Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Zigurds, 24.jūlijs 2014 12:21
Atgriežoties pie Viestura jautājuma. Sakiet, lūdzu, kādi tad ir tie gadījumi, kad braucot ar autobusu, kurš aprīkots ar digitālo tahogrāfu, darba un atpūtas laiku uzskaite nav jāveic. Paldies.
Ēriks Griģis:

To var izlasīt Regulā EK 561/2006.
Piemēram, specializētiem autobusiem, ko izmanto medicīnas vajadzībām;
komerciāliem autobusiem, kam ir vēsturisks statuss saskaņā ar tās dalībvalsts tiesību aktiem, kurā tie tiek ekspluatēti, un kas tiek izmantoti nekomerciāliem pasažieru pārvadājumiem u.c. Regulā uzskaitītiem gadījumiem.
Viesturs, 23.jūlijs 2014 19:51
vai var braukt ar autobusu kas aprikots digitalo tafografu bez digitalas kartes
Ēriks Griģis:

Braukt var, bet nedrīkst!
Vienīgi gadījumā, ja vadītāja karte ir bojāta vai nozaudēta, var braukt 15 dienas, vai līdz maršruta beigām, ja tas neapdraud citus, reģistrējot laikus uz izdrukas. Tad pirmajās 7 dienās par to ir jāpaziņo kartes izdevējam!
Ir gadījumi, kad darba un atpūtas laiku uzskaite nav jāveic, un ir izņēmuma gadījumi, kad vadītājam ir jāveic manuāla darba un atpūtas laiku uzskaite, tad var.
JANIS, 23.jūlijs 2014 10:02
Labdien saņēmu no tiesu izpildītājs paziņojumu par veciem ātruma sodiem nolēmuma izpildi .Paziņojumus par sodiem nēesmu saņēmis ,ko lūdzu Jūs ieteiktu darīt? Paldies
Ēriks Griģis:

Piezvanītu juristam, lai uzzinātu, vai ir iespēja tos pārsūdzēt vai apstrīdēt!
Piemēram,: advokati-juristi.temida.lv/strid...
vai
www.ijurists.lv/
Alise, 21.jūlijs 2014 15:57
Labdien!
Vēlētos noskaidrot cik bieži tiek sāvakta jauna grupa apmācībām: autoinstruktora kvalifikācijas iegūšanai.Kad ir nākamā iespējamā grupa septembra mēnesī. Cik reizes nedēlā notiek nodarbības un vai kaut kur ir iespējasm apskatīt kursu norises plānu.
Ēriks Griģis:

Uzziņas pa tālruni 26322578
vārds, 20.jūlijs 2014 9:29
Polijas busa vadītājs esot aizmidzis:
Katrs pats jūt, vai viņš var braukt vai nē. Ja nē, tad stāj nost pagulēt, ja var, tad mauc tālāk. Man arī šefs liek braukt pa melno, bet nekad nedzen, ja nāk miegs. Arī braucot ar tīrām šaibām var gadīties, ka naktī nāk miegs, jo pa dienu atpūtas laikā vienkārši nevarēji pagulēt, jo troksnis un karstums. Vēl ar busu braucot, tur parasti ir divi vadītāji. Varēja pamainīties. Dēļ šādiem paniem cietīs pārējie.
Ēriks Griģis:

Citiem jau tik saprotošu šefu nav!
"Cietīs" gan, ja prasības nepildīs!
Īpaši par iknedēļas 45 h atpūtas laika neizmantošanu ārpus auto guļvietas.
vārds, 19.jūlijs 2014 19:44
Polijas busa vadītājs esot aizmidzis:
www.bild.de/news/inland/verkehrs...
Ēriks Griģis:

Darba un atpūtas laiku kontrole kļūs stingrāka un sodi pieaugs...
Anna, 19.jūlijs 2014 15:06
Atbildēja taču, ka ja nav norādījumu, kas liek uzbraukt uz nomales, tad vajag apstāties iespējams tuvāk brauktuves labajai malai.
Ēriks Griģis:

Tā ir!
Šis CSN punkts ir nepilnīgs, tāpēc rodas jautājumi!
Tā izpilde LV neatbilst noteiktajām prasībām citās valstīs.
Manuprāt, ja ES ir vienots glābšanas dienesta tālrunis 112, tad transportlīdzekļu vadītāju rīcība šai gadījumā vismaz ES dalībvalstu teritorijās nedrīkstētu atšķirties!
Anna, 19.jūlijs 2014 10:23
Tad var vai nevar?
Ēriks Griģis:

