Bezpilota auto laiki tuvojas - ko saka apdrošinātāji? 23

 

I.D.Vizzion pedāļu un stūres vairs nav, šādu automašīnu Volkswagen sola 2025.gadā Foto: iAuto.lv

Marta Kive | 19.marts 2018 11:30

Jaunās paaudzes automašīnas nav iedomājamas bez t.s. gudrajām tehnoloģijām – parkošanās asistenti, automātiskais distances regulējums, lietus sensori un daudzi citi papildinājumi, kas tiek nepārtraukti pilnveidoti.

Arī bezpilota automašīnas ir salīdzinoši tuva nākotne, tāpēc daudzi apdrošinātāji jau šobrīd domā, kā risināt situācijas, ja negadījumā tiks iesaistīti divi bezpilota auto.

Pirmkārt, šādās situācijās negadījumiem vispār nevajadzētu notikt, tāda varbūtība ir ārkārtīgi zema. Otrkārt, jāņem vērā, ka sākotnējā posmā notiks negadījumi starp parastajām un bezpilota automašīnām. Jau pērn lielākie Eiropas apdrošinātāji konferencē diskutēja par autonomajiem auto, ar padziļinātu interesi vērojot to attīstību.
Apdrošināšanas būtība šādos gadījumos nemainīsies – paliks gan OCTA, atbildību uzņemoties automašīnas īpašniekam, gan KASKO apdrošināšana. Kādam jebkurā gadījumā būs jāatbild par negadījumiem – būs vainīgie un būs cietušie. Nenoliedzami, apdrošinātājiem samazināsies auto apdrošināšanas biznesa apjomi – mašīnas būs gudrākas, negadījumi retāki, attiecīgi varētu kristies OCTA un KASKO cenas.

Par 12% audzis KASKO prēmiju apjoms
2018. gada sākumā Auto asociācija informēja, ka pērn par 12% pieaugusi jaunu auto reģistrācija. Tas un virkne citu faktoru ietekmēja arī apdrošināšanas tirgu – arī KASKO audzis par 12%. Pieaug to autovadītāju skaits, kas pērk KASKO, un būtībā tas parāda, ka Latvijas ekonomika plaukst. Cilvēki var atļauties vairāk atlicināt apdrošināšanai. Runājot par aizvadīto gadu, jāmin, ka arī KASKO atlīdzību apjoms ir būtiski audzis – par 8%.
Mākslīgā intelekta ietekme uz negadījumu statistiku

Nenoliedzami, gudrās tehnoloģijas ietekmē negadījumu riskus, proti, palīdz tos samazināt. Dažādi sensori, piemēram, sānu distances sensors u.c. veicina negadījumu un cietušo skaita samazināšanos. Protams, šīs tehnoloģijas palielina arī izmaksas, kuras apdrošinātāji vērtē, ņemot vērā divus aspektus. Ja automašīna, kas ir aprīkota ar jaunākajām tehnoloģijām, tiek sasista, tad remonta izmaksas ir lielākas. Taču vienlaikus tiek ņemts vērā, ka risks šādam auto iekļūt negadījumā ir krietni mazāks.

Aizvien vairāk varēsim paļauties uz tehnoloģijām
Mūžīgais jautājums ir arī par balansu starp cilvēcisko faktoru un mākslīgo intelektu. Proti, vai tas, ka šoferis pilnībā paļaujas uz automašīnas tehnoloģijām, var izraisīt negadījumu? Es gan gribētu uzsvērt, ka mākslīgais intelekts kļūdās daudz retāk, kā cilvēks, vai arī nekļūdās vispār. Tāpēc nevajadzētu no tā baidīties. Jā, ir gadījumi, kad tas nespēj pielāgoties reālajai situācijai, piemēram, nespēj noteikti joslas robežas, ja līnijas ir apsnigušas u.tml., taču cilvēks diemžēl kļūdās daudz biežāk, un tam mēdz būt ļoti smagas sekas. Šobrīd autovadītājiem arī pašiem jābūt intelektuāli ļoti attīstītiem, lai spētu strādāt ar gudrajām automašīnām, bet nākotnē aizvien vairāk varēsim paļauties uz mākslīgo intelektu. Paļauties tik tālu, ka pēc 20 - 30 gadiem mums, visticamāk, vairs nevajadzēs šoferus vai vajadzēs tos daudz mazākā skaitā.

