ES ierobežos nanotehnoloģiju izmantošanu autorūpniecībā 8

 
6.augusts 2010 14:05

Eiropas Savienībā tiks izstrādātas normas, kas regulēs nanotehnoloģiju izmantošanu autorūpniecībā.

Šīs normas pasargās cilvēkus un apkārtējo vidi no kaitējuma, kas var rasties no automobiļu daļām, kurās tiek izmantotas nanodaļiņas.

Nepieciešamība kontrolēt šādu tehnoloģiju izmantošanu radās dēļ tā, ka mūsdienās nanodaļiņas nav pietiekoši izpētītas. Tā, piemēram, nav zināms, kā tās var ietekmēt cilvēku un apkārtējo vidi automobiļa ekspluatācijas laikā. Pat ja arī to var izpētīt jau šodien, tad nav zināms, cik ļoti nolietoto autodaļu nanodaļiņas ietekmēs cilvēku un dabu nākotnē. 

Mūsdienās jau eksistē automobiļi, kuros tiek izmantotas nanotehnoloģijas. Piemēram, vācu kompānija Lanxess ir izstrādājusi polimērmateriālus ar nanodaļiņām autoriepām. Šādu riepu kalpošanas ilgums ir pagarinājies par 15%. 

Kompānija BMW saviem dīzeļdzinējiem ir izgatavojusi kvēpfiltru ar nanodaļiņām, kas spēj aizturēt kaitīgās vielas par 99%. Bet Mercedes-Benz ir izstrādājusi krāsu, kura novērš skrāpējumu rašanos uz auto virsbūves.

Autoražotāji plāno ražot arī "nano-automobiļus". Tā, piemēram, Volkswagen 2006.gadā prezentēja konceptautomobili Nanospyder. Šī automobiļa karkasu tika piedāvāts izgatavot no miljardiem nanodaļiņu bloku, kuru diametrs būtu mazāks par 0,5mm. Pateicoties šīm daļiņām, sadursmes gadījumā automobiļa virsbūve deformējas, neradot kaitējumu pasažieriem.

 Foto: VW Nanospyder (www.diseno-art.com)

 
Visi komentāri
 
278209. viesis 6.augusts 2010 17:38
0 0 Atbildēt

Nu pļē, 0,5 mm nav pat īsti mikro, kur nu vēl nano.

278214. viesis 7.augusts 2010 10:03
0 0 Atbildēt

Dekster, es izlasīju kārtīgi, bet palasi zinātnieku (arī ražotāju) rakstus, sapratīsi, ka "nano" lieto izmēros līdz ~200nm, kas sanāk 0.0002mm, tad kāds tur sakars ar nano, kāpēc uzreiz ne pa atomiem? Es, protams, saprotu, ka skan jau ļoti labi - nano... , bet reāli tas neatbilst.

278216. viesis 7.augusts 2010 17:04
0 0 Atbildēt

Izlasi vēlreiz rakstu, tūkstots nanodaļiņas tiek salipinātas 0,5mm blokos nu kuriem tad arī veido karkasu, bet tas nemaina būtību.

278220. viesis 7.augusts 2010 22:17
0 0 Atbildēt

Šī automobiļa karkasu tika piedāvāts izgatavot no miljardiem nanodaļiņu bloku, kuru diametrs būtu mazāks par 0,5mm.

Es kkā pēc 5 klases gramatikas saprotu, ka "izgatavot no miljardiem nanodaļiņu bloku", un paskaidrots, ka katra bloka "diametrs ir mazāks par 0,5mm"

278222. viesis 8.augusts 2010 10:46
0 0 Atbildēt

Dekster, kāpēc tad viņi nepiesauc atomu vai vēl smalkāk nedala? Daļēji Tev ir pilnīga taisnība, tikai tad jebkuram izstrādājumam jāpievieno vārds nano.

278223. viesis 8.augusts 2010 18:28
0 0 Atbildēt

recluse

nano mašīnbūvē lieto ap 20..30 nm. 200 nm ir 0.2 mikrometri, kas būtībā nav nekāds nano, tādus izmērus lietoja jau ilgi pirms "nano" ēras sākuma.

278227. viesis 9.augusts 2010 10:25
0 0 Atbildēt

recluse, ja jau par gramatiku, tad jautājums - tur rakstīts virsbūve sastāvēs no nanoblokieim (tātad nanoizmēra blokiem) vai tomēr no nanodaļiņu blokiem, proti blokiem, kurš savukārt sastāv no nanodaļiņām?

278228. viesis 9.augusts 2010 10:39
0 0 Atbildēt

pljā gurdinieki. visi mēs sastāvam no kvarku-gluonu blokiem :D

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Porsche pastāsta par jauno Macan

Vācijas sportisko luksusa automobiļu ražotājs atklājis informāciju par jauno Macan, kas tagad būs pieejams kā pilnībā elektrisks transportlīdzeklis, divās divmotoru pilnpiedziņas versijās. Lasīt vairāk

 

Arī pārāk lēna braukšana var radīt avārijas situācijas (+ VIDEO) 11

Satiksmes drošību veido daudz un dažādi aspekti. Viens no tādiem ir – cik droši vadām savu transportlīdzekli un cik labi iekļaujamies satiksmes plūsmā. Nereti no autovadītājiem dzirdamas sūdzības par citu satiksmes dalībnieku pārgalvīgu braukšanas stilu. Tomēr ir arī tādi, kas kopējā satiksmes plūsmā neiekļaujas, jo dažādu iemeslu dēļ brauc pārāk lēni. Arī šāds braukšanas stils var radīt neprognozējamas situācijas uz ceļa. Lasīt vairāk

 

Putas vai rezerves ritenis ? TV Autoziņu eksperiments (+VIDEO) 13

Modernajās vieglajās automašīnas vietas rezerves ritenim itin bieži nemaz nav, jo rats aizņem vietu un ir smags. Tomēr melnajā stundā tas noderētu. Tā uzskata arī Autoriepu Nama direktors Oskars Krampāns, kurš izrāda Autoziņām dažādus rezerves riteņu veidus. Populārākais ir pagaidu jeb mazais rezerves ritenis, tautā saukts par "desu" vai "tableti". Pagaidu rezerves ritenis ir kompromiss starp pilnvērtīgu riepu un vispār neko. Ar tādu drīkst braukt ne tālāk par 80 km un ne ātrāk kā 80 km/h. Pagaidu riepa ir ne vien mazāka, bet arī plānāka. Lasīt vairāk

 

Laika kapsula: sportiskais 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT ar tikai 716 km nobraukumu (+ FOTO) 6

Nīderlandē piedāvā lieliski saglabātu „laika kapsulu” – 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT, kas savā 32 gadus garajā mūžā nav nobraucis pat 1000 kilometrus. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti