Pēc Eiropas Komisijas aplēsēm, apmēram 10% avāriju cēlonis ir transportlīdzekļu sliktais tehniskais stāvoklis. Gandrīz puse autovadītāju sava spēkrata remontu veic pirms došanās uz tehnisko apskati vai tikai pēc tās, liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) veiktā aptauja*.
Saskaņā ar CSDD datiem ar pirmo reizi tehnisko apskati iziet 55% automobiļu. Tas liek secināt, ka lielai daļai automobiļu, kas ikdienā piedalās ceļu satiksmē, ir būtiski vai bīstami bojājumi.
Lai mudinātu autovadītājus ikdienā rūpēties par sava spēkrata tehnisko stāvokli un atgādinātu, ka katrs šoferis ir atbildīgs par sava auto drošību ceļu satiksmē, CSDD uzsāk kampaņu “Mēs par drošu auto!”.
“Viens no drošas satiksmes garantiem ir drošs auto. Diemžēl ir autovadītāji, kuri vai nu neapzinās situācijas nopietnību, esot ceļu satiksmē, vai vienkārši ir pavirši gan pret sava spēkrata tehnisko stāvokli, gan pret savu un citu satiksmes dalībnieku dzīvībām,” uzsver CSDD Transportlīdzekļu kontroles un sertifikācijas inspekcijas priekšnieks Jānis Liepiņš.
“Saplēstas riepas un pilnībā nodiluši protektori, izrūsējuši caurumi auto virsbūvē un detaļās, ielauztas balstiekārtas – no tehniskajās apskatēs un kontrolēs uz ceļiem redzētā kļūst baisi, iedomājoties, ka šādas automašīnas brauc mums pretim. Vēl biedējošāki ir transportlīdzekļu vadītāji, kuri pašrocīgi veic dažādus “radošus uzlabojumus”, cenšoties novērst radušās problēmas. Piemēram, ar koka tapām aizdarina pilošo benzīna bāku vai ar savilcējiem piestiprina izrūsējušo un nost krītošo izpūtēju,” pārbaudēs pieredzēto komentē J. Liepiņš.
Eksperts norāda, ka šādu transportlīdzekļu dalība satiksmē ir bumba ar laika degli. Nelaime var notikt brīdī, kad nāksies strauji reaģēt negaidītā situācijā, kas galarezultātā var novest pie traģiskām sekām, iesaistot arī citus satiksmes dalībniekus.
CSDD veiktajās pārbaudēs uz ceļiem vidēji katram desmitajam automobilim tiek atklāti lielāki vai mazāki bojājumi, kas galvenokārt saistīti ar bremžu sistēmas un balstiekārtas darbību, kā arī neatbilstošām gaismām. Savukārt pēc CSDD tehniskās apskates datiem, dienā vidēji 13 automobiļiem tiek aizliegta turpmāka dalība ceļu satiksmē, no kuriem lielākajai daļai (62%) ir problēmas ar bremžu sistēmu.
CSDD aicina būt atbildīgam un gudram autovadītājam – uzturi savu auto kārtībā arī ikdienā, ne tikai pirms tehniskās apskates! Pat elementāru drošības pasākumu neievērošana var novest pie traģiskām sekām. Par vienkāršām drošības pārbaudēm var parūpēties ikviens pats:
pārliecinies, ka auto lukturi ir noregulēti un tie nežilbina pretimbraucējus, rūpējies, lai automašīnas lukturi ir notīrīti un darbotos, pirms došanās ceļā palūkojies, vai zem Tava auto nav eļļas, degvielas vai cita šķidruma pleķis, rūpīgi apskati riepas, vai tās ir atbilstošas braukšanai – nav saplaisājušas, deformētas vai nodilušas, negaidot nokrišņus, pārbaudi, vai vējstikla slotiņas nodrošina redzamību, pārbaudi spiedienu riepās, ievērojot norādes uz auto uzlīmes vai automašīnas lietotāja rokasgrāmatā, atceries – ja kaut kas grab vai klab, dodies pie sava meistara!
Ceļu satiksmes drošības kampaņu “Mēs par drošu auto!” organizē CSDD, to atbalsta apdrošināšanas sabiedrība ERGO.
*CSDD aptauja, kas veikta sadarbībā ar tirgus un sociālo pētījumu aģentūru “Latvijas fakti”, norisinājās no šī gada 11. līdz 21. maijam. Kopumā tajā piedalījās 1017 autovadītāji no visas Latvijas vecumā no 18 līdz 74 gadiem.
CSDD kā vienmēr operē ar viltus statistiku.
Ir tā bijis ar bezmaksas apskates apmeklējumu, saki kur šeit?
Ak, Māri, vai tad pirmo reizi lasi CSDD žēlabu rakstus?
1) "Saskaņā ar CSDD datiem ar pirmo reizi tehnisko apskati iziet 55% automobiļu". 45% neiziet, bet kur dati par tiem bojājumiem? Nezin kāpēc šādas detaļas NEKAD netiek publicētas. Piemēram, atgāzes - kādu bīstamību tas rada satiksmei? Te forumā viens bija norāvis 3nieku par rokasbremzi. Jā, 3nieku. Cik bīstams viņš ir sabiedrībai? u.t.t.
2) "CSDD veiktajās pārbaudēs uz ceļiem vidēji katram desmitajam automobilim tiek atklāti lielāki vai mazāki bojājumi" - objektivitātes dēļ vēlētos pajautāt, kā tad notiek šīs pārbaudes. Objektīvi būtu tad, ja tā vienkārši noturētu pirmo braucošo auto, pārbaudītu, palaistu, tad nākošo u.t.t. Praktiski visticamāk jauniem un spožiem auto neviens uzmanību nepievērš, jo nez vai tiem kas vainas - tik statistiku var sabojāt. Brauc pēc skata nojāts Audi 80 - nu būtu brīnums, ka kaut ko neatrastu.
Varbūt šīs skates tiešām notiek objektīvāk, bet es tam pārāk neticu - pārāk daudz jau CSDD tiešām nodarbojas ar skaitļu pasniegšanu sev vēlamā veidā (starp citu, Iauto varētu piedalīties kādā reidā un detalizēti aprakstīt, kā tad viss notiek. Cik jaunus S klases meršus vai 6os Audi noturēja).
3) "Savukārt pēc CSDD tehniskās apskates datiem, dienā vidēji 13 automobiļiem tiek aizliegta turpmāka dalība ceļu satiksmē" - vismaz dižajā pilsētā skati iet nejēdzīgi liels skaits pilsoņu un ir jau arī visa pārējā Latvija turklāt. Tie 13 uz visa fona nav nemaz tik daudz, pie kam par to 3nieku - skat. 1. punktu un rokasbremzi.
4) Piesaukt kaut kādu koka tapu bākā - nu zin, cik tādu gan ir? Vesels viens? Pie tam tas vēl ir diskutējami - gluži iespējams, ka to ir izdarījis lieliskais servismenis Vasja un pilsonis kā labticīgs pakalpojuma ņēmējs pat nenojauš par šādu radošu risinājumu.
"Pēc Eiropas Komisijas aplēsēm, apmēram 10% avāriju cēlonis ir transportlīdzekļu sliktais tehniskais stāvoklis" - pirms laika labs cilvēks bija ļāvis man iepazīties ar Tīnūžu ceļa auditu, kurā bija analizēti negadījumi. Nezin kāpēc tehniskais stāvoklis diži nefigurēja. Daļa bija savas glupības dēļ (apdzina neskatoties, sapinās meistarībā, pārvērtēja spējas), daļa nelaimīgas sagadīšanās pēc (pārsvarā zvēri). Par to pēdējo vēl varētu varbūt diskutēt, jo teorētiski var gadīties, ka zvēru varētu ieraudzīt ātrāk ar labākiem lukturiem vai arī sabremzēt ar krietnākām riepām, taču tie zvēri ir visai neprognozējami un nereti izlec priekšā arī jauniem un glauniem auto, kas tāpat nespēj reaģēt.
Tikko privātam kantorim (kurš strādā dēļ peļņas savai kabatai) atļauj veikt publisku funkciju (tādu, kas ar likumu ir obligāta visiem iedzīvotājiem), tā tūlīt ir klāt trīs korupciju [zagšanu] balstoši vaļi - melošana visiem jebkādā veidā, manipulācijas ar noteikumiem, politiķu uzpirkšana.
Slima valsts.
Starp citu, LVC arī līdzīgi darbojas kā CSDD. Te, šajā mīļajā dzimtenē, ir slima valsts.
Pats tu esi slims. Tad brauc prom uz kādu veselu valsti, tādi īdētāji šeit nav vajadzīgi... Tikai izdomā, uz kurieni, jo daudzās Eiropas valstīs vispār apskati veic privāti servisi.
ir liela atšķirība - obligāta valsts prasība, kuru nodrošina viens monopolists vai to nodrtošinā vairāki uzņēmēji...
pat baisi iedomāties, kas būtu, ja OCTA polise būtu jāpērk tikai vienā AAS...
Kā padomju laikā ar Gosstrah? Bet gan jau ka nebūtu tik traki - tad jau monopolistu uzraudzītu sab-pak. regulators.
Visai bieži sab. pak., regulators ir visai bezzobains...
Tikko kaut kas ir jānodod monopolista rokās un jāregulē - tā momentā rodas dažnedažādākie korupcijas riski...
ar šo lēmumu tagad galvenais, lai nepasliktinās jau tā sliktais auto stāvoklis uz LV ceļiem.
Un ļoti ceru, ka neizjuks šobrīd ļoti ērtā apskates sistēma... samaksā internetā, ja gribas var pierakstīties pat uz konkrētu laiku, un 20 min laikā esi ticis galā normālā iestādē.
Ļoti nepatik braukāt pa visādiem debīliem servisiem, kur nekas nenotiek laicīgi - aizbrauc uz sarunāto laiku, bet pie tavas mašīnas ķeras klāt tik pēc pusstundas un tad vēl velk garumā...
Nu jā... viens ņaudētājs sacepjas, ka esot netaisnīgi, ka apskati nodod privātam kantorim, kuru interesējot tikai peļņa un kurš tā dēļ uzpērkot politiķus (valstij piederošs SIA uzpērk savus saimniekus politiķus, lai varētu pelnīt... vot, pērle ), tad ieliek linku, kur teikts, ka nodos pat vairākiem, kuri, protams, strādā pretēji tirgu ekonomikas likumiem, un peļņa viņus neinteresē, tikai satiksmes drošība, un arī nekādu korupcijas risku, protams, nav... un es esot liekulis
OCTA nozarē jau it kā strādā pretēji tirgus likumiem kāpēc gan arī apskatēs nevarētu būt tāpat?