Ir vērts ieguldīt “gudrajās” automašīnās
Lai gan automašīnas, kas ir aprīkotas ar gudrajām tehnoloģijām, ir dārgākas, uzņēmumiem ir vērts apsvērt šādas investīcijas, jo ilgtermiņā tas atmaksāsies. Mazāks negadījumu skaits nozīmē ne tikai zemākas apdrošināšanas izmaksas, bet arī mazāk dīkstāves dienu, attiecīgi mazāk zaudējumu. To, ka ir vērts ieguldīt, iegādājoties dārgākus, bet mūsdienīgi aprīkotus auto, pierāda arī konkursu, kuros tiek vērtēti dažādu uzņēmumu autoparki, rezultāti.

Piemēram, Volkswagen komerctransporta paustā ideja, ka automašīnām, kuras ir aprīkotas ar gudrajām tehnoloģijām, būtu jāpiemēro OCTA un KASKO par zemāku cenu, būtībā realizēsies dabiskā ceļā, pateicoties riska samazinājumam. Tas, protams, nenotiks vienā dienā, jo jāņem vērā, ka šo tehnoloģiju cenas pagaidām ir ļoti augstas.

Izaicinājumi autovadītājiem darbā ar tehnoloģijām
Šī brīža situācijā, kad tiek runāts par šofera profesijas nākotni, šoferiem ir jākļūst izglītotākiem, jāapgūst tehnoloģijas un jāspēj tās izmantot savā labā. Jāsaprot, ka mērot ceļu Rīga - Liepāja bezpilota automašīnai nebūs problēmu, sarežģījumi sāksies pie izbraukšanas noliktavā vai kādā konkrētā teritorijā, kur būs nepieciešams cilvēku resurss. Jautājums tikai, vai šoferis būs nepieciešams tieši krēslā pie auto stūres vai attālināti pie distances pults, vienlaicīgi vadot vairākus auto.

Patiesībā tieši lielās distances, ko varēs uzticēt bezpilota auto, šobrīd rada ļoti lielu negadījumu skaitu, jo monotona braukšana, nogurums un pārslodze ir tie aspekti, kas ļoti ietekmē autovadītājus. Jau šobrīd mūsdienu tehnoloģijas nāk palīgā – ergonomiskie sēdekļi, dažāda veida asistenti un kontroles programmas, kas liek vadītājam apstāties un atpūsties vai neļauj aizsnausties.

 

 
Visi komentāri
 
torkjis 19.marts 2018 12:01
8 0 Atbildēt

Ja manā īpašumā ir šāds auto, vajadzētu tikai KASKO. Tā kā es šo auto nevadu, tad nevar būt nekāda mana civiltiesiskā atbildība par notikušu CSN. Tātad OCTA būtu jāpērk auto ražotājam/garantijas devējam/dīlerim, jo šāds auto CSN var izraisīt kādu tehnisku problēmu ietekmē.

usaexperc 19.marts 2018 12:09
7 2 Atbildēt

Tā varētu būt. Stipri šaubos vai tāds auto autopilotā spētu izbraukt pat no dīlera salona. Kur nu vēl viņam prasīt braukt pa lauku ceļu vai piesnigušu A klases šoseju. Uzreiz dabūsi kaudzi ar kļūdām par sliktu ceļu, trūkstošiem horizontālajiem apzīmējumiem un aizputinātām ceļa zīmēm.

atrabotka 19.marts 2018 16:02
0 1 Atbildēt

Jā, octu vairs nevajadzēs, bet obligāta būs dzīvības apdrošināšana.

GB12 19.marts 2018 19:31
0 0 Atbildēt

Ņemot vērā, ka OCTA ir auto ĪPAŠNIEKA civiltiesiskā atbildība, diez vai.

torkjis 19.marts 2018 22:02
0 0 Atbildēt

Kāda ir īpašnieka civiltiesiskās apdrošināšanas būtība? Segt šī īpašnieka radītos zaudejumus citai personai, kas radušies CSN. Ir tā?

GB12 20.marts 2018 21:20
0 0 Atbildēt

Segt zaudējumus, kas ar īpašnieka īpašumā esošu paaugstinātas bīstamības priekšmetu tiek nodarīta trešajām personām.

Rexx 22.marts 2018 7:18
0 0 Atbildēt

Kļūda tulkojumā. Ja auto īpašnieks ir līzinga kompānija, tad OCTA figurē turētājs kā atbildīgā persona.

Bradypus 19.marts 2018 12:19
7 1 Atbildēt

Gribētos jau redzēt kādu autopilota testu šādā realitātē, nevis iedomu pasaulē.

viencexperc 20.marts 2018 1:33
3 2 Atbildēt

Tam, kurš dzīvo šādā dibenā, nav naudas priekš jauna autopilota.

Tādos dibenos cilvēki braukā ar 1990 gada VW ar vasaras riepām un krievu soļaru.

msh 20.marts 2018 19:07
1 0 Atbildēt

Tu saki? Un kur diez atrodas visādu dižās pilsētas biezo villas - pašā dižajā pilsētā vai jūrmalā, vai tomēr mēdz gadīties esam kaut kur tālāk?

Sesks, piemēram, uz savu māju dabū braukt pa 17 kilometriem vidējas kvalitātes asfalta, kilometru laba asfalta un kādiem sešiem kilometriem grants...

650 19.marts 2018 12:29
1 3 Atbildēt

Augsts liekulības un demagoģijas līmenis.Masveidā producēt šīs smadzeņjāšanas tēmas, kuru aizsegā vispār "aizmirstas" mūsējo ceļu un to aprīkojuma stāvoklis kā tāds.Kosmisko pavadoņu gaisāšaušanas birojam un globālā litija jonu uzlādes elektrotīkla ieviešanas pionieriem LV ir nesalīdzināmi lielākas iespējas ieraut savā personiskajā dibenā treknu kumosu no kopējā jau tā plānā budžeta, nekā piemēram līko/balto līniju krāsotājiem.Pa ziemu nodriskātās līnijas taču (kā parasti)pagaidīs lidz ūn/jūlijam, tagad jādomā ir kur/ko pakampt.Jaunumu daudz, konkurence liela- tāpēc ir svarīgi būt Pirmajam sabiedriskās domas formēšanā.

Pļurkt 19.marts 2018 13:42
0 3 Atbildēt

kā risināt situācijas, ja negadījumā tiks iesaistīti divi bezpilota auto.

-----------------

Gan jau apdirsinātāji atradīs kā apčakarēt! Vai ta pirmā reize, ka apčakarē?

GB12 19.marts 2018 19:32
1 0 Atbildēt

Un pļurkts aļa i_edgars vienmēr atradīs par ko īdēt un gaudot. Vai tad pirmā reize, kad īd?

Pļurkt 20.marts 2018 7:42
0 2 Atbildēt

Vai tad apdirsinātājs neiedirsīs vai neapdirs?

Ne jau pirmā reize!

Atskaitot diršanu un apdiršanu tu vēl kaut ko māki??

GB12 20.marts 2018 21:25
2 0 Atbildēt

Nu, ja nav pirmā reize, tad pats vien lohs esi. Normāliem cilvēkiem, kuri pirms līguma slēgšanas, izlasa, ko slēdz, un arī visu plus mīnus pareizi izdara, iestājoties gadījumam, un nemēģina uz gadījuma rēķina vēl uzvārīties, problēmu vismaz pēdējo piecu gadu laikā pārsvarā nav... Un tu, izņemot gaudošanu, kunkstēšanu un īdēšanu, vēl kaut ko māki?

Pļurkt 21.marts 2018 8:39
1 4 Atbildēt

Lasīt tu nemāku, un ja arī kaut ko izlasi, tad neko no tā neatceries, vai arī nesajēdz!

Man ir bijuši tikai 3 gadījumi (dažādi) kad kaut ko no apdirsinātājiem ir jādabū.

Vienā mani piečakarēja (izmaksāja 3 Ls kaut gan tika bojāts 1/4 mājas jumta), kur pēc mēneša tas pats apdirsinātājs atļāvās atnākt uz mājām un paprasīt lai es noslēdzu jaunu līgumu, jo esošais ir beidzies naudas izmaksas pēc. Nolidināju pa trepēm - vairāk nenāca!

Otrā lai dabūtu vispār kaut kādu naudu nācās braukt uz citu pilsētu un sacelt trobeli - 2 mēneši vazāja aiz deguna un neko nemaksāja.

Trešajā par katru varu centās samazināt skādes apmēru, oriģinālās metāliskās krāsas vietā rakstot prasto, salocīto riteņa disku tā arī neierakstīja, jo dauzot pie krūts uzskatīja ka tas bija jau gadiem salocīts.

Tā ka droši vari sarullēt savu atkārto lūpu un palusēt! Jebkurš apdfirsinātājs priekš manis ir zaglis, laupītājs, piečakarētājs, un PAR TĀDU ARĪ PALIKS!

