Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Andris, 3.janvāris 2012 7:44
Sakiet lūdzu, kad sāksies instruktoru kursi?
Ēriks Griģis:

Pirmā nodarbība autoskolu pasniedzējiem un instruktoriem notiks 10.01.2012. plkst. 10:00
Tragedija Kraslava, 2.janvāris 2012 18:27
Par notikuso tragediju Kraslavaa drosi vien lasijat! Ludzu sakiet, vai boja gajuso piederigie var ceret ko sanemt berem no apdrosinataja?
Ēriks Griģis:

Jā, var, jo apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no LTAB Garantijas fonda.
Vadītājs, 2.janvāris 2012 17:00
Sakiet lūdzu, kad sāksies jūsu lasītās lekcijas profesionāļien Rīgā?
Ēriks Griģis:

Paspēsiet uz grupu, kura nodarbības tikko ir sākusi!
Zvaniet t. 26322578
Ieva, 28.decembris 2011 23:35
Labdien!
Vai apdrošinātājs var prasīt pēc desmit gadiem atlīdzināt zaudējumus, kas nodarīt 3.personai (Žogs it kā bojāts) par CSN, ja vispār šo 10 gadu laikā nav bijuis neviens paziņojums, bet jau aprēķināti līgumsoda procenti. Apdrošinātājs savā paziņojumā nenorādīja ne notikuma vietas adresi, ne īsti kad tas ir izdarīts, tikai a/m marku, kas bija pirms 10 gadiem (līdz ar to tika secināts, ka tāds termiņš pagājis) un norāda, ka CSN noticis alkohola reibumā, lai gan pierādījumu tam nav.
Ēriks Griģis:

Ja nav prasīts agrāk, tad pēc desmit gadiem vairs nevar!
Aldis, 28.decembris 2011 0:47
Kā tad tur īsti ir?
citēju
3. Profesionālās kvalifikācijas iegūšanai Jums ir nepieciešams vēlreiz nokārtot teorētisko un braukšanas eksāmenu. Profesionālajam teorētiskajām eksāmenam ir 45 jautājumi katrā profesionālajā kategorijā, no kuriem Jūs varat kļūdīties 5 reizes un kurš ilgs vienu stundu. Braukšanas profesionālais eksāmens ilgst 1,5 stundas.
un
Pēc periodisko apmācību kursu noklausīšanās vadītāja apliecību maiņa CSDD notiks bez eksāmena! Nepieciešama tikai derīga veselības uzziņa un patreizējā vadītāja apliecība bez lieguma!
Pieteikumus ar saviem tālruņa nr. sūtiet lūdzu uz e-pastu: egrigis@delfi.lv

Es saskatu pretrunu.
Ēriks Griģis:

Izlasot MK noteikumus Nr.103., pretrunas izzudīs!
Eksāmens ir jākārto jaunajiem vadītājiem, kas pamata kvalifikāciju ieguvuši pēc profesionālo prasību stāšanās spēkā.
Eksāmens nav jākārto vadītājiem, kas kategoriju ieguvuši pirms profesionālā iedalījuma stāšanās spēkā.
Artūrs, 27.decembris 2011 19:20
Cik dienās (termiņš) ir jāizņem atļauja braukšanai Latvijā ar ārvalstīs reģistrētu automašīnu? Esmu LV pilsonis un esmu patstāvīgi nodarbināts ārvalstīs.
Ēriks Griģis:

Piecu dienu laikā no automobiļa ievešanas dienas Latvijā!
Bet vai Jums atļauja vispār ir jāizņem?

No Ceļu satiksmes likuma:
"...
(5) Šā panta ceturtajā daļā minētās personas Latvijas teritorijā var vadīt ārvalstīs pastāvīgi reģistrētu vieglo automobili šādos gadījumos:
1) persona vada vieglo automobili, ko iznomājis (izīrējis) ārvalstīs reģistrēts uzņēmējdarbības veicējs, kas nodarbojas ar autoiznomāšanu (autoizīrēšanu), un to transportlīdzekļa vadītājs apliecina ar transportlīdzekļa nomas (īres) līgumu un ārvalstīs izdotu transportlīdzekļa reģistrācijas apliecību, kurā kā īpašnieks (turētājs, valdītājs) norādīts transportlīdzekļa iznomātājs (izīrētājs);
2) persona vada vieglo automobili, klāt­esot tādam transportlīdzekļa īpašniekam (turētājam, valdītājam) vai viņa pilnvarotai personai, kas nav šā panta ceturtajā daļā minētā persona;
3) persona strādā algotu darbu ārvalstīs vai mācās tādā mācību iestādē vai uzņēmumā, kurš atrodas ārvalstīs, vai ārvalstīs veic uzņēmējdarbību kā individuālais komersants vai pašnodarbinātā persona;
4) persona ir tāda ārvalstīs reģistrēta tiesību subjekta īpašnieks (dalībnieks) vai amatpersona, kurš veic uzņēmējdarbību;
5) persona ieņem vēlētu amatu citas Eiropas Savienības dalībvalsts pašvaldības lēmējinstitūcijā;
6) personai izsniegta uzturēšanās atļauja (reģistrācijas apliecība) ārvalstīs;
7) vieglo automobili vada tāda persona, kura ir laulātais, pirmās pakāpes radinieks (tai skaitā adoptētais vai adoptētājs) vai otrās pakāpes radinieks tādam attiecīgā vieglā automobiļa īpašniekam (turētājam, valdītājam), kurš saskaņā ar šā panta noteikumiem minēto transportlīdzekli varētu vadīt Latvijas teritorijā;
8) gadījumā, kas nav minēts šīs daļas 1., 2., 3., 4., 5., 6. vai 7.punktā, bet ne ilgāk par piecām dienām, skaitot no dienas, kad persona atbilstoši šā panta sestajā daļā minētajiem Ministru kabineta noteikumiem ir saņēmusi atļauju piedalīties ceļu satiksmē un ne biežāk kā divas reizes kalendārajā gadā.
...
10.pants. Transportlīdzekļu reģistrācija
(1) Ceļu satiksmē iesaistītos transportlīdzekļus reģistrē:
(1. 1 prim) Šā panta pirmās daļas 2. un 3.punktā minēto ceļu satiksmē iesaistīto transportlīdzekļu reģistrācija veicama piecu dienu laikā pēc transportlīdzekļu iegādes vai ārvalstīs iegādātu transportlīdzekļu ievešanas dienas.
... "
Egijai.!!!, 26.decembris 2011 19:26
Šeit uzdod citus jautājumus !!!!!!, bet par auto plusiem un mīnusiem var palasīt www.whatcar.lv

egle
Ēriks Griģis:

Paldies! To neaizmirstiet!
Kaspars, 26.decembris 2011 18:55
Labdien!Jautājums par digitālo karti.Sanāk braukt katru dienu ar citu mašīnu,dažreiz pa vidu ir vairākas brīvdienas,vai man katru reizi uzsākot darbu ir jāņem brīvdienu lapa,ja es piedzenu laiku manuāli.Vai drīkst ārzemēs izņemt karti,ja es stāvu 9 stundas un gribu atstāt mašīnu,un iet kaut kur pastaigāties.
Ēriks Griģis:

1. Nē, nav jāņem!
2. Drīkst, tikai pēc kartes ievietošanas no jauna manuāli jāievada Jūsu darbībām šai laikā atbilstošais režīms!
Egija.!, 26.decembris 2011 14:07
Labdien.!
Ir tāda doma iegādāties mazdu 323.! Izlaiduma gads - 1995.! Motors 1,5 - benzīns.!
Varbūt kādam ir šāds auto un var padalīties ar informāciju , kādi plusi un mīnusi ir šai masīnai.!
Ēriks Griģis:

Doma nav peļama! Tikai šeit neviens ar Tevi nedalīsies!
Ivars no Norge, 25.decembris 2011 19:33
Vai nezini, kas notiek Norge ar sviestu? Nevaru to nopirkt pat par naudu!!!
Ēriks Griģis:

Pirms Ziemassvētkiem Norvēģijas tirgū esot pietrūcis ap 1000 tonnām sviesta. Melnajā tirgū paciņa sviesta - 250 grami maksā 40,- EURO. Autopārvadātāji var jau sākt to vest no Latvijas vai Lietuvas, ja tā tauku procents atbildīs pieprasītajam.
Ja ne no Latvijas piena pārstrādātājiem, tad no Vācijas jau noteikti iztrūkumu līdz Jaungadam nosegs!
Tās ir tikai 25 fūres ar sviesta!
Dzintars, 25.decembris 2011 11:05
Vai starppilsētu regulāru maršrutu autobusu vadītāji var izsēdināt pasažierus ārpus sabiedriska transporta pieturam, piemēram uz nomalem, kur tas atļauj CSN? Es atceros it ka nevar, bet nevaru tieši atcerēties likumu vai ministru kabineta noteikumus, kur tas būtu uzrakstīts.
Priecīgus Ziemassvētkus!
Ēriks Griģis:

Paldies!

Nedrīkst, izņemot piespiedu apstāšanās gadījumos.

No MK noteikumiem Nr.634 "Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā":
"... 9. Reģionālajā starppilsētu un reģionālajā vietējās nozīmes autobusu maršrutā apdzīvotās vietās pasažieri iekāpj autobusā un izkāpj no tā autoostā. Ja apdzīvotajā vietā autoostas nav, pasažieri iekāpj autobusā un izkāpj no tā autobusu kustības sarakstā norādītajās pieturvietās. Apdzīvotajās vietās pieturvietas ārpus autoostas nosaka pasūtītājs pēc saskaņošanas ar attiecīgo pašvaldību.
... "
Ēriks, 25.decembris 2011 0:24
Priecīgus Ziemassvētkus!
Ēriks Griģis:

Uz apledojoša ceļa braucot 90 km/h jebkurš vieglais automobilis, pilnpiedziņas džips, autobuss ar vai bez kravas apstāsies nobraucis vismaz 320 metrus!

Brauciet droši ar distanci, kas ir garāka par apstāšanās ceļu, jo jūs gaida mājās!
nina, 21.decembris 2011 21:19
Paskaidrot ludzu:prasiba regressa termins-3 gadi ,bet civillikims-10 gadi ,negadijums biji-2077 augusta,celu satiksmes notiekimi-10 punkta - tagad sanema regress prasibu ka vajag rikoties.
Ēriks Griģis:

1. Prasiet apdrošinātājam paskaidrot rakstiski par piestādītā regresa iemesliem un termiņiem.
2. CSN 10. punkts ir vispārīgs prasību nosacījums, nevis pārkāpuma punkts, kas varētu būt par pamatu regresam.
3. Iesniedziet prasību izskatīt regresa pamatotību, regresa noilguma - trīs vai desmit gadi skaidrojumu LTAB, Lomonosova ielā 9, Rīgā.
4. Saņemot no LTAB regresu noraidošu atbildi, iesniedziet prasību tiesā izskatīt apdrošinātāja piestādītās regresa prasības atcelšanu.

Man nepieciešams!
Lai konkrētāk spriestu par Jūsu turpmāko rīcību, man ir jāiepazīstas ar Jūsu regresa lietas materiāliem.
Kaspars, 21.decembris 2011 13:25
Labdien! Man pagaidām neviens nespēj sniegt atbildi,vai drīkst vilkt mehānisko transporta līdzekli,to daļēji novietojot uz velkamā transporta līdzekļa(autoevakuators paceļ tiltu uz dakšām) ,ja tam nav tehniskās apskates un octa?Paldies.
Ēriks Griģis:

Nedrīkst!
Artuurs, 19.decembris 2011 10:31
Kada adrese Rigaa bus lekcija un cikos?
Ēriks Griģis:

Tas ir 5 dienu lekciju cikls profesionāliem autovadītājiem par samaksu. Ir nepieciešama iepriekšēja pieteikšanās.
Zvanīt 26322578
Zzz, 18.decembris 2011 22:19
Labdien, Ērik,
jautājums saistībā ar apdrošinātāja vainas sadalījumu CSNg iesaistītiem transportlīdzekļiem.
Tr.līdzeklis A izbrauca no pagalma uz ceļu, pa kuru virzījās tr.līdzeklis B atpakaļgaitā. Apdrošinātājs piešķir vainas sadalījumu 50% abiem tr.līdzekļiem, neskatoties uz to, ka bija vairākkārt prasīts pārskatīt lēmumu, jo bija nepareizi sastādīts sask.paziņojums CSNg vietā (iesniegtajā shēmā attēlots, ka CSNg notika krustojumā, bet reāli tas notika jau uz ceļa - shēmu sastādīja atpakaļgaitā braucošais - ar nodomu vai nē, bet tikai balstoties uz šīs shēmas, kuru abi parakstīja, apdrošinātājs atsaka 100% kompensācijas izmaksu tr.līdz. A vadītājam). Pamats 50-50 sadalījumam ir tās, ka Ceļu satiskmes noteikumi paredz, ka tr.līdzeklim izbraucot no blakusteritorijas, ir pienākums dot ceļu transportlīdzekļiem, kas pārvietojas pa ceļu. Un tr.līdzeklis, kas virzās atpakaļgaitā, nedrīkst radīt traucējumus citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Apgalvojums, ka shēma ir sastadīta nepareizi, tiek ignorēts. Jautājums, ka likt apdrošinātājam pieņemt izlabotu CSNg shēmu? Kā zināms, LTAB pieņem lēmumu, kuram ir rekomendējošs raksturs.

Joks taču ir tāds, ka paziņa ietriecas krustojumā atpakaļgaitā, un (cits) apdrošinātājs netaisa 50-50. Stāsta paziņam, ka Latvijā CSNoteikumi paredz, kā 100% vainas ir tikai un vienīgi atpakaļgaitā braucošam. Tauta jautā, kur taisnībā?
Ēriks Griģis:

Fotogrāfijas pēc sadursmes vai video no reģistratora var mainīt lēmumu, kas pieņemts balstoties pēc shēmā attēlotā sadursmes brīža!

1. Ja nepareizi sastādīts saskaņotais paziņojums, kuru abi iesaistītie vadītāji ir parakstījuši, tad jāpārbauda, vai vadītājiem ir veselības uzziņa! Ja veselības uzziņas abiem ir, tad apdrošinātājam nav iemesla apšaubīt abu vadītāju spriešanas spējas, vienojoties par visiem būtiskajiem CSNg apstākļiem.
2. Ja apdrošinātājs no abu vadītāju paskaidrojumiem nespēj sadalīt atbildību citādi, tad LTAB izstrādātā metodika pieļauj to dalīt uz pusēm.
3. Ja ir pretenzijas pret apdrošinātāju lēmumu, tad atlīdzību nedrīkst izņemt! Un prasība pārskatīt apdrošinātāja lēmumu atlīdzināt zaudējumus 50%:50% ir iesniedzama tiesā.
4. Jūsu aprakstītā situācija ir apskatīta LTAB metodiskajos materiālos 65. lpp., kā braukšana atpakaļgaitā, šeit:
www.ltab.lv/data/articles/533/51...
5. Ne visi apdrošinātāji ir mācījušies satiksmes noteikumus, bet viņi visi savā metodikā tos izmanto lēmumu pieņemšanā! Pieļauju, ka šajā situāciju es par atbildības sadalījumu spriestu atšķirīgi no metodikas. Bet es nēesmu ne apdrošinātājs, ne tiesnesis.
Artur, 18.decembris 2011 18:52
luudzu paskaidrojet,kaados apstaklos var izmantot 1o- gadu regressa pret vaininieku.
Ēriks Griģis:

Likumdošana Latvijā.
Latvijā grozījumi likumos stājas spēkā noteiktā datumā. Uz notikušiem satiksmes negadījumiem un apdrošināšanas gadījumiem līdz šim datumam, attiecas iepriekšējie - vecie likuma punkti.
Ar to datumu, kad likuma grozījumi stājās spēkā - no jauna pieņemtie grozījumi attiecas uz visiem satiksmes negadījumiem un apdrošināšanas gadījumiem, kas notikuši sākot ar likuma grozījumu stāšanās spēkā datumu un pēc tam - līdz mūsdienām, ja vien nav pieņemti atkal jauni likumu grozījumi.

Attiecībā uz regresa prasību.
1. Regresa prasību piestādīšanas laika periodu nosaka Likums "Par apdrošināšanas līgumu".
Likumā apdrošinātājam bija paredzēts regresa prasības piestādīšanas laiks - 10 gadi no atlīdzības izmaksas dienas cietušajam.
2. 15.03.2007. tika pieņemtas likuma izmainas, kuras nosauca "Grozījumi likumā "Par apdrošināšanas līgumu". Likumā paredzēja jaunas prasības regresa piestādīšanas laikam - 3 gadi no atlīdzības izmaksas dienas CSNg cietušajam.
3. Pieņemtos grozījumus izsludināja "LV", 56 (3632), 04.04.2007.
4. Izsludinātajās likuma izmaiņās paredzēja tā'stāšanās spēkā laiku - grozījumi stājās spēkā 18.04.2007.

Skaidrojums.
5. Uz visiem tiem CSNg, kas notika līdz 18.04.2007. un uz kuriem ir attiecināma regresa prasības piestādīšana, atbildīgajai personai par nodarīto zaudējumu regresa prasību apdrošinātājs ir tiesīgs piestādīt 10 gadu laikā skaitot no atlīdzības izmaksas dienas cietušajam.
6. Uz visiem tiem CSNg, kas notikuši sākot ar 18.04.2007. (ieskaitot šo datumu) līdz šodienai un uz kuriem ir attiecināma regresa prasības piestādīšana, atbildīgajai personai par nodarīto zaudējumu regresa prasību apdrošinātājs ir tiesīgs piestādīt 3 gadu laikā skaitot no atlīdzības izmaksas dienas cietušajam.

7. Komerclekciju par OCTA apdrošināšanu, regresa prasībām un jautājumiem, ko noklusē apdrošinātājs, lasīšu 27.12.2011. Kuldīgā un 02.01.2012. Rīgā.
nika, 18.decembris 2011 18:42
Boljsaja prosjba - pojasnitj ,v kakih slucajah mogut ,trebovanija regressa v tecenii 10 let ot strahovoj kompanii zakonnimi k vinovniku
Ēriks Griģis:

Lekcijā par kravu nostiprināšanu paskaidrošu regresa būtību, atlīdzības atteikumu transportlīdzekļu un kravu apdrošināšanā.
Lekcijai pieteikties šeit:
www.komin.lv/frame/Intro1.aspx?H...
vārds Sandis, 16.decembris 2011 20:58
2010 gada 1. oktobri nokartoju C un D1 kategoriju un 2011 nokartoju CE un DE, cik es saprotu lai es dabuutu 95.kodu man tagad jaiet atkal visi kursi jaakarto teorijas eksamens un taa brauksana 90 minutes vai kaa, un otrs jautajums tagad man tiesibas ir nomainitas uz UK vai es varu kartot to 95 kodu LV, un vai man jamaina atpakalj tiesibas uz LV un vai tas kads der arii UK
Ēriks Griģis:

1. Kursos nav jāpiedalās, skolas izliksies nezinām, ko Jūs vēlaties!
2. Autoskolās Jums parādīs CSDD majas lapā profesionālo eksāmenu jautājumu testu un liks tos trenēties, līdz spēsiet uz tiem atbildēt vismaz ar četrām kļūdām! Autoskolas no profesionālajiem eksāmenu jautājumiem ir PrintScrīnējušas 220, kurus Jums par samaksu dos vingrināties. Latvijā mācības autoskolā prfesionālajiem vadītājiem CSDD nav paredzējusi un tāpēc to var veikt pašmācībā. Pārējās Eiropas valstīs ir paredzētas 280 stundu apmācību programma autoskolā pamata un profesionālās kvalifikācijas iegūšanai, bet tikai profesionālās kategorijas - 140 stundu programma.
3. Profesionālās kvalifikācijas iegūšanai Jums ir nepieciešams vēlreiz nokārtot teorētisko un braukšanas eksāmenu. Profesionālajam teorētiskajām eksāmenam ir 45 jautājumi katrā profesionālajā kategorijā, no kuriem Jūs varat kļūdīties 5 reizes un kurš ilgs vienu stundu. Braukšanas profesionālais eksāmens ilgst 1,5 stundas. Pirms tā dators no 14 jautājumiem izmetīs 3 jautājumus par transportlīdzekli, no kuriem viens būs par kravas nostiprināšanu, un Jums uz tiem būs jāatbild pastāstot un parādot uz automobili, kuru būsiet personīgi sarunājis kopā ar instruktoru valsts braukšanas eksāmenam. Nokārtojot vienu profesionālo eksāmenu, saņemsiet kodu uz visām profesionālajām kategorijām, kuras Jums jau ir iegūtas vai kuras iegūsiet piecu gadu laikā.
4. Sekmīgi nokārtojot profesionālo eksāmenu un pierādot derīgas medicīniskās uzziņas esamību, Jums izsniegs LV vadītāja apliecību ar 95 kodu. Pēc tam to UK samainīsiet uz vajadzīgo.
5. Pirms valsts eksāmena parādīsiet CSDD savu UK vadītāja apliecību un viņi paskaidros, vai pirms eksāmena tā ir jāmaina pret LV apliecību. To un pārējos jautājumus uzzināsiet piezvanot uz +371(67025777)
Inta, 16.decembris 2011 20:15
Vai es varētu ko vairāk uzzināt par kravam un kā automobīlī tās ir jāpiestiprina? Paldies!
Ēriks Griģis:

Jā, lūdzu! Meklējiet šeit:
www.komin.lv/frame/Intro1.aspx?H...

Lasītākie raksti

Jaunie raksti