Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
guntis, 7.aprīlis 2012 12:21
Labdien!
Vai Jūs lūdzu varētu pateikt,kurā vietā tieši aprakstīta fotoradaru konstatēto sodu uzlikšanas kārtība un to piemērošana.
Paldies.
Ēriks Griģis:

Saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma (CSL) 43.6panta 5.daļu, protokols - lēmums ne vēlāk kā triju darba dienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas tiek nosūtīts transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītajam turētājam vai, ja turētājs nav norādīts, - transportlīdzekļa īpašniekam (valdītājam).
Īpatnības administratīvajā procesā attiecībā uz pārkāpumiem, kuri fiksēti ar tehniskiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, noteiktas CSL 43.6pantā.
No CSL:
"...
43.6 pants. Īpatnības administratīvajā procesā attiecībā uz pārkāpumiem, kuri fiksēti ar tehniskiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli
(1) Pārkāpumus var fiksēt ar tehniskiem līdzekļiem (fotoiekārtas vai videoiekārtas), neapturot transportlīdzekli. Kārtību, kādā izmanto tehniskos līdzekļus (fotoiekārtas vai videoiekārtas), nosaka Ministru kabinets.
(2) Par pārkāpumu, kas fiksēts ar tehniskiem līdzekļiem (fotoiekārtas vai videoiekārtas), neapturot transportlīdzekli, piemēro tikai vadītājam paredzēto minimālo naudas sodu.
(3) Ja pārkāpums fiksēts ar tehniskiem līdzekļiem (fotoiekārtas vai videoiekārtas), neapturot transportlīdzekli, par to bez transportlīdzekļa vadītāja klātbūtnes tiek sastādīts administratīvā pārkāpuma protokols — lēmums, kurā norādāma šāda informācija:
1) protokola — lēmuma sastādīšanas datums;
2) institūcija, kuras amatpersona uzlikusi sodu, un attiecīgās amatpersonas amats, vārds un uzvārds;
3) pārkāpuma konstatēšanas datums un laiks;
4) pārkāpuma izdarīšanas vieta (pilsētas vai citas apdzīvotas vietas nosaukums, adrese);
5) transportlīdzekļa marka un valsts reģistrācijas numurs;
6) norāde uz pārkāptajām tiesību normām (normatīvā akta pants, tā daļa, punkts vai apakšpunkts);
7) lēmums par naudas soda uzlikšanu un naudas soda apmērs;
8) naudas soda samaksas termiņš;
9) maksājuma uzdevuma rekvizīti un institūcijas, kurās iespējams samaksāt naudas sodu;
10) pieņemtā lēmuma apstrīdēšanas (pārsūdzēšanas) kārtība;
11) informācija par sekām, kādas iestājas, ja naudas sods netiek samaksāts;
12) fotogrāfija, kurā redzams trans­portlīdzeklis un valsts reģistrācijas numura zīme.
(4) Informāciju par pieņemto lēmumu Valsts policija ievada transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā vai traktortehnikas un tās vadītāju informatīvajā sistēmā.
(5) Protokolu–lēmumu ne vēlāk kā triju darbdienu laikā pēc tā pieņemšanas nosūta transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītajam turētājam vai, ja turētājs nav norādīts, — transportlīdzekļa īpašniekam (valdītājam).
Ja pārkāpums izdarīts ar transportlīdzekli, kas pastāvīgi reģistrēts ārvalstī, bet tā izmantošanai Latvijā šā likuma 9.panta piektajā daļā noteiktajos gadījumos ir saņemta atļauja, protokolu–lēmumu nosūta personai, kura saņēmusi atļauju.
Ja pārkāpums izdarīts ar transportlīdzekli, kas nodots tirdzniecībai (tam uzstādītas tirdzniecības valsts reģistrācijas numura zīmes vai transportlīdzeklis reģistrēts tirdzniecības reģistrā), protokolu–lēmumu nosūta komersantam, kurš veic attiecīgā transportlīdzekļa tirdzniecību. Protokols–lēmums ir derīgs bez sodu piemērojušās amatpersonas paraksta. Protokols–lēmums stājas spēkā septītajā dienā no tā nodošanas pastā.
(5.1) Valsts policija ar Ceļu satiksmes drošības direkciju var noslēgt deleģēšanas līgumu, kurā paredz, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā savas kompetences ietvaros apstrādā to informāciju, kas par attiecīgo pārkāpumu saņemta no tehniskajiem līdzekļiem, sagatavo šā panta trešajā daļā minētā protokola—lēmuma projektu, kuru nosūta Valsts policijai izvērtēšanai un lēmuma pieņemšanai, kā arī pēc attiecīgā lēmuma pieņemšanas minēto protokolu—lēmumu nosūta šā panta piektās daļas pirmajā teikumā minētajai personai.
Ministru kabinets noteic tās atlīdzības apmēru un piešķiršanas kārtību, kuru Ceļu satiksmes drošības direkcija saņem par šīs daļas pirmajā teikumā minētajiem pakalpojumiem.
(5.2) Ja šā panta piektās daļas pirmajā, otrajā un trešajā teikumā minētā persona nav vadījusi transportlīdzekli pārkāpuma izdarīšanas brīdī, tā protokolu–lēmumu nodod (nosūta) transportlīdzekļa vadītājam, kurš pārkāpuma fiksēšanas brīdī vadīja transportlīdzekli.
(5.3) Protokolu–lēmumu var apstrīdēt un pārsūdzēt transportlīdzekļa vadītājs, kurš pārkāpuma fiksēšanas brīdī vadīja transportlīdzekli.
(6) Uzliktais naudas sods samaksājams Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktajā termiņā.
(7) Ja uzliktais naudas sods nav samaksāts Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktajā termiņā, transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā vai traktortehnikas un tās vadītāju informatīvajā sistēmā izdara atzīmi par aizliegumu līdz naudas soda samaksai veikt valsts tehnisko apskati transportlīdzeklim, ar kuru izdarīts pārkāpums, un reģistrēt to transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā vai traktortehnikas un tās vadītāju informatīvajā sistēmā. Šādu atzīmi par aizliegumu veikt tehnisko apskati transportlīdzeklim neizdara vai arī izdarīto atzīmi dzēš, ja tiek konstatēts, ka pārkāpuma izdarīšanas brīdī transportlīdzeklis nav atradies īpašnieka (turētāja, valdītāja) valdījumā citas personas prettiesisku darbību dēļ.
(8) Ja par pārkāpumu, kas fiksēts ar tehniskiem līdzekļiem (fotoiekārtas vai videoiekārtas), neapturot transportlīdzekli, uzliktais naudas sods nav samaksāts Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktajā termiņā, tas piedzenams no transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītā turētāja vai, ja turētājs nav norādīts, — no transportlīdzekļa īpašnieka (valdītāja), izņemot gadījumu, kad pārkāpuma izdarīšanas brīdī transportlīdzeklis nav atradies īpašnieka (turētāja, valdītāja) valdījumā citas personas prettiesisku darbību dēļ.
(26.05.2005. likuma redakcijā ar grozījumiem, kas izdarīti ar 15.12.2005., 15.02.2007., 19.02.2009., 13.05.2010., 15.12.2011. un 23.02.2012. likumu, kas stājas spēkā 27.03.2012.)
..."
Aleksandr, 7.aprīlis 2012 1:10
Labdien, man te ir jautajums sakara ar 148. CSN punktu.
148. Vienādas nozīmes ceļu krustojumā, kā arī nevienādas nozīmes ceļu krustojumā, ja
transportlīdzekļi tam tuvojas no viena virziena, tramvaja vadītājam neatkarīgi no tā braukšanas virziena
ir priekšroka attiecībā pret bezsliežu transportlīdzekļu vadītājiem.
(Grozīts ar MK 01.11.2010. noteikumiem Nr.1028)
Man interese ta daļa "ja
transportlīdzekļi tam tuvojas no viena virziena, tramvaja vadītājam neatkarīgi no tā braukšanas virziena
ir priekšroka attiecībā pret bezsliežu transportlīdzekļu vadītājiem." Tatad sanak ja auto brauc no preteja virziena taisni, bet tramvajam janogriežas pa kreisi, auto vadītajam ir priekšrocība? Pieliku shēmu, paldies par atbildi! img823.imageshack.us/img823/9026...
Ēriks Griģis:

Nav tā, kā jautāji un uzzīmēji!
Vienādas nozīmes ceļu krustojumā, tramvaja vadītājam neatkarīgi no tā braukšanas virziena ir priekšroka attiecībā pret bezsliežu transportlīdzekļu vadītājiem.
To nosaka CSN 148. punkts.

CSN 148. Vienādas nozīmes ceļu krustojumā, kā arī nevienādas nozīmes ceļu krustojumā, ja transportlīdzekļi tam tuvojas no viena virziena, tramvaja vadītājam neatkarīgi no tā braukšanas virziena ir priekšroka attiecībā pret bezsliežu transportlīdzekļu vadītājiem.

Lasi tā, kā to skaidroju autoskolā un klausītāji var saprast uzrakstīto:
1) Vienādas nozīmes ceļu krustojumā,
2) kā arī nevienādas nozīmes ceļu krustojumā, ja transportlīdzekļi tam tuvojas no viena virziena,
3) tramvaja vadītājam neatkarīgi no tā braukšanas virziena ir priekšroka attiecībā pret bezsliežu transportlīdzekļu vadītājiem.

Tātad:
1. Vienādas nozīmes ceļu krustojumā, tramvaja vadītājam neatkarīgi no tā braukšanas virziena ir priekšroka attiecībā pret bezsliežu transportlīdzekļu vadītājiem.
2. Nevienādas nozīmes ceļu krustojumā, ja transportlīdzekļi tam tuvojas no viena virziena, tramvaja vadītājam neatkarīgi no tā braukšanas virziena ir priekšroka attiecībā pret bezsliežu transportlīdzekļu vadītājiem.
Павел, 6.aprīlis 2012 14:04
Vai izbraukšana no dzīvojamās zonas (529. c/z) uz koplietošanas ceļa ir vai nav "krustojums"? Paldies
Ēriks Griģis:

1. Ja izbrauc no blakusteritorijas, kur beidzas dzīvojamā zona (CSN 1.24.) , tad tas nav krustojums, tikai, visticamāk, tā būs izbraukšana uz galvenā ceļa ar nosacījumu, ka izbraucot no dzīvojamās zonas blakusteritorijā ir jādod ceļš citiem ceļu satiksmes dalībniekiem (CSN 157.).
2. Izbraucot no dzīvojamās zonas (CSN 1.16.) pa ceļu, kas veido krustojumu ar ceļu atbilstoši CSN 1.24. norādītajai vietai, notiek izbraukšana krustojumā.
CSN 157. punkts krustojumā joprojām ir spēkā!
Eriks, 4.aprīlis 2012 22:10
Vai autoinstruktoram (pasniedzējam) ir jābūt piesaistitam konkrētajai autoskolai? Kur ta ir teikts (ja ta tas ir)? Paldies!!!
Ēriks Griģis:

No Darba likuma:
"... 2.pants. Darba tiesiskās attiecības regulējošo likumu spēks attiecībā uz personām
(1) Šis likums un citi normatīvie akti, kas regulē darba tiesiskās attiecības, ir saistoši visiem darba devējiem neatkarīgi no to tiesiskā statusa un darbiniekiem, ja darba devēju un darbinieku savstarpējās tiesiskās attiecības dibinātas uz darba līguma pamata.
..."
www.likumi.lv/doc.php?id=26019

1. Ja piesaiste ir līgums, tad pasniedzējam atbilstoši Darba likumam noteikti ir jāslēdz darba līgums ar autoskolu un līdz ar to ir piesaiste skolai.
2. Instruktoram, kurš nevēlas būt darba attiecībās, nav obligāti jābūt piesaistei - līgumam ar autoskolu. Toties ar līgumu-piesaisti skolai instruktors no tās saņems audzēkņus apmācībai.
3. Autoskolai apmācības kartē ir jāuzrāda instruktori, kas gatavos audzēkņus. Tiem jābūt piesaistītiem autoskolai ar darba līgumu. Bez līguma-piesaistes šādas darba attiecības nav iedomājamas.

Darba un apmācības attiecības tiesiski pareizi būs noformētas ar šadiem līgumiem:
1) autoskola - pasniedzējs;
2) autoskola - instruktors (pēc autoskolas izvēles);
3) autoskola - apmācāmais;
4) instruktors - apmācāmais.
Guntras , 3.aprīlis 2012 16:10
Labdien. Novietoju auto stāvvietā, kreisajā pusē ceļa zīmei 532 ar papildzīmi 837 invalīdu stāvvieta, citu papildzīmju par darbības zonu nav asfalts klāts ar biezu ledus sniega kārtu. Piebrauca pašvaldības policija novieto auto blakus ceļa zīmju labajā pusē un izraksta sodu. Kur tad ir zīmes darbības zona?
Ēriks Griģis:

Zīmes darbība ir spēkā no tās uzstādīšanas vietas līdz tuvākajam krustojumam aiz zīmes. Ja krustojuma nav, tad līdz CSN 298.26. punktā noteiktajām ceļa zīmēm. Ja ceļa zīme ir uzstādīta pret laukuma vai fasādes malu, tad papildzīme "Invalīdiem" 837. norāda, ka stāvlaukums vai tā daļa paredzēta transportlīdzekļiem, kas apzīmēti ar vadītāja - invalīda pazīšanās zīmi gadījumā, ja nav ceļa apzīmējumi, kas nosaka invalīdu stāvvietu skaitu vai robežas.

Piezīmes!
1. Par nenotīrītu brauktuves daļu ar regresu vērsties pret ceļa (laukuma uzturētāju) īpašnieku.
2. Vadāt līdzi lāpstu vai slotu, lai notīrot laukuma daļu nākošreiz pierādītu, ka nav pārkāpti zīmes ar papildzīmi prasības un samaksāt sodu.
kaspars, 3.aprīlis 2012 15:03
Labden. man ir tāda situācija. pirms mēnešā notika CSN. man krustojumā, sanā iebrauca sieviete. es braucu pa galveno, viņai bija zīme dodiet ceļu. no manas puses ir cietušie, sievai kas sēdēja aizmugurē, ir galvas trauma, dokumentēta slimnīca un tt. līdz ar to ir uzsākta kriminallieta. auto sasists. apdrošinataji ir novertējuši zaudējumus, bet atlīdzību neizmaksā, kamēr nebūs izbeigta lieta (zvanot apdrošinatājam man strikti pateica ka neko nemaksās kamēr nebūs atzinuma- tiesas sprieduma). cik noprotu, mūsu tiesu sistēma strādā diezgan lēni, un ja gadijumā tiesa būs pēc gada vai diviem, tad tikmēr atlīdzība auto remontam nebūs izmaksāta, un auto stāvēs sēta sasists.
kā es varētu rīkoties lai pasteidzinātu apdrošinatāju? konkrēti Giensidige.
ar cieņu.
Ēriks Griģis:

1. Jums varētu palīdzēt civilprasības celšana pret vainīgo personu.
2. Iespējams izlīgums krimināllietā, ja vainīgā puse samaksā prasīto zaudējuma summu.
vārds, 27.marts 2012 17:59
Labdien, Griģa kungs,
Gribēju jautāt kad sāksies instruktoru apmācības grupas un kādi ir nodarbību laiki ?
Paldies
ar cieņu, Kaspars.
Ēriks Griģis:

03.04. no plkst.10:00 līdz 14:00

t. 26322578
Uģis, 23.marts 2012 20:00
Sveiki,vēlētos uzzināt braucot ar vilcēju un puspiekabi kādas darbības ir viss bīstamākās?
Ēriks Griģis:

Profesionālajos vadītāju apmācības kursos veltu Jūsu jautājumam 35 stundas!
vārdsJuris, 20.marts 2012 9:58
Vai tiešam, jo:

Riteņu transportlīdzekļu klasifikācija, kategoriju definīcijas un noteikšanas kritēriji, transportlīdzekļu virsbūvju veidi un to definīcijas
(Pielikums MK 28.02.2012. noteikumu Nr.151 redakcijā):


M2 un M3 kategorijas transportlīdzekļus, kuros nav vairāk par 22 pasažieru vietām (neskaitot vadītāja vietu), iedala divās klasēs:

3.1. A klase – autobusi, kuros ir sēdvietas, bet kuru konstrukcija un aprīkojums paredz arī stāvošu pasažieru pārvadāšanu;

3.2. B klase – autobusi, kuros ir tikai sēdvietas un kuru konstrukcija neparedz stāvošu pasažieru pārvadāšanu.
Ēriks Griģis:

Kaut vai privātais autobuss uzsāk braukt no pieturas apdzīvotā vietā, citiem transportlīdzekļu vadītājiem ir jādod tam ceļš!
Juris, 20.marts 2012 9:52
Bet piemēram D1 kategorijas maršruta taksometri - tie taču ir autobusi un tiem jādod ceļš?
Ēriks Griģis:

Pilnīgi pareizi!
vārdsjuris, 19.marts 2012 19:03
Vai maršruta taksometram, apdzīvotā vietā, kad tas izbrauc no apzīmētas pieturvietas ir jādod ceļš. Paldies.
Ēriks Griģis:

Jā, ir! Citiem transportlīdzekļiem ir jādod ceļš trolejbusam un autobusam, kas sāk braukt no apzīmētas pieturas.
vārds, 18.marts 2012 21:30
Rakstiski, kā tas ir? Jāraksta iesniegums brīvā formā ka "notika tas un tas" vai jāaizpilda apdrošinātāja paskaidrojums, kurš pieejams internetā? Kur tas apdrošinātāja pārstāvja autogrāfs tiks uzlikts?
Ēriks Griģis:

Paziņot var brīvā formā, jo internetā nav paziņojuma parauga, kas jāraksta izraisītājam.
Paziņojumu nokopē un apdrošinātāja pārstāvis uz kopijas raksta paziņojuma apakšā vai otrajā pusē tā, lai tas būtu salasāmi, tad kopiju saņem "vainīgais".
vārds, 17.marts 2012 22:55
Kā tur īsti ir, ja uz CSNg ir ieradusies CP, vai man ir jāatrāda savs auto savam OCTA apdrošinātājam, ja esmu vainīgais?
Ēriks Griģis:

To pateiks apdrošinātājs!
Tad:
1) rakstiski jāpaziņo savam OCTA apdrošinātājam par izraisīto CSNg;
2) no rakstiskā paziņojuma iesniegšanas dienas (apdrošinātāja pārstāvis dienas datumu, laiku, savu vārdu un amatu ar parakstu atzīmē uz iesnieguma kopijas) tikai sestajā dienā "vainīgais" īpašnieks drīkst sākt remontēt savu automobili;
3) ja vadītājs nav paziņojis par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos, pienākums paziņot atbilstoši OCTA likuma prasībām ir transportlīdzekļa īpašniekam vai — transportlīdzekļa līzinga gadījumā — līzinga ņēmējam;
4) skatīsies vai neskatīsies OCTA apdrošinātājs "vainīgā" vadītāja auto, par to apdrošinātājs piecu dienu laikā no rakstiskā paziņojuma iesniegšanas dienas paziņos "vainīgajam" īpašniekam, tāpēc tikai sestajā dienā drīkst uzsāk "vainīgā" auto remontu.
Anafilaktiskais šox, 17.marts 2012 21:14
Paldies, Ērik! Viss respekts!
Atbilde vēl nav
Ērik!, 16.marts 2012 20:58
Paldies!
Ēriks Griģis:

Te būs vadīšanas eksāmena pieņemšanas kārtība pasen jautātājam:
www.csdd.lv/lat/noderiga_informa...
Anafilaktiskais šox, 16.marts 2012 20:57
Ŗiks! Lūdzu izlabo manā ziņā, kur tieši minēti autoskolu nosaukumi, vārdu "notiek" uz "NEnotiek" (pēdējā teikumā), vai arī novāc ARĪ TUR minētos skolu nosaukumus. Tā bija banāla drukas kļūda. Paldies jau iepriekš!
Ēriks Griģis:

Lūdzu!
Juris, 16.marts 2012 16:05
Nelielu neizpratni radīja SP Vāka aizmugures - vispārīgās prasības minētā informācija (www.ltab.lv/data/articles/78/39.... gandrīz pašās beigās. "Šo veidlapu iespējams izmantot pat tad, ja ceļu satiksmes negadījumā nav iesaistīts otrs transportlīdzeklis..." Tas tak nav iespējams?
Ēriks Griģis:

Ja KASKO apdrošinātājs pieprasa aizpildīt SP CSN 54. punkta gadījumā, tad tas KASKO gadījumā ir jāizmanto.
Anafilaktiskais šox, 16.marts 2012 0:34
Drukas kļūda - "NEnotiek čakars". Tieši "autoskolā ***" un "autoskolā ***" viss ir kārtībā. Ēriks varētu izlabot.
Ēriks Griģis:

Nekā personīga, bet pie manis autoskolā arī ir viss kārtībā! Un vēl 24 autoskolās ir kārtībā.
Autobusa šoferis - Tavs skolnieks, 15.marts 2012 18:26
Ēriks, kādu iemeslu tu nosauktu, raksturojot autobusa avāriju šveices tunelī?
Ēriks Griģis:

Ietriecoties labajā sienā, pēc tam - kreisajā un tad frontāli pret sienu piespiedu apstāšanās vietā, tas varēja notikt, ja autobusam strauji sagriež stūri (sirdslēkme vadītājam) vai kas notiek ar labās puses riteni. Autobuss bija 10 gadus vecs, bet tehniski OK. Tad atliek stūres pagriešana.
Neticu, ka autobusa vadītājiem Beļģijā nepārbauda veselību katru gadu. Tad sirds kaites atkrīt.
Kas tad varēja būt par iemeslu traģiskajai avārijai? Vadītāja neuzmanība? Parasti neuzmanība ir 90% līdz 95% pamatā CSNg.
Ticami, ka vadītājs pēc nobrauktajām 20 minūtēm vēlējās ieslēgt TV un centās ievietot disku. Disks izkrita un vajadzēja to pacelt... Tai brīdī viņam no kabatas izkrita telefons ....
Drīz ceru saņemt autopsijas rezultātus un autobusa tehniskā stāvokļa vērtējumu. Tad paliks pasažieru teiktais, kas, visticamāk, atbildēs uz jautājumu - kāpēc tā notika.
Anafilaktiskais šox, 14.marts 2012 17:54
P.S. Nekā personīga, Ērik! Tikai ieteikums.
Ēriks Griģis:

Informāciju pārbaudīju!

Lasītākie raksti

Jaunie raksti