----

Un tu, izņemot gaudošanu, kunkstēšanu un īdēšanu, vēl kaut ko māki?

---Māku!! Nākamreiz sadošu pa purnu.

Tādi kas pēc kārtējā pliķa pagriež otru vaigu gan apdirsinātājiem, gan citiem "piečakarētājiem" protams ka ir patīkamāki, nekā tādi kas kaut ko izsaka vai pieprasa!

viencexperc 20.marts 2018 1:38
0 0 Atbildēt

Apdrošinātāji tāpat kā bankas - izraus bērnam pēdējo konfekti no mutes. Tāpēc lētāk nepaliks. Maksimums par 5 - 10 procentiem. Tieši otrādi, tiks izdomāts jauns apdrošināšanas veids. Vai tad ir maz, ko var apdrošināt?

viencexperc 20.marts 2018 1:41
1 0 Atbildēt

precīzāk, būs tā. Pašreizējā apdrošināšanas cena būs bezpilota auto, bet parastajiem, cena celsies. Tāpēc sanāks, ka bezpilota auto apdrošināšana būs lētāka.

torkjis 20.marts 2018 7:50
0 0 Atbildēt

un vēl nedaudz oftopiks - dažādi motori un tilpumi zaudēs jēgu. Jebkurai marki būs identiski motori.

usaexperc 20.marts 2018 8:30
0 0 Atbildēt

Identiski nebūs, būs dalījums klasēs pēc kW. Jo jaudīgāks elektromotors, jo vairāk elektrības patērē, tātad nav "zaļš".

taaneko 20.marts 2018 16:46
1 0 Atbildēt

Ko jūs stresojat- nakotnes asfaltētajā pasaulē viss būs savādāk.

Ar auto uz baterejām un bez stūres pēc sēnēm mežā neiebrauksi. Un pikniki pie dabas arī atkritīs. Un vēl interesanti cik lielu platību uz ceļa aizņems šie intelekta sasniegumi. Simts mašīnas, kas savstarpēji kontrolē distanci un intervālu. Tātad viena mašīna otrai ne tuvāk par... Kvadrātkilometriem lielas autostāvvietas

taaneko 20.marts 2018 16:53
1 0 Atbildēt

Vispār jau visi tie bezpiloti- muļķīgi demogoģiska tēma tiem, kas jau tagad ir tizli un tādi arī paliks visu mūžu. Distances, nogurumi... tāda idiņu no csdd vāvuļošana. Man nav problēma iekraut ģimeni mašīnā un aizstūrēt līdz Alūksnei, vai Liepājai. Paēst patusēties un atbraukt atpakaļ. Noguris vai nenoguris- atkarīgs no auto ar ko brauc.

Rexx 22.marts 2018 7:25
0 0 Atbildēt

Kaut kā neticu daļas cilvēku labajam prātam. Ņemot vērā to ka bezpilota auto saņem informāciju no ārpuses par to, kā un kur braukt, ir ļoti viegli attiecīgi sagatavotam personāžam pārņemt kontroli pār to, un pārvērst vienu šoseju par vienu lielu avāriju.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Seat ar rekordlieliem ienākumiem pirmajā ceturksnī 4

Spānijas autoražotājs 2024.gadu iesācis teicami, pirmajā ceturksnī nopelnot 226 miljonus eiro. Lasīt vairāk

 

Cadillac izstrādājis elektrisku krosoveru Ķīnas tirgum

Modelis Optiq paredzēts Ķīnas tirgum, taču vēlāk Cadillac to plāno pārdot arī ASV. Lasīt vairāk

 

Kāpēc ir tik svarīgi noteikt atbilstošu ātrumu satiksmes organizēšanai? Ceļa zīmes 110 km/h piemērs (+ VIDEO) 45

iAutolv skaidro, kādēļ arī tik nelielā satiksmes nogrieznī kāds ir Rīgas-Jūrmalas šosejas posms, nepieciešams savlaicīgi mainīt noteikto maksimālo ātrumu un kādēļ dažkārt lielāks ātrums nozīmē mazāku agresiju uz ceļa. Lasīt vairāk

 

"Kritiskās masas" velobraucienā notikuši divi negadījumi un sākti četri administratīvā pārkāpuma procesi 27

Rīgā trešdien tradicionālajā un nesaskaņotajā "Kritiskās masas" velobraucienā notikuši divi negadījumi un sākti četri administratīvā pārkāpuma procesi, aģentūra LETA uzzināja Valsts policijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti