Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Zane, 3.jūnijs 2012 21:31
Vai apdrošinātāju kompānija sniedz ziņas Csdd, par ceļu satiksmes negadījumu, ja sastādīts saskaņotais paziņojums par negadījumu. Negadījuma laikā mašīnas tehniskā apskate bija beigusies pirms divām nedēļām, un negadījumā radīties bojājumu nebija saistīti ar mašīnas tehnisko stāvokli.Interesē kāda būs turpmākā kārtība, jo šajā gadījumā esmu vainīgā persona. Kā arī ja sniedz ziņas, tad kādi ir soda mēri, par šada veida pārkāpumu.
Ēriks Griģis:

1. CSDD ziņas nesniedz, jo Saskaņotais paziņojums nav paredzēts vainas noteikšanai. Ziņas tiek ievadītas apdrošinātāju datu bāzē. Atbildīgais īpašnieks saņem bonus/malus klasi, kas palielina turpmāko gadu OCTA prēmijas apjomus.
www.ltab.lv/lv/bonus-malus/bonus...
2. Skaidroju ar tehnisko apskati saistīto!
No OCTA likuma:
"... 41.pants. Apdrošinātāja un Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja regresa prasība
... 2) ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieku vai — transportlīdzekļa līzinga gadījumā — līzinga ņēmēju, ja:
... d) transportlīdzeklim nav noteiktajā kārtībā izdarīta valsts tehniskā apskate un ceļu satiksmes negadījumā nodarītajam zaudējumam ir cēlonisks sakars ar transportlīdzekļa tehnisko stāvokli,
..."
Tas nozīmē un tāda varētu būt arī turpmākā kārtība:
> ja apdrošinātājs pierādīs, ka ceļu satiksmes negadījumā cietušajam radītais un atlīdzinātais zaudējums ir saistāms ar Jūsu automobiļa tehnisko stāvokli, piem., gaisa spiediens riepās nav atbilstošs izgatavotāja noteiktajam, bremžu efektivitāte kreisajam un labajam ritenim ir atšķirīga, kas veicināja uzbraukumu cietušajam, tā īpašumam vai transportlīdzeklim,
> tad Jūsu OCTA apdrošinātājs trīs gadu laikā no atlīdzības izmaksas dienas ir tiesīgs Jums piestādīt regresa prasību par izmaksāto atlīdzības summu un ar to saistītajiem blakus izdevumiem.

3. Soda mēri, kā jau rakstīju, būs OCTA prēmijas palielinājums nākošajiem OCTA līgumiem 3 līdz 5 turpmāko gadu laikā un regresa prasība, kuru Jums var piestādīt trīs gadu laikā, skaitot no atlīdzības izmaksas dienas cietušajam.
Regresu var arī nepiestādīt, ja, piem., cietušajam atlīdzība nav izmaksāta, automobiļa tehniskā stāvokļa cēloniskā ietekme uz negadījumā radīto zaudējumu cietušajam nav noteikta vai nav nosakāma.
Jelena, 3.jūnijs 2012 18:57
Vai ir vajadzīga kaut kada pilnvara uz vieglo auto, kura reģistrēta Latvijā, braucot no Latvijas uz Vāciju, ja auto ir pierakstīta uz manu vīru, bet es braukšu viena? Paldies.
Ēriks Griģis:

Nē, par prasību pēc pilnvaras nav dzirdēts.
Agrāk pilnvaru prasīja iebraucot Polijā. Tad šo prasību atcēla.
Informācija par Poliju: Polijas Republikas diplomātiskā pātstāvniecība, Mednieku iela 6B, Rīga, t. 67031500 vai 67031510

Lai Jums veiksmīgs brauciens!
vārds, 2.jūnijs 2012 10:55
Par darba un atpūtas laikiem. Ja vadītājs ir ņēmis saīsināto iknedēļas atpūtu, tad šo atpūtu jākompensē līdz 3 nedēļas beigām. Bet vai var kompensēt pa daļām pieskaitot piemēram 9 stundu atpūtai 2 stundas un tādā veidā salasīt tās kompensējamās stundas? Vai obligāti visas stundas vienā reizē jākompensē?
Ēriks Griģis:

Nav rakstīts, ka obligāti jākompensē vienā reizē.
Iesaku kompensēt vienā reizē, jo Vācijā neizmantotās iknedēļas atpūtas stundas pieskaita ikdienas, vismaz 9 stundu, vai iknedēļas atpūtai vienā reizē!
iepriekšējam jautātājam, 1.jūnijs 2012 21:50
vai persona kas tiek saukta pie kriminālatbildības vai viņai var atņemt autovadītāja apliecību? (c)

Var atņemt tiesības vadīt transportlīdzekli (nevis apliecību) gadījumā, ja attiecīgā Krimināllikuma panta sankcijā kā sods ir paredzēta transportlīdzekļa vadīšanas tiesību atņemšana.
Ēriks Griģis:

Var teikt arī tā!
vārds, 1.jūnijs 2012 21:04
Labvakar,vai persona kas tiek saukta pie kriminālatbildības vai viņai var atņemt autovadītāja apliecību?
Ēriks Griģis:

Ar vai bez tiesību atņemšanas - to lemj tiesa.
Bonifācijs, 30.maijs 2012 1:06
Labvakar!
Jautājums par atpūtas un darba laikiem autovadītājiem.
Situācija šāda - vairāki vadītāji strādā uz 2 automašīnām, viens auto aprīkots ar digitālo tahogrāfu - otrs ar analogo tahogrāfu. Vadītāji strādā maiņās, līdz ar to sanāk ka vienā maiņā brauc ar auto kam digitālais tahogrāfs, citā maiņā brauc ar auto kam analogais tahogrāfs. Kas vadītājam jāuzrāda ceļu policijai, ja tiek pieprasīta informācija par darba un atpūtas laiku pēdējo 28 dienu periodā?
Paldies!
Ēriks Griģis:

Ja vadītājam ir, tad policijas kontrolei par iepriekšējām 28 dienām un tekošo dienu jāuzrāda:
1. Tahogrammas
2. Bojātā tahogramma kopā ar rakstiski aizpildīto
3. Brīvdienu tahogrammas
4. Vadītāja karte ("čips")
5. Vecā vadītāja karte, ja ir saņemta jaunā
6. Uzņēmuma apliecinājums
7. Ar roku aizpildītais iknedēļas braucienu uzskaitījums, ja ir bijis "izņēmuma" brauciens, maršruts, norīkojums
8. Izdrukas ar skaidrojuma aprakstu otrajā pusē par atkāpēm atbilstoši EK 561/2006 pielikumiem 1-6
9. Policijas pārbaudes apliecinājums, protokols (Latvijā - zaļā veidlapa vai protokols)
10. Pietiekošs skaits izdrukas papīra jauni rullīši, atbilstoši tahogrāfa markai un modelim
11. Atbilstošo dienestu rakstiski apliecinājumi par neparedzētām novirzēm laikā vai maršrutā, satiksmes negadījumiem, avārijām, zemestrīcēm, liegumiem
12. Policijas personalizēts apliecinājums ar zīmogu uz tahogrammas par analogā tahogrāfa atvēršanu 28 dienu periodā vai maršrutā
13. Līdz 7 dienām ar roku aizpildīta laiku uzskaite tahogrāfa bojājuma gadījumā
14. Ar roku aizpildīta laika uzskaite vadītāja kartes nozaudēšanas gadījumā līdz 15 dienām, vai maršruta beigām, ja tas nerada draudus satiksmes drošībai
15. Iepriekšējā gadījumā atzīme, ka vadītājs pirmajās 7 dienās par notikušo ir paziņojis savai ATD nodaļai
16. Kajītes, kupejas vai viesnīcas biļete/rēķins, kas apliecina vadītāja atpūtu.
vārdam nav nozīmes, 24.maijs 2012 19:07
Labdien!
Atvainojos, ka jautājums nav gluži par ekspertīzi un apdrošināšanu, bet varbūt varat man, ja ne sniegt atbildi, tad vismaz parādīt virzienu, kur atbildi meklēt.
Mani interesē, vai ir obligāta tahogrāfa lietošana gadījumā, ja tiek veikti pasažieru komercpārvadājumi tepat Latvijas teritorijā?
Ēriks Griģis:

Ir izņēmums, kad autobusa vadītājs reģistrē manuāli. Parasti autobusa vadītājam jāreģistrē vadītāja darbu un atpūtas laiki ar tahogrāfu.
Reģistrēšanas kārtību un izņēmumus nosaka Regula EK 561/2006

Transportlīdzekļu vadītāju sociālie nosacījumi Eiropas tiesību aktos:
1. Padomes 1985.gada 20.decebmra Regula (EEK) Nr. 3821/85 par reģistrācijas kontrolierīcēm, ko izmanto autotransportā
2. Padomes 1998.gada 24.septembra Regula (EK) Nr. 2135/98 ar ko groza Regulu (EEK) Nr.3821/85 par reģistrācijas kontrolierīcēm, ko izmanto autotransportā un Direktīvu 88/599/EEC par Regulas (EEK) Nr.3820/85 un Regulas (EEK) Nr.3821/85 piemērošanu
3. Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 15.marta Regula (EK) Nr.561/2006, ar ko paredz dažu sociālās jomas tiesību aktu saskaņošanu saistībā ar autotransportu, groza Padomes Regulu (EEK) Nr.3821/85 un Padomes Regulu (EK) Nr.2135/98 un atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr.3820/85
4. Komisijas 2009.gada 23.janvāra Regula (EK) Nr.68/2009, ar kuru devīto reizi tehnikas attīstībai pielāgo Padomes Regulu (EEK) Nr. 3821/85 par reģistrācijas kontrolierīcēm, ko izmanto autotransportā
5. Komisijas 2009. gada 16. decembra Regula (EK) Nr.1226/2009 ar kuru tehnikas attīstībai pielāgo Padomes Regulu (EEK) Nr. 3821/85 par reģistrācijas kontrolierīcēm, ko izmanto autotransportā
6. Padomes 2009.gada 21.oktobra Regula Nr. 1071/2009 ar ko nosaka kopīgus noteikumus par autopārvadātāja profesionālās darbības veikšanas nosacījumiem (piemēro no 2011.gada 4.decembra)
7. Komisijas 2010. gada 1. jūlija Regula Nr. 581/2010 par maksimālajiem termiņiem, kuros jāveic attiecīgo datu lejupielāde no transportlīdzekļa datu saglabāšanas ierīces un vadītāja kartes.
Par instruktoru, 22.maijs 2012 9:57
Vēlos mācīties par instruktoru. Kad sāksies otrā pusgada apmācības kursi? Paldies!
Ēriks Griģis:

05.06.2012. plkst. 10:00
WilliBetz vadītājs, 18.maijs 2012 23:42
Kāpēc Krustpils-Katlakalna ielu krustojumā no Slāvju apļa braucot ir tāds sastrēgums?
Ēriks Griģis:

Atbildīgajiem trūkst zināšanas un prasmes!
Tur nepieciešama papildsekcija, kas ļauj braukt taisni pie luksofora sarkanā signāla.
Pēteris, 18.maijs 2012 17:13
Labdien!
Vai man ir iespēja iegūt 95 kodu, ja man uz šo brīdi ir atņemta autovadītāja apliecība un ir soda punkti?
Paldies.
Ēriks Griģis:

Nē nevar!
Jo Latvijā [95] koda iegūšana ir saistīta ar vadītāja apliecības maiņu.

No MK noteikumiem Nr.103 "Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas un atjaunošanas kārtība":
"...
11. Aizliegts izsniegt jebkādu vadītāja apliecību un atļauju personai:
11.1. kurai atņemtas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības (vai noteikts aizliegums tās iegūt);
11.2. kurai konstatētas medicīniskās pretindikācijas transportlīdzekļu vadīšanai vai kura nav veikusi veselības pirmstermiņa pārbaudi 45 dienu laikā no lēmuma paziņošanas dienas;
11.3. kura uzlikto naudas sodu par administratīvo pārkāpumu ceļu satiksmē nav samaksājusi normatīvajos aktos noteiktajā termiņā;
11.4. kurai pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas ietvaros ir piemērots ietekmēšanas līdzeklis – transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums.
..."
No Satiksmes ministrijas, 2.maijs 2012 13:53
Vai Profesionālās kompetences sertifikāts, kuru ieguvu pēc divu nedēļu mācībām un eksāmeniem Satiksmes ministrijā, ir derīgs CSDD [95] koda iegūšanai?
Paldies jau iepriekš!
Ēriks Griģis:

Nē, nav derīgs!
CSDD nepieciešams autoskolas apliecinājums (reģistrācija CSDD grupā un sertifikāts) par periodiskām apmācībām pēc 35 stundu programmas tiem vadītājiem, uz kuriem tas attiecas!
Autoskola, 28.aprīlis 2012 9:36
Vai ir kādas izmaiņas grupu reģistrācijā CSDD autoskolām? Kāpē par to nekur nav rakstīts? Paldies!
Ēriks Griģis:

Jā, ir gan!
1. Jebkura mācību grupa (piemēram, A,B,BE,CE,C,D, [95] kods u.c.) CSDD reģistrējama pirms apmācības uzsākšanas, vēlākais apmācības uzsākšanas pirmajā dienā.
2. Pēc mācību grupas reģistrēšanas divu darba dienu laikā ir iespējams veikt izmaiņas reģistrētajā grupas sastāvā dalībnieku datos vai kādu izslēdzot no saraksta.
3. Šo divu darba dienu laikā nedrīkst grupā piereģistrēt jaunas apmācāmās personas.
5. CSDD informatīvās vēstules norādījumi sājas spēkā ar 07.05.2012.
6. No MK noteikumiem Nr.358 Noteikumi par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām
"...
4.2. Mācību grupu reģistrācija
39. Mācību grupas autoskola elektroniski reģistrē CSDD. Izmaiņas mācību grupas sastāvā atļauts veikt ne vēlāk kā divu darbdienu laikā pēc mācību uzsākšanas.
40. Mācību grupā nereģistrē personu:
40.1. kurai piemērots administratīvais sods – aizliegums noteiktu laiku iegūt transportlīdzekļu vadīšanas tiesības vai atņemtas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības;
40.2. kurai ir transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums;
40.3. kura nav sasniegusi attiecīgās kategorijas transportlīdzekļu vadītāju apmācībai atļauto vecumu;
40.4. kurai konstatētas medicīniskās pretindikācijas transportlīdzekļu vadīšanai;
40.5. kurai nav tiesību uzturēties Latvijā ilgāk par 185 dienām kalendāra gadā.
41. Pēc mācību grupas reģistrācijas tajā neiekļauj jaunas apmācāmās personas.
42. Ja mācību grupā reģistrētā persona neapmeklē nodarbības, autoskola saskaņā ar šo noteikumu 36.punktā minēto līgumu to atskaita no mācību grupas un svītro no mācību grupas žurnāla. Par atskaitīto personu autoskola informē CSDD.
43. Ja tiek mainīts teorētisko priekšmetu nodarbību grafiks vai pasniedzēji, autoskola par to iepriekš informē CSDD.
... "
Daunis, 24.aprīlis 2012 17:32
1) B - mehāniskie transportlīdzekļi, izņemot A kategorijas motociklus, kuru pilna masa nepārsniedz 3500 kg un sēdvietu skaits, neskaitot vadītāja vietu, nepārsniedz astoņas vietas,
2) šādas kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi, kuras pilna masa nepārsniedz 750 kg
Ēriks Griģis:

Cik saprotami un vienkārši, vai ne!
dainis, 24.aprīlis 2012 12:55
Par tām pašām piekabēm! Ko var, ko nevar vilkt ar B kat (3500kg vilcējs+750kg piekabe=B kat)? Lūdzu paskaidrojiet ar konkrētu likumu, lai visi saprot un visiem beidzot būtu skaidrs, (arī tiem, kam galva grūta :) )! Jautājums radies tādēļ, ka viens man mēģina ieskaidrot, ka 750kg piekabi nedrīkstu vilkt, ja sastāva pm ir vairāk, kā 3500kg!

Jau iepriekš pateicos
Ēriks Griģis:

Es jau atbildēju!
"Visus" gaidu autoskolā, kur par BE kategorijas vadītāju apmācībām saņemu atalgojumu, vai prasiet skaidrojumus Satiksmes ministrijā!
Dainis, 23.aprīlis 2012 22:50
Es vēlētos uzzināt! Kā ir ar piekabēm? Vai 750kg piekabe ietilpst E kat. vai nē! Piemērs 3500kg vilcējs + 750kg piekabe = pietiek ar B kat
Ēriks Griģis:

750 kg pilnas masas piekabe ietilpst B kategorijā.

Atbilde.
Pietiek ar B kategoriju.
Anafilaktiskais šox, 23.aprīlis 2012 22:43
Sveiks, Ērik! Pamanīju jaunizdotajās "zaļajās" CSN/CSL grāmatiņās - termins "mopēds" pēc CSN - mehāniskais transportlīdzeklis, termins "mopēds" pēc CSL - nemehāniskais transportlīdzeklis.

Grāmatiņa, protams, nav oficiāls "likuma izdevums", bet autoskolu kursantiem var raisīt pamatīgu neizpratni.

Vēl Noteikumu terminiem, kas ir 1. nodaļas "apakšpunkti", nav numerācija.
Ēriks Griģis:

Taisnība!
Bet grāmatiņas jau neizdod cilvēki, kas nodarbojas ar satiksmes noteikumiem.
vārds, 18.aprīlis 2012 16:03
Četrvirzienu krustojumā divi virzieni ne vienmēr pieder galvenajam ceļam, piemēram ja krustojums ir vienādas nozīmes. Tas, ka jebkādā krustojumā tranvajam ir priekšroka pret auto, ja tie tuvojas no viena virziena (virziena nevis nozīmes) ceļa ir fakts.
Atbilde:
Ēriks Griģis:

Vienādas nozīmes krustojumā tramvajam ir priekšroka! Tas salasāmi ir ierakstīts CSN.

Tikai tad, ja abi (auto un tranvajs) tuvojas no viena virzien, ja no dažādiem - tad nē! (Saistībā ar patreizējām izmaiņām).
Ēriks Griģis:

Viss jau tika agrāk pateikts.
Mārtiņš, 18.aprīlis 2012 10:16
Liels paldies! :)
Ēriks Griģis:

Lai Tev veicas Vācijā, Mārtiņ!
Mārtiņš, 18.aprīlis 2012 0:41
Labdien, Ērik!
Gribēju pajautāt, kā Vācijā saucās tas likums, kas ir Latvijās CSN "analogs", un arī kas Vācijā ir "Ceļu satiksmes likums", ja tāds vispār ir. Ā, un vēl - kas Vācijā ir analogs mūsu Administratīvo pārkāpumu kodeksam, nu, kur visi sodi apkopoti par satiksmes noteikumu pārkāpumiem.
Patiesā cieņā,
Mārtiņš
Ēriks Griģis:

1. Ceļu satiksmes noteikumi >>>Straßenverkehrs-Ordnung (StVO)
www.gesetze-im-internet.de/bunde...
2. LAPK (Administratīvie pārkāpumi ceļu satiksmē) >>> Bußgeldkatalog
bussgeldkataloge.de/index2.html
3. Ceļu satiksmes likums >>> Straßenverkehrsgesetz (StVG)
www.verkehrsportal.de/stvg/stvg....
Anafilaktiskais šox, 18.aprīlis 2012 0:35
Vienādas nozīmes ceļu krustojumā VISPĀR NAV galvenais ceļs (tikalab kā nepastāv "mazāk svarīgs" ceļš). Tur VISI ceļi ir VIENĀDAS NOZĪMES. Šādā krustojumā, kā Ēriks pareizi norādīja, tramvajam ir ABSOLŪTA priekšroka. Bez variantiem.

(P.S. Neba lai precīzētu Ērika teikto, vienkārši tā... domas skaļi...).
Ēriks Griģis:

Tā ir!

Lasītākie raksti

Jaunie raksti