Norādījumi var būt vizuāli - ar zizli vai žestu, ar balsi, izmantojot skaļruni, vai abi kopā!
Anna, 18.jūlijs 2014 14:10
Labdien, vai var iebraukt uz nomali un apstāties tur, lai dotu ceļu operatīvajam transportlīdzeklim ar iedegtu mirgojošu zilu un sarkanu bākuguni un ieslēgtu speciālu skaņas signālu, ja nomale ir atdalīta ar nepārtrauktu līniju? Vai vajag apstāties tuvāk brauktuves labajai malai, nepārbraucot līniju?
Ēriks Griģis:

No CSN:
"... 41. Ja tuvojas operatīvais transportlīdzeklis ar iedegtu mirgojošu zilu un sarkanu bākuguni un ieslēgtu speciālu skaņas signālu, citiem tajā pašā virzienā braucošo transportlīdzekļu vadītājiem un pretim braucošo transportlīdzekļu vadītājiem (ja nav konstruktīvi izveidota ceļa elementa, kas atdala brauktuvi, piemēram, barjeras, sadalošās joslas) jādod tam ceļš, apturot transportlīdzekli pie ietves vai uz nomales, vai, ja tā aizņemta, - iespējami tuvāk brauktuves labajai malai. Transportlīdzekļu vadītājiem, kas tuvojas krustojumam (ceļam) no cita virziena ceļiem, jāaptur transportlīdzeklis pirms šķērsojamās brauktuves. Uzsākt (turpināt) braukt drīkst tikai pēc tam, kad ir pabraucis garām transportlīdzeklis ar iedegtu mirgojošu zilu bākuguni, kurš brauc aiz pavadāmā transportlīdzekļa (kolonnas).
..."
Jūsu jautājuma gadījumā uz nomales aizliedz uzbraukt cits CSN punkts. Ja nav norādījumu, kas liek uzbraukt uz nomales, tad Latvijā prasība jāizpilda, apstājoties iespējams tuvāk brauktuves labajai malai.
ziedons, 9.jūlijs 2014 23:09
sveiks! lieta tāda,ka pārdevu auto cilvēkam,itkā uz rez daļām,kā donōru.noņēmu numurus,savācu teh pasi un noņēmu no uzskaites. laiciņš jau pagājis un skatos,ka e.csdd rāda sodu par TA tai mašīnai,bet rakstīts ir tā Jums šis sods nav jāmaksā, jo tas attiecas tikai uz konkrēto transportlīdzekli vai pārkāpēju. jautājums, vai es savam auto varēšu iziet TA,ja uz tā otra sods ir?
Ēriks Griģis:

Ja sods nav jāmaksā, tad TA citam auto ar to nevar būt saistība.
Uz Jūsu patreizējo auto taču soda nav?
Uzziņas CSDD: 67025777
Fred Finns, 9.jūlijs 2014 14:59
Ko mācīt autobusa vadītājiem šajos nākošajos piecos gados 95. kodam?
Paldies.
Ēriks Griģis:

Pasniedzējam iesaku sagatavot jaunu programmu otrajam piecgades aplim.
Piemēram, Tiesību akti sociālajā likumdošanā un digitālās kontroles iekārtas satur jaunumus, ko pārvadājumu vadītāji ne vienmēr spēj izskaidrot šoferu apmācībās.
Tad jaunumi telemātikā, skaidrojumi un mācības par maksas ceļiem un nobrauktiem kilometriem, darba un atpūtas laiku uzskaiti, jauniem ciparu tahogrāfiem, manuālām ievades iespējām, GPS un iespējamām manipulācijām, kontrolēm ceļu satiksmē un sodiem dažādās valstīs, sertifikātiem un kodu apzīmējumiem inter- un multi- pārvadājumos, izmaiņām ADR, kravu nostiprināšanas aprēķinos un standartu izmantošanu tajos. Kā rīkoties vadītāja sodīšanas gadījumā, kā regulēt CSNg un apdrošināšanas gadījumu. Tad vēl jaunās izmaiņas ritošajā sastāvā, to darbība un bojājumi ... TA vai reģistrācijas numurzīmes noņemšana!
C kategorijai!
Latvijā un Krievijā nav kravu nostiprināšanas noteikumi, kas darbotos! Arī sodus par nenostiprinātu kravu LAPK neparedz ne atbildīgajam pārvadātājam, ne nosūtītājam!
Apmācībās pasniedzējam būtu jāsagatavo mācību materiāls par kravu izvietošanu un nostiprināšanu valstīs, kurās vadītāji tās pārvadā un kur šī drošība ceļu satiksmē ir svarīga!


Patreiz pārskatu arī savas periodiskās apmācības programmas!
Turklāt, atbilstoši lekciju tēmām, rakstu jaunus testa jautājumus. Apmainos ar materiāliem starp kolēģiem Austrijā, Vācijā, Šveicē, Krievijā.
Ticami, ka CSDD nākošajai piecgadei pieņems arī jaunus valsts eksāmena jautājumus profesionāļiem! Tad pasniedzēju sagatavotie jaunumi lekcijās un testi pretendentiem līdzēs sagatavoties eksāmeniem, savukārt, šo pasniedzēju aktivitātes autoskolām piesaistīs jaunus klientus!
Andris, 9.jūlijs 2014 14:46
Pasniedzēj, vai C un D kategorijas transportlīdzekļu vadītāju apmācībās autoskolā drīkst izmantot kravas auto un autobusu ar automātisko pārnesumkārbu?
Paldies!
Ēriks Griģis:

Drīkst! MK 358 noteikumi to neaizliedz!

No MK noteikumiem Nr.358 "Noteikumi par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām"
3.pielikums MK 2010.gada 13.aprīļa noteikumiem Nr.358:
"...
Prasības mācību transportlīdzekļiem, mācību telpām un mācību uzskates līdzekļiem
I. Prasības mācību transportlīdzekļiem
1. Braukšanas apmācībai izmanto transportlīdzekli, kas atbilst šādām prasībām:
1.1. tam ir veikta sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana un ir dota atļauja piedalīties ceļu satiksmē;
1.2. tas atbilst prasībām, kas mācību transportlīdzekļiem noteiktas normatīvajos aktos par transportlīdzekļu tehnisko stāvokli un aprīkojumu;
1.3. tas ir aprīkots ar atbilstošu pazīšanas zīmi;
1.4. transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā ir reģistrēta transportlīdzekļa pārbūve par mācību transportlīdzekli (tikai B, C1, C, D1 un D kategorijas transportlīdzeklis);
1.5. tā reģistrētais īpašnieks vai turētājs ir attiecīgā autoskola vai braukšanas mācību instruktors. A1, A un B1 kategorijas transportlīdzekļu vadītāju, kā arī vadītāju invalīdu apmācībai atļauts izmantot transportlīdzekli, kura īpašnieks vai turētājs ir apmācāmā persona.
2. Papildus šā pielikuma 1.punktā minētajām prasībām braukšanas apmācībai izmantojamie transportlīdzekļi atbilst šādām minimālajām prasībām:
...
2.9. C – transportlīdzekļi, kuru maksimālais ātrums ir vismaz 80 km/h, pilna masa – vismaz 12000 kg, garums – vismaz 8 m, platums – vismaz 2,40 m un kuri ir aprīkoti ar tahogrāfu, bremžu pretbloķēšanas sistēmu, pārnesumkārbu ar vismaz astoņiem pārnesumiem braukšanai uz priekšu un kravas telpu ar slēgtu virsbūvi, kuras augstums un platums nav mazāks par transportlīdzekļa kabīnes augstumu un platumu;
...
2.13. D – D kategorijas transportlīdzekļi, kuru maksimālais ātrums ir vismaz 80 km/h, garums – vismaz 10 m, platums – vismaz 2,40 m un kuri ir aprīkoti ar tahogrāfu un bremžu pretbloķēšanas sistēmu;
..."
ILU, 4.jūlijs 2014 21:36
Sakiet, lūdzu, kas ir ILU kods un vai tas šoferiem ir obligāts?
Palds
Ēriks Griģis:

Kods neattiecas uz vadītāju, bet paceļamu puspiekabi vai citu transportlīdzekļa kravas vienību (Wechselbrückenfahrzeuge).
Tā iegūšana un transportlīdzekļa vienības apzīmēšana ir obligāta Eiropas intermodālos kravu autotransporta pārvadājumos, kur izmanto dzelzceļa platformu, iekšējo ūdens vai jūras transportu.
Šoferim, saņemot maršruta uzdevumu, ir jāpārliecinās par ILU koda esamību un izvietojumu uz transportlīdzekļa, ja tas pārvadājumā būs vajadzīgs.
Eiropas intermodālo kravu pārvadājumu vienību noteikšanai sākot ar 01.07.2014. ir prasība katru kravas vienību, kas ir paceļama (puspiekabe, maināma kravas telpa), apzīmēt ar ILU-Code (Loading Units-Code), kas ir analogs konteineru BIC-code apzīmējumam.
hm, 3.jūlijs 2014 2:15
Samaksa jāveic, lai varētu braukt pa noteiktiem Latvijas galveno autoceļu posmiem (izņemot to šķērsošanu, tai skaitā apļveida krustojumos), ar kravas transportlīdzekļiem un to sastāviem, kuru pilna masa ir lielāka par 3500 kilogramiem un kuri paredzēti vai tiek izmantoti kravu autopārvadājumiem. www.lvvignette.eu/...

Tad sanāk, kā šķērsot maksās ceļa posmus pa loku krustojumiem var bezmaksas?
Ēriks Griģis:

Jā, tikai šķērsot!
vārds, 2.jūlijs 2014 12:30
Samaksa jāveic, lai varētu braukt pa noteiktiem Latvijas galveno autoceļu posmiem (izņemot to šķērsošanu, tai skaitā apļveida krustojumos), ar kravas transportlīdzekļiem un to sastāviem, kuru pilna masa ir lielāka par 3500 kilogramiem un kuri paredzēti vai tiek izmantoti kravu autopārvadājumiem. www.lvvignette.eu/

Tātad izņemot ceļamkrānus, pacēlājus, asenizācijas transportu utml tehniku. Nezinu, kā ir ar autovedējiem, tie it kā ir specializētie kravas auto.

Vēl ir jāskatās izņēmumi, uz kuriem tas neattiecas. Ja jautātājs ir fiziska persona, tad iespējams uz viņu attiecas izņēmumi , ka nemaksā par transportlīdzekļiem, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir atbrīvoti no prasības uzstādīt darba un atpūtas laika reģistrācijas kontrolierīces (tahogrāfus) un par transportlīdzekļiem, ar kuriem fiziskā vai juridiskā persona, kas ir iekļauta Lauku atbalsta dienesta maksājumu saņēmēju datubāzē vai reģistrēta valsts aģentūrā "Lauksaimniecības datu centrs" kā dzīvnieku īpašnieks vai turētājs, veic pašpārvadājumus.
Ēriks Griģis:

1. Pareizi! Bet tie ir likuma 6. panta izņēmumi!
Tāpēc pievienoju klāt atsauci uz likumu, kurā to var izlasīt.
Izņēmuma gadījums neattiecas uz izņēmuma transportlīdzekli, ja ar to tiek vesta krava!
1.1. Ceļamkrāns un tā aprīkojums atbilst izņēmumam. Savukārt, ja ceļamkrāns velk piekabi vai uz tā atrodas kravas vienība, kas nav aprīkojums, tad par ceļu ir jāmaksā;
1.2. Tas pats attiecas uz pacēlāju;
1.3. Asenizācijas transportam jāpierāda, ka pārvadājamā krava atbilst uzturēšanas pakalpojumam. Ja ir cita krava, tad jāmaksā;
1.4. Autovedējs, ja tas ir avārijas transportlīdzeklis un tiek evakuēts ceļā bojāts vai ceļā avarējis transportlīdzeklis 100 km rādiusā, tad tas ir jāpierāda, lai nemaksātu. Ja pārved bojātu vai tirdzniecībai auto no vienas vietas uz otru, tad ir jāmaksā.
Tas pats attiecībā uz citiem Jūsu pieminētajiem "tml. transportlīdzekļiem'!
2. Par apļveida krustojumu drīkst braukt tikai, lai šķērsotu maksas ceļu!

PS.
Vadītāju atbildību par maksas ceļu izmantošanu VP noteiks, sākot ar 03.07.2014., tātad 02.07. pēc 24:00
VALSTS > PĀRVADĀTĀJIEM, 2.jūlijs 2014 12:22
Beidziet smilkstēt, ... Jeb veriet bodīti ciet!
Ēriks Griģis:

Šeit uzdod jautājumus!
PS.
Ar maksas ceļu ieviešanu LV, šķērsojot robežu, pārvadātājam jāmaksā par katru nobraukto ceļa kilometru Krievijā!
vārds, 2.jūlijs 2014 11:26
Un ja nu kas ar kravenieku bez maksas notiek uz šī maksas ceļa, ko teiks apdrošinātājs?
Ēriks Griģis:

Ja nu kas, tad jau redzēs!
1. OCTA cietušais bez maksas - saņems atlīdzību.
2. OCTA izraisītājam bez maksas - varētu būt regress pret pārvadātāju.
Likums nosaka, ka apdrošinātājs ir tiesīgs pieprasīt regresu, t.i. var arī nepieprasīt!
3. KASKO bez maksas - daļējs atlīdzības samazinājums, mazāk ticams, ka atteikums. Atbildei jābūt ierakstītai KASKO noteikumos!
Katrai apdrošināšanas sabiedrībai varētu būt atšķirīgs risinājums!
Ja tāds risks ir iespējams, tad jautājums jānoskaidro pirms līguma parakstīšanas!
Jusu skolnieks, 2.jūlijs 2014 10:48
Labdien, vai maksa par ceļiem attiecas arī uz man privāti piederošu kravas automobili?
Kur varu to izlasīt?
Paldies
Ēriks Griģis:

Jā, attiecas!
Bez maksas ar kravas auto Jūs drīkstat šos ceļus tikai šķērsot (bet ne braucot pa loku).

Autoceļu lietošanas nodevas likums:
likumi.lv/doc.php?id=185656
MK noteikumi Nr.272 no 26.05.2014. Autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas, iekasēšanas un administrēšanas kārtība:
likumi.lv/doc.php?id=266626
Likums Par autoceļiem:
likumi.lv/doc.php?id=65363
Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā no 05.06.2014.:
likumi.lv/doc.php?id=267048
Arturs, 30.jūnijs 2014 21:23
Labdien, man ir jautajums ko man dariit,un vai ir vispar kadas iespejas palikusas.
Nesen ka mana dzives biedrene izraisija avariju, paldies Dievam bez cietusajiem,, varetu teikt ta,neuzmanibas un celja nezinasanas del, plus spideja saule, neapstajas pie STOP zimes,tadejadi ietriecoties sana pa galveno celu braucosai automasinai,,,tika izsaukta policija,sastaditi visi vajadzigie papiri,masina kuras priekspuse diezgan smagi cietusi,evakueta.
Ka paredzets noteikumos 3 darba dienu laika tika aizpildits un nodots pieprasijums mana kasko apdrosinasanas filiale..
Vinji izskatija to 5. Nedelas un sodien beidzot sanemu atbili par ateikumu atlidzinat, jo nav ieverota cela zime STOP.
Ko darit,un vai vispar kaut kas ir darams.
Atvainojos par kludaino rakstisanu.
Ieprieks pateicos par atbildi.
Ēriks Griģis:

KASKO noteikumus izgudro un pieņem katrs apdrošinātājs atsevišķi un tikai priekš sevis!
1. Vajag izlasīt KASKO apdrošināšanas noteikumos sadaļu, kad atlīdzība tiek atteikta.
2. Ja šajā sadaļā ir tāds punkts, kas saistāms ar 207.cz., tad neko vairs nevar darīt!

PS.
Savukārt, ja atradīsiet advokātu, kas pratīs pierādīt, ka parakstītajā KASKO līgumā ir noklusēta Jums svarīga informācija (tieši par notikušo gadījumu), tad pastāv izredzes tikt pie atlīdzības!
Jānis, 29.jūnijs 2014 10:42
Vai 45 stundas nedēļas atpūtā var vai nevar pavadīt auto, ja tas aprīkots ar guļvietu? Paldies!
Ēriks Griģis:

Regulāro iknedēļas atpūtas laiku nedrīkst pavadīt auto arī tad, ja tas aprīkots ar guļas vietu!
Saīsināto iknedēļas un ikdienas atpūtas laikus var pavadīt auto, ja tas atbilstoši aprīkots.
Vācījā kontroles laikā pastiprināta uzmanība tiek pievērsta vadītāju no austrumeiropas iknedēļas atpūtas laiku izmantošanai.
Īpaši tam, kā vadītājs apliecina savu ierašanos darba vietā, ja auto pārņemšana notiek maršrutā, vadītājam atbraucot no LV!

Lasītākie raksti

Jaunie raksti