Latvijā tirgos ar bioetanolu darbināmus auto 9

10.aprīlis 2006 11:09

„E&S Auto, Saab oficiālais dīleris Latvijā, ir saņēmis tiesības importēt Latvijā Saab 9-5 BioPower automašīnas,” informē „E&S Auto” Tirdzniecības vadītājs Didzis Kalnietis.

„Latvija varētu kļūt par 4.valsti Eiropā pēc Zviedrijas, Lielbritānijas un Vācijas, kur ikvienam patērētājam ir iespēja iegādāties gan ar bioetanolu darbināmu automobili, gan arī nodrošināt bioetanola degvielas pieejamību plašākam patērētāju lokam,” norāda Didzis Kalnietis, uzsverot, ka „kamēr nevienā degvielas uzpildes stacijā nav uzpildes punkta ar bioetanolu, mēs neesam tiesīgi Latvijā reģistrēt nevienu ar bioetanolu darbināmu mašīnu.”

„Lai no „SAAB Automobile” rūpnīcas iegūtu tiesības importēt ar bioetanolu darbināmo Saab 9-5 BioPower, ir nepieciešams izpildīt virkni prasības, kā, piemēram, bioetanola degvielas E85 kvalitātes prasības un citas tehniskas nianses,” skaidro Saab oficiālā dīlera Latvijā pārstāvis, norādot, ka ”kopš pagājušā gada rudens kopīgi ar bioetanola ražotāju „Jaunpagasts Plus” ir veikts ievērojams sagatavošanās darbs, lai Latvijā varētu piedāvāt bioetanolu kā degvielu autotransportam.”

„Šobrīd sekmīgam projekta startam ir nepieciešami 2 atbalsta punkti: pirmais, valdības līdzdalība, līdzīgi Zviedrijas piemēram, nosakot akcīzes nodokļa atlaides bioetanolam, kas tiek izmantots kā autotransporta degviela. Otrais nepieciešamais atbalsta punkts ir kāda no degvielas uzpildes staciju tīkla līdzdalība, vienu no degvielas uzpildes „pistolēm” atvēlot bioetanolam," norāda Donats Vaitaitis, „Jaunpagasts Plus” valdes priekšsēdētājs.

Ja „Likumā par akcīzes nodokli” bioetanolam tiktu paredzēta tāda pat nodokļa likme kā 100% biodīzeļdegvielai, bioetanola (E85) mazumtirdzniecības cena varētu būt par 20-25% mazāka nekā benzīna (E95) cena. Tādejādi videi draudzīgā degviela kļūtu arī patērētājiem interesantāka.

„Biodegvielas, tai skaitā, bioetanola, programmas attīstība varētu kļūt par svarīgu lauksaimniecības attīstības stimulu, radot Latvijas zemniekiem jaunu un perspektīvu lauksaimnieciskās ražošanas jomu,” uzsver Donats Vaitaitis. „Tāpat tas veicinātu vietējās ražošanas attīstību. Šobrīd pie esošajām ražošanas jaudām Latvijas vietējie ražotāji var nodrošināt prognozējami nepieciešamo bioetanola apjomu vismaz tuvāko 5 gadu perspektīvā.”

„Nozīmīgu ieguldījumu biodegvielas ieviešanas atbalstam varētu sniegt arī pašvaldības,” stāsta Didzis Kalnietis, ”jo, piemēram, Stokholmas pašvaldība ir noteikusi bezmaksas iebraukšanu vecpilsētā, kā arī bezmaksas stāvēšanu pašvaldības maksas stāvvietās visām Saab BioPower un citām ar bioetanolu darbināmām automašīnām.”

***

SAAB automobiļu rūpnīca jau kopš 2005.gada augusta ražo un Zviedrijā piedāvā automašīnu Saab 9-5 2.0t BioPower, kura par degvielu izmanto bioetanolu, kas ir viens no videi draudzīgajiem biodegvielas veidiem. Šajā laika posmā Zviedrijā ir pārdotas vairāk nekā 6000 šādas automašīnas, kas veido aptuveni 80% no Saab 9-5 modeļa tirdzniecības apjomiem kaimiņvalstī.

Lielās klases „premium” segmenta modelis Saab 9-5 BioPower kā degvielu var izmantot gan 100% benzīnu (E95), gan 100% spirtu, kā arī benzīna un spirta sajaukumu jebkurās proporcijās. Optimālais degvielas un benzīna sajaukums ir bioetanola degviela E85, kurā, saskaņā ar Eiropas Savienības standartiem, 85% veido bioetanols un 15% fosilā degviela (benzīns).

Bioetanola kā degvielas alternatīvas izmantošana sekmēs oglekļa dioksīda (CO2) līmeņa samazināšanos atmosfērā, jo bioetanola sadegšanas rezultātā radītais CO2 pirms tam ir piesaistīts no atmosfēras graudu augšanas procesā. Turpretī fosilās degvielas (gan naftas produktu, gan arī dabasgāzes) sadegšanas procesā radītais CO2 veido papildus ogļskābās gāzes izmešus atmosfērā, tādejādi pastiprinot globālās sasilšanas efektu.

***

Latvijā izstrādāta „Biodegvielas ražošanas un lietošanas Latvijā programma 2003.-2010.gadam”, kas tika akceptēta Ministru kabinetā 2003.gada 13.decembrī. Saskaņā ar šo programmu paredzēts kā minimums 2010.gadā Latvijā saražot ap 75 000 tonnas biodegvielas, tajā skaitā 32 tūkst. tonnas bioetanola un 43 tūkst. tonnas biodīzeļdegvielas, kas 2010.gadā Latvijā nodrošinātu aptuveni 5,75% biodegvielas īpatsvaru kopējā degvielas patēriņā. Līdz ar to tas veicinātu arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 8.maijā pieņemto direktīvu 2003/30/EC „Par biodegvielu un citu atjaunojamo degvielu izmantošanas veicināšanu transportā” izpildi.

Latvijas Republikas Saeimā 2005.gada 17.martā pieņemts arī „Biodegvielas likums”, kas nosaka biodīzeļdegvielas, bioetanola un biogāzes aprites valsts politikas pamatprincipus, biodegvielas apritē iesaistīto institūciju kompetenci, valsts atbalstu biodegvielas ražošanai, biodegvielas apritē iesaistīto personu tiesības, pienākumus un atbildību un biodegvielas patērētāju informēšanas kārtību.

„Likums par akcīzes nodokli” biodegvielai, galvenokārt, kā fosilās degvielas piemaisījumam, paredz akcīzes nodokļa atvieglojumus. Likums jau šobrīd paredz likmi 0 lati par 1000 litriem 100% biodīzeļdegvielai, kas iegūta no rapšu sēklu eļļas. Diemžēl likumā nav atrunāta akcīzes nodokļa likme (atlaide) par degvielu izmantojamam bioetanolam, ja tā īpatsvars sajaukumā ar naftas produktiem ir lielāks par 5% no kopējā daudzuma, kas būtu tikai loģiski paredzēt arī E85 (ES bioetanola degvielas standarts) degvielai attiecīgu akcīzes nodokļa likmes atlaidi.

Otrs atbalsta veids noteikts ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.712 (pieņemti 2005.gada 13.septembrī) – „Kārtība, kādā piešķir valsts atbalstu ikgadējā minimāli nepieciešamā biodegvielas daudzuma ražošanai un nosaka finansiāli atbalstāmās kvotas biodegvielai”. Šis tiešais atbalsts 2005.gadā noteikts 140 latu apmērā par saražotajiem 1000 litriem bioetanola un 170 latu par saražotajiem 1000 litriem biodīzeļdegvielas finansiāli atbalstāmās kvotas ietvaros.

 
Visi komentāri
 
197616. viesis 10.aprīlis 2006 15:34
0 0 Atbildēt

Vai tiesam... Es jau necereju, ka pie mums sito vares dabut, bet gribas gan :)

197631. viesis 10.aprīlis 2006 16:49
0 0 Atbildēt

Viens jau meegjinaaja baakaa lejamo spirtu razjot tepat latvijaa.

Letaals iznaakums:((

197640. viesis 10.aprīlis 2006 18:05
0 0 Atbildēt

cerams, ka sanaaks. tad ar benziintankiem buus savaadaaka attieksme. :) es taa ceru.

un vispaar, saab ir malachi.

197696. viesis 11.aprīlis 2006 9:01
0 0 Atbildēt

Pie mums tas viss kautkaa buksee

197749. viesis 11.aprīlis 2006 16:37
0 0 Atbildēt

cerams, ka sanaaks. tad ar benziintankiem buus savaadaaka attieksme. es taa ceru.

===============

Ceriiba ir laba lieta, bet ieriikot veel vienu pazemes cisternu, instaleet trubas pazemee, uzstaadiit veel vienu suukni ...tas smaidu neizraisa, cipars taa neko sanaak. Jeb jaa aizvieto kaadu no esoshajiem benziiniem ar bioetanolu ...

un vispaar, saab ir malachi.

============

Jaa, pailgi taisiijaas, bet nu jau ir FordFokusi, Volvo, tagad arii SAABi, gan jau buus veel :-)

197757. viesis 11.aprīlis 2006 18:06
0 0 Atbildēt

nav jau jārok jaunas cisternas un jāliek jaunas trubas DUS, viņiem tagad par vienu "pistoli" mazāk vajag jo atbrīvojusies benzīna truba, kas lēja 92 un zemāka oktānskaitļa "zupu"...

197765. viesis 11.aprīlis 2006 21:36
0 0 Atbildēt

jaa, vairaakiem taa arii ir, ka shobriid ir divas e95 pistoles (Neste un dazhiem Statoiliem noteikti esmu redzejis). Vienu mierigi var paarliet.

Vispaar raksts garsh un visu pat neizlasiiju, bet kopumaa shii ir taa lieta uz ko pasaulee jaatiecas. Laigan sen jau zinaams ka viegli nebuus un shkjeershlji buus daudzi, jo Nafta ir viens no chetriem pasaules lielajiem tirgiem (nafta, narkotikas, cilveku tirdz., ierochi) un galvenais, vinsh ir vieniigais legaalais! Un tagad tam visam nenoveershami tuvojas kriize un konkurence.

197858. viesis 12.aprīlis 2006 16:35
0 0 Atbildēt

nav jau jārok jaunas cisternas un jāliek jaunas trubas DUS, viņiem tagad par vienu "pistoli" mazāk vajag jo atbrīvojusies benzīna truba, kas lēja 92 un zemāka oktānskaitļa "zupu"...

----------------------------

Jaa , to var dariit tais DUSos, kur tirgo/tirgoja A-76, Ai-80, Ai-92, bet visos jau to nebuut nedariija. Normaali jau visas lielaas kompaanijas buuveeja 95/98/DD, taa ka paari nav kam palikt ...

jaa, vairaakiem taa arii ir, ka shobriid ir divas e95 pistoles (Neste un dazhiem Statoiliem noteikti esmu redzejis). Vienu mierigi var paarliet.

------------------------

Uz vienas pazemes tvertnes var buut kaut 20 pistoles, lielaakajaa daljaa DUS taa arii ir, arii Nestee un Statoilaa, pistoles vairaakas, a cisterna viena, bet lielaaka.

211149. viesis 13.septembris 2006 16:35
0 0 Atbildēt

Jau tagad pa LV ceļiem braukā auto, kuros var liet E85, piemēram Chrysler ar 2.7 motoriem.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto testē: Renault krosoveru izaicinājums 4

Ko krosoveri prot bezceļos? iAuto.lv testē trīs Renault apvidus automobiļus - priekšpiedziņas Captur, kā arī Kadjar un jauno Koleos ar pilnpiedziņu. Lasīt vairāk

 

"Volkswagen" līdz 2022.gadam investēs 34 miljardus eiro nākotnes automobiļu attīstīšanai 1

Vācijas autobūves koncerns "Volkswagen" piektdien paziņoja, ka nākamajos piecos gados plāno investēt vairāk nekā 34 miljardus eiro jaunās tehnoloģijās, lai kļūtu par globālu līderi elektrisko automašīnu jomā. Lasīt vairāk

 

Kā pārmācīt tos, kas braucot raksta īsziņas (+ video) 21

Puiši ir neiecietīgi un bez žēlastības "izjoko" tos, kas braucot pie stūres, raksta īsziņas. Lasīt vairāk

 

Jau nākamgad - "Fendt" piesaka elektrisku traktoru (+ foto) 9

Vācijas kompānija "Fendt", kas specializējas lauksaimniecības tehnikas ražošanā, nākamgad laidīs klajā kompaktu elektriskās piedziņas traktoru ar 68 Zs jaudu. Lasīt vairāk

 
 

Jaunākais forumā

Lasītākie raksti

Jaunie raksti