Neprātīgie Blekpūlas bumbvedēji 7

15.maijs 2002 10:47

Britu sporta automašīnas no pārējām var atšķirt pēc stila un īpašā rakstura. Protams, var šaubīties, vai mūsu priekšā ir TVR vai Marcos, Lotus vai Morgan, taču izgatavošanas valsts ir absolūti skaidra.

TVR automobiļi no šīs plejādes atšķiras vēl ar savu dīvaino pieeju, humoru un masīvi naidīgo veidolu. Tā vien gribas jaunākos modeļus no Blekpūles rūpnīcas salīdzināt ar 50. gadu reaktīvajiem angļu bumbvedējiem Victor vai Valiant. Tiem, kas ar Lielbritānijas sporta mašīnām saskaras pirmoreiz, nelielu sajukumu rada pats TVR nosaukums, jo to bieži jauc ar Toma Vokinšova firmu TWR (Tom Walkinshaw Racing). Mūsu gadījumā TVR saīsinājums radies vienkārši no firmas dibinātāja Trevora Vilkinsona vārda – TreVoR. Vokinšova uzņēmums galvenokārt nodarbojas ar sacīkšu tehnikas attīstību un komandas vadīšanu, kurpretī Vilkinsona rūpnīcai autosports parasti ir otršķirīgs, amatieru līmenī atbalstīts. Lielākais britu autoražotājs Kaut kā muļķīgi sanācis, bet 2000. gadā lielākais neatkarīgais britu autoražotājs ir… uzņēmums TVR. Muļķīgi tāpēc, ka ar 1700 gadā uzbūvētām automašīnām diezin vai ir prātīgi plātīties kā lielākajam. Taču nekā nepadarīsi, jo pārējie neatkarīgie ražotāji gadā uzbūvē knapu tūkstoti auto, bet tie, kas ražo desmitus un simtus tūkstošu, jau sen vairs nav neatkarīgi un pieder visiem citiem, tikai ne britiem pašiem. Vauxhall atrodas General Motors īpašumā, Jaguar, Aston Martin un Land Rover aprijusi Ford korporācija, par Rover un MG patiesajiem īpašniekiem vēl Valsts Kontrolei nāktos pastrīdēties, bet Rolls Royce un Bentley (pieder attiecīgi BMW un Volkswagen) uz lielsēriju produkciju nemaz nepretendē. Pārējās dižās markas jau atdotas aizmirstībai. Patiesībā vēl ne tik sen TVR bija vien tāda kaktu darbnīca un 1980. gadā (Mēs taču atceramies šo gadu?!) uzbūvēja tikai 144 automobiļus – vienu eksemplāru divarpus dienās. Pēc 10 gadiem ražošanas apjoms, par godu Tasmin un Griffith modeļiem, uzkāpa līdz 800 mašīnām – 824 eksemplāri 1992. gadā. Firmai nāca par labu straujā mode uz atjaunota retro stila vaļējām sporta tipa mašīnām. Tā ļāva pārdošanas apjomus vēl divkāršot, 1998. gadā sasniedzot 1688 eksemplārus. Turklāt TVR mašīnas pa sētmalēm nemētājas, jo katru no tām uzbūvē tieši konkrētam īpašniekam, kas darba izmaksas daļēji jau sedzis ar avansu. Statistika ļautu viegli aprēķināt TVR īpašnieku skaitu pasaulē, ja ne kāds sīkums: viens TVR saimnieks laika gaitā parasti iegādājas vairākas šīs markas automašīnas, nešķiroties no vecās. Kas tas par auto? TVR automašīnām kopīgo uzbūves principu raksturot ir ļoti viegli un tas sevišķi neatšķiras no citiem Lielbritānijas konkurentiem un pat no 80. gados PSRS republikās izplatītā “Samavto” principa. Tās ir klasiskās piedziņas sporta tipa mašīnas ar vienkāršu cauruļveida šasiju, cietām sacīkšu neatkarīgajām piekarēm, disku bremzēm bez jebkādiem ABS, EBD, TCS un citiem “muļķu elektroniskajiem palīgiem”. Pie tam šasijas atsevišķiem modeļiem savā starpā ir ļoti līdzīgas, tāpat kā no malas iepirktie motori. TVR firma parasti izmantoja Rover un Ford spēka agregātus, līdz pavisam nesen sāka konstruēt un ražot oriģinālus dzinējus pati. Galvenā pievilcība slēpjas motora tūningā, kas ļauj iegūt ļoti lielu jaudu no ikdienišķiem ģimenes auto dzinējiem, un īpaši noskaņotajā izplūdes sistēmā, kas rada fascinējošu, neatkārtojamu troksni. Starp citu, kompānija domā, vai nebūtu pienācis laiks patentēt savu modeļu oriģinālo skaņas toni, jo citas tūninga firmas sāk to atdarināt un likumdošana nekādi nereglamentē motora trokšņa plaģiātu. TVR modeļu motoru jauda 90. gados sasniedz 280-310 kW, ar ko pietiek ātrumam 250-270 km/h. Automašīnas platforma ar priekšā novietotu motoru apvilkta ar virsbūves čaulu no viegliem plastmasas paneļiem, kas veido savdabīgu, agresīvu dizainu. Pie tam vienmēr TVR dizains ir bijis noapaļots, mazliet vecmodīgs, bet ar savdabīgi novietotiem lukturiem un durvju rokturiem. Salons ir šaurs un sēdekļu sānu noturību aizstāj sprauga starp durvju malu un augsto ātrumkārbu, kas atrodas salona vidū. Šo spraugu aizņem pilots. TVR ir piemēroti gara auguma vadītājiem, jo firmas menedžmentā ietilpst krietni slaidi angļi, kas vienmēr pielaiko jauno modeli saviem 1,80…1,90 metriem. Pats trakākais ir tas, ka TVR ir mašīna vienam: tās nežēlīgā skaņa, šaurais salons un cietā gaita aizbiedēs pat vismazohistiskākās vizināties gribētājas un pēc dažiem kilometriem arī uzticamā dzīvesbiedre draudēs kāpt ārā. Turklāt salonā valda nežēlīgs karstums: izplūdes caurules no motora prom dodas tieši zem sēdekļiem. Tā pieņemts… Angļu humors un ergonomika Vispār Anglijā daudz ko dara tikai tāpēc, ka tā pieņemts, kaut arī pašiem šīs tradīcijas riebjas. Arī TVR darbnīcā Blekpūlē, kas atrodas uz ziemeļiem no Londonas, rūpīgi ievēro visu, kas pieņemts, ik pa brīdim par to paņirgājoties. TVR ir auto, ar kuru nav garlaicīgi – tas iemieso sevī visu angļu melnā humora esenci un ļauj tāpat uztvert apkārtējos, kas TVR filozofiju nesaprot. Gluži kā Monty Python vai Mr. Bean labākajās tradīcijās Blekpūles mašīnas uzjautrinās par visu ikdienišķo. Žēl, ka Pikaso nebija anglis, jo rodas iespaids, ka TVR mašīna ir tāda kā meitene no dižā Pablo gleznām – nekas tai neatrodas savā īstajā vietā. Bet ļaudis nesūdzas, jo jāpierod, un tad viss šķiet ērti un jautri. Piemēram, TVR Griffith rodsters, ko ražo kopš 1991. gada un kas joprojām veido modeļu paletes pamatu. Lai iekļūtu mašīnā, jāpameklē podziņa kaut kur durvju augšmalā, jo roktura ārpusē nav. Lai izkāptu no tās ārā, rodas vēl lielāka jautrība, jo arī iekšpusē rokturi nav tur, kur tiem jābūt, bet gan uz vidējās konsoles pie ātrumpārslēga. Kaut kāda prinča Čārlza loģika! Turklāt slēdžiem un pogām nav nekādu simbolu vai piktogrammu, kas norādītu, kā ar tiem operēt. Piepīpētājs atrodas uz elkoņa balsta durvju iekšpusē. Akumulatoram var piekļūt caur vāciņu salonā pie pasažiera kājām, bet benzīnbākas vāciņš meklējams… bagāžniekā (Aizmirstiet par bagāžu, jo vietas tur nav nekam!). Salona apdare TVR šķiet kā viens vienīgs kompromiss starp greznumu un kaut ko citu. Āda un koks it labi sadzīvo ar primitīvu velūru un plastmasu, bet futūristisko aparātu paneli grezno antīks Tomariņu pulkstenis, kas nekaunīgi skaļi tikšķ. Vismaz brauciena laikā to nedzird, jo motora kaukšana, kas atgādina kokapstrādes cehu un tanku kauju pie Prohorovkas vienlaikus, noslāpē visu. TVR mašīnām nevajag stereosistēmu, ar tām ir jābrauc. Tapšana un bankroti Trevora Vilkinsona un Bernarda Viljamsa autotūninga firma Blekpūlē saukusies daudzos un dažādos vārdos, tajā skaitā Layton un Jomar. Par tās tapšanas gadu vēsturnieki sauc gan 1947., gan 1949., gan 1954. gadu. Arī toreiz viņi centās no pietiekami lētiem un pietiekami labiem sērijveida agregātiem (ne tikai angļu – nesmādēja arī Volkswagen detaļas) salikt mašīnas, ar kurām varētu ātri un kaislīgi braukt. Nav skaidrs arī, kad pirmo reizi tika izmantots TVR nosaukums, jo versiju diapazons ir vismaz 11 gadi. Sērijveida ražošana sākās 1957. gadā ar modeli Grantura, kas ļāva Vilkinsonam sevi dēvēt ne vairs par tūninga ekspertu, bet par autoražotāju. Un tas nekas, ka TVR Grantura motors bija no Ford vai Coventry Climax, piekares no VW, plastmasas virsbūve no Microplas – mašīna bija īsta! 60. gadu sākumā Vilkinsons devās pelnītā atpūtā, nespējot tikt galā ar visām raizēm (nesen bija sācies TVR eksports uz Ameriku un turienes dīleri izrādījās ne visai godīgi ļaudis). Jaunie saimnieki, kas mainījās N-reizes, ātri noveda TVR uzņēmumu līdz bankrotam 1962. gadā. Pēc tam firmu ieguva kāda tekstilkompānija, kas prata radīt otru bankrotu – 1965. gadā. Nākamais īpašnieks vismaz bija autobiznesmenis un izveidoja labu attīstības programmu, kas vainagojās ar pāreju uz jaunām telpām 1970. gadā. Pārcelšanās stipri vien līdzinājās bankrotam, jo vismaz pusgadu ražošana bija paralizēta. Jaunajā rūpnīcā 1975. gada pašā sākumā izcēlās ugunsgrēks un TVR eksistence atkal bija apdraudēta. Normāls darbs sākās tikai pēc gada, izlaižot pirmās britu automašīnas ar turbomotoriem. Tad pārdošanas apjomus traucēja jaunās ekoloģiskuma un drošības prasības, kas atņēma tik svarīgo pieeju ASV tirgum. Tātad var apgalvot, ka TVR saucama par veiksmīgu tikai kopš 80. gadu vidus. Tagadējais firmas vadītājs Pīters Vīlers saredz jaunas attīstības perspektīvas, kas saistītas ar oriģinālo sešcilindru, astoņcilindru un divpadsmitcilindru motoru izveidi. Šī sērija ļauj radīt virkni modeļu, kombinējot trīs tipu virsbūves “Cerbera”, “Tuscan”, “Griffith” ar trīs tipu “Speed Six”, “Speed Eight” un “Speed Twelve” motoriem. Izcili elitāri eksemplāri Var jau apgalvot, ka visslavenākā TVR mašīna ir Grantura ar mazajiem četrcilindru motoriem – tāpēc, ka pirmā. Vislielākā ietekme uz moderno modeļu paleti gan bija TVR Griffith pirmajai sērijai, ko 1963. gadā izveidoja amerikāņu dīleris Grifits, ieliekot mazajā Grantura šasijā kārtīgu Ford V8 cilindru motoru. Līdzīgā ceļā 1969. gadā tapa ne mazāk slavenais Tuscan, kas apvienoja miniatūro un smalko TVR Vixen šasiju ar 4,7 litru Ford V8. Vienmēr TVR vaļējie rodsteri bija glītāki un harmoniskāki par slēgtajiem coupe variantiem, jo pēdējie demonstrēja pārāk klaju pieķeršanos t.s. fastback stilam, kad aizmugures daļu veido viena strauji noapaļota līnija kā Pobedai. Šī nelaime piemita arī 70. un 80. gadu Tasmin sērijai, kurai pat mēģināja iespiest otro sēdekļu rindu. Eksperiments ar četrvietīgu TVR veiksmīgi īstenojās tikai 1994. gadā, kad sērijveidā sāka ražot TVR Cerbera. Jā, modeļu nosaukumu izvēlē Blekpūles humoristiem kaut ko grūti pārmest, kombinācija Vixen-Cerbera-Chimaera (lapsiņa-nikna itāliešu vecene-briesmonis ar nepatīkama izskata galvu) vien ko vērta! Par unikālu TVR modeli saucams vienā eksemplārā uzbūvētais trīsdurvju hetčbeks SM/Zante, kas radīja absolūtu furoru 1971. gada Anglijas autoizstādē, kur to prezentēja divas pilnīgi kailas meičas. Masu mediji jūsmoja, ražošana nesākās… Tāpat arī TVR 350 +2S četrvietīgā coupe, kas visā pasaulē eksistē tikai sešos eksemplāros. No jaunajiem auto gana reta ir Cerbera GT sacīkšu mašīna ar 324 kW motoru un milzu antispārnu aizmugurē. Unikālo TVR Speed Twelve ražošanai gatavo jau kopš 1996. gada, tagad tas iesaistīts arī britu GT sacīkstēs, pie tam 7, 7 litru V12 cilindru motoram ar 590 kW jaudu nebija nepieciešama papildus forsāža. Pārdodot desmit šos superauto, firmas labklājība būtu nodrošināta labu laiku uz priekšu. TVR piemērs turpina vēstīt, ka motora izvēle labas sporta mašīnas radīšanai ir mazsvarīga – lielu jaudu un troksni var dabūt no gandrīz nekā. Teiksim, 1980. gadā TVR 200 spēka agregāts bija paņemts no bezcerīgā Ford Pinto, S sērijas rodsteru ar 1986. gada Ford Scorpio V6 “sirdi” par 76 000 vācu marku varēja nopirkt vēl 1995. gadā, bet vislabākie un slavenākie TVR motori radīti uz V8 cilindru džipa Land Rover bloka bāzes. Un pats dīvainākais ir tas, ka ļaudis patiešām ko tādu grib. Jā, apskatot jaunāko TVR Tuscan Speed Six, aizraujas elpa, taču iedomāties, ka pirms četriem gadiem 400 neprāši, vēl nezinot, kāds šis modelis izskatīsies, firmai pārskaitīja 1000 sterliņu mārciņu lielu priekšapmaksu katrs, ir diezgan grūti. Izmantojot šo avansu, dizainers Deimiens Maktagerts (TVR vienmēr darbojušies diezgan daudzi skoti) kopā ar direktoru Pīteru Vīleru apsēdās pie rasējamā dēļa un uzzīmēja kārtējo tehniskās mākslas šedevru Tuscan Speed Six, kas pagaidām maksā 40 000 sterliņu mārciņu gabalā un pēc 20 gadiem būs raritāte ar desmitkārt lielāku cenu. Krievijā jau esot daži TVR Griffith, tikai bumbvedēju viņu aviācijā kļūst aizvien mazāk… Artis Eglītis // AutoInfo
 
Visi komentāri
 
23246. viesis 15.maijs 2002 12:52
0 0 Atbildēt

Kā man patīk šitie vāģi!!!!

Juris

23255. viesis 15.maijs 2002 13:21
0 0 Atbildēt

Oi, man arī tie tīk. Vismaz kautkas netradicionāls, un patiesu auto modi pārstāvoši modeļi (tas tev nav nekāds Renault, he).

23320. viesis 16.maijs 2002 8:54
0 0 Atbildēt

Labs raxc. Vaagji arii baigi labi

23375. viesis 16.maijs 2002 11:25
0 0 Atbildēt

Labs raxts un labs klasiski skaists auto, tikai zheel ka tam nav pareizais dzineejs, tobish BMW :(

Citaadi visaadi ljoti OK :)

23416. viesis 16.maijs 2002 13:47
0 0 Atbildēt

Bleidž, patīk man tie britu autiņi, tikai par to patikšanu konkrēts rubulis jāatskaita, bet gan jau !

23444. viesis 16.maijs 2002 16:05
0 0 Atbildēt

Tas koments par to BMW dzineeju bij labais, var likt pie anekdoteem :-)))) Anglju rodsters ar BMW dzineeju, vot taa buutu hohma :-))))) BMW nav taada dzineeja , kas buutu piemeerots shitiem, diemzheel, tur ir bikinj citas prasiibas, a bairiishi ir aizjaajushi drusku citaa virzienaa - savai filozofijai piemeerotaakaa. Dzineeji labi, bet iistens rodsterists teiktu - nav tas, dajosh peerkondaardu ar griezes momentu kaa bulla speerienu, a bairiishiem drusku citaadi tie V8 ir orienteeti.

24396. viesis 25.maijs 2002 1:21
0 0 Atbildēt

a kapeec nav piemineets Lotuss Elise ?

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto testē: Renault krosoveru izaicinājums 4

Ko krosoveri prot bezceļos? iAuto.lv testē trīs Renault apvidus automobiļus - priekšpiedziņas Captur, kā arī Kadjar un jauno Koleos ar pilnpiedziņu. Lasīt vairāk

 

"Volkswagen" līdz 2022.gadam investēs 34 miljardus eiro nākotnes automobiļu attīstīšanai 1

Vācijas autobūves koncerns "Volkswagen" piektdien paziņoja, ka nākamajos piecos gados plāno investēt vairāk nekā 34 miljardus eiro jaunās tehnoloģijās, lai kļūtu par globālu līderi elektrisko automašīnu jomā. Lasīt vairāk

 

Kā pārmācīt tos, kas braucot raksta īsziņas (+ video) 21

Puiši ir neiecietīgi un bez žēlastības "izjoko" tos, kas braucot pie stūres, raksta īsziņas. Lasīt vairāk

 

Jau nākamgad - "Fendt" piesaka elektrisku traktoru (+ foto) 9

Vācijas kompānija "Fendt", kas specializējas lauksaimniecības tehnikas ražošanā, nākamgad laidīs klajā kompaktu elektriskās piedziņas traktoru ar 68 Zs jaudu. Lasīt vairāk

 
 

Jaunākais forumā

Lasītākie raksti

Jaunie raksti