro + uzcenojums parak dārgam servisam +50% tas ir 450 euro.. nu un LTAB ari grib ēst, tad + 150, bet tas nav 1400..
Pagaidām uzrakstīju divām juristiem, gribu ari apskatīt papirus pie LTAB, cerams ka tur ir kaut kāda informācija par to, kas bija remontēts un kādas ir izmaksas.

Ir tā, ka bijām gatavi maksāt, ko darīt, pati esam vainīgi, pirmā diena sezona, nu kas tur var būt.. tāpēc ari bez octa viņš brauca, bet nu ne pūsi no mašīnas vērtībās..

Vēstule ir nosūtīta firmai, nevis vadītājām, un regress ari ir uz firmu, pēc līkuma ari izskatās ka jāmaksā firmai, nevis vadītājam.
Ēriks Griģis:

Svarīgi, lai būtu izmaksāta tāda atlīdzība!
Tikai tad drīkst piestādīt regresu!
LTAB ir jāiepazīstina ar atlīdzības lietas materiāliem un to, kā tika aprēķināta atlīdzība un/vai kādas bija remonta izmaksas!
Tā kā to dara kāda no apdrošināšanas sabiedrībām LTAB pilnvarojumā, tad iespējamas visādas muļķības!
Interesanti būtu uzzināt turpinājumu!
Lai Jums izdodas!
Jevg, 4.augusts 2014 13:53
Tēvs braucot ar mopēdu bez octa izraisīja avāriju ar kādu automašīnu. Viņš ir vainīgs.
Mašīnai bija noskrāpēts spārnis un uz priekšēja durvīs vidēja izmēra iespiedums, varbūt ari bija kādi nepamanīti noskrāpējami ari uz aizmugurēja durvī.
Izsaukta policija, rakstīja protokolu un t.t., gandrīz beigās parādās kāds džeks kurš saka meklēt defektus mašīnai, un teica lai viņi visu raksta iekša (mašīna ir 2006 gada izlaiduma), gan noskrāpējamu uz lieta diska, gan visu citu ko vien var (par motora detaļās). Ta=ā kā tevs bijā šoka, un es piebrauci tikai kad policija jau atnesa parakstīt protokolu, par to uzzināju tikai šodien, kad saņemuam no LTAB vēstuli – regress 1465.06 Eur.. kāda veida noskrāpējami un iespiedumi uz 2 vai 3 detaļām var maksāt tīk dārgi? Ja gadījuma viņi tiešam izremontēja visu mašīnu uz octa rēķina, ko mums darīt?

P.s. Mopēds bija reģistrēts uz firmu, cik es saprotu, tad parāds saskaņa ar 41/2/1 punktu atteicas uz īpašnieku?
Ēriks Griģis:

1. Ir dažādas 2006. gada mašīnas - dārgas, ļoti dārgas, vēsturiskas un citas.
2. Ir dažādu detaļu bojājumi...
3. Ir dažādi, vismaz trīs ceļi, kas ejami šādā secībā:
3.1. Meklēt juristu, kas saprot no šīm lietām kaut ko. Vienoties ar juristu sagatavot vēstuli apdrošinātājiem, lai pamato zaudējuma aprēķinu regresa prasībai. Lai pievieno atlīdzinātā zaudējuma apstiprinājumu.
3.2. Rakstīt vēstuli apdrošinātājiem, lai paskaidro regresa prasības pamatojumu.
Pēc Jūsu rakstītā, no OCTA likuma regresu pret vadītāju piestāda šādos gadījumos:
"... 41.pants. Apdrošinātāja un Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja regresa prasība
(1) Apdrošinātājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret:
1) transportlīdzekļa vadītāju, kas ceļu satiksmes negadījumā nodarījis zaudējumus trešajai personai, ja tas:
a) vadījis transportlīdzekli, būdams alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotoksisko, psihotropo vai citu apreibinošu vielu iespaidā,
b) vadījis transportlīdzekli bez tiesībām vadīt attiecīgās kategorijas transportlīdzekli,
c) pēc ceļu satiksmes negadījuma, neievērojot šajā likumā vai citos normatīvajos aktos noteiktās prasības, atstājis notikuma vietu vai izvairījies no noteiktā kārtībā izdarāmās pārbaudes alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotoksisko, psihotropo vai citu apreibinošu vielu iespaida konstatēšanai, vai šīs vielas lietojis pēc ceļu satiksmes negadījuma līdz attiecīgajai pārbaudei,
d) nav iesniedzis aizpildītu saskaņoto paziņojumu šajā likumā noteiktajā kārtībā vai nav sniedzis informāciju par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem apdrošinātājam pēc tā pieprasījuma;
e) zaudējumus nodarījis, izdarot tīšu noziedzīgu nodarījumu;
..."
41.2.a. tas attiecas uz īpašnieku atbilstoši likumam.
3.3. Kad ir saņemta vēstule, paskaidrojumi vai materiāli no apdrošinātāja, pārdomāt un, ja ir pamatojums, tad iesniegt tiesā prasību, izskatīt apdrošinātāja patvaļu, saistībā ar krāpšanas gadījuma atbalstīšanu OCTA likumā neparedzētā iedzīvošanās nolūkā.
561/2006, 2.augusts 2014 12:52
Kad sāka darboties 561/2006 regula?
Ēriks Griģis:

Regula 561/2006 ir spēkā kopš 11.04.2007!
vārdss, 1.augusts 2014 16:54
Vai atļauts stāvēt ar velosipēdu, motociklu uz ietves 522. ceļa zīmes zonā? 522.zīme "Stāvēšanas aizlieguma zona". Stāvēt aizliegts uz visiem ceļiem teritorijā, kurā iebraukšana apzīmēta ar 522.zīmi; Ietve pēc definīcijas ir ceļa daļa. 131. punkts stāvēt itkā atļauj.
Ēriks Griģis:

Jūsu savā rakstā jau atbildat uz paša uzdoto jautājumu! Tikai to pēdējo teikumu, kas sākas ar "131"- izsvītrojiet!
Arturs, 31.jūlijs 2014 14:02
kur un kā var iegūt sertifikātu, sertificētās iestādes Latvijā, kurām ir tiesības pārbaudīt tahogrāfus ?
Ēriks Griģis:

Sertificēšanas iestāde iesniedz darbinieku sertifikātus u.c. prasmi apliecinošus dokumentus sertificēšanas komisijai, kas izskata pieteikumu.
Sīkāka informācija iegūstama www.atd.lv, piemēram:
www.atd.lv/lat/tahografi/?doc=11...

Mans ieteikums!
Darbiniekiem iziet apmācības kursus Šveicē!
elvijs, 28.jūlijs 2014 10:40
sveiki, jautajs ir tads. vai ir iespeja iegadaties masinai kasko vai kadu citu apdrosinasanu uz 1 menesi, jo doma ir aizlaist uz somiju un zviedriju
Ēriks Griģis:

Ceļojuma, mantas, personas, pārtrauktā ceļojuma apdrošināšanu un līķa mājupatgādi var droši!
KASKO gan nav dzirdēts, ka uz mēnesi... piezvani t. 8333
OCTA var!
Muļķīgs naudas piedāvājums, 28.jūlijs 2014 0:20
Ēriks Griģis:

Pat nedomā!
vārds, 26.jūlijs 2014 23:51
Labdien pašlaik mācos uz B kategoriju un nonākot pie teorijas 148 punkta ka tur īsti ir ar nevienādas nozīmes krustojumiem kuram priekšroka tramvajam vai bezsliežu variet lūdzu paskaidrot sīkāk?
Ēriks Griģis:

Tramvajam.
vārds, 25.jūlijs 2014 14:01
2014. gada 22. jūlijā motobloks sakabē ar piekabi noskrāpē kablukam sānus. Kas sedz zaudējumus? Manuprāt motobloka vadītājs 100%. Motobloks nav reģistrēts, līdz ar to nav octa, bet no piekabes apdrošinātāja nevar ņemt, jo piekabe nav atāķējusies. Vispār ļoti neparasts gadījums. Vai ar šādu motobloku drīkst piedalīties satiksmē? VTUA tādus nereģistrē, jo jābūt 2 asīm, CSDD arīdzan nē.
zz.diena.lv/foto/foto-saskrienas...
Ēriks Griģis:

Jā, var piedalīties!
Zaudējumus atlīdzina vadītājs. Tiesā ar prasību jāvēršas pret vadītāju!

Lasītākie raksti

Jaunie raksti