Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Pasniedzēju kursi, 4.oktobris 2012 7:53
Kad sāksies autoskolu pasniedzēju kursi? Paldies!
Ēriks Griģis:

Otrdien, 09.10.2012. plkst.10:00
Didzis, 30.septembris 2012 16:01
Kādā veidā policija var noteikt, vai mans pārvadājums ir komercpārvadājums?
Kā lai es reģistrēju darba/atpūtas laikus, ja nav tahogrāfa?
Ēriks Griģis:

1. Pārbaudot licences kartītes vai Eiropas kopienas atļaujas kopijas esamību.
"... III. Licences kartītes izsniegšanas kārtība
21. Kompetentā iestāde, pamatojoties uz lēmumu par licences izsniegšanu, izsniedz licences kartīti katram autotransporta līdzeklim, kas tiek izmantots komercpārvadājumu veikšanai. Licences kartīti izsniedz uz laiku, kas nepārsniedz 12 mēnešus, šādu veidu autotransporta komercpārvadājumiem:
21.1. pasažieru komercpārvadājumiem ar autobusiem Latvijas teritorijā;
21.2. kravas komercpārvadājumiem ar kravas automobiļiem Latvijas teritorijā;
21.3. starptautiskajiem kravas komercpārvadājumiem ar kravas automobiļiem, kuru kopējā pieļaujamā masa nepārsniedz 3,5 tonnas, ieskaitot piekabes.
..."
2. Komercpārvadājumiem ir izņēmumi. Ja pārvadājums atbilst izņēmumam, tad ar roku aizpilda pielikumu Ministru kabineta noteikumiem Nr.279 no 24.04.2007.
"Pārskats par transportlīdzekļa vadītāja darba laiku kalendāra nedēļā".
www.likumi.lv/doc.php?id=156704

Secinājums.
Ja pārvadājums ir komercpārvadājums un izņēmumiem neatbilst, jāuzstāda tahogrāfs otrās paaudzes tahogrāfs.
Ar rītdienu, 01.10.2012. pilnībā stājas spēkā regula EK 1226/2009 par otrās paaudzes tahogrāfiem Komisijas 2009. gada 16. decembra Regula (EK) Nr.1226/2009 ar kuru tehnikas attīstībai pielāgo Padomes Regulu (EEK) Nr. 3821/85 par reģistrācijas kontrolierīcēm, ko izmanto autotransportā!
Vladimirs, 30.septembris 2012 4:12
Sveiki, man ir tads jautajums, es 2 gadus atpakal macijos par pasniedzeju un instruktoru, par pasniedzeju nokartoju eksamenu csdd un sanemu apliecibu, bet par instruktoru ta ari nekluvu, pabraucu 10 macibu stundas un aizbraucu arzemes. Bet tagad gribu atgriezties Latvija un pabeigt so apmacibu par instruktoru. Vai man no jauna jamacas gruppa? Tie 10 macibu brauksanas stundas pazuda? Mana pasniedzeja aplieciba ir deriga ja es macijos uz instruktoru un pasniedzeju, bet nekartoju brauksanas eksamenu un pat ieskaites uz instruktoru?
Ēriks Griģis:

Tad jāmaksā par kvalifikācijas 3 dienu apmācībām, uz e-pastu atsūtot savus datus ar pieteikumu kvalifikācijas mācībām.
Didzis, 29.septembris 2012 13:36
Labdien!
Regulā (EK) Nr. 561/2006 ir teikts, ka šī regula attiecas uz:
a) transportlīdzekļiem, kurus izmanto kravu pārvadājumiem un kuru maksimālā pieļaujamā masa, ieskaitot piekabi vai puspiekabi, pārsniedz 3,5 tonnas;

Gribēju noskaidrot, vai braucot ar BE kategorijas sastāvu, kuram mašīnas un piekabes pilno masu summa ir lielāka par 3,5t, tiešām vajag ievērot darba un atpūtas režīmu, kas ir šajā regulā?
Man ir Toyota Hilux un ar viņu var vilkt 2500kg piekabi (kopā ir virs 3500kg).
Paldies!
Ēriks Griģis:

Regulā ir arī izņēmumi!
Ja tiek veikti komercpārvadājumi, tad vajag.
Nauris, 29.septembris 2012 12:32
Labdien!
Iznomājot auto braucienam uz Slovākiju, Polijas teritorijā man gadījās ceļu satiksmes negadījums. Pārkārtojoties no pirmās joslas uz otro ar ieslēgtu virziena rādītaju, aiz manis esošais auto veica apdzīšanas manevru bez ieslēgta virziena rādītaja. Pārliecinoties, ka droši varu veikt manevru, to veicu. Aizmugurē esošais auto ietriecās menējā, kā rezultātā tam radās bukte virs labās priekšējās arkas. Auto vadītājs norādīja uz blakus ceļu un abi novirzījām auto no notikuma vietas. Pēc stundas ieradās Polijas ceļu policisti, kuri neviena vārda nerunāja ne krievu, ne angļu valodā. Kādu brīdi savā starpā runājuši ar otra auto vadītāju, palūdza man iesēsties policijas auto, izrakstīja kaut kādu kvīti un lika samaksāt 250 poļu naudas. Pēc visa sapratu, ka par vainīgo esmu viebalsīgi atzīts es. Man nebija nekādu iespēju saprast, par ko runāja policisti un otrs vadītājs savā starpā...Tas notika 1.jūnijā. Atdodot nomas auto īpašniekam , informeju viņu par notikušo. Saimnieks tik noteica - "gaidīsim vēstuli no polijas". Vakar (28.09.) man zvana no Gjensedige apdrošināšanas un saka, ka viņi ir saņēmuši no Polijas pieprasījumu segt auto remonta izmaksas un prasīja man sniegt komentārus par notikušo. jautāja, kādēļ nav nekavējoties sniegta informācija par notikušo. Teica, ka īpašnieks nekādus komentārus nesniedz, vien iedevis manu telefona numuru.Mans jautājums ir šāds - kam ir jāsedz radušies zaudējumi otram autovadītājam, ja par vainīgo esmu atzīts es? Kā pienākums bija sniegt informāciju apdrošinātājiem par notikumu? paldies!
Ēriks Griģis:

1. Zaudējumus izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieka OCTA apdrošinātājam, t.i. Jūsu vadītā automobiļa OCTA apdrošinātājam.
2. Vadītājam, ja tas nav paziņojis, tad īpašniekam.
No OCTA likuma:
"... 36.pants. Paziņošana par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos (1) Ceļu satiksmes negadījumā iesaistītajām personām ir šādi pienākumi:
1) veikt visus iespējamos pasākumus, lai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā fiksētu ceļu satiksmes negadījuma apstākļus, kā arī novērstu vai samazinātu turpmākos zaudējumus;
2) saglabāt un uzrādīt bojāto mantu tādā stāvoklī, kādā tā bija pēc ceļu satiksmes negadījuma, līdz laikam, kad šajā likumā noteiktajā kārtībā ir fiksēti mantai nodarītie bojājumi vai saņemts atteikums veikt bojātās mantas apskati;
3) sniegt informāciju par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam piecu dienu laikā pēc tā pieprasījuma saņemšanas.
(2) Ceļu satiksmes negadījumā iesaistītajam transportlīdzekļa vadītājam ir pienākums paziņot par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam šādā veidā:
1) ja transportlīdzekļa īpašnieks ir persona, kura pretendē uz apdrošināšanas atlīdzību, viņš iesniedz apdrošinātājam, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda, pieteikumu par apdrošināšanas gadījumu. Pieteikumam pievieno aizpildītu saskaņoto paziņojumu, ja ceļu satiksmes negadījuma apstākļi fiksēti, izmantojot saskaņotā paziņojuma veidlapas;
2) ja transportlīdzekļa īpašnieks ir persona, kura nepretendē uz apdrošināšanas atlīdzību, viņš iesniedz apdrošinātājam, ar kuru noslēgts civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgums, vai, ja tāda nav, Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam aizpildītu saskaņoto paziņojumu 10 dienu laikā no ceļu satiksmes negadījuma dienas gadījumā, kad ceļu satiksmes negadījuma apstākļi fiksēti, izmantojot saskaņotā paziņojuma veidlapas, vai rakstveidā informē par ceļu satiksmes negadījumu, ja ceļu satiksmes negadījuma apstākļus fiksējusi Valsts policija.
(3) Ja transportlīdzekļa vadītājs nav paziņojis par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos, pienākums paziņot atbilstoši šā panta otrajai daļai ir transportlīdzekļa īpašniekam vai — transportlīdzekļa līzinga gadījumā — līzinga ņēmējam.
(4) Persona, kura pretendē uz apdrošināšanas atlīdzību par mantai nodarītajiem zaudējumiem (izņemot transportlīdzeklim nodarītos zaudējumus) vai personai nodarītajiem zaudējumiem, iesniedz pieteikumu par apdrošināšanas gadījumu apdrošinātājam, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda.
(5) Ja apdrošinātājs, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, nav zināms vai ja tāda nav, šajā pantā minētajām personām ir pienākums vērsties Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā vai pie jebkura apdrošinātāja. Attiecīgais apdrošinātājs, sazinoties ar Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju, noskaidro, kam paziņot par apdrošināšanas gadījumu vai iesniegt pieteikumu par apdrošināšanas gadījumu, un par to nekavējoties informē attiecīgo personu.
(6) Apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs piecu dienu laikā, skaitot no dienas, kad apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam saskaņā ar šā panta otrās daļas 2.punktu paziņots par apdrošināšanas gadījumu:
1) veic ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa apskati;
2) ir tiesīgs neveikt ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa apskati, par to rakstveidā informējot personu, kura paziņojusi par apdrošināšanas gadījumu.
(7) Apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs var atteikties izmaksāt apdrošināšanas atlīdzību, ja trešā persona ar ļaunu nolūku vai rupjas neuzmanības dēļ nav izpildījusi kādu no šā panta pirmajā daļā noteiktajiem pienākumiem.
..."
Ainārs, 25.septembris 2012 23:37
Vai varu vilkt ar C kat divasu piekabi kas ir aprīkota ar inerces bremzēm, kuras pilna masa ir 3500kg. Bez E kat. ar auto kura pašmasa ir 7500 kg? Paldies!
Ēriks Griģis:

Nedrīkst!
vārds uldis, 25.septembris 2012 9:28
Kas man jādara , lai iegūtu Full and current UK HGV /LGV /Driving Licence , tas ir , vai es ar savām LV autovadītāja tiesībām, varu strādāt UK.
LV autovadītāja tiesībās ir BE, CE KATEG., 95,KODS.

Paldies!
Ēriks Griģis:

Var! Ieteicams samainīt uz UK tiesībām.
Aleksandr, 24.septembris 2012 15:51
Tur ir ta lieta, ka sertifikats csdd e-pakalpojumos ir derigs, bet 17 septembri tam jabut but beigtam
Ēriks Griģis:

Noskaidrojiet sertifikāta derīgumu:
Biedrība "Latvijas Samariešu apvienība" Visbijas prospekts 18, Rīga, LV-1014
t.29477229 Pirmās palīdzības apmācības darba vadītāja t. 67518151
Inga, 24.septembris 2012 12:19
Labdien!
Apdrošinātājs ir cēlis regresa prasību. Netiek apšaubīts prasības pamatojums, kas izriet no OCTA likuma (par notikuma vietas atstāšanu), bet prasības apjoms summā tomēr liekas neadekvāts nodarītajiem bojājumiem. Vērsos LTAB ar lūgumu sniegt atzinumu par regresa prasības apmēra pamatotību (pēc OCTA likuma 39.p. 5.daļas un 44.p. otrās daļas 15.punkta), bet LTAB paskaidroja, ka viņiem atzinums vainīgajai pusei nav jāsniedz. Es gan likumā neatradu, ka trešā puse, kurai ir tiesības prasīt LTAB atzinumu, ir tikai tā, kurai zaudējumi nodarīti un nekādā gadījumā tā, no kuras zaudējumi tiek piedzīti. Kā tur īsti ir ar LTAB kompetenci ? Paldies !
Ēriks Griģis:

LTAB izveidoja paši OCTA apdrošinātāji, lai aizsargātos pret tādiem kā Jūs!
Jūsu apdrošinātājs Jums piesūtīja regresa prasību un Jūsu apdrošinātājs uztur un atbalsta LTAB. Vai Jūsuprāt LTAB primāras būs Jūsu vai sava veidotāja un barotāja intereses?
Jums ir tiesības prasīt savam apdrošinātājam iepazīstināt Jūs ar atlīdzības lietas materiāliem un prasībā radušos summu, kas izmaksāta cietušajam. Ja izmaksātā un prasītā summa nav viena un tā pati, tad Jums jānoskaidro atšķirības cēlonis. Ja tas liksies pretlikumīgs, tad iesniedziet prasību tiesā apdrošinātājam samazināt regresa prasību pamatojoties uz to, ka Jūs noskaidrojāt sekojošo... vai tiesai atteikt regresa prasību.
Jums nepieciešams jurists vai advokāts, kuram ir kāda saprašana par OCTA un kurš nav strādājis policijā, apdrošināšanā un joprojām nestrādā apdrošināšanas sabiedrībā vai neaizstāv to intereses.
Aleksandr, 24.septembris 2012 11:10
Sveiki, es dzirdeju ka pirmas mediciniskas palidzibas kursu sertifikats tagad ir derigs tikai 5 gadus, man ir vel beztermiņa sertifikats, bet 5 gadi jau ir pagajuši, un es gribu kārtot D kategorijas eksamenus, vai man ir atkal jaiet uz pirmas mediciniskas palidzibas kursiem? Paldies!
Ēriks Griģis:

CSDD e-pakalpojumos redzēsiet sava MP sertifikāta derīgumu.
Māris, 18.septembris 2012 13:16
Par pirmspēdējo Andra jautājum? Kā tad tur īsti ir?
Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums
10.pants. Apdrošināšanas līguma izbeigšana pirms termiņa

(7) Šā panta sestās daļas nosacījumi neattiecas uz:

1) līzinga gadījumiem, ja transportlīdzeklis tiek pārreģistrēts un transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītais transportlīdzekļa turētājs kļūst par transportlīdzekļa īpašnieku vai transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītais transportlīdzekļa īpašnieks kļūst par transportlīdzekļa turētāju;

Vai tiešām OCTA ir jāiegādājas no jauna? Jo uz šo punktu atsaucās mans brokeris, kad man bija identiska situācija...
Ēriks Griģis:

Jāpērk nav no jauna, bet pārrakstīt polisi ir tikai laika jautājums! Latvijā ir amatpersonas, kas šo punktu nezin, jo nevienam, kas kontrolē vadītājus, pat prātā nav nācis ieskatīties OCTA likumā!
Rudolfs, 13.septembris 2012 17:16
Vai ir jaievēro maksimāla ātruma ierobežojuma ceļa zīmi ja ta ir uzstadīta ceļa kreisa pusē, bet ne laba?
Ēriks Griģis:

Veselības uzziņas robežās jā! Pat tad, ja zīmes fons ir dzeltenā krāsā!
Ja spējam ceļa zīmi pamanīt, saprast, ka tā attiecas uz mūsu brauktuvi, atcerēties, ka ceļa zīmju uzstādītāji ir zinoši un ne tik zinoši, ka tie, kuriem ceļa zīmes jānoņem, ar satiksmes noteikumiem nerēķinās, visbeidzot, iespējams, ka aiz tādas zīmes ir noslēpies Vitronic jaunās paaudzes pārstāvis, tad maksimālais ātruma ierobežojums ir jāievēro.
Tā kā ceļu satiksmes kropļojumi tiek radīti tikai un vienīgi valsts ekonomiskās interesēs, tad valstiski būtu ieteicams šādas ceļa zīmes ierobežojumu neievērot!
Andris, 13.septembris 2012 14:57
Labdien! Tehniskā pasē esmu ierakstīts kā turētājs, bet mašīnas īpašnieks ir viena kredītiestāde. Tagad kredītu būšu nomaksājis un braukšu pārrakstīt mašīnu savā īpašuma. Problēma tāda, ka pirms nedēļas nopirku OCTA apdrošināšanu un pārrakstot mašīnu:
1) man atkal tā būs jāpērk no jauna?
2) Vai nav iespējas paturēt šobrīdējo OCTA polisi?
Ēriks Griģis:

Nekādā ziņā nebrauciet ar veco OCTA polisi pēc īpašnieka maiņas. Šis ir gadījums, kad apdrošinātājam vajadzētu izrakstīt Jums jaunu polisi, bet par samaksu ieskaitīt iepriekšējo neizmantoto prēmijas daļu ar nelielu piemaksu vai bez tās, tikai tad uz īsāku termiņu.
Jums jādodas tieši pie tā apdrošinātāja (ja iespējams tajā pat vietā), kur slēdzāt iepriekšējo OCTA līgumu.
dairis, 12.septembris 2012 9:55
ja ir sods var masinu apdrosinat vai ne?
Ēriks Griģis:

Var apdrošināt.
ainars, 11.septembris 2012 12:26
labdien man interesee kas man buus ja es vadiisu aotomasiinu ar traktortehnikas tiesibam sod? un cik liels?
Ēriks Griģis:

Ja nav tiesības attiecīgās kategorijas transportlīdzekļus vadīt, tad LAPK 10. nodaļā 149. pantā sodi ir noteikti līdz 300 latiem! Automobilis nav traktors! Te policija nejokos!

No LAPK:
"...
Par transportlīdzekļa vadīšanu, ja nav atbilstošas kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību, — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no trīsdesmit līdz divsimt latiem.

Par transportlīdzekļa vadīšanu, ja:
1) nav transportlīdzekļu vadīšanas tiesību (transportlīdzekļu vadīšanas tiesības noteiktā kārtībā nav iegūtas vai ir atņemtas);
2) ir spēkā transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums, kas piemērots pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas ietvaros, — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no divsimt līdz trīssimt latiem.

Par transportlīdzekļa vadīšanu atkārtoti gada laikā, ja:
1) nav transportlīdzekļu vadīšanas tiesību (transportlīdzekļu vadīšanas tiesības noteiktā kārtībā nav iegūtas vai ir atņemtas);
2) ir spēkā transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums, kas piemērots pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas ietvaros, — transportlīdzekļa vadītājam piemēro administratīvo arestu no piecām līdz piecpadsmit diennaktīm un uzliek naudas sodu četrsimt latu apmērā.
..."
www.likumi.lv/doc.php?id=89648
Andrejs, 10.septembris 2012 15:59
Sveiki!
Man ir sekojoša lieta!

Kādu laiku atpakaļ, savas neuzmanības un sliktu ceļa apstākļu dēļ sadauzīju firmas auto. Kā pēc tam izrādījās firmas mašīna nebija apdrošināta!!!

Jautājums sekojošs, vai darba devējam ir tiesību no manis pieprasīt segt remontu, ja reiz pats ir bijis tik skops un nav savas mašīnas apdrošinājis? Vēl jo vairāk, ja manā darba līgumā nebija ne vārda par kelkādu atbildību pret uzņēmuma auto.
Ēriks Griģis:

Tomēr katra atbildība par radīto zaudējumu ir noteikta Civillikumā. Pamatojoties uz to - viņam ir tādas tiesības.
Piemēram par zaudējumu atlīdzināšanu no Civillikuma
1779. Katram ir pienākums atlīdzināt zaudējumus, ko viņš ar savu darbību vai bezdarbību nodarījis.
1779.1 Zaudējumu nodarītājs atlīdzina zaudējumus tādā apmērā, kādu varēja saprātīgi paredzēt darījuma noslēgšanas laikā kā neizpildīšanas sagaidāmās sekas, ja vien neizpildīšana nav notikusi ļauna nolūka vai rupjas neuzmanības dēļ.
1792. Ja zaudējumu atlīdzības prasījums izriet nevis no līgumiskas saistības pārkāpuma, bet no darbības, kas pati par sevi bijusi prettiesīga, tad zaudējuma vērtējums samērojams ar priekšmeta vērtību zaudējuma nodarīšanas laikā.
Iespējams, ka līdz Civillikumam Jūsu darba devējs nenonāks, ja vien neskubināsiet viņu uz to!
Eva, 4.septembris 2012 21:56
Vainīgais adzina savu vainu saskaņotajā līgumā. Iesniedzu apdrošinātājiem. Vainīgais samaksā skādi bez apdrošināšanas iesaistīšanas. Es izņēmu saskaņoto no apdrošinātājiem.Jautājums ir vai vainīgajam ir vēl kādas problēmas ar apdrošinātājiem?Negribas, lai ir,lai visi varam mierīgi dzīvot tālāk.
Ēriks Griģis:

Nevajadzētu būt.
valdis, 4.septembris 2012 16:54
Svētdienas vakarā plkst 21-45 braucot pa Biķernieku ielu man priekšā uz gājēju pārejas ātri izbrauca velosipēdistu ģimene apm.10-gadīgs bērns ar vecākiem,nepaskatoties ne pa labi ne kreisi laimīgi aizbrauca.Kaut arī braucu atļautā ātruma robežās,drošības labad viegli piebremzēju. Vai tā nav bezatbildība un agresija no velobraucēju puses?
Ēriks Griģis:

IR!
Profesionālais vadītājs, 3.septembris 2012 15:26
Mani interesē, kad Jūs lasīsiet profesionālo 95. kodu autovadītājiem?
Paldies par atbildi!
Ēriks Griģis:

Periodiskās apmācības profesionālā 95. koda iegūšanai jaunai grupai pasniegšu sākot ar 14.09. 2012. Rīgā. Pieteikties pa tālruni 29900991
Kursi, 3.septembris 2012 15:24
Sakiet, vai šogad būs auto uzbūves pasniedzēju kursi?
Ēriks Griģis:

Jā! Pieteikšanās jau notiek pa tālruni 26322578

Lasītākie raksti

Jaunie raksti