Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Juris, 20.marts 2012 9:52
Bet piemēram D1 kategorijas maršruta taksometri - tie taču ir autobusi un tiem jādod ceļš?
Ēriks Griģis:

Pilnīgi pareizi!
vārdsjuris, 19.marts 2012 19:03
Vai maršruta taksometram, apdzīvotā vietā, kad tas izbrauc no apzīmētas pieturvietas ir jādod ceļš. Paldies.
Ēriks Griģis:

Jā, ir! Citiem transportlīdzekļiem ir jādod ceļš trolejbusam un autobusam, kas sāk braukt no apzīmētas pieturas.
vārds, 18.marts 2012 21:30
Rakstiski, kā tas ir? Jāraksta iesniegums brīvā formā ka "notika tas un tas" vai jāaizpilda apdrošinātāja paskaidrojums, kurš pieejams internetā? Kur tas apdrošinātāja pārstāvja autogrāfs tiks uzlikts?
Ēriks Griģis:

Paziņot var brīvā formā, jo internetā nav paziņojuma parauga, kas jāraksta izraisītājam.
Paziņojumu nokopē un apdrošinātāja pārstāvis uz kopijas raksta paziņojuma apakšā vai otrajā pusē tā, lai tas būtu salasāmi, tad kopiju saņem "vainīgais".
vārds, 17.marts 2012 22:55
Kā tur īsti ir, ja uz CSNg ir ieradusies CP, vai man ir jāatrāda savs auto savam OCTA apdrošinātājam, ja esmu vainīgais?
Ēriks Griģis:

To pateiks apdrošinātājs!
Tad:
1) rakstiski jāpaziņo savam OCTA apdrošinātājam par izraisīto CSNg;
2) no rakstiskā paziņojuma iesniegšanas dienas (apdrošinātāja pārstāvis dienas datumu, laiku, savu vārdu un amatu ar parakstu atzīmē uz iesnieguma kopijas) tikai sestajā dienā "vainīgais" īpašnieks drīkst sākt remontēt savu automobili;
3) ja vadītājs nav paziņojis par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos, pienākums paziņot atbilstoši OCTA likuma prasībām ir transportlīdzekļa īpašniekam vai — transportlīdzekļa līzinga gadījumā — līzinga ņēmējam;
4) skatīsies vai neskatīsies OCTA apdrošinātājs "vainīgā" vadītāja auto, par to apdrošinātājs piecu dienu laikā no rakstiskā paziņojuma iesniegšanas dienas paziņos "vainīgajam" īpašniekam, tāpēc tikai sestajā dienā drīkst uzsāk "vainīgā" auto remontu.
Anafilaktiskais šox, 17.marts 2012 21:14
Paldies, Ērik! Viss respekts!
Atbilde vēl nav
Ērik!, 16.marts 2012 20:58
Paldies!
Ēriks Griģis:

Te būs vadīšanas eksāmena pieņemšanas kārtība pasen jautātājam:
www.csdd.lv/lat/noderiga_informa...
Anafilaktiskais šox, 16.marts 2012 20:57
Ŗiks! Lūdzu izlabo manā ziņā, kur tieši minēti autoskolu nosaukumi, vārdu "notiek" uz "NEnotiek" (pēdējā teikumā), vai arī novāc ARĪ TUR minētos skolu nosaukumus. Tā bija banāla drukas kļūda. Paldies jau iepriekš!
Ēriks Griģis:

Lūdzu!
Juris, 16.marts 2012 16:05
Nelielu neizpratni radīja SP Vāka aizmugures - vispārīgās prasības minētā informācija (www.ltab.lv/data/articles/78/39.... gandrīz pašās beigās. "Šo veidlapu iespējams izmantot pat tad, ja ceļu satiksmes negadījumā nav iesaistīts otrs transportlīdzeklis..." Tas tak nav iespējams?
Ēriks Griģis:

Ja KASKO apdrošinātājs pieprasa aizpildīt SP CSN 54. punkta gadījumā, tad tas KASKO gadījumā ir jāizmanto.
Anafilaktiskais šox, 16.marts 2012 0:34
Drukas kļūda - "NEnotiek čakars". Tieši "autoskolā ***" un "autoskolā ***" viss ir kārtībā. Ēriks varētu izlabot.
Ēriks Griģis:

Nekā personīga, bet pie manis autoskolā arī ir viss kārtībā! Un vēl 24 autoskolās ir kārtībā.
Autobusa šoferis - Tavs skolnieks, 15.marts 2012 18:26
Ēriks, kādu iemeslu tu nosauktu, raksturojot autobusa avāriju šveices tunelī?
Ēriks Griģis:

Ietriecoties labajā sienā, pēc tam - kreisajā un tad frontāli pret sienu piespiedu apstāšanās vietā, tas varēja notikt, ja autobusam strauji sagriež stūri (sirdslēkme vadītājam) vai kas notiek ar labās puses riteni. Autobuss bija 10 gadus vecs, bet tehniski OK. Tad atliek stūres pagriešana.
Neticu, ka autobusa vadītājiem Beļģijā nepārbauda veselību katru gadu. Tad sirds kaites atkrīt.
Kas tad varēja būt par iemeslu traģiskajai avārijai? Vadītāja neuzmanība? Parasti neuzmanība ir 90% līdz 95% pamatā CSNg.
Ticami, ka vadītājs pēc nobrauktajām 20 minūtēm vēlējās ieslēgt TV un centās ievietot disku. Disks izkrita un vajadzēja to pacelt... Tai brīdī viņam no kabatas izkrita telefons ....
Drīz ceru saņemt autopsijas rezultātus un autobusa tehniskā stāvokļa vērtējumu. Tad paliks pasažieru teiktais, kas, visticamāk, atbildēs uz jautājumu - kāpēc tā notika.
Anafilaktiskais šox, 14.marts 2012 17:54
P.S. Nekā personīga, Ērik! Tikai ieteikums.
Ēriks Griģis:

Informāciju pārbaudīju!
Anafilaktiskais šox, 14.marts 2012 11:03
Ērik! Pamatā, ja kursants nenoliek skolas eksāmenu teorijā ar pirmo reizi (pieļaujama viena kļūda, ja ir 30/35 jautājumi, divas kļūdas, ja 60/70 jautājumi), viņš pārliek eksāmenu. Piem. autoskola "Credo", ja kursants nav pieļāvis vairāk par trim kļūdām no 30 jaut., ļauj pārlikt PAR VELTI. Ja ir četras un vairāk kļūdas, tad gan - piečuks. Tirgus konkurence ir milzīga, gribētāju ir daudz, un ir protams "slēpta" naudas noslaukšana, piem. "teorija par velti" , bet pēc katras noklausītās tēmas jāliek ieskaite, nosacījums ieskaitē - bez kļūdām, ja kaut viena kļūda - pārlikšana maksās latu vai divus, tātad cilvēks pārliekot 30 tēmas (CSN 30 nodaļas) samaksā, pat nenojaušot, to pašu teorijas maksu, kādus 50-60 latus. Bet tāpēc pirms iestāšanās ir jānoskaidro visi "par" un "pret". Rīgā ir divas skolas, kur pilnīgi noteikti notiek "čakars" - tie ir "autoskola *** " un tie ir "autoskola *** ". Par citām man informācijas nav.
Ēriks Griģis:

Lūdzu, esi pieklājīgs, ja reiz ienāci manā forumā.
Andris, 12.marts 2012 22:41
Vai autoskolas krāpjas, solot teoriju iemācīt pa velti? Kas aiz tādas labvēlības slēpjas? Paldies!
Ēriks Griģis:

To var saukt par "noklusēšanu", jo skolas nauda pretendentam, lai tiktu pielaists pie valsts eksāmeniem CSDD, vēlāk būs šā vai tā jāsamaksā ar uzviju! Atbilstoši noslēgtajam līgumam, kas paredz tikai apmācības autoskolā bez maksas un reizē bez pielaides valsts eksāmenam, un arī bez ieskaites testiem, un bez valsts eksāmenam CSDD nepieciešamajiem dokumentiem, par krāpšanu to nenosauksi.

Piemērs.
1. Teorijas mācības kurss ir bez maksas. Tas tiesa un tā arī notiek!
2. Savukārt, lai pretendentam autoskola izsniegtu dokumentus dalībai valsts teorijas eksāmenā CSDD, autoskolā, kura teorijas apmācību piedāvāja bez maksas, sekmīgi ir jānokārto ieskaites tests teorijā, pirms tam samaksājot par to 50,- Ls. Katrs atkārtotais ieskaites tests pēc pirmā neveiksmīgā maksā 15,- vai 20,- Ls.
3. Un tā ir patiesība, jo autoskolas un apmācāmā līguma priekšmets ir apmācības kursi bez maksas, nevis dokumentu saņemšana valsts eksāmenam un zināšanu pārbaudes testi pirms eksāmena CSDD.
Ja pēdējo autoskola noklusē mācības uzsākot, tad visiem, pirms mācību uzsākšanas autoskolā, iesaku pārbaudīt maksas nosacījumus par autoskolas piedāvātajiem pakalpojumiem līdz pretendenta pielaidei valsts eksāmenam.
T.i., cik maksā: reģistrācija grupā, teorijas apmācība, testu grāmata, satiksmes noteikumi, pirmās medicīniskās palīdzības kurss, medicīniskā komisija, CSN testi autoskolā, pieeja e-apmācībai, apmācību beigšanas vai pirmseksāmena testi, atkārtotie teorijas testi, mācību braukšanas atļauja, braukšanas karte, braukšanas pirmās trīs, piecas, četrpadsmit un pārējās stundas, braukšanas testi un pirmseksāmena braukšanas ieskaite vai atkārtota ieskaite, izmēģinājuma brauciens ar eksāmena automobili, valsts eksāmens un nokavēts vai atkārtots valsts eksāmens. Tad vēl - cik ilgi samaksa ir spēkā, ja nav iespējams piedalīties vai apmeklēt attaisnotu iemeslu dēļ vai mācības drīkst uz kādu laiku atlikt bez papildus samaksas un bez papildus mācībām vai testiem!
4. Bez tam ir vēl praktiskās braukšanas apmācības, kur autoskola pretendentam dāvina 5 apmācības stundas bez maksas vai ar atlaidi - par 3,-Ls/stundā. Tad nāk noklusētās braukšanas stundas virs tām, par kurām tika maksāts ar atlaidi. Un, visbeidzot, par katru ieskaiti pretendents, pirms dokumentu saņemšanas valsts eksāmenam CSDD braukšanā, maksā autoskolai 15,- Ls. Visticamāk, ka "lēto" vai "dāvināto piecu stundu" vietā pretendents nenokārtoto ieskaišu laikā samaksā autoskolai reizes trīs vairāk, nekā citā autoskolā bez dāvinātām un lētajām stundām braukšanas apmācībā.
Indra , 9.marts 2012 20:30
Labdien,vēlētos uzzināt jūsu ieteikumus šādā situācijā, mēnesi atpakaļ uz gājēju pārejas aizķēru gājēju, kā rezultāta lūzumi un ārstēšanās slimnīcā ilgstoši un tagad persona vēršas pret mani tiesā kas man var draudēt un kā varētu iziet no šīs situācijas ja izlīgums nav iespējams? Paldies
Ēriks Griģis:

1. No Krimināllikuma:
" ...260.pants. Ceļu satiksmes noteikumu un transportlīdzekļu ekspluatācijas noteikumu pārkāpšana
(1) Par ceļu satiksmes noteikumu vai transportlīdzekļu ekspluatācijas noteikumu pārkāpšanu, ja to izdarījusi persona, kas vada transportlīdzekli, un ja tās rezultātā cietušajam nodarīts viegls miesas bojājums, — soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem vai ar arestu, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz sešdesmit minimālajām mēnešalgām, atņemot transportlīdzekļa vadīšanas tiesības uz laiku līdz pieciem gadiem vai bez tā.
(11) Par ceļu satiksmes noteikumu vai transportlīdzekļu ekspluatācijas noteikumu pārkāpšanu, ja to izdarījusi persona, kas vada transportlīdzekli, un ja tās rezultātā cietušajam nodarīts vidēja smaguma miesas bojājums, — soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai ar arestu, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz simt minimālajām mēnešalgām, atņemot transportlīdzekļa vadīšanas tiesības uz laiku līdz pieciem gadiem vai bez tā.
..."
2. Izlīgums ir advokāta kompetencē.
3. Jāredz krimināllieta, lai atrastu, vai tehniski ir ko pateikt priekšā advokātam.
4. Advokāta ikdienas darba vieta ir blakus tiesnesim iepretī prokuroram. Daudz izšķir Jūsu vainu mīkstinošie apstākļi (ja nav pastiprinošie) un advokāta daudzu desmitu gadu prasme saprotoši "izskaidrot aizstāvāmā vēstīto" saviem ikdienas darba vietas kolēģiem.
Anafilaktiskais šox, 9.marts 2012 12:22
Par pagriezienu no Rīgas uz Valdlaučiem.

Ēriks Griģis savas atbildes 3. pinktā mazliet maldās: CNS 142. punkts nosaka - braucot bultas norādītajā virzienā, kas iedegta papildsekcijā kopā ar luksofora sarkano vai dzelteno signālu, transportlīdzekļa vadītājam (arī tramvaja vadītājam) jādod ceļš no citiem virzieniem braucošo transportlīdzekļu vadītājiem.

Paskaidroju: Noteikumi nereglamentē tieši, kā būtu jāizprot papildsekcija, kura strādā reizē ar atļaujošo zaļo signālu luksofora pamatsekcijā. Taču Noteikumi pasaka skaidri: ja papildsekcija strādā reizē ar luksoforā sarkano pamatsignālu - tam, kurš brauc papildsekcijas virziena, JĀDOD CEĻŠ visiem citiem no visiem virzieniem braucošajiem (arī pretimbraucošajiem, kuri nogriežas pa kreisi).

Tomēr, tas, kurš nogriežas pa kreisi, kaut arī redz, ka pretēja virziena luksoforam ir papildsekcija, nevar būt pārliecināts, vai papildsekcija strādā un ar kādu tieši pamatsekcijas signālu reizē tā strādā. Citiem vārdiem, nogriežoties pa kreisi, ir jāvēro, ko dara pretimbraucošais, kas nogriežas pa labi - ja viņš dod mums ceļu - varam braukt, ja nedod - iedosim ceļu viņam. Ja notiks CSNg - būs ļoti grūti pierādīt, ka tas, kurš griezās pa labi, nav ievērojis 142. punktu.

Rezumējot - braucot pa kreisi "Valdlauču" gadījumā, jāievēro CSN 10. punktā noteikto - nedrīkst radīt bīstamas situācijas un nodarīt zaudējumus.

Ceru, saprotami izskaidroju.
Ēriks Griģis:

Papildsekcija kopā ar zaļo signālu - noteikumi reglamentē, bet ne visi zina, kā!
Interesents, 9.marts 2012 11:12
Sveiki, Ērik! Delfi portālā ir izvērsusies "karsta" diskusija par Valdlauču/Bauskas ielas krustojumu: aculiecinieks.delfi.lv/news/auto...
Vēlētos noskaidrot Jūsu viedokli par šo gadījumu.

Paldies!
Ēriks Griģis:

1. Papildsekcija pie zaļā luksofora signāla, braucot no Ķekavas puses, aizliedz nogriezties pa labi, ja tā ir izslēgta. Zaļais deg, bet papildsekcija nedeg - pa labi nogriezties aizliegts.
2. Papilsekcijai būtu jāizslēdzas zaļā signāla beigās, lai no Rīgas braucošie bez traucējuma varētu pabeigt kreiso manevru, kas jau to ir uzsākuši un nobraukuši no galvenās ceļa Rīga-Ķekava brauktuves. Intensīvas satiksmes laikā var izmantot sarkano krustu (kas pēc būtības ir aizliedzošs signāls, bet budžets prasa savu) luksoforā no Rīgas puses braucošajiem! Papildsekciju var kombinēt ar sarkano signālu luksoforā! Iespējas ir, tikai tās uzlabos satiksmes drošību, ko budžeta dēļ nedrīkstētu pieļaut.
3. Nogriežoties pa kreisi, braucot no Rīgas puses, ir jādod ceļš tiem, kas brauc pretī taisni vai nogriežas pa labi. Deg zaļais no Rīgas braucošajiem, nogriezties pa kreisi drīkst, dodot ceļ tiem, kas brauc no Ķekavas taisni vai otrajā brauktuvē nogriežas pa labi.
Dainis, 6.marts 2012 12:44
Labdien!

Gribētu zināt, kādai kategorijai pieder posmainais autobus "garmoška"! Cik es esmu interesējies, domas dalās viens saka, ka D otrs saka, ka DE, kā tad īsti ir, man jau liekas ka DE!

Paldies jau iepriekš
Ēriks Griģis:

D, jo posmainajam autobusam nav piekabes, kuru var atvienot no autobusa, lai ar autobusu brauktu tālāk.

1.pielikums Ministru kabineta 2004.gada 29.jūnija noteikumiem Nr.571
Transportlīdzekļu vadītāja apliecību kategorijas, kuras dod tiesības vadīt attiecīgus transportlīdzekļus
"...
1.8. D - mehāniskie transportlīdzekļi pasažieru pārvadāšanai, kuros sēdvietu skaits, neskaitot vadītāja vietu, pārsniedz astoņas vietas, kā arī šādas kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi, kuras pilna masa nepārsniedz 750 kg;
...
1.13. DE - D kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi, kuras pilna masa pārsniedz 750 kg
..."
Ceļu satiksmes likums
...
18) piekabe (puspiekabe) — transportlīdzeklis, kas paredzēts braukšanai savienojumā ar mehānisko transportlīdzekli. Šis termins neattiecas uz motociklu blakusvāģiem
... "
Piemērs.
M3 kategorija - transportlīdzekļi, kuri konstruēti un izgatavoti pasažieru pārvadāšanai un kuros papildus vadītāja sēdeklim ir vairāk nekā astoņi sēdekļi un kuru maksimālā masa pārsniedz 5 tonnas.
M2 vai M3 kategorijas transportlīdzekļi;
9.2.1. I klases transportlīdzekļi:
9.2.1.1. CA vienstāva;
9.2.1.2. CB divstāvu;
9.2.1.3. CC vienstāva, posmains; >>> ir (viens, bez piekabes) M3 transportlīdzeklis = autobuss = "garmoška".

M2 un M3 kategoriju transportlīdzekļa tipa, varianta un versijas definīcijas
4.4. konstrukcijas un dizaina būtiski aspekti:
4.4.1. šasija/nesošā virsbūve (vienstāvu, divstāvu, posmainais, ar zemu grīdas novietojumu u.tml.)

Piekabe = O3 kategorija - piekabes, kuru maksimālā masa pārsniedz 3,5 tonnas, bet nepārsniedz 10 tonnas.
Posmainais autobuss transportlīdzekļu, to piekabju un sastāvdaļu atbilstības novērtēšanas noteikumos ir uzdots kā M2 vai M3 transportlīdzeklis bez piekabes O kategorijas.
Sergejs, 29.februāris 2012 8:56
Labdien! Sazinoties ar Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju, noprotu, ka apdrošinātājs nosaka vainīgo, pamatojoties uz apdrošināšanas likuma 31.panta 1.punktu:
Apdrošinātāji, kas ir apdrošinājuši ceļu satiksmes negadījumos iesaistīto transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs, ņemot vērā ceļu satiksmes negadījuma apstākļus, izvērtē un nosaka katras ceļu satiksmes negadījumā iesaistītās personas atbildību par nodarītajiem zaudējumiem.
Vai tā tiešam ir?
Un vai cietušajam ir jāiesniedz SP izraisītāja apdrošinātajam "... tikko tas ir kļuvis iespējams."? Apdrošināšanas līkuma neesmu tādu atradis. Tur ir tikai minēts 38.pantā:(3) var pieteikties uz mantas izdarītiem zaudējumiem- gada laikā; (4) veselības kaitējumu- trīs gada laikā no apdrošināšanas gadījuma iestāšanās.
Ēriks Griģis:

1. Apdrošinātāji nosaka atbildību katrai CSNg iesaistītai personai.
Ja Jums patīk, sauciet to par "vainīgā" noteikšanu, kaut vainīgo subjektu nosaka tikai policija vai tiesa!
2. Jā gan, rīkojieties, kā tas rakstīts 38. pantā.

No LTAB mājas lapas:
www.ltab.lv/lv/biezak-uzdotie-ja...

"... Kas jādara Latvijas Republikā ceļu satiksmes negadījumā iesaistītajām personām?
1) Ceļu satiksmes negadījumā iesaistītās personas normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos par negadījumu nekavējoties paziņo Valsts policijai, kā arī veic visus iespējamos pasākumus, lai novērstu vai samazinātu turpmākos zaudējumus.
2) Persona, kura pretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību, nekavējoties (tiklīdz tas ir iespējams) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniedz aizpildīto saskaņoto paziņojumu apdrošinātājam, kas apdrošinājis zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda. Ja persona, kura ir aizpildījusi saskaņoto paziņojumu, nepretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību, tā nekavējoties (tiklīdz tas ir iespējams) iesniedz saskaņoto paziņojumu apdrošinātājam, ar kuru noslēgts transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgums, vai, ja tas nav iespējams, Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam.
..."
Rādžiņš, 28.februāris 2012 17:24
Tikko pa rādžiņu Skonto teica - intensīvas snigšanas apstākļos jāieslēdz pakaļējie miglas lukturi! Ko tas nozīmē? Paldies!
Ēriks Griģis:

Tas nozīmē redzamības attālumu, kas snigšanas laikā braukšanas virzienā ir mazāks par 50 m.
Juris, 28.februāris 2012 17:01
Vai drīksts sastādīt SP, ja vienam no iesaistītajiem auto nav OCTA un/vai izieta TA (protams nav cietušo, 2 auto utt)? Paldies.
Ēriks Griģis:

1. Ceļu satiksmes likums un Ceļu satiksmes noteikumi to neaizliedz!
2. OCTA likums arī paredz šādu iespējamību! To pieļauj 36.panta 2. punkta 1. apakšpunkts.

No OCTA likuma:
"... (2) Ceļu satiksmes negadījumā iesaistītajam transportlīdzekļa vadītājam ir pienākums paziņot par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam šādā veidā:
1) ja transportlīdzekļa īpašnieks ir persona, kura pretendē uz apdrošināšanas atlīdzību, viņš iesniedz apdrošinātājam, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda, pieteikumu par apdrošināšanas gadījumu. Pieteikumam pievieno aizpildītu saskaņoto paziņojumu, ja ceļu satiksmes negadījuma apstākļi fiksēti, izmantojot saskaņotā paziņojuma veidlapas
... "

Lasītākie raksti

Jaunie